PDA

View Full Version : In aanbouw : Senna in Buxus sempervirens 1:1


Mark
05-11-2005, 21:40
Het ene na het andere prachtige project komt voorbij op ons modelbouwforum. Mercedessen waar een zelfgemaakt buizenchassis in komt, F1 wagens die worden voorzien van stukjes creditcard van moeders de vrouw of een circuit op 1/24. Voor alle genoemde projecten ben ik iets te lomp omdat zelf ook ooit te proberen. Toch wil ik iets "maken";) Maar wat?

Nu heb ik nog een voortuin liggen met alleen wat steentjes en een hoop modder. Zou dat een mogelijkheid bieden? Ja, wonderwel kan ik daar iets gaan maken. Het idee is als volgt: Een autosport gerelateerd logo in de tuin!

Na lang zoeken een logo gevonden wat me wel iets lijkt:
http://www.depaddock.eu/marshal/thread/Img_0001.jpg

Maar hoe en wat? Eerst eens gevraagd aan een expert welk plant hiervoor geschikt was. Het bleek de aloude Buxus sempervirens te zijn. Simpel, makkelijk en overal te krijgen.

Zo zag het eruit voor aanvang van de werkzaamheden:
http://www.depaddock.eu/marshal/thread/Img_0006.jpg

Het bouwplan, alleen het logo........
http://www.depaddock.eu/marshal/thread/Img_0010.jpg

Toen kwam ik eigenlijk het grote probleem tegen waarvoor ik al bang was. Hoe breng je nu dat figuur van het papier over naar de woelige grond? Eerst maar eens meten welke ruimte ik kon benutten. De maten op het papier kon ik met een factor 1.7 vergroten. Opeens had ik het, satéprikkers! De universele tool voor elke modelbouwer. Als Sennake en Huudo op stap gaan met hun modellen zetten ze die altijd vast in de doos met satéprikkers. Zoiets kon ik wel gebruiken om de maten in de grond vast te leggen.

http://www.depaddock.eu/marshal/thread/Img_0009.jpg

Na meten, passen, opnieuw meten en prikken zag het er zo uit:
http://www.depaddock.eu/marshal/thread/Img_0014.jpg

Wonderwel zag je de lijnen van het originele logo erin terug. Had hetzelf niet verwacht :D Op naar het echte grondwerk. Met een klein schepje een gleuf uitgraven en de grond modificeren met potaarde. Plantjes erin en het touw tussen de satéprikkers volgen. Het eerste stukje ging vlot:

http://www.depaddock.eu/marshal/thread/Img_0015.jpg

Op naar de volgende lijntjes Buxus. Ondertussen keken de buren weer bedenkelijk. Waar is die malloot nu mee bezig zag je ze denken. Dat heeft de makelaar er niet bij gezegd toen we het huis kochten........ een buurman met wel erg rare ideën heeft over tuinarchitectuur :D Ondertussen ook wat passanten die wat raar keken naar de plantjes en het huisnummer. Ach, het is mijn feestje.

Hieronder het voorlopige eindresultaat:
http://www.depaddock.eu/marshal/thread/Img_0017.jpg

Zoals de titel van de thread al zegt:In aanbouw. Het geheel is nog niet af..........die struikjes moeten natuurlijk groeien (althans, dat hopen we dan maar). Puntjes bijknippen und so weiter.

Echter, we zitten nog steeds met kale saaie grond rondom de struikjes. Ook dat gaan we onderhanden nemen. Zal wel geen verrassing zijn dat we in de bodembedekking ook iets van autosport gaan verwerken. Het idee is er al.......nu nog de uitvoering.

carboost
05-11-2005, 22:44
leuk en orgineel idee :worship:

k'zou gind uit de grindbak van't circuit gaan halen om de grond te bedekken , zou wel toepasselijk zijn he :cool:

Sennake
05-11-2005, 22:51
Prachtig!! Subliem!! En meteen een eerste post van Mark in het modelbouwforum :) Wie had dat gedacht? :eek:

Luigi
05-11-2005, 23:11
Schitterend eerbetoon!! Kheb al vele dingen gezien om Senna te eren maar dit is één van de origineelste. Prachtig!

Dominique
05-11-2005, 23:30
Geweldig!! Ge moet er maar op komen zeg ik!
Nog van dat!

pompierke
06-11-2005, 11:42
Joepie,
ik heb een nieuwe tuinman:applaus: ..................maar hijzelf wist het nog niet, tot nu.:D ;)
Prachtig idee Mark, ik moet dringend deze winter eens een bezoekje brengen.:gas:

Guido
06-11-2005, 12:47
Ik vind toch dat ge rode buxus had moeten nemen. :D :D

Schitterend gewoon. Is die jongen creatief zeg! ;)

laurent
06-11-2005, 14:37
mark, nen buxus die je mooi in vorm wil krijgen moet je regelmatig snoeien, en liefst met een echte hand-buxusschaar (eentje die knipt, niet scheurt)

Pascal
08-11-2005, 11:16
Prachtig!! Subliem!! En meteen een eerste post van Mark in het modelbouwforum :) Wie had dat gedacht? :eek:

Idd de eerste maar zeker niet de laatste. Het "model" is in aanbouw maar in tegenstelling van de modellekes die ik al heb zien passeren en "af" geraakten, zal dit van Mark nooit "af" zijn. Hij zal deze topic dus regelmatig moeten updaten.

