PDA

View Full Version : Oplossingen vraag 39 en 40


Sennake
31-10-2005, 22:02
http://www.depaddock.eu/sennake/logos/depaddock_autosportquiz_2005.jpg

Hier zijn, voor de laatste keer dit seizoen, de oplossingen van vraag 39 en 40 :

Vraag 39 :


Wie is de man op foto 1a? Wie is de man op foto 1b? Geerincxk – Thiers
Wie is de man op foto 2a? Wie is de man op foto 2b? Kumpen – Hillebrandt
Wie is de man op foto 3a? Wie is de man op foto 3b? Wauters – Cohen
Wie is de man op foto 4a? Wie is de man op foto 4b? Vanierschot – Dupont
Wie is de man op foto 5a? Wie is de man op foto 5b? Goossens – Schreurs


De sleutel tot dit vraagstuk was te weten dat het om allemaal Belcar-piloten ging. Van daaruit was het nog altijd geen fluitje van een cent, maar dan kon je de aandacht spitsen op één specifieke groep mensen. Ik denk dat alleen Pompierke, Ottooke en Jan dit doorhadden. Pompierke is hierin veruit de beste geweest en stelt hiermee dan ook zijn eerste eerste plaats in deze quiz veilig. Laat mij de eerste zijn om je officiëel te feliciteren, Bob, en hopelijk kom je je kleuren ook verdedigen op de live quiz!

Maar ook alle anderen, en niet in het minst de quizzers die deze vraag proberen oplossen hebben, verdienen groot respect. En tenslotte iedereen die zich dit seizoen bezig gehouden heeft met het trachten op te lossen van één of meerdere vragen, wensen we te bedanken, want zonder deelnemers is er natuurlijk ook geen quiz!

De originele, onbewerkte foto van deze vraag zag er trouwens zo uit :

http://www.depaddock.eu/sennake/quiz_2005/39_ori.jpg

Vraag 40 :


Wie zit hier achter het stuur? de Portago
Welke wagen is dit (merk + type)? Ferrari 335 S
In welk jaar speelt dit zich af? 1957
Welke race is dit (naam + plaats)? Mille Miglia
Wat was het behaalde algemene resultaat in deze race? DNF


Deze foto werd genomen enkele uren voordat de Portago/Nelson met hun Ferrari een klapband kregen en zo terecht kwamen in het publiek. De coureur, zijn bijrijder en elf toeschouwers kwamen om het leven. Het gevolg was dat de publieke opinie zich tegen het gevaarlijke autoracen keerde. Dit leidde ertoe dat de Mille Miglia in het vervolg niet meer als wedstrijd mocht worden gereden. Verder werd Enzo Ferrari voor de rechtbank aangeklaagd vanwege het gebruik van Englebert-banden. Deze zouden niet geschikt zijn om in races te gebruiken. Pas vier jaar later werd hij vrijgesproken van deze beschuldiging.

De originele, onbewerkte foto van deze vraag zag er trouwens zo uit :

http://www.depaddock.eu/sennake/quiz_2005/40_ori.jpg


Dit levert dus de volgende eindstand op :


Pompierke : 488 op 500
Jan : 476 op 500
Le pilote sans visage : 471 op 500
Ottooke : 455 op 500
Baron : 449 op 500
Vanni : 439 op 500
Bazzie : 433 op 500
Huudo : 433 op 500
Guy : 432 op 500
Manu : 426 op 500
Lotuzzz : 409 op 500
HHugo : 394 op 500
Pat : 393 op 500
Lambo : 387 op 500
The Interceptor : 380 op 500
Juha : 376 op 500
Zaibatsu Racing : 345 op 500
Porsche : 315 op 500
Bluelite : 290 op 500
Sledge : 290 op 500
Veloce : 290 op 500
Vdhb'er : 288 op 500
Dragonfly : 227 op 500
Kulgan : 205 op 500
Raceboy : 196 op 500
Megane : 180 op 500
Johan : 137 op 500
Selespeed : 135 op 500
Thomaske GLPK : 134 op 500
Corvetteboy : 110 op 500
Marcel : 102 op 500
Ivy440 : 66 op 500
Bezemwagen : 63 op 500
Iceman : 48 op 500
Clubby1275 : 46 op 500
Racefreak : 43 op 500
AlainH : 40 op 500
RX-7freakske : 39 op 500
Fré : 36 op 500
Kabouter : 20 op 500
Airco : 19 op 500
RaptuningGirl : 13 op 500
206WRC-ke : 10 op 500
FIAGT : 8 op 500
Zapper : 8 op 500


Een dikke proficiat aan alle deelnemers, en aan de top-3 : Bob, Jan en Frank in het bijzonder!!!

