View Full Version : Betaalbare races kan dat?
IlPrincipal
11-11-2005, 13:14
Beste paddockers, Vas en Bravo-verantwoordelijken.
Ik ben reeds 2 jaar actief op eran dagen en andere trackdays.(Zandvoort, Francorchamps). Ik rijd met een Porsche 3.2 die ik langzaam verbeter. Ik heb andere remmen gestoken en andere veren en schokdempers. In de wagen zit een brandblusser van 3 kg. 4 puntsgordels van Sabelt met FIA keur tot 2007 (halve prijs gekocht omdat ze slecht 3 jaar meer geldig waren in 2004)
Via e-bay kocht ik een König kuipstoel met een FIA keur van 1992. (80 pleuros) Ik heb daar ook een Stand 21 helm gekocht van Slim Borgudd(winnaar world truck racing championship en ex F1 rijder). Met een SA keur van 95 erin.(100 pleuros).
Omdat ik al gans mijn leven droom om eens deel te nemen aan een echte race ben ik de website van Bravo en het technische reglement beginnen te bestuderen.
Mijn kuipstoel en mijn helm kan ik al vernieuwen:( ...zijn die plots niet meer veilig omdat het keurmerkje te oud is? Een nieuwe stand21 helm kost 600 euro.(Ik weet wel dat er goedkopere helmen te vinden zijn maar voor minder dan 200 euro kom je er niet). Mijn gordels kan ik nog 2 jaar gebruiken en dan zijn ze ook niet meer veilig? (Weer 200 euro te gaan)
Oké ik zal zeker een rolkooi moeten inbouwen,, terecht veligheid voor allles, maar die kan ik ook vinden via veilingsites uit oude rallyporsches aan heel schappelijke prijzen...Alleen zal ik er weer geen FIA papieren bij hebben...
Daarna moet ik nog gekeurde kleding kopen...ook weer up to date, dus vergeet de koopjes maar.
Wat ik me eigenlijk afvraag. Zijn die gordels, helmen, racepakken, rolkooien enz. plots onveilig omdat het keurmerkje vervalt of niet voldoet? Of spelen hier andere belangen dan veiligheid... commerce misschien :eek: ????
IK lees overal dat er geklaagd wordt over het gebrek aan deelnemers, zou er eens niet nagedacht moeten worden over een technische keuring die verder kijkt dan data op keurmerkjes...dat zou het racen al heel wat instapbaarder maken. Ik ben dus 100% voor veiligheid maar dan echt gecontroleerd en niet afhankelijk van data op keurmerken.
Dit zou misschien kunnen helpen om mensen met een beperkt budget toch aan de start te krijgen en aantrekkelijke startvelden te bekomen. Met misschien nieuwe talenten zonder schatrijke ouders of suikertantes. Er zijn wel mensen die 3000 of 4000 euro kunnen besteden aan hun hobby of passie, maar in de huidige regelgeving heb je daar net al je eigen uitrusting voor...
Dit is gewoon een denkpiste die waarschijnlijk niet nieuw is. Ik ben wel benieuwd naar opbouwende reacties, zeker van verantwoordelijken.
Willy Godts
Chauffeur
11-11-2005, 14:07
Je vergeet nog de licenties en de lidgelden bij een club :)
IlPrincipal
11-11-2005, 17:39
Ja, maar dat moet nu eenmaal als je bij een federatie wil rijden. Anders moet je races organiseren zoals de clubraces waarover hier ook sprake is op het forum. Zij hanteren echter even strenge veiligheidsvoorschriften als de VAS. Ook voor kledij??
Clubraces?
Budget klassen zijn er wel. Waar men wel op veiligheid let maar niet noodzakelijk FIA-veiligheid ;)
De Zomer Avond Competitie in Nederland en de British Car Trophy uit Duitsland.
Dirtdevil
12-11-2005, 11:30
Wat betreft een gordel en een zetel kunnen ze niet streng genoeg zijn vind ik persoonlijk! Als ge dan ooit met 120 op een muur knalt zal je de mensen dankbaar zijn dat je in een degelijk veiligheidsharnas zit!
Maar heel die flauwe kul van helmen en overall's ... jongens toch, dat is zever!
Een helm met een SA95 keuring is slechter als een met SA2000?
Waarom?
Dit is geldklopperij! Nie meer of nie minder! Een nieuwe overall brandt minder hard als een nieuwe? Kan zijn, maar niet logisch! Mja, er zijn veel monden te voeden en er zijn veel belangen mee gemoeid!
Ben trouwens eens benieuwd wanneer wij met het HANS systeem moeten gaan rondkarren! Niet alleen veilig, maar ook nog een aardige duit mee te verdienen!
Greetz
inzake vervaldata, van diverse items, is het wel ergens normaal dat er een vervaldatum, gezet is, men kan niet individueel "het leven", van een helm of een rolkooi gaan nakijken en opvolgen, wat is er gebeurd, met al dat materiaal, en op die manier ben je zekers dat het ooit n's vervangen,
Nu, als je vertrekt met een Porsche, da's ni echt Low Budget !!
Grtz
AVD
FormulaV-JH495
12-11-2005, 15:21
Nu, als je vertrekt met een Porsche, da's ni echt Low Budget !!
lol ... nu sla je de nagel op de kop ...
ik heb voor dit jaar een nieuwe brandblusapparaat mogen aanschaffen omdat die van mij vervallen was .. maar liever daar £200 aangeven dan in brand te vliegen ... op veiligheid mag je geen budget zetten ...
probleem is dat je nooit echt een veiligheidsbudget hebt
je maakt een planning op voor preparatie, banden, carosserie etc...
maar een stoel of gordel die vervalt, dat is een extra kost die erbij komt en daarom komt dat waarschijnlijk altijd ongewenst of hard aan, dat is alleszins mijn ervaring
Deze reacties zij geen antwoorden op de vragen van Il Principal .
Helaas heb ik zelf daar ook geen antwoorden op .
Deelnemen aan de Sprinters Cup ?
Lijkt mij de enige betaalbare wedstrijd om eens te proeven .
Iemand nog andere , betere , voorstellen ?
IlPrincipal
14-11-2005, 10:07
Ik weet ook wel dat een Porsche niet echt "low budget" is. Ik wou ten andere als nick "As low as possible budget porsche driver" maar dat kan niet wegens te lang. Nochtans, ik heb de auto voor €10.000 gekocht en dan de aanpassingen die je kan lezen. De meeste circuitwagens kosten veeeel meer.
Ik rijd met de wagen op de straat en amuseer me op het circuit. Met een tijd van 2.00 op straatbanden op zolder zou ik kunnen meedoen bij "Bravo". Niet vooraan, maar dat is ook niet mijn doelstelling. Het is alleen dat ik nu nog moet investeren in veiligheid die er volgens mij al in zit. cfr. helm, gordels, racepak en ondergoed.
Ik weet (veronderstel) ook dat je bv. voor de Fun cup...die zich toch wil opwerpen als beginnerstoestand meer moet ophoesten dan ik tot nu toe deed. Komt daar nog bij dat je niet zelf aan de motor en boite mag sleutelen...
Mijn stelling is gewoon...probeer een echte instapklasse te maken waar de veiligheid wel gewaarborgd is. En waarom zouden helmen in perfecte toestand zonder 1 kras of deuk een slecht verleden hebben. Kijken kost geen geld.
Jo Smets
14-11-2005, 11:15
Besten,
ik vind ook dat de sprinterscup nog te duur is. 265 euro inschrijving, daar blijft het niet bij, de licensie en kledij is ook stervens duur. Dan spreek ik nog niet van het feit dat je er ook moet geraken, een klein tentje, eten en drinken, olie verversen, benzine en banden etc etc...
Dat is dan zonder schade gerekend.
Ik heb in de wedstrijden die ik heb meegedaan tekens minstens 500 euro opgemaakt, dat is te duur voor 2x25 minuten te rijden. punt uit.
Waarom niet naast het driften eens een race op een ERAN dag? maar dan voor de echte amateurs. Rolkooi, gordels en helm verplicht. Tegen de huurprijs (of iets meer)van het circuit zoals gewoonlijk.
Rondjes tellen kan via de geluidsmetingen, of via een akkoord met Zolder natuurlijk.
Dan kan je voor 45 euro bvb een wedstrijd van 30 minuten meerijden. En trainen kan voordien tegen 45 euro per uur.
