PDA

View Full Version : VW Fun Cup Zolder 5 hours


Maarten
28-09-2005, 13:16
VW FUN CUP ZOLDER 5 HOURS: 2 OKTOBER 2005

Perdieus Motorsport verschijnt tijdens de voorlaatste manche van het VW Fun Cup seizoen 2005 met duidelijke ambities aan de start van de enige race op Vlaams grondgebied. De schade na de 25uren is volledig weggewerkt en de wagens zullen in optima forma aan de start komen.

De doelstelling voor de éénzitter met startnummer 32 is een top 10 plaats. Na de mindere prestatie tijdens de 25 uren en het uitvallen op de Lausitzring een half uur voor het einde zorgen ervoor dat wagen 32 niet meer in de top 10 van het kampioenschap staat. Het aantrekken van Karl Frahm en David Baudeweyns moet het team uit Bonheiden op weg helpen naar een hogere positie. Beide heren zullen samen met dochter Anneke deze 5 uur durende sprint aanvangen. Vader Marc zal niet in Zolder aanwezig zijn omwille van professionele verplichtingen.

De biplace 332 koestert nog steeds de ambitie om kampioen te worden in deze klasse. Raf Bleeckx en de gebroeders Pieter en Maarten Perdieus zullen sterk moeten presteren, willen ze nog een kans maken op de titel. Er is nog enige onduidelijkheid met betrekking tot de race in Magny-Cours, die al dan niet zal meetellen voor de biplaces (en die niet werd gereden door Perdieus Motorsport). De 332 staat voor een loodzware opdracht: beide laatste manches winnen. En daarbij mogen de voornaamste concurrenten niet té hoog scoren. Het wordt een dubbeltje op zijn kant en een laatste kans in Zolder.

De toegang tot deze race is voor de gelegenheid gratis. De trainingen vinden in de voormiddag plaats, de race zelf vangt aan om 13uur, na de verplichte middagpauze van het circuit Zolder. Iedereen welkom om eens een kijkje te komen nemen!

Groeten

Maarten Perdieus

Mark
28-09-2005, 20:48
10.00-11.50 Training
13.05-17.50 Race

Rohrl-fan
29-09-2005, 10:47
De biplace 332 koestert nog steeds de ambitie om kampioen te worden in deze klasse. Raf Bleeckx en de gebroeders Pieter en Maarten Perdieus zullen sterk moeten presteren, willen ze nog een kans maken op de titel. Er is nog enige onduidelijkheid met betrekking tot de race in Magny-Cours, die al dan niet zal meetellen voor de biplaces (en die niet werd gereden door Perdieus Motorsport). De 332 staat voor een loodzware opdracht: beide laatste manches winnen. En daarbij mogen de voornaamste concurrenten niet té hoog scoren. Het wordt een dubbeltje op zijn kant en een laatste kans in Zolder.

Ik kan er helaas niet bij zijn, maar in elk geval veel succes toegewenst! :gas: Doedagoedhee!!! ;)

Maarten
01-10-2005, 01:38
Even een update want het is even crisis bij ons geweest ...

zoals in de thread over de internationale trainingsdag al gemeld, hebben we motorproblemen op beide auto's. Ik ben dus deze morgen nog een motor gaan halen bij dubois voor de éénzitter, deze is vanavond ingebouwd, goed doorgewerkt want er komen toch allerlei prutsen bij kijken

De biplace wordt morgen naar Zolder gevoerd waar de motorspecialisten van dubois een nieuwe motor zullen plaatsen aangezien de motor die zij gereviseerd hebben het al heeft begeven, ze hebben iets over het hoofd gezien bij de 'dubois rodage' (lees: op hun testbank 4u draaien in verschillende verhoudingen tegen 2500 toeren). Normaal gezien komt alles in orde, maar ik ben ondertussen al drie volle dagen met de voorbereidingen bezig ... morgen nog één dag en dan eindelijk racen en hopelijk zonder zorgen, gewoon bollen en plezier beleven! On verra bien ...

