PDA

View Full Version : GP Turkije (Istanboel)

Thomaske
19-08-2005, 21:17
De vrije oefenritten zijn achter de rug en wat me opviel, en ik ook al verwachtte, is dat er weinig grip was op het circuit.

In Het Belang van Limburg was er te lezen dat het circuit een kostprijsje heeft van 131 miljoen euro. Het VTM nieuws zegt 120 miljoen euro. 120 miljoen euro is 4 maal zoveel dan men er wou voor spenderen.

Mvg...

Brecht
19-08-2005, 21:19
Verder op teletekst gelezen dat men vergeten was een waterbekken aan te leggen. Gevolg : Het gras is al half verdord.

Mark
19-08-2005, 21:35
Vergeet niet dat ze minimaal 15 miljoen Euro op jaarbasis mogen betalen aan kassameisje Bernie E. Dat is zeg maar de startpremie die een circuit c.q. promotor moet betalen aan Bernie om het F1 circus in huis te krijgen. Naar het schijnt is deze premie voor nieuwe circuits hoger dan de oude klassieke Europese circuits.

Wat betreft het circuit, zou dit het eerste geslaagde Tilke-Design worden?

Petter-Jån
20-08-2005, 00:29
In Het Belang van Limburg was er te lezen dat het circuit een kostprijsje heeft van 131 miljoen euro. Het VTM nieuws zegt 120 miljoen euro. 120 miljoen euro is 4 maal zoveel dan men er wou voor spenderen.
In mijn "belang" staat toch 121 miljoen euro's hoor!
Maar ja, "details" hé! :+

Raceboy
20-08-2005, 14:07
wat een klucht bij Doornobos. "Brandblussers? ahja kwist dat we iets vergeten waren" :rolleyes: Sato heeft ook nog maar eens laten zien dat hij het kieke van de formule 1 klas is.

Mark
21-08-2005, 23:33
Turkey hailed its inaugural Grand Prix a great success on Sunday but huge traffic jams left thousands of spectators fuming in their cars for hours during their day out in Istanbul

www.autosport-atlas.com

Benieuwd of Bernie hier net zoveel problemen van gaat maken als met de GP van Engeland.

Selespeed
22-08-2005, 13:17
wat een klucht bij Doornobos. "Brandblussers? ahja kwist dat we iets vergeten waren" :rolleyes: Sato heeft ook nog maar eens laten zien dat hij het kieke van de formule 1 klas is.

Vanwaar deze opmerking over Sato?
Als enige op een 1 stop strategie, reed hij toch mooi mee.
En eindigde toch nog op een 9de plaats.
BAR Honda blijft toch bij de smaakmakers van de F1 horen.

Raceboy
22-08-2005, 13:24
Vanwaar deze opmerking over Sato?
Als enige op een 1 stop strategie, reed hij toch mooi mee.
En eindigde toch nog op een 9de plaats.
BAR Honda blijft toch bij de smaakmakers van de F1 horen.

kijk eens naar de datum dit gaat over zaterdag ;)

Mario
22-08-2005, 14:43
Denk dat zijn team daar evenzeer in de fout is gegaan, hoor. Die hadden hem moeten verwittigen. Maar het kwam wel heel amateuristisch over :crazy:

Selespeed
22-08-2005, 14:56
Oops, was de datum uit het oog verloren :D

Het team heeft hem wel degelijk proberen verwittigen, maar mijn beste viend Takuma zat per ongeluk met zijn duim op de communicatie knop, zodat er geen info doorkwam. (Herinner je je maar de walkie talkies uit je kindertijd, ofwel spreken, ofwel luisteren, maar beide lukt niet :) )

Of met de woorden van de man himself:

As for the incident with Mark Webber, we had a radio interference problem and the team were unable to tell me his position on the track.”