@Andy, misschien een idee ???
Race-groeten,
Jo
En waarom zouden helmen in perfecte toestand zonder 1 kras of deuk een slecht verleden hebben. Kijken kost geen geld.
Je gaat dat toch niet altijd zien. Na een crash kan je bijvoorbeeld wel is haarscheurtjes in de structuur hebben. Je gaat die nooit zien (behalve met röntgenstralen), maar de structuur is toch zo verzwakt dat een volgende klap je helm of rolkooi in elkaar kan doen klappen.
Misschien eens proberen bij de ADPCR (zie http://www.adpcr.nl/) - er wordt hier fair gereden, met respect voor het materiaal. Er rijdt van alles (van 944 tot GT3), en de snelheid is over het algemeen erg afhankelijk van de combinatie mens-machine - die GT2 is niet perse sneller dan die 944....
Mvg
Ron
Waarom niet naast het driften eens een race op een ERAN dag? maar dan voor de echte amateurs. Rolkooi, gordels en helm verplicht. Tegen de huurprijs (of iets meer)van het circuit zoals gewoonlijk.
Superidee ! :worship:
IlPrincipal
15-11-2005, 13:11
Je gaat dat toch niet altijd zien. Na een crash kan je bijvoorbeeld wel is haarscheurtjes in de structuur hebben. Je gaat die nooit zien (behalve met röntgenstralen), maar de structuur is toch zo verzwakt dat een volgende klap je helm of rolkooi in elkaar kan doen klappen.
Zo heb ik een vriend die Boss races rijdt in Engeland, die heeft ook zijn ganse wagen F3000 moeten demonteren om te laten röngtenstralen...Anders mocht hij niet meer starten. Resultaat alles oké, maar wel zijn portefeuille veeeel lichter en een ganse winter werk om de auto te demonteren en te monteren. Nu is zo een F3000 nog wel andere koek dan onze "tin tops" hé. Nochtans op de historic heb ik toch wel ogen opengetrokken bij het zien van die oude F1 wagens. Daar is een hoop gemodelleerd purschuim overdekt met ducktape wel voldoende als stoel:confused: ...Hoe bevestig je eigenlijk purschuim;) ?
Ik wil hier wel geen topic openen over het gevaar van historic races, het ging gewoon over een betaalbare instapklasse met betaalbare veiligheid.
didier pironi
15-11-2005, 13:19
Schitterend idee, zo'n race tijdens de Eran-dagen. Ik ben ervan overtuigd dat er een pak deelnemers zouden zijn.
Bovendien vind ik dat bvb. de verplichte straatbanden bij de Historics in de sprinterscup totaal overbodig en gewoon een geldklopperij. Om een beetje competitief te zijn heb je daar dure Yokohama's of iets soortgelijk nodig, terwijl je bvb. bij de Classic Club Race je occassie slicks van de zolder kan halen.
.
Rondjes tellen kan via de geluidsmetingen, of via een akkoord met Zolder natuurlijk.
Dan kan je voor 45 euro bvb een wedstrijd van 30 minuten meerijden. En trainen kan voordien tegen 45 euro per uur.
@Andy, misschien een idee ???
Race-groeten,
Jo
heb daar al vaker over zitten denken maar :
dan moeten we onze verzekering aanpassen (duurder)
en we moeten een toelating hebben van een autosport overheid.
zal er eens verder naar informeren...
Schitterend idee, zo'n race tijdens de Eran-dagen. Ik ben ervan overtuigd dat er een pak deelnemers zouden zijn.
Bovendien vind ik dat bvb. de verplichte straatbanden bij de Historics in de sprinterscup totaal overbodig en gewoon een geldklopperij. Om een beetje competitief te zijn heb je daar dure Yokohama's of iets soortgelijk nodig, terwijl je bvb. bij de Classic Club Race je occassie slicks van de zolder kan halen.
Klopt, een classic club race, moet zich natuurlijk niet gaan vergelijken met de buitenlandse reglementeringen, daarentegen dat de historic races, dit wel moeten, en als je iet of wat imago wil houden, ben je verplicht om die reglementen min of meer éénzijdig te houden, ook bv met aanpassingen aan remmen ed.
Nu kan je natuurlijk wel bij Bravo, de zogenaamde demo's rijden, is niet echt een wedstrijd, maar BV Chimay 2005,( trouwens bangelijk circuit ) was dit wel behoorlijk pittig, zijn trouwens voor 90 % dezelfde deelnemers die een uurtje later de wedstrijden gaan rijden en de voorschriften bij die demo's zijn weer ietsje losser
Maar we zullen hoopvol wachten op initiatieven
AVD
Die hele rompslomp van FIA keuringen is niet altijd slecht. Wat sommige mensen met hun materiaal doen is ongelooflijk.
Maar natuurlijk niet iedereen is onvoorzichtig met zijn materiaal. Probleem is, hoe haal je de goeden en de slechten uit elkaar? Individuele keuringen? Gaat veel tijd en geld kosten.
Ik weet bvb dat veel zaken hun homologatie verliezen, niet alleen omdat de tijd verlopen is, maar ook omdat na verloop van tijd problemen opduiken met het materiaal, zoals scheuren, naden die lossen, helmen die plots broos worden enz.
Je moet je maar eens even verdiepen op de site van de FIA, bangelijk wat je daar leest.
De levensduur van een helm, zetel of gordel is nu eenmaal beperkt, wel wat langer dan de FIA homologatie, maar toch beperkt. Idem een overal.
Al ooit brandwonden gehad?
Geen goed idee om op veiligheid te sparen. Beter een test of zo minder rijden en je hebt al weer wat materiaal.
Maar dat is mijn mening he!
(En ja, ik verkoop race materiaal. En voor mij zijn dus die homologaties soms ook een pest, nooit te veel in stock nemen.) ;)
Dirtdevil
15-11-2005, 22:56
@ Eddy V
Helemaal mee akkoord, maar de levensduur van een goed is langer dan de homologatie geldigheid!
Neem nu een helm van 2 jaar oud waar de homologatie van vervalt! Dit is absurd!
Wanneer men zou zeggen dat men een fabricagedatum als referentie neemt en vanaf dan bv 4 jaar, dan weet iedereen waar hij aan toe is!
Voor veel piloten is 500€ voor een helm, 500€ voor een overall en dan nog wat helmmutsen,handschoenen, brandvrije strings enz enz een te grote investering!
Al de andere zaken ben ik mee akkoord! Bv gordels die doorgesneden worden na een zwaar ongeval of iets dergelijks, daar heb ik geen problemen mee, maar als mijn kledij nog goed is op 31/12/2005, dan moet het verdoeme al vies doen om dat niet meer op 01/01/2006 te zijn!
Alé, da is mijn gedacht he ... :o
Mja, zo kunnen we op alles beginnen te vitten! Autosport kost geld, zo simpel is het, dus wie ervoor kiest moet de positieve en negatieve kanten erbij nemen!
Ikzelf ga alvast met goede moed op zoek naar 2006 sponsoring .... :gas:
Greetz
Volledig mee akkoord. FIA zou gerust wat losser mogen omgaan met de homologaties, zeker wat nationaal betreft.
Maar hier natuurlijk weer de vraag: waar trekken ze de lijn. Ooit treffen ze toch weer rijders die net buiten de datums vallen.
1 goede regel zou zijn dat de heren van de FIA hun veranderingen vroeg genoeg doorgeven, dan kan de doorsnee rijder wachten met kopen tot de nieuwe homologatie daar is.
Maar hier staan de fabrieken tegen vrees ik.
Betaalbare autosport? Is zo iets mogelijk?
Indien de dikke nekken van de KACB eens van hun gat zouden willen opstaan en een goedkope reeks of twee ontwikkelen, dat zou helpen. En is mogelijk, zie de vele goedkope reeksen in Engeland.
Maar tis ik vermoed zij niet dat wille.
Net zoals die ene mijnheer van de KACB zijn veto stelt op een ander nieuw projekt van Zolder. :(
Chauffeur
16-11-2005, 11:26
Net alle info binnen gekregen van de Dunlop Ginetta Cup in England. Qua prijs zou dat wel nog iets zijn voor beginners hier. Ongeveer 10.000 euro voor eens gans seizoen, mooi.
Volledig mee akkoord. FIA zou gerust wat losser mogen omgaan met de homologaties, zeker wat nationaal betreft.
