View Full Version : WRC 2005 - Wales Rally
gwyllion
15-09-2005, 13:37
Wales Rally GB shakedown times
1 Solberg (Subaru) 2m26.7s
2 Gronholm (Peugeot) 2m28.2s
3 Duval (Citroen) 2m29.0s
4 Stohl (Citroen) 2m29.4s **
5 Gardemeister (Ford) 2m29.8s
6 Loeb (Citroen) 2m29.9s
= Atkinson (Subaru) 2m29.9s
8 Rovanpera (Mitsubishi) 2m30.3s
9 Galli (Mitsubishi) 2m31.0s
10 Solberg (Ford) 2m31.1s **
11 Kresta (Ford) 2m31.4s
= Schwarz (Skoda) 2m31.4s
13 Sarrazin (Subaru) 2m32.0s *
14 McRae (Skoda) 2m33.3s
15 Latvala (Ford) 2m33.5s **
16 Martin (Peugeot) 2m33.7s
17 Warmbold (Ford) 2m34.5s **
18 Higgins (Ford) 2m35.0s **
= Bernardi (Peugeot) 2m35.0s **
20 Meeke (Subaru) 2m37.4s **
21 Pons (Citroen) 2m40.0s **
22 Wilson (Ford) 2m41.6s **
* works car not nominated for manufacturers' points
** privateer entry
Ik zit vanaf morgen in Wales voor een week ecologische stage. Vrees toch dat ik niet veel zal te zien krijgen :(
Don Kamiel
15-09-2005, 23:03
Allé, ecologie is toch ook in de bossen....
Kunde niet "verloren" lopen ;)
Bart.Vandecavey
16-09-2005, 09:17
Worden die bossen niet onderhouden met de opbrengst van de rally...
gwyllion
16-09-2005, 10:07
Tijdens SS2 heeft Gronholm remproblemen en verliest hij meer dan 1 minuut. Het lijkt tussen Loeb en Solberg te zullen gaan. Rovanpera behaalt trouwens scratch in SS2.
McRae was trouwens tijdens de eerste speciaal trager dan zijn protege Kris Meeke :)
gwyllion
16-09-2005, 13:18
Wow, McRae kan het nog altijd (zelfs met een mindere wagen): 6de tijd tijdens SS3. Hierdoor springt hij van plaats 15 algemeen naar 9. Benieuwd of hij in loop van de weekend nog hogerop kan klimmen.
gwyllion
16-09-2005, 16:54
McRae is terug naar plaats 15 gedegradeerd nadat hij bij de start van SS5 zijn motor liet stilvallen :(
die stohl is echt goed bezig!
heeft die al n plekkie voor volgend jaar of blijft ie bij zn elf(?) koppige crew?
Alle Citroëns zijn weer in topvorm. 'k vermoed dat de Pirelli's het een beetje laten afweten. Wel jammer van Gronholm zijn remproblemen gisteren, maar 'k zie hem nog de 2de plaats pakken.
Rallyloverke
18-09-2005, 12:31
Net gelezen op pitstop.tv dat Martin een crash heeft gehad en dat co-rijder Park overleden zou zijn ...
Stranger
18-09-2005, 12:50
Bericht is inmiddels door de BBC bevestigd.
The Interceptor
18-09-2005, 13:12
Was wel ff slikken toen ik net de laatste niewtjes op pitstoptv.be aan't lezen was :( :(
Volgens rally-live.com zat hij gekneld en kon niet meteen bevrijd worden ...
En hij laat een vrouw en twee kinderen achter ... :(
De rally is ook stilgelegd, geen champagne op het podium zo dadelijk (+- 14u) en ook geen persconferentie (eurosport.com)
Tragische gebeurtenis.
Andermaal een co-rijder die de zwaarste klap moet incasseren...
Net het nieuws gehoord.
Daar word je toch wel heel stil bij.
