View Full Version : Kronos, Piedrafita of Oreca?
Volgens www.pitstop.tv heeft zich naast Kronos en Piedrafita (http://pitstoptv.belbone.be/nieuwsbericht.php?newsid=9543), ook Oreca gemeld om een Citroen Xsara te runnen voor Sebastien Loeb in 2006.
Het Franse Oreca werkt aan een project met een Citroën Xsara WRC voor het WK rally in 2006. Met de steun van Playstation en Total wil Oreca wereldkampioen Sébastien Loeb aantrekken.
Zie hier (http://pitstoptv.belbone.be/nieuwsbericht.php?newsid=9600) voor volledig artikel.
Oreca is naar mijn mening opvallend omdat ze ook al het Clio S1600 en Logan (http://pitstoptv.belbone.be/nieuwsbericht.php?newsid=9461) project van Renault runnen.
Het zou nog wel eens interessant kunnen worden in 2006 met meer zitjes dan dit jaar. Een ander hardnekkig gericht wil dat Bozian de 307's gaan runnen. Dus als dat allemaal waar is, gaan we nog een vet deelnemersveld te zien krijgen.
Als Oreca het kan rondkrijgen en Playstation zou idd de zaak gaan ondersteunen, zie ik Loeb wel richting daar gaan - als Citroën terugkeerd in 2007 dan toch.
Afwachten maar, maar het geeft wel aan dat er vanalles aan het broebelen is.
Het zou nog wel eens interessant kunnen worden in 2006 met meer zitjes dan dit jaar. Een ander hardnekkig gericht wil dat Bozian de 307's gaan runnen. Dus als dat allemaal waar is, gaan we nog een vet deelnemersveld te zien krijgen.
Minder fabriekssteun, meer prive teams. Eigenlijk nog niet eens zo'n slechte ontwikkeling.
Als Oreca het kan rondkrijgen en Playstation zou idd de zaak gaan ondersteunen, zie ik Loeb wel richting daar gaan - als Citroën terugkeerd in 2007 dan toch.
Playstation, Total en Oreca is dan inderdaad de meest logische keuze. Het een (1) en ander zal natuurlijk ook afhangen van Citroen zelf.
gwyllion
06-10-2005, 13:21
De prive Xsaras zouden wel eens al de fabrieksteam kunnen vernederen: Gronholm zou de 2de Xsara kunnen besturen :eek: Meer op pitstop.tv (http://pitstoptv.belbone.be/nieuwsbericht.php?newsid=9894)
Mr.Dallara
09-10-2005, 20:46
Gisteren liep Marc van Dalen (baas van Kronos) ook rond in het service park van de Rally Le Touquet (Frans asfalt kampioenschap). Hij was meestal bij de mensen van Bonzai Racing.
Bonzai heeft 2 206WRC's rijden in het Frans kampioenschap, ze staan bijden gelijk op kop in de stand.
Mss is hij hier ook een mogelijk (alternatieve?) piste aan het verkennen voor 2006... ?
OK het is "maar" een landen kampioenschap, terwijl Kronos met de wereldtop mee kan. Maar Het Franse niveau is onvergelijkbaar met dat van het BK!
Gisteren liep Marc van Dalen (baas van Kronos) ook rond in het service park van de Rally Le Touquet (Frans asfalt kampioenschap). Hij was meestal bij de mensen van Bonzai Racing.
Bonzai heeft 2 206WRC's rijden in het Frans kampioenschap, ze staan bijden gelijk op kop in de stand.
Mss is hij hier ook een mogelijk (alternatieve?) piste aan het verkennen voor 2006... ?
OK het is "maar" een landen kampioenschap, terwijl Kronos met de wereldtop mee kan. Maar Het Franse niveau is onvergelijkbaar met dat van het BK!
Bedoel je eigenlijk niet Bozian ipv Bonzai? ;)
Mr.Dallara
10-10-2005, 18:00
Bedoel je eigenlijk niet Bozian ipv Bonzai? ;)
Jep idd! Het is Bozain Racing.