Maar hier natuurlijk weer de vraag: waar trekken ze de lijn. Ooit treffen ze toch weer rijders die net buiten de datums vallen.
1 goede regel zou zijn dat de heren van de FIA hun veranderingen vroeg genoeg doorgeven, dan kan de doorsnee rijder wachten met kopen tot de nieuwe homologatie daar is.
Maar hier staan de fabrieken tegen vrees ik.
Betaalbare autosport? Is zo iets mogelijk?
Indien de dikke nekken van de KACB eens van hun gat zouden willen opstaan en een goedkope reeks of twee ontwikkelen, dat zou helpen. En is mogelijk, zie de vele goedkope reeksen in Engeland.
Maar tis ik vermoed zij niet dat wille.
Net zoals die ene mijnheer van de KACB zijn veto stelt op een ander nieuw projekt van Zolder. :(
zeg dat wel : kocht ooit een helm OMP met Snell 95, na amper 2 jaar ( dus +/- 8 keer gebruiken) kon ik hem aan de haak hangen en een nieuwe kopen.
Re : FIA : maar ook de VAS hé : in sommige dingen zijn ze verdorie strenger dan de FIA ! ( afmetingen trekoog bvb).
Als je weet dat in Engeland (toch motorsportland bij uitstek) tot voor kort een brandvrije overall , laat staan een FIA gekeurde, op "club" ( dus provinciaal ) niet eens verplicht was.
Het hangt allemaal samen met de opmerking iz. RACB : ik krijg nog altijd de indruk dat men het liever een " rijkeluis-onderonsje" wil houden in België.
Dirtdevil
16-11-2005, 13:44
Een rijkeluis onderonsje zou ik het niet noemen hoor clubman, maar de lat wordt voor de amateur heel hoog gelegd!
Zoals een maand of 2 geleden een echt autosportmonument (thx AJ) nog tegen me zei, iedereen die echt wilt racen kan dat! Daarom geen volledig seizoen of zo, maar wie echt wil kan dat!
Het is maar net dat er geen formule bestaat waar een amateur permanent in kan blijven meedraaien!
Alles evolueert, maar als er iemand een vast format, met een garantie voor een aantal jaren, kan organiseren, dan zou de autosport al heel wat toegankelijker worden!
Neem nu de mini cup: begonnen als clubman cup en elk jaar een stapje geëvolueerd. Een evolutie van straatbanden naar slicks en eventueel op gebied van de ophanging is voor de meeste teams nog wel te doen, maar hoeveel hebben er afgehaakt toen de works kit en de korte versnellingsbak en weet ik veel wat nog meer toegelaten werd.
De eenvoud van het oorspronkelijke concept was weg en de budgetten rezen de pan uit!
Een wagen, een model, een reglement. Geen ruimte voor technische aanpassingen een een reglement wat geblokkeerd is voor een langere termijn! Dit jaar banden X, de komende 2 jaar ook.... enz enz.
Dan maak je autosport terug betaalbaar(der) en wint niet de best gesponsorde maar wel de beste piloot!
En in zo een geval weet je waar je voor staat aan het begin van een seizoen, en kan een helm of een overall de enige onverwachte kost zijn, en die zal dan niet de grootste zijn om dragen.
Zo denk ik erover, maar ik zal wel heel wat tegenwind gaan krijgen nu! :D
Greetz
Chauffeur
16-11-2005, 13:58
Neen dirtdevil, dit is 100% juist wat je zegt. Maar wie wil er de dag van vandaag nog een nieuw kampioenschap uit de grond stampen. Het kampioenschap op zich is geen probleem, de contacten voor de kalender en met de circuits is andere koek. Wat ben je als organisator als je een aantal parameters niet zelf in de hand hebt. Als met bv op de parking onvriendelijk tegen je is heeft dit niets te maken met de organisator maar wel met het circuit.
Een groot bandenmerk vroeg me vorige week nog een nieuw kampioenschap in Benelux op poten te zetten. Ziet er allemaal heel leuk uit, maar we hebben vriendelijk bedankt. Waarom? omdat je er te veel mensen mee moet in betrekken die niet op dezelfde golflengte zitten als wij, zonder ook maar één steen naar iemand te willen werpen.
Hoeveel piloten zouden 4 maand voor aanvang van een kampioenschap willen intekenen en betalen voor een seizoen dat nog moet komen? Zolang je als organisator daar niet zeker van bent is het risico op een financiële aderlating te groot.
Dirtdevil
16-11-2005, 14:29
Dat is nu net het probleem! Niemand durft zijn nek uit te steken en dat is begrijpelijk ook!
Maar ik denk dat de circuits in kwestie op dit moment dankbaar zouden zijn moest er iemand het idee opperen om een kamipoenschap te beginnen!
Laten ons eerlijk zijn, de variatie is ver zoek op dit moment!
Wij spelen zelf al enige tijd met een idee, uitgaand van een reeds volledig uitgewerkt en door circuit zolder goedgekeurd concept. (weliswaar in 2000 maar toch....)
Dat concept voldeed aan de hierboven reeds genoemde parameters en was zeker meer dan betaalbaar!
Van het moment dat ik een gemotiveerd iemand vind, zal ik zeker proberen dit idee te realiseren, maar zoals jij zegt heb je de steun van bepaalde partners nodig!
Dus mochten er geinteresseerden zijn, stuur me maar een pm! ;)
Greetz
didier pironi
16-11-2005, 15:03
In 1998 en in 2001 heb ik telkens op het eind van het jaar, als ik mij nog goed herinner georganiseerd door Bravo, telkens een zogenaamde Fun race meegereden, met 's morgens gewoon een simpele keuring a la classic club race, zonder licentie, goedkoop(ik geloof 150 euro), volledig met timing.
Of is alles in tussentijd zoveel strenger geworden qua organisatie? Het enige wat je daar moest hebben was racekledij, rolkooi,blusser en een gewoon degelijk autootje, zoals de meeste Eranners wel in hun bezit hebben.
Andy, misschien vooraf laten inschrijven, en evenement enkel laten doorgaan onder voorbehoud van X aantal deelnemers?
Chauffeur
16-11-2005, 16:48
Andy, misschien vooraf laten inschrijven, en evenement enkel laten doorgaan onder voorbehoud van X aantal deelnemers?
Dit is goed, maar je moet toch een datum kunnen prikken hé.
Je neemt alle kosten - deze laat je financieren door partners - inschrijvingsgeld van de piloten steek je in een prijzenpot. Hoe meer piloten deelnemen hoe groter de pot. Te verdelen per race of op het einde van het seizoen.
Als je als organisator moet wachten op rijders of ze nu wel of niet gaan rijden, of op toeschouwers of ze nu wel of niet gaan komen, dan ben je al failliet nog voor je begint. Beter 1 jaar langer brainstormen naar een goed concept dan alles over kop iets op te starten dat maar een kort leven beschoren is.
didier pironi
16-11-2005, 17:11
in geval van eran is er met zo'n inschrijving vooraf geen risico denk ik he. heb je niet genoeg inschrijvingen, dan wordt het een vrij rijden dag, of zie ik dat verkeerd?
Dirtdevil
16-11-2005, 19:05
Een "eran-race" is een supergoed concept om te leren racen, maar ik vrees dat je dit nooit aan een financiële partner (lees sponsor) verkocht gaat krijgen!
Op langere termijn ga je er toch een hoop centen insteken omdat je op een gegeven moment niet meer kunt evolueren!
Daarbij is de sfeer van een "echte race" er niet echt op zo een dagen!
Zie het als een wedstrijdje karten onder vrienden!
Pas op, ik zou het idee alleen maar toejuichen en het zou super zijn als andy dit op de wereld kreeg!
Toch denk ik dat men onder "betaalbaar racen" moet kijken naar wedstrijden die ook voor een, al is het maar beperkte, publieke opkomst zorgen!
Zo een klasse creëren zou misschien ook wel is de nodige "boost" aan de belgische autosport kunnen geven!
Greetz
ik ben begonnen om het allemaal een beetje uit te zoeken. En wie weet heeft het kans op slagen. Maar jullie moeten niet vergeten dat het allemaal wel iets duurder wordt dan. Nu kost het circuit ons ruim 8000 euro als we de baanposten enzo erbij tellen. Dit moet bij ons terug binnen komen via de 45€ per uur die de deelnemers betalen. Tel maar uit. Als we nu gaan racen heb ik een 2tal extra veiligheidswagens nodig, net als een dubbele bezetting op de baanposten + de chronometrage,...