Tot zondag voor de mensen die komen en de anderen kunnen het hier na het weekend wel lezen

Ciao

Maarten

Maarten
03-10-2005, 16:52
Zondag 2 oktober: 5 Uren VW Fun Cup

De aanloop naar de voorlaatste manche van het VW Fun Cup kampioenschap liep voor Perdieus Motorsport niet van een leien dakje. Op 2 dagen voor de race moesten de motoren op beide auto's nog vervangen worden. De training op donderdag had immers het één en het ander aan het licht gebracht. Na hard labeur slaagden de mechaniekers er uiteindelijk toch in. Dit bracht het nadeel met zich mee dat de training noodgedwongen werd aangewend als inrij-periode voor de motor. Van kwalificatie en een zoektocht naar een snelle starttijd was geen sprake. Het logische gevolg waren matige tijden en plaatsen in de achterste regionen van de startgrid.

Wagen 32, de éénzitter, werd na een korte training binnengehaald omdat er nog preventieve herstellingswerken nodig waren aan de cardanhoes linksachter. Een gekraak in de derde versnelling zorgde nog voor extra kopzorgen, omdat een nieuwe versnellingsbak plaatsen niet mogelijk was door de korte tijdspanne tussen de trainingen en race. Karl Frahm, de man met ervaring, nam de start van de race. Een defect aan een olielampje deed hem na opwarmingsronde reeds binnenkomen. De meter toonde geen extreme temperatuur aan maar met de nieuwe motor nam hij het zekere voor het onzekere en liet toch even een check uitvoeren. De inhaalrace kon beginnen. Na een sterke stint bracht Karl de wagen binnen op een 20ste positie. Met een tijd van 2'01 reed hij een nieuwe recordtijd van deze wagen. David Baudeweyns, eveneens guest driver, nam de tweede stint voor zijn rekening gevolgd door Anneke. De wagen liep goed tot er na de tweede stint van Karl een lek werd gevonden aan de oliekoeler. Een goed oplettende mechanieker scheen tijdens de pitstop even onder de kap met een zaklamp en constateerde het euvel. De reparatie nam enige tijd in beslag daar er bij Dubois geen wisselstuk voorhanden was. Gelukkig werd een oliekoeler gevonden bij het team van Tom Calmeyn. Een goede eindklassering kon het team nu wel helemaal vergetenn maar al bij al hebben de piloten zich zeer goed geamuseerd en dat is in dit geval ook al mooi meegenomen.

Wagen 332, de tweezitter, kende op donderdag hetzelfde probleem als op de Lausitzring eind augustus, nl een warmlopende motor. De wagen was na deze race hersteld door Dubois Racing maar deze herstelling bleek onvoldoende. Ook hier werd een nieuwe motor geplaatst op zaterdag, 1 dag voor de race. De trainingen verliepen voor deze wagen iets vlotter dan voor de éénzitter. Naar het einde toe begon de motor goed te functioneren met een 2'05 als kwalificatietijd tot gevolg. Deze tijd werd gerealiseerd met een copiloot en dus extra gewicht aan boord. De start werd genomen door Maarten, die met een bevriende marshal Mark had afgesproken om een teken te geven wanneer het licht op groen sprong. De tweezitters vertrekken immers achteraan het startveld waardoor de startlichten niet zichtbaar zijn. Maarten die door organisatorische verplichtingen niet op de briefing aanwezig was, maar zich wel door zijn medepiloten had laten briefen, wist niet dat het om een vliegende start ging. Het logische gevolg was een verlies van een aantal plaatsen bij de start, maar deze werden al snel goedgemaakt zodat hij zich na een kwartier op de vierde plaats in de klasse bevond, na drie wagens die zonder copiloot reden! Merkwaardig genoeg reden zelfs 80% van de tweezitters zonder passagier. De vraag stelt zich dan waarom deze niet meerijden bij de éénzitters? Dit lijkt toch duidelijk op competitie vervalsing? Of is die beker, n'importe quoi, zo belangrijk ..? Zonder aanpassing van het reglement kan men dit tweezitterkampioenschap beter aflassen. Het verplichten om met copiloot te rijden kan een oplossing bieden en misschien moet de RACB de prijzen voor een copiloot-verzekering drastisch laten dalen, zodat teams hierdoor niet meer worden afgeschrikt!