Op onderstaande foto kan je het zien. Ook zie je op de achtergrond terhoogte van de cabine van de vrachtwagen Marc Van Dalen rondlopen. ;)
http://www.renaudkuppens.be/albums/album19/HPIM2663.jpg
gwyllion
27-10-2005, 08:19
Citroen heeft ondertussen de fabrieks comeback in 2007 officieel bevestigd. Loeb zal dus in een prive Xsara rijden in 2006 en in 2007 de nieuwe C4 besturen. Citroen heeft nog niet gekozen welk team de prive wagens zal runnen: Oreca of Kronos. Over Duval wordt niks gerept.
bron: WRC - Citroën keert in 2007 terug met C4 WRC (http://pitstoptv.belbone.be/nieuwsbericht.php?newsid=10096) (pitstop.tv)
Citroen heeft ondertussen de fabrieks comeback in 2007 officieel bevestigd. Loeb zal dus in een prive Xsara rijden in 2006 en in 2007 de nieuwe C4 besturen. Citroen heeft nog niet gekozen welk team de prive wagens zal runnen: Oreca of Kronos. Over Duval wordt niks gerept.
bron: WRC - Citroën keert in 2007 terug met C4 WRC (http://pitstoptv.belbone.be/nieuwsbericht.php?newsid=10096) (pitstop.tv)
Ik snap die gasten van Citroën toch niet zo goed hoor. In België kieperde ze de C2 Challenge aan de deur (dankzij de RACB kwam het nog enigszins goed) en nu stoppen ze voor een jaar om dan terug te keren. Waarom dat ze dat doen is mij een raadsel? En komt niet vertellen dat ze er een hoop geld mee sparen want dat slaat nergens op.
Of is het misschien omdat ze zich gewoon een gans jaar lang achter de schermen op hun C4 willen concentreren om er zeker van de zijn dat die competitief genoeg is en kan winnen in 2007? Immers én een vol seizoen rijden én een nieuwe auto ontwikkelen tegelijkertijd is behoorlijk intenstief en precies iets wat die lui niet kunnen. Ook de Xsara werd op punt gezet buiten kampioenschap om dan toe te slaan. Stom en belachelijk vind ik dat. Als iedere constructeur dit zou doen, heb je geen kampioenschap meer. Hopelijk bakken ze er niks van volgend en komende jaren...
't Is in elk geval goed nieuws omdat er zo 2 fabriekzitjes blijven bestaan wat de concurrentie ietwat op peil houdt. En omdat er maar 1 overgangsjaar tussen zit zullen kleppers als Loeb (en wie nog? Weddenschappen gaan nu open :p ) er ook niet teveel problemen mee hebben dat ze in een privé-team moeten rijden...
Of is het misschien omdat ze zich gewoon een gans jaar lang achter de schermen op hun C4 willen concentreren om er zeker van de zijn dat die competitief genoeg is en kan winnen in 2007?
Ik dacht zelfs dat dit C4-project al eens op tafel gelegen had en niet goed bevonden werd, waarna het ganse project afgevoerd werd? Of heb ik dat nu gedroomd?
Bart.Vandecavey
27-10-2005, 12:32
Ik dacht zelfs dat dit C4-project al eens op tafel gelegen had en niet goed bevonden werd, waarna het ganse project afgevoerd werd? Of heb ik dat nu gedroomd?
Was dat niet een C4 met alle mogelijke technische snufjes. Ze kunnen toch moeilijk met een C8 deelnemen hé...
gwyllion
27-10-2005, 13:24
Was dat niet een C4 met alle mogelijke technische snufjes. Ze kunnen toch moeilijk met een C8 deelnemen hé...De C4 WRC was inderdaad al bijna klaar maar met de dure componenten (waterinjectie, actieve differentielen).
Ik denk dat Citroen volgend jaar toch wel heel wat geld zal uitsparen. Ze betalen enkel het loon van Loeb en de ontwikkeling van de C4, zonder al die dure verre rallies en wagens die door Duval totolos gereden worden :rolleyes: )
gwyllion
27-10-2005, 13:34
Op pitstop.tv staat meer over het reglement van 2006. De prive teams kunnen punten scoren voor het merkenkampioenschap. De Citroen zal uitgerust zal moeten voldoen aan het nieuwe reglement, terwijl kleinere priveteams wel nog met WRC 2005 wagens mogen rond rijden.
WRC - Meer details over nieuw reglement (http://pitstoptv.belbone.be/nieuwsbericht.php?newsid=10100)
De C4 WRC was inderdaad al bijna klaar maar met de dure componenten (waterinjectie, actieve differentielen).
