PDA

View Full Version : In aanbouw: Porsche 911 Carrera - Fujimi 1/24


Guido
02-10-2005, 22:33
Ondertussen gestart met een nieuw projectje. Een goeie ouwe 911 Carrera van Fujimi. Basic kit met nagenoeg geen details en aangezien ook deze zal vertrekken naar een andere eigenaar eens ie klaar is, word deze gewoon 'straigt from the box gebouwd'.

Het chassis is klaar. De schroef die erin zit, dient om het model naderhand op een plaat te bevestigen. Motorblok gespoten met alu, net zoals de ophangingscomponenten overigens. Ik gebruikte voor het eerst een 'fin-tip' in mijn Badger 150, en ik ben er tevereden over. Slechts een minimum aan afplaktape nodig gehad omdat je er zeer nauwkeurig mee te werk kan gaan.

Verder is ook de carrosserie al gespoten. TS7 spuitbus in 3 lagen, nadat er eens een Tamiya White Primer opgezet was. Moet nog een opgeschuurd en vernist worden. Al eens even op het chassis gezet om te zien of het allemaal een beetje past.

Of de mooie Fuchs velgen moeten nog gespoten worden en de bandjes zijn nog niet geschuurd.

HHugo
03-10-2005, 18:27
Ik gebruikte voor het eerst een 'fin-tip' in mijn Badger 150, en ik ben er tevreden over.

Die 'tip' zullen we onthouden. ;)
Goede start, doe zo verder zou ik zeggen...

Guido
06-10-2005, 00:05
Ondertussen nog wat verder gedaan. De ruit- en andere rubbers zijn gespoten, net zoals de Fuchs velgen. Eerst dan maar de volledige auto en velgen afgeplakt. Kruipt wel wat tijd in, maar 't gaat uiteindelijk wel sneller dan alles met de losse hand te doen én, niet onbelangrijk, 't ziet er ook veel beter uit. Enige nadeel is dat de tape sporen kan nalaten op de kas (misschien de vernis niet genoeg uitgehard ondanks 48u wachttijd). Anyway, Autoglym will fix it.

Sennake
06-10-2005, 07:25
Enige nadeel is dat de tape sporen kan nalaten op de kas (misschien de vernis niet genoeg uitgehard ondanks 48u wachttijd).

Dat lijkt me inderdaad nogal kort of intensief af te plakken. Ik neem daar doorgaans een week droogtijd voor.

Guido
06-10-2005, 10:19
Dat lijkt me inderdaad nogal kort of intensief af te plakken. Ik neem daar doorgaans een week droogtijd voor.

'k zal dat volgende dan ook eens incalculleren. Is overigens de eerste keer dat ik het model zo volledig afplak. "There's a lesson in every model :D"

joshua
06-10-2005, 18:11
Hoe plaats je die fotos eigenlijk op het forum

Gèrre
06-10-2005, 20:24
ziet er allemaal zeer mooi uit, ik vind het systeem om die velgen zo te spuiten wel goed gevonden. Ik schilder die altijd met een penseel

Guido
06-10-2005, 22:11
Hoe plaats je die fotos eigenlijk op het forum

Als ik met niet vergis - admins moeten even bevestigen - is dat een functie die beschikbaar is als je een betalend lid bent van DePaddock. Meer info hierover vind je hier (http://forum.depaddock.eu/showthread.php?t=3108).

Guido
12-02-2007, 01:05
Enige nadeel is dat de tape sporen kan nalaten op de kas (misschien de vernis niet genoeg uitgehard ondanks 48u wachttijd). Anyway, Autoglym will fix it.

We zijn nu 1,5 jaar later en Autoglym didn't fix it. Ding heeft in de remolie gezeten en ondertussen is er al aardig wat water naar de zee gevloeid. Op een beurs ergens (ben al weer vergeten waar) vond ik dezelfde kit en dus ben ik, tussen de andere projecten door, wat aan de gang geweest met deze nieuwe kit. Je kent het wel, body schuren, primen, lakken. Nu stond ie al enkele maanden aan de kant en dus zou ik vandaag er even vernis opzetten. Kwestie dat ie ooit nog eens afgeraakt. Vermits er geen decals op zitten, zou ik dan maar mijn Tamiya busje vernis gebruiken hiervoor. Eerste laag ging prima, maar de paneellijnen werden precies een beetje bleker. Zou wel niet kwaad kunnen, want die moeten toch nog ingekleurd worden. Bij de 2de laag, zo'n 15 à 20 minuten later, is het mis gegaan... :frusty:

