PDA

View Full Version : Caterham Super Seven JPE (Tamiya 1/12)


Sennake
20-08-2005, 22:07
Als het hier ineens zo stil wordt rond mijn persoon...

... dan is dat omdat ik weer aan een nieuw artikel aan het werken ben voor "Modelbouwmagazine". En zoals je weet is de afspraak met de redactie dat ik geen artikels laat "previewen" alvorens ze in het blad gepubliceerd zijn. Enkele teasers mogen uiteraard wel.

Wel, vandaag zal ik om te beginnen al eens verklappen om welk model het gaat : namelijk deze Caterham Super 7 JPE op schaal 1/12 van Tamiya :

http://www.sennake.be/tamiya_1_12/doos_10203.jpghttp://www.sennake.be/tamiya_1_12/model_10203.jpg

Vermoedelijk zal het artikel verschijnen in het laatste nummer van 2005, alhoewel dat voornamelijk zal liggen aan mijn werkijver en schrijfmuze natuurlijk ;)

HHugo
20-08-2005, 22:33
:eek:
Je gaat er toch niet je auto op parkeren zoals de vorige keer hé, want als ik het goed heb is deze kit vrij zeldzaam. :D
Veel succes in elk geval, dat wordt weer een artikel om naar uit te kijken!

ac.cobra427
21-08-2005, 20:45
Jammer dat ie zo duur is, deze kit staat al lang op m'n verlanglijstje.

Guido
21-08-2005, 20:55
De Caterham Super 7 is zowat mijn meest favoriete 4-wieler die er bestaat. Maar zoals ac.cobra427 aanhaalt, blijft ie voorlopig in de winkelrekken liggen, wegens iets te duur.

Good-luck met het bouwen en zolang ge maar blijft deelnemen aan de discussies met hints, tips, feedback en commentaar zal er geen hond naar kraaien dat ge zelf geen projecten post. ;)

Sennake
22-08-2005, 08:36
Good-luck met het bouwen en zolang ge maar blijft deelnemen aan de discussies met hints, tips, feedback en commentaar zal er geen hond naar kraaien dat ge zelf geen projecten post. ;)

Wees maar niet bang : ik ga zelfs af en toe een teaserke posten :bye:

Sennake
22-08-2005, 08:37
Jammer dat ie zo duur is, deze kit staat al lang op m'n verlanglijstje.

Eén mogelijke oplossing bestaat erin om een artikel te schrijven voor een modelbouwmagazine, dan krijg je de kit gratis thuisbezorgd ;)

Sennake
22-08-2005, 08:38
:eek:
Je gaat er toch niet je auto op parkeren zoals de vorige keer hé, want als ik het goed heb is deze kit vrij zeldzaam.

Geen gevaar voor : hij is al thuis en ik ben er al een gans weekend aan bezig geweest. En ik moet zeggen : het is een ware openbaring geworden!!

Dragonfly
22-08-2005, 15:32
Deze wil ik ook wel krijgen :frusty:

Sennake
22-08-2005, 20:20
Na een dag of 3 werk kan ik toch al eens een teaserke laten zien :

http://www.depaddock.eu/sennake/models/teaser_01.jpg

gofastfreddy
23-08-2005, 07:33
very nice sennake

HHugo
23-08-2005, 17:21
Na een dag of 3 werk kan ik toch al eens een teaserke laten zien :


:eek: Zit al het lakwerk + droogtijden daar ook in begrepen? Aan dit tempo kan je volgende week het afgewerkt model laten zien als teaser.

Guido
23-08-2005, 17:23
:eek: Zit al het lakwerk + droogtijden daar ook in begrepen? Aan dit tempo kan je volgende week het afgewerkt model laten zien als teaser.

Ik denk dat er redelijk wat onderdelen voorgelakt zijn en dat er redelijk wat geschroefd moet worden ipv te lijmen. Lijkt me ook logisch met een toch wel redelijk groot en zwaar model, dat schroefverbindingen sterker zijn dan lijmverbindingen.

