View Full Version : Geen airco's in Le Mans 2006, 2007 en verder.......
Voor de coureurs in ieder geval wel, de ACO stelt een airco verplicht in gesloten wagens vanaf 2006. Temperatuur mag niet hoger worden dan 30 gr. C. Dat lijkt me technisch gezien een hele uitdaging...........
kort verhaal: http://pitstoptv.belbone.be/nieuwsbericht.php?newsid=10343
lang verhaal: http://www.infoscourse.org/article.php?sid=1487&&thold=0
Binnen temperaturen terugbrengen van 60/70 gr naar de verplichte 30 gr.........en dat bij een omgevingstemperatuur van waarschijnlijk 25 tot 35 graden. Let wel, de lucht in de cockpit moet 30 graden zijn. Pedalen, stuur, versnellingshendel, bodemplaat blijven echter net zo warm als voorheen........
Er is dus continu een invloed van een warmtestroom. Je krijgt dus te maken met een gigantische condensvorming........en dat water moet ook weer uit het systeem/wagen. Krijg je zometeen het excuus: "Hmmmm, ben gespind op het condenswater van mijn voorganger" :D
Wagens met de motor voorin hebben dan ook nog eens meer koelvermogen nodig dan wagens met motor achterin. Als ze het voor elkaar krijgen, hulde!
Enkele vragen die me zo invallen:
- Als de airco de geest geeft tijdens de wedstrijd? Krijg je dan een zwarte vlag ofzo........want als amateur race-strateeg zou ik dus de airco in de laatste uren van de wedstrijd "kapot" laten gaan. Meer PK's en minder bezineverbruik?
-Als de temperatuur van 30C niet gehaald gaat worden? Wat dan?
14.6 – Temperature inside the cockpit :
The ambient temperature around the driver must not be higher
than 30°C (86°F) whatever the temperature on the outside when
the car is in motion. After a stop, the temperature must go back
down to this value in 5 minutes maximum.
An efficient air conditioning system comprising a compressor, a
condenser, a pressure reducer and an evaporator is compulsory
for the closed cars. It must be described on the homologation
form and approved by the ACO.
http://www.lemans.org/sport/sport/reglements/ressources/auto_2006/regl_2006_LMGT1_fr_gb.pdf
Hoe gaan ze dat controleren? De temperatuur rondom de coureur? Dus ook bij de voeten c.q. pedalen van de coureur? De temperatuur moet bereikt zijn na 5 minuten? Temperatuuropnemers in de cockpit met een signaal naar de technische keuring?
Het idee van de ACO is prachtig maar een regelrechte nachtmerrie voor de ontwerpers/monteurs. Bij een crash raken de leidingen tussen verdamper en condensor beschadigd.........hoe ga je dat in godsnaam herstellen? Opnieuw solderen onder stickstof, vacumeren en weer opnieuw opvullen? Wellicht flexibele leidingen .........maar vacumeren moet altijd. Want ik neem toch aan dat de ACO volgens de wettelijke eisen te werk gaat ;)
gwyllion
04-12-2005, 13:31
Het minimumgewicht van alle wagens wordt met 25 kg verhoogd om het extra gewicht van de airco te compenseren.
LMP1: 900 kg -> 925 kg
LMP2: 750 kg -> 775 kg
GT1/GT2: 1100 kg -> 1125 kg
De restrictor wordt licht vergroot als een airco inderdaad gemonteerd moet worden.
For closed cars equipped with an air conditioning system, the following restrictors diameter must be increased by :
- 0.5 mm for 1 restrictor ;
- 0.3 mm for 2 restrictors ;uit LMP reglemenent
For front engine cars equipped with an air conditioning system, the following restrictors diameter must be increased by :
- 0.5 mm for 1 restrictor ;
- 0.3 mm for 2 restrictors ;uit GT reglement
gwyllion
04-12-2005, 14:05
Nog 2 opvallende veranderingen uit het reglement.
Noise level:
Dynamic sound readings will be taken during the 2006 events. The method of measurement and the results will be given to the competitors for information.