De rode lak is op de randen (motorkap en paneellijnen) volledig weggetrokken en de witte primer is gewoon zichtbaar... Zie de foto's die erbij zitten. Heb al veel modellen gespoten en gelakt, maar dit is nieuw voor mij. Geen enkel idee waar het zou kunnen vandaan komen. Huudo en 911'en op 1/24ste... het wil maar niet lukken. :(

scoobyfreak
12-02-2007, 01:39
Ik heb dat ook al voor gehad met de blanke lak van tamiya op de roode lancer van makinen(maar niet zo erg), vooral rood is daar gevoelig voor...

Maar ik heb nu ontdekt op de onderkant van de 206 van Auriol, waar ik aan bezig ben. Dat je best eerst de blanke lak een paar keer nevelt en dan een natte lag heeft. En nu heb ik dat niet meer. Op de kas van de 206 ga ik het zelvde doen en hoopenlijk heb ik dat daar ook niet.


Overlaatst heb ik dat ook eens voor gehad op een impreza, waar er in een lijn van de deur ook een klein stukje grondlaag weer tervoorscheen kwam
http://img108.imageshack.us/img108/606/cimg4497tx3.jpg (http://imageshack.us)

Guido
13-02-2007, 00:20
Er zijn soms zo van die gevleugelde dagen... :D

Eerst dacht ik nog dat de Porsche weer in de remolie zou moeten, maar veel zin had ik hier niet in. Deze avond alles even mat geschuurd met 2400-nat. Daarna TS8 gedecanteerd in de airbrush, wat laten uitbroebelen, en de getroffen gebieden gerepareerd. Ging netjes. Toen ik wat zat te kijken of alles goed was en ik bovendien geen reactie zag met de TS13, besloot ik van de resterende TS13 te decanteren in hetzelfde potje (dat nu leeg was) waarin de TS8 had gezeten. Dus niet gereinigd, de TS13 gemengd met de laatste restjes TS8 die er nog inzaten. Laten uitbroebelen, verwarmd en gespoten. Het model was op dat ogenblik al stofdroog. Ging prima. Eerst een mistlaagje, daarna een iets dikkere laag. Nu kan alles 48 uur uitharden. Daarna nog enkele kleine stofjes met compound eruit werken en evt. nog een extra laagje. Anders kan de afwerking beginnen.

Het probleem stelt zich dus blijkbaar niet als de TS13 gedecanteerd gespoten wordt.

Nismo
13-02-2007, 00:41
Blijkbaar is die TS-13 een niet zo betrouwbaar product als het rechtstreeks uit de spuitbus komt:frusty:

Lang leve de vernis van Gunze :worship:

In ieder geval hebt je het probleem goed kunnen oplossen :applaus: en kan dit model verder afgewerkt worden.

Dominique
13-02-2007, 00:51
Goed om weten, dat gedoe met die TS13. Het ziet er dus naar uit dat de 911 toch nog zal afraken?

Guido
13-02-2007, 01:29
Goed om weten, dat gedoe met die TS13. Het ziet er dus naar uit dat de 911 toch nog zal afraken?

Wel ja, voor een modelleke tussendoor zo, geraakt die wel nog eens af. Ik heb wel de indruk dat de TS13 kwalitatief beter is dan de Gunze. Minder lagen nodig voor een gelijkaardig, misschien wel beter, resultaat. Tenminste, daar waar de TS, de verf niet had aangetast, zat ie er erg strak op.

Zal de komende dagen pas een definitief oordeel vellen als deze nu goed uitgehard en opgepolierd is.

Guido
14-02-2007, 00:24
En daarmee hebben we deze avond de carrosserie nog even fijntjes (2400-wet) opgeschuurd. Echter, ik vreesde niet meer voldoende TS13 in huis te hebben, dus dan er maar B501 (Gunze Clear) erover gezwierd. :D Niet dat het een probleem was, verre van, ging prima en ben uiteindelijk tevreden met het resultaat. Deze mag nu definitief verder uitharden om dan afgewerkt te worden. Waarom dan TS13 beter dan B501, omdat de kwaliteit van de lak, het glanzend resultaat dat je ermee krijgt, beter is. Je hebt minder lagen nodig om een "spiegelende lak" te verkrijgen dan bij B501.