Tot volgend jaar!!

Je kan de tussenstand overigens HIER (http://www.depaddock.eu/sennake/quiz_2005/antwoorden_2005.xls) nog eens op je gemak bekijken.

En laat de straffe verhalen en nabeschouwingen nu maar voor de laatste keer komen :)

Luigi
31-10-2005, 22:15
Ik ben content. In m'n "debuutjaar" in de top 20 finishen, khad het nooit gehoopt. Tot volgend jaar!

Guido
31-10-2005, 22:19
Geen straf verhaal deze keer, maar gewoon "Top10 plaats = mission accomplished". En daar ben ik content mee. :)

Mijn ambitie voor deze quiz en de volgende edities is bij deze bijgesteld. Het hoogste schavot of zelfs een podiumplaats is niet aan mij besteed en ambieer ik ook als dusdanig niet meer. Als ik zie hoe ver ik geraakt ben - met slechts naar het einde toe wat langere opzoektijden - ben ik dik content, goed wetende dat er spelers bij zijn die er uren en uren aan spenderen. Bovendien heb ik het me niet beklaagd om voor de 2de gezichten vraag gewoon te passen. Bij de eerste gezichtenvraag haalde ik slechts 4 punten, maar de uren nutteloze zoekarbeid waren het, actheraf gezien, zeker niet waard. Nutteloos - voor mij persoonlijk dan toch ;) - omdat ik bij dit soort vragen niks bijleer, iets wat van de andere vragen dan weer wel het geval is, en daardoor een prima motivator om te blijven spelen. Niet dat je van de vragen op zich veel bijleert, maar wel in het zoekproces ernaartoe. Dus, terugkomend op de gezichten, voor de 2de keer gewoon overgeslagen. Dacht dat ik daarmee wel uit de top-10 zou sukkelen, maar da's mooi niet gebeurd. :D

Ne'n dikke merci aan Werner en Guy voor het bedenken van de vragen en een extra merci aan de Guy om alles altijd zo naarstig, correct en vooral ook prompt te verbeteren. Thanks chaps!!

:applaus: :applaus:

The Interceptor
31-10-2005, 22:28
Wtf? Ik zat het bij 39 wel in de verkeerde categorie te zoeken precies. Bij het zien van de ogen van 5a was ik zo goed als zeker dat het die van Schumacher zouden zijn, zijn het die nog uitgerekend van Marc Goossens. Ik zat daar toch nog juist wat geboortejaar betreft :D
Al een chance dat ik niet de enige ben die daar met F1 namen afkwam :D

Een dikke proficiat aan Pompierke! Maar natuurlijk gewoon aan alle deelnemers! Blijkbaar wel enkele grote namen die de laatste vragen zijn vergeten? Mss omdat ze niet meer gelinkt waren aan een GP?

Voor ik het vergeet natuurlijk Guy en Werner bedanken voor deze quiz. 't Was weer leuk en vooral véél bijgeleerd. Tot de editie 2006! ;)

bluelite
31-10-2005, 22:39
Och, ik had als 1a Jackie Stewart, als 3b Schumacher en 5a Martin Brundle. Ik zat dus ook verkeerd te zoeken. Van Belcar ken ik niks, maar ik had wel Kumpen juist. Jammer genoeg geen punten.

Bij vraag 40 heb ik wel nog Mille Miglia juist. Ik meende Fangio te herkennen, maar nu blijkt het Alfonso de Portago te zijn. Ik had het kunnen weten, want Fangio reed niet met een witte helm.

