PDA

View Full Version : Rallye Le Touquet


Mr.Dallara
10-10-2005, 17:21
Het voorbije weekend zijn we eens gaan kijken naar onze zuiderburen, daar vond de Rally Le touquet plaats tellende voor het Franse asfalt kampioenschap.

Met een prachtig deelnemersveld (7 WRC's, 2 groupA subaru's, een leger celica's GT4 en 4 super 1600) en KP's in een zeer mooie omgeving was het voor mij geslaagt. En voor herhaling vatbaar!

Het nadeel blijft de grote afstand die je moet rijden om er te geraken... Met 300km op de teller is Le Touquet de dichtsbijzijnde Rally voor ons Vlamingen :(.

Ik ga zeker eens een "vergelijkende test" schrijven tussen het BK rally en het Franse rally kampioeschap. Want de RACB kan nog veel leren van de FFSA. ;)
Tip: aangezien de FFSA als grote troef heeft dat al hun asfalt en onverhard rally's volledig gratis zijn, haalt het Frans kampioeschap het moeiteloos in de test van het BK...

In Le Touquet was ook een Belgisch tintje met o.a. Fortin als Co in een top 206 WRC van Bonzai, de First Subaru WRC, Vanneste in een clio en Tanghe in een BMW (niet in z'n vertrouwde BMW, ik denk een gehuurde franse BMW?).

Hieronder kan je enkele foto's zien, beelden zeggen zoals steeds meer dan woorden...

http://www.renaudkuppens.be/albums/album19/HPIM2670.jpg

http://www.renaudkuppens.be/albums/album19/HPIM2696.jpg

http://www.renaudkuppens.be/albums/album19/HPIM2613.jpg

http://www.renaudkuppens.be/albums/album19/HPIM2617.jpg

http://www.renaudkuppens.be/albums/album19/HPIM2681.jpg

http://www.renaudkuppens.be/albums/album19/HPIM2667.jpg

http://www.renaudkuppens.be/albums/album19/HPIM2663.jpg

http://www.renaudkuppens.be/albums/album19/HPIM2650.jpg

Mr.Dallara
17-10-2005, 20:52
Met de slogan "Beter laat dan nooit" een vergelijking van ons BK rally met het Frans kampioenschap rally.

Voordelen v/h Frans Kampioeschap:
- Alle rally's (verhard en onverhard kampioeschap) in Frankrijk zijn volledig gratis. Dit is wel een zeer doorslaggevende reden! ;)
- KP kaarten kan je zelfs online vinden, ook in magazine's "à la Turbo Magazine" (in Frankrijk) vind je de week op voorhand detail kaarten per KP.
- Ook in de "kleinere" rally's zijn er keer op keer een vijftal WRC's aan de start. Ook een aantal S1600 en snelle group A wagens.
- Er is veel meer publiek dan er naar een BK komt, ook veel meer vrouwelijk (schoon) publiek :p !
- De top 20 is prachtig om te zien rijden, veel hoger niveau dan in België. Met nog recente WRC's en top teams als Bozian en first.
- Van de toppers zijn er ook wagens en piloten die uit de UK komen. In het BK zien we zelden buitelandse toppers.
- Stewards of marschals zie je weinig of niet in Frankrijk. De gendarmerie neemt massaal hun job over. Op elk publiekspunt staan er een aantal Politie agenten en ik kan je garanderen dat dit voor een enorme disiplinne zorgt bij het publiek.
Iedereen volgt zeer correct de aanweizingen van de Gendarmerie en niemand werk tegen. In het BK zie je wel eens vaak andere dingen gebeuren, maar politie zie je dan ook zelden op de KP. (Die houden zich dan ook bezig met de staan flitsen, terwijl we daar in Frankrijk totaal geen last van gehad hebben -tot nu toe- ;) )
- De decor's en locatie's waar de wagens door scheuren zijn veel mooier dan bij ons.