Na de opmars van Maarten naar de vierde stek in de klasse, kwam de uitlaat los. Het gebeurde net na de villeneuve chicane en Maarten besloot binnen te komen om dit te herstellen en om een eerste van de acht verplichte stops te maken. De tweede copiloot kon zich rustig installeren terwijl de mechaniekers de knalpot opnieuw vastmaakten. Dit euvel kan wederom aan Dubois worden toegeschreven omdat zij op zaterdag de nieuwe motor hebben ingebouwd en daarbij de uitlaat niet goed hebben bevestigd. Na twee ronden te hebben verloren, gingen ze er bij Perdieus terug tegenaan. Na Maarten namen Raf en Pieter elk een dubbele stint voor hun rekening. De copiloten kwamen voornamelijk uit het Mexx en Sun Telecom kamp. Allen vertoonden blije gezichten na afloop van hun ritje, en dat geef dit weekend toch een geslaagde noot, ondanks de mindere sportieve resultaten. Een podiumplaats kon nooit geambieerd worden en daarmee lijkt het kampioenschap ook in een definitieve plooi te vallen.

Op dus naar Spa-Francorchamps voor de Francorchampagne op 15-16 oktober. De 6 uurs race van de VW Fun Cup wordt opgesplitst in 2 keer 3 uur. De eerste race vindt zaterdag namiddag plaats tussen 16 u en 19u, de tweede zondagvoormiddag vanaf 8u50. Gratis kaarten zijn te verkrijgen via PRC.

PM Press

Mark
03-10-2005, 18:04
:bye: Dat zwaaien had dus geen effect ;) :)

Leuke ontspannen middagje autosport. Er zitten toch enkele coureurs tussen die prachtig kunnen driften met die Funcups. Bij een van die mannen was de drift niet gepland en vloog in de Ickx-chicane over het gras.............dan er maar een drift van maken en de graspollen de lucht in laten schieten zoals dat doen op de motor-speedway. We deden maar dit gebaar :applaus: naar de coureur waarop hij vrolijk zijn duim omhoog stak :)

O ja, de uitnodiging van de PRC-group aan de baanposten om na afloop een drankje te komen drinken viel in goede aarde.

Eddy V
03-10-2005, 18:31
Bij een van die mannen was de drift niet gepland en vloog in de Ickx-chicane over het gras.............dan er maar een drift van maken en de graspollen de lucht in laten schieten

Oeioei, dat ze in Zolder dan ook maar niet gaan beginnen zoals in Brands: elke rijder die te veel (moedwillig) over Palmers gras drift krijgt de zwarte vlag. :confused:

Maarten
06-10-2005, 13:00
Onderstaande foto (gevonden op www.racingworld.be) toont duidelijk aan wat ik in mijn betoog heb laten vallen over tweezitters die zonder copiloot rijden. Daar moet toch dringend iets aan gedaan worden zenne!

http://www.racingworld.be/images/2005/BTCS/funcupzolder/extra/LI2E1307.JPG

Bart.Vandecavey
06-10-2005, 13:42
Misschien een dummygewicht opleggen aan diegene die zonder co rijden...

Maarten
06-10-2005, 14:43
tja, in theorie zou dat een oplossing kunnen bieden
dan stelt zich alleen het probleem bij die teams die van de 9 plaatsen voor copiloten er slechts 3 vullen. Zij kunnen bv starten met hun drie copiloten en het einde van de race alleen rijden en hoe ga je het dan controleren. Als ze op voorhand zeggen van geen copiloten mee te nemen, dan kan je ze inschrijven onder éénzitters, en niet biplace!

