PDA

View Full Version : In aanbouw : Toleman TG184 (Senna - Monaco GP - 1984) - UPDATED 14/12


Sennake
08-10-2005, 13:32
Nu dat mijn Caterham Super Seven JPE (http://forum.depaddock.eu/showthread.php?t=11194) eindelijk klaar is, wordt het tijd om aan mijn volgende project te denken.

Ik koos voor de eerste F1 wagen waarin Senna zijn carriere begon : de Toleman TG184. Het gaat hier om de wagen waarmee hij tijdens de GP van Monaco de leider, Prost, op de hielen zat in de striemende regen, toen hij net op het moment dat hij Prost wou voorbijgaan, de rode vlag zag die de race stopte. Senna werd tweede en moest nog even wachten op zijn eerste overwinning.

De 1/20 kit is vrij nieuw op de markt, uitgebracht door Model Factory Hiro, en het is zeker geen goedkope kit. Maar hij ziet er wel veelbelovend uit en naar mijn weten is het de enige kit op 1/20 van deze wagen. Dus ik hoop er het beste van te maken.

Ok, hier gaan we.

Vorig jaar was één van de centrale thema's in Goodwood the collectie Senna-wagens. Ik kon dus een pak referentiefoto's maken van alle Senna-wagens, dus ook van de Toleman. Hier zie je over welke wagen ik het heb, want ik besef dat 1984 al een hele tijd geleden is en de meeste van onze modelbouwers waren toen zelfs nog niet eens geboren...

http://www.depaddock.eu/sennake/models/toleman_00.jpg

De doos heeft de onderdelen goed beschermd tijdens de reis van Japan naar België, en ze ziet er zo uit :

http://www.depaddock.eu/sennake/models/toleman_01.jpg

Het bouwplan is duidelijk en in kleur, maar het lijkt me nogal kort. I geef de voorkeur aan step-by-step instructies met minder informatie per stap. Maar goed, ik zal het er mee moeten doen.

http://www.depaddock.eu/sennake/models/toleman_02.jpg

http://www.depaddock.eu/sennake/models/toleman_03.jpg

Laten, we het hoofdbestanddeel eens bekijken : het chassis en de body. Beide onderdelen zijn gegoten in resin, en ze vertonen nagenoeg geef flash of sinkmarks. Op het eerste zicht toch niet.

http://www.depaddock.eu/sennake/models/toleman_04.jpg

Nog een resin onderdeel : de piloot. Ik weet nog niet of ik hem ga gebruiken of niet. De decals voor de helm en de overall zien er wel geweldig uit, maar omdat je de gordels apart moet fabriceren weet ik niet in hoeverre het bevestigen van de gordels aan de piloot op realistische wijze kan. Ze moeten in elk geval strak zitten...

http://www.depaddock.eu/sennake/models/toleman_05.jpg

Hier zijn mijn favoriete onderdelen de velgen. Het zijn de mooiste die ik ooit tegengekomen ben in een kit. En hoewel ik besef dat ze zwart moeten gespoten worden zal de mooie vorm toch zichtbaar blijven en ik verwacht dat ze er prachtig gaa uitzien!

http://www.depaddock.eu/sennake/models/toleman_06.jpg

Sennake
08-10-2005, 13:32
De regenbanden zijn exact de juiste voor de GP van Monaco. Toen de kit arriveerde waren er reeds regenbanden in voorzien, maar klaarblijkelijk de verkeerde want enkele dagen later zat er een brief in de bus van Model Factory Hiro om hun excuses aan te bieden voor de foute levering van de banden en er zat een zakje bij met deze banden. Dat noem ik nu eens service zie! En ik hoe er een extra setje 1/20 regenbanden aan over.

http://www.depaddock.eu/sennake/models/toleman_07.jpg

De grootste zak was die met de metalen onderdelen. Ik heb ze in een plastic doos gestoken om ze beter te beschermen. Ik heb er maar een paar uitgehaald voor de foto, om een idee te geven. Je zal ze ongetwijfeld allemaal de revue zien passeren op het moment dat ik eraan bezig ben.

http://www.depaddock.eu/sennake/models/toleman_08.jpg

Er was ook nog een kleiner zakje met metalen onderdelen. In het begin begreep ik niet goed waarom dit apart ingepakt was, maar toen zag ik het : hier zitten de onderdelen in die deze kit tot de Monaco kit maken, omdat de spoilers die erin zitten alleen in Monaco gebruikt werden.

http://www.depaddock.eu/sennake/models/toleman_09.jpg

Ik had me wel verwacht aan wat foto-etch onderdelen, maar dit was toch wel een verrassing! Alhoewel ook hier niet alle onderdelen gebruikt moeten worden wegens de hierboven aangehaalde reden, is het toch een weelde aan foto-etch!

http://www.depaddock.eu/sennake/models/toleman_10.jpg

In dit zakje vinden we aluminium gedraaide onderdelen zoals assen, uitlaten, enz...

http://www.depaddock.eu/sennake/models/toleman_11.jpg

Een ander zakje bevat materiaal om de gordels te vervaardigen, windscherm materiaal, elektrische draad, en veren en schroefjes.

http://www.depaddock.eu/sennake/models/toleman_12.jpg

Last but not least, de decal sheets. Ze zijn niet zo goed zichtbaar omdat ik de beschermfolie nog niet wil verwijderen. Ze zien er in elk geval goed uit en zelfs de carbon decals zitten er bij. Ik ben onder de indruk!

http://www.depaddock.eu/sennake/models/toleman_13.jpg

Dat was het voorlopig. Van zodra ik wat gevorderd ben zal ik weer foto's laten zien.

Tot bouws!

Guido
08-10-2005, 22:39
Nu kan het echte werk beginnen! Na een Tamiya op 1/12 - die bij wijze van spreken "rattle, shake, ready" is - is dit wel het betere werk! Niet dat ik afbreuk wil doen aan de supermooi gebouwde Super7, verre van zelfs, maar een Model Factory Hiro kit lijkt me toch wel een ander paar mouwen.

Benieuwd hoe dat zal meevallen. Succes in ieder geval! ;)

HHugo
08-10-2005, 22:39
De 1/20 kit is vrij nieuw op de markt, uitgebracht door Model Factory Hiro, en het is zeker geen goedkope kit. Maar hij ziet er wel veelbelovend uit en naar mijn weten is het de enige kit op 1/20 van deze wagen. Dus ik hoop er het beste van te maken.

AMD (http://www.amdmodels.net/) heeft die ook op 1/20 (AMD20029). Op hun site staan ook nog referentiefotos.

Dominique
08-10-2005, 22:55
Waarchtig een indrukwekkende kit is dat. Ik ben echt beniewd naar het uiteindelijke resultaat.
Ik zal in ieder geval deze thread van kortbij volgen.

Sennake
09-10-2005, 00:18
AMD (http://www.amdmodels.net/) heeft die ook op 1/20 (AMD20029). Op hun site staan ook nog referentiefotos.

Wow, sjieke referentiefoto's! Thanks mate!

Wild Goose
09-10-2005, 02:06
Lijkt me monnikenwerk om dit tot een goed einde te brengen.

Ik zie daar ook op de site die HHugo heeft gelinkt dat er blijkbaar een F1 bestond met twee assen achteraan 1/20 Williams FW07D – six wheels (1981)

Weer iet bijgeleerd, want dit was wss een gat in mijn cultuur?
Is wel off-topic, maar kan iemand daar wat meer uitleg over geven.

Moest het storend zijn mijn vraag delete het maar he Sennake.

Sennake
12-10-2005, 17:49
Een eerste update.

Nadat ik alle onderdelen gesorteerd heb breng ik ze onder in een plastic box met allemaal vakjes.

Nadat ik het chassis en de body een eerste keer opgeschuurd heb om de weinige flash te verwijderen doe ik een eerste "dry-fit" van de belangrijkste onderdelen.

Dat ziet er zo uit :

http://i9.photobucket.com/albums/a79/Sennake_models/general_f1_cars/1984_toleman_tg184/under_construction/toleman_14.jpg

Wat me meteen opvalt is de rollbar, waarvan slechts een klein stukje boven de carosserie uitsteekt, en die dan ook niet verder loopt dan het zichtbare deel, omdat de carosserie zelf uit vol resin gegoten is. Dat moeten we absoluut aanpassen om een realistisch uitzicht te bekomen.

Eerst wordt er dus een deel van het resin uitgefreesd. Aangezien het onmogelijk is om het weg te nemen gedeelte uit te frezen zonder de rest van de omliggende carosserie te beschadigen, kies ik ervoor om de voorzijde op te offeren en zodanig overal goed aan te kunnen. Later maken we daar wel een nieuwe voorkant aan met plasticard.

Dat ziet er na wat frezen dan zo uit :

http://i9.photobucket.com/albums/a79/Sennake_models/general_f1_cars/1984_toleman_tg184/under_construction/toleman_15.jpg

Dat is een begin, maar het is niet genoeg : ik moet het gat zodanig uitfrezen, dat de rollbar er helemaal in kan en dat de wanden van de carosserie realistisch dun genoeg zijn. Want ook als de rollbar op zijn plaats zal zitten kan je die wanden nog zien. Ook de noodstop-voorziening komt van de binnenzijde van de carosserie, zodat ook die opening tot aan de binnenzijde moet reiken.

Nadat het grove freeswerk gedaan is ziet het er zo uit :

http://i9.photobucket.com/albums/a79/Sennake_models/general_f1_cars/1984_toleman_tg184/under_construction/toleman_16.jpg

Dan komt het fijnere werk aan de beurt. Met een scalpel wordt de rest van het overtollige materiaal weggekrast en met een platte vijl worden de wanden vlak gevijld. Eens dat er goed uit ziet moet de bovenste openingssleuf, die veel te breed geworden is vanwege het frezen, terug op maat gemaakt worden. Daarvoor wordt er dus eerst een stukje plasticard in bevestigd met wat secondenlijm :

http://i9.photobucket.com/albums/a79/Sennake_models/general_f1_cars/1984_toleman_tg184/under_construction/toleman_17.jpg

Nu moet de nieuwe sleuf opengezaagd worden met een cirkelzaagje :

http://i9.photobucket.com/albums/a79/Sennake_models/general_f1_cars/1984_toleman_tg184/under_construction/toleman_18.jpg

Daarna wordt de rest weggesneden met een scalpel en tenslotte wordt de sleuf op maat geschuurd met verschillende soorten schuurpapier. Vervolgens wordt de voorzijde terug hersteld met een ander stukje plasticard.

Dat ziet er dan zo uit :

http://i9.photobucket.com/albums/a79/Sennake_models/general_f1_cars/1984_toleman_tg184/under_construction/toleman_19.jpg

Maar nu heb ik een ander probleem. Alhoewel de opening onder de carosserie groot genoeg is om de volledige rollbar in onder te brengen, is de opening niet groot genoeg om hem er langs boven in te monteren. In werkelijkheid wordt de carosserie dan ook over de rollbar geschoven i.p.v. andersom. Dit betekent dat ik mijn nieuwe rollbar zo moet ontwerpen dat ik ze er in afzonderlijke delen kan in monteren. Na wat denkwerk kom ik tot de volgende oplossing : ik maak de twee hoofdsteunen uit holle aluminium buisjes, en de bovenste boog wordt voorzien van twee paspennen die in de aluminium buisjes passen. Binnen in de carosserie worden twee gaten geboord waarin de hoofdsteunen passen, en de derde, smallere steun wordt aan de boog bevestigd met secondenlijm.

De afzonderlijke delen zien er zo uit :

http://i9.photobucket.com/albums/a79/Sennake_models/general_f1_cars/1984_toleman_tg184/under_construction/toleman_20.jpg

En met de hoofdsteunen op hun plaats ziet het geheel er zo uit :

http://i9.photobucket.com/albums/a79/Sennake_models/general_f1_cars/1984_toleman_tg184/under_construction/toleman_21.jpg

Tenslotte wordt de boog met de achterste steun aan de hoofdsteunen bevestigd (nu nog in dry-fit natuurlijk). Dat ziet er dan zo uit :

http://i9.photobucket.com/albums/a79/Sennake_models/general_f1_cars/1984_toleman_tg184/under_construction/toleman_22.jpg
http://i9.photobucket.com/albums/a79/Sennake_models/general_f1_cars/1984_toleman_tg184/under_construction/toleman_23.jpg

Geloof het of niet, maar hier heb ik gisteren de ganse avond over gedaan. Ik had zelfs geen tijd meer over om de foto's te posten, daarom dat ik dat nu pas doe...