Nice progress btw! ;)

Sennake
23-08-2005, 19:08
Ik denk dat er redelijk wat onderdelen voorgelakt zijn en dat er redelijk wat geschroefd moet worden ipv te lijmen. Lijkt me ook logisch met een toch wel redelijk groot en zwaar model, dat schroefverbindingen sterker zijn dan lijmverbindingen.

Nice progress btw! ;)

Klopt. Alleen de rollbar en de velgen heb ik opnieuw gespoten, de rest zijn aluminium platen die prachtig voorgelakt zijn. En buiten wat secondenlijm heb je niets anders nodig dan een schroevendraaierke (dat trouwens meegeleverd zit) om de paar duizend minuscule schroefjes vast te schroeven.

FIRE
23-08-2005, 20:04
Klopt. Alleen de rollbar en de velgen heb ik opnieuw gespoten, de rest zijn aluminium platen die prachtig voorgelakt zijn. En buiten wat secondenlijm heb je niets anders nodig dan een schroevendraaierke (dat trouwens meegeleverd zit) om de paar duizend minuscule schroefjes vast te schroeven.

Dus dit is meer Mecano? ;) (Of kennen jullie in Belgie die bouwdozen van Mecano uit het verleden niet?)

Prachtige wagen! :)

Sennake
23-08-2005, 20:54
Dus dit is meer Mecano? ;) (Of kennen jullie in Belgie die bouwdozen van Mecano uit het verleden niet?)

Prachtige wagen! :)

Een combinatie van een afgrijselijk ingewikkelde mecano en 30% modelbouw, schat ik.

Sennake
10-09-2005, 21:44
Na enkele weken kan ik weer een paar teaserkes laten zien :

http://www.depaddock.eu/sennake/models/teaser_02.jpg
http://www.depaddock.eu/sennake/models/teaser_03.jpg

FIRE
10-09-2005, 22:26
Aan de uitlaten te zien heb je de motor al proefgedraaid. ;)
Prachtig model!

Wild Goose
11-09-2005, 07:33
Ik vergaap mij hier steeds. Hoe jullie dat zo fijn kunnen.

Thomaske
11-09-2005, 08:19
Prachtig gedaan Sennake. Waar blijft de rest van de foto's :D

Mvg...

Sennake
11-09-2005, 10:59
Prachtig gedaan Sennake. Waar blijft de rest van de foto's :D

Mvg...

Die zullen overvloedig te zien zijn in één van de volgende edities van "Modelbouwmagazine". Daarom ook dat ik maar enkele teasers mag laten zien...

Thomaske
11-09-2005, 12:27
Oké. Wist ik niet. Toch bedankt!

Mvg...

Integra
11-09-2005, 18:57
Prijs van deze bouwdoos?

Sennake
11-09-2005, 19:00
Prijs van deze bouwdoos?

Rond de 230 euro.

Gèrre
11-09-2005, 20:37
Man man das wel duur, en Sennake het model is gewoonweg prachtig !

Dominique
12-09-2005, 20:43
Weergaloos!!
Knappe dinges!!

Guido
12-09-2005, 20:54
magistrale kit! en ook enkel zeer interessante details!

Wat me bij eerdere Caterhams, die ik op shows al eens zag, opviel, is dat de gordels moeilijk in een natuurlijke pose te leggen zijn. Als dit bij deze JPE ook het geval is (nog nooit gebouwd gezien) kan je misschien een truckje toepassen om de gordels "te verplichten" een vorm aan te nemen die jij wil. Hoe? Je kan aan de onderkant van de gordels fijne ijzerdraad plakken, bijv in dit geval 2 stuks, waardoor je ze achteraf zou moeten kunnen plooien in een pose die veel natuurlijker lijkt. Om de zichtbaarheid weg te werken kan je ze overschilderen in een tint die erg aanleunt bij de kleur van de grodels. Dit heb ik al enkele malen gedaan bij de gordels van rallyauto's (voor de stukken die van de zetel, naar de rolkooi 'hangen') en het ziet er dan zeker veel beter uit. Niet dat het er nu slechter uitziet, maar je kan misschien eens proberen met een stukje en zien wat het geeft. Als de eigenwillige vorm van de gordels jou zou storen tenminste. ;)

Sennake
12-09-2005, 21:10
magistrale kit! en ook enkel zeer interessante details!