Ik denk dat Citroen volgend jaar toch wel heel wat geld zal uitsparen. Ze betalen enkel het loon van Loeb en de ontwikkeling van de C4, zonder al die dure verre rallies en wagens die door Duval totolos gereden worden :rolleyes: )
Het C4 project werd stilgelegd omdat die helemaal volgens de geldende WRC-specs was gebouwd. Vanaf 2006 zijn die specs aangepast en voldeed de C4 WRC niet meer. Misschien is dat de officiële versie - misschien marcheerde hij gewoon niet...
Maar toch blijf ik erbij. Ze doen het niet enkel om geld te sparen, maar gewoon omdat ze volgens mijn bescheiden mening niet instaat zijn een nieuwe auto te ontwikkelen terwijl ze officieel aan het koersen zijn. Ford kan dat wel, want in Oz wordt de nieuwe Focus al ingezet -> gebouwd volgens de 2006 specs. Sportief is toch wel anders als je het mij vraagt.
Op pitstop.tv staat meer over het reglement van 2006. De prive teams kunnen punten scoren voor het merkenkampioenschap. De Citroen zal uitgerust zal moeten voldoen aan het nieuwe reglement, terwijl kleinere priveteams wel nog met WRC 2005 wagens mogen rond rijden.
WRC - Meer details over nieuw reglement (http://pitstoptv.belbone.be/nieuwsbericht.php?newsid=10100)
:) er staat ook bij dat het WK met de helft goedkoper is geworden, dus tot zover de redenering dat Citroën eruit zou stappen voor het geld.
't gaat ongemeen interessant worden volgend jaar. :D :D
gwyllion
27-10-2005, 13:44
Maar toch blijf ik erbij. Ze doen het niet enkel om geld te sparen, maar gewoon omdat ze volgens mijn bescheiden mening niet instaat zijn een nieuwe auto te ontwikkelen terwijl ze officieel aan het koersen zijn. Ford kan dat wel, want in Oz wordt de nieuwe Focus al ingezet -> gebouwd volgens de 2006 specs. Sportief is toch wel anders als je het mij vraagt.
M-Sport kan dat toch ook niet. Ze hebben gekozen om huidige Focus niet meer te ontwikkelen want ze hebben geen nieuwe homologatie aangevraagd. Daarenboven hebben ze nog eens heel wat bespaard door mindere/betalende piloten te laten rijden. Je ziet toch aan de resultaten van dit jaar dat ze vooral punten scoren o.w.v. de betrouwbaarheid van de wagen (vooral in het begin van het jaar toen de andere fabrikanten wat probleempjes met hun nieuwe wagens hadden).
Citroen wou zowel dit jaar op het hoogste niveau staan en binnen een jaar opnieuw. Dat gaat gewoon niet als je tegelijk aan het WK deelneemt en een competitieve wagen wil ontwikkelen.
gwyllion
27-10-2005, 13:51
:) er staat ook bij dat het WK met de helft goedkoper is geworden, dus tot zover de redenering dat Citroën eruit zou stappen voor het geld.Het is toch duidelijk dat Citroen zo lang mogelijk gewacht heeft om te beslissen of ze in 2007 een comeback doen. Nu het duidelijk is dat er inderdaad kosten bespaard zullen worden, hebben ze de beslissing genomen. In 2007 zullen trouwens maar 8 a 9 rallies gereden worden, wat ook een stuk goedkoper is dan de 16 rallies van volgend jaar.
En het is te laat om een nieuwe wagen te ontwikkelen tegen 2006. Herinner dat de Citroen Xsara binnenkort niet meer in productie is. Citroen kan volgend jaar gewoon niet meer meedoen als fabrieksteam; rijden met een wagen die enkel op de 2dehandsmarkt te kopen is, makes no sense voor marketing. En er zijn geen chassis meer voor handen :D
... In 2007 zullen trouwens maar 8 a 9 rallies gereden worden, wat ook een stuk goedkoper is dan de 16 rallies van volgend jaar.
...
Er zullen nog wel 16 rallies gereden worden, maar die zullen als een set van 2 steeds afgewerkt worden. Dus er zitten 8 'grotere' verplaatsingen in: NZ en OZ vlak na elkaar, misschien wel SE en FI en wie weet UK en IRL. ;) Maar 16 rallies zullen het nog wel altijd zijn. Wanneer ze dan afreizen naar de andere kant vd wereld zullen ze niet terugkeren maar ginder blijven om de week erna de volgende te rijden. Een beetje zoals Corse en Catalunya nu.
...