Verder moeten we ook zien dat we niet in de problemen komen met de autosport overheden...
Maar ik ga het allemaal eens op een rijtje zetten en jullie op de hoogte houden.
Als onze driftdag en de racing show door zijn dan ga ik een vergadering bijeen roepen in de Wheels om iedereen zijn gedacht eens te laten zeggen. En ik beloof jullie, als het mogelijk is gaan we dit zeker doen...
@Chauffeur en Dirtdevil
Even inpikkende op eerdere threads uit Belcar en ZTC en links en rechts gehoord in de zogenaamde wandelgangen ...
Indien ZTC (BEC) en ZSC (BHC en BSC) ;) dan toch op zaterdag zouden gaan rijden, en Mini verdwijnt ook al ... wat blijft er buiten Belcar dan nog over om de zondag te vullen ??
Het is misschien de moment om iets uit de grond te stampen.
Niet alleen Engeland met zijn merkencups of kitcarcups geeft hier voorbeeld.
In Australië recyclereren ze oude 944's en in Amerika rijdt men met Porsches van maximum 2 liter.
Een goede raad: pas op met het inrichten / rijden van "illegale" races zoals Classic Club. Geen verwijt aan deze mensen, maar indien bij deze races iets serieus mis gaat, wil ik niet inrichter, medewerker of rijder zijn.
Goedkope races okay, maar het moet wel binnen de reglementen blijven. Of je zou al snel in grote problemen kunnen komen.
Iets in de stijl uitbouwen zoals de Stock Hatches in Engeland zou niet slecht zijn. Dit is een kampioenschap voor zo goed als seriewagens tot 1600cc, 8 of 16 kleppen. Bij een doorsnee race hebben ze een 80-tal wagens aan de start, meestal Saxo, 106, Fiesta. Gevolg: twee kwalifikatie races en 1 hoofdrace.
Maar of iemand in dit apenland het lef heeft zo iets simpel op te starten is andere koek natuurlijk. Geen prestige te vinden bij Hot Hatch, wel wondermooie en goedkope races.
Hier moet men toch groot geld kunnen verdienen aan een wedstrijd en veel kunnen stoefen.
Jo Smets
17-11-2005, 18:47
Een "eran-race" is een supergoed concept om te leren racen, maar ik vrees dat je dit nooit aan een financiële partner (lees sponsor) verkocht gaat krijgen!
Op langere termijn ga je er toch een hoop centen insteken omdat je op een gegeven moment niet meer kunt evolueren!
Daarbij is de sfeer van een "echte race" er niet echt op zo een dagen!
Zie het als een wedstrijdje karten onder vrienden!
Pas op, ik zou het idee alleen maar toejuichen en het zou super zijn als andy dit op de wereld kreeg!
Toch denk ik dat men onder "betaalbaar racen" moet kijken naar wedstrijden die ook voor een, al is het maar beperkte, publieke opkomst zorgen!
Zo een klasse creëren zou misschien ook wel is de nodige "boost" aan de belgische autosport kunnen geven!
Greetz
ik zou er niets op tegen hebben om 100 euro of meer te betalen voor bvb 15min trainen en een kwartier later een wedstrijd van 30 minuten te rijden. Ook al komt er geen hond naar kijken.
Misschien krijg je dan wel makkelijker je kennissen en zo mee omdat het niet gewoon vrij rijden is.
Ben wel eens benieuwd naar de totale kost.
Race-groeten,
Jo
Chauffeur
17-11-2005, 19:01
Hier moet men toch groot geld kunnen verdienen aan een wedstrijd en veel kunnen stoefen.
Wel Eddy, hier heb ik nu serieus mijn vragen bij sé. Moest dat dan zo zijn dat ze pakken poen verdienen, waarom zijn er dan nog geen 10 mee begonnen. Zoals Andy reeds aanhaalde: 8000 euro huur circuit + de extra mensen die je nodig hebt voor een race. Tel daar een eventuele surplus bij voor een A-weekend, want hier hebben we het toch over hé. Neem 6 wedstrijden aan de bovenstaande prijs en plaats er nog eens niet overdreven 15.000 marketing bij. Betaal je medewerkers een kleine aanvaardbare dagvergoeding, en maak de som. Reserveer je dagen, zet deze op de nationale kalender en betaal de huur van het ciruit maanden op voorhand. Ga dan piloten zoeken die een wagen willen kopen of inzetten voor je kampioenschap.
Maak zelf even de rekening, hoeveel wagens denk je nodig te hebben om het voor iedereen betaalbaar te houden?
Ik kwam altijd uit op 35-40 wagens om break even te draaien, en geloof me, hier wil ik zeker mijnen nek niet op breken.
Ik denk dat ik verkeerd begrepen werd. Ik bedoelde meer dat voor de hoge heren van de diverse nationale kampioenschappen (die er zijn of ooit waren) enkel de poenschepperij telt.
Dus die gaan zich nooit "verlagen" tot het inrichten van sport voor de simpele man (met alle respekt natuurlijk). Of zie je bvb de KACB al een klein kampioenschapje opstarten?
Zelf heb ik ook wedstrijden ingericht, mij maakte dat niet uit of we geld wonnen of op nul uitkwamen. Voor mij telde enkel de sport en bleef er wat over, zoveel te beter.
Ik geef je gelijk dat het moeilijk gaat worden om nog betaalbare en eenvoudige races in te richten, nog maar te zwijgen van opstarten in legale vorm, is meer dan duidelijk. Daarvoor zijn de omlopen te duur, de benodigde diensten bijna onbetaalbaar en de kalenderrechten te hoog.
Maar enkele vrijwilligers kunnen altijd de koppen eens bij elkaar steken. ;)
Ik vloek misschien wel regelmatig, maar onze sport staat voor mij op plaats 1.
Chauffeur
17-11-2005, 22:56
Een grote groep mensen, een solide structuur en enkele partners die de boel financieel willen ondersteunen, dat is het eerste wat je nodig hebt. Dan een compleet jaar om iets grondig op poten te zetten en de nodige piloten warm te maken om dan in 2007 naar buiten te treden.
Ik weet dat er hier enkele zeer capabele mensen zitten die het meestal wel bij het rechte eind hebben als ze iets zeggen, maar nooit iets doen. Misschien is dit wel eens de mogelijkheid dat deze mensen zich nu eens recht zetten en laten zien wat ze de laatste maanden allemaal al openbaar gemaakt hebben.
Een groep vormen is belangrijk, zeker met de juiste mensen. Just for fun mag en moet, maar het commerciële mag zeker niet vergeten worden. Als je mensen in je groep hebt die denken dat autosport kan zonder centen dan heb je deze beter helemaal niet, want het is nu eenmaal niet mogelijk.
Als je mensen in je groep hebt die denken dat autosport kan zonder centen dan heb je deze beter helemaal niet, want het is nu eenmaal niet mogelijk.
Autosport kost altijd geld maar het hoeft niet altijd commercieël te zijn ;) Ik ken toevallig een groep van een paar honderd racende leden die low-budget bezig zijn. Mensen die daar "commercieel" bezig zijn worden met de nek aangekeken, liever niet dan wel.
Een gedurfde mail, na aanleiding van deze thread, is naar een bepaalde persoon de deur uit. Mocht ik er een antwoord op krijgen, dan laat ik het weten!
Chauffeur
18-11-2005, 00:20
Autosport kost altijd geld maar het hoeft niet altijd commercieël te zijn ;)
Is juist, als wij beiden hetzelfde verstaan onder commercieel. Als we spreken over een low-budget race moet de groep de kosten zeer goed onder controle houden en moeten de inkomsten minimaal de kosten dekken. Zoals Eddy terecht aanhaalde, is er dan wat over dan is dat meegenomen. Het mag echter niet zo zijn dat piloten of teams de dupe worden van een kampioenschap dat niet aanslaagt waardoor de prijzen de hoogte in gaan. Duidelijke financiële afspraken voor aanvang zijn noodzakelijk, dat is wat ik bedoel met commercieel. Autosport is zaken doen, net zoals met alle andere zaken. Dit wil echter niet zeggen dat je daarom winst moet maken, dit bepaal je voor aanvang of je dat nastreeft ja of neen.
Ik ken toevallig een groep van een paar honderd racende leden die low-budget bezig zijn. Mensen die daar "commercieel" bezig zijn worden met de nek aangekeken, liever niet dan wel.