Ik denk dat men het gewoon moet verplichten ... en biplace die aan het biplace kampioenschap deelneemt moet gewoon met copiloot rijden, indien dit niet het geval is dan moet men overschakelen op het gewone kampioenschap! Zo is het voor de marshals ook duidelijker.

Bart.Vandecavey
06-10-2005, 14:53
tja, in theorie zou dat een oplossing kunnen bieden
dan stelt zich alleen het probleem bij die teams die van de 9 plaatsen voor copiloten er slechts 3 vullen. Zij kunnen bv starten met hun drie copiloten en het einde van de race alleen rijden en hoe ga je het dan controleren. Als ze op voorhand zeggen van geen copiloten mee te nemen, dan kan je ze inschrijven onder éénzitters, en niet biplace!

Ik denk dat men het gewoon moet verplichten ... en biplace die aan het biplace kampioenschap deelneemt moet gewoon met copiloot rijden, indien dit niet het geval is dan moet men overschakelen op het gewone kampioenschap! Zo is het voor de marshals ook duidelijker.

Mja je hebt natuurlijk het probleem dat ze dan een paar magere gastjes kunnen meenemen. Misschien de organisatie de lege plaatsen laten verloten onder het publiek...

Eddy V
06-10-2005, 20:20
Persoonlijk vind ik dit heel bi-place gedoe bij de Fun Cup zeer gevaarlijk. Tot op heden is alles steeds goed verlopen, maar wat als het echt eens mis gaat?
Een rijder weet waar hij aan begint, maar als een toerist-bijrijder iets moet overkomen kan dit voor onze geliefde sport zeer slechte gevolgen hebben, zelfs als ze afstand van verhaal doen.

Maarten
07-10-2005, 16:15
niet iedereen kan met een biplace wagen met passagiers rijden, er is een commissie die bepaald of een rijder geschikt is om met passagiers te rijden, maar soit ...

Ik zie de biplaces eerder als een promotiemiddel ter bevordering van de autosport .. je moest eens weten hoeveel mensen hiervan onder de indruk zijn, en ik kan u verzekeren dat die zeker niet gaan doemdenken. Ook een super intressant middel om sponsors aan te trekken. De hoge deelnemersaantallen bewijzen toch dat dit allemaal niet zo slecht is.

En wat dat doemdenken betreft ... Eddy V, als ik het goed begrepen heb ben jij wel regelmatig op het Engels grondgebied actief/aanwezig bij races. Wat zeg je dan van een radical/legend car/van die oude proto's ... daarbij is de veiligheid toch een pak kleiner? Bij ons gebeurt alles veilig, die auto's zijn speciaal anders gebouwd, alles volgens FIA normen, verzekering van copiloten. Wat zeg je dan van het taxirijden op een donderdag in Zolder? Meestal mensen zonder overall, niet gekeurde helm, geen RACB verzekering ... daar is de kans misschien nog groter dat er iets gebeurt want 90% van de taxi's gaat een pak rapper dan de fun cup met 130pk'kes! Het gevaar bestaat idd maar zo een doemdenkerij vind ik volledig overbodig.

Maarten
10-10-2005, 00:30
http://users.pandora.be/spaey/basp/funcup/2005zoldervwfestival/2005zoldervwfestival32.html

de foto's van onze huisfotograaf Bart Spaey staan in een bijzonder mooie collage op bovenstaande link, gewoon op de eerste foto klikken en dan gaat het mooi verder!

hieronder wat teasers

http://users.pandora.be/spaey/basp/funcup/2005zoldervwfestival/2005zoldervwfestival32_02.jpg

http://users.pandora.be/spaey/basp/funcup/2005zoldervwfestival/2005zoldervwfestival332_05.jpg

Bekend volk ... ?
http://users.pandora.be/spaey/basp/funcup/2005zoldervwfestival/2005zoldervwfestival_andere_04.jpg

De bewuste drifter die mark eerder beschreef?
http://users.pandora.be/spaey/basp/funcup/2005zoldervwfestival/2005zoldervwfestival_andere_11.jpg

veel plezier

Maarten Perdieus
www.perdieus.com