As from as 01/01/2007 the sound emitted from each car will must not exceed 113 dbA during the qualifying practices and the race. The measurement will be made at 15 meters from the edge of the track.
Uit Annex A over refuelling:10/ A flow restrictor, complying with the drawing 258.3 (FIA – appendix J), with the following dimensions :
- thickness : 2 mm
- maximum inside diameter : 33 mm for cars with a gasoline engine ;
- maximum inside diameter : 38 mm for cars with a diesel engine ;
must be fixed to the outlet on the bottom of the supply tank.
Betekent dit dat diesel wagens sneller kunnen tanken? Of is dit ter compensatie van de grotere viscositeit van de diesel brandstof?
Je krijgt dus te maken met een gigantische condensvorming........en dat water moet ook weer uit het systeem/wagen. Krijg je zometeen het excuus: "Hmmmm, ben gespind op het condenswater van mijn voorganger" :D
:no: Had vroeger toch iets beter moeten opletten in de klas ;) Water uit de verdamper laat je terugstromen richting condensor..........en laat het verdampen over de condensor. Op die manier maak je de capaciteit van de condensor tevens een stuk groter.
Het minimumgewicht van alle wagens wordt met 25 kg verhoogd om het extra gewicht van de airco te compenseren.
Toch is dat niet helemaal eerlijk. Een gesloten wagen krijgt er 25 kg bij op een ongunstige plaats i.v.m. de montage van een airco. Zo'n LMP heeft dat niet nodig en mag die 25 kg plaatsen op de plek waar dat het beste uitkomt. Toch een voordeeltje voor die LMP's.
Een airco pakt toch bijna 10% van het vermogen af? Raar om iedereen 25 kg bij te geven...
gwyllion
04-12-2005, 19:01
Een airco pakt toch bijna 10% van het vermogen af? Raar om iedereen 25 kg bij te geven...Airco weegt enkele kilos, daarom wordt het minimumgewicht verhoogd met 25 kg. Om het toch nog mogelijk te maken om dit gewicht te halen.
Airco neemt inderdaad vermogen weg. Daarom krijgen wagens die een airco monteren (gesloten LMP wagens en GT wagen met motor voorin) een grotere restrictor om het vermogenverlies te compenseren. Dit neemt natuurlijk niet weg dat het verbruik hoger zal liggen; hier wordt geen rekening mee gehouden.
Airco weegt enkele kilos, daarom wordt het minimumgewicht verhoogd met 25 kg. Om het toch nog mogelijk te maken om dit gewicht te halen.
Airco neemt inderdaad vermogen weg. Daarom krijgen wagens die een airco monteren (gesloten LMP wagens en GT wagen met motor voorin) een grotere restrictor om het vermogenverlies te compenseren. Dit neemt natuurlijk niet weg dat het verbruik hoger zal liggen; hier wordt geen rekening mee gehouden.
Zal dit ook de betrouwbaarheid vd motoren niet harder ten proef stellen? (door de grotere restrictoren)
gwyllion
12-12-2005, 11:07
Heel dit gedoe over airco en extra 25 kg zou wel eens kunnen uitgevonden zijn door Audi om aan het minimum gewicht (925 kg) te komen voor de nieuwe R10. De R10 is opnieuw een open prototype en dus kan Audi die extra 25 kg gebruiken voor andere dingen (zoals zwaarder motor en versnellingsbak als gevolg van diesel). Een leuke samenzweringstheorie die te lezen staat op mulsannescorner.com (http://www.mulsannescorner.com/news.html)
Ik stel me de vraag of een team dat een airco heeft die werkt op de technische controle (en eventueel bij de start), waarna het systeem "kapot" gaat tot de laatste ronden, en aan de finish weer werkt, gediskwalificeerd kan worden.
Ook bij een crash die repareerbaar is kan het goed zijn dat de airco onherstelbaar kapot is. Reden tot diskwalificatie? Of hoeveel ronden mag je blijven rijden met een kapotte airco, vooraleer hem te herstellen? Mag je wachten tot de reguliere pitstop? Allemaal vraagtekens...
Allemaal vraagtekens...
