PDA

View Full Version : Aps


Bernie
12-12-2001, 19:22
Graag had ik de mening van jullie over fototoestellen met APS (advanced photo system). Is dit de moeite waard ??? Daarmee bedoel ik duurdere aankoop (??!!), duurdere films, duurdere afdrukkosten............ Het is niet de bedoeling om het over digitale fototoestellen te gaan hebben zo heb ik er al ene. Maar mijn huidig toestel is naar de haaien en ik ben aan het uitkijken naar een ander toestel (spiegelrefreflex,aps,compact ....... ik weet nog niet wat )

Ik heb wel een aanbod van een collega van mij: een canon IX 7 ( is dus een aps) met een lens 28 - 80 mm voor 9000 Bfr is dit de moeite ???


Ik hoop langs deze weg wat meer te weten te komen aangezien de meeste onder ons steeds met een fototoestel rondlopen

Bart
12-12-2001, 20:38
Als het de bedoeling is om autosportfot's in "live" action te fotograferen zou ik een compact toestel al uitschakelen. Om twee redenen: de sluitertijd is niet instelbaar én het zoomobjectief is beperkt.

De grotere kost (film en afdruk) is een groot nadeel van aps... én vermits "live action" foto's soms een beetje proberen is, mislukken er ook meer. (bij mij toch ;-))

Ik heb zelf een Olumpus om1 (25 jaar oud) en nikon f80 (vrij recent) En die om1 werkt nog steeds goed!

Misschien is de aankoop van een goed 2de hands reflextoestel "uit de oude doos" wel te overwegen
+=> goedkoop in aankoop
+=> objectieven ook vrij goedkoop
+=> een recent toestel heeft meestal autofocus... maar om actie foto's te nemen, moet de autofocus al zéér snel zijn => dus meerprijs van die technologie loont niet altijd
+=> veel leuker om alles zelf in te stellen

'kzou zeggen, kijk eens rond op ibazar.be, misschien vind je daar wel je gading?!

mvg, Bart

Oneliner
12-12-2001, 20:56
de foto's van ons pa komen ook van een olympus van azo wa 25/30 jaar oud.

En mogen echt niet klagen, die trekt fotus zoals de beste.
Dus misschien idd een goede 2e hands uit de oude doos overwegen....

Sennake
12-12-2001, 21:26
Originally posted by Oneliner
En mogen echt niet klagen, die trekt fotus zoals de beste.


fotus = foto's van focus????????
Jaja we weten het dat je een Focus hebt :D :D :D

airco
12-12-2001, 21:36
mja nie echt ervaring mee

1 ding zeker en vast nie kopen om autosport te fotograferen!! een digitaal foto-toestel!! die dingen zijn kwa reactie gewoon te traag om een auto op speed te kunnen fotograferen!!

airco

Bernie
12-12-2001, 21:39
Focus ????

One jongen vanaf nu zit ge bij mij in het bovenste van de bovenste schuif.

Sennake hoe zit het met de Focus WRC ????

Wat die fototoestellen uit de oude doos betreft zo heb ik er ook nog een en voor mij geen probleem om daar foto's me te trekken. (gebruik die dus ook voor live action (af en toe)).

Maar ik zie dat ik te weinig informatie gaf. De bedoeling is om een fototoestel te kopen voor huis tuin en keuken gebruik en die notabene ook kan gebruikt worden door mijn vrouwke (dwz mikken en schieten :D :D). Dus wat foto's op vakantie, met de verjaardagen enz....... Ik denk een goede zaak te doen met die canon van m'n collega, maar ik wilde ff weten of APS dus degelijk de moeite waard is om duurdere afdrukken enz te verantwoorden

Oneliner
12-12-2001, 21:48
Originally posted by bernie
Focus ????

One jongen vanaf nu zit ge bij mij in het bovenste van de bovenste schuif.



Kd8 dat ik daar al was :)
Mnee, as we azo nogges naar erges henne gaan dan moogde is me onze focus meerijden zenne :-)

Bernie
12-12-2001, 22:42
't is toch gene paarse met roze bollekes hé ?????

Sennake
12-12-2001, 23:10
Originally posted by airco
mja nie echt ervaring mee

1 ding zeker en vast nie kopen om autosport te fotograferen!! een digitaal foto-toestel!! die dingen zijn kwa reactie gewoon te traag om een auto op speed te kunnen fotograferen!!

airco

Bwa, zo slecht zijn mijn foto's nu ook weer niet eh :-)
Ik geef toe dat F1's er moeilijker mee te fotograferen zijn, maar de rest gaat hoor.

