PDA

View Full Version : Preview Circuit Zolder/Euphony 24 Uren van Zolder: GTB & Toerisme


P De Sonville
22-08-2005, 23:57
Het peloton
In GTB – met mogelijk 22 wagens het grootste veld - zal het kwartet Penders/Lamot/Couwberghs/Dujardyn het echter niet op een dienstbad aangeboden krijgen.
Franz Lamot: “Onze voornaamste doelstelling is om afstand te nemen van de concurrentie richting titel in GTB. Maar gezien onze huidige positie in het algemene kampioenschap willen we uiteraard ook zo hoog mogelijk eindigen. We hebben tijdens de 24 Uren van Francorchamps al bewezen dat we daar klaar voor zijn. En met de minder gulzige motor uit de Supercup moeten we langere stints kunnen rijden en zodoende ook tijd winnen aan de benzinepomp. Het spaart ons ook een extra revisie uit van de RS-krachtbron. Het wordt ook stilaan tijd dat ik hier eens aan de finish sta. Dit is mijn vierde deelname en nog nooit zag ik de finishlijn”.
Maar de concurrentie in GTB is niet van de poes. Een hele meute Porsches met o.a. het exemplaar van Thiers/Thiers/Van Mol/Van Moerkerke zal ongetwijfeld terug van zich laten horen. Het West-Vlaamse team scoort steeds voortreffelijk tijdens wedstrijden van lange adem. Tijdens de laatste twee edities bolden ze telkens als vierde algemeen over de meet en wonnen ze steeds de Klasse GTB. Door het feit dat ze geen kans meer maken op een goede eindklassering in GTB wordt dit voor Russell Racing dé wedstrijd van de revanche na een pechreeks. Frank Thiers steekt zijn ambitie niet onder stoelen of banken en orakelt dat ze zelfs een algemeen podium ambiëren. Net zoals voorgaande 24 urenwedstrijden wordt de RS-Motor terug vervangen door een origineel Supercup-exemplaar om vooral zuiniger en betrouwbaarder te zijn. Een voorbeeld dat nu dus ook wordt gevolgd door de TT Racing-Porsche. Maar laten we hier ook zeker niet de Ultima’s van Qvick Motors Racing en Belgium Racing over het hoofd zien, die dit seizoen enorm véél progressie maakten. Het exemplaar van Derdaele/Empsen/Verhoeven kreeg afgelopen seizoen te kampen met kleine mankementen terwijl Qvick/Geoffroy, versterkt door Van Delm en Chouvel, al iedere wedstrijd op het GTB-podium stonden. En dat je ook met een originele GT3 Supercup na een etmaalrace op het podium kan belanden bewees First Motorsport vorig seizoen. Dus mogen we aan het rijtje podiumkandidaten ook de exemplaren van First Motorsport, AD Sport, Markant, Speedlover, GPR, NGT, S&P, Coast en Ham Car toevoegen. Ook de BMW Z3 van G&A Racing en – misschien toch nog - de Gillet Vertigo van MRS komen niet om een bijrolletje te spelen. Allen hopen gespaard te blijven van pech om zodoende op eigen tempo op te schuiven in het klassement tijdens deze uitputtingsslag.

De anderen
In Divisie Toerisme krijgen we een ietwat onlogische tussenstand voorgeschoteld. Hier leidt de TB-BMW van Broodcooren/De Coster de debatten. Maar ere wie ere toekomt. De BMW van Belgium Racing is samen met het exemplaar van Dehoen/Essers ook de enige wagen die na iedere wedstrijd aan de finish stond. En meestal ook met een podiumplaats. Uitrijden is dan ook de enige boodschap die dit sympathieke duo meekreeg van de teamleiding. In theorie kunnen ze geen vuist maken tegen de snellere BMW’s V8 van G&A Racing (Smets/De Keersmaecker/Verdonck), GS Motorsport met Severich/Steinberg/Neyens, Beliën/Jakobs/Brinkmann/Colman en Carlier Racing die allemaal uitkomen in de Klasse TA, net als de BMW M3 van Beckers, Cassiers en de familie Van Samang.
In de Klasse TB zal de meeste oppositie voor Broodcooren/De Coster komen uit de hoek van merkgenoten Josten/Van Campenhoudt/Cracco, Dehoen/Essers/Grouwels/Wijnen, Moore/Cox/Cloet met de gloednieuwe BMW E46, de prachtige BMW E46 Compact van Van der Kolk/Ambaum/Köhler/Thuis en de Daikin-amazones Ickx/Van de Velde/Grifnée/ Uljee. Deze laatsten scoorden vol tijdens de openingsrace maar zakten na een lijdensweg terug naar de kelder van het klassement. Vanina Ickx wordt stilaan een vedette na haar voortreffelijke escapades in de LMES.

In Divisie Silhouet zijn er twee BMW’s ingeschreven onder de banier van KS Motorsport voor Van Bellingen/Leyssens/Vandermaesen/Fumal en Moonens/Lippens/Werckx/Van Gorp. Net als de BMW’s V8 uit de Divisie Toerisme ambieert KS Motorsport met de krachtige Silhouets een plaats in de voorste gelederen.
Traditioneel zijn er ook een aantal guests die de deelnemerslijst van de Euphony 24 Uren van Zolder bijkleuren. En als je er de inschrijvinglijst bijneemt, gaat het hier allemaal om Porsches GT3. Een wedstrijd in de wedstrijd dus.
Twee teams komen uit de Zolder Touring Cup met H&M Racing en Luc Gabriël Racing. Verder nog een aantal teams die normaliter de BTCS aansnijden zoals BPO Racing en Jes Competition, de familie Dumarey, een vierde wagen uit de stal van Speedlover en nog een exemplaar van AD Sport.