brond: www.barf1.com

Jan
22-08-2005, 15:56
Blijkbaar hebben niet veel Paddockers deze GP gezien ;) , te oordelen naar het gebrek aan kommentaren. De eerste helft van de race heeft mij nochtans weten te boeien, daarna was het even indommelen tot aan de eindfase met nog enkele verrassende wendingen vooraan. Een ding mag zeker gezegd, hoewel Istanbul Park het zoveelste Tilke-cicuit is, biedt het toch wel enkele inhaalmogelijkheden en uitdagingen voor de rijders (bocht 8). Zo hebben wij er als kijkers ook wat aan :D .
De uitslag is helaas slechts matig interessant voor het WK, liever had ik deze volgorde gehad: Kimi, Juan Pablo, Jenson, Fernando, Jarno, Giancarlo, David en Christian. Slechts een kleine wijziging, maar zoveel spannender voor de titelstrijd.
Wat mij betreft waren Kimi en Jenson de mannen van de race. Bij de Williamsen was het eerder plattekes, vooral rechts achteraan en Juan Pablo had misschien beter even geduld geoefend vooraleer zich door Tiago bruusk te laten pakken. Een bijna zekere tweede plaats heeft hij daardoor via een wijde boog aan Fernando geschonken (de enige glimlacher op het podium). Wat me ook opviel was de bijwijlen rijdende chicane genaamd Michael Schumacher, ik ben er nog niet helemaal uit of hij nu wel of niet aan de basis ligt van de aanrijding met Webber. Dat geeft meteen twee topteams die ondermaats presteren.

Bart.Vandecavey
22-08-2005, 16:04
Vond het nog een betrekkelijk leuke GP. De hoogteverschillen op het circuit zijn een uitdaging volgens mij.

Finish
22-08-2005, 16:49
Ik heb nog niks gezien, dus ik ga niet oordelen, maar als ik het hele weekend zo eens bekijk heb ik 2 simpele conclusies:

1) Alonso haalt de wereldtitel dankzij het falen van McLaren
2) Schumacher heeft héél duidelijk zijn beste tijd gehad.

Onder 'falen' versta ik dus die vier of vijf keer opgave door band/motorproblemen.

Guido
22-08-2005, 16:51
Omdat het een nieuw circuit betrof, ben ik toch maar even achter het scherm gaan zitten, en heb zelfs helemaal uitgekeken! :)

Stukken in het circuit herinneren mij aan Interlagos en da's wel goed denk ik. En lekker breed, met plaats om te slipstreamen - wie zei dat dat niet meer kon... euhrm. :o :D

Wat ik verder onthouden heb:

- de rijles van Raikkonen en Mclaren
- Fisico onder druk al zeer vroeg erg breedt ging en Kimi maximaal profiteerde
- Renault dat aan schadebeperking doet, en dat waarschijnlijk zeer goed gaat blijven doen tot het einde van het seizoen (Alonso allicht de titel en McLaren bij de constructeurs)
- Montoya een negatief cadeau in punten aan Kimi en McLaren doet
- Button erg goed op dreef was
- de Red Bull jongens gewoon blijven meedraaien en punten pakken
- Webber die niet aan de kant gaat voor Schumi met een 50/50 incident tot gevolg
- Schumi absoluut geen antwoord had, zelfs wat stamelde op de vraag, voor de race, waarom ze de lijn van de laatste 2 GP's niet konden doortrekken en opnieuw te traag waren. Had toch gedacht dat ie daar een fatsoenlijker antwoord op kon geven. Alleszins beter dan "euhm, .... well euhm, I cannot say that here, thanks"

Selespeed
22-08-2005, 16:52
Heb de GP gezien en vond hem best wel leuk, zeker in vergelijking met de slaapverwekkende vertoningen in het verleden.

Maarten
22-08-2005, 17:05
Schumi heeft de eerste ronden sterk gereden, en reed zelfs vlot naar barrichello maar dan stokte het tempo, ik zag hem anders nog wel mooi naar voren rijden, maar soit ... beetje gefaald inderdaad

Button heeft mij aangenaam verrast, waarschijnlijk niet veel benzine aan boord, maar toch mooi naar de top 3 gereden in het begin

Montoya ging iets te aggressief voorbij de jordan, hij had misschien niet zo hevig moeten inschuiven voor de jordan die zich dan vergiste van rempunt? wie zal het zeggen .... alleszins reed Alonso op deze moment meer dan een seconde per ronde sneller, en zal JPM misschien toch wel een beetje druk hebben gevoeld!