Hier gaat veel tijd en energie in kruipen, dat voel ik, maar ik wil dan ook een perfect model bouwen...

IVY440
12-10-2005, 18:20
Sennake, prachtige set. Mag ik vragen wat deze kost? Ik vrees dat het wel buiten mijn budget ligt, maar toch ff ter info?

HHugo
12-10-2005, 18:30
Geloof het of niet, maar hier heb ik gisteren de ganse avond over gedaan. Ik had zelfs geen tijd meer over om de foto's te posten, daarom dat ik dat nu pas doe...

Hier gaat veel tijd en energie in kruipen, dat voel ik, maar ik wil dan ook een perfect model bouwen...

Dat vind ik toch snel gebouwd. Bij mij zou elke tussenstap die je toont minstens een avond duren ;)
Ziet er in elk geval zeer proper uit. Hoe buig jij dat aluminium buisje zo scherp zonder dat het knikt of scheurt?

Sennake
12-10-2005, 18:36
Sennake, prachtige set. Mag ik vragen wat deze kost? Ik vrees dat het wel buiten mijn budget ligt, maar toch ff ter info?

Tuurlijk. Een geheim is dat niet. Ik heb er 135,37 euro aan betaald, maar de douane heeft er dan nog eens 19,20 euro taks op geteld én 8,68 euro behandelingskosten. Dat is in totaal 163,25 euro. Maar met wat geluk betaal je die douanekosten dus niet.

Sennake
12-10-2005, 18:38
Hoe buig jij dat aluminium buisje zo scherp zonder dat het knikt of scheurt?

Na enkele vruchteloze pogingen met aluminium buisjes heb ik het origineel white metal onderdeel erbij gepakt en alles weggesneden behalve de bovenste boog, die ik dus gerecupereerd heb. (Je moet niet ALLES weggooien eh :cool: )

Nismo
12-10-2005, 20:52
Goe bezig !!!!!!!!!!!!!!!

Grtzzzzzzz Nismo :cool:

ac.cobra427
13-10-2005, 01:47
An artist at work. :worship:



:Offtopic: ps: daarjuist Van Rossem gezien op tv, hij ging over z'n Moneytron dagen. Nu vraag ik me af waarom nog niemand aan de, volgens mij, enige Belgische F1 wagen in de geschiedenis begonnen is. Moet toch een haalbaar project zijn. (voor een profi)

Sennake
13-10-2005, 07:07
Nu vraag ik me af waarom nog niemand aan de, volgens mij, enige Belgische F1 wagen in de geschiedenis begonnen is. Moet toch een haalbaar project zijn. (voor een profi)

Hela hela! Die staat al meer dan 10 jaar in mijn vitrinekast (maar dat kan jij niet weten natuurlijk) én al meer dan 3 jaar op mijn homepage (en dat had je wél kunnen weten) :bye:

http://users.pandora.be/sennake/pics_moca_f1_car/1989_02.jpg

Bramzel
13-10-2005, 09:53
Wederom een heerlijk project om te volgen, schitterend werk Guy.

Sennake
13-10-2005, 21:53
Een tweede update.

Bij het dryfitten was me ook opgevallen dat de rechtse side-pod vooraan een beetje "open" stond.

http://i9.photobucket.com/albums/a79/Sennake_models/general_f1_cars/1984_toleman_tg184/under_construction/toleman_24.jpg

Dus lijmen we daar een stukje plasticard tegen met superglue ...

http://i9.photobucket.com/albums/a79/Sennake_models/general_f1_cars/1984_toleman_tg184/under_construction/toleman_25.jpg

... en schuren we het overtollige materiaal weg tot de opening weggewerkt is.

http://i9.photobucket.com/albums/a79/Sennake_models/general_f1_cars/1984_toleman_tg184/under_construction/toleman_26.jpg

Daarna wordt de sidepod helemaal vlakgeschuurd tot hij dezelfde afmetingen heeft als de resin onderzijde. En vervolgens wordt hij gepolierd.

http://i9.photobucket.com/albums/a79/Sennake_models/general_f1_cars/1984_toleman_tg184/under_construction/toleman_27.jpg

Ook de voorste opening werd mooi vlak en passend gemaakt.

http://i9.photobucket.com/albums/a79/Sennake_models/general_f1_cars/1984_toleman_tg184/under_construction/toleman_28.jpg

Tenslotte wordt het foto-ets inlegstuk gepast. Alhoewel dit er niet slecht uit ziet, zou ik toch liever hebben dat er achter de openingen iets te zien is in plaats van een blinde wand...

http://i9.photobucket.com/albums/a79/Sennake_models/general_f1_cars/1984_toleman_tg184/under_construction/toleman_29.jpg

http://i9.photobucket.com/albums/a79/Sennake_models/general_f1_cars/1984_toleman_tg184/under_construction/toleman_30.jpg

Dus nemen we de frees weer ter hand en beginnen we de opening weg te frezen.

http://i9.photobucket.com/albums/a79/Sennake_models/general_f1_cars/1984_toleman_tg184/under_construction/toleman_31.jpg

Sennake
13-10-2005, 21:54
Zo ziet het "grove" werk eruit :

http://i9.photobucket.com/albums/a79/Sennake_models/general_f1_cars/1984_toleman_tg184/under_construction/toleman_32.jpg

Nadat ik de opening rechtgevijld heb en vlak geschuurd, er zorg voor dragend dat er nog steeds een lipje overblijft om het foto-ets deel tegen te bevestigen, ziet het geheel er zo uit :

http://i9.photobucket.com/albums/a79/Sennake_models/general_f1_cars/1984_toleman_tg184/under_construction/toleman_33.jpg

En met het foto-ets deel op zijn plaats kan je nu dwars door de koelribben kijken (alhoewel het op de foto misschien niet zo goed zichtbaar is). Ik vind dat belangrijk omdat er aan de binnenzijde ook een boel details zullen te zien zijn.

http://i9.photobucket.com/albums/a79/Sennake_models/general_f1_cars/1984_toleman_tg184/under_construction/toleman_34.jpg

Dezelfde operatie wordt natuurlijk uitgevoerd aan de linkerzijde. Nadat ook die horde genomen is, bekijken we achterzijde eens. Het is duidelijk dat de metalen side-pods veel te dik zijn en bovendien is de linkse side-pod een beetje te smal, zodat ook hier een opening te zien is.

http://i9.photobucket.com/albums/a79/Sennake_models/general_f1_cars/1984_toleman_tg184/under_construction/toleman_35.jpg

Dus lijmen we weer maar eens een stukje plasticard, zowel op de side-pod als op de linkerkant van de monocoque :

http://i9.photobucket.com/albums/a79/Sennake_models/general_f1_cars/1984_toleman_tg184/under_construction/toleman_36.jpg

En nadat we al die stukjes op maat gesneden en vlakgeschuurd hebben, worden alle onderdelen grondig ontvet en gepoetst. Daarna wordt alles weer gedryfit. Dit ziet er al heel wat beter uit. Voor vandaag is het genoeg geweest...

http://i9.photobucket.com/albums/a79/Sennake_models/general_f1_cars/1984_toleman_tg184/under_construction/toleman_37.jpg

Hier zie je iets beter dat je nu door de koelsleuven heen kan kijken denk ik...

http://i9.photobucket.com/albums/a79/Sennake_models/general_f1_cars/1984_toleman_tg184/under_construction/toleman_38.jpg

Op deze foto zie je de extra aangebrachte stukjes plasticard en ook de afgevijlde dikte van de achterzijde, die heel wat realistischer is.

http://i9.photobucket.com/albums/a79/Sennake_models/general_f1_cars/1984_toleman_tg184/under_construction/toleman_39.jpg

http://i9.photobucket.com/albums/a79/Sennake_models/general_f1_cars/1984_toleman_tg184/under_construction/toleman_40.jpg

http://i9.photobucket.com/albums/a79/Sennake_models/general_f1_cars/1984_toleman_tg184/under_construction/toleman_41.jpg

Luigi
13-10-2005, 22:17
Prachtig werk. De kit zal zijn geld wel waard worden (en nog veel duurder uitkomen moest je alles rekenen, vooral manuren). Ik zie uit naar het vervolg.

Dominique
14-10-2005, 20:46
Onze meesterbouwer is weer goed op dreef zo te zien :)
Chique dinges! :applaus:

Dominique
14-10-2005, 20:47
By the way, (weliswaar off topic), ik wist helemaal niet dat er een kit bestond van de "MoneyTronie" van Van Rossem?
(jaja ik geef het toe, ook de website niet goed bekeken zeker?):+

Integra
14-10-2005, 22:30
We hebben hier te maken met een amateur :rolleyes: , euh, wat zeg ik?
Knap werk. Wat een originaliteit ook om alles naar wens om te bouwen. :)

Sennake
15-10-2005, 14:45
Volgende update.

Normaal gezien zou ik nu beginnen aan het in de grondverf zetten van de geprepareerde carosseriedelen, maar omdat ik denk dat het monteren van de radiators en later de motor zou kunnen interfereren met de body verkies ik in dit geval om ten minste de voornaamste motoronderdelen in submontages te testen vooraleer ik het lakwerk aanvat. Ik wil namelijk vermijden dat ik een mooi gelakt, gedecald en vernist onderdeel moet beginnen bijvijlen of zelfs bijsnijden omdat er ergens iets niet goed past...

Dus vatten we nu de zijdelingse radiators aan. Ik vermoed namelijk dat vooral de linkse koelslang niet gaat passen onder het door mij toegevoegde stukje plasticard.

Eerst worden de white metal basisonderdelen aan alle zijden vlakgeschuurd. White metal heeft het grote nadeel dat het altijd grote gietnaden vertoont, maar daar staat tegenover dat het zeer zacht is zodat het schuur- en polierwerk enorm meevalt. Ook de foto-ets inlegstukken worden ontdaan van hun bramen en ze passen perfect in de metalen radiators...

http://i9.photobucket.com/albums/a79/Sennake_models/general_f1_cars/1984_toleman_tg184/under_construction/toleman_42.jpg

Nadat ik alle foto-ets onderdelen in hun daarvoor voorziene plaats gelijmd heb, (alle vier verschillend van vorm, dus oppassen!) zien de radiators er als volgt uit :

http://i9.photobucket.com/albums/a79/Sennake_models/general_f1_cars/1984_toleman_tg184/under_construction/toleman_43.jpg

http://i9.photobucket.com/albums/a79/Sennake_models/general_f1_cars/1984_toleman_tg184/under_construction/toleman_44.jpg

Vervolgens worden ook de verstevigingsarmen aan de radiators bevestigd. Hieraan zal later ook het beschermingsgaas bevestigd worden.

http://i9.photobucket.com/albums/a79/Sennake_models/general_f1_cars/1984_toleman_tg184/under_construction/toleman_45.jpg

Nadat ik de body gepast heb op het chassis met radiators erop gemonteerd, wordt mijn vermoeden bevestigd : er moet een stukje tussenuit gevijld worden.

http://i9.photobucket.com/albums/a79/Sennake_models/general_f1_cars/1984_toleman_tg184/under_construction/toleman_46.jpg

Na deze operatie sluit de body weer mooi aan op het chassis.

http://i9.photobucket.com/albums/a79/Sennake_models/general_f1_cars/1984_toleman_tg184/under_construction/toleman_47.jpg

http://i9.photobucket.com/albums/a79/Sennake_models/general_f1_cars/1984_toleman_tg184/under_construction/toleman_48.jpg

http://i9.photobucket.com/albums/a79/Sennake_models/general_f1_cars/1984_toleman_tg184/under_construction/toleman_49.jpg

Bij het dryfitten van de side-pods stel ik vast dat de linkse ook niet op zijn plaats wil liggen omdat dezelfde koelslang nu ook tegen de onderkant van de side-pod drukt. Hierdoor staat de naad tussen het centrale body-deel en de side-pod een beetje open.

http://i9.photobucket.com/albums/a79/Sennake_models/general_f1_cars/1984_toleman_tg184/under_construction/toleman_50.jpg

http://i9.photobucket.com/albums/a79/Sennake_models/general_f1_cars/1984_toleman_tg184/under_construction/toleman_51.jpg

Sennake
15-10-2005, 14:48
Dus wordt ook de binnenzijde van de side-pod uitgevijld met een ronde vijl, net zolang totdat hij wel op zijn plaats wil gaan liggen. Op deze foto zie je trouwens ook hoe de radiators er zullen uitzien achter de uitgefreesde openingen van de side-pods...

http://i9.photobucket.com/albums/a79/Sennake_models/general_f1_cars/1984_toleman_tg184/under_construction/toleman_52.jpg

Meer updates later dit weekend!