Wat me bij eerdere Caterhams, die ik op shows al eens zag, opviel, is dat de gordels moeilijk in een natuurlijke pose te leggen zijn. Als dit bij deze JPE ook het geval is (nog nooit gebouwd gezien) kan je misschien een truckje toepassen om de gordels "te verplichten" een vorm aan te nemen die jij wil. Hoe? Je kan aan de onderkant van de gordels fijne ijzerdraad plakken, bijv in dit geval 2 stuks, waardoor je ze achteraf zou moeten kunnen plooien in een pose die veel natuurlijker lijkt. Om de zichtbaarheid weg te werken kan je ze overschilderen in een tint die erg aanleunt bij de kleur van de grodels. Dit heb ik al enkele malen gedaan bij de gordels van rallyauto's (voor de stukken die van de zetel, naar de rolkooi 'hangen') en het ziet er dan zeker veel beter uit. Niet dat het er nu slechter uitziet, maar je kan misschien eens proberen met een stukje en zien wat het geeft. Als de eigenwillige vorm van de gordels jou zou storen tenminste. ;)

Ik heb het euvel "bestreden" met dubbelzijdige kleefband. Op de foto's die hierboven staan is dat nog niet gebeurd omdat de stoeltjes er nog niet in stonden. Op de modelbouw-meeting kan je het resultaat zien :)

Guido
12-09-2005, 23:46
Ik heb het euvel "bestreden" met dubbelzijdige kleefband. Op de foto's die hierboven staan is dat nog niet gebeurd omdat de stoeltjes er nog niet in stonden. Op de modelbouw-meeting kan je het resultaat zien :)

Da's ook een optie, idd. Ben eens benieuwd hoe het beest er ondertussen uitziet.

MFahrer
13-09-2005, 07:11
één woord: Schitterend!

Sennake... juist es om te weten... hoeveel uur per dag ben jij aan't modelbouwen?
Zo opschieten dat jij altijd doet!

G.

Sennake
13-09-2005, 08:44
één woord: Schitterend!

Sennake... juist es om te weten... hoeveel uur per dag ben jij aan't modelbouwen?
Zo opschieten dat jij altijd doet!

G.

Gemiddels een uur of 3, 4 denk ik. Meestal een uurke voor het avondeten en erna nog eens een 3-tal.

Sennake
14-09-2005, 21:05
Weer tijd om nog eens teaserke te laten zien :

http://www.depaddock.eu/sennake/models/teaser_04.jpg

Gèrre
14-09-2005, 22:15
zeer schoon :) dit model zal zeker tot zijn recht komen in dat modelbouwmagazine

spaceman_spif
16-09-2005, 11:29
Prachtig model en "chapeau" voor het monnikenwerk dat je verricht. Neem eens een kijkje op de site van een Engelse kameraad van me, die net als jij maniakaal bezig is met modelbouw maar dan uitsluitend met modellen van Caterham. Ik vermoed dat zijn werk je zeker zal bevallen. www.mycaterham.com

Sennake
16-09-2005, 12:01
Amai, daar ben ik maar een amateurke tegen...