Uit de spuitbus is B501 de veilige oplossing, maar je zal enkele lagen nodig hebben om tot een goed en overtuigend resultaat te komen. Bij TS13 moet je je tijd nemen en gaan decanteren. Als je die stap zet, ben je met 2 normale lagen klaar.

BSmodels
14-02-2007, 09:44
Uit de spuitbus is B501 de veilige oplossing, maar je zal enkele lagen nodig hebben om tot een goed en overtuigend resultaat te komen. Bij TS13 moet je je tijd nemen en gaan decanteren. Als je die stap zet, ben je met 2 normale lagen klaar

ik heb laatst de B501 gedecanteerd en was eigenlijk verrast hoe snel ik het "spiegelend" effect had. Na 3 relatief dunne laagjes al, dit alles op 2 uur tijd. Na een paar dagen met een 2000 geschuurd en een laatste laag opgezet. Dus ik denk dat het een beetje relatief is. Trouwens rechtstreeks uit de bus ga ik niet veel meer spuiten.

Dat de TS13 beter zou zijn, heb ik nog al horen vliegen. Ik heb er geen ervaring mee. Ik denk dat hij wat harder is, als je begrijpt wat ik bedoel ;) . Het beste is natuurlijk 2 componenten (ik zal het maar zeggen hé Gulfie :rolleyes: ) maar dat is voor een van de volgende modellekes ;)

Guido
14-02-2007, 12:23
ik heb laatst de B501 gedecanteerd en was eigenlijk verrast hoe snel ik het "spiegelend" effect had. Na 3 relatief dunne laagjes al, dit alles op 2 uur tijd. Na een paar dagen met een 2000 geschuurd en een laatste laag opgezet. Dus ik denk dat het een beetje relatief is. Trouwens rechtstreeks uit de bus ga ik niet veel meer spuiten.



Da's misschien nog wel iets om eens te proberen. Ik had immers de TS13 gedecanteerd. Volgende keer ga ik dat ook eens doen met de B501. Misschien zit het drijfgas er wel voor iets tussen?

Guido
18-02-2007, 00:39
En voila, hoe een projectje dat meer dan 2 jaar geleden gestart werd en zich wat moeizaam heeft voortgesleept, uiteindelijk uitgedraaid is op een "rusher".

Ik besloot immers pas in het begin van deze week het model af te werken om als verjaardagscadeau te geven. Klein detail, verjaardagsfeestje was deze namiddag al...

De mannen die gisterenavond nog op de bijeenkomst waren, hebben toen zelf kunnen zien in welk stadium de kit zich toen nog bevond en velen zeiden "klaar tegen morgen? = :crazy: " Ben dan ook naar huis gereden en weer aan de werktafel gaan zitten. Alles wat nog geverfd moest worden is dan ook nog geschilderd geraakt en vandaag heb ik dan de rest "afgewerkt/gemonteerd". Dat was niet zonder risico, maar het is wel allemaal goed gegaan. Tot op het laatste moment, nog snel even dit, nog snel even dat enz... We waren "slechts" 10 minuten te laat op het feestje, maar de 911 was wel af - de ruitenwissertjes onderweg nog drogend. De jarige was verrast en uitermate tevreden. :D

Eind goed, al goed, maar "don't try this at home", want ik heb nagenoeg geen enkele modelbouwregel gevolgd. Gewoon op ervaring en instinct gewerkt, met enkele spannende momenten, maar toch weer veel geleerd, over de hardheid van B501 en diens resitentie tegen lijmspoortjes bijvoorbeeld. Ik denk dat ik in de toekomst me toch maar bij B501 ga houden en de TS13 ga laten voor wat het is. Toch zijn er enkele foutjes ingeslopen, die ik nog iets of wat heb kunnen camoefleren hier en daar, maar bon.

De aangehechte foto laat zien hoe ie afgeleverd is.

Betere foto's van de 911, alsook enkele met sister Turbolook vinden jullie in de gallerij:

http://forum.depaddock.eu/showthread.php?t=14975

Tot de volgende "rusher"... :D :D :bye:

Flame
18-02-2007, 01:21
Knap werk geleverd deze voorbije nacht:applaus:

Nismo
18-02-2007, 03:02
Wat een mens al niet kan presteren na het nuttigen van een lekker frietje, ook al is het een kleintje. :+ :D :applaus:

Ik denk dat de jarige wreed content is met zijne cadeau.