Nismo
15-10-2005, 22:20
Ja wadde .... ,maar goed dat gek zijn gene pijn doet :D

Goe bezig,hééééél goe bezig,man man man

Grtzzzzzzz Nismo :gas:

Sennake
16-10-2005, 20:32
Meer updates later dit weekend!

Amai, een gans weekend geknutseld en maar 2 fotookes als resultaat. Snel vooruit gaat dit project echt niet. Elk onderdeeltje in metaal vergt een pak meer werk en aandacht als plastic onderdelen...

Maar goed, we zijn toch weer wat verder, zoals je hier kan zien :

http://i9.photobucket.com/albums/a79/Sennake_models/general_f1_cars/1984_toleman_tg184/under_construction/toleman_53.jpg

Op deze referentiefoto zag ik dat er uit het piramidevormige onderdeel 3 leidingen lopen, dus heb ik er 3 gaten in gemaakt en tevens heb ik al de eerste leiding gefabriceerd met wat Sakatsu boutjes en wat ijzerdraad.

http://www.depaddock.eu/forum/attachment.php?attachmentid=19515&stc=1&d=1285865777

Op schaal ziet dat er dan zo uit :

http://i9.photobucket.com/albums/a79/Sennake_models/general_f1_cars/1984_toleman_tg184/under_construction/toleman_54.jpg

Tot de volgende!

Luigi
16-10-2005, 22:05
Perfectie vraagt tijd é maar da zult ge wel al weten :)

Sennake
16-10-2005, 23:22
Nog een paar dryfit foto's :

http://i9.photobucket.com/albums/a79/Sennake_models/general_f1_cars/1984_toleman_tg184/under_construction/toleman_55.jpg

http://i9.photobucket.com/albums/a79/Sennake_models/general_f1_cars/1984_toleman_tg184/under_construction/toleman_56.jpg

http://i9.photobucket.com/albums/a79/Sennake_models/general_f1_cars/1984_toleman_tg184/under_construction/toleman_57.jpg

FormulaV-JH495
17-10-2005, 14:21
ik wacht al op de volgende update :D

tziet er echt héél goed uit.

MFahrer
18-10-2005, 07:52
Dit is weer eens pure magie! Ziet er echt schitterend uit Guy!

Sennake
18-10-2005, 22:41
Nieuwe update.

Nadat ik het motorblok achtereenvolgens in grondverf en zilver gespoten heb, en de versnellingsbak in grondverf en halfmatzwart, test ik of de delen nog ineen passen. Let ook op de 2 bouten die ik verhoogd heb om er de steuntjes van het hittescherm aan te bevestigen (zie referentiefoto hiervoor) en het afdekplaatje dat dient om de elektrische koppelingen te beschermen.

http://i9.photobucket.com/albums/a79/Sennake_models/general_f1_cars/1984_toleman_tg184/under_construction/toleman_58.jpg

Dat ziet er goed uit. Dan proberen we maar eens of het geheel nog in het chassis past.

http://i9.photobucket.com/albums/a79/Sennake_models/general_f1_cars/1984_toleman_tg184/under_construction/toleman_59.jpg

Ook dat schijnt te lukken. Dan passen we de uitlaat eens :

http://i9.photobucket.com/albums/a79/Sennake_models/general_f1_cars/1984_toleman_tg184/under_construction/toleman_60.jpg

Ziet er ook in orde uit. De linkse intercool-radiator wordt gepast, alsook de koelslang.

http://i9.photobucket.com/albums/a79/Sennake_models/general_f1_cars/1984_toleman_tg184/under_construction/toleman_61.jpg

Dat begint zowaar leuk uit te zien. Dan passen we de turbo-uitlaat die tussen de achterste ophanging door moet steken.

http://i9.photobucket.com/albums/a79/Sennake_models/general_f1_cars/1984_toleman_tg184/under_construction/toleman_62.jpg

Past precies. Alles gaat goed. Nu dat andere deel (is dit de intercooler? Ik heb er geen idee van).

http://i9.photobucket.com/albums/a79/Sennake_models/general_f1_cars/1984_toleman_tg184/under_construction/toleman_63.jpg

Ja hoor, ook dat schijnt te passen. Nu testen we of mijn zelf gefabriceerde hittescherm op iets trekt. Ik heb het vervaardigd door een dunne aluminium plaat op een metalen zeef in vorm te kloppen met een hamer.

http://i9.photobucket.com/albums/a79/Sennake_models/general_f1_cars/1984_toleman_tg184/under_construction/toleman_64.jpg

Verdorie, dat ziet er zowaar nog realistisch uit ook! Al zeg ik het zelf.En nu nog het laatste deel : de body...

http://i9.photobucket.com/albums/a79/Sennake_models/general_f1_cars/1984_toleman_tg184/under_construction/toleman_65.jpg

!!!! Zeg dat het niet waar is eh! Het past NIET! De beide achterflanken van de body zijn te dik en duwen tegen de uitstekende motoronderdelen zodat de body te hoog zit en niet wil passen over de koelslang van de linkse intercool-radiator. Wat nu aangevangen? Dan maar de 2 flanken superdun wegschuren en tevens de armen van de uitstekende motoronderdelen (vooral rechts) inkorten. Op hoop van zege passen we de body opnieuw : hopelijk past hij nu, want meer materiaal durf ik echt niet meer wegschuren...

Sennake
18-10-2005, 22:42
http://i9.photobucket.com/albums/a79/Sennake_models/general_f1_cars/1984_toleman_tg184/under_construction/toleman_66.jpg

Oef! Het past! Een pak van mijn hart!

http://i9.photobucket.com/albums/a79/Sennake_models/general_f1_cars/1984_toleman_tg184/under_construction/toleman_67.jpg

De koelslang is niet meer zichtbaar en de linkse naadlijn staat weer dicht...

http://i9.photobucket.com/albums/a79/Sennake_models/general_f1_cars/1984_toleman_tg184/under_construction/toleman_68.jpg

http://i9.photobucket.com/albums/a79/Sennake_models/general_f1_cars/1984_toleman_tg184/under_construction/toleman_69.jpg

Sennake
20-10-2005, 23:06
Allee vooruit, weer eens een updateteke...

Er werd een begin gemaakt van het detaillerings-schilderwerk. Ik ben begonnen met het bovenste deel van het motorblok dat semigloss black moet worden. Ook de schokbrekers werden samengebouwd en geschilderd, net als de distributieriem(en).

http://i9.photobucket.com/albums/a79/Sennake_models/general_f1_cars/1984_toleman_tg184/under_construction/toleman_70.jpg

Nadat het foto-etsdeel bovenaan ietwat gedroogd is, wordt het bovenliggende reliëfdeel weer afgeveegd met wat white spirit, zodat dat deel weer blank metaal vertoont, zoals het in werkelijkheid ook is.

http://i9.photobucket.com/albums/a79/Sennake_models/general_f1_cars/1984_toleman_tg184/under_construction/toleman_71.jpg

Nu alles geschilderd is, valt me (veel te laat natuurlijk) op dat de achterste steunen, die de spoiler-endplates aan het motorblok vasthouden serieus overgedimensioneerd zijn. Kijk maar naar de referentiefoto :

http://i9.photobucket.com/albums/a79/Sennake_models/reference_pics/toleman_goodwood_02kopie.jpg

En zo zien de 1/20 steunen er uit :

http://i9.photobucket.com/albums/a79/Sennake_models/general_f1_cars/1984_toleman_tg184/under_construction/toleman_72.jpg

Alhoewel ik het veel gemakkelijker zou gehad hebben als ik de aanpassing zou gedaan hebben vooraleer te schilderen, lukt het me toch om de foutieve steunen te verwijderen en te vervangen door meer realistische exemplaren :

http://i9.photobucket.com/albums/a79/Sennake_models/general_f1_cars/1984_toleman_tg184/under_construction/toleman_73.jpg

Nu is het een pak beter, en kon ik het niet nalaten om nog wat foto's te nemen uit de andere hoeken. Let wel, dit is het "propere" motorblok, dat nog dient geweatherd te worden!

http://i9.photobucket.com/albums/a79/Sennake_models/general_f1_cars/1984_toleman_tg184/under_construction/toleman_74.jpg

http://i9.photobucket.com/albums/a79/Sennake_models/general_f1_cars/1984_toleman_tg184/under_construction/toleman_75.jpg

http://i9.photobucket.com/albums/a79/Sennake_models/general_f1_cars/1984_toleman_tg184/under_construction/toleman_76.jpg

Tot de volgende !!

Dominique
20-10-2005, 23:14
Chique dinges, Guy! Dit gaat weer een knaller van een prijsbeest worden.

HHugo
20-10-2005, 23:21
Ook dit project gaat weer met rasse schreden vooruit! De aanpassing van die vleugel-supports loont zeker de moeite; ziet er veel knapper uit!

Guido
20-10-2005, 23:52
Blijft de boite zo blinkend of word die nog wat matter vernist naderhand? Misschien ben ik iets te voorbarig met dit vraagje. Voor de rest, interessante lectuur, zoals gewoonlijk. :applaus:

Sennake
20-10-2005, 23:55
Blijft de boite zo blinkend of word die nog wat matter vernist naderhand? Misschien ben ik iets te voorbarig met dit vraagje. Voor de rest, interessante lectuur, zoals gewoonlijk. :applaus:

Niet matter vernist, maar wel geweatherd. Na het drybrushen zal ze zeker niet meer blinken.

Ook is het zo dat ze op deze foto's een pak meer blinkt dan in 't echt omwille van de flash...

Sennake
21-10-2005, 23:21
Nieuwe update.

De motor werd voorzien van een wash van Tamiya X-19 smoke en gedrybrust met lichte tinten van de eronder liggende kleuren.

http://i9.photobucket.com/albums/a79/Sennake_models/general_f1_cars/1984_toleman_tg184/under_construction/toleman_77.jpg

http://i9.photobucket.com/albums/a79/Sennake_models/general_f1_cars/1984_toleman_tg184/under_construction/toleman_78.jpg

http://i9.photobucket.com/albums/a79/Sennake_models/general_f1_cars/1984_toleman_tg184/under_construction/toleman_79.jpg

Hiermee is het blinkend effect van de versnellingsbak verdwenen, wat enorm bijdraagt tot het realisme. Ik heb ook de standaard aandrijfassen vervangen door nieuwe exemplaren en aan de remklauwen werden connectors toegevoegd om er de remleidingen aan te bevestigen.

http://i9.photobucket.com/albums/a79/Sennake_models/general_f1_cars/1984_toleman_tg184/under_construction/toleman_80.jpg

Het koelingssysteem werd ook reeds in detail geschilderd en klaargemaakt voor montage, waarna het nog eens gedryfit werd.

http://i9.photobucket.com/albums/a79/Sennake_models/general_f1_cars/1984_toleman_tg184/under_construction/toleman_81.jpg

http://i9.photobucket.com/albums/a79/Sennake_models/general_f1_cars/1984_toleman_tg184/under_construction/toleman_82.jpg

Tenslotte werd het geheel nog eens gecheckt met de body erop, kwestie van op tijd vast te stellen dat er iets niet klopt. Dat blijkt allemaal redelijk goed in orde te zijn zo te zien.

http://i9.photobucket.com/albums/a79/Sennake_models/general_f1_cars/1984_toleman_tg184/under_construction/toleman_83.jpg

http://i9.photobucket.com/albums/a79/Sennake_models/general_f1_cars/1984_toleman_tg184/under_construction/toleman_84.jpg

HHugo
22-10-2005, 11:35
http://www.sennake.be/moca_toleman/toleman_80_small.jpg (http://i9.photobucket.com/albums/a79/Sennake_models/toleman_80.jpg)


Deze foto is waarschijnlijk nog maar een dryfit, maar toch niet vergeten om remblokken tussen de remschijf en klauw te steken!

