PDA

View Full Version : Report RS Racing: "Onverklaarbaar"


P De Sonville
31-08-2005, 14:43
Ruben Maes:
“Onverklaarbaar”

Er heerste een verslagen sfeer in de box van RS Racing toen ze na iets meer dan zeven uur wedstrijd noodgedwongen de handdoek in de ring moesten gooien. Op dat moment lag de Porsche biturbo op een comfortabele 4de plaats. Het begon mooi voor het team uit Ingelmunster. Na de zware crash in Francor-champs werd een volledig nieuwe wagen opgebouwd en kregen de mechanische onderdelen een grondige revisie.

Ruben Maes: “De nieuwe wagen voelt fantastisch aan. Tijdens de vrije trainingen werden nog een paar kleine kinderziekten opgespoord en opgelost. Ik draaide de snelste chrono (1’34”068) ooit met de Porsche en bleef daarbij maar 3/10 boven de tijd van de GLPK-Viper. Maar met de vijfde chrono en een plaats op de derde startrij waren we best tevreden. Tijdens de start kon ik vrij goed aanklampen bij de kopgroep en bleef constant in de buurt van de PSI-Porsche van Menten die ik zelfs een paar keer te grazen nam. We kennen elkaar zéér goed en de duels waren zéér sportief. Ik lag zelfs in derde positie toen ik na mijn eerste stint de wagen doorgaf. François, Olivier en Jacques deden een prima job en ik kon terug instappen in vierde stelling. We konden zonder forceren een strak tempo rijden en benutten maar een kleine 80% van de motor. We joegen de motor niet in hoge toeren en schakelden vlugger op dan normaal tijdens een korte wedstrijd. En dan plots ging de koppakking eraan. Onverklaarbaar. Dergelijke motoren zijn gebouwd voor 60 uren competitie terwijl ons exemplaar van Manthey reeds na 10 uren de geest gaf. En dit terwijl we de capaciteiten van deze krachtbron niet eens ten volle hebben benut. De Motor gaat nu terug richting Duitsland om de exacte oorzaak te laten detecteren. Ons kampioenschap is nu definitief verloren. We gaan ons nu concentreren op de laatste twee Belcarmanches in Francorchamps en Zolder. Door het feit dat we niets meer te verliezen hebben gaan we er flink de pees opleggen”, besluit Ruben Maes.