PDA

View Full Version : Preview Belgium Racing-24 Uren van Zolder


P De Sonville
21-08-2005, 20:10
Patric Derdaele:
“Einde van de pechreeks in zicht?”

Er lijkt geen einde te komen aan de pechreeks die de Ultima van Belgium Racing achtervolgt. Ondanks het feit dat deze Engelse sportwagen voor elke wedstrijd steeds tot in de puntjes wordt voorbereid is er steeds een een kleine futiliteit die de Ultima achteruitslaat tijdens de race of vroegtijdig buitenspel zet. En de grootste frustratie van piloten en team is dat tijdens de trainingen de wagens zich steeds uitstekend gedraagt en als een speer vooruitgaat. Tijdens de reeds vier verreden wedstrijden was de Ultima reeds driemaal in strijd voor een podiumplaats tot Dame Fortuna er anders over besliste. Ook tijdens de uitstap naar het Engelse Brands Hatch streed de bemanning voor het podium tot een bout van de wielnaaf een eigen leven ging leiden. Maar ondanks alles is Belgium Racing niet van plan om zich bij de zaken neer te leggen. De prestaties van Erik Qvick die met identiek materiaal momenteel in tweede stelling vertoeft in de Klasse GTB en telkens een podiumplaats wist te versieren bewijst dat de Ultima geen slechte keuze is om de Porsches van antwoord te dienen.
Voor de komende 24 Uren van Zolder krijgt Patric Derdaele terug het gezelschap van Johan Empsen en Stefan Verhoeven

Patric Derdaele: “We hebben kosten noch moeite gespaard om de Ultima terug in extreem goede omstandigheden aan de start te brengen van de komende etmaalrace. Om toch maar niets aan het toeval over te laten werd de wagen volledig ontmanteld en vernieuwd. Er werd een nieuwe motor ingebouwd. De versnellingsbak, achterbrug en de schokdempers werden gereviseerd. Alle wiellagers, steekassen, uniballs en zelfs de bodemplaat werden vernieuwd. Ik zou niet weten wat we nog kunnen vernieuwen of reviseren om toch maar terug met een perfecte wagen aan de start te komen. Het is gewoon een juweeltje.
Dit moet voor ons de wedstrijd worden die ons seizoen goed moet maken. We willen absoluut de wedstrijd uitrijden en indien mogelijk ook nog een goed
klassement meepikken. We hebben er werkelijk alles aan gedaan om de capaciteit van Ultima te etaleren aan onze sponsors en supporters. Op zaterdag en zondag zitten we terug met 650 gasten en die willen we uiteraard niet teleurstellen. Het heeft bloed, zweet, tranen en vooral véél geld gekost om de wagen te laten evolueren. We zijn in staat om de Porsches te verslaan en hopelijk zullen onze investeringen nu beginnen renderen. We bewezen afgelopen seizoen reeds dat we niet moeten onderdoen voor de Ultima van Erik Qvick en de rest van het GTB-veld. Ik heb enorm véél respect voor Erik die een héél snelle piloot is, maar het moet mogelijk zijn om samen met hem beide Ultima’s op het podium te hijsen. In Brands Hatch was dit bijna gelukt tot de bout van de wielnaaf er anders over besliste. Hopelijk kunnen we na de 24 Uren van Zolder eindelijk eens van de champagne proeven. Niet alleen voor mezelf en de andere piloten, maar ook voor de ganse crew die steeds in de weer is en de sponsors die ons in staat stellen om met dergelijk materiaal naar buiten te komen”.

Leiderpositie proberen handhaven

En terwijl de Ultima voor Belgium Racing het zorgenkind is, loopt de Belgium Racing-BMW van Broodcooren/De Coster als een trein op rails. Niettegenstaande deze wagen één van de minst snelle wagens is van het Belcarpeloton blijkt hij wel één van de meest betrouwbare. Het duo, voor de 24 Uren versterkt door de komst van Roland Van Asch, reed iedere wedstrijd uit en stond reeds viermaal op het podium in de Klasse TB en éénmaal in Divisie Toerisme. Dit resulteert in het feit dat zowel in de Divisie Toerisme als in de Klasse TB de Belgium Racing-BMW aan de leiding prijkt. De opdracht voor dit trio is dan ook eenvoudig. Uitrijden zonder risico’s te nemen. En zeker niet teveel jagen op de punten na 6 en 12 uren wedstrijd. Peter Theuws liet de oude 3l-motor vervangen door een 3.2l-exemplaar wat voor méér power zorgt en vooral méér koppel. Zodoende kan men schakelen op een lager toerental en de krachtbron sparen tijdens deze uitputtingslag. Ook de versnellingsbak werd vernieuwd en de achterbrug kreeg een grondige revisie. Normaliter kunnen de 340 pk’s van deze BMW niet optornen tegen de véél snellere BMW’s V8, maar 24 uren zijn lang en zéér breekbaar.