Sennake
22-10-2005, 11:57
Deze foto is waarschijnlijk nog maar een dryfit, maar toch niet vergeten om remblokken tussen de remschijf en klauw te steken!

?? Ben nie mee denk ik..

A uit PDGRacing
22-10-2005, 14:23
Ik denk dat die er toch tussen zitten hier. Het lijken grote gaten te zijn, maar toch zie ik iets zitten dat lijkt op remblokjes. Kijk naar de rechter-remklauw en en rechter-remschijf buitenkant, daar zien een vernauwingske zitten die een remblokje voorstelt.

Chapeau Sennake, vre straf voituurke dat ge maakt.
Als ge zo veel zelf bouwt, en herbouwt, nooit geen zin gehad om een 1/1 (of 1/2,...) te maken van je droomwagen?

HHugo
22-10-2005, 14:36
Ik heb enkel een foto van moderne remmen, maar principe is hetzelfde uiteraard. Ik bedoel de blokken die tegen de remschijf gedrukt worden. (met het gekleurde strips op)

http://www.hhugo.com/Images/mp4-13-16.jpg

Sennake
22-10-2005, 15:16
Ik heb enkel een foto van moderne remmen, maar principe is hetzelfde uiteraard. Ik bedoel de blokken die tegen de remschijf gedrukt worden. (met het gekleurde strips op)

http://www.hhugo.com/Images/mp4-13-16.jpg


Die zitten er echt wel op hoor. Ik heb ze zelfs in een iets donkere kleur geschilderd... Niet echt overtuigend dus, blijkbaar :o

Guido
22-10-2005, 18:03
Die zitten er echt wel op hoor. Ik heb ze zelfs in een iets donkere kleur geschilderd... Niet echt overtuigend dus, blijkbaar :o

De reden waarom Hhugo dat aangeeft, is - denk ik - omdat je los door de remzadels kan heenkijken - terwijl in het echt dit toch altijd redelijk goed gevuld is met de remblokken.

http://i9.photobucket.com/albums/a79/Sennake_models/toleman_79.jpg

Tenzij! de remblokken tot op de draad versleten zijn en wat aan de platte kant zijn. ;)

Sennake
22-10-2005, 19:13
Mja, waar je kunt doorkijken is de lege ruimte tussen waar de remblok ophoudt en waar de remklauw-opening nog doorloopt, niet tussen de remblok en de remschijf. Maar misschien moet ik ze dan toch maar wegsnijden en vervangen door remblokken die de ganse remklauw-opening opvullen. Ik zal de goede raad zeker niet in de wind slaan, maar of het praktisch doenbaar is moet ik eerst eens serieus bekijken vooraleer ik begin te snijden. 2 argumenten om het niet te doen zijn

1) alle detail-schilderwerk is reeds uitgevoerd en zal er zeker onder lijden, bovendien zijn alle delen al vastgekleefd
2) eens de wielen op hun plaats zitten zie je er niets meer van

Zoals ik al zei : eens goed over nadenken...

Sennake
22-10-2005, 19:42
Ondertussen is er natuurlijk ook een nieuwe update.

De voornaamste reden waarom ik de body-onderdelen nog niet gespoten heb is deze : ik wil eerst zeker zijn dat ook de achterspoiler, die in koetswerkkleur gespoten dient te worden, op een aanvaardbare manier gemonteerd kan worden zodat alles er een beetje realistisch uitziet.

Hiervoor moeten de remklauwen achteraan weer gedemonteerd worden, zodat de beide wing-endplates, die doorlopen tot op de bodemplaat, op hun plaats kunnen geplaatst worden. De ophangingsarmen steken er namelijk dwars door en de remklauwen zitten aan de buitenzijde. Daarna kan ik pas de 5(!) vleugelelementen monteren.

Dit betekent dat ik de achterspoiler pas definitief ga kunnen monteren als alles gespoten is, wat ik eigenlijk niet graag doe, omdat ik dan geen lijmresten meer kan wegschuren (wat ik wél kan als ik eerst de spoiler monteer en dan spuit). Reden te over dus om er tenminste voor te zorgen dat alles goed past en er nergens onderdelen tegen elkaar wrijven, wat de verflaag weer zou wegkrabben...

Het bouwplan voorziet gelukkig wel een aantal pinnetjes die de vleugelelementen aan de wing-endplates bevestigen nadat ik zowel doorheen de wing-endplates als door de vleugels een gaatje geboord heb. Om te dryfitten gebruik ik de pinnetjes liever niet, maar gebruik ik stukjes ijzerdraad van dezelfde diameter in de plaats.

http://i9.photobucket.com/albums/a79/Sennake_models/general_f1_cars/1984_toleman_tg184/under_construction/toleman_85.jpg

http://i9.photobucket.com/albums/a79/Sennake_models/general_f1_cars/1984_toleman_tg184/under_construction/toleman_86.jpg

http://i9.photobucket.com/albums/a79/Sennake_models/general_f1_cars/1984_toleman_tg184/under_construction/toleman_87.jpg

http://i9.photobucket.com/albums/a79/Sennake_models/general_f1_cars/1984_toleman_tg184/under_construction/toleman_88.jpg

http://i9.photobucket.com/albums/a79/Sennake_models/general_f1_cars/1984_toleman_tg184/under_construction/toleman_89.jpg

http://i9.photobucket.com/albums/a79/Sennake_models/general_f1_cars/1984_toleman_tg184/under_construction/toleman_91.jpg

Zoals je kan zien is het zeer moeilijk om alle onderdelen mooi evenwijdig met elkaar te dryfitten. Zelfs met wat tape en wat witte houtlijm zijn de metalen onderdelen zo zwaar dat ze hun eigen weg zoeken en zich niets aantrekken van hoe het model er eigenlijk zou moeten uitzien. Maar wees gerust : met wat secondenlijm zal alles op zijn definitieve plaats kunnen gezet worden zoals het hoort.

http://i9.photobucket.com/albums/a79/Sennake_models/general_f1_cars/1984_toleman_tg184/under_construction/toleman_90.jpg

http://i9.photobucket.com/albums/a79/Sennake_models/general_f1_cars/1984_toleman_tg184/under_construction/toleman_92.jpg

Ook de extra steunkabels die op de referentiefoto's te zien zijn en die ontbreken in de kit werden geprepareerd en gedryfit.

http://i9.photobucket.com/albums/a79/Sennake_models/general_f1_cars/1984_toleman_tg184/under_construction/toleman_93.jpg

Sennake
22-10-2005, 19:42
Tenslotte heb ik ook de voorste ophanging gedryfit om de rijhoogte te controleren met de wielen op hun plaats. Ik stelde vast dat het model vooraan minstens 0,5cm te hoog stond! Gelukkig hebben deze white metal onderdelen ook een voordeel : ik kon de ideale rijhoogte bekomen, gewoon door vooraan op het model te duwen totdat de voorste ophangingsarmen voldoende omhoog buigden om de bodemplaat van het model over de ganse lengte evenwijdig met de vloer te laten hangen.

http://i9.photobucket.com/albums/a79/Sennake_models/general_f1_cars/1984_toleman_tg184/under_construction/toleman_94.jpg

http://i9.photobucket.com/albums/a79/Sennake_models/general_f1_cars/1984_toleman_tg184/under_construction/toleman_95.jpg

http://i9.photobucket.com/albums/a79/Sennake_models/general_f1_cars/1984_toleman_tg184/under_construction/toleman_96.jpg

http://i9.photobucket.com/albums/a79/Sennake_models/general_f1_cars/1984_toleman_tg184/under_construction/toleman_97.jpg

Op naar de volgende update!

Guido
22-10-2005, 19:54
Amai, wat een werk! Dryfitting is precies echt wel nodig met dit model.

Het model staat in deze opstelling niet helemaal 100% vlak, lijkt me, dus zeker iets om in het oog te houden als je definitief gaat monteren. ;)

http://i9.photobucket.com/albums/a79/Sennake_models/toleman_97.jpg

Wat de remblokken betreft: als je van plan bent om alle velgen te monteren en je dus niets ziet van de remblokken, zou ik het zelfs niet overwegen om er nog iets aan te doen. "Wat je niet ziet, detailleer je niet" is mijn devies. ;) :D

Sennake
22-10-2005, 20:31
Het model staat in deze opstelling niet helemaal 100% vlak, lijkt me, dus zeker iets om in het oog te houden als je definitief gaat monteren. ;)

Vast en zeker! Maar het model zelf staat wel degelijk vlak hoor, alleen de voorste én achterste spoiler doen nu nog "hun goesting". Maar dat breng ik wel in orde, no worries ;)

Wat de remblokken betreft : ik ga de wielen 100% zeker monteren, want de velgen vertonen een centrale vaste as, die er in werkelijkheid natuurlijk niet is. Het is duidelijk dat dit model bedoeld is om mét gemonteerde wielen te showen...

Nismo
22-10-2005, 23:24
:worship: :worship: :worship: :worship: :worship:
Ik kan alleen maar vol bewondering dit bouwproject blijven volgen.

AMAAAIIII wat een model word er hier weer gebouwd :applaus: :applaus:

Grtzzzzzzzz Nismo :gas:

Sennake
25-10-2005, 16:21
Past precies. Alles gaat goed. Nu dat andere deel (is dit de intercooler? Ik heb er geen idee van).

http://i9.photobucket.com/albums/a79/Sennake_models/toleman_63.jpg


De Carlos (onder de meesten hier wel bekend) heeft de oplossing gevonden : dat is Senna zijnen thermos :+

Sennake
25-10-2005, 19:22
Nadat ik van een collega modelbouwer nog wat extra referentiefoto's gekregen had, kwam ik tot de vaststelling dat de dubbele achterspoiler in werkelijkheid uit 2 afzonderlijke delen bestaat, waarbij de gaten waar de ophanging door steekt, open zijn onderaan. Dat vergemakkelijkt het installeren van de achterspoiler(s) aanzienlijk, en dat betekent dat ik dit op 1/20 eveneens kan (en zelfs zou moeten) doen!

http://i9.photobucket.com/albums/a79/Sennake_models/reference_pics/motor_07kopie.jpg

Nadat ik dus de wings aan de wing-endplates bevestigd had met de dwarse pinnetjes (zie foto) heb ik de dubbele achterspoiler doorgezaagd en de gaten onderaan opengemaakt. Enkel het gat voor de aandrijfas heb ik dicht gelaten omdat ik bang ben dat de wing-endplates anders te slap worden onderaan en ik ze niet meer aan de bodem ga kunnen bevestigen. Bovendien kan ik de aandrijfassen nog altijd aanbrengen nadat de wing-endplates op hun plaats zitten, door ze dwars door het gat van de remklauwen te schuiven. Dat compromis heb ik dus gemaakt.

http://i9.photobucket.com/albums/a79/Sennake_models/general_f1_cars/1984_toleman_tg184/under_construction/toleman_98.jpg

http://i9.photobucket.com/albums/a79/Sennake_models/general_f1_cars/1984_toleman_tg184/under_construction/toleman_99.jpg

Nu kan ik eindelijk aan het spuitwerk van de carosserie-onderdelen beginnen!

Sennake
26-10-2005, 23:01
Allee vooruit, nog eens een update.

Ik heb nog wat gewerkt aan de motor, die bijlange nog niet klaar is, maar toch al in de goede richting evolueert :

http://i9.photobucket.com/albums/a79/Sennake_models/general_f1_cars/1984_toleman_tg184/under_construction/toleman_100.jpg

http://i9.photobucket.com/albums/a79/Sennake_models/general_f1_cars/1984_toleman_tg184/under_construction/toleman_101.jpg

Voor de uitlaat heb ik me Testors "Metalizer Burnt Metal" aangeschaft en dat valt me enorm goed mee! Gewoon airbrushen en 10 minuten later opblinken en ziehier het resultaat (moet nog wel detail painting gebeuren dus); de decals zijn van scale motorsport :

http://i9.photobucket.com/albums/a79/Sennake_models/general_f1_cars/1984_toleman_tg184/under_construction/toleman_102.jpg

http://i9.photobucket.com/albums/a79/Sennake_models/general_f1_cars/1984_toleman_tg184/under_construction/toleman_103.jpg

Ik heb ook al wat bodywork kunnen spuiten. Hier zie je enkele voorbeelden zoals de main body en de in 2 gezaagde achtervleugel, die beide 2 grondlagen en 1 laklaag ontvangen hebben :

http://i9.photobucket.com/albums/a79/Sennake_models/general_f1_cars/1984_toleman_tg184/under_construction/toleman_104.jpg

http://i9.photobucket.com/albums/a79/Sennake_models/general_f1_cars/1984_toleman_tg184/under_construction/toleman_105.jpg

http://i9.photobucket.com/albums/a79/Sennake_models/general_f1_cars/1984_toleman_tg184/under_construction/toleman_106.jpg

Tot de volgende!