En er zijn geen chassis meer voor handen :D
Da's waar :D :D
gwyllion
27-10-2005, 15:24
Er zullen nog wel 16 rallies gereden worden, maar die zullen als een set van 2 steeds afgewerkt worden. Dus er zitten 8 'grotere' verplaatsingen in: NZ en OZ vlak na elkaar, misschien wel SE en FI en wie weet UK en IRL. ;) Maar 16 rallies zullen het nog wel altijd zijn. Wanneer ze dan afreizen naar de andere kant vd wereld zullen ze niet terugkeren maar ginder blijven om de week erna de volgende te rijden. Een beetje zoals Corse en Catalunya nu.Toch niet hoor. De gekoppelde rally's zijn pas gepland voor het WK 2008 (wat wel in augustus 2007 begint en tot mei 2008 duurt).
Het WK rally 2008 gaat over 2 jaar. Het seizoen 2008 begint in augustus 2007 en eindigt in mei 2008. Daardoor wordt het WK 2007 ingekort tot 8 of 9 proeven. Het WK 2006 loopt van eind januari tot begin december over opnieuw 16 rally's.
...
Over hoeveel proeven het WK (2008 n.v.r.d. ;)) dan zal gaan, moet nog beslist worden. Maar het wordt een WK met minstens 12 rally's of 12 veertiendaagse met gekoppelde rally's (Cataluna-Corsica, Noorwegen-Zweden, ...).bron: pitstop.tv (http://pitstoptv.belbone.be/nieuwsbericht.php?newsid=10092)
gwyllion
27-10-2005, 16:03
Iets meer nieuws over de plannen van Citroen op wrc.com (http://www.wrc.com/page/BreakingNewsDetail/0,,10111~733184,00.html): Frequent gaat voorlopig nog niet op pensioen. Hij blijft nog tot begin 2007 bij Citroen.
Loeb heeft momenteel nog geen contract getekend, maar zal dat binnen 2 weken wel doen.
Er zijn 4 kandidaten om de prive Xsaras te runnen: Piedrafita, PH Sport, Kronos en ORECA.
Toch niet hoor. De gekoppelde rally's zijn pas gepland voor het WK 2008 (wat wel in augustus 2007 begint en tot mei 2008 duurt).
bron: pitstop.tv (http://pitstoptv.belbone.be/nieuwsbericht.php?newsid=10092)
Ja maar, eerst zegt ge 2007 en dan WK 2008 dat in 2007 begint. :D Dus er worden meer dan 8 rallies in 2007 gereden, enkel zullen ze niet allemaal voor hetzelfde kampioenschap tellen, met combinaties vanaf de 2de jaarhelft dan. Zo is't dan toch juust he. ;)
kristofgtv6
29-10-2005, 17:45
en ondertussen mag jan met de pet 't allemaal proberen te begrijpen... Een half WK in 07, en dan een WK voor 08/09. En dan nog één WK per 2 jaar! Jongens toch:mad:
en ondertussen mag jan met de pet 't allemaal proberen te begrijpen... Een half WK in 07, en dan een WK voor 08/09. En dan nog één WK per 2 jaar! Jongens toch:mad:
Hoe bedoel je 1 WK per 2 jaar? Een voetbalseizoen is toch ook niet per 2 jaar? Ik vind dat een verstandige zet van de organisatie.
kristofgtv6
29-10-2005, 19:54
Hoe bedoel je 1 WK per 2 jaar? Een voetbalseizoen is toch ook niet per 2 jaar? Ik vind dat een verstandige zet van de organisatie.
Het zou gaan om 't volgende: Wk start in de herfst, en duurt tot de lente 't volgende jaar, over 2 jaar gespreid dus, met tussenseizoen in de zomer. Dit om concurrentie met de F1 tegen te gaan. Begrijpe wie begrijpen kan....
Wat is daar raar aan? Dat gebeurt in zoveel sporten (voetbal, volleybal, basketbal, skieen, etc) echter voor de autosport is het nieuw (A1GP is er mee begonnen). Ik vind het een goede stap immers de wintermaanden zijn over het algemeen autosportloos (op Dakar, 24h Daytona en wat andere evenementen na).
Wat is daar raar aan? Dat gebeurt in zoveel sporten (voetbal, volleybal, basketbal, skieen, etc) echter voor de autosport is het nieuw (A1GP is er mee begonnen). Ik vind het een goede stap immers de wintermaanden zijn over het algemeen autosportloos (op Dakar, 24h Daytona en wat andere evenementen na).