Als je ERAN bedoelt dan moet ik zeggen dat ik mijn bewondering voor Andy en Eric nooit onder stoelen of banken gestoken heb. Deze formule is perfect en iedereen spreekt erover, dat is wat je moet hebben. Ik denk dan ook dat de sleutel en de oplossing hier kan te vinden zijn. De vraag blijft echter: hoe lang gaat het duren voor het niveau hier ook de hoogte ingaat. Als je ziet welke bakken daar rondrijden op zo een dag! Ik denk dat sommigen zo de top-10 van TC aankunnen. Tussen vrij rijden en een wedstrijd is volgens mij wel nog een verschil. De sterkte van ERAN is dat er geen competitiegeest heerst en dat iedereen zich wat komt ammuseren, de ene al met meer centen dan de andere. Als je iedereen bv dezelfde wagen zou geven, en je laat ze een dagje ERANNEN dan ben ik er zeker van dat sommigen dubbel zoveel verteren dan anderen. Toch blijf ik met de vraag zitten: waarom zou ERAN niet commercieel zijn. Je moet betalen, men verkoopt waardebonnen, men verhuurt circuitdopen, mis ik hier iets, maar dit zijn toch allemaal betalende zaken, welliswaar tegen de beste en juiste prijs? Als morgen iemand zijn M3 verhuurt om ERAN te komen rijden dan kan Andy hier toch moeilijk ingrijpen en is het commercieel zonder dat hij het zelf misschien zou willen.
Een gedurfde mail, na aanleiding van deze thread, is naar een bepaalde persoon de deur uit. Mocht ik er een antwoord op krijgen, dan laat ik het weten!
Ik ben benieuwd. Gij weet alvast beter als geen ander op welke mailadressen je geen antwoord krijgt hé :)
Zo een nieuw kampioenschap opstarten is altijd moeilijk. Maar men moet de mensen ook tijd geven om interesse te kweken. Niet zoals destijds het (mooie) groep 2 gebeuren, een wondermooi idee om oude groep 2's te laten rijden. Na TWEE races werd dat al opgedoekt.
Geen interesse meldde men. Maar hoe kon dat op twee luttele races? Men moet minstens 2 jaar volharden, zelfs met weinig deelnemers en wat verlies. Tenzij je natuurlijk een willige sponsor kan vinden.
Ik zou nog wel met iets willen meehelpen, maar heb dan al zo veel gedaan (stoef stoef) sinds de jaren 70 dat het wel eens door anderen mag gedaan worden.
Toch heb ik het hoofd al met iemand samen gestoken om iets "nieuw" te doen. Of het ooit iets zal worden?
Wie kan dit in belgenland zeggen?
IlPrincipal
18-11-2005, 10:50
Het idee van de stock hatches zie ik wel zitten. Is zeker betaalbaar. Op Engelse sites kan je die bakken voor max €3000 volledig raceklaar kopen. De Porsche zou te koop kunnen komen. Ik merk echter ook wel dat er bij het organiseren van een race heel wat meer komt kijken dan we allemaal denken.
Mijn beginvraag ging er eigenlijk over hoe je bestaande dingen zoals Bravo racing ,Sprinterscup en Clubraces nog instapbaarder kon maken door veiligheid niet alleen van labels te laten afhangen. Door de startprijs wat te laten dalen en zo een nog groter startveld te krijgen. Hoe meer deelnemers hoe gespreider de kosten of toch niet? Er zijn toch zeker mensen die gewoon eens willen racen voor de kick en niet noodzakelijk voor de overwinning. Als dat betaalbaar wordt zullen ze dat zeker doen.
Ik weet als schooldirectie wel dat hier in België alles gereglementeerd is. Ik heb er elke dag mee te maken, tot mijn grote ergernis.
Maar... is de VAS bv. verplicht om zo'n strenge FIA normen op te leggen. Ik denk dat er in de Waalse autosport ASAF alweer andere reglementeringen gelden. Maar ja dat is België.
Ik moet wel toegeven dat ik er niet genoeg vanaf weet. Ik volg momenteel de Belgische autosport, en zeker de reglementering of belangengroepen, niet van dichtbij genoeg. Sommigen hier op het forum wel merk ik.
Zoals Jo Smets hier reeds eerder zei, ik wil ook wel €100 betalen voor 15 min trainen en dan een half uur racen. Was dit niet het oorspronkelijke idee van de Clubraces? Als je ergens op een Porsche dag wil rijden betaal je evenveel of zelfs meer...daarom kom ik daar ook nooit en verkies Eran. Ook al zijn de Porsche rijders op die Porsche dagen veel voorzichtiger met hun wagens.
Maar allé ik wijk af, ben benieuwd wat ik teweeg bracht met een onschuldige vraag. Lang leve de initiatieven om gewone burgers op de baan te krijgen.
Jouw vraag ivm de labels is eigenlijk terecht. Maar zoals ik al hoger vermeld, waar gaat men het verschil leggen?
Ergens moeten die overals, helmen, gordels en wat nog allemaal toch gekeurd zijn. Vroeger werd er eender wat geplaatst of gereden. Als ik bvb terugdenk aan de eerste rolbeugels, overals en helmen die ik (en anderen) droegen.:crazy:
Dus is die FIA keuring niet zo slecht, maar het zou voor de nationale instanties makkelijk kunnen zijn om de "oude" homologatie wat te verlengen. Binnen de perken natuurlijk. Maar het probleem is dat ze dat niet willen, te veel werk.
Tijdig (min 1 jaar op voorhand) bekend maken dat er iets een nieuwe norm krijgt, zou goed zijn. (Niet voor mij en mijn kollega's)
Dan weet je tenminste dat je best nog enkele maanden wacht om iets up to date te kopen.
Maar we zijn goed bezig hier!
Ik volg deze thread , weet er helaas weinig van .
Maar wat is er mis met Sprinters en/of Touring Cup ?
Aktieve Eranner
IlPrincipal
18-11-2005, 14:30
Inschrijving Touring Cup 4 uurs race €750.
Benzine voor 4 uur €300.
1 set Banden voor 4 uur €1000.
Dat is per piloot €1025 voor 2 uur racen.
Dit is mijn schatting per race zonder dat je dan nog kosten aan je wagen hebt.
Ik ben ook maar een amateur en vergeet waarschijnlijk nog een heleboel.
Dirtdevil
18-11-2005, 14:30
Interesse voor een bepaalde formule moet groeien, en zoals chauffeur zegt heb je wel degelijk een goede financiële en commerciële structuur nodig! En met het commerciële moet dan niet onmiddelijk aan een winstgevende onderneming gedacht worden, maar eerder aan een goed verkoopbaar concept!
Mijn idee voor een competitie opstart is nog altijd een paar wagens van een nieuwe klasse op een paar vrije trainingen aanwezig laten zijn en de geinteresseerden de mogelijkheid geven om de wagen te laten kennen!
Een beetje zoals toyota de promotie van zijn yaris cup destijds aangepakt heeft! Die auto's doken ook al een jaar lang in diverse paddocks op zonder dat er ook maar een meter in competitie mee gereden werd!
Resultaat: Diverse tuners en piloten hebben voldoende tijd gehad om over het heel gebeuren na te denken, en te beslissen over het al dan niet zich engageren in deze klasse!
Als ik mij niet vergis stond er ook een heel mooi veld aan de start vanaf de eerste race!
Het enige nadeel aan deze formule was de constructeurs-gebondenheid! Toyota deed niet meer mee en het heel spel is ten onder gegaan!
Jammer want dit was (relatief) betaalbaar racen en het was zeer zeker te verkopen naar een sponsor toe!
Vindt een constructeur die een naam engagement wilt, en zorg tegelijk voor een niet afhangend product, een waterdicht reglement, een aantrekkelijk randgebeuren en ik garandeer dat er financiële partners gevonden worden om dit op poten te zetten!
Misschien dat een aantal mensen idd eens de koppen bij mekaar moeten steken om iets uit te werken, of verder uit te werken!
Greetz
Als je ERAN bedoelt dan moet ik zeggen dat ik mijn bewondering voor Andy en Eric nooit onder stoelen of banken gestoken heb. Deze formule is perfect en iedereen spreekt erover, dat is wat je moet hebben. Ik denk dan ook dat de sleutel en de oplossing hier kan te vinden zijn.