En verder ben ik vergeten mijn antwoorden op tijd binnen te doen... 4 punten verloren daardoor :(

Leuke quiz was het, en volgend jaar doe ik beslist weer mee. Op naar de Live quiz in februari :)

Juha
31-10-2005, 23:11
Top 15 kwijt omdat ik M typ ipv S, typisch. :frusty:

Toch tevreden, vooral omdat ik geen tijd verspild heb aan die gezichten. Volgend jaar ga ik voor beter, en dan lees ik eens de vragen, dat heeft mij ook veel gekost.

Felicitaties aan Pompierke. :bye:

Guy
01-11-2005, 00:36
Bob, Jan en Frank: PROFICIAT !

Tot net voor de voorlaatste vraag, deftig meegeknokt voor de overwinning maar die ellelange zoektochten naar die typische kwis-'onderdelen' waren er te veel aan....:rolleyes:

Ik raak daar trouwens niet aan uit!
Eén voorbeeld maar: mijn jarenlange ploegmaat, Patrick Schreurs, herkende ik zelfs niet.....

Heb het trouwens op dit moment razend druk op het werk en heb verkozen om op de laatste vraag niet te antwoorden.
Heb mij goed geamuseerd, maar die gezichten waren er te veel aan!

Toch leuk dat er weer een nieuwe naam op de top staat !

Baron
01-11-2005, 01:11
Een 5e plaats in het eindklassement, net zoals vorig jaar, maar toen waren er minder deelnemers, dus in feite toch nog een kleine vooruitgang. Ik ben dus dik tevreden. :)
Een dikke proficiat zowel aan Pompierke voor zijn overwinning als aan Guy en Sennake voor het samenstellen van deze quiz!
Wat vragen 39 en 40 dan betreft, zit ik een beetje op dezelfde lijn als Huudo. Naast het competitie-element van de quiz is er het feit dat je tijdens het zoekproces naar de juiste antwoorden heel wat nieuwe autosportkennis opdoet. Bij zo een gezichtenvraag leer je niet veel bij, en dan is bij mij de motivatie al vlug zoek. Het loont de moeite niet meer om er veel tijd in te steken. Dat gekoppeld aan het feit dat vraag 37 voor mij al op een fiasco was uitgedraaid (lees nul punten), heeft er voor gezorgd dat ik er voor vraag 39 "met mijn klak naar gegooid" heb. Vraag 40 daarentegen vond ik weer een pareltje. Ik ben na het speurwerk naar het juiste antwoord een specialist ;) geworden op het gebied van Mille Miglia, Targa Florio, Panamericana, Luik-Rome(Sofia)-Luik, Marathon van de Weg en andere stratenraces uit de jaren '50 en '60. Dat was voor mij tot nu toe een stuk duister autosportverleden en dat is dus dankzij de quiz uitgeklaard.
Op naar de Quiz 2006, maar eerst geef ik afspraak op de Live Quiz om met ons team beter te doen dan onze 2e plaats bij de eerste editie. :gas:

The Interceptor
01-11-2005, 01:46
Guy en Sennake? :D

Juha
01-11-2005, 01:58
Op naar de Quiz 2006, maar eerst geef ik afspraak op de Live Quiz om met ons team beter te doen dan onze 2e plaats bij de eerste editie. :gas:
Zonder externe hulpmiddelen doen we het beter. :D

Baron
01-11-2005, 02:05
Guy en Sennake? :D

Hmmm....Juist, ja. Werner en Sennake, dus.

Pat
01-11-2005, 02:25
Ook van mijnentwege aan hunnentwege, een dikke proficiat aan Pompierke, de mensen die het podium vervolledigen en de organisatoren !
:applaus: :applaus: :applaus:

Na een tijdje bij de eerste vijf verbleven te hebben, eindig ik uiteindelijk 13de.
Dit is vooral te wijten aan een gebrek aan parate kennis. Hoe kon ik weten dat ik ooit nog de circuits diende te herkennen ...

Ook de portretten gingen grotendeels aan mij voorbij. Ik was er bij de 39 van overtuigd dat het 5 verschillende disciplines waren, en Belcar was hier natuurlijk niet bij.