We zijn weer even met de harde werkelijkheid geconfronteerd : het gevaar blijft altijd meespelen in de autosport. :(
Jo Smets
18-09-2005, 15:27
artikel op
http://www.hln.be/hln/cch/det/art_125098.html
mvg,
Jo Smets
Heel triestig nieuws... :(:(
Bart.Vandecavey
18-09-2005, 17:02
Fuck... Ik dacht dat er teveel volk stond op de laatste stages toen ik cancelled zag staan. Wat een opdoffer! :(
Ik denk dat dit toch wel grote gevolgen gaat hebben voor de opbouw van de auto's. (en terecht !) Ik denk dat ervoor gezorgd moet worden dat zowel de piloot als co-piloot verder van de deur moeten zitten.
nu hoorde ik net (op vrt1) dat loeb zijn 'zege' weigert... wegens de omstandigheden.. kan dat zomaar ??
nu hoorde ik net (op vrt1) dat loeb zijn 'zege' weigert... wegens de omstandigheden.. kan dat zomaar ??
Hij reed opzettelijk te snel in het servicepark en kreeg daardoor 2 minuten straftijd. Daardoor was Solberg de uiteindelijke winnaar.
Thomaske
18-09-2005, 19:52
Weigeren, ik weet niet ofdat kan maar je kan ook gewoon zoals hij heeft gedaan een overtreding begaan en een straftijd krijgen enzo de rally niet op je naam schrijven.
Ik vind het echt triestig nieuws en dit gaat gevolgen hebben voor de opbouw van de wagens voor komend seizoen.
Mvg...
The Interceptor
18-09-2005, 22:07
Op de radio tijdens het nieuws van 17u werd er ook over gesproken, maar dat van 20u al niet meer. Waar ik wel van verschoot eigenlijk, toch wel de gelegenheid om de autosport, meerbepaald de rallysport nog wat zwarter te maken.
mijn avond is om zeep.
:confused: :(
:( Een verjaardag die ik allicht nooit meer ga vergeten :(
Vreselijk triest. Zowel voor de familie en nabestaanden van Park als voor de rallysport.
We stevenen weer af op een situatie zoals na 1986 vrees ik...
mijn avond is om zeep.
:confused: :(
Je bent niet alleen Huudo.
Op zulke momenten bloedt je autosporthart.
Ik voel me door en door rottig.
...
We stevenen weer af op een situatie zoals na 1986 vrees ik...
Dat zou ik niet durven stellen. '86 was toch wel anders. Niet alleen lieten er crews het leven, er vielen toen ook regelmatig slachtoffers onder de toeschouwers. Dat de grote constructeurs zich nu terugtrekken heeft een andere reden. Tevens is er geen crisismeeting geweest van de piloten zoals destijds na de crash van Toivonen enz.
Jo Smets
19-09-2005, 10:45
Heeft er iemand beelden, fotos gezien ??
Ik wil ze niet voor het spectakel, maar om te zien wat er met de wagen gebeurd is tijdens de crash.
Toch wil ik even, ondanks het feit dat ik meeleef met deze gebeurtenis, zeggen : "Dat is het risico van het vak". De wagens zijn relatief veilig, maar er is altijd een risico he.
Race-groeten,
Jo Smets
er zijn beelden van, maar die zijn voorlopig nog ni vrijgegeven door de politie
Dat zou ik niet durven stellen. '86 was toch wel anders. Niet alleen lieten er crews het leven, er vielen toen ook regelmatig slachtoffers onder de toeschouwers. Dat de grote constructeurs zich nu terugtrekken heeft een andere reden. Tevens is er geen crisismeeting geweest van de piloten zoals destijds na de crash van Toivonen enz.
Wat ik eigenlijk bedoelde was : dit gaat rechtreeks ingrijpende gevolgen hebben voor het reglement. De wagens van 2006 zullen (misschien via een overgangsfase) aan andere, strengere bepalingen moeten voldoen dan die van dit jaar. Enfin, dat zegt mijn glazen bol me toch...
Jo Smets
19-09-2005, 13:05
er zijn beelden van, maar die zijn voorlopig nog ni vrijgegeven door de politie
OK, begrijpelijk,
alvast bedankt.
mvg,
Jo
Ik vraag me af of de huidige WRC wagens nog veiliger kunnen.