HHugo
27-10-2005, 17:40
Sorry dat ik even uw foto misbruik Sennake, maar volgens mij is het onderdeel met CF het luchtkanaal dat via de turbo en intercooler naar de motor loopt. Ik denk dan ook dat het rode vlak (dat in de zijkant van het koetswerk zou moeten zitten) in feite een opening zou moeten zijn. Correct me if I'm wrong, want ik heb geen foto's om dat na te gaan...

http://www.hhugo.com/Images/toleman_103.jpg

Sennake
27-10-2005, 19:09
Correct me if I'm wrong, want ik heb geen foto's om dat na te gaan...

Ik wel :

http://i9.photobucket.com/albums/a79/Sennake_models/reference_pics/motor_05.jpg

Alhoewel je dus principiëel wel gelijk hebt, gaat het toch niet op voor de kit : de opening is namelijk in werkelijkheid afgesloten met een (nagenoeg) ondoorzichtig beschermingsgaas dat in de kit verwezenlijkt wordt door een stuk foto-ets. Aangezien dat stuk de opening in de body afdekt heeft het geen zin om het luchtkanaal open te frezen. Maar toch bedankt voor je bezorgdheid ;)

HHugo
27-10-2005, 20:53
Problem solved dus, kan ik toch nog gerust slapen vannacht :D

Die Testors Metalizer ziet er echt wel goed uit. Ik denk dat ik die ook eens ga moeten proberen. Moet je die opblinken om een metaal effect te krijgen? Is het kleur anders misschien te mat of zo?

Sennake
27-10-2005, 21:34
Is het kleur anders misschien te mat of zo?

Klopt helemaal : zonder oppoetsen is het echt wel te mat en zit er geen "metaal-effect" in.

Guido
27-10-2005, 22:02
Helemaal akkoord ivm die Testors Metalizer - moet ik mij ook eens aanschaffen. Ziet er verdraaid goed uit. Maar ja, Testors natuurlijk he. ;)

Sennake
28-10-2005, 12:10
Volgende update alweer.

Terwijl de body-onderdelen aan het drogen zijn, kan ik eens werk maken van het detailleren van de motor. Na een grondige studie van de referentiefoto's kon ik de nodige kabels en kabelverbindingen voorbereiden. Sommige delen zijn scratchbuilt, sommige delen bestaan uit Sakatsu boutjes. Veel fantasie kan hier ook wel helpen. In elk geval geldt hier altijd de regel : if it looks right, it is right.

Het is ook zaak om niet te overdrijven. Op de referentiefoto's is links en rechts nog wel een kabeltje te ontwaren dat ik niet in model verkleind heb, maar je moet dan ook oppassen om je model niet te overladen. Als het er "busy" uitziet moet je kunnen stoppen. Ga je dan nóg verder, zit je in de categorie "overladen". Dat is dus een beetje zoeken naar een ideaal compromis, maar als je het model af en toe op een afstandje van je af houdt, kan je dat "ideale" moment toch wel vrij goed inschatten.

Dit heb ik er in elk geval van gemaakt (ik moet hier en daar nog wel wat retoucheren met verf omdat het vastpakken van zo'n model altijd tot gevolg heeft dat de verf een beetje "lost", ook al is ze droog) :

http://i9.photobucket.com/albums/a79/Sennake_models/general_f1_cars/1984_toleman_tg184/under_construction/toleman_107.jpg

http://i9.photobucket.com/albums/a79/Sennake_models/general_f1_cars/1984_toleman_tg184/under_construction/toleman_108.jpg

http://i9.photobucket.com/albums/a79/Sennake_models/general_f1_cars/1984_toleman_tg184/under_construction/toleman_109.jpg

http://i9.photobucket.com/albums/a79/Sennake_models/general_f1_cars/1984_toleman_tg184/under_construction/toleman_110.jpg

http://i9.photobucket.com/albums/a79/Sennake_models/general_f1_cars/1984_toleman_tg184/under_construction/toleman_111.jpg

http://i9.photobucket.com/albums/a79/Sennake_models/general_f1_cars/1984_toleman_tg184/under_construction/toleman_112.jpg

http://i9.photobucket.com/albums/a79/Sennake_models/general_f1_cars/1984_toleman_tg184/under_construction/toleman_113.jpg

http://i9.photobucket.com/albums/a79/Sennake_models/general_f1_cars/1984_toleman_tg184/under_construction/toleman_114.jpg


Tot de volgende!

ac.cobra427
28-10-2005, 16:46
Prachtig Guy.

Die blauw en rode koppelingen, hoe doe je die ? Gewone metalizer verfjes, of metalique onderlaag met clear coat blauw en rood overspoten ?

HHugo
28-10-2005, 17:18
In elk geval geldt hier altijd de regel : if it looks right, it is right.

Wel Guy, it definitely looks right!! Bijkomend voordeel is dat het bij dit model ook nog allemaal zichtbaar blijft achteraf!

Dominique
28-10-2005, 17:47
Puik werk, Guy. Zoals altijd trouwens ;)

Sennake
28-10-2005, 18:42
Prachtig Guy.

Die blauw en rode koppelingen, hoe doe je die ? Gewone metalizer verfjes, of metalique onderlaag met clear coat blauw en rood overspoten ?

De Sakatsu boutjes zijn van gedraaid aluminium, dus maak ik de koppelingen uit blank metaal en verf ik het rood en blauw met de doorzichtige acryl kleuren van Tamiya (X-27 en X-23), rechtstreeks op het metaal dus.

Sennake
02-11-2005, 20:35
Hoog tijd voor nog eens een nieuwe update.

Ik heb de body, de voorvleugel en beide achtervleugels gespoten met TS-26 Tamiya pure white; 2 lagen nadat ik eerst 2 lagen witte primer gespoten had.

Nadat het wit voldoende gedroogd was, werd de body afgeplakt zodat ik het blauw kon spuiten aan het onderste gedeelte van de side-pods, die aan de body vastgegoten zitten.

http://i9.photobucket.com/albums/a79/Sennake_models/general_f1_cars/1984_toleman_tg184/under_construction/toleman_119.jpg

http://i9.photobucket.com/albums/a79/Sennake_models/general_f1_cars/1984_toleman_tg184/under_construction/toleman_120.jpg

http://i9.photobucket.com/albums/a79/Sennake_models/general_f1_cars/1984_toleman_tg184/under_construction/toleman_121.jpg

Ook het bovenste gedeelte van dezelfde side-pods werd blauw gespoten met Tamiya TS-15. Ik verkies dit boven het gebruik van de meegeleverde decals voor alles wat blauw moet, omdat dit er veel beter uitziet dan gelijk welke decal, hoe goed ook. Dat betekent wel dat ik ook een stuk van de voorvleugel zal moeten spuiten in hetzelfde blauw, omdat het niet 100% hetzelfde blauw is als de decals. Ik betwijfel of het zichtbaar zou zijn, maar ik neem liever geen risico.

http://i9.photobucket.com/albums/a79/Sennake_models/general_f1_cars/1984_toleman_tg184/under_construction/toleman_122.jpg

De velgen werden gespoten in semi gloss black, en het achterste deel van de bodemplaat werd gespoten in matzwart.

http://i9.photobucket.com/albums/a79/Sennake_models/general_f1_cars/1984_toleman_tg184/under_construction/toleman_118.jpg

http://i9.photobucket.com/albums/a79/Sennake_models/general_f1_cars/1984_toleman_tg184/under_construction/toleman_123.jpg

En terwijl ik toch bezig was met matzwart, heb ik ook de radiatoren voorzien van hun "BEHR" logo. De kit laat je de keuze tussen decals of gebruik maken van de bijgeleverde spuitmal. Ik heb voor de 2e oplossing gekozen. De mal wordt eerst op de radiator gekleefd en de rest wordt afgeplakt :

http://i9.photobucket.com/albums/a79/Sennake_models/general_f1_cars/1984_toleman_tg184/under_construction/toleman_115.jpg

Daarna wordt er met zeer weinig druk (0,5 bar) matzwart gespoten op de mal :

http://i9.photobucket.com/albums/a79/Sennake_models/general_f1_cars/1984_toleman_tg184/under_construction/toleman_116.jpg

Sennake
02-11-2005, 20:59
Vervolgens wordt de mal voorzichtig weggenomen en dit is het resultaat :

http://i9.photobucket.com/albums/a79/Sennake_models/general_f1_cars/1984_toleman_tg184/under_construction/toleman_117.jpg

http://i9.photobucket.com/albums/a79/Sennake_models/general_f1_cars/1984_toleman_tg184/under_construction/toleman_124.jpg

Ziet er toch veel beter dan decals, zeg nu zelf!

Tot de volgende update!

PS : een overzicht van alle foto's die in dit bouwverslag gebruikt werden kan je hier vinden : http://www.sennake.be/moca_toleman/toleman_94_small.jpg (http://users.pandora.be/sennake/moca_recent_toleman.htm)

Guido
03-11-2005, 00:05
...

Ziet er toch veel beter dan decals, zeg nu zelf!



Ziet er toch veel beter dan decals. :D :D :+







Ge blijft zeer goed bezig en nog altijd leuk om volgen! ;)

Nismo
03-11-2005, 01:46
Ik vind ook dat dat er beter uitziet dan met de decals. :+ :p :+

Doe zo verder !!!!!!!!

Grtzzzzzzz Nismo :cool:

Sennake
08-11-2005, 08:17
Het is al een tijdje geleden dat ik nog eens een update gepost heb. Dat komt niet omdat ik niet meer verder gewerkt heb aan de Toleman, maar wel omdat er tussen de verschillende spuitlagen lange wachttijden zitten.

Ondertussen zitten alle spuitlagen er op en is het model voldoende gedroogd om het ter hand te kunnen nemen en een begin te maken van het plaatsen van de decals. Deze zijn van een uitzonderlijke kwaliteit en nu ik het centraal gedeelte van de monocoque reeds gedaan heb, wou ik jullie de foto's niet onthouden :

http://i9.photobucket.com/albums/a79/Sennake_models/general_f1_cars/1984_toleman_tg184/under_construction/toleman_125.jpg

http://i9.photobucket.com/albums/a79/Sennake_models/general_f1_cars/1984_toleman_tg184/under_construction/toleman_126.jpg

Ook de voorvleugel is ondertussen droog genoeg om hem te kunnen afplakken zodat het blauwe gedeelte gespoten werd, waarna ik de afplaktape voorzichtig verwijderd heb. De vleugel staat nu te drogen :

http://i9.photobucket.com/albums/a79/Sennake_models/general_f1_cars/1984_toleman_tg184/under_construction/toleman_127.jpg

Tenslotte heb ik gedurende de vele wachttijden werk gemaakt van de velgen. Nadat ze semigloss black gespoten waren zijn ze nu droog en kon ik er de banden opleggen :

http://i9.photobucket.com/albums/a79/Sennake_models/general_f1_cars/1984_toleman_tg184/under_construction/toleman_128.jpg

Tot de volgende update!

PS : een overzicht van alle foto's die in dit bouwverslag gebruikt werden kan je hier vinden :

http://www.sennake.be/moca_toleman/toleman_94_small.jpg (http://users.pandora.be/sennake/moca_recent_toleman.htm)

MFahrer
08-11-2005, 08:36
Echt super toch wat jij allemaal kan hé! Echt machtig...

Respect!

Wel tof dat die kit zo een spuitmal bijlevert! Het mag ook wel voor die prijs natuurlijk...

G.

