PDA

View Full Version : Preview NGT Racing/24 Uren van Zolder


P De Sonville
19-08-2005, 15:02
“Uitrijden en zoveel mogelijk punten sprokkelen”

Dat is de boodschap dat NGT Racing zichzelf en de piloten oplegt. De Porsche 996 GT3 Supercup van NGT Racing is trouwens nog één van de weinige originele Supercups die in het Belcarpeloton meedraaien. Een minpunt enerzijds omdat deze wagen dan ook tot de minst snelle bolides behoort van het Porsche-armada. Maar anderzijds een pluspunt omdat dit origineel product van Porsche Motorsport tot de meest betrouwbare wagens van het peloton behoort. En dit is vooral in een wedstrijd van zéér lange adem een niet te onderschatten troef.
De bemanning van dienst voor deze traditionele etmaalrace is het kwartet Marc Maton/Heinz Bonnaerens/Ward Sluys/Rigo Meys.
Nadat Heinz Bonnaerens en Philippe Jacobs tijdens de het Belcar New Race Festival, de traditionele seizoensopener, reeds het potentieel van de nagelnieuwe Porsche GT3 Supercup toonden met een 13de plaats algemeen en 7de in GTB werd het beste verhoopt voor het verdere verloop van het seizoen. Philippe Jacobs zette tijdens de trainingen een méér dan behoorlijke 1’40”43 op de tabellen terwijl tijdens de wedstrijd het duo Jacobs/Bonnaerens vlot chrono’s draaiden van 1’43”. Nadien ging de Porsche over in handen van Marc Maton en Dennis Bogemans. In Brands Hatch ging het echter mis toen de motor na een schakelfout naar de eeuwige jachtvelden verhuisde. NGT nam geen risico’s voor de komende etmaalrace en liet de motor, op de krukas en het motorblok na, volledig vernieuwen bij Porsche Motorsport. Ook de drukgroep van de koppeling, de wielnaven en de wiellagers werden preventief vervangen. De enige evolutie die de wagen meekreeg is extra koeling op de voorste remschijven, afkomstig van de RSR.
Marc Maton: “Het feit dat we aan de start komen met een originele Supercup geeft het voordeel dat de wagen zéér betrouwbaar is en minder gulzig tegenover de concurrentie. Maar anderzijds moeten wij het stellen met een tankinhoud van 100 liter tegenover vele andere Porsches die een reglementaire tankinhoud van 120 liter hebben. Ons doel is de rijders een tempo op te leggen dat rond 1’46” moet draaien en zo weinig mogelijk pitstops te maken. Zodoende kan je opschuiven in het klassement. Ik heb dan ook het volste vertrouwen in de ploeg. Het zijn van nature geen sprinters en er zal geen concurrentie hangen binnen het team. Het voornaamste is om de wagen telkens zo fris mogelijk door te geven aan de volgende piloot. Als we daar in slagen en daarbij nog de valstrikken op de omloop kunnen omzeilen denk ik dat we in staat zijn om een goed resultaat neer te zetten”. Een denkpiste die de andere piloten in koor meezingen. Voor Ward Sluys en Rigo Meys is de Porsche in competitie onbekend terrein. Maar beiden hebben genoeg wedstrijdritme in de benen om de GT3 te temmen. Meys rijdt momenteel samen met Marc Raymaekers rond in de Zolder Touring Cup in een BMW M3 en deed vorig seizoen reeds ervaring tijdens de 24 Uren op in een BMW. Voor Ward Sluys, die vorig seizoen met zijn Seat Leon Cupra Turbo nog tweede eindigde in de Klasse TB van het Belcarkampioenschap is deze etmaalrace met een Porsche een jongensdroom die nu eindelijk uitkomt. Ward Sluys: “Ik heb het volste vertrouwen in NGT Racing. Het is een eerlijk en oprecht team van vrienden en de wagen is nieuw waardoor de kans dat we de finish halen bijzonder groot is”. Beide nieuwkomers bij NGT zijn piloten die endurance verkiezen boven sprintwedstrijden. Ook Heinz Bonnaerens is terug van de partij. Heinz begon het seizoen bij NGT, maar zijn budget noopte hem tot een beperkte deelname. “Een spijtige zaak, maar voor volgend seizoen ziet het er beter uit en hoop ik op een volledig seizoen. Terug bij NGT uiteraard want het materiaal is schitterend en de sfeer in het team is optimaal. Wat de komende 24 Uren betreft hoop ik dat we met onze originele Supercup op een beperkt verbruik wat dan het gebrek aan snelheid tegenover de méér geprepareerde GTB’s deels kan compenseren. Weinig pitstops en constante rondetijden moeten ons naar de voorste gelederen loodsen in de Klasse GTB. Ook in het donker moeten we dezelfde kadans kunnen aanhouden. Zelf ben ik even snel in het donker als overdag. Ik ben in ieder geval zéér gemotiveerd en sta op scherp”, verduidelijkt Bonnaerens.
Verder wil Marc Maton nog kwijt dat het na de motorbreuk in Brands Hatch voornamelijk aan de firma’s SMC, Tyneso en Granville te danken is dat de nodige fondsen bijeen werden geharkt om zodoende een nieuwe krachtbron te laten bouwen bij Porsche Motorsport.

Méér info: www.ngt.be

kulgan
19-08-2005, 15:40
“Uitrijden en zoveel mogelijk punten sprokkelen”
Meys rijdt momenteel samen met Marc Raymaekers rond in de Zolder Touring Cup in een BMW M3 en deed vorig seizoen reeds ervaring tijdens de 24 Uren op in een BMW.

Méér info: www.ngt.be

En heeft die toen heel mooi tot schroot herleid...
Reed toen namelijk met de E36 vnan KS motorsport