Eygmar
16-09-2005, 18:59
Amai, daar ben ik maar een amateurke tegen...
__________________
zet daar maar een hele goede voor

Mother Goose
18-09-2005, 20:45
Amai, daar ben ik maar een amateurke tegen...
__________________
zet daar maar een hele goede voor

Sennake heeft er een broertje bij... lol lol lol lol grapje jongens :applaus: :eek:

Sennake
27-09-2005, 21:42
Allee vooruit, nog maar eens een teaserke laten zien :

http://www.depaddock.eu/sennake/models/teaser_05.jpg

Nismo
27-09-2005, 22:56
Ik heb nog altijd pijn aan mijn ogen sinds ik dit model heb mogen aanschouwen vorige vrijdag in "Wheels" :worship:

Grtzzzzzzz Nismo :cool:

A.J.
27-09-2005, 23:03
vind die kleuren niet mis :D

jurgen
28-09-2005, 07:33
schitterend!!! :applaus:

vraagje : Is de kit zo gedetailleerd afgewerkt of heb je zelf vele details toeevoegd?

ac.cobra427
28-09-2005, 11:36
Die doorschijnende darmpjes, al eens gedacht om daar clear-coat verf in te doen ? Geeft een mooi effect. Oranje voor olie, blauw voor koel vloeistof enz ...

MFahrer
28-09-2005, 12:27
Machtig! En een klein detailke: die uitlaten zijn gewoon geniaal! Die "verhitte kleuren" zijn gewoon perfect!

Tips daarvoor guy?

Gunther

Guido
28-09-2005, 13:14
Die doorschijnende darmpjes, al eens gedacht om daar clear-coat verf in te doen ? Geeft een mooi effect. Oranje voor olie, blauw voor koel vloeistof enz ...

't zal nu misschien wat laat zijn daarvoor, maar da's wel een goed idee!

Voor de rest ziet deze 7 er gewoon yummie uit. :D

Sennake
28-09-2005, 15:28
Die doorschijnende darmpjes, al eens gedacht om daar clear-coat verf in te doen ? Geeft een mooi effect. Oranje voor olie, blauw voor koel vloeistof enz ...


Aan gedacht wel, alleen ... :o :o :o ... weet ik niet wat voor vloeistoffen er doorheen lopen, en dus de kleur al helemaal niet...

Misschien met wat hulp van collega's modelbouwers/mechaniekers, want ik denk wel dat het achteraf bijschilderen nog te doen is. Desnoods haal ik de darmpjes er weer uit en vervang ik ze door nieuwe.

Sennake
28-09-2005, 15:29
schitterend!!! :applaus:

vraagje : Is de kit zo gedetailleerd afgewerkt of heb je zelf vele details toeevoegd?

Ik heb enkel wat meer leidingen toegevoegd dan initiëel voorzien. Een stuk of 5 extra denk ik. Voor de rest is alles in de kit inbegrepen.

ac.cobra427
28-09-2005, 17:18
Aan gedacht wel, alleen ... :o :o :o ... weet ik niet wat voor vloeistoffen er doorheen lopen, en dus de kleur al helemaal niet...

Misschien met wat hulp van collega's modelbouwers/mechaniekers, want ik denk wel dat het achteraf bijschilderen nog te doen is. Desnoods haal ik de darmpjes er weer uit en vervang ik ze door nieuwe.

nee hoor, gewoon een druppeltje verf in doen en verder doorblazen. Soms gebeurt het wel dat er belletjes ontstaan, die kan je ook laten zitten, is soms een mooi effect, maar eenvoudig verder doorblazen, lost ook dat op.

Ik gebruik daar wel Humbrol verfjes voor. Heb helemaal geen ervaring met Tamiya. Maar lijkt me niet zo'n probleem.

Sennake
04-10-2005, 20:19
Ok, hier zijn de laatste 2 teasers. De rest van de foto's zal je kunnen bekijken in "Modelbouwmagazine" (waarschijnlijk begin 2006).

Enjoy!

http://www.depaddock.eu/sennake/models/teaser_06.jpg
http://www.depaddock.eu/sennake/models/teaser_07.jpg

FIRE
04-10-2005, 20:23
Prachtig!!!

Bart.Vandecavey
04-10-2005, 21:56
Schitterend!