Kimi, ondanks de tumultueuze start, sobere degelijke race gereden

Het was bij mij al een tijdje geleden dat ik nog eens live een GP heb gezien en ik heb ervan genoten. Circuit krijgt voor mij veel punten, eindelijk nog eens leuke gevechten/inhaalmanoevres gezien .. als je sneller was kon je inhalen en zo moet het! Laat ons zeggen: meer van dit!

Jan
22-08-2005, 17:12

Dat is een mogelijkheid, maar veeleer heb ik de indruk dat het Ferrari is waar men de juiste kombinatie niet weet te vinden, immers de prestaties van Barrichello waren ook niet om over op te scheppen. En dat is evenmin de eerste keer dit jaar.
Mogen we hieruit de konklusie trekken dat goede rijders in mindere bolides hun kansen niet kunnen verdedigen, of is dat een brug te ver?

Guido
22-08-2005, 17:29
Mogen we hieruit de konklusie trekken dat goede rijders in mindere bolides hun kansen niet kunnen verdedigen, of is dat een brug te ver?

Dat was zo, is zo, en zal wel altijd zo zijn. Als je machine niet vooruit te branden is, moet je al heel sterke papieren hebben om er bovenuit te geraken.

Raceboy
22-08-2005, 18:01
Dat was zo, is zo, en zal wel altijd zo zijn. Als je machine niet vooruit te branden is, moet je al heel sterke papieren hebben om er bovenuit te geraken.

Dat was juist Schumachers kracht vroeger. Ik kan het eigenlijk ook wel begrijpen dat hij het na al die jaren ook niet meer ziet zitten om alles te geven voor een 8ste plaats.

The Interceptor
22-08-2005, 20:02
Button heeft mij aangenaam verrast, waarschijnlijk niet veel benzine aan boord, maar toch mooi naar de top 3 gereden in het begin

Hij had niet bepaald weinig benzine aan boord is, hij dook niet bepaald vroeger dan de meesten de pit in, en zeker niet voor zijn 2e stop. Maar dat was echt wel een sterke race van den Jenson hoor :eek: :applaus: :worship:
Wel een matige start, en zeker toen na maar een rondje ofzo Schumacher al achter Button zat, begon ik ff te vrezen, maar die vrees werd snel omgezet in hoop ... :) Jammer dat de race niet nog enkele ronden langer duurde, of Fisico was er mss nog aan geweest. Button noemde dit dan ook zelf zijn beste race van het seizoen. En beweerd vanaf nu te kunnen concureren met de Renaults en Mclarens. De volgende races zullen het moeten uitwijzen, maar ik kan al niet meer wachten om die mannen (vooral Jenson dan :p) aan het werk te zien in Spa ...

Om nog een extra bewijs te geven dat BAR en Button wel héél goed bezig zijn: hij is de enige die de voorbije 5 races punten wist te pakken! Ik zie het weekendje Spa dus echt wel zitten :D Maar eerst nog Monza natuurlijk.

Ik las vandaag het stukje over de F1 in HLN en de GVA, beide maar povere verslagjes vond ik ...

Wel een kort stukje over de lange pitstop van Fisichella. Briatore beweerde dat de kerel die nu de tankslang bediende dat niet erg gewoon was, en daardoor kostbare tijd verloren ging bij de pitstop van Fisico. Degene die normaal de tankslang bediend, zat thuis omdat zijn vrouw moest bevallen, enja hoor, Flavio zag maar één oplossing: steriliseren ... :D

En ook Webber gaf er zijn mening over het incident met Schumacher. Volgens Webber zijn de afspraken dat er in een remzone niet meer van rijlin veranderd wordt, en Schumacher deed dat dus duidelijk wel. Daarom was de Webber een beetje gefrustreerd en wilde Schumi binnendoor meteen terugpakken, en het interesseerde hem niet of ze gingen botsen of niet, hij was dus gewoon erg boos op Schumi.
Deed Montoya ook geen soortgelijk maneuver bij het dubbelen van Moteiro :rolleyes:

Ik kende het circuit nog niet, nog geen tijd om F1 05 te gaan halen en te spelen. Maar ik moet zeggen, ondanks dat het weer zo'n Tilke circuit is, is het mij echt wel bevallen, de hoogeteverschillen maken het nog extra goed. En toch wel wat inhaalmogelijkheden ook! :applaus: En zoals hierboven al gezegd, herkende ook Interlagos ook wel een beetje, zeker de eerste bocht, leek wel een exacte kopie.