Nergens is daar iets van te vinden........het is toch een grotere verandering in het reglement.
Wat betreft airco's, paranoia onder de racefans :D
Let us engage is some amusing speculation on the eve of the Audi R10 reveal. The 2006 ACO Technical Regulations left me scratching my head. Air conditioners? What's the need in the sanctioning body mandating them? Then I received an interesting email regarding the Audi R10..............
http://www.mulsannescorner.com/news.html
Wanneer komt dit in de X-files? ;)
De ingenieurs hebben een jaar uitstel gekregen:
Devant ce constat, Jean Claude PLASSART, Président de l’Automobile Club de l’Ouest, et la direction sportive ont annoncé une modification du Cahier des Charges – article 14.6 – avec l’installation d’un système de réfrigération dans chaque voiture « fermée » fortement recommandée pour 2006 et obligatoire pour 2007.
www.lemans.org 17-01-06
Eerst in het reglement en dan een maand later het reglement weer aanpassen? Waarschijnlijk zijn er dus toch problemen om een airco-systeem te ontwikkelen die aan die eisen kan voldoen.
Reglementen en autosport in het tussenseizoen 2005/2006, blijft een apart verhaal ;)
Het idee van de ACO is prachtig maar een regelrechte nachtmerrie voor de ontwerpers/monteurs. Bij een crash raken de leidingen tussen verdamper en condensor beschadigd.........hoe ga je dat in godsnaam herstellen? Opnieuw solderen onder stickstof, vacumeren en weer opnieuw opvullen? Wellicht flexibele leidingen .........maar vacumeren moet altijd. Want ik neem toch aan dat de ACO volgens de wettelijke eisen te werk gaat ;)
Nou, denk dat ik maar eens ga solliciteren bij de ACO of de FIA ;) Het hele airco-verhaal is van de tafel volgens de laatse berichten in de Motorsport Aktuell.
De fabrikanten (lees, de gesloten LMP1 klasse moet vanaf 2010 een fabrikanten-klasse worden) hebben enkele praktische bezwaren aangevoerd dat een airco in een racewagen zo goed als onmogelijk is. Daarnaast kosten reparaties te veel tijd in de pits.
Bezwaren van de fabrikanten:
-Reparaties van lekke leidingen ten gevolge van een crash kosten minimaal 20 minuten. Vacumeren, standtijd en weer vullen. (Zal maar niet zeggen dat wettelijke standtijd volgens de Nederlandse STEK-wetgeving minimaal 30 minuten is ;) ) Wat is standtijd? Een leiding die vacuum is gezogen (0 bar), de druk is dus lager dan normale luchtdruk (1 bar), moet 30 minuten lang deze onderdruk kunnen weerstaan. Dat wil dus zeggen dat de leidingen en koppelingen dicht zijn
- Bij een crash zouden volgens de fabrikanten schadelijke gassen voor het milieu ontsnappen. Een leugen :D Sinds enkele jaren zijn enkel nog milieuvriendelijke freongassen toegestaan. Zoals R410A en R134A bijvoorbeeld. Criminelen zoals R11, R12, R501 en R22 staan op de lijst van "most wanted" ( ook wel bekend als drijfgassen, CFK-onvriendelijk..........die ouwe zooi uit de spuitbussen van deoderant e.d.)
-Binnen 5 minuten na een pitstop een temperatuur van 30 graden? Onmogelijk. Dan moet de wagen zo goed geisoleerd zijn dat er geen uitwisseling is met de buitenwereld. Anders gezegd: er mag geen verse lucht (zuurstof) naar binnen. Laat die coureurs al maar beginnen met het oefenen van het inhouden van hun adem. :D
Moet zeggen dat ik in december 2005 al mijn twijfels had bij de technische realisering van deze voorgestelde reglementswijzigingen ;) Blijkt het nog zo te zijn ook. Dat kan ik in mijn CV vermelden :D
Toch gaan de coureurs koelere Le Mans edities tegenmoet. Hoe? Koelvesten, die worden verplicht, en "droogijs" voor de openingen van de luchtinlaten (we krijgen dus grotere openingen te zien bij het design van de wagens) t.b.v. de cockpit.