Nee, ik doelde niet op ERAN ;) ...........maar zij kunnen m.i. inderdaad een sleutelrol spelen. Wat betreft mijn mailtje, reeds een voorzichtig positief antwoord terug..........
Chauffeur
18-11-2005, 21:17
[QUOTE=IlPrincipal]Inschrijving Touring Cup 4 uurs race €750.
Benzine voor 4 uur €300.
1 set Banden voor 4 uur €1000.
Dat is per piloot €1025 voor 2 uur racen.
QUOTE]
Doe dit maal 2 en je komt aardig dicht in de buurt voor een Clio. Al wie zegt dat hij of zij dat goedkoper kan zijn leugenaars. Ik niet meer dezelfde fout maken als vroeger door cijfers te posten, maar als er ooit iets uit de bus komt van een vergadering zal de map opnieuw op tafel komen. Als wij 2000 euro vragen per piloot voor een 10 uurs dan weten we waarom. Als er dan piloten komen die 1000 euro willen betalen dan heb je ze beter niet want dan betaal jij een deel van hun plezier. Dit jaar heeft de Clio om juist te zijn, alles inbegrepen, 2490 euro per uur racen gekost. Geen gelul, maar aantoonbare cijfers. Kan dit goedkoper? Ja.
Kan je dan mee met de top? Neen. Is de auto duur? Neen. Maar als je competitie rijdt stap je af van formule plezier en wil je niet uitvallen waardoor je niets aan het toeval overlaat en onderdelen vervangt, zelfs al is dat niet 100% nodig.
Chauffeur
18-11-2005, 21:19
Ik ken toevallig een groep van een paar honderd racende leden die low-budget bezig zijn.
Depaddock leden kunnen het dan ook niet zijn, want je spreekt over racende ;) Low budget forummen ja, maar dat is iets anders dan racen hé.
Depaddock leden kunnen het dan ook niet zijn, want je spreekt over racende ;) Low budget forummen ja, maar dat is iets anders dan racen hé.
De groep die ik voor ogen heb is daadwerkelijk een groep racende mensen. Dit is toch Europa, kijk verder dan de landsgrenzen ;)
didier pironi
19-11-2005, 12:50
Zo'n zoveelste kampioenschap zoals bvb.de Stock-Hatch in Engeland is volgens mij hier een beetje overbodig. Ik denk dat die mannen hetzelfde budget hebben dan de gemiddelde hier in de sprinterscup.
Ik zie het meer zitten in éénmalige, niet kampioenschap-gebonden wedstrijdjes, maakt niet uit welk bouwjaar. En begin nu niet dat er te grote snelheidsverschillen zijn he. Ik heb de uitslag van de Fun race in november 2001 er nog eens bijgehaald,en ik was daar na 17 ronden geeindigd op een 9e plaats alg. met een standaard Peugeot 205 Rallyke,enkel met een rolkooi,kuipstoel,degelijke gordel en mintex-remblokjes. En daar waren ook enkele ,weliswaar oudere 911 en, een Impreza,e.d. bij hoor.
Het zou de gemiddelde Eranner allerminst de KANS geven om eens een wedstrijdje te rijden. Ik ben overigens al wel blij dat er al Eran-dagen bestaan, want anders zou er veel mooi materiaal in de garage blijven staan denk ik.
Chauffeur
19-11-2005, 14:49
Waarom geen wedstrijd: wagen mag niet meer kosten dan 7500 euro :)
Ik neem deel in de mening van Didier Pironi .
Ik zie het meer zitten in éénmalige, niet kampioenschap-gebonden wedstrijdjes, maakt niet uit welk bouwjaar.
Bvb een heel jaar Erannen en de laatste Erandag beschouwen als "finale" met de hele dag wedstijd(en) ipv free driving... lijkt me wel wat...
C U
hey mensen,
Ik ben al even bezig met nadenken en twijfelen hoe ik actief aan autosport kan doen. Geloof mij er komt niet veel schot in de zaak wegens financieel onhaalbaar. Zelf geen Eran wegens geen centen om een degelijke wagen wagen op te bouwen (en vooral ook veel schrik om veel geld te geven aan een sport die ik dan misschien 5 maal per jaar kan uitoefenen).
Maar ik ben dus wel op zoek naar mogenlijkheden. Een tijdje geleden kwam ik dit tegen: http://www.smartcup.be/. Is dit nu niet waar jullie het al de hele tijd over hebben namelijk een goedkope klasse? Of zijn de prijzen die ze vermelden dikke leugens? Het is een smart ok maar je racet ondertussen wel!
Dit is allesinds waar ik had aan gedacht na nog een racecursus mijn intrede te maken. Al was het maar voor 1 race volgend saizoen.
Ik ben zeer benieuwd naar jullie reactie hierop.;)
Vriendelijke groeten,
Jan
hey mensen,
Ik ben zeer benieuwd naar jullie reactie hierop.;)
Vriendelijke groeten,
Jan
Ik denk dat er reeds genoeg reacties op de Smartjes waren na hun deelname aan een van de ZTC wedstrijden ...
En wees gerust, je staat niet alleen met je verhaal. Wij zijn ondertussen bijna twee jaar aan het rondlopen.
Ik ben al even bezig met nadenken en twijfelen hoe ik actief aan autosport kan doen. Geloof mij er komt niet veel schot in de zaak wegens financieel onhaalbaar. Zelf geen Eran wegens geen centen om een degelijke wagen wagen op te bouwen (en vooral ook veel schrik om veel geld te geven aan een sport die ik dan misschien 5 maal per jaar kan uitoefenen).
Dit is larie. Als je geen centen hebt om aan Eran mee te doen dan klopt er iets niet. Via Johan Daelemans kostte dit jaar een cursus circuit experience met een gehuurde BMW 360€. Als je dit niet kan opbrengen is er toch iets mis.
Als je een racelicentie hebt dan stap je hier of daar wel in een wagen van de sprinters cup voor minder dan 1000€ denk ik. Toen ik destijds mijn eerste seizoen geraced heb ben ik het hele jaar niet op vakantie geweest en vrijwel nooit op stap en gingen al mijn op het fabriek zuur verdiende centjes op in het budget om een jaar Touring Cup te rijden (toen 200.000 BEF) met de Opel Omega van familie Bormans. Met deze wagen werden we derde in de grote klasse en behaalden we het algemeen podium in Francorchamps.
Maar tegenwoordig heb ik de indruk dat de meeste mensen die ergens een idee hebben om ooit een race te rijden, zelf niks willen investeren. Als iets je hobby of passie is dan mag dat toch wel wat geld kosten denk ik.
Als je wilt tennissen moet je ook willen investeren in een racket en wat lessen en als vissen uw hobby is zal je ook wat materiaal moeten kopen...
Mijn stelling is dat als je echt wilt racen je dit binnen afzienbare tijd ook zal doen als je ervoor wilt werken.
Yes . Dit is mannentaal .
De nagel op zijn kop geslagen .
Eran gaf mij in 2005 het mééste rijtijd ,
voor het kleinste budget .
Het budget voor de auto en de onderhoudskosten
bepaal jezelf . Ook de brokken . . .
Ligt meestal aan de rijstijl of onwetendheid in rijtechniek .
Dit kost mij een hele hap . . .
Het is en blijft natuurlijk een investering .
Joggen daarentegen , da kost ni veel , hé !
Doe ik trouwens af en toe ook es . . .
Om te compenseren in het budget .
Enfin , see you in Zolder .
bart VDB
22-11-2005, 09:59
Ik denk dat er reeds genoeg reacties op de Smartjes waren na hun deelname aan een van de ZTC wedstrijden ...
En wees gerust, je staat niet alleen met je verhaal. Wij zijn ondertussen bijna twee jaar aan het rondlopen.
Op zich is er met racende smartjes niets mis, alleen: laat ze niet meerijden tussen snellere (en veel snellere) wagens. Dan wordt het gevaarlijk en daar was het om te doen. Dus de smart-cup zelf: OK. Alleen, laat ze alleen hun races rijden. Is voor deze jongens (of meisjes) ook veel leuker.
Ik denk als je rondloopt, dat je nog wel enkele jaren mag rondlopen. Resultaat: versleten schoenen! En deze kosten geld. Komaan zeg: denken jullie nu echt dat het zo werkt.
