Raceboy
15-12-2001, 00:40
Mosley denkt aan diesel in Formule 1
14 dec - FIA-president Max Mosley weet weer een nieuwe manier om Formule 1 iets af te remmen. Na de profielbanden, spoorversmalling en reductie van aërodynamische componenten ziet hij een andere aardige uitdaging in het verschiet. Hij vraagt zich af wat er zou gebeuren als de motorenbouwers zich eens op dieselmotoren zouden storten.
Mosley wijst erop dat de ontwerpers van Formule 1-motoren op een ongekende manier grenzen verleggen. "Toen we eind 1994 de cilinderinhoud terugbrachten van drieënhalve liter naar drie liter, spraken de ingenieurs over 600 pk als absolute bovengrens. Nu zijn we niet ver verwijderd van 900 pk." Mosley wil het motorvermogen weer terugbrengen naar plusminus 700 pk. "Het is relatief makkelijk om in te grijpen in de aërodynamica, maar het is beter om het motorvermogen te reduceren."
In het blad Auto Motor und Sport filosofeert Mosley voorzichtig over een andere brandstof. "Dieselmotoren zouden heel mooi zijn. Het probleem is dan dat de motor dan maar 7.000 toeren draait. Dat is nog niet Formule 1-waardig." De motorenbouwers zijn er inmiddels in geslaagd om drieliter benzinemotoren op18.000 toeren te laten draaien.
De 61-jarige Brit toont zich tegenstander van een kunstmatige limiet aan het toerental. Hij pleit voor een limitering van het aantal motoren dat mag worden gebruikt. Mosley zou nog verder willen gaan dan het voorstel dat vandaag bij de wereldraad in stemming wordt gebracht. "Er is nog een voorstel: voorschrijven dat er per Grand Prix-weekeinde maar één motor mag worden gebruikt. Als de motor dan wordt opgeblazen in de trainingen, moet de auto starten vanaf de laatste plaats van de grid
hehe wedden dat VW dan wel in de F1 komt
;)
14 dec - FIA-president Max Mosley weet weer een nieuwe manier om Formule 1 iets af te remmen. Na de profielbanden, spoorversmalling en reductie van aërodynamische componenten ziet hij een andere aardige uitdaging in het verschiet. Hij vraagt zich af wat er zou gebeuren als de motorenbouwers zich eens op dieselmotoren zouden storten.
Mosley wijst erop dat de ontwerpers van Formule 1-motoren op een ongekende manier grenzen verleggen. "Toen we eind 1994 de cilinderinhoud terugbrachten van drieënhalve liter naar drie liter, spraken de ingenieurs over 600 pk als absolute bovengrens. Nu zijn we niet ver verwijderd van 900 pk." Mosley wil het motorvermogen weer terugbrengen naar plusminus 700 pk. "Het is relatief makkelijk om in te grijpen in de aërodynamica, maar het is beter om het motorvermogen te reduceren."
In het blad Auto Motor und Sport filosofeert Mosley voorzichtig over een andere brandstof. "Dieselmotoren zouden heel mooi zijn. Het probleem is dan dat de motor dan maar 7.000 toeren draait. Dat is nog niet Formule 1-waardig." De motorenbouwers zijn er inmiddels in geslaagd om drieliter benzinemotoren op18.000 toeren te laten draaien.
De 61-jarige Brit toont zich tegenstander van een kunstmatige limiet aan het toerental. Hij pleit voor een limitering van het aantal motoren dat mag worden gebruikt. Mosley zou nog verder willen gaan dan het voorstel dat vandaag bij de wereldraad in stemming wordt gebracht. "Er is nog een voorstel: voorschrijven dat er per Grand Prix-weekeinde maar één motor mag worden gebruikt. Als de motor dan wordt opgeblazen in de trainingen, moet de auto starten vanaf de laatste plaats van de grid
hehe wedden dat VW dan wel in de F1 komt
;)