PDA

View Full Version : Persbericht Circuit Zolder: Preview Race Promotion Night + timing


P De Sonville
08-11-2005, 16:56
AD Sport in favorietenrol

De titelstrijd is losgebarsten in de Zolder Touring Cup. Al liggen de kaarten iets anders dan vorig seizoen en zijn de verschillen in de tussenstand tussen de titelpretendenten iets groter, toch kunnen we ons komende zaterdag opnieuw aan een spannende en interessante wedstrijd verwachten.

De Race Promotion Night is de zesde en laatste wedstrijd van het kampioenschap 2005 en tevens de traditionele seizoensafsluiter van Circuit Zolder. Deze wordt alweer verreden over 10 uren wedstrijden er zijn in theorie dubbele punten te rapen. 25% na drie uren, 25% na zes uren en tenslotte nog eens 50% na de geblokte vlag. De 60 punten die nog te verdienen zijn, worden gesplitst in 20 voor de algemene rangschikking en 40 in de Klassen. Na drie en zes uren wedstrijd zal er uiteraard druk gerekend en gespeculeerd worden, want een goede strategie is niet onbelangrijk.

Vorig seizoen trok het duo Van Rompuy/Buytaert met zijn VW Golf aan het langste eind toen het begon te regenen tijdens het laatste wedstrijduur. Daaruit konden ze met hun krachtige voortrekker optimaal profijt trekken. Brinkmann/Jakobs (BMW M3) moesten met anderhalf punt verschil het onderspit delven, terwijl ook Kevers/Dehaye (Porsche 993) na een aanrijding in volle finale de handdoek moesten werpen. Toen was het verschil voor de wedstrijd tussen de BMW en de Golf amper één puntje. Nu zijn de verschillen groter, maar gezien het feit dat er nog 60 punten te rapen vallen, zijn er nog verschillende titelkandidaten.
De troepen van Albert Vanierschot, die reeds vier van de vijf verreden wedstrijden wonnen, kleven het leidende nummer negen terug op de rode fluor-Porsche 993 en kiezen tijdens de slotrace voor het snelle trio Menten/Leest/Schreurs. De broers Wauters zijn immers niet vrij wegens drukke beroepsbezigheden. Een tweede Porsche (de 996 met luchthapper) wordt bemand door Steegmans/De Laet/Vollebergh. Voornaamste oppositie moet komen uit de hoek van dichtste achtervolgers Brinkmann/Jakobs en Van Rompuy/Buytaert. De BMW M3 van Brinkmann/Jakobs krijgt versterking van Patrick Beliën en Jan Van Elderen terwijl Van Rompuy/Buytaert er terug met z’n tweetjes tegenaan gaan om hun titel te verdedigen. Deze drie voornaamste titelpretendenten rijden in verschillende Klassen en kunnen dus flink scoren tijdens de tussensprints na drie en zes uren wedstrijd. Het puntensysteem zorgt er immers voor dat in de Klassen méér punten kunnen worden verzameld dan voor de algemene uitslag. Dus moeten deze teams vanaf de eerste meters alles uit de kast halen. Vooral Van Rompuy/Buytaert kunnen hier een groot gedeelte van hun achterstand afknabbelen omdat de concurrentie in de Klasse 4 kleiner is dan voorgaande jaren. Wat Brinkmann/Jakobs betreft: deze zullen het tijdens de tussensprints moeilijker hebben met de BMW’s van ondermeer Pampel/Joosen, De Backer/Schulpe/Vanhamme en Werckx/Werckx. De Porsche van AD Sport heeft dan wel het voordeel dat hij véél punten kan scoren betreffende de puntenverdeling in het algemene klassement, maar hij zal in zijn Klasse toch rekening moeten houden met merkgenoten Kevers/Dehaye, Vetters/Jeuris, Speedlover en de MSE-Marcos van de familie Van Samang. Op papier is zelfs de Dehaye-Porsche nog niet uitgeteld voor de titelontknoping. En een ideaal scenario voor Brinkmann/Jakobs en Van Rompuy/Buytaert is dat ze zich ook na drie en zes uren wedstrijd al in de top 10 bevinden. Dan pas kunnen ze het nummer 9 van AD Sport het vuur aan de schenen leggen. Het uittredende kampioenenduo Van Rompuy/Buytaert is er zich wel van bewust dat de kans relatief klein is indien de concurrentie gespaard blijft van pech. Met de oerdegelijke Golf van Dehaye-Racing hopen ze dan ook op regen. Vorig jaar werd deze wedstrijd gewonnen door de Porsche 996 van Vetters/Peeters.

In de Klassen zijn nog 40 punten te verdienen en ook hier kunnen zich nog flink wat verschuivingen voordoen.
In Klasse 1 leidt AD Sport uiteraard de debatten. Hij heeft al een voorsprong uitgebouwd van 20 punten op Kevers/Dehaye en 30 punten op Vetters/Jeuris. Indien het trio Menten/Leest/Schreurs van pech gespaard blijven kan niemand hen nog van de titel in Klasse 1 houden.
Klasse 2 wordt beheerst door Brinkmann/Jakobs en ook zij kunnen bijna niet meer worden bijgebeend door Werckx/Werckx die reeds volgen op 34 punten. Voor de overblijvende podiumplaats wordt het een strijd tussen de BMW’s van Pampel/Joosen en Beckers/Vanmanshoven die de derde plaats voorlopig nog delen.
Na de uitslaande brand tijdens de vierde wedstrijd op Circuit Zolder heeft de crew van het duo Van de Water/Dierckx hard gewerkt om de BMW M3 terug competitief aan de start te krijgen. Dat ze daar voortreffelijk in slaagden, bewezen ze door in Francorchamps opnieuw de Klasse 3 te winnen en zich zodoende al te verzekeren van de titel.
Met vijf overwinningen op rij in Klasse 4 is het duo Van Rompuy/Buytaert ook bijna zeker van de titel in deze Klasse. De Renaults van Servranckx/Van de Ven en Vande-broeck/Voet/Heyman volgen al op respectievelijk 36 en 40 punten.