Voor de rest ... goed geamuseerd en veel uurtjes versleten op het Net.
Hopelijk volgend jaar beter !

vanni
01-11-2005, 11:44
Vorig jaar 4e nu 6e. Tot aan vraag 37 ben ik in het spoor vd leiders kunnen blijven, maar de 2 portretten raden waren er teveel aan. Mede daar je langs geen kanten weet in welke autosport sector je moet beginnen zoeken.

Enfin soit.... weer heel wat bijgeleerd dit jaar.
Mijn felicitaties gaan uit naar Pompierke met zijn eerste overwinning. Ook een dankwoordje gericht aan Werner & Sennake voor het opstellen en verbeteren vd vragen. Mannen: MERCI :worship:

Mij zie je volgend jaar zeker terug. Tot dan ;)

Ottooke
01-11-2005, 13:09
Een 4e plaats is voor mij een onverhoopt resultaat. En dat dan nog met 2 vragen vergeten in te sturen :) Maar ik moet toegeven dat ik bij de gezichten toch wat hulp heb gekregen van pompierke :o Opmerkelijk dat vraag 39 door niemand correct is opgelost, misschien dat deze vraag net te veel van het goede was.
Toch proficiat aan de organisatoren, ik heb me toch weer geamuseerd. Ook proficiat aan de medequizzers met hun behaalde resultaten :applaus:

Tot slot nog een woordje van pompierke, nadat hem gemeld werd dat hij de quiz had gewonnen:
Had ik niet verwacht. Doe ze allemaal de groeten op De Paddock vanuit Hellevoetsluis (NL)

Sennake
01-11-2005, 13:14
Opmerkelijk dat vraag 39 door niemand correct is opgelost, misschien dat deze vraag net te veel van het goede was.

Dat is een zienswijze natuurlijk. Persoonlijk vind ik dat het feit dat hij nét niet volledig opgelost werd (slechts één foutje door Pompierke) een bewijs dat het niveau precies goed zat voor de laatste vraag. Ik zou het eerder een foutieve inschatting vinden als de "moeilijkste" vraag door meerdere spelers volledig correct opgelost zou zijn. Zoals mijn professoren destijds nooit 20/20 gaven op een examen, zou ook hier de maximale score de absolute perfectie betekenen. En wie durft er te zeggen dat hij perfect is? Ik niet :o

Mark
01-11-2005, 13:40
Tot slot nog een woordje van pompierke

Dat hij maar eens uit de doeken doet hoe hij vraag 39 heeft opgelost. Vooral dat stukje met Koen Wauters, pure humor :D

De straffe verhalen van dit jaar waren weer dik in orde van de deelnemers. In 2006 spelen we weer mee ;)

Jan
01-11-2005, 23:04
Vraag 39 was er voor mij teveel aan. Hoewel ik na enkele foutieve pogingen toch doorhad in welk hoekje ik moest beginnen zoeken (Belcar), werd mij snel duidelijk dat het jarenlange volgen van de Belcar "vanachter den draad" mij onvoldoende oplossingen zou bieden, ik ken die piloten immers hoofdzakelijk alleen maar met de helm op het hoofd. Vanierschot en Hillebrandt had ik er vrij snel uigefilterd, nooit had ik echter durven vermoeden dat "mijn" Anthony Kumpen uiteindelijk Marc Goossens zou zijn. Ik kan de schuld nog altijd naar mijn dochter doorschuiven, zij had een aantal foto's van Antony diep in de ogen gekeken en hem duidelijk herkend. Ja, jonge meisjes hé;)
Eveneens straf vind ik dat ik een aantal namen juist heb, maar bij de verkeerde ogen: Kumpen, Thiers, Wauters. Aan Cohen en Dupont zou ik dan weer nooit hebben gedacht. In ieder geval heeft Pompierke hierbij zijn voordeel kunnen doen, hij beleeft de Belcar immers aan de juiste kant van den draad en dat is hem ook gegund. Iedereen heeft tenslotte wel ergens een specialiteit. Hij mag zich de verdiende winnaar noemen:applaus: :applaus: :applaus: ,ik ben dik tevreden met mijn tweede plek. De strijd was dit jaar bijzonder hard tot op het einde, het nieuwe puntensysteem zit daar zeker voor iets tussen. Voor de pure gokkers is dat minder goed nieuws.

