Log in

View Full Version : test renault in Spa

Raceboy
25-08-2005, 11:49
renault is blijkbaa op 17/8 komen testen in Spa. Is dat toegestaan? Ik dacht dat je niet mocht testen op een cicuit war nog een Gp gereden moest worden. Of was dit een shakedown? want een F1 de raddillon af zien rijden heb ik nog nooit gezien. :D

http://www.spa-francorchamps.be/nl05/reportage/reportages_2005.php

fotookes op de (jawel nu ook Nederlandstalige )site van francorchamps.

Brecht
25-08-2005, 12:01
Toyota heeft dit jaar als voorbereiding op de GP van Groot-Brittanie ook eens een test gedaan dit jaar. Ook toen reden ze niet alleen de radillon op, maar reden ze ook naar beneden.

Petter-Jån
25-08-2005, 13:49
Euhh?? :confused:
Is dit omdat ze nog gewend zijn linksom te rijden van in Turkije?
Of is dat om de andere teams niet in je kaarten te laten kijken? De bochten stuk voor stuk wel nemen, uit de telemetrie genoeg gegevens uit het circuit kunnen halen en toch je tegenstanders geen bruikbare foto's, rondetijden, ... te leveren?

Volgens mij moet je wel serieus ballen aan je lijf hebben om de Raidillon flat-out naar beneden te schieten! :D

marcel
25-08-2005, 14:27
toyota heeft in hun testjaar ook op Spa getest, en ook de Radillion achterstevoren genomen. blijkbaar levert dat meer data op, dan telkens een volledig rondje te rijden

Ottooke
25-08-2005, 14:40
Dit linkje heb ik al eens gepost in de "autosportfilmpjes"-thread, maar is hier ook toepasselijk: http://media.putfile.com/toyota62

De reden om zo te gaan rijden is blijkbaar dat het stuk Source - Combes het langste min of meer rechte stuk van het circuit is. En wat marcel zegt lijkt me dan ook logisch: als ze willen weten hoe de motor presteert (rpm, topsnelheid, ...) moeten ze toch niet in de Bus stop gaan testen.

Mark
25-08-2005, 18:04
Volgende week komen ze weer ;)

On the Wednesday before the Turkish Grand Prix, Heikki Kovalainen conducted runs on the first half of the track from the pitlane down to Les Combes and in reverse. He completed around 30 kilometres - well within the 50 kilometre shakedown limit.

And next Wednesday it is believed the team will conduct their pre-Italian Grand Prix shakedown on the second half of the circuit from Les Combes to the Bus Stop.

www.autosport-atlas.com

Volgens datzelfde stukje zou Toyota dit vaker doen op Spa...............daar we dan toch nooit iets van vernomen. Behalve dat ene filmpje dan.

Mark
25-08-2005, 23:08
Toch blijft het link..........de coureurs zijn dan wel bezig met meer veiligheid tijdens testen. Vooral mensen langs de kant en op stand-by en dergelijke. Echter als je in tegengestelde richting op een circuit gaat rijden dan kan het weleens voorkomen dat de zandbak c.q. uitloopstrook aan de verkeerde kant van de bocht ligt.

Bijv. onderaan Eau Rouge. Als het in normale omstandigheden misgaat dan schiet je bergop de uitloopstrook op. Ga je bergaf en heb je een probleem dan knal jer direct op de vangrail, uitloopstrook is zo goed als nul]

In het stuk Busstop - Les Combes zitten ook wel enkele linke secties. Rij de dubbele linkse of Bruxelles maar eens andersom ;) Vangrail staat erg dichtbij.

bluelite
25-08-2005, 23:29
Als ze weten wat ze doen, dan is het goed voor hen. Daarna moeten ze niet klagen dat de testsessies niet veilig genoeg verlopen en blablabla.

Integra
26-08-2005, 10:12
'k moet wel lachen met sommige van die Nederlanders.
'nou heb ik me foto nog niet'
of iets wat trekt op: 'kut nou ja tering' 'lekker hard'
:p