Het is zoals Andy ook aanhaalt: steek er je duur verdiende centjes in en je kan racen. Toch in bepaalde klassen. Vergeet het woord sponsering, het is leuk, maar is slechts voor enkelen weggelegd. Sommigen krijgen sponsering van bedrijven omdat deze zakelijk gezien niet anders kunnen of durven. De tijd dat je een bedrijf binnenstapt en zegt: geef me .... euros, ik plak je naam op mijn auto en je bent mijn sponsor, is voorbij. Momenteel is het in deze wereld ook: voor wat , hoort wat. (maar over dit is hier op het forum ook al gediscussieerd en daarom wil ik er verder niet meer over uitwijden).
Dus betaalbaar racen kan wel volgens mij maar wat is betaalbaar?
Voor de ene is 1000 euro betaalbaar en voor de andere niet. Ieder moet dan voor zich uitmaken of het gespendeerde budget het waard is.
En JBR:
waarom zou je schrik moeten hebben om geld uit te geven aan een hobby die je maar 5 maal per jaar kan doen? Je moet voor jezelf uitmaken of dit het waard is en zeker achteraf geen spijt van hebben.
Wat betreft betaalbare klassen:
Dit kan volgens mij zeker, alleen moet je dan een steengoed reglement hebben of je komt in een vicieuze cirkel terecht. Even uitleggen.
Je begint met een betaalbare auto met 30 personen aan een race. Tof en houden zo MAAR... . Diegene die altijd 4 de wordt wil toch ook wel eens op het podium staan.(en geloof me, eens je racet, met eender wat, wil je zo vroeg mogelijk eindigen). Dus de eeuwige vierde begint met enkele aanpassingen aan de wagen (aanpassingen=centen)en de trein is vertrokken. Dan moet je een reglement hebben welke dat voorkomt. En dan heeft het kans van slagen, anders niet en daar zijn voorbeelden genoeg van.
Groetjes
Bart Van den Broeck
En net daarom stelde ik iets voor zoals de Stock Hatches, maar je kan dat natuurlijk ook met iets anders doen.
IlPrincipal
22-11-2005, 10:42
Het is wel degelijk zo dat Eran racing momenteel de goedkoopste en veiligste manier is om ervaring op te doen op het circuit. Hier geen gezeur over vervallen gordels, stoelen of helmen...
Het is wel geen race. Maar het benadert wel dat gevoel als je probeert wagens in te halen en als je zelf ingehaald wordt.
De start van deze topic kwam bij mij alleen van de frustratie ...waarom kan je niet eens een koerske meedoen tegen ongeveer het budget van een ganse middag Eran, zonder nog eens extra in al de uitrusting te moeten investeren. Ondertussen zie ik ook wel dat er grenzen moeten gelegd worden...
Misschien is een forum een gevaarlijk iets...we zeggen allemaal ons gedacht zonder er eigenlijk veel van af te weten.
Wat Bart aanhaalt over de 4de plaats is ook waar. Zelfs ik merk dat ik mijn bejaarde Porsche (22 jaar) zou willen verbeteren om nog betere tijden te kunnen rijden op Eran dagen...Je wil eigenlijk nooit de traagste zijn hé. En dan ben je weg natuurlijk. Een chip, een uitlaat, ander schokdempers, stabi's...
Als betaalbare racehobby rijd ik ook met slotwagentjes http://www.slotracersleuven.com/, zelfs daar is een optimale tuning van belang als je voor de overwinning strijdt. En zelfs dat is wat duurder dan een standaard wagentje... Daarom zullen we in de club naast een open klasse waar alle tuning mogelijk is, een klasse opstarten met wagentjes die geleved worden door de club. Iedereen met gelijk materiaal aan de start. En iedereen rijdt met de 4 wagentjes die dag zodat je niet kan zeggen dat je een slecht wagentje toebedeeld kreeg.
Voor mij mag deze topic afgesloten worden.
Ik kom volgend jaar terug naar Eran :) en zal me daar goed amuseren zoals dit jaar ook het geval was.
Dirtdevil
22-11-2005, 12:27
Wat betreft betaalbare klassen:
Dit kan volgens mij zeker, alleen moet je dan een steengoed reglement hebben of je komt in een vicieuze cirkel terecht. Even uitleggen.
Je begint met een betaalbare auto met 30 personen aan een race. Tof en houden zo MAAR... . Diegene die altijd 4 de wordt wil toch ook wel eens op het podium staan.(en geloof me, eens je racet, met eender wat, wil je zo vroeg mogelijk eindigen). Dus de eeuwige vierde begint met enkele aanpassingen aan de wagen (aanpassingen=centen)en de trein is vertrokken. Dan moet je een reglement hebben welke dat voorkomt. En dan heeft het kans van slagen, anders niet en daar zijn voorbeelden genoeg van.
Voila, en dat is nu net niet zo moeilijk als iedereen wel denkt! Gewoon als organisatie het been stijf houden en een nultolerantie hanteren in geval van fraude! En als de 4de niet op het podium geraakt dan, dan moet ie de fout bij zichzelf gaan zoeken ...
greetz
IlPrincipal
25-11-2005, 10:05
Ik lees net op de BRAVO site dat ze volgend jaar al 2 demo weekends gaan organiseren. Dan kan je rijden zonder licensie.
Ben benieuwd hoe streng ze dan gaan zijn op de uitrusting.
Anderzijds gaan ze in de toekomst op de weekends van de Belcar races rijden...dat voorspelt weinig goeds voor "betaalbare races"?
Ga eens contact opnemen met iemand van het bestuur.
Frank 490
05-12-2005, 01:12
Ik kijk eens een paar weekjes niet en ineens is er een heel interessante discussie gaande…
Zoals Mark al noemde, kijk eens om je heen in Europa, één grens over in noordelijke richting en je bent er al. Ter info: ik heb dit jaar 8 racedagen gehad, bestaande uit een vrije training, een kwalificatietraining en 2 races (één keer zelfs 3 races) op Zandvoort, Assen en Zolder. Omdat ik een paar zaken volledig had uitbesteed kostte dit seizoen mij ca. € 6.500. In 2006 doe ik een paar dingen wat handiger (al doende leert men) en is een budget van € 4.000 toereikend. Ik heb voor € 1.000 sponsoring geregeld, waarvan € 500 al binnen is. Ik streef uiteraard naar het binnenhalen van nog een beetje meer geld, maar ook als dat er niet komt, kan ik dus rijden voor € 3.000 eigen geld per seizoen. Ik reserveer nu maandelijks € 250 om aan die € 3.000 op jaarbasis te komen. Dat betekent inderdaad dat ik mij een paar 'prettige dingen des levens' moet ontzeggen en dat ik mijn levensstijl wat heb aangepast. Dat heb je er dan voor over of niet, maar dan ook niet gaan zeuren dat het allemaal niet te betalen is, want dat is het duidelijk wél!
@ Frank 490
Goe bezig ! Dit was het antwoord dat ik wou zien .
Waar een wil is , is een weg . Dit is het bewijs .
Ik wens je nog veel succes en betaalbaar raceplezier !
Frank 490
05-12-2005, 19:24
Dank je, M-Jo! Ik heb meteen mijn avatar maar eens in gebruik genomen als bewijs. En wie dat helemaal niks vindt verwijs ik naar mijn signature ;).
Dank je, M-Jo! Ik heb meteen mijn avatar maar eens in gebruik genomen als bewijs. En wie dat helemaal niks vindt verwijs ik naar mijn signature ;).
Cool zo e volvoke.
daar heb ik mijn eerste keer mee gedrift. ne 1400 variomatique !
Frank 490
10-12-2005, 11:39
O ja, dat vergat ik nog te melden: die 'raceauto' heb ik kant en klaar gekocht voor het natuurlijk onbereikbare bedrag ;) van maar liefst € 1.500. Kijk eens rond op Nederlandse autosportsites en je zult zien dat die dingen niet (veel) meer hoeven te kosten. Bedenk ook even dat racen met 35 gelijk(waardig)e auto's een heel stuk leuker is dan 'vrij rijden' met een of ander superkanon, althans, zo denk ik er over. Het gaat voornamelijk om het plezier. Dit is niet de weg naar een autosportcarrierre, maar biedt wel ontzettend veel lol voor absoluut weinig geld. Racen was nog nooit zo goedkoop!
Het gaat voornamelijk om het plezier. Dit is niet de weg naar een autosportcarrierre, maar biedt wel ontzettend veel lol voor absoluut weinig geld.
