PDA

View Full Version : MotoGP in Francorchamps vanaf 2007?


TommySoprano
25-09-2005, 13:16
http://www.motorwereld.be/nieuws.asp?rubriek='Sport'&artikel=1640

Mark
25-09-2005, 13:35
http://www.motorwereld.be/nieuws.asp?rubriek='Sport'&artikel=1640

Ik wil geen ruzie krijgen met de motormensen op dit forum;) maar als je leest welke veranderingen er nodig zijn om de Moto GP naar Spa te halen ........nee, nee. Blijf aub weg ;) De hele charme en natuurlijke uitstraling van het circuit gaat verloren met het opblazen van de rotsen en plaveien van andere oneffenheden.

Wat betreft Spa, hoeveel veranderingen en andere voorgstelde plannen krijgen we nog te lezen voordat er daadwerkelijk een schop in de grond gaat?

Eerst het plan dat tientallen miljoenen kost om het circuit "up to F1 standards" te krijgen. Nieuwe pits, kleine omloop creëren e.d........

Nu weer dit plan wat vele miljoenen Euro's gaat kosten om het circuit geschikt te maken voor de MotoGP.

Van een vastgestelde toekomstvisie kunnen we niet echt spreken als we het over Spa hebben ;)

Autofan
25-09-2005, 17:56
Inderdaad, dat ze er maar wegblijven. De MotoGP hoort thuis op de circuits waar ze nu zijn. Rossi is vandaag trouwens 2de geworden in Maleisië en is zo officiëel weer wereldkampioen. Capirossi won met zijn Ducati en Checa werd ook op een Ducati derde.

Integra
26-09-2005, 20:41
Liever Zolder 'upgraden' en de MotoGP laten komen. :p

auto delta
27-09-2005, 22:25
Liever Zolder 'upgraden' en de MotoGP laten komen. :pben ik het voledig mee eens.
Ik denk dat zolder ook beter geschikt is voor moto races dan francorshams.

Raceboy
28-09-2005, 02:53
ben ik het voledig mee eens.
Ik denk dat zolder ook beter geschikt is voor moto races dan francorshams.


Dan zijn we wel de helling kwijt :(

Mr.Dallara
28-09-2005, 17:45
En ALS ze ooit naar Spa komen, dan kunnen ze ongetijfeld op de Raidillon, blanchimont en in de dubbele linkse het asfalt weer gaan verwijderen om er dan weer tonnen grind te gaan leggen wat dan weer voor de Moto's veiliger is...

Alain
29-09-2005, 11:28
En ALS ze ooit naar Spa komen, dan kunnen ze ongetijfeld op de Raidillon, blanchimont en in de dubbele linkse het asfalt weer gaan verwijderen om er dan weer tonnen grind te gaan leggen wat dan weer voor de Moto's veiliger is...

Ze zijn al in Spa geweest, eind jaren 80 en begin jaren 90 maar die race werd geschrapt wegens te gevaarlijk. Ik denk dat Mamola de laatste winnaar was op een Cagiva in 1991.

Voor diegenen die het zich nog herinneren. Tijdens de begingeneriek van Sportweekend van enkele jaren geleden zag je een beeld van Schwantz met zijn Pepsi Suzuki over het asfalt glijden terwijl hij naar zijn motor stampt. Dat was in de regen in Spa.

Als Laguna Seca al gevaarlijk is voor de rijders, wat moet Spa dan niet zijn...
Om de MotoGP naar Spa te halen zal er veel, heel veel, aan het circuit moeten gebeuren.
Zolder beter geschikt? Nou, neen hoor. Veel te gevaarlijk. Muren staan veel te dicht bij de baan. Een simpele highsider zou al zeer ernstige gevolgen kunnen hebben. Ook hier, veel veranderingen en investering nodig om de MotoGP naar Zolder te halen.

Kijk eens naar de veranderingen in Assen. Er zijn al verschillende wijzigingen aangebracht en ze zijn bezig om het nog te veranderen, en alleen om veiligheidsredenen. Niet vergeten dat die mannen op twee wielen al snel tegen de 300 km/h zitten en op sommige plaatsen tegen de 340.
Beeld je een MotoGP eens in op het einde van Kemmel...? In Barcelona halen ze al ca. 15km/h meer dan een F1 op het einde van de rechte lijn...

Mark
01-10-2005, 12:18
ben ik het voledig mee eens.
Ik denk dat zolder ook beter geschikt is voor moto races dan francorshams.

We moeten wel een onderscheid maken welke motorklasse gaat rijden op een circuit. Elke klasse vereist een bepaalde FIM-homologatie van het circuit.

Wie MotoGP in huis wil halen moet beschikken over een A-Homologatie, dat is dus de target van Spa. Zoals in deze thread (http://forum.depaddock.eu/showthread.php?t=10874) te lezen is Circuit Zolder bezig om het FIM Endurance World Championship naar België terug te halen, voor die wedstrijden moet men beschikken over een C-homologatie.

TommySoprano
08-10-2005, 00:52
Ze zijn al in Spa geweest, eind jaren 80 en begin jaren 90 maar die race werd geschrapt wegens te gevaarlijk. Ik denk dat Mamola de laatste winnaar was op een Cagiva in 1991.

Voor diegenen die het zich nog herinneren. Tijdens de begingeneriek van Sportweekend van enkele jaren geleden zag je een beeld van Schwantz met zijn Pepsi Suzuki over het asfalt glijden terwijl hij naar zijn motor stampt. Dat was in de regen in Spa.

Als Laguna Seca al gevaarlijk is voor de rijders, wat moet Spa dan niet zijn...
Om de MotoGP naar Spa te halen zal er veel, heel veel, aan het circuit moeten gebeuren.
Zolder beter geschikt? Nou, neen hoor. Veel te gevaarlijk. Muren staan veel te dicht bij de baan. Een simpele highsider zou al zeer ernstige gevolgen kunnen hebben. Ook hier, veel veranderingen en investering nodig om de MotoGP naar Zolder te halen.

Kijk eens naar de veranderingen in Assen. Er zijn al verschillende wijzigingen aangebracht en ze zijn bezig om het nog te veranderen, en alleen om veiligheidsredenen. Niet vergeten dat die mannen op twee wielen al snel tegen de 300 km/h zitten en op sommige plaatsen tegen de 340.
Beeld je een MotoGP eens in op het einde van Kemmel...? In Barcelona halen ze al ca. 15km/h meer dan een F1 op het einde van de rechte lijn...

Volgens mij Rainey op Yam in 1990, maar ik ben alleen zeker van het jaartal. Ik zal het maandag eens na kijken in de archieven van de federatie.