Sennake
08-11-2005, 23:32
Zoude begot geloven dat ik de ganse avond besteed heb aan het plaatsen van die 2 "Candy" decals? En toch is het waar! Ik kon natuurlijk niet nalaten om de ganse boel nog eens te dryfitten met de volgende foto's als resultaat :

http://i9.photobucket.com/albums/a79/Sennake_models/general_f1_cars/1984_toleman_tg184/under_construction/toleman_129.jpg

http://i9.photobucket.com/albums/a79/Sennake_models/general_f1_cars/1984_toleman_tg184/under_construction/toleman_130.jpg

http://i9.photobucket.com/albums/a79/Sennake_models/general_f1_cars/1984_toleman_tg184/under_construction/toleman_131.jpg

http://i9.photobucket.com/albums/a79/Sennake_models/general_f1_cars/1984_toleman_tg184/under_construction/toleman_132.jpg

http://i9.photobucket.com/albums/a79/Sennake_models/general_f1_cars/1984_toleman_tg184/under_construction/toleman_133.jpg

Tot de volgende update!

PS : een overzicht van alle foto's die in dit bouwverslag gebruikt werden kan je nog steeds hier vinden :

http://www.sennake.be/moca_toleman/toleman_94_small.jpg (http://users.pandora.be/sennake/moca_recent_toleman.htm)

Dominique
09-11-2005, 00:30
Chique dinges, Guy!

scoobyfreak
09-11-2005, 00:30
zeeer mooi! mag ik eens vraagen goelan jij al aan modelbouw doet?

Sennake
09-11-2005, 08:05
zeeer mooi! mag ik eens vraagen goelan jij al aan modelbouw doet?

Een jaartje of 35...

Dragonfly
09-11-2005, 12:01
Kan er niet veel meer op zeggen dan gewoon prachtig

scoobyfreak
09-11-2005, 15:06
amai bijna 2 keer zo lang dan ik am leef :d en goeveel heb je er dan al staan,genoeg voor een muzeum te beginnen

Sennake
09-11-2005, 18:04
amai bijna 2 keer zo lang dan ik am leef :d en goeveel heb je er dan al staan,genoeg voor een muzeum te beginnen

Een stuk of 1500, en nog eens een 600-tal bouwdozen die ik nog moet bouwen.

Een museum? Dat heb ik eigenlijk al :

http://i9.photobucket.com/albums/a79/Sennake_models/inventaris/inv_02.jpg
http://i9.photobucket.com/albums/a79/Sennake_models/inventaris/inv_03.jpg
http://i9.photobucket.com/albums/a79/Sennake_models/inventaris/inv_04.jpg
http://i9.photobucket.com/albums/a79/Sennake_models/inventaris/inv_05.jpg
http://i9.photobucket.com/albums/a79/Sennake_models/inventaris/inv_06.jpg

scoobyfreak
09-11-2005, 19:19
amai indrukwekend, mijn respect groeit nog meer voor u! ne groote ferrari en mercedes van zo te zien? en heeft uw vrouw u nog nooit probeeren dood te slaan als je afkomy me nog een bouw doos?

A uit PDGRacing
09-11-2005, 20:47
Ik heb de foto's een laten zien aant vrouwke. Er kwam maar een iets uit:" Chance dak op u gevallen ben". :D Antwoord:" Dus klaag nie als ik om m'n 20ste ga". :) Ik ben niet zo'n bouwer. Heb het meer voor die-cast, daar is alleen geld voor nodig, niet het geduld om het te bouwen. Ook een voordeel bij die-cast, bij het afstoffen kan er zoveel nie breken. Zijn er threads waar er over die-cast gesproken wordt?

Maar dit geheel off-topic gezegd zijnde.
Het is een schitterende Toleman. Enig idee hoeveel uur je er al aan bezig geweest bent? Heb je trouwens een job? Als ik soms de voortgang tussen 2 avonden zie :crazy: :crazy: :D
Doe zo voort, het wordt weer een prijsbeestje. Overlaatst is de Toleman trouwens opnieuw in het nieuws geweest. Blijkbaar is de manager die Senna wegkocht bij Toleman overleden. Is over gehoord?

Sennake
09-11-2005, 21:05
Ik heb de foto's een laten zien aant vrouwke. Er kwam maar een iets uit:" Chance dak op u gevallen ben". :D Antwoord:" Dus klaag nie als ik om m'n 20ste ga". :)

Jaja, ik sta wijd en zijd bekend als "de huwelijksredder" :p

Ik denk dat ik elke avond zo'n uurtje of 5 werk aan de Toleman. Ik werk van 7 tot 3, en ben dus altijd om 4 uur thuis. Dat helpt natuurlijk wel. Dat ik elke morgen moet opstaan om 5.30 uur neem ik er dan maar bij.

ac.cobra427
11-11-2005, 00:36
Zoude begot geloven dat ik de ganse avond besteed heb aan het plaatsen van die 2 "Candy" decals?

Absoluut Guy. Dit is waarschijnlijk één van de moeilijkste én frustrerendste fases. Een decal mooi laten uitkomen op een grille. Onnoemelijk veel last gehad met het GM logo op de capoot van de Vette, de leeuw op de Sierra, ...

Hoe heb jij het aangepakt ? Alles op voorhand fijntjes uitgesneden ? Door overvloedig te sollen ? In alle geval, 't ziet er weer piekfijn perfect uit. :tup:

Sennake
11-11-2005, 00:42
Hoe heb jij het aangepakt ? Alles op voorhand fijntjes uitgesneden ? Door overvloedig te sollen ? In alle geval, 't ziet er weer piekfijn perfect uit. :tup:

Ik heb alle letterdelen apart uitgeknipt en weer samengepuzzeld tot één geheel, om zo weinig mogelijk "draagdecal" te hebben. En dan maar sollen, of beter gezegd "Daco-products-en" want ik gebruik de rode decalsoftener van Danny Coremans.

Eens alles goed droog was kon ik de sleuven opensnijden, en kon ik opnieuw beginnen te sollen tot het gewenste resultaat bereikt was.

Sennake
11-11-2005, 00:43
Onnoemelijk veel last gehad met het GM logo op de capoot van de Vette, de leeuw op de Sierra, ...

De Leeuw op de Sierra? Moet dat niet de Peugeot zijn dan?

ac.cobra427
11-11-2005, 00:51
De Leeuw op de Sierra? Moet dat niet de Peugeot zijn dan?


Hahaha. 't Moet ook juist zijn bij jou hé manneke. ;)

Het is een Sierra, maar het beest is een panter ofzo, gene leeuw. :D

http://www.sennake.be/tamiya_1_24/24081m.jpg

Sennake
16-11-2005, 23:23
Hoog tijd voor nog eens een nieuwe update.

Nadat ik de referentiefoto's van de cockpit bestudeerd had, kwam ik voor een onaangename verrassing te staan :

http://www.sennake.be/moca_toleman/cockpit_02kopie_small.jpg (http://i9.photobucket.com/albums/a79/Sennake_models/reference_pics/cockpit_02kopie.jpg)

Als ik de foto vergelijk met het onderdeel dat dit dashboard moet voorstellen in de kit, stel ik vast dat het er niet eens op trekt :

http://i9.photobucket.com/albums/a79/Sennake_models/general_f1_cars/1984_toleman_tg184/under_construction/toleman_135.jpg

Wat nu aangevangen? Er zit niets anders op dan het onderdeel compleet van scratch te bouwen. Meteen een mooie gelegenheid om mijn nieuw aangeschafte "punch 'n die set" eens uit te testen...

Eerst wordt de vorm van het nieuwe dashboard op zijn ligplaats getekend :

http://i9.photobucket.com/albums/a79/Sennake_models/general_f1_cars/1984_toleman_tg184/under_construction/toleman_136.jpg

Daarna teken ik een schema van dit onderdeel op schaal 10/1 :

http://i9.photobucket.com/albums/a79/Sennake_models/general_f1_cars/1984_toleman_tg184/under_construction/toleman_134.jpg

En dan gaan we aan de slag. Alle ronde voorwerpen en schijfjes werden met de punch 'n die set gemaakt :

http://i9.photobucket.com/albums/a79/Sennake_models/general_f1_cars/1984_toleman_tg184/under_construction/toleman_137.jpg

En dit is het voorlopige resultaat, met ernaast het verkeerde onderdeel :

http://i9.photobucket.com/albums/a79/Sennake_models/general_f1_cars/1984_toleman_tg184/under_construction/toleman_138.jpg

De body-parts zijn ondertussen droog na één laag vernis, en alhoewel ik normaal gezien minstens 2 à 3 lagen vernis gebruik is de glans op dit model zodanig hoog dat ik niet inzie waarom ik er nog meer zou opzetten. Dus kon er een begin gemaakt worden van de bodemplaat, die volledig bekleed werd met CF-decals "stijl jaren '80" :

http://i9.photobucket.com/albums/a79/Sennake_models/general_f1_cars/1984_toleman_tg184/under_construction/toleman_139.jpg

Ook de figuur van Senna werd helemaal ontdaan van alle bramen en is klaar om geschilderd te worden. Hier zit hij "gedryfit" in zijn werkplaats :

http://i9.photobucket.com/albums/a79/Sennake_models/general_f1_cars/1984_toleman_tg184/under_construction/toleman_140.jpg

Tenslotte nog een totaalplaatje mét het gescratchte dashboard erbij :

http://i9.photobucket.com/albums/a79/Sennake_models/general_f1_cars/1984_toleman_tg184/under_construction/toleman_141.jpg

Sennake
20-11-2005, 18:17
Nieuwe update :

Ik heb ondertussen alle onderdelen die in de kit ontbraken, gescratchbuilt. Op de foto heb ik ze met rode pijlen aangeduid. Nu is het zaak om alles zo getrouw mogelijk te schilderen en op zijn plaats te kleven, om hopelijk een cockpit te bekomen die zo getrouw mogelijk de referentiefoto benadert.

http://i9.photobucket.com/albums/a79/Sennake_models/general_f1_cars/1984_toleman_tg184/under_construction/toleman_142.jpg

http://i9.photobucket.com/albums/a79/Sennake_models/general_f1_cars/1984_toleman_tg184/under_construction/toleman_143.jpg

http://i9.photobucket.com/albums/a79/Sennake_models/general_f1_cars/1984_toleman_tg184/under_construction/toleman_144.jpg

Tot de volgende update!

PS : een overzicht van alle foto's die in dit bouwverslag gebruikt werden kan je nog steeds hier vinden :

http://www.sennake.be/moca_toleman/toleman_94_small.jpg (http://users.pandora.be/sennake/moca_recent_toleman.htm)

Loeten
21-11-2005, 01:16
Prachtig werk Sennake !! Maar deze woorden hoor jij wel zo vaak dat.... Het altijd deugd doet toch??? :p

Als jij ooit eens op een tentoonstelling sta, liefst in west-vl, dan kom ik zeker eens kijken !!

Trouwens nog dit: die collectie hoger op de pagina... Die staan toch een beetje volgens thema? Of heb ik dan fout gezien?? Enne zijn die allemaal van jouw hand gemaakt of staan er ook die-cast modellekes bij??

Hoe meer ik naar jouw collecties kijk, hoe erger de microbe hier bijt. Een huwelijksredder??? Maybe... Effe uitleggen... :Offtopic: Ik heb dus mijn handen vol aan de nieuwe modellekes en daarmee "verwaarloos" ik een beetje het vrouwke... Maar, dat vrouwke is zwanger en is dagelijks kotsmisselijk, dus geen zin in intieme dingen of veel aandacht... (pas op, ik doe wel mijn best om haar te soigneren he) De meeste mannen smijten het dan in één of andere hobby en de erge gevallen gaan op een ander :D Dan krijg je soms een huwelijksprobleem en ... Miserie. Maar door die bouwmicrobe blijf ik lekker thuis en dichtbij het vrouwke, die niet klaagt en ik ook niet... Snappie een beetje??? Haha ja ik heb ook rare gedachtenkronkels... :applaus: :applaus:

Wild Goose
21-11-2005, 05:56
Damn Sennake, volgens mij heb je stalen zenuwen.

