PDA

View Full Version : Preview Belgium Racing: Spa Racing Festival


P De Sonville
24-09-2005, 23:47
Patric Derdaele:
“We gaan voor de top 3”

Na de successtory tijdens de recent verreden 24 Uren van Zolder waar het kwartet Derdaele/Empsen/Verhoeven/de Wit voor de verrassing van het weekend zorgde is men bij Belgium Racing reeds druk in de weer inzake de voorbereiding van het Racing Festival in Francorchamps. Tijdens de eerste seizoenshelft leek het er even op dat het voor de Ultima van Belgium Racing ondanks de zware investeringen inzake ontwikkeling een baalseizoen zou worden. Maar de 24 Uren deden het tij keren. Met een vierde plaats algemeen, derde in Divisie GT en tweede in de Klasse GTB, gekoppeld aan het dubbele puntensysteem walste Belgium Racing de concurrentie plat en nam met zevenmijlslaarzen een sprong van de 15de naar de 5de plaats in de tussenstand van de Klasse GTB.
Patric Derdaele: “Nooit gedacht dat we op één wedstrijd een dergelijke sprong in het klassement zouden maken. Maar gezien de mogelijkheden van de wagen en onze onverdroten inzet staan we toch ongeveer op de plaats waar we theoretisch thuishoren. Onze doelstelling is om nu door te stoten naar de top 3 in GTB. Stel je even voor dat we bij de eindafrekening met twee Ultima’s respectievelijk 2de en 3de eindigen achter de ongenaakbare Porsche van Penders/Lamot in een startveld van 25 GTB-wagens . En deze kans is niet onbestaande. Onze Ultima is sneller dan de twee Porsches die ons nu voorgaan in het kampioenschap. Met nog twee wedstrijden te gaan in Francorchamps en Zolder zijn er in de Klasse GTB nog 40 punten te verdelen. Penders/Lamot zijn buiten schot terwijl we momenteel op 18 punten staan van de Ultima van Erik Qvick (2de), 13 op de Porsche van First Motorsport (3de) en 1,5 op de Porsche van GPR (4de). Na de 24 Uren zijn we gaan trainen in Francorchamps zonder, op uitzondering van de verhoudingen van de versnellingsbak, ook maar iets aan de wagen te veranderen. Samen met Stefan Verhoeven haspelden we probleemloos 65 rondjes af en realiseerde ik mijn snelste chrono ooit in Francorchamps. Dit om nog maar eens duidelijk te maken welke progressie we afgelopen jaar maakten op gebied van betrouwbaarheid. Momenteel krijgt de wagen terug een grondige revisie en worden vele onderdelen terug preventief
vervangen. Tijdens de laatste twee wedstrijden gaan we alles geven en trachten om nog tweemaal op het podium te staan. Als we dat kunnen realiseren moet een derde eindplaats in het kampioenschap tot de mogelijkheden behoren. Toen Marc Goossens een tijd geleden onze wagen in Francorchamps aan de tand voelde en een verpletterende chrono op de tabellen zette vertelde hij dat de Ultima bijna aan de limiet van zijn evoluties zat en het tijd werd dat ikzelf ook maar eens moest evolueren. Vandaar dat we ieder moment te baat nemen om te gaan trainen. Ik hoop alleen op droog weer in Francorchamps”.
Ook Stefan Verhoeven, die in Francorchamps het zitje deelt met Patric Derdaele hoopt op een droge ondergrond. “Ik hoop dat we de positieve lijn na de 24 Uren van Zolder kunnen doortrekken en zodoende nog kunnen klimmen in het klassement. De 24 Uren waren zéér slopend voor het materiaal en wij bevinden ons in een goede positie door het feit dat het budget nog toelaat om onderdelen preventief te vervangen. Ik kan me voorstellen dat dit niet voor ieder team mogelijk is waardoor de kans op uitvallers groter is tijdens de laatste twee wedstrijden”.

Voor de bemanning van de Belgium Racing-BMW, Broodcooren/De Coster, was het tijdens de voorbije Zolderse etmaalrace echter huilen met de pet op. Ondanks de goede voorbereiding en het feit dat de wagen in optima forma op de startgrid stond ging er van alles stuk en moest de teamleiding naar het einde toe de wagen zelfs binnenhalen omdat verder rijden te gevaarlijk was door problemen met de wielbevestiging. Een opdoffer van formaat, temeer omdat de BMW voor de 24 Uren zich aan de leiding van Divisie Toerisme en Klasse TB bevond. In Divisie Toerisme zakte de BMW naar de 4de plaats terwijl ze in de Klasse TB momenteel een voorlopige 3de plaats innemen. Hopelijk blijven ze tijdens de komende wedstrijden van verdere pech gespaard en kunnen zodoende terug opklimmen in het klassement.