Zal het artikeltje inscannen en de volgende week online plaatsen. Het is voor het goede doel zullen we maar zeggen ;)
Ach, zo maar een berichtje van iemand die weleens een airco'tje calculeerde of een chillertje verhuurd :)
Edit: Hoeveel vergaderingen en uren zouden zijn besteed aan dit onderwerp? Hoeveel spijkerharde declaraties hebben die bewuste personen ingediend? Hoeveel rekeningen liggen op de tafel van advies- en consultancyburo's? Duur grapje :D
gwyllion
28-06-2006, 13:59
Betekent dit dat alle wagens die 25 kg extra zullen verliezen? Dus LMP1 terug 900 kg, LMP2 750 kg, enz.
Ondanks alles toch airco's in alle gesloten wagens die meerijden in Le Mans. Piloten van een LM GTP, LM GT1 of LM GT2 krijgen een makkelijke 24 uur ;)
ACO, organisator van de 24 uur van Le Mans, heeft vorige week de nieuwe technische reglementen bekendgemaakt. Opvallend zijn de geluidsbeperking tot 113 decibels, de impliciete verplichting van de airco in GT’s – waar de temperatuur niet meer dan 32° rond de rijder mag bedragen
http://peterbaert.wordpress.com/2006/11/27/endurance-kortnieuws-3/
Pakken we meteen de nieuwe reglementen erbij:
14.6 – Temperature inside the cockpit (Closed cars):
The ambient temperature around the driver must be
controlled:
1 Either with an efficient air conditioning system (strongly
recommended) which must:
• Comprise a compressor, a condenser, a pressure
reducer and an evaporator ;
• Be described on the homologation form and approved
by the ACO ;
• Maintain the temperature around the driver at 32°C
maximum whatever the temperature on the outside
when the car is in motion ;
• Go back down the temperature at 32°C in 8 minutes
maximum after a stop of the car.
2- Or with an efficient cockpit ventilation system which must:
• Maintain the temperature around the driver at a
maximum of 12°C above the actual temperature when
the car is in motion.
• Be described on the homologation form and approved
by the ACO as well as the thermal insulations to reduce
the heat inside the cockpit. The homologated
equipment must not be modified. The ventilation can be
adjusted by the driver only if the temperature inside the
cockpit is below 32°C. If the ambient temperature
exceeds 32°C, additional effective driver cooling
systems homologated by the ACO or by the FIA are
mandatory.
A temperature sensor can be fitted inside the cockpit by the
organiser at driver’s helmet height to the centreline of the car.
The sensor must be shielded from direct draught (to the
Scrutineers’ assessment).
A driver suit with improved breathability and complying with
FIA 8856-2000 specifications is strongly recommended.
If the temperature around the driver exceed the maximum
permitted above (case 1 and case 2), or if the sensor is
disconnected, the car will be stopped until the problem is
solved.
A driver, who shows at the end of a stint important signs of
tiredness, can be examined by the doctor of the organisation.
If it is due to the heat stress, the driver will not be allowed to
participate again to the race.
http://www.lemans.org/sport/sport/reglements/ressources/auto_2007/regl_2007_LMGT1_fr_gb.pdf
Regels zijn een stuk soepeler geworden. De temperatuur hoeft alleen bereikt te worden in de buurt van het hoofd. Dus niet de comlete binnenruimte. Dat scheelt al een hoop. Tevens de mogelijkheid om dit met ventilatie te doen i.p.v. airco. Dat kan een handige vluchtroute ..............minder storingsgevoelig. Want als de temperatuur niet in orde is mag de wagen niet verder rijden. Uitvallen in Le Mans omdat de airco het niet doet? Staat zo lullig in een persbabbel :D
Bak droogijs erin, ventilator erachter die de lucht er overheen trekt en dan met een gerichte slang richt het hoofd van de coureur. Bij elke pitstop een lading vers droogijs.
Benieuwd hoe ze e.e.a. technisch gaan oplossen ;)
vBulletin® v3.8.2, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.