View Full Version : Wijzigingen aan WRC wagens na aanleiding van het dodelijk ongeval in Wales.
Het was te verwachten dat na het dodelijk ongeval tijdens de WRC rally in Wales men over de veiligheid van WRC-wagens ging babbelen. In de Autosport van 29-09 staat een concept-tekening van een WRC wagen nieuwe stijl. Tekening is afkomstig van een huidig ontwerper van WRC-wagens.
In die tekening zit de co-rijder achter de rijder, zoals in een straaljager. Op die manier kan men een veiligheidscel inbouwen zoals in de huidige DTM wagens. De co-rijder krijgt dan een scherm om mee te kijken.
Loeb had een andere visie, hij wil NASCAR-achtige deuren. Zo robuust als een tank.............
Hoe dan ook, de huidige WRC-wagens zullen sterk gaan veranderen in de komende twee jaar.
Het was te verwachten dat na het dodelijk ongeval tijdens de WRC rally in Wales men over de veiligheid van WRC-wagens ging babbelen. In de Autosport van 29-09 staat een concept-tekening van een WRC wagen nieuwe stijl. Tekening is afkomstig van een huidig ontwerper van WRC-wagens.
In die tekening zit de co-rijder achter de rijder, zoals in een straaljager. Op die manier kan men een veiligheidscel inbouwen zoals in de huidige DTM wagens. De co-rijder krijgt dan een scherm om mee te kijken.
Loeb had een andere visie, hij wil NASCAR-achtige deuren. Zo robuust als een tank.............
Hoe dan ook, de huidige WRC-wagens zullen sterk gaan veranderen in de komende twee jaar.
tatata, we zullen wel zien. Wat ze allemaal al niet schrijven in dat "heilige boekske van de Autosport". Waren dat niet de mannen die schreven dat Duval een Fransman was... :D :D
Hmm, ik bekijk dit eerder sceptisch.
Zal rally niet altijd gevaarlijk blijven voor deelnemers gezien de omgeving waarin dit gebeurt?
Vanuit mijn luie zetel leken die autos mij al tanks te zijn als je zag wat ze soms doorstonden.
Wat zou er gebeuren als een van deze nieuwe wagens dan met 200 tegen een verlichtingspaal knalt of gewoon in een extreem diep ravijn vliegt, moeten ze daar dan ook tegenkunnen?
The days when racing was dangerous and sex was safe are long gone ...
Jochie
kristofgtv6
05-10-2005, 18:12
de corijder een scherm hé? En wat als 't beeld na bvb een harde landing na 'n jump uitvalt? Plan trekken? Of frontaal zonlicht? Of 'n donker bos? Bladvulling volgens mij... Die nascar deuren zijn dan wel weer realistisch...
En wat als 't beeld na bvb een harde landing na 'n jump uitvalt? Plan trekken?
Zolang ze maar geen blauw Windows-scherm krijgen :D Waarschijnlijk zullen daar wel schermen voor bestaan...........en anders een projectie via de helm? Zoals straaljagerpiloten.......
de corijder een scherm hé? En wat als 't beeld na bvb een harde landing na 'n jump uitvalt? Plan trekken? Of frontaal zonlicht? Of 'n donker bos? Bladvulling volgens mij... Die nascar deuren zijn dan wel weer realistisch...
toen McRae nog bij Ford reed, werd de zetel van de co constant verlaagd in de zoektocht naar een betere gewichtsverdeling (of zo). het laatste jaar zat Nicky Grist zo laag, dat hij niks meer zag van de baan. dus volgens mij is het niet 100% noodzakelijk dat die de weg ziet. ik denk dat voor de co vooral zijn blad met notes, en het display dat nu al voor hem ingebouwd is, van tel zijn.
dus uiteindelijk zou er volgens mij niet veel veranderen, enkel de positie zou anders zijn (en waarschijnlijk ook het comfort voor de co)
A uit PDGRacing
05-10-2005, 20:30
Hey Mark, jij leest Auto Sport, ik lees Auto Hebdo ( voor de niet-kenners, that's French). Wel daarin las ik vorige week dat er en maanden voor de crash van Beef een werkgroep opgericht om de veiligheid van de WRC's de verzwaren. En een van de voortrekkers daarvan is spijtig genoeg Peugeot.