Maar staat uw linkerachterwiel niet scheef?


moet toch iets negatiefs zeggen hé

Sennake
04-10-2005, 21:59
Schitterend!

Maar staat uw linkerachterwiel niet scheef?


moet toch iets negatiefs zeggen hé

Absoluut niet hoor, maar de foto is nogal vervormd blijkbaar, da's waar.

MFahrer
05-10-2005, 08:02
Beestig gewoon!

Waar worden die foto's getrokken? allez tegen welke achtergrond?

G.

Sennake
05-10-2005, 12:01
Beestig gewoon!

Waar worden die foto's getrokken? allez tegen welke achtergrond?

G.

In mijn "foto-studio". Ik zal eens een foto maken van de plaats waar ik foto's maak (als ik de Peugeot 307 SW niet gebruik dan toch).

Gèrre
06-10-2005, 20:26
prachtig :)

Sennake
06-10-2005, 22:06
Ik heb de laatste 2 foto's vervangen door buitenopnames. Dan komen de kleuren beter uit.

Guido
06-10-2005, 22:20
Ik heb de laatste 2 foto's vervangen door buitenopnames. Dan komen de kleuren beter uit.

Niet alleen de kleur, maar gewoon gans de auto komt veel beter tot zijn recht. Eender welk voorwerp zou'k bijna durven zeggen.

Magnifiek!! :applaus:

Bart.Vandecavey
06-10-2005, 23:02
en nu op schaal 1/1 Sennake?

Sennake
06-10-2005, 23:06
en nu op schaal 1/1 Sennake?

Als ik al mijn modellekes zou verkopen, denk ik wel dat dat zou kunnen, maar ik denk toch dat ik het maar zo ga laten :confused:

Bramzel
07-10-2005, 00:13
Ik heb de laatste 2 foto's vervangen door buitenopnames. Dan komen de kleuren beter uit.

Ik zie nog steeds de studiofoto's, hoe kan ik de buitenopnames zien?

Sennake
07-10-2005, 10:19
Ik zie nog steeds de studiofoto's, hoe kan ik de buitenopnames zien?

Klik eens op F5 (desnoods een paar keer zelfs). Die studiofoto's zitten blijkbaar nog in je cache-geheugen...

Gèrre
07-10-2005, 20:01
Ik heb een vraagje over het model, er staat op world record holder zero - 60mph. Maar wat heeft hij nu juist gedaan ?

Dominique
07-10-2005, 21:57
Goed gedaan jong! Ziet er heel scherp uit ! Ze gaan er content mee zijn, daar bij de redactie van het magazine.

Proficiat.

:worship: :worship: :worship:
(het mag niet te veel opvallen)
:worship: :worship: :worship:

Sennake
07-10-2005, 23:20
Ik heb een vraagje over het model, er staat op world record holder zero - 60mph. Maar wat heeft hij nu juist gedaan ?

Het is de snelste straatwagen ter wereld op gebied van acceleratievermogen : van 0 tot 60 mph (of 100 km/hr) in 3,48 seconden. niet alleen die wagen, maar elke Caterham JPE die je koopt kan dat...

Bramzel
07-10-2005, 23:52
Het is de snelste straatwagen ter wereld op gebied van acceleratievermogen : van 0 tot 60 mph (of 100 km/hr) in 3,48 seconden. niet alleen die wagen, maar elke Caterham JPE die je koopt kan dat...

Het wás de snelste straatwagen ;) De Veyron doet het in 2,5 seconden.

Wild Goose
08-10-2005, 02:48
Respect sennake

Integra
08-10-2005, 08:30
Het is de snelste straatwagen ter wereld op gebied van acceleratievermogen : van 0 tot 60 mph (of 100 km/hr) in 3,48 seconden. niet alleen die wagen, maar elke Caterham JPE die je koopt kan dat...
Vertigo doet het ook sneller. 3.2 seconden. ;)