PDA

View Full Version : Preview Russell Racing: 24 Uren van Zolder


P De Sonville
22-08-2005, 21:54
Frank Thiers:


“We gaan voor het algemene podium”

Deze krasse uitspraak van Frank Thiers zal bij menig autosportkenner de wenk-brauwen doen fronsen. Maar als je er de annalen van de voorbije jaren bijhaalt is dit orakel nog niet zo gek. De familie Thiers is door de jaren heen één van te kloppen formaties geworden tijdens races over lange afstanden. Tijdens de voorbije jaren was dit West-Vlaamse team zowel tijdens de Spa Euro Race (over 4 en/of 6 uren wedstrijd) als tijdens de 24 Uren van Zolder altijd in de voorste gelederen terug te vinden. De laatste twee edities van de Zolderse etmaalrace dook de Porsche van Russell Racing telkens als vierde onder de geblokte vlag en stond ook telkens op het hoogste ereschavot in GTB. Niettegenstaande dat de broers Thiers tijdens de 1000 km van Spa (1ste GTB) en de Spa Euro Race (2de GTB) dit seizoen reeds tweemaal op het podium stonden, kunnen ze door de pech die ze kenden tijdens het Belcar New Race Festival en Brands Hatch bijna onmogelijk nog terugvechten richting titel in de Klasse GTB. Vandaar dat ze in een zetel en zonder druk op de ketel vertrekken richting Zolder.
Frank Thiers: “Ondanks het feit dat we komend weekend Kurt moeten missen, die tijdens een partijtje waterski zijn knie ernstig blesseerde, mag ik veronder-stellen dat ik samen met mijn broer Hans, Guy Van Mol en Laurent Van Moerkerke over een zéér homogeen team beschik om gensters te slaan tijdens de komende etmaalrace. Van Moerkerke was er reeds bij toen we vierde algemeen werden en de GTB wonnen in 2003 en samen met Van Mol deden we dat nog eens over in 2004. Door het feit dat we in theorie nog weinig kans maken om een belangrijke rol te spelen voor de GTB-titel hoeven we met niemand rekening te houden. Penders zal de Ultima van Qvick in het oog moeten houden en omgekeerd. We hebben een strategie uitgedokterd die ik hier nu niet aan de grote klok ga hangen, maar die zéér doeltreffend zal zijn als we uiteraard gespaard blijven van pech. Net zoals de voorbije edities hebben we terug gekozen om de RS-motor te vervangen door een originele GT3-krachtbron. Langere stints, minder verbruik, enz. Ook de slaagkansen op uitrijden vergroten met een originele GT3-motor, terwijl hierdoor ook een extra revisie van de RS-motor wordt uitgespaard. Vorig seizoen was onze wagen het minst aantal minuten in de pits van het ganse veld. We gaan ook het materiaal niet nodeloos afpeigeren voor een goede plaats op de startgrid. We gaan in het begin van de wedstrijd de kat uit de boom kijken en zien wat de concurrentie doet. En in functie daarvan onze strategie eventueel bijsturen. Twee jaar na elkaar vierde algemeen en winst in GTB is leuk, maar nu mogen en kunnen we er eens extra de pees opleggen en het algemeen podium viseren. En uiteraard de volle winst nemen in GTB”, besluit een supergemotiveerde Frank Thiers.
Na het wegvallen van Kurt Thiers was Laurent Van Moerkerke er als de kippen bij om het vrijgekomen kuipje te vullen.
“De broers Thiers zijn geen onbekenden voor mij. We reden reeds samen tweemaal met succes de 24 Uren van Zolder en ik kocht ooit de GT3 Supercup van hen die nu in handen is van Philippe Cracco en First Motorsport. Ook zonder het stuur bij Russell Racing was ik niet naar Zolder afgezakt met de Stealth. Momenteel is die volledig ontmanteld om hem nog sneller te maken voor de laatste twee wedstrijden van het seizoen. Ik ben blij dat ik terug deel kan uitmaken van Russell Racing. De kans op een goed resultaat is groot. En het feit dat ze niet rijden in functie van het kampioenschap maakt dat de druk op de ketel minder groot is en we onze eigen koers kunnen varen”, aldus Van Moerkerke.
Ook Guy Van Mol is terug van de partij en hoopt minstens even goed te doen als vorig jaar. Ondanks het feit dat deze snelle man uit Knokke maar één wedstrijd per jaar rijdt heeft hij uit vervlogen Procar-jaren een karrevracht aan ervaring en past zich zéér vlug aan. “Ik heb amper een vijftal rondjes nodig om terug in het goede ritme te komen”, geeft Van Mol tekst en uitleg. “Toen ik vorig jaar voor de eerste maal bij de familie Thiers terechtkwam was ik onder de indruk van het professionalisme en de leuke sfeer binnen het team. Voor mij is het een uitlaatklep en als je dan de ideale combinatie vindt kan je achteraf tevreden terugblikken. Vandaar dat ik niet twijfelde om terug met Russell Racing in zee te gaan. Ondanks het feit dat we geen 20 jaar meer zijn is de fysiek nog vrij goed voor een dergelijke loodzware wedstrijd. Ik hou mijn conditie op peil door regelmatig te gaan lopen langs het strand. Als ik ooit nog een volledig seizoen ga rijden? Dat hangt af van verschillende factoren. De budgetten vergeleken met een aantal jaren geleden toen ik met de Honda NSX en de BMW M3 reed zijn flink gestegen en als je een fabriek runt is het moeilijk om voor iedere wedstrijd een aantal dagen afwezig te zijn. Maar ik heb de smaak terug te pakken en mogelijks ga ik in de toekomst wat méér rijden. Maar een volledig kampioenschap zie ik voorlopig niet zitten. Dankzij Alpha Plus en MAS kon ik terug het budget bijeen harken”, besluit Guy Van Mol.