PDA

View Full Version : Circuit Zolder: Belcar Masters-De wedstrijd


P De Sonville
25-10-2005, 14:43
SRT pakt de volle pot

De Corvette van SRT (Goossens/Hart) en de Porsche van TT Racing (Penders/Lamot) hebben er de spanning in gehouden tot de laatste ronde. Mits een overwinning van de Corvette had de GTB-Porsche voldoende aan een vierde plaats algemeen om kampioen te worden in Divisie GT. Uiteindelijk strandde de Porsche op de vijfde plaats waardoor Goossens/Hart de titel verzilverden met anderhalf punt voorsprong. Oververdiend, want het SRT-duo behaalde afgelopen weekend zijn vijfde overwinning van het seizoen en meteen ook de vijfde overwinning voor de SRT-Corvette die intussen aan zijn derde seizoen toe is in de Mediagroup Van Dyck Belcar. Maar het bleef spannend tot de geblokte vlag. Bij deze wil Circuit Zolder als organisator alle kampioenen en uiteraard ook de andere deelnemers feliciteren voor de medewerking aan een collectief sterke Mediagroup Van Dyck Belcar 2005.

De wedstrijd:
De vijfde voor Goossens/Hart

Opmerkelijk tijdens de laatste Belcarmanche was dat tijdens de trainingen de PSI-Porsches de eerste startlijn bevolkten, voor de Kuismanen Viper en de SRT-Corvette, die de paardjes moeilijk aan de grond kreeg. Op de startgrid was het gokken geblazen in verband met de bandenkeuze. De piste lag er nog nat en koud bij, terwijl er in het bosrijke gedeelte van het circuit nog plassen lagen. Maar het regende niet bij de startopstelling. AD Sport, RS Racing, Coast Racing, Haane/Ceusters, Cracco/Saelens en nog enkele andere teams opteerden voor slicks. Een goede keuze maar niet risicoloos, want Koen Wauters ging al in de tweede ronde hard in de muur toen hij spinde op een natte plek en de Porsche biturbo onbestuurbaar werd. De rest slaagde wel in hun opzet omdat de piste na een 20-tal minuten wedstrijd opdroogde en de meesten vroeg moesten komen pitten om slicks te monteren. En dit was te merken na één uur wedstrijd toen de gokkers kwamen postvatten in de top 5 algemeen. Haane/Ceusters stonden op een bepaald moment als derde geklasseerd, terwijl Ruben Maes zelfs even de leiding nam in de wedstrijd. Ze konden immers langer op de piste blijven dan de collega’s die voor de start opteerden voor regenschoeisel of intermediums. Maes/Tanghe konden zodoende tot in de eindfase meestrijden voor een podiumplaats, maar 10 minuten voor de geblokte vlag werd Tanghe toch nog gegrepen door Bouvy/Menten, die naast Goossens/Hart en Kuismanen/Vosse het podium mochten vervoegen. Ook Haane/Ceusters zouden blijvend voordeel halen uit de bandengok en zij werden 3de in GTB. Ondanks het feit dat Hart - vertrokken vanuit vierde positie - snel de koppositie kon inpikken, moest hij toch in zijn landgenoot Menten en de PSI-Porsche biturbo even zijn meerdere erkennen. Hart kon Menten op een foutje betrappen en terug naar de leiding fietsen, waarna Goossens dan uiteindelijk de klus klaarde en won met één ronde voorsprong op de Finse Viper en de PSI-Porsche. Deze laatste kreeg net na de pilotenwissel wel af te rekenen met een lekke band en verspeelde zo een zekere tweede plaats. Ook Mattheus/Lohr reden een beresterke wedstrijd, maar alweer moest de Audi TT vroegtijdig naar het opgavepark met technische averij. Maton/Van Campenhout, Van Hoepen/Van Rossem, Van Hover/Van Havermaet, Van Sande/Palttala en Van Moerkerke/Hillebrand haalden evenmin de finish. De Stealth was nochtans in goeden doen en fietste mee in de top 5 van het klassement.
In de Klasse GTB deed het duo Penders/Lamot wat van hen werd verwacht. Ze streden voor wat ze waard waren en wonnen opnieuw de Klasse voor een weer uitstekend rijdende Ultima van Derdaele/Empsen, die in de eindfase nog de Porsche GT3-R van Ceusters/Haane naar de laagste podiumtrede verwees. Qvick/Geoffroy werden vierde in GTB. Mede door een foute bandenkeuze bij de start en een niet erg frisse Geoffroy - die afgelopen weekend vader werd van een tweeling - konden ze nog net de nagelnieuwe Porsche GT3 RS van Hans en Frank Thiers voorblijven. Vancraeynest/Grutman hadden tijdens de vrije trainingen motorproblemen en moesten in allerijl bij AD Sport het exemplaar met de luchthapper huren. Ondanks de nodige aanpassingsproblemen trok het Coast-duo zich toch behoorlijk uit de slag.

In de Divisie Toerisme moest de BMW V8 van G&A Racing (Smets/De Keersmaecker) verstek geven met een opgeblazen krachtbron tijdens de vrije training, terwijl het exemplaar van Severich het uitstekend deed met een zesde chrono tijdens de trainingen voor de Daikin-MINI en de BMW van Cuyvers/Bruynoghe. De Duitse BMW V8 reed de pannen van het dak tot hij kreeg af te rekenen met technische averij zodat de Britse TB-BMW van Barrow/Cox het commando overnam. Deze bleven de meerderen van Josten/Muytjens en Beliën/Jakobs, die een anonieme maar berekende wedstrijd reden in functie van de titel. Ze wonnen wel de Klasse TA voor Cuyvers/Bruynoghe en Beckers/Van Delm. De laatste wedstrijd van de MINI S3 in handen van Daikin Racing Team werd besloten met een vierde podium van het seizoen. Alexandra Van de Velde en Gaby Uljee werden derde in TB achter Josten/Muytjens en de schitterende Britse tandem Barrow/Cox, die ook de Divisie Toerisme wonnen en waartegen Josten/Muytjens ditmaal geen verhaal hadden.

Opmerkelijk ook nog was de knappe 5de plaats van gastrijders Duez/Chouvel met de Porsche 997 GT3 en de 11de plaats voor de BMW Silhouet van Van Bellingen/Leyssens/Werckx die met drie piloten reden en zodoende minstens één pitstop méér moesten maken dan de concurrentie.