PDA

View Full Version : F.Renault 2000 Noord-Europees kampioenschap in 2006?


Mark
18-10-2005, 19:09
Zoals reeds lange tijd bekend is gaat het Nederlands Kampioenschap FRenault 2000 in 2006 niet meer van start. Na 3 jaar aanmodderen vond Renault FR! het wel welletjes........ enkele kritische forummers zagen die bui 3 jaar geleden al hangen bij de start;) Gisteren in de uitzending van RTL7 Autosport werd gesproken over nieuw Noord-Europees kampioenschap.

Een mengeling van de kampioenschappen uit Duitsland, Noorwegen, Zweden en Nederland. Zeer opmerkelijk vond ik de uitspraak van Allard Kalff dat de "Belgen" ook zouden meedoen. Is Renault Be-Lux iets van plan wat we nog nergens hebben gelezen? Iemand ooit iets gelezen in Turbo Magazine ofzo?

FIRE
18-10-2005, 19:49
In Belgie rijdt men toch met 1600 motor?

Thomaske
18-10-2005, 21:12
Dat klopt maar misschien willen enkele Belgische teams de stap wel zetten naar een Formule Renault 2.0.

Mvg...

Raceboy
18-10-2005, 21:15
Hoe gaan ze dat doen? Dit weekend Zolder, 3 weken later Zweden? Gaat lekker duur worden.

Mark
19-10-2005, 12:40
Hoe gaan ze dat doen? Dit weekend Zolder, 3 weken later Zweden? Gaat lekker duur worden.

Zelf zie ik het ook niet zo 1,2, 3 gebeuren. Nu al is het budget te hoog voor velen om deel te nemen aan dat kleine nationale kampioenschapje in de duinen. Met een paar wedstrijden in Noorwegen en Zweden gaat de kostenpost voor logistiek en overnachtingen sterk omhoog............wie kan het dan nog betalen?

Zie eerder een omgekeerde werking. Meer Nederlanders richting het Belgische FRenault 1600 kampioenschap ;) Niet de gasten die reeds in het NL-kampioenschap actief zijn maar meer de debutanten en jonge karters die de overstap gaan maken.

Eddy V
19-10-2005, 14:04
Het grote probleem met Formule Renault 2.0 is dat dit kampioenschap overal wat aan het uitsterven is. Te duur. Nederland stopt, Duitsland gaat misschien nog een jaartje door, zelfs Engeland heeft het moeilijk.

Misschien is het gewoon een poging om iets te redden wat eigenlijk niet meer te redden valt.
Goed is dan weer de poging van oa Geva om Formule Ford (met de nieuwe motor) in de BNL nieuw leven in te blazen. Lang niet zo duur als FR en hopen meer fun dan de strijkijzers van Renault.

tarzancorner
23-10-2005, 11:32
renault heeft er zelf een aandeel aan dat de nationalen kampioenschappen
aan het uitsterven zijn de meeste teams kiezen alleen voor het europese
kampioenschap voorheen waren dat minder wedstrijden
het zefde gaat gebeuren met de clios men had gewoon een euro cup
moeten maken met de nieuwe clio in 2006/07 dan had je met 1 auto
meerdere kampioenschappen kunnen rijden ,de megane wordt ook te duur

Eddy V
24-10-2005, 12:55
Dat is net het probleem met Renault, bijna iedereen trapt in de mooie beloftes. Uiteindelijk gaat het Renault ook maar om de poen te scheppen.

Denk maar eens hoeveel kampioenschappen Renault reeds had en welke opgedoekt zijn na enkele sukses jaren.

FIRE
04-11-2005, 00:06
Zoals bekend onderhandelt men bij Renault Nederland voor een samenwerking tussen de Duitse en de Scandinavische 2L Kampioenschappen. Plevier hoopt op termijn hierover uitsluitsel te kunnen geven. Voor de World Series race in het Spaanse Bilbao trok Plevier een parallel met Monaco aan de Maas in Rotterdam. Plevier liet doorschemeren dat men bij Renault graag een vervolg van dit concept wil zien, waarin men wil participeren. "Voor een wedstrijd van de World Series is het echter nog te vroeg" aldus Plevier.
Bron: http://www.autosport.nl/actueel/news.php?keuze=bericht&rubriek=28&bericht=2046

tarzancorner
31-12-2005, 11:10
Lees net op itlaliaracing.net iets over dit kampioenschap nu kan ik geen
italiaans maar volgens mij hebben ze het over 4 races in duitsland 3 in nederland en belgie en 1 in zweden misschien zijn er onder ons die
het kunnen vertalen

Mark
31-12-2005, 12:48
Op 23 januari moeten het inschrijvingsgeld ter waarde van 13.500 euro voor 25 wagens binnen zijn bij Renault-Nissan Duitsland. Zo niet, dan gaat de cup niet door. Wellicht her en der dan enkele losse wedstrijden.