De organisatoren verdienen alvast een pluim voor weer een mooie quiz.
Zelf denk ik eraan om van 2006 een sabbatjaar te maken, 4 jaar op rij in de top drie, het vreet aan een mens zijn kas:rolleyes:

Werner333
02-11-2005, 11:57
Dat hij maar eens uit de doeken doet hoe hij vraag 39 heeft opgelost. Vooral dat stukje met Koen Wauters, pure humor :D
Om van poging tot omkoping van 1 van de organistoren nog maar te zwijgen.
Blijkbaar was mijn prijs te hoog. :D :D :D

pompierke
04-11-2005, 22:30
Geachte heren organisatoren en medequizzers,

vooreerst allen bedankt voor jullie commentaren.:worship:
Het was een zeer fijne quiz waar ik vele uren heb ingestoken.
Guy en Werner, doe zo voort, zou ik zeggen!!!!:applaus:
Af en toe zure gezichten van de echtgenote en vele zotsverklaringen van vrouw en kinderen maar als je nu éénmaal houd van autosport heb je er ook veel voor over.
Nu even het één en ander uit de doeken doen, want anders gaan er weer wilde verhalen verteld worden, vooral voor vraag 39.
Eerst natuurlijk een groot dankwoord richten aan mijn grootste hulplijn, mijn collega Luitenant Hugo.:worship: (man, wat heeft die man een arsenaal aan info in zijn hoofd zitten maar ook vele boeken, vooral alles wat met F1 en Ferrari in het algemeen, heeft te maken, zonder hem zou ik het niet gehaald hebben en daar kom ik eerlijk vooruit hoor.)
Nu hoor ik diverse denken, waarom doet die man niet zelf mee? Hij doet dit liever achter de schermen, zijn vrouw zou daar niet mee akkoord gaan, waarvoor ik haar stiekem bedank natuurlijk.
Dan, jullie moesten eens weten hoe onnozel :o ik heb rondgelopen bij de Belcar Masters in Zolder, achter iedere piloot of mekanieker, op de veiligheid, bij de koersdirectie ben ik geweest met die foto's van die piloten maar het heeft toch geloond, zelfs mails tot in Frankrijk (oud piloot uit Kuringen die definitief daar woont nu) om iets te weten te komen.
Enkele anecdotes wil ik jullie toch niet onthouden:
Kris Wauters ziet de ogen van Koen, antwoord : "verdomme die foto moet gemaakt geweest zijn na een lange nacht stappen."
Iets later Koen zelf : "verdomme heb ik zo'n dikke neus?" Ik heb daar wijselijk niet op geantwoord.;)
Hillebrand : vraag : "Ben jij dat?? Antwoord : "Dat ben ik niet maar wel mijn ogen!! Hillarisch lachen van heel het team.
de mekaniekers van Thiers, jongens bedankt en natuurlijk ook de diverse piloten : Thiers, Hillebrand, de gebroeders Wauters, Vincent Vosse en allen die ik nu vergeet. Verdoeme Edwin Segier en zijn vrouwtje niet vergeten, zij kenden enkele piloten onmiddelijk. :applaus:
Ik heb er verdomme veel voor over gehad :crazy: maar ik wou niet sneuvelen zoals vorig jaar en er staat natuurlijk nergens in de reglementen geschreven dat we geen hulplijnen mogen gebruiken.
O ja, die poging tot omkoping, beste vriend Werner, wees nog steeds welkom bij mij op post ook al was je niet om te kopen.;)
En als laatste wil ik toch nog meegeven dat ik ook veel zelf heb opgelost, ik denk als je 29 jaar baankommissaris bent dat je toch zelf veel kent van autosport.
Ik ben vroeger niet voor niets op rally's in binnen- en buitenland gaan werken als bk, heb op diverse circuits in binnen- en buitenland deelgenomen als bk.
Ik zal er volgend jaar terug bij zijn en proberen even goed te doen.
Met vriendelijk en blije groetjes

het altijd sympathieke pompierke:gas: