PDA

View Full Version : Geluidsloze wagens?


Mark
21-08-2005, 00:23
Geluidsloze wagens, zou dat mogelijk zijn? En bedoel ik geluidsloos door middel van constructie en design. Niet door dempertjes e.d. Deze wellicht vreemde gedachtenkronkel schoot mij te binnen na het lezen van een artikel over "geluidsloze'"vliegtuigen.

Plans for the world's first completely silent aircraft have been unveiled by Cambridge University engineers.
http://newsimg.bbc.co.uk/media/images/40697000/jpg/_40697880_silentjet203.jpg

Volledig artikel: http://news.bbc.co.uk/1/hi/england/beds/bucks/herts/4158802.stm


Bij racen is geluid een van de aantrekkingsfactoren voor het publiek maar zou zoiets mogelijk zijn? Wat betreft de snelheden, die liggen bij autosport vele malen lager dan bij een vliegtuig, het verspreidingsgebied van het geluid is ook kleiner................zou dus, vrij simpel gedacht, makkelijker moeten zijn dan bij een vliegtuig. Wat zeggen de techno's van dit forum over deze gedachtenkronkel?

A.J.
21-08-2005, 01:03
Wat betreft de snelheden, die liggen bij autosport vele malen lager dan bij een vliegtuig, het verspreidingsgebied van het geluid is ook kleiner................zou dus, vrij simpel gedacht, makkelijker moeten zijn dan bij een vliegtuig. Wat zeggen de techno's van dit forum over deze gedachtenkronkel?

een verschil is wel dat verplaatsen door lucht minder geluid produceerd dan verplaatsen op de grond. Het contact met asfald e.d. maakt al heelwat geluid, zonder een motor te horen

Petter-Jån
21-08-2005, 15:33
Bij vliegtuigen zijn het voornamelijk luchtwervelingen die geluid veroorzaken (motoren buiten beschouwing gelaten), ze zitten dan ook in de buurt van de snelheid van het geluid (Mach 0,8 à 0,9), terwijl de autosport op z'n maximum aan Mach 0,3 rijdt.
Door een aangepast design (vroeger zijn vliegende vleugels nog al gebouwd, maar door stabiliteitsproblemen nooit een succes geworden) proberen ze wervelingen te reduceren.
Het motorgeluid wordt daarbij niet verminderd, maar naar boven gereflecteerd, waar omwonenden er natuurlijk minder last van hebben.

Het lijkt me weer zo'n ambitieus plan, zoals er zoveel zijn, maar ik twijfel eraan dat er ooit meer over gesproken gaat worden.

Petter-Jån
22-08-2005, 13:15
Tussen haakjes, de titel van dit topic lijkt me ook niet zo juist gekozen. Het is eigenlijk "geluidsarm" of "stiller", over "geluidsloos" spreken we nog niet hoor!

DeLorean
22-08-2005, 22:55
.....

rappe106
21-10-2005, 16:38
Ik heb al ooit in een auto gezeten die 190km/h door de wind ging, zonder draaiende motor en zonder banden geluid (windtunnel). Ik moet zeggen dat dat net het zelfde is als 120 rijden op de belgische autoweg. Je moet behoorlijk schreeuwen om je verstaanbaar te maken in de wagen.
en als de wind onder een hoek van 30° aankomt gaan de deuren in de drag 2 cm open staan bovenaan, nog meer lawaai.
volgens mij is dit niet haalbaar.
oftewel moet je een wagen hebben in druppelvorm (de ideale vorm). dat gaat er dan lekker uitzien.
groeten
Yves

Luuk S
23-10-2005, 22:05
@ DeLorean: quote: "supersonische geluidsgolven"

Contradictio in terminis?