Ook zijn er traditioneel een pak gastrijders die de Race Promotion Night aanwenden om het seizoen definitief af te sluiten. Momenteel zijn reeds een 20-tal guest-teams ingeschreven. De Race Promotion Night wordt dus ongetwijfeld weer een boeiend kijkstuk met een kwalitatief en kwantitatief hoogstaand deelnemersveld.

Sprinters Cup Zolder
Spannende eindfase

Het zit er dik in dat we dit seizoen een Historic op het hoogste podium krijgen na de laatste wedstrijd van het seizoen. Regerend kampioen Kevers won weliswaar al drie wedstrijden op vier, maar tijdens de eerste race van het seizoen werd hij bedacht met een straftijd omdat hij de safety car was voorbijgesneld. En één slecht resultaat zet je moeilijk recht. De Historic-Porsches van Pauwels en Moortgat, inclusief de VW Golf van Edwin Beyers konden daar optimaal profijt uit trekken en zij tellen respectievelijk 10, 6 en 5 punten voorsprong op de supersnelle VW Golf van Tony Kevers. Er zijn nog 30 punten te verdienen en ook hier geldt dezelfde puntentelling als in de Zolder Touring Cup. Indien Kevers de lijn doortrekt en ook de laatste wedstrijd wint, heeft Pauwels voldoende aan een overwinning in zijn Klasse om zijn Porsche op het hoogste ereschavot te plaatsen. En dit zou de eerste maal zijn in de drie voorbije jaren dat de Sprinters en de Historics samenrijden in één kampioenschap. Maar zover zijn we nog niet. Nog vier wagens maken kans op de titel en we mogen ons dus aan een spannende wedstrijd verwachten over 12 ronden.

De Sprinters Cup Zolder telt zes Klassen en ook daar zijn nog niet alle kampioenen gekend. Ook hier zijn nog 20 punten te rapen.
In de Klasse S1 staat de BMW van Goormachtigh ruim aan de leiding met 10 punten voorsprong op merkgenoot De Doncker en 11 op Fordrijder De Graef.
Edwin Beyers leidt de Klasse S2 met 72 punten voor Tony Kevers (69) en Harry Steegmans (56).
‘Family affair’ in de Klasse S3 met Willem (39), Jan (34) en Elly (26) Veltman met daartussen op een voorlopige derde plaats Tom van Rompuy (32).
Porsche-rijder Pascal Pauwels (80) heeft de titel in de Klasse S4 al op zak terwijl John Vandevenne (55) zijn TVR nog eens extra de sporen moet geven om de Alfa van Robben (44) definitief naar de derde plaats te verwijzen. Ook de TVR’s van Selders en Koeken en de Triumph van Mathieu zijn nog niet uitgeteld voor de overige podiumplaatsen.
Corry D’Hooghe kreeg afgelopen seizoen al héél wat pech te verwerken, maar hij blijft met zijn GP Spyder toch de favoriet voor de grootste beker in de Klasse S5 waarin hij 8 punten voorsprong telt op de Porsche van De Weerdt en 14 op de Mini van Smets.
Ook in Klasse S6 is de kampioen al gekend. Hier kan de Porsche van Luc Moortgat niet meer worden bijgebeend door Van Sprundel, terwijl de Coster, Van Hoften en Moerman moeten uitmaken wie de laagste podiumtrede zal bemannen.

ZOLDER TOURING CUP & SPRINTERS CUP ZOLDER
Race Promotion Night - 12 november 2005
Projecttiming 3 d.d. 04/11/2005

ZTC : Zolder Touring Cup
SC : Sprinters Cup Zolder
Administratieve controle VAS (Welcome Center – Passage 69)
Contrôle administratif VAS (Welcome Center – Passage 69)
SC : 06u30 - 06u50
ZTC : 06u50 - 07u45
Technische controle (Technisch keuringsgebouw - zone 2)
Contrôle technique (Centre Contrôle technique - zone 2)
SC : 06u35 - 07u40
ZTC : 07u40 - 08u45
Numeriek opgesplitst :
nr. 76 - 99 : 07u40 – 07u55
nr. 51 - 75 : 07u55 – 08u15
nr. 26 - 50 : 08u15 - 08u30
nr. 01 - 25 : 08u30 - 08u45
Oefening / Entraînement
SC : 09u05 - 09u35
ZTC : 09u45 - 10u30
Briefing
SC : 09u50 - Race Control Center (briefingroom - paarse trap/escalier mauve)
ZTC : 09u00 – Ontvangstcentrum
Wedstrijd / Course
SC : 10u45 - 11u15 12 ronden/tours
ZTC : 11u40 - 21u40 Max. 10 uren/heures
Geluid / Limitation sonore
gelimiteerd tot 95 dBA / limitation sonore 95 dBA
Motorstilte / Silence moteur
voor/avant 09u00, na/après 22u00
Openingsuren :Welcome Center Wedstr. Secr. Toren
06u20-13u00 06u45-23u00 06u30-23u0