Mark
22-08-2005, 21:24
McLaren boss Ron Dennis believes Istanbul's new Grand Prix circuit can be the benchmark for Formula One after its successful debut on Sunday.

"This is a fantastic racing circuit and it is a sort of new Spa," he said.

Formula One's commercial supremo Bernie Ecclestone also likened the Istanbul Park track to the formidable Belgian venue that, more than any other, "sorts the men from the boys".

www.autosport-atlas.com

De fileproblemen lijken ook op elkaar ;) Kan iemand de gore frieten, kleffe hamburgers en onvriendelijke medewerkers van Spa nog even nasturen naar Turkije? :D

Mathias G
22-08-2005, 23:37
Het incident met Montoya & de jordan was hier toch Montoya's schuld hoor.

In de rijdersbriefing had men afgesproken dat er in een remzone niet van rijlijn wordt veranderd. Dat heeft die Jordan waarschijnlijk verrast.

Alain
24-08-2005, 09:10
Nou, ik moet eerlijk toegeven dat ik het een mooi circuit vind en vooral eentje waar je op veschillende plaatsen reglementair kan inhalen, hetgeen toch eerder uitzondering is dan regel.
Vond het ook een leuke race en heb voor een keer geboeid gekeken.

Tja, dat McLaren het sterkste is, is reeds verschillende wedstrijden duidelijk. Alonso zal de titel wel binnenhalen of er zal al heel veel moeten gebeuren. McLaren heeft zichzelf vooral de das omgedaan indien ze de titel niet halen dankzij een gebrekkige betrouwbaarheid en af en toe een stommiteit van rijder of team.

Toch straf dat ze een onervaren kerel aan de tankslang zetten bij Renault en dat er iets mis gaat, maar uiteraard alleen bij Fisico. Hoezo gelijkwaardige behandeling en geen teamorders....? Nou ja, die heeft dan ook geen persoonlijke overeenkomst meer met Briatore he :o

Frank 490
25-08-2005, 00:05
Omdat het een nieuw circuit betrof, ben ik toch maar even achter het scherm gaan zitten, en heb zelfs helemaal uitgekeken! :)

Wat ik verder onthouden heb:
......
- Webber die niet aan de kant gaat voor Schumi met een 50/50 incident tot gevolg
......

Dat was toch eigenlijk andersom!? Webber probeerde zich te 'unlappen' (was het nou één of twee rondem achterstand, op dat moment?).

Mijn mening: Als het een gevecht voor de positie in de race was geweest dan was dit duidelijk een fout van Schumacher. Een beetje zwalken over de baan en dan naar binnen sturen terwijl de tegenstander er al naast gekomen is, zou gewoon een blunder zijn.

Nu echter lag Webber één of twee ronden achter. Om vanuit die positie te trachten weer naar voren te komen is lovenswaardig, maar als je dan het gevoel hebt dat je sneller bent voer je de inhaalmanoeuvre niet op zo'n manier uit.

Ik vraag me wel af of Schumacher's auto misschien al stuk was en hij daarom langzamer was dan Webber. Zijn latere opgave lijkt toch niet het gevolg te zijn van dat contact met Webber?

bazzie
25-08-2005, 11:42
Schumacher heeft opgegeven omdat het gewoon geen zin meer had om door te rijden nadat hij zo lang in de pits had gestaan.

De reden dat hij terug op de baan is gekomen is misschien om nog wat te testen, maar ik denk vooral om in Monza toch niet helemaal eerst te moeten starten.

student
26-08-2005, 12:11

ik weet ni of ge "Autosport" leest, maar die hebben onderzoek gedaan en daaruit blijkt da Schumacher al heel het jaar rapper is dan Barrichello, in "low-fuel-corrected times", en dat hij met een slechte auto toch nog speciale dinges kan.

Ik geloof daar uiteraard geen bal van en hoop da Schumacher het zo snel mogelijk beu geraakt