Op papier is er dan wel de interesse van 15 teams c.q. 30 wagens maar dat wil nog lang niet zeggen dat ze ook allemaal gaan betalen. Want het inschrijvingsgeld is bijzonder hoog te noemen en de mogelijke return vrij laag.

Ze maken een vergelijking met de inschrijvingsgelden van 2004/2005 in enkele andere FRenault 2.0 kampioenschappen.

-FR Eurocup 12.000 Euro
-FR Frankrijk 1.500 Euro, dikke pot met prijzengeld.
-FR Duitsland 4.500 Euro
-FR Nederland "gratis"
-FR Italie 16.000 euro maar daar zit nog wat bij. Wat? Geen idee........de Italiaanse klasse zit altijd vol qua deelnemers.

Het inschrijvingsgeld zou dus weleens de nodige pijntjes kunnen opleveren voor de teams. Duurder dan de Eurocup en minder uitstraling naar het publiek. De kans dat het kampioenschap daadwerkelijk doorgaat lijkt m.i. niet al te groot ;)

Stranger
01-01-2006, 21:55
De winnaar van de FR Italia krijgt aan het einde van het seizoen gegarandeerd een GP2 test. Die moet ook ergens van betaald worden.

tarzancorner
25-01-2006, 12:10
Het ziet er toch naar uit dat dit kampioenschap door gaat
met wedstrijden op spa zandvoort assen en in de landen duitsland
oostenrijk en zweden.
bron autosport.nl

Mr.Dallara
25-01-2006, 18:47
Het ziet er toch naar uit dat dit kampioenschap door gaat
met wedstrijden op spa zandvoort assen en in de landen duitsland
oostenrijk en zweden.
bron autosport.nl

Hun idee/concept na de mindere jaren in FR2000 landen kampioenschappen én de kalender vind ik wel goed.
Alleen is er natuurlijk nog de eurocup die uiteraard wel eens de spelbreker kan worden...


Voorlopige kalender NEC Formule Renault 2.0

23 april Oschersleben (Duitsland)
14 mei Spa Francorchamps (België)
16 juli TT Circuit Assen (Nederland)
06 augustus Nurburgring (Duitsland)
06 augustus Zandvoort (Nederland)
27 augustus Hockenheim (Duitsland)
17 september Salzburgring (Oostenrijk)
15 oktober Mantorp Park (Zweden)


+ punt > Mooie kalender, vooral qua diversiteit aan circuits.

- punt > De budgetten zullen ongetwijfeld de hoogte in gaan door de groote (overbodige?) afstanden voor bv NLse of Oostenrijkse teams... Hier zijn de Duitsers da nog het meest centraal gelegen en dus in het voordeel...

- punt > Het is wel duidelijk dat ze de kalender tussen de soep en de pattaten snel hebben in mekaar knutselen... In de periode juli-augustus word het een drukke periode (ook in het algemeen voor de FR2000) terwijl liefst (kleine) teams zo weinig mogelijk racen hebben in die vakantie periode...

Van Nederlandse kant alvast 2, mss 3 deftige teams (AR Motorsport en MP Motorsport) aan de start. Ik ben alvast benieuwt dat er ook uit andere landen grote teams gaan deelnemen aan het kampioenschap. Al betwijfel ik het... Ook qua niveau vh kampioenschap verwacht ik niet veel soeps...

tarzancorner
07-02-2006, 10:23
Er is een nieuwe kalender uit met de opening of finale op zandvoort
datum 17 april paasweekend en 29 oktober finaleraces
dus in totaal 3 keer in de benelux want er is zijn ook races op spa en assen

Mr.Dallara
03-03-2006, 01:05
Ondertussen zou de kalender nog 348keer gewijzigd zijn! :) Hoe hij er nu juist uitziet weet ik niet, maar zou binnen de 2 weken moeten verschijnen...

De organisatoren (Renault Nederland en vooral Renault Duitsland) zouden al met zekerheid 19 starters hebben...

Mr.Dallara
21-03-2006, 12:31
De volgende kalender wijziging is er weer! :) Start vh seizoen in Oschersleben op 23 april tijdens Beru top 10.