Wat een beheersing en perfectie om steed iets tot een perfect einde te brengen. Kom ik natuurlijk bij de vraag: ben je eigenlijk wel eens tevreden met een afgewerkt produkt? Want je ziet of leest dat dikwijls dat perfectionisten en toppers in hun ding eigenlijk altijd wel nog iets beter konden.

Allezins ,veel respect voor zoveel liefde en toewijding.

ac.cobra427
21-11-2005, 13:44
Guy, kun je eens een foto posten van die "punch 'n die set'' ? Ik heb geen flauw vermoeden wat ik me daar moet bij voorstellen, maar het lijkt me in alle geval een prima apparaat.

Sennake
21-11-2005, 15:00
Prachtig werk Sennake !! Maar deze woorden hoor jij wel zo vaak dat.... Het altijd deugd doet toch???

Absoluut. Iedereen die iets creatiefs fabriceert, of dat nu modellen, schilderijen, bloemstukken of weet ik wat zijn, krijgt al eens graag een pluimpje. Bedankt daarvoor ;)

Trouwens nog dit: die collectie hoger op de pagina... Die staan toch een beetje volgens thema? Of heb ik dan fout gezien?? Enne zijn die allemaal van jouw hand gemaakt of staan er ook die-cast modellekes bij??

Ik denk dat ongeveer de helft door mij gebouwd zijn en de andere helft diecast. Bedoeling is wel dat in de loop der jaren de diecasts stilaan plaats maken voor handgebouwde modellen. De diecasts gaan dan de deur uit via Ebay...

Sennake
21-11-2005, 15:02
Kom ik natuurlijk bij de vraag: ben je eigenlijk wel eens tevreden met een afgewerkt produkt?

Eigenlijk moet ik toegeven dat ik nog nooit een model gehad heb waarvan ik denk :"Dat is nu eens geslaagd van A tot Z, zonder minpunten". Ik weet op elk model wel iets waarvan ik eigenlijk niet helemaal tevreden ben of wat achteraf beter had gekund. Maar dat is ook het leuke : ik ben nog steeds op zoek naar het model dat voor 100% geslaagd is ;)

Sennake
21-11-2005, 15:06
Guy, kun je eens een foto posten van die "punch 'n die set'' ? Ik heb geen flauw vermoeden wat ik me daar moet bij voorstellen, maar het lijkt me in alle geval een prima apparaat.

Dat ziet er ongeveer zo uit (er bestaan wel enkele fabricanten en evenveel varianten, maar het komt telkens op hetzelfde neer).

Ik heb er eentje die ronde schijfjes slaat, er bestaan er ook die hexagonale schijfjes vormen (Dominique heeft ze allebei gekocht in Nieuwegein).

http://www.panzer-modell.de/ausgepackt/archiv/rai-ro/punch_and_die.jpg

ac.cobra427
21-11-2005, 15:08
bedankt.

Sennake
24-11-2005, 22:22
Nieuwe update :

Ik heb ondertussen alle onderdelen die in de cockpit terecht moeten komen (incusief de piloot) al een beetje geschilderd en/of gespoten. Een hoop details zijn nog niet aangebracht, en de decals van Senna moeten er ook nog op. Maar het geeft toch al een idee :

http://i9.photobucket.com/albums/a79/Sennake_models/general_f1_cars/1984_toleman_tg184/under_construction/toleman_145.jpg

Tot de volgende update!

PS : een overzicht van alle foto's die in dit bouwverslag gebruikt werden kan je nog steeds hier vinden :

http://www.sennake.be/moca_toleman/toleman_94_small.jpg (http://users.pandora.be/sennake/moca_recent_toleman.htm)

Sennake
27-11-2005, 15:40
Nog maar eens een nieuwe update :

Alle onderdelen van zowel de piloot als de cockpit werden tot in de puntjes geschilderd, geweatherd en ingebouwd, op de helm van Senna na. Die kreeg na het decallen al 2 vernislagen en staat nog te drogen. Waarschijnlijk komt er nog een 3e vernislaag overheen als toplaag. Daarna moet ook nog het gezicht en de rubberen beschermstrippen op de helm geschilderd worden, en moet het vizier nog gemonteerd worden. Senna zal dus nog een tijdje moeten verder rijden zonder hoofd.

Op zich is dat nu wel interessant, omdat je op die manier kan zien hoe het dashboard er uit ziet vanuit het standpunt Senna's ogen...

http://i9.photobucket.com/albums/a79/Sennake_models/general_f1_cars/1984_toleman_tg184/under_construction/toleman_147.jpg

http://i9.photobucket.com/albums/a79/Sennake_models/general_f1_cars/1984_toleman_tg184/under_construction/toleman_152.jpg

http://i9.photobucket.com/albums/a79/Sennake_models/general_f1_cars/1984_toleman_tg184/under_construction/toleman_153.jpg

Ik moet er wel bijzeggen dat ik de foto's met opzet wat lichter gemaakt zijn dan de realiteit, om de details van het dashboard goed te kunnen zien. Nadeel hiervan is dat je bijna niet meer kan zien hoe de schaduwpartijen van de overall met een donkerdere tint geschilderd zijn en de meest verlichte partijen met een lichtere tint...

Ook heb ik de foto's serieus moeten verscherpen om de details beter te laten uitkomen, maar dat betekent ook dat elke oneffenheid er veel erger uitziet dan in realiteit...

Hou daar aub een beetje rekening mee bij het bekijken van de foto's en in je commentaren ;)

http://i9.photobucket.com/albums/a79/Sennake_models/general_f1_cars/1984_toleman_tg184/under_construction/toleman_146.jpg

http://i9.photobucket.com/albums/a79/Sennake_models/general_f1_cars/1984_toleman_tg184/under_construction/toleman_148.jpg

http://i9.photobucket.com/albums/a79/Sennake_models/general_f1_cars/1984_toleman_tg184/under_construction/toleman_149.jpg

http://i9.photobucket.com/albums/a79/Sennake_models/general_f1_cars/1984_toleman_tg184/under_construction/toleman_150.jpg

http://i9.photobucket.com/albums/a79/Sennake_models/general_f1_cars/1984_toleman_tg184/under_construction/toleman_151.jpg

Tot de volgende update!

PS : een overzicht van alle foto's die in dit bouwverslag gebruikt werden kan je nog steeds hier vinden :

http://www.sennake.be/moca_toleman/toleman_94_small.jpg (http://users.pandora.be/sennake/moca_recent_toleman.htm)

Dominique
27-11-2005, 22:27
Klasse! :worship:

Loeten
27-11-2005, 23:52
Prachtig werk Sennake, je wist uw weekend weer goed te vullen...

Nismo
28-11-2005, 00:26
:applaus: :applaus: :applaus:

Grtzzzzzzz Nismo :gas:

MFahrer
28-11-2005, 09:51
Ben alweer sprakeloos! Die tweekleurige handschoentjes... dat dashboard! Dit is echt kunst hoor!

Ik ben al zeeeeeer benieuwd om die piloot en het interieur te zien van je racer! Ik ben benieuwd wat jij ervan kan maken!

G.

ac.cobra427
29-11-2005, 00:31
Klasse inderdaad.

Eén vraagje, moet die sluiting van de gordels op de schoot liggen of hangt ie niet meer voor de buik ?

FormulaV-JH495
29-11-2005, 00:55
u r a GOD :D :D :D ...

Sennake
29-11-2005, 08:09
Klasse inderdaad.

Eén vraagje, moet die sluiting van de gordels op de schoot liggen of hangt ie niet meer voor de buik ?

Volgens mijn referentiefoto's zit hij goed waar hij nu zit. Mogelijk is dat verschillend van piloot tot piloot en van fabricant tot fabricant...

Sennake
05-12-2005, 20:25
Nog maar eens een nieuwe update :

"Wat heeft Sennake in tussentijd zo allemaal gedaan?", vraag je je misschien af...

Welnu, ik heb de body afgewerkt door de binnenzijde zwart te schilderen waar nodig, en te bekleden met CF-decals en bare metal folie waar nodig. Ook de rollbar die ik gans in het begin van deze thread gescratcht heb, werd eindelijk ingebouwd :

http://i9.photobucket.com/albums/a79/Sennake_models/general_f1_cars/1984_toleman_tg184/under_construction/toleman_154.jpg

De beide achterspoilers werden voorzien van hun decals en vervolgens werden er 2 lagen vernis over gespoten :

http://i9.photobucket.com/albums/a79/Sennake_models/general_f1_cars/1984_toleman_tg184/under_construction/toleman_155.jpg

http://i9.photobucket.com/albums/a79/Sennake_models/general_f1_cars/1984_toleman_tg184/under_construction/toleman_156.jpg

Ook het Senna-figuurtje werd vervolledigd door de helm af te werken. De decals werden erop gemonteerd, en daarna werden er 3 lagen vernis overheen gespoten. Daarna werd het gezicht geschilderd en dan van binnen naar buiten toe de brandwerende muts, de binnenzijde van de helm en de rubberen stootrand van de helm. En ja, de stootrand van het vizier was echt wit en niet zwart. Dit is te zien op de referentiefoto's :

http://i9.photobucket.com/albums/a79/Sennake_models/reference_pics/toleman_1984_02.jpg

http://i9.photobucket.com/albums/a79/Sennake_models/general_f1_cars/1984_toleman_tg184/under_construction/toleman_158.jpg

http://i9.photobucket.com/albums/a79/Sennake_models/general_f1_cars/1984_toleman_tg184/under_construction/toleman_159.jpg

Sennake
05-12-2005, 20:26
De motor werd definitief op zijn plaats gemonteerd, zodat ik de steunen die de motor verbinden met de bodemplaat kon bevestigen. De linkse steun is net zoals zijn 1/1 voorbeeld bekleed met hittewerende folie, en ook de ophangingsarm die het dichtst bij de hete uitlaat zit werd net zoals in werkelijkheid met hittewerende folie bekleed. Verder werd er tussen de motor en de uitlaat een 2e hitteschild opgetrokken dat op dezelfde manier verwezenlijkt werd als het andere, eerder getoonde schild. Aan de rechterzijde lopen de kabels via het rode kabelkanaal langs de steun naar beneden, waar ze verdwijnen in de "black box" die ik nog aan het bouwen ben :

http://i9.photobucket.com/albums/a79/Sennake_models/general_f1_cars/1984_toleman_tg184/under_construction/toleman_160.jpg

http://i9.photobucket.com/albums/a79/Sennake_models/general_f1_cars/1984_toleman_tg184/under_construction/toleman_161.jpg

Die box, die overigens metaalkleurig is, werd samen met 2 koelingsbuizen gespoten met TS-30, en moeten dus nog hun detailschildering ondergaan :

http://i9.photobucket.com/albums/a79/Sennake_models/general_f1_cars/1984_toleman_tg184/under_construction/toleman_157.jpg

De resterende witmetalen onderdelen die deel uitmaken van de voorste ophanging werden opgeschuurd en gepolierd, klaar om in primer gespoten te worden :

http://i9.photobucket.com/albums/a79/Sennake_models/general_f1_cars/1984_toleman_tg184/under_construction/toleman_162.jpg

http://i9.photobucket.com/albums/a79/Sennake_models/general_f1_cars/1984_toleman_tg184/under_construction/toleman_165.jpg

Tenslotte werden de ophangingsarmen die in vergelijking met de echte, een te grote diameter hebben, vervangen door staaldraad met aangepaste diameter. Hiervoor zijn eigenlijk 2 redenen : ten eerste om de diameter te verkleinen (wat een stuk gemakkelijker is dan het afschuren van de bestaande witmetalen armen) en ten tweede is staaldraad ook een pak steviger dan witmetaal zodat het doorbuigen ervan bij een verkeerde handeling (vastpakken door "onbevoegden" bv) tot een minimum herleid wordt. Op de foto werden de vervangen delen aangeduid met de rode pijlen :

http://i9.photobucket.com/albums/a79/Sennake_models/general_f1_cars/1984_toleman_tg184/under_construction/toleman_163.jpg

http://i9.photobucket.com/albums/a79/Sennake_models/general_f1_cars/1984_toleman_tg184/under_construction/toleman_164.jpg

Tot de volgende update!