Welke voorstellen kwamen daaruit voort:
- Sterker ijzer voor de rolkooi ( voor het ogenblik gebruiken ze al behandeld 15CD6, dit zou veel sterker moeten zijn dan wat voorgeschreven is, daar ze bij Peugeot het cabrio-dak moeten verstevigen.)
- Het is veel moeilijker om een rally-wagen-kooi te maken, dan een circuit-wagen-kooi. Op een gesloten omloop heb je iedere 100 meter een post staan met mensen die een opleiding genoten hebben om mensen te helpen. Bij rally heb je dit niet altijd, en moet de bemanning op eigen houtje makkelijker uit de wagen kunnen bij geval van brand.
- Airbags monteren is ook al geen oplossing. Want hoe moet een sensor het verschil voelen tussen een crash en een sprong?
Andere mogelijk oplossingen:
- Schroef de zetels vast aan een buizenstel binnen de rolkooi. Als de rolkooi plooit, dan plooit dit buizenstel mee, en schuift zo de zetel van de (co-)rijder mee.
- Maak de zetels vast aan de centrale tunnel voor de transmissie. Als er een zijdelingse klap komt, dan kan de transmissie dienen als 'kreukelzone'.
Meer te lezen in Auto Hebdo van 28/9.
ik vind loeb zijn idee dan toch beter... zo achter elkaar lijkt me ook maar nix..
het hele 'auto rijden gevoel' van het idee van achter elkaar zitten is dan weg...
peugeot hoeft toch geen dak meer te verstevigen? die gaan toch weg....
freak accidents can happen...
kristofgtv6
06-10-2005, 10:14
ik vind loeb zijn idee dan toch beter... zo achter elkaar lijkt me ook maar nix..
ja, zo achter mekaar, doet me wat denken aan De Lijn :D
Dominique
07-10-2005, 21:46
er is waarschijnlijk maar 1 oplossing: de snelheid naar beneden halen. Als je met 170 km/h tegen een boom knalt, en 3 meter verder stil staat, dan heb je als mens weinig of geen verhaal. Je auto mag dan in 20 cm dik staal gegoten zijn, de vrijgekomen G-krachten ga je niet uit de weg.
De moderne rolkooien kunnen die krachten nog voor een deel opvangen, maar dergelijke klappen zijn van het goeie te veel. Degene die aan de kant van de impact zit wordt inwendig volledig uit elkaar gereten.
En dat is precies wat er afgelopen keer in Wales is gebeurd.
Vind daar maar een oplossing voor. Niet eenvoudig. Het is alleen te hopen dat het niet te dikwijls voorvalt dat we deze discussie moeten voeren.
kristofgtv6
09-10-2005, 20:15
Helemaal gelijk, Dominique! Alleen, die technische evolutie hé... Amper drie jaar na de afschaffing van de groep B monsters waren de groep A's al sneller. Niet in PK's, wel in wegligging, banden, enz... Dus idd, hoe doe je dat?
KNALFOUR
09-10-2005, 22:17
Bij Fiat hebben ze rond de jaren '80 eens in Monte Carlo geexperimenteerd en Geistdorfer de co van Rohrl zijn zetel ook achteraan geplaatst .Dit ging wel niet om veiligheid maar om een betere gewichtsverdeling te bekomen ,maar dit is bij mijn weten maar 1 maal gebeurd , ze waren er blijkbaar niet heel tevreden van.
Dominique
10-10-2005, 20:29
Mja, daarom ben ik ook voorstander om al die technische hocus-pocus te verbannen: geen electronica in de differentiëlen, geen carbon remmen, atmosferische aanzuiging, geen vierwielaandrijvingen, etc...
Gewoon "standaard" wagens gebruiken met de nodige veiligheidsvoorzieningen er in...
Ik weet het, ik weet het. Dat is allemaal discutabel, gezien de technische mogelijkheden die je dan mist, ontwikkelingen op onze gewone straatwagens die worden afgeremd en ga zo maar door. Het zou echter wel het kampioenschap kunnen open gooien, EN het zou de mogelijkheid bieden om tal van privéteams de kans te geven om in het kampioenschap aan te treden. Want dat is ook nog zo een struikelblok: de exorbitante budgetten die tegenwoordig nodig zijn om een wagen in competitie te houden. Als zelfs topmerken er van terug deinzen ...
vBulletin® v3.8.2, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.