Ik vraag me af of de huidige WRC wagens nog veiliger kunnen.
Dat kan altijd. Tot het idiote toe als het moet...
Maar het kan ook anders : bv door de snelheid ingrijpend in te dijken. Tenslotte was het ook die oplossing die in 1987 uit de bus gekomen is door de groep B's te bannen...
Bart.Vandecavey
19-09-2005, 13:57
een stevigere rolkooi...
Dat zou ik niet durven stellen. '86 was toch wel anders. Niet alleen lieten er crews het leven, er vielen toen ook regelmatig slachtoffers onder de toeschouwers. Dat de grote constructeurs zich nu terugtrekken heeft een andere reden. Tevens is er geen crisismeeting geweest van de piloten zoals destijds na de crash van Toivonen enz.
De hervormingen die indertijd de Groep B's aan banden legden, kwamen er inderdaad na een hele reeks zware ongevallen (Bettega, Toivonen, Santos, Surer, Vatanen, Mehta) waarbij er doden en zwaargewonden vielen bij publiek en piloten. De situatie op dit ogenblik is toch nog niet zo dramatisch.
De hervormingen die indertijd de Groep B's aan banden legden, kwamen er inderdaad na een hele reeks zware ongevallen (Bettega, Toivonen, Santos, Surer, Vatanen, Mehta) waarbij er doden en zwaargewonden vielen bij publiek en piloten. De situatie op dit ogenblik is toch nog niet zo dramatisch.
Anderzijds is de publieke opinie veel mondiger geworden en staat autosport en rallysport in het bijzonder veel "slechter" aangeschreven dan pakweg 20 jaar geleden...
Anderzijds is de publieke opinie veel mondiger geworden en staat autosport en rallysport in het bijzonder veel "slechter" aangeschreven dan pakweg 20 jaar geleden...
Zo'n vaart zal het wel niet lopen deze keer, echt niet (hete soep altijd eten als ze kouder is - eigen woorden ;) ). Er is nauwelijks brede media aandacht voor geweest (een goede zaak dat de politie de beelden heeft achtergehouden als je het mij vraagt), dit in tegenstelling tot wanneer er toeschouwers in betrokken zijn. Dan gaan de poppen wel aan het dansen.
Er lagen sowieso al plannen op tafel voor vernieuwing (minder electronics ed) waardoor de wagens sowieso wel wat trager zullen worden. Dus verandering en vernieuwing komt er gegarandeerd, maar dat zal niet zijn naar aanleiding van het ongeval.
Jo Smets
19-09-2005, 15:36
een stevigere rolkooi...
Dat is nu de reden waarom ik er fotos wil zien, maar ik vraag me af of dat nog mogelijk is. In zon kooi steekt namelijk een behoorlijk aantal denk en test uren.
Als je de kooi stijver maakt, wordt je niet verpletterd, maar de G-krachten op je lichaam worden enkel groter en dat is meestal het meest dodelijke. Ze zouden een kreukelzone moeten voorzien.(en die hoeft niet per se tussen de persoon en de deur te zitten, kan ook tussen de 2 personen) En de personen in een gesloten(niet plooibare) kooi plaatsen.
Er zal dan altijd iets van stijfheid verloren gaan, maarja, dat valt nog met de ophanging of een extra aanpassing rond de 2 kooien te overbruggen.
Daarnaast, als je niet naar het bovenstaande kijkt : wat wel kan is bvb naar een amerikaanse kooi toestappen, als in de Nascar, met 3 buizen voor de deur die naar buiten komen en daarachter nog eens 2 rechtdoor....
mvg,
Jo Smets
Als je je medeleven wil betuigen, dan kan dat on-line. Iemand uit Estland heeft een electronisch register on-line gezet.
http://www.tdl.ee/~raxz/park/
Don Kamiel
19-09-2005, 18:10
Dat is nu de reden waarom ik er fotos wil zien, maar ik vraag me af of dat nog mogelijk is. In zon kooi steekt namelijk een behoorlijk aantal denk en test uren.