Nadelen v/h Frans Kampioeschap:
- Ten eerste en vooral: je moet ver rijden! Le Touquet is de dichts bijzijnden rally en dan ben je nog dikke drie uur onderweg.
- Nergens maar dan ook nergens vind je er in de buurt van de KP's "horeca kraampjes". Bij ons in België vind je her en der BBQ, hot-dog, enz... standjes in de buurt van publiekzone's. In Frankrijk vind je ze nergens!
En een suppermarkt ofzo vind je ook niet in elk dorpje, enkel in de stadjes...
- De deelnemersvelden zijn even groot als bij ons in het BK (150 wagens en meer) De top 20 is velen niveau's hoger dan bij ons, dan heb je nog een zeer sterk veld C2 challenge en Clio rallye cup wat ook nog tof is om te zien. Al word het wel saai om bijna 30 C2's achter elkaar te moeten zien paseren...
Maar dan begint de zooi pas te komen: dozijnen met zelf geknutselde franse wagen van een jaar of 15 oud... :(. Ok bij ons zien we ze ook, de amateurs, maar dan zie je ook eens een VW Polo, een Opel Astra enz...
Bij onze zuider buren is het een trieste bedoening vind ik, met echte "krot"... het lijkt wel een renault en peugeot historic stoet.
- Een Mitsu Lancer zie je bijna niet in Frankrijk. :( Ik denk dat er max 5 meereden, en dan nog allemaal evo 5 of max een 6 :(
- Frankrijk heeft niet z'n dicht wegennet als wij en het geeft meestal problemen voor de bereikbaarheid van de PK. Een KP (gemiddeld een 20km lang) is soms op de start en de finisch na maar op één of soms twee punten te bereiken! De kp's slingeren er echt door de natuur en niet zoals bij ons soms van dorp naar dorp.
- De verboden zone's zijn ongewoon klein! Ik hoop dat het er nooit foutloopt...


Ik las op het forum van Pitstop.tv een aantal reactie's van mensen die op z'n drukke punten zijn gaan zien dat ze ofwel niet konden parkeren door z'n massa volk, ofwel pas na de top 5 arriveerden door fille's...
Er spreekt zelfs iemand van op een plaats meer dan twee duizend man op één spectakelpunt!
Zelf hebben wij er niet zo heel veel last van gehad. We hadden al snel de drukte gezien, en hebben dan maar een rustiger planning gemaakt en enkele PK's minder gedaan. Op enkele KP's waren we meer dan 40min op voorhand aangekomen en dan nog moet je tot een kilometer ver parkeren en ben je zeker niet de eerste. Dit heb je nooit voor in het BK.

www.pbase.com/caeneno/45me_rallye_du_touquet_2005 (http://www.pbase.com/caeneno/45me_rallye_du_touquet_2005) vind je ook nog een hoop prachtige actie foto's van in Le Touquet!

Don Kamiel
17-10-2005, 21:33
Mooie foto's !!
Wat je zegt over de wagens, die je hier niet ziet, maar daar wel, dat klopt volgens mij helemaal.
Mij valt de Escort RS2000 kitkar al meteen op: in Nederland rijd hij mee, op uwe foto te zien in Frankrijk ook... maar in Belgie heb ik em nog niet gezien :(

kristofgtv6
18-10-2005, 21:30
Zelf vind ik die amateuristisch inelkaar geknutselde auto's wel tof, zeker origineel en beter dan die Mitsu cup in Belgie.

Maar om buitenlands straf materiaal aan de start te krijgen heb je gewoon poen nodig... De meeste franse rally's krijgen financiële steun van 't departement en/of stad waar die georganiseerd worden. Daar beseffen ze wél dat de lokale handel er alleen maar beter door wordt en hun investering dus zichzelf terugbetaalt. Moet je hier eens uitleggen... :mad: En hoewel ik veiligheid zéér belangrijk vind, kan je er niet omheen dat onze zuiderburen hiervoor veel minder kosten moeten maken, door een veel soepeler wetgeving.

