PDA

View Full Version : Report Russell Racing: "Brute pech"


P De Sonville
30-08-2005, 23:50
Brute pech!

Voor het rijderskwartet Frank Thiers, Hans Thiers, Guy Van Mol en Laurent Van Moerkerke eindigde de 24 Uren van Zolder nog voor ze goed en wel van start was gegaan. Toch wat betreft hun verwachtingen, want reeds tijdens de eerste gechronometreerde trainingen maakte Van Moerkerke een stuurfout en plantte de bloedmooie bolide in de muur. De Porsche RS werd totaal vernield en meteen werd gesleuteld aan een oplossing en gezocht naar een andere potente wagen.
Deze werd gevonden bij First Motorsport waar de Porsche GT3 van Philippe Cracco (ex-van Moerkerke) wordt onderhouden. Van Moerkerke kocht de wagen terug en meteen kon men beginnen aan de bestickering van de sponsors. Maar door het feit dat Cracco tijdens de 12 Uren van Francorchamps BTCS deze Porsche had beschadigd en tijdens de 24 Uren van Zolder met de BMW van GS Motorsport reed, had men bij First Motorsport de Porsche ondertussen wel hersteld, maar stond die niet in configuratie om te starten aan deze Zolderse etmaalrace. Vooral aan de bedrading, de afstelling en de uitlijning moest nog flink worden gesleuteld. Maar voor de crew van Russell Racing was de tijd te krap om de wagen in perfecte omstandigheden aan de start te brengen. Deze Porsche is ook duidelijk minder snel dan het geëvolueerde exemplaar van de broers Thiers.
Het reglement zegt dat je enkel van wagen mag wisselen ten laatste één uur voor de officiële trainingen waardoor Russell Racing werd verwezen naar de gastklasse en zodoende niet kon scoren in hun vertrouwde Klasse GTB.

Frank Thiers: “Na het spijtige ongeval waren we reeds blij dat we überhaupt aan de start stonden. Je mag niet vergeten dat we via onze sponsors met 50 gasten zaten die uiteraard ‘hun’ wagen willen zien rijden. Maar de beperkte ervaring die we hebben met deze wagen bracht ons snel in de problemen. We kregen problemen met de benzinetoevoer, de remmen en een abnormale bandenslijtage. Ondanks dit alles en het feit dat we moesten starten vanuit de stands als allerlaatste konden we toch een bevredigende 1’42” op de tabellen zetten en stonden we na enkele uren wedstrijd op de 23ste plaats in een veld van 50 wagens en 4de in de gastklasse. Maar door de aanhoudende problemen met de abnormale slijtage van de banden, te wijten aan teveel camber, en de remmen hebben we besloten om de wagen na 8 uren wedstrijd binnen te houden. Op zondagnamiddag hebben we dan nog een paar uren gereden. Maar ik blijf bij mijn standpunt dat we met onze eigen wagen voor het algemene podium konden gaan. In ideale omstandigheden moeten we immers niet onderdoen voor het exemplaar van Penders die nu als tweede werd afgevlagd. Een tweede of derde plaats algemeen had er zeker ingezeten. Het is nogmaals gebleken dat onze tactiek de goede is. Maar door omstandigheden is dit anders afgelopen. Er zal tegen de volgende wedstrijd een nieuwe en identieke wagen worden opgebouwd. De versnellingsbak en de snelle RS-motor hebben we in ieder geval nog in voorraad”, besluit een ontgoochelde Frank Thiers.