Vind het ook wel ok. En zeker als er in groepjes van 2 rallies wordt gereden. Da's binnen een tijdsbestek van 2 weekends, 2 rallies. Mij hoor je niet klagen. Dat seizoen 2007 daardoor gehalveerd wordt, is dan maar zo. Maar liever een halve manche 2007 dan helemaal geen. Stel u voor dat we zouden moeten wachten tot augustus 2007. Dát zou pas om zot te worden zijn. ;)
En het is Kronos geworden! :applaus:
Marc Van Dalen reageert met veel trots op de beslissing van Citroën om het privé-programma voor wereldkampioen Sébastien Loeb in 2006 aan Kronos toe te wijzen. Er is evenwel nog niet beslist of Kronos in 2006 met twee Xsara's het volledige kampioenschap zal afwerken.
Zie volledig artikel: http://pitstoptv.belbone.be/nieuwsbericht.php?newsid=10165
SCHITTEREND nieuws is dat!
:applaus:
'k heb zo'n beetje het vermoeden dat Duval wel eens onderdak zou kunnen vinden bij Oreca met de hulp van Playstation (Sooi is het nieuwe gezicht van hun laatste editie van rally dinges... ) - of Kronos zou een 3de Xsara moeten, maar dan zal Sooike zijn zitje wel moeten betalen.
of Kronos zou een 3de Xsara moeten, maar dan zal Sooike zijn zitje wel moeten betalen.
Dat is Kronos dus wel van plan. Duval zal inderdaad voor sponsoring moeten zoeken maar Kronos is bereid om mee op zoek te gaan om Duval aan de start te krijgen en dit in hun team...
C U
Zo een seizoen WRC zou minder kosten dan het sponseren van een derdeklasser in het voetbal. Waar wachen al die banden- en drankencentrales nog op? ;-
206WRC-ke
11-11-2005, 16:04
Schrijf Oreca al maar af voor Francoiske. Oreca krijgt geen Xsara's WRC om privé te runnen. Enkel PH Sport krijgt er. (http://www.turbomagazine.be/nldes_infos.asp?id=3349&idback2=2)
Schrijf Oreca al maar af voor Francoiske. Oreca krijgt geen Xsara's WRC om privé te runnen. Enkel PH Sport krijgt er. (http://www.turbomagazine.be/nldes_infos.asp?id=3349&idback2=2)
Ik zou het ook raar hebben gevonden als Oreca (preperateur officiele Renault JWRC wagens) Citroens gaat runnen.
Is PH Sport hetzelfde als Piedrafita?
gwyllion
11-11-2005, 19:47
Schrijf Oreca al maar af voor Francoiske. Oreca krijgt geen Xsara's WRC om privé te runnen.Ik denk dat Duval zeer moeilijk aan een betaald zitje zal geraken. Vooral als je de commentaar van Malcolm Wilson leest; zie Wilson maakt Duval af (http://pitstoptvftp.belbone.be/nieuwsbericht.php?newsid=10196) (pitstop.tv)
Dat zal wel weer anders zijn indien swa de rally van australie wint
Zo een prestatie haalt sowieso het nieuws, en daar hebben sponsors oren naar ... dus niemand afschrijven op voorhand!
Ik denk dat Duval zeer moeilijk aan een betaald zitje zal geraken. Vooral als je de commentaar van Malcolm Wilson leest; zie Wilson maakt Duval af (http://pitstoptvftp.belbone.be/nieuwsbericht.php?newsid=10196) (pitstop.tv)
nu los van het feit of dat Wilson gelijk heeft of niet, 'k vraag me eigenlijk af wat ie met zo'n uitspraken eigenlijk wil bereiken? Wil ie misschien de aandacht afleiden van zijn "schitterende" piloten keuze van dit jaar?
nu los van het feit of dat Wilson gelijk heeft of niet, 'k vraag me eigenlijk af wat ie met zo'n uitspraken eigenlijk wil bereiken? Wil ie misschien de aandacht afleiden van zijn "schitterende" piloten keuze van dit jaar?
Vrij laag bij de grond als je het mij vraagt wat Malcolm hier doet. Vorig jaar hem een contract van vier jaar aanbieden en hem nu met de grond gelijkmaken. Iets klopt er niet;)
vBulletin® v3.8.2, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.