PDA

View Full Version : Preview RS Racing: Spa Racing Festival


P De Sonville
26-09-2005, 23:32
Ruben Maes:
“We geven niet op”!

“het kan verkeren”, zie Bredero. Vorig seizoen leek alles te lukken voor RS Racing tijdens het maiden-jaar met de Porsche biturbo in Divisie GT. Maes/Tanghe/Verbist eindigden toen vierde in Divisie GT en derde in de Klasse GTA achter twee ongenaakbare Vipers. Eén seizoen later en op twee wedstrijden van het einde staat de Porsche biturbo van RS Racing voorlopig 11de in Divisie GT en 7de in de Klasse GTA. Niet direct een situatie om over naar huis te schrijven. Het seizoen 2005 kondigde zich nochtans zéér goed aan. Tijdens het Belcar New Race Festival eindigde het duo Maes/Tanghe vierde algemeen als eerste Porsche na de Corvette en de twee Vipers. Tijdens het tweede Belcar-weekend werd Ruben Maes van de baan gekegeld. Het ging van kwaad naar erger toen de bloedmooie Porsche volledig uitbrandde na de sortie van Olivier Tanghe op de Raidillon in Francorchamps. Met een gehuurde Porsche biturbo van AD Sport konden Maes/Verbist dan richting Brands Hatch waar ze een mooie zevende plaats uit de brand sleepten met een voor hen totaal onbekende wagen. De Euphony 24 Uren van Zolder moest hun kwakkelseizoen terug leven inblazen. En met de podiumplaats van vorig seizoen in het achterhoofd geloofde het rijderskwartet Maes/Verbist/Tanghe/Casteleyn in hun kansen. Maar ook hier stond Dame Fortuna niet aan hun zijde. Na ongeveer zeven uren wedstrijd en in vierde stelling moesten ze terug de handdoek werpen. Ditmaal met een lekke cilinderkoppakking. Hierdoor mocht het team uit Ingelmunster definitief een kruis maken om nog enige rol van betekenis te spelen in het kampioenschap.
Maar de West-Vlamingen geven niet op. Tijdens de laatste twee wedstrijden willen ze revanche nemen na de pechreeks die hen reeds het ganse seizoen achtervolgt.

Ruben Maes: “De wagen is perfect heropgebouwd en de lekke koppakking is een raadsel. Vooral omdat we tijdens de 24 Uren de wagen niet onnodig hebben belast en we amper een kleine 80% van de motor benutten. We hopen dan ook dat we tijdens de laatste twee wedstrijden van het seizoen er nog eens flink de pees kunnen opleggen. In Francorchamps wordt ik bijgestaan door François Verbist, terwijl Olivier Tanghe samen met mij de laatste wedstrijd zal
afhaspelen op Circuit Zolder . We gaan zeker telkens voor een plaats binnen de top 5, maar hopen dat we dit seizoen nog eens op het podium kunnen staan. Dit zou het leed voor een groot stuk verzachten. Als je ziet dat we tijdens de eerste wedstrijd vierde worden en de Viper van GLPK niet aan de start komt zijn onze podiumkansen zéér reëel. We kijken niet achterom en willen het seizoen in schoonheid afsluiten. Ondertussen werd ook de versnellingsbak nog eens stevig onderhanden genomen en hebben we de 4de, 5de en 6de versnelling iets korter gemaakt. Onze topsnelheid zakt daardoor een beetje, maar we halen toch nog steeds een top van 260 km/u. Vooral op Circuit Zolder zou dit ons winst moeten opleveren”.

Afgelopen weekend kon Ruben in ieder geval terug wennen aan het Ardeense circuit. Samen met Jacques en Charlotte Casteleyn reed hij de Spa Six Hours voor Classic Cars in een 400 pk-sterke Ford Mustang Shelby GT 350 voorzien van een 4.7l-V8 krachtbron. Na een zesde trainingstijd op een 90-tal deelnemers lag het trio op een bepaald moment 3de algemeen, maar werden teruggefloten naar de 13de plaats na problemen met de versnellingsbak.