PS : een overzicht van alle foto's die in dit bouwverslag gebruikt werden kan je nog steeds hier vinden :

http://www.sennake.be/moca_toleman/toleman_94_small.jpg (http://users.pandora.be/sennake/moca_recent_toleman.htm)

AlainH
05-12-2005, 21:26
Foutje, mag verwijderd worden, sorry

Guido
05-12-2005, 21:34
ik zat te denken "de'r is iets niet helemaal in de'n haak met het figuurtje", maar wist niet onmiddellijk wat, tot ik het zag (uiteraard :D)

http://i9.photobucket.com/albums/a79/Sennake_models/toleman_158.jpg

Het scharnier van het vizier aan de zijkant is wat 'kaal'. En inderdaad, bij de originele zit er onder de vijs, waarmee het virzier bevestigd wordt, nog een rubber. Misschien dat je dat nog een heel dun zwart geverfd schijfje (met de punch&die set gemaakt) kan doen, dat dan tussen het vizier en de helm gepositioneerd zit. 'k weet natuurlijk niet of dat nog kan. ;)

Zijn de stripings op de helm decals?

Sennake
05-12-2005, 22:05
ik zat te denken "de'r is iets niet helemaal in de'n haak met het figuurtje", maar wist niet onmiddellijk wat, tot ik het zag (uiteraard :D)

http://i9.photobucket.com/albums/a79/Sennake_models/toleman_158.jpg

Het scharnier van het vizier aan de zijkant is wat 'kaal'. En inderdaad, bij de originele zit er onder de vijs, waarmee het virzier bevestigd wordt, nog een rubber. Misschien dat je dat nog een heel dun zwart geverfd schijfje (met de punch&die set gemaakt) kan doen, dat dan tussen het vizier en de helm gepositioneerd zit. 'k weet natuurlijk niet of dat nog kan. ;)

Zijn de stripings op de helm decals?

Goede tip. De vijs zit wel al vastgekleefd, maar daar vind ik wel iets op. Stom van mij, want ik had dezelfde conclusie al gemaakt een paar weken geleden, en ik ben het vergeten uit te voeren :(

De stripings zijn idd decals. Valt het zo erg op? :o

MFahrer
06-12-2005, 08:48
Man man man... wat is me dat hier allemaal! Ik zit hier gewoon al een kwartier te gapen op die laatste foto's! Ik vraag me echt af hoe je zo'n fijn werk kan doen! Dat gezicht! Hoe kan je in godsnaam die ogen en wenkbrouwen schilderen? Nee serieus! Hoe doe je dat? Wat gebruik je daarvoor?

{Zo fantastich mooi! Ik ben benieuwd wat jij van het interieurtje van je racer gaat maken! Bij elk rijdersfiguurtje zit een integraalhelmpje en een viziertje, maar het viziertje heb ik nog nooit kunnen (en ook durven doen), en dit is dan nog kleiner dan 1/24! Ik ben echt benieuwd wat jij ervan gaat maken! Ik ga nog verschieten denk ik!}

G.

MFahrer
06-12-2005, 19:32
Nie goe wakker om 7.45...

Is dus iets groter dan 1:24... maar toch...

G.

Sennake
11-12-2005, 23:43
Nieuwe update :

De voorste ophanging werd gespoten en gemonteerd. De remleidingen werden eraan toegevoegd en het stuk monocoque dat niet bedekt wordt door de cowling werd met CF-decal bekleed.

De helm van Senna werd opnieuw onder handen gepakt. Het vizier werd verwijderd en er werden zwarte rubberen dichtingen toegevoegd die het vizier en de helm van elkaar scheiden. Ook werd er aan de linkerzijde een metalen ring toegevoegd, aan de rechterzijde een aansluiting voor radio (die trouwens NIET aangesloten was in de GP van Monaco) en hier en daar werden ook nog extra boutjes toegevoegd.

De black box werd gemonteerd waarna de afgewerkte achterspoiler(s) gemonteerd werd(en). De voorste van de 2 werd vervolgens voorzien van de spankabel die ik in het begin van deze thread reeds geprepareerd had.

Ik heb ook reeds enkele foto's gemaakt met de wielen en de zijpontons erop, alhoewel het model bijlange nog niet af is. Het volgende op het programma zijn de schouderstukken van de veiligheidsgordels...

Hier alvast enkele foto's :

http://i9.photobucket.com/albums/a79/Sennake_models/general_f1_cars/1984_toleman_tg184/under_construction/toleman_166.jpg

http://i9.photobucket.com/albums/a79/Sennake_models/general_f1_cars/1984_toleman_tg184/under_construction/toleman_167.jpg

http://i9.photobucket.com/albums/a79/Sennake_models/general_f1_cars/1984_toleman_tg184/under_construction/toleman_168.jpg

http://i9.photobucket.com/albums/a79/Sennake_models/general_f1_cars/1984_toleman_tg184/under_construction/toleman_169.jpg

http://i9.photobucket.com/albums/a79/Sennake_models/general_f1_cars/1984_toleman_tg184/under_construction/toleman_170.jpg

Sennake
11-12-2005, 23:43
http://i9.photobucket.com/albums/a79/Sennake_models/general_f1_cars/1984_toleman_tg184/under_construction/toleman_171.jpg

http://i9.photobucket.com/albums/a79/Sennake_models/general_f1_cars/1984_toleman_tg184/under_construction/toleman_172.jpg

http://i9.photobucket.com/albums/a79/Sennake_models/general_f1_cars/1984_toleman_tg184/under_construction/toleman_173.jpg

http://i9.photobucket.com/albums/a79/Sennake_models/general_f1_cars/1984_toleman_tg184/under_construction/toleman_174.jpg

http://i9.photobucket.com/albums/a79/Sennake_models/general_f1_cars/1984_toleman_tg184/under_construction/toleman_175.jpg

Sennake
11-12-2005, 23:44
http://i9.photobucket.com/albums/a79/Sennake_models/general_f1_cars/1984_toleman_tg184/under_construction/toleman_176.jpg

http://i9.photobucket.com/albums/a79/Sennake_models/general_f1_cars/1984_toleman_tg184/under_construction/toleman_177.jpg

http://i9.photobucket.com/albums/a79/Sennake_models/general_f1_cars/1984_toleman_tg184/under_construction/toleman_178.jpg

http://i9.photobucket.com/albums/a79/Sennake_models/general_f1_cars/1984_toleman_tg184/under_construction/toleman_179.jpg

http://i9.photobucket.com/albums/a79/Sennake_models/general_f1_cars/1984_toleman_tg184/under_construction/toleman_180.jpg

Tot de volgende update!

PS : een overzicht van alle foto's die in dit bouwverslag gebruikt werden kan je nog steeds hier vinden :

http://www.sennake.be/moca_toleman/toleman_94_small.jpg (http://users.pandora.be/sennake/moca_recent_toleman.htm)

Guido
11-12-2005, 23:59
de helm ziet er 10x beter uit! Good job so far! :applaus:

Loeten
12-12-2005, 00:17
Iedere keer ik deze thread bekijk zit ik met twee grote problemen:

- Ten eerste ben ik sprakeloos waardoor ik niet weet wat typen (nu valt dat mee dus)
- Ten tweede voel ik me dan steeds zo nietig met mijn "out-of-the-box" werk...

The Interceptor
12-12-2005, 00:20
Amai, dat wordt hier weer een modelletje voor die modelbouwwedstrijden precies! :applaus:

Dominique
12-12-2005, 00:24
Ik ben steeds weer onder de indruk van de kwaliteit die hier wordt getoond!
Ronduit schitterend. :)

ac.cobra427
12-12-2005, 03:55
On-ge-loof-lijk.

en niet te schatten wat die "kleine" aanpassing van die helm voor een effect heeft.

Respect Guy, er is geen ander woord voor.

MFahrer
12-12-2005, 08:32
Jep... ik kan enkel maar herhalen wat er hier allemaal al gezegd is... absoluut ongelooflijk schitterend werk!

Ik moet toegeven dat ik al volledig over was van de helm voor dat Huudo er iets van zei... maar met deze details ziet hij er nog véééél beter uit! Echt zeer knap!

G.

Nismo
12-12-2005, 11:56
GREAT JOB

Grtzzzzzzz Nismo :applaus:

scoobyfreak
13-12-2005, 00:40
Is ongeloofelijk mooi, zijn geen woorden voor

Sennake
14-12-2005, 22:23
Zoals beloofd heb ik werk gemaakt van de veiligheidsgordels. De schouderstukken werden dus voorzien van hun gesp en hun verbrede beschermlappen met bijpassende "Sabelt"-logos.

Ook de inlaten van de sidepods werden voorzien van hun beschermingsgaas, wat je op meerdere van de hieronder staande foto's kan zien.

Wat valt er nu nog te doen?

De achterspoilers moeten nog "gurney-flaps" krijgen.
De turbo-inlaat moet nog een beschermingsgaas krijgen.
De veiligheidsring om de motor af te zetten moet nog gemonteerd worden.
De snelsluitingen op de sidepods moeten nog geplaatst worden.
De centrale wielbouten moeten nog op de wielen gemonteerd worden.
De achteruitkijkspiegels moeten nog gespoten, gedecald en geplaatst worden.

Daarna moet ik nog een fotoshoot organiseren in het buitenlicht. En dan ben ik (denk ik toch) helemaal klaar! Dat gaat dit jaar dus nog wel lukken, tenzij er zich grote catastrofen zouden voordoen.

http://i9.photobucket.com/albums/a79/Sennake_models/general_f1_cars/1984_toleman_tg184/under_construction/toleman_181.jpg

http://i9.photobucket.com/albums/a79/Sennake_models/general_f1_cars/1984_toleman_tg184/under_construction/toleman_182.jpg

http://i9.photobucket.com/albums/a79/Sennake_models/general_f1_cars/1984_toleman_tg184/under_construction/toleman_183.jpg

http://i9.photobucket.com/albums/a79/Sennake_models/general_f1_cars/1984_toleman_tg184/under_construction/toleman_184.jpg

Tot de volgende update!

PS : een overzicht van alle foto's die in dit bouwverslag gebruikt werden kan je nog steeds hier vinden :

http://www.sennake.be/moca_toleman/toleman_94_small.jpg (http://users.pandora.be/sennake/moca_recent_toleman.htm)

MFahrer
15-12-2005, 09:50
Man man man... geniaal gewoon... Kunst met een zeer grote "K" in mijn ogen...

Tis super om te zien hoe perfect de rolbeugel nu in het geheel past... na de beugel en de omliggende stukken aan te passen... echt vakmanschap!

G.

ac.cobra427
15-12-2005, 13:27
Het is omdat we de voortgang hebben kunnen volgen vanaf dag één dat het resultaat zo impressionant is. Net als met Dominique zijn Mercedes.

Mocht je nu enkel het afgewerkt produkt gepost hebben, zouden de ha's en ho's heel wat minder zijn. Enkel zo krijgt men een idee van de uitzonderlijke prestatie die hier geleverd is. Zeer leerzaam, fantastisch om lezen en volgen. Nog van dat Guy en Dominique. Werkelijk uitzonderlijk.

Dominique
15-12-2005, 19:30
Zeg mannen, de credit is hier volledig voor Guy's rekening. Ik zit hier voor niks tussen. ;)
Sjieke dinges die hier worden getoond! Respect!!:worship:

Guido
15-12-2005, 20:26
Al je goed kijkt, zie je Senna zelfs al een beetje grijnzen in zijn helm, ofdat ie wist dat ie Prost te pakken ging krijgen...

Schoon, heel schoon.

Sennake
19-12-2005, 21:33
Niet te geloven. Na meer dan 2 maand en 300 uren werk is hij dan toch eindelijk af. In deze thread nog 1 fotoke van het afgewerkte model, zodat deze thread voorbehouden blijft voor de "in aanbouw" discussie.

http://i9.photobucket.com/albums/a79/Sennake_models/toleman_tg184/toleman_af_05.jpg

PS : een overzicht van alle foto's die in dit bouwverslag gebruikt werden kan je nog steeds hier vinden :

http://www.sennake.be/moca_toleman/toleman_94_small.jpg (http://users.pandora.be/sennake/moca_recent_toleman.htm)

De volledige fotoshoot met foto's van het afgewerkte model staat hier (http://forum.depaddock.eu/showthread.php?t=11914) of hierop klikken : http://www.sennake.be/moca_toleman/toleman_af_05_small.jpg (http://users.pandora.be/sennake/moca_recent/toleman_tg184.htm)