Oneliner
12-12-2001, 23:24
Originally posted by bernie
't is toch gene paarse met roze bollekes hé ?????

fuck.....

Rallyloverke
13-12-2001, 15:28
Bernie,

Toevallig ben ik ook al een tijdje op zoek naar een ander fototoestel, ook het mijne had de geest gegeven :

Ik heb mij ook bij Werner efkes geïnformeerd :

CANON EOS 300 of CANON EOS 3000, waarvan je best de eerste pakt. Als je uitkijkt begint dit vanaf een 13000-14000 BEF of 322,26 - 347,05 EUR .

Bij Nikon is de F65 vergelijkbaar.

De onderdelen van Canon zijn naar 't schijnt goedkoper dan die van Nikon.

Ik had ook nen Olympus gezien, maar Werner raadde die af omdat die een vaste lens had.

Bernie
13-12-2001, 18:21
de canon EOS 3000 met een lens van 35 - 78 en een fototas in de carrefour voor 8990 Bfr lijkt me zeker te doen, maar dan is mijn vraag is dit iets ????? Ik ken dus niets van al die lenzen af, maar den ene zegt dit en den ander zegt dat.

Sennake
13-12-2001, 18:24
Onthou in elk geval dit :

een goede fotograaf kan met een slecht toestel nog wonderen verrichten, maar een slechte fotograaf brengt er met het beste toestel ook niks van terecht...

Bernie
13-12-2001, 18:29
feit is dat ik dus ofwel een aps toestel Canon IX 7 heb (2e hands van een collega) met een 28 - 80 lens of een nieuw toestel Canon Eos 3000 met een lens 35 - 78 + fototas voor dezelfde prijs. Welke moet ik nu nemen ?????????? Wie kent deze toestellen en is de meerprijs van aps afdrukken te overwegen ????

Werner333
13-12-2001, 23:44
De twijfel die ik heb over de EOS 3000 is of die wel manuele functies heeft. Want dat moet wel als je "rijdende" auto's op de foto wil. Daarmee bedoel ik dat de wielen en de achtergrond vaag zijn. Vandaar mijn voorkeur voor de 300.
En ge moet niet verwachten dat ge met welk apparaat ook direct de truken beet hebt. Je moet leren en durven dingen proberen.
En dan evolueer je wel. (Hopelijk in de goede richting :D)
Mijn apparatuur: Nikon F70, Nikkor AF 28-80 lens en Nikkor AF 75-240 lens. Op Spa kan je een iets zwaardere gebruiken maar op Zolder voldoet een 240 perfect.
APS ben ik geen voorstander van. En een goed digitaal toestel kost meer dan 100.000 frank. Toch een waar je "rijdende" auto's kan mee fotograferen.

Rallyloverke
14-12-2001, 12:33
Van Canon vind je hier alles : http://nl.canon.be/ .

Jan
17-12-2001, 12:35
Als je ook nog vergrotingen van je foto's wil maken, is een APS absoluut een klasse minder, omdat je van een kleiner negatief vertrekt, dus wordt bij vergrotingen de korrel alsmaar groter en dat gaat ten koste van de scherpte van het beeld.
Mijn persoonlijk advies: zoek een goed tweedehandsreflextoestel, desnoods met autofocus voor mevrouw. Met dergelijk ding voorzien van de juiste lens kan je
alle onderwerpen aan met de nodige kreativiteit. Nadeel is natuurlijk de omvang van de uitrusting die je moet meezeulen.
Inderdaad zijn de toebehoren bij Nikon duurder, maar het voordeel is dat je oude en nieuwe lenzen (autofocus of niet) op alle toestellen kan blijven gebruiken. Heb zelf een F70 zoals Werner en een oud mechanisch bakske FG20 (die geeft manueel veel en eenvoudige mogelijkheden).

Jan

Bernie
17-12-2001, 21:14
Allemaal bedankt voor jullie reacties. Ik heb over dieje aps definitief een kruis getrokken. Ik ga zoals jullie al zeiden eerst eens uitkijken voor iets tweede hands.

Rallyloverke
31-12-2001, 12:21
Ik heb mij zopas voor 15000 BEF ne Canon EOS300 aangeschaft!

Werner333
31-12-2001, 12:59
Proficiat Johan.
En welke lenzen zijn erbij?
Begin almaar te oefenen.

Rallyloverke
31-12-2001, 14:24
Voorlopig enkel de standaardlens, Werner! Dan kan ik al rustig wat oefenen, alvorens met grotere lenzen te beginnen!