Frank, toch moet je de memoires van seizoen 2005 eens op het net gooien. Weliswaar een "nette" versie ;) Tijdens het seizoen sloeg de waanzin en gekte toe in deze klasse. Er was een deelnemer die eens een "speedgun" mocht lenen van een vriend...........gewoon om te kijken hoe hard ie nu ging. Dacht de rest van de deelnemers dat de organisatie bezig was met mobiele snelheidscontroles op een circuit :D :D
Frank 490
14-12-2005, 02:10
Tja, Mark, ik weet het. Het zou best vermakelijk zijn voor de lezer, die eerste ervaringen van mij als deelnemer. Het is lastig om het allemaal nog eens opnieuw op te schrijven en de namen buiten beschouwing te laten. Er is teveel gebeurd. Sommige dingen waren grappig; andere zaken waren toch wel ergerniswekkend. Ik heb inmiddels de zekerheid dat het naar 137 PK tunen van zo’n grappig Volvootje in 2006 zeker niet meer zal voorkomen, Laten we eerlijk zijn; de keer dat dit werd geconstateerd werd de knaap ook gediskwalificeerd en was hij al zijn tot dan toe behaalde punten kwijt. Kennelijk is het zo dat ook bij deze basisvorm van circuitsport er mensen zijn die vinden dat er over grenzen van het toelaatbare moet worden gestapt. Alsof een kampioenschap in de Volvo 360 geen Modena Cup meteen een fabriekscontract oplevert, of zo. Jammer, maar het zij zo. Ik weet inmiddels zeker dat die grappen in 2006 in een eerder stadium onderkend zullen worden en dat er hard zal worden opgetreden. Het kan zo maar zijn dat het reglement een tikkie strakker gehanteerd gaat worden dan men gewend was. Blijft de vraag natuurlijk hoe je uitbant dat een deelneemster die nota bene twee keer gediskwalificeerd is wegens teveel PK’s, en dus met 0 punten in de einduitslag voorkomt, zich op haar eigen website triomfantelijk uitroept tot derde in de eindstand. Sponsorverplichtingen, denk ik. Een ander zou zich doodschamen, maar niet iedereen blijkt zo fijngevoelig te zijn.
Enfin, 2005 is geweest en ik heb er toch heel veel plezier aan beleefd. Seizoen 2006 komt er aan en ik weet zeker dat het dan nog lolliger gaat worden en dat de ‘narigheid’ uitgebannen zal worden. Ook voor de Belgische enthousiasteling die met weinig euro’s toch wil racen: stuur mij een PM en ik ‘praat’ je bij over de mogelijkheden.
Tja, Mark, ik weet het. Het zou best vermakelijk zijn voor de lezer, die eerste ervaringen van mij als deelnemer. Het is lastig om het allemaal nog eens opnieuw op te schrijven en de namen buiten beschouwing te laten. Er is teveel gebeurd. Sommige dingen waren grappig; andere zaken waren toch wel ergerniswekkend. Ik heb inmiddels de zekerheid dat het naar 137 PK tunen van zo’n grappig Volvootje in 2006 zeker niet meer zal voorkomen, Laten we eerlijk zijn; de keer dat dit werd geconstateerd werd de knaap ook gediskwalificeerd en was hij al zijn tot dan toe behaalde punten kwijt. Kennelijk is het zo dat ook bij deze basisvorm van circuitsport er mensen zijn die vinden dat er over grenzen van het toelaatbare moet worden gestapt. Alsof een kampioenschap in de Volvo 360 geen Modena Cup meteen een fabriekscontract oplevert, of zo. Jammer, maar het zij zo. Ik weet inmiddels zeker dat die grappen in 2006 in een eerder stadium onderkend zullen worden en dat er hard zal worden opgetreden. Het kan zo maar zijn dat het reglement een tikkie strakker gehanteerd gaat worden dan men gewend was. Blijft de vraag natuurlijk hoe je uitbant dat een deelneemster die nota bene twee keer gediskwalificeerd is wegens teveel PK’s, en dus met 0 punten in de einduitslag voorkomt, zich op haar eigen website triomfantelijk uitroept tot derde in de eindstand. Sponsorverplichtingen, denk ik. Een ander zou zich doodschamen, maar niet iedereen blijkt zo fijngevoelig te zijn.
Enfin, 2005 is geweest en ik heb er toch heel veel plezier aan beleefd. Seizoen 2006 komt er aan en ik weet zeker dat het dan nog lolliger gaat worden en dat de ‘narigheid’ uitgebannen zal worden. Ook voor de Belgische enthousiasteling die met weinig euro’s toch wil racen: stuur mij een PM en ik ‘praat’ je bij over de mogelijkheden.
euhm he frank er staat onofficiele einduitslag
Frank 490
14-12-2005, 23:24
euhm he frank er staat onofficiele einduitslag
Hoi Suus,
In de mail die ik op 6 oktober heb ontvangen en zojuist aan jou heb doorgestuurd (jij stond, zoals eerder bleek, immers niet op de verzendlijst) staat iets anders. Dat mailtje heeft als kenmerk "klassement 2005 V360 einduitslag". Lijkt me helder, dus. Hoelang denk je dat een einduitslag "onofficieel" blijft? No hard feelings, Suus, maar die uitslag staat al meer dan 2 maanden vast.
kristofgtv6
17-12-2005, 19:18
Wie écht goedkoop wil rijden moet maar eens naar Warneton komen, autospeedway op een 500m ovaal met banking. De goedkoopste klasse is "privé cars". Zijn afgedankte auto's, alle glas eruit, en racen maar.
Niet supersnel, maar wel een hoop lol voor de prijs van een avondje stappen. Alle info op www.camso.com
O ja, dat vergat ik nog te melden: die 'raceauto' heb ik kant en klaar gekocht voor het natuurlijk onbereikbare bedrag ;) van maar liefst € 1.500. Kijk eens rond op Nederlandse autosportsites en je zult zien dat die dingen niet (veel) meer hoeven te kosten. Bedenk ook even dat racen met 35 gelijk(waardig)e auto's een heel stuk leuker is dan 'vrij rijden' met een of ander superkanon, althans, zo denk ik er over. Het gaat voornamelijk om het plezier. Dit is niet de weg naar een autosportcarrierre, maar biedt wel ontzettend veel lol voor absoluut weinig geld. Racen was nog nooit zo goedkoop!
bedoel je de 360 not modena cup??
Je hebt:
Volvo 360
Ferrari 360 Modena
In Nederland rijdt men vanwege financiele redenen niet met de Ferrari maar met de Volvo, kortom de klasse heet: 360 geen Modena Cup. Het moet denk ik als knipoog naar de Ferrari gezien worden.
Frank 490
26-12-2005, 01:52
Je hebt:
Volvo 360
Ferrari 360 Modena
In Nederland rijdt men vanwege financiele redenen niet met de Ferrari maar met de Volvo, kortom de klasse heet: 360 geen Modena Cup. Het moet denk ik als knipoog naar de Ferrari gezien worden.
Zo is dat. Die knipoog is correct. Geen gedoe met supergetunede auto's die van oorsprong al veel geld kosten, maar lekker en veel racen voor weinig geld met een min of meer standaard Volvo 360. Dat 'min of meer' is volgens een strak reglement vastgesteld. Onderschat trouwens die Volvo 360 van minimaal 15 jaar oud niet: een 'moderne' Golf GTI heeft gewoon het nakijken! Het biedt allemaal geen uitzicht op een carrierre, maar geeft gewoon heel veel plezier. Als men zich in België aangesproken voelt dan ben ik per PM bereikbaar voor verdere informatie.
El Torro
28-12-2005, 23:28
Zo is dat. Die knipoog is correct. Geen gedoe met supergetunede auto's die van oorsprong al veel geld kosten, maar lekker en veel racen voor weinig geld met een min of meer standaard Volvo 360. Dat 'min of meer' is volgens een strak reglement vastgesteld. Onderschat trouwens die Volvo 360 van minimaal 15 jaar oud niet: een 'moderne' Golf GTI heeft gewoon het nakijken! Het biedt allemaal geen uitzicht op een carrierre, maar geeft gewoon heel veel plezier. Als men zich in België aangesproken voelt dan ben ik per PM bereikbaar voor verdere informatie.
Inderdaad, en je racet wel en daar gaat het om.....fun fun fun....TOP ;)
vBulletin® v3.8.2, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.