Hij is er in een snelle linkse uitgegaan, tegen een boom die een paar meter langs de baan stond.
De boom is midden op de deur gepakt en de wagen stond een paar meter verder stil.
De foto's zullen nog wel rondgaan veronderstel ik.
Het is zeker jammer :(:( , maar er zal altijd een klein risico blijven wat je ook doet.
Stranger
19-09-2005, 18:14
Op een ander forum (http://tbk.fameflame.dk/phpBB2/viewtopic.php?t=22319&postdays=0&postorder=asc&start=75) zijn wel wat foto's te zien.
Gedetailleerde foto's zijn er voorlopig niet en die hoef ik ook niet te zien.
Vraag me toch af of Peugeot commentaar krijgt op het model 307 dat ze gebruikt hebben aangezien er in het begin veel commentaar was op het dak. Juist dat dak ziet er erg geplooid uit.
risico van het vak maar toch zonde :(
joekel van n domper op het (laatste) seizoen van peugeot dat toch al nie al te best was....
:(
op de site van peugeot (http://www.peugeot.com/sport/sport_auto/rallye/aspx_news/fr/default.aspx)
Dirtdevil
19-09-2005, 20:33
Amai, de wagen ziet er gehalveerd uit! Volgens pitstop.tv was de boom tot halverwege de cockpit doorgedrongen!
Ik denk niet dat door het steviger maken van de rolkooi zo'n impact goed kan aflopen! Misschien op van die gevaarlijke punten met een paar bandenstapels werken om de kracht van de slag een beetje te breken! Hoewel, dit ook niet haalbaar is, want wat ga je bv in Finland dan doen?
Hoe erg ook, dit is het risico van het vak, maar het blijft een pijnlijk verlies!
RIP Michael.
Stranger
19-09-2005, 20:38
En wanneer is een punt gevaarlijk?
Het kan bij de verkenningen wel een bocht op volle snelheid zijn terwijl er tijdens de rally door regen en eerdere wagens ineens een heel andere situatie ontstaat.
Dan kan je overal de bomen wel gaan 'beschermen'.
Denk dat er moet worden gekeken naar het aanpassen van de deuren (hoewel je die nooit 100% veilig krijgt) en eventueel invoeren van SIPS. Ook wel 'side seat mounted airbags' genoemd.
@ mods : een aparte thread voor de betuigingen?
See prono.
The Interceptor
19-09-2005, 23:48
Een boom tot in het midden vd wagen bijna? Dat moet toch wel serieus zijn, maar de wagen is toch ook wel op zijn meest kritieke punt tegen de boom gekomen. Zeker met het oog voor de inzittenden de meest kwetsbare plek.
Die Finse beelden krijg ik niet echt te zien. Af en toe een stilstaand beeld meer niet :s
The Interceptor
19-09-2005, 23:55
Volgens Eurosport.com zou Peugeot het wel eens voor bekeken kunnen houden.
"Het kampioenschap is niets in vergelijking met dit ..."
Jo Smets
20-09-2005, 16:27
Zoals ik kan zien is de wagen nog redelijk intact, wielbasis blijft ongeveer gelijk, en de wagen is niet dubbelgevouwen, dat doet al veel. Wielen staan nog steed in de zelfde richting. Ook is de deur maar tot aan de rolkooi ingedeukt, de inpakt op zen lichaam zal de rest gedaan hebben.
Het dak, tja... dat zal wel plastic of carbon zijn , dus daar sta ik niet zo versteld van, tenzij de dak verstevigingen geknakt zijn en dubbelgeplooid naar boven.... Dan is het idd niet zo goed.
Maar stel je maar eens voor wat voor een kracht dat geeft, tegen een boom rijden. Als je een balletje met 10 m/s op de grond gooit en dat 1cm inzakt voor dat het terug naar boven komt, dan heeft dat al iets van 300 en meer G te verwerken gekregen.... Dat overleeft een mens niet.
Ben toch wel benieuwd naar wat het dak gedaan heeft. En naar iets betere fotos.
mvg,
Jo Smets
vBulletin® v3.8.2, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.