Ondertussen hebben de 1e testen plaats gevonden in Oschersleben, er waren maar 13 wagens op de track doordat eurocup piloten een testverbod hadden...
Blijkbaar zouden er een heel aantal een (gedeeltelijk) dubbel programma hebben! Met zekerheid zouden er al 22 wagens op de grid staan en er is al spraken van een 30 tal!

Dit lijkt me toch wel beter te gaan dan verwacht...

More info... (http://www.autosport.nl/actueel/news.php?keuze=bericht&rubriek=28&bericht=2545)

Verder nog steeds geen site vh kampoeinschap te vinden. :( Zelfs op de site's van renault sport Nederland of Duitsland (wat de organisatoren zijn) is er geen spoor van een kalender of meer informatie van het deelnemersveld of van wat dan ook... :fight:

TB8
22-03-2006, 08:56
Laatste update van de kalender, deze ziet er al weer heel anders uit:

Voorlopige kalender NEC Formule Renault:
23 april Oschersleben (Duitsland) BeruTop10
14 mei Spa-Francorchamps (België) LMES
28 mei Nürburgring (Duitsland) BeruTop10
05 juni Zandvoort (Nederland) (Pinksterraces)
02 juli Oschersleben (Duitsland) FIA GT
16 juli Assen (Nederland) BeruTop10
13 augustus Anderstorp (Zweden) STCC
17 september Salzburgring (Oostenrijk) BeruTop10

Maar waarschijnlijk eind van de week of volgende week wordt er (eindelijk) de definitieve kalender verwacht...

Circuit Zandvoort maakt inmiddels reclame dat de klasse met de Paasraces in actie zal komen, maar waarschijnlijk wordt dit dus met Pinksteren...

bluelite
13-08-2006, 19:00
Even nog eens dit topic naar boven halen om een conclusie te trekken op het einde van het eerste NEC-seizoen. Midden augustus worden de laatste twee races op de Salzburgring gereden.

Wat denken jullie van het kampioenschap, zoals jullie het dit jaar gezien hebben? Zowel qua organisatie, omkadering, piloten, teams,...?

Ik persoonlijk denk dat de organisatie van de NEC nog best meeviel. Ik heb slechts twee raceweekenden (Oschersleben en Spa) ter plaats gevolgd en ik moet zeggen dat ik best tevreden ben met wat ik zag.

In het begin leek het alsof de NEC moest onderdoen voor de Eurocup, wat de kwaliteit van de piloten betreft. Mannen als VDD en Albuquerque die in de Eurocup niet meteen de prestaties neerzetten die we in de NEC wel zagen. Maar nu zien we toch dat ze 1ste en 3de in de Eurocup staan en in de NEC zijn zij de leiders in het kampioenschap. Dus toch niet zo'n slecht kampioenschap?

Wat de teams betreft mogen we ook best tevreden zijn: 2 teams van Motopark Oschersleben, Koiranen (meer dan genoeg ervaring en titels), SL Formula Racing (Duits kampioen in '05 met Saarinen en ervaring), Lukoil Racing (Duits vice-kampioen in '05 en een pak ervaring in Russisch F3-kampioenschap), AR Motorsport (Brits kampioen met Ton Strouss en ook een pak ervaring), JD Motorsport (destijds nog Duits kampioen met Klien en dan even teruggevallen en nu weer aan de top), MP Motorsport,...

Actie was er à la volonté, dus ook daar kunnen we niet klagen. Een gemiddelde NEC-race is spannender dan een heel F1-seizoen.

Naar volgend jaar toe denk ik dat het kampioenschap nog zal groeien, al kost een zitje bij één van de topteams een pak.

Mark
13-08-2006, 19:41
AR Motorsport (Brits kampioen met Ton Strouss en ook een pak ervaring)

Junior Strouss was in zijn derde jaar als FRenault 2.0 de winnaar van het Britse winterkampioenschap, kleine nuance ;)

Volgend jaar? Het valt en staat met de participatie van Renault Duitsland. Ze hebben dit jaar een kort seizoen. Na de volgende week begint het NEC kampioenschap al aan zijn winterpauze

bluelite
13-08-2006, 20:54
Met 8 raceweekenden heeft de NEC wel één raceweekend meer dan de Eurocup. Vooral in het begin van het seizoen was het voor de piloten die NEC en Eurocup combineerden heel druk.

Als Renault eindelijk eens de moeite zou doen en zich achter zijn eigen kampioenschappen zou scharen, dan krijgen we een kampioenschap dat kan blijven bestaan.