Moesten ze bvb in Ieper de helft van hun veiligheidsbudget aan buitenlandse publiekstrekkers kunnen geven, staan er dubbel zoveel toppers aan de start (ze mogen dan wel niet in de gracht gaan liggen na 1KP) :frusty:

Mr.Dallara
19-10-2005, 15:19
Mooie foto's !!

Welke mooie foto's? De deze (http://www.btspictures.be) of de deze (http://www.pbase.com/caeneno/45me_rallye_du_touquet_2005) ;) ??


Zelf vind ik die amateuristisch inelkaar geknutselde auto's wel tof, zeker origineel en beter dan die Mitsu cup in Belgie.

Maar om buitenlands straf materiaal aan de start te krijgen heb je gewoon poen nodig... De meeste franse rally's krijgen financiële steun van 't departement en/of stad waar die georganiseerd worden. Daar beseffen ze wél dat de lokale handel er alleen maar beter door wordt en hun investering dus zichzelf terugbetaalt. Moet je hier eens uitleggen... :mad: En hoewel ik veiligheid zéér belangrijk vind, kan je er niet omheen dat onze zuiderburen hiervoor veel minder kosten moeten maken, door een veel soepeler wetgeving.

Moesten ze bvb in Ieper de helft van hun veiligheidsbudget aan buitenlandse publiekstrekkers kunnen geven, staan er dubbel zoveel toppers aan de start (ze mogen dan wel niet in de gracht gaan liggen na 1KP) :frusty:

Ik vind persoonlijk dan enkele evo's veel mooier om te zien dan wat van die Franse krot...

Het feit dat de Franse rally's financiële steun hebben van de departementen en of steden wist ik niet. Maar ik zie het alvast niet snel gebeuren in België...
Maar hun systeem waarmee ze de marschal's en (vrijwillige) veiligheids mensen vervangen door een legertje politie agenten zou wel eens een heel goed idee zijn voor in het BK. Dit verhoogt de veiligheid enorm!

Wat je zegt over het budget dat in Ieper (lees: België) word "verspild" aan het veiligheids aspect vind ik niet hellemaal correct.
Ze zullen zeker met het budget enkele toppers kunnen laten starten met dikke bakken, maar ik vind dat we het veiligheids aspect niet daarvoor mogen laten slabakken...

Het blijkt dus dat ons veiligheids niveau boven het gemiddelde is in vergelijking met bv. Frankrijk. Laat het ons dan ook zo houden, het kan nooit veilig genoeg zijn!

Don Kamiel
19-10-2005, 22:22
Welke mooie foto's? De deze (http://www.btspictures.be) of de deze (http://www.pbase.com/caeneno/45me_rallye_du_touquet_2005) ;) ??

Vooral deze (http://i.pbase.com/v3/30/590730/1/50642950.es16_D4M0610.jpg) ;)

Nee, ze zijn allemaal mooier dan ik ze kan maken !

Guido
20-10-2005, 22:24
nog even een nuancernig neerzetten. Vooraleer ik van wal steek nog even meegeven dat ik het Frans Kampioenschap, zowel verhard als onverhard, nog nooit live gezien heb, maar het wel volg in Rallyes Magazines. ;)

Het Frans kampioenschap met dat van België vergelijken is en beetje appelen met peren vergelijken. Beide zijn vruchten, lekker sappig en hebben pitten, maar dat is het dan ook. Waarom? Omdat de Franse markt 5 à 6 keer groter is dan de Belgische (veel meer inwoners, potentiële kopers enz.) dus zijn er ook veel meer mogelijkheden voor sponsors en sponsoring. Tevens is Frankrijk de thuishaven van Peugeot, Citroën en Renault, toch allemaal erg actief in de rallysport. Dus dat er meer dikke bakken aan de start komen dan in België lijkt me niet meer dan economische logica zelve (maar aan de KMS doceren ze dat niet geloof ik). Anyway, aan de hand van de auto's concluderen dat het niveau er hoger is, durf ik sterk betwijfelen. Aardig wat Belgen zijn actief in Frankrijk (Munster, Bryuneel bijv.) en die doen het met het materiaal dat ze hebben, verre van slecht. Er is meer geld, maar of er meer talent is, is niet zo zeker. Bovendien stellen dat er net zoveel wagens aan de start komen als hier, is sterk overdreven. We halen met moeite tss. de 50 en 80 deelnemers op grote National wedstrijden in België. Sezoens bijna afgelast (VAS piloten werden toegelaten) en Haspengouw nauwelijks 50 auto's aan de start...

Dat het gratis is, is een voordeel, maar maakt mij niet zo heel veel uit. Wel wordt er beter gecommuniceerd want in Rally magazine zitten steeds gedetailleerde kaarten van de belangrijskte rallies. Da's leuk, maar ik ben in België nog nooit verkeerd gereden. 5 euro voor een boekje, akkoord, maar dan drink ik wel een pint minder.

Gendarmerie die tot een ieders vreugde de veiilgheid regelt? Denk dat het eerder om juridische redenen is, dan om wat anders. In Rally Magazine klagen ze er anders steen en been over dat er op de verbindingen aardig wat flitsend blauw te zien is, die er volgens hun alleen maar op uit zijn om de Franse staatskas te spijzen. Da's dus identiek als hier. Laat de Belgische politie aub weg van de proeven om als marshal op te treden. Er zijn er nu al die last hebben van grootheidswaanzin. Ik heb dit jaar toch bijna nooit disputen gezien tss marshals en toeschouwers, dus het kan zeker ook zonder politie op de proeven.

Dat het ver is, is een feit. Maar bon, als je absoluut een grote diversiteit aan WRC's wil zien, is dat het enige alternatief. De reden waarom er hier in België al eens problemen kunnen zijn kwa veiligheid, is omdat er aan de kraampjes, buiten saucissen, te veel alcohol wordt verkocht. En dat gaat niet samen met rally. Afschaffen die handel en wel onmiddellijk wat mij betreft.

Wat het krot betreft... :no: is het enige wat ik kan zeggen. Als je enkel blinkend metaal aan de start wil zien, ben je na 50 auto's uitgeboerd. Ik kan je ten stelligste aanraden om eens in Wallonië naar een ASAF wedstrijd te gaan kijken. Allemaal "krot", maar ze amuseren hun wel, en zij zorgen mee voor de vriendelijke sfeer binnen het hele gebeuren. Amateurisme met de grote A, maar zo hoort het ook. Misschien moet je volgende keer eens naar de Deutschland gaan. Enkele blinkend materiaal en top-niveau. ;) De meeste kampioenen zijn ooit in een krot begonnen, of wat had je gedacht.

Bereikbaarheid van kp's vraagt gewoon om een goeie planning, maar dat hadden jullie al wel ondervonden denk ik.

Zijn we het dan oneens over gans de lijn? Neen, absoluut niet. Er zit overal wel wat waarheid in, maar ik geloof niet dat het in België zooo slecht is. De RACB werkt, onder leiding van Danny Colebunders, erg hard om het tij te doen keren en ik hoop van harte dat ze daar in zullen slagen. Een aantal dingen zullen in FR sowieso anders blijven dan bij ons, gezien de middelen en de meer relaxe mentaliteit ginder (ook voor een stuk te vinden in Wallonië).

En zoals het spreekwoord zegt: "Het gras is altijd groener aan de overkant". Wat het spreekwoord er niet bijzegt is dat je ook daar na verloop van tijd zal moeten onkruid beginnen wieden. ;)

Als ik ooit de kans heb, zal ik zeker eens een rally in FR proberen mee te pikken - al was het maar om een hele meute WRC's te zien. ;)

kristofgtv6
20-10-2005, 22:30
Tja, smaken verschillen é, maar dat zorgt dan weer voor variatie, voor elk wat wils...

In Belgie staan we inderdaad aan de top qua veiligheid, zeker in vgl met Frankrijk en zelfs Duitsland, en dat moet zo blijven, met onze sensatievrienden van de media... 't is helaas niet zoals in de UK, waar 1000 man netjes achter één lintje blijven staan... Er zit daar iets in 't water zeker? (of in 't bier, bijna hetzelfde) :)

Dat veiligheidsbudget heb ik geen "verspilling" genoemd, maar je merkt wel dat de fameuze wet Peeters door een stel bureaucraten is opgesteld, die nog nooit een echte rally gezien hebben, en dus veel nodeloos extra werk en kosten voor de organisatie vergen, om nog te zwijgen van de opstelling van vele verboden zones, waar je door de linten soms de auto's niet meer ziet. In de Westhoek kennen ze er wat van, bij onze Waalse vrienden dan weer veel te weinig.
Hoop alleen maar dat er weer niet een klap gebeurt.... De groep RMS is wel een formidabel idee, helaas kan wie dat maar wil nu een +300PK monster inzetten, met de nodige poen, maar wel zonder de ervaring...

Guido
20-10-2005, 23:26
Tja, smaken verschillen é, maar dat zorgt dan weer voor variatie, voor elk wat wils...

In Belgie staan we inderdaad aan de top qua veiligheid, zeker in vgl met Frankrijk en zelfs Duitsland, en dat moet zo blijven, met onze sensatievrienden van de media... 't is helaas niet zoals in de UK, waar 1000 man netjes achter één lintje blijven staan... Er zit daar iets in 't water zeker? (of in 't bier, bijna hetzelfde) :)

Dat veiligheidsbudget heb ik geen "verspilling" genoemd, maar je merkt wel dat de fameuze wet Peeters door een stel bureaucraten is opgesteld, die nog nooit een echte rally gezien hebben, en dus veel nodeloos extra werk en kosten voor de organisatie vergen, om nog te zwijgen van de opstelling van vele verboden zones, waar je door de linten soms de auto's niet meer ziet. In de Westhoek kennen ze er wat van, bij onze Waalse vrienden dan weer veel te weinig.
Hoop alleen maar dat er weer niet een klap gebeurt.... De groep RMS is wel een formidabel idee, helaas kan wie dat maar wil nu een +300PK monster inzetten, met de nodige poen, maar wel zonder de ervaring...

Mijn eerste repliek was eerder bedoeld als reactie op Mr. Dallara's wat is er goed en minder goed in FR. ;)

In de UK staan ze niet alleen gedisciplineerd aan de linten, ze wachten overal redelijk gedisciplineerd. Aan de kraam, de'n toog, de bushalte... Ze hebben er veel meer respect dan wij hier. Publieksgedrag in Goodwood is daar een sprekend voorbeeld van.

Ik vind de veiligheidsbudgetten hier zeker niet overdreven. Wat de linten enz. betreft, tja die zijn er nu eenmaal en ik erger me er niet zozeer aan. En wat de Westhoek betreft, ik ben er dit jaar 3x naar een rally gaan zien, en in het begin was het even zoeken naar goeie fotoplekken, maar eens je die gevonden hebt, valt het allemaal wel mee. Tijdens Ieper waren er zelfs Marchals die de linten aan de kant van de weg, dus niet aan de toeschouwer kant, naar benenden stroopten opdat we toch goeie foto's konden nemen. ;)

En ja, RMS flirt met 300pk in sommige gevallen. Maar dat was 15 jaar gelden ook al zo. En waren de piloten van toen - in dezelfde wagens - allemaal bij machte om die 300pk fatsoenlijk te mennen? Ik denk het niet, ik weet het wel zeker. Als mens vergeten we snel natuurlijk, het waren niet allemaal Droogmansen, Snijersen, Duez' en andere Kankunnens die toen reden. Dus ook toen kon iedereen met geld, al dan niet voorzien van de nodige ervaring erin kruipen, en net zoals toen zal het ook nu in de RMS wel loslopen.

kristofgtv6
21-10-2005, 10:43
Ik moet inderdaad toegeven dat sommige stewards/organisaties eindelijk beginnen te beseffen dat nogal wat mensen graag een fotootje zonder lint nemen, en dat minder lint niet noodzakelijk minder veiligheid betekent. Daar zitten we dus al op de goeie weg.

Wat 15 jaar geleden betreft: daar heb zeker je gelijk in, maar er zijn wel 2 dingen veranderd in die tijd:
1. de berichtgeving/sensatiedrang is veel intenser geworden. Bvb dit jaar tijdens 't verslag van ieper: elke zender gaf wat objectieve beelden en commentaar, maar zo niet VTM, die er wat toeschouwers hadden uitgeplukt op weg naar hun stekje in de wei, en daarvoor even de weg (KP) moesten oversteken. Doodnormaal, de steward van dienst hield een oogje in het zeil, en toch nog een hoop gemekker over onverantwoord gedrag... Pure leugens in het "journaal"
2. de technische evolutie: 15 jaar terug werden de brutale paardjes nog wat ingetoomd door de banden en de ophanging, nu zijn die stukken beter geworden, en liggen de snelheden heelwat hoger. Ook kan nu veel minder verkend worden, weliswaar terecht met het oog op de mensen die langs 't parcours wonen, maar een fout is ook sneller gemaakt. Kleinere organisaties met minder oog voor veiligheid moeten hier dringend hun verantwoordlijkheid opnemen, want bij 't minste incident wordt meteen de hele rallysport geviseerd.

Los daarvan constateer ik de laaste jaren nog iets anders: steeds meer mensen denken dat rally's op de openbare weg plaats vinden! (bedankt streetracers en andere gumballers).

Juha
21-10-2005, 12:47
Ik kan je ten stelligste aanraden om eens in Wallonië naar een ASAF wedstrijd te gaan kijken. Allemaal "krot", maar ze amuseren hun wel, en zij zorgen mee voor de vriendelijke sfeer binnen het hele gebeuren. Amateurisme met de grote A, maar zo hoort het ook. Misschien moet je volgende keer eens naar de Deutschland gaan. Enkele blinkend materiaal en top-niveau. ;) De meeste kampioenen zijn ooit in een krot begonnen, of wat had je gedacht.

Als je de rally van het ASAF kampioenschap bezpoekt zul je niet veel krot zien, zondag Princen, Cols, Munster,... Maar daarachter is het natuurlijk anders. Vanaf nummer 30-35 komt je bij de echte amateurs. Puur voor het plezier, zich amuseren met de vrienden, prijsuitreikingen die duren tot 3 uur 's ochtends, supporters die zich "vreemd" gedragen, overmatig gebruik van de handerem, iets minder professionele herstellingen... Ik heb er geen spijt van, en ik denk jij ook niet dat je bent kom kijken. ;)

kristofgtv6
21-10-2005, 14:47
Helemaal juist, Juha! Fun, spektakel, en vooral FEEST. Da's rally!!

Juha
21-10-2005, 16:40
Inderdaad, alhoewel er bij ons niet veel te merken is van spektakel. :D

Maar om buitenlands straf materiaal aan de start te krijgen heb je gewoon poen nodig... De meeste franse rally's krijgen financiële steun van 't departement en/of stad waar die georganiseerd worden. Daar beseffen ze wél dat de lokale handel er alleen maar beter door wordt en hun investering dus zichzelf terugbetaalt.
Dat doen ze in Wallonië ook, en ik geef ze geen ongelijk:) .

kristofgtv6
21-10-2005, 17:05
't spektakel is nu toch wel in orde hoor, allé, toch bij de westvlaamse kliek....
Er is een tijd geweest dat ze allemaal met een clio of 205 rondreden, maar nu zie je opnieuw meer en meer achtertrekkers, stijl bmw e30, ascona's, merc 190, kadetts of Mk.2's.
Sympathieke rally's als Wervik, Komen of TBR zijn een lust voor 't oog, om nog van alle sprints te zwijgen.