C U

Wild Goose
08-11-2005, 12:49
RESPECT :applaus: :applaus: :worship:

Van een Senna fan

206WRC-ke
09-11-2005, 00:16
Ik vind toch dat ge rode buxus had moeten nemen. :D :D

Schitterend gewoon. Is die jongen creatief zeg! ;)
Rode buxus, lol. Nog zo ene en we zijn Pasen :D

Heb dagelijks genoeg buxus in m'n handen op m'n werk :D Wel tof gedaan (btw, met een gewone haagschaar kunde buxus ook mooi knippen zu ;))

kristofgtv6
17-11-2005, 00:09
Echter, we zitten nog steeds met kale saaie grond rondom de struikjes...[/QUOTE]

Waarom geen miniatuurcircuitje aanleggen errond? Kan je weer de satéstokskes bovenhalen, en heb je meteen ook een goeie reden om zo vaak als maar kan naar de races te gaan. Wel echt asfalt gebruiken hé

FormulaV-JH495
17-11-2005, 12:50
lol

:D:D:D I like it a lot ... like it a lot indeed :D:D:D

scoobyfreak
17-11-2005, 15:38
Als ik dat zou doen zou dat met het subaru logo zijn !!!

Thomaske
17-11-2005, 23:06
Prachtig, gewoon prachtig!

Eerst het originele huisnummer. Nu dit! Wat wordt het volgende? :D

Je blijft ons verbazen :D

Mvg...

Pascal
09-06-2006, 01:35
Het "model" is in aanbouw maar in tegenstelling van de modellekes die ik al heb zien passeren en "af" geraakten, zal dit van Mark nooit "af" zijn. Hij zal deze topic dus regelmatig moeten updaten.

C U

En hoe ziet het er nu uit, ongeveer een half jaar nadat je aan je "model" begon ????

C U

Mark
10-06-2006, 00:36
En hoe ziet het er nu uit, ongeveer een half jaar nadat je aan je "model" begon ????

C U

Alle struikjes leven nog ;) Sterker nog, ze groeien goed. Zal een van de komende weken eens foto's posten.

A.J.
10-06-2006, 01:17
vlug nog even wat plastic struikjes halen voor de fotoshoot :D

Jochie
10-06-2006, 01:21
Ge hebt hopelijk na een nachtje stappen u sigtext nog geen eer aangedaan?

Mannic
03-07-2006, 18:34
Ziet er erg leuk uit. Ben benieuwd naar hoe het er nu uit ziet.

Guido
04-11-2006, 00:35
Alle struikjes leven nog ;) Sterker nog, ze groeien goed. Zal een van de komende weken eens foto's posten.

En, groeien ze nog?? :bye:

:D

Mark
04-11-2006, 01:48
En, groeien ze nog?? :bye:

:D

Jazekers, het object heeft de vorige week zijn eerste knipbeurt gehad. Morgen de foto's (of in de loop van de middag ;) )

Mark
04-11-2006, 21:09
Het model is morgen jarig, vandaar dat we haar vorige week hebben voorzien van een scheerbeurt. Wonderwel is er niet 1 struikje kapot gegaan en dat mag een wonder heten. Nog altijd een zwager in de familie die de beschikking heeft over wat extra sterke doping-mest ;)

Zoals jullie zien is de omkleding van de struikjes gemaakt uit witte kiezel/split. Dat was niet de bedoeling overingens. Het eerste idee was om met witte en donkergrijze kiezel/split een "zwart-wit" geblokte vlag te maken. Simpel malletje maken en voorzichtig de vakjes vullen. Bij nader inzien besloten om dit dan toch maar niet de doen.............door regen, wind en andere invloeden gaat het al gauw door elkaar liggen. Dus, dat dan maar niet. Gevolg? 1 groot wit vlak en 1 groot donkergrijs vlak.

mark, nen buxus die je mooi in vorm wil krijgen moet je regelmatig snoeien, en liefst met een echte hand-buxusschaar (eentje die knipt, niet scheurt)

Mwoah, hier zijn de meningen over verdeeld :D Mijn zwager dacht daar iets anders over. Toch niet met een lullig schaartje, ik doe het met echt materiaal of ik doe niks. Zijn feestje, dan maar met een grote schaar ;)

Het fijne "bijpunten" was nog niet van toepassing dit jaar. Eerst in elkaar laten groeien en dan in de komende jaren het fijnere werk. Ik volg zijn visie, de wereld van boer en tuinder is niet aan mij besteed :)

Jochie
04-11-2006, 21:51
Dat zijn precies andere plantjes uit als in het begin, wat hebt ge met de originele gedaan?

bartmotte
28-11-2006, 22:40
:gas: Prachtig, een mooi eerbetoon, waar je voor jaren plezier aan gaat hebben....
om het nog beter te doen uitkomen had je gele dolemiet kunnen gebruiken als achtergrond (een beetje zoals de Braziliaanse vlag)