PDA

View Full Version : copyrights


Stefan
12-12-2005, 12:24
Beste Bestuursleden / Moderators,

Ik weet niet of dit de juiste weg is maar ik kon nergens een algemeen e-mail adres van de Paddock vinden.

Door de bestuursleden en moderators van dePaddock word altijd gehamerd op bronvermelding wanneer het gaat om het plaatsen van foto’s en persberichten. Ik ben het hier volkomen mee eens, veel mensen op internet denken dat alles wat ze vinden vrij te gebruiken is. Maar gisterenavond was het toch wel even schrikken.

Uit verveling was ik een beetje over het internet aan het surfen waaronder ook op dePaddock en tot op mijn grote verbazing zie ik in het topic van *** Race en Tuning Impact - De foto's *** een foto gemaakt door Huudo waar een stand te zien is van dePaddock met op de achtergrond minstens een foto die door mij zijn gemaakt zonder bronvermelding en zonder dat ik ooit toestemming heb gegeven om deze foto’s te gebruiken.

Zeer vreemd dat een organisatie die zelf altijd hamert op copyrights en bronvermelding zelf een steek laat vallen tijdens een grote nationale autosportbeurs.

Gelieve opheldering te geven via e-mail of p.m.

Met vriendelijke groet,

Stefan Coppens
stefan@autosportphotography.com

A.J.
12-12-2005, 14:20
volgens mij zijn dat de foto's van de foto awards van vorig jaar en als daaraan deelneemt mag de paddock deze toch gebruiken voor promotie van hun volgende foto award?

Mark
12-12-2005, 14:24
Idd,

Uit het reglement 2004:
"Per categorie moeten de eerste drie een afdruk van hun foto ingekaderd afleveren in Wheels Themacafé vanaf 01 februari (uiterlijk vóór de ledenvergadering van De Paddock vzw) om tentoon gesteld te worden. Dit mag een origineel of een afgeprinte versie van hun winnende foto zijn, op formaat A4 (20cm x 30cm)."


Mailtje met nadere info is onderweg ;)

Stefan
12-12-2005, 19:40
Dit betekent natuurlijk niet dat jullie die foto's na de awards mogen gebruiken voor andere (commerciële) doeleinden. In het regelement staat duidelijk dat ik van mijn copyrights afzie tijdens de awards

-Door deelname aan de De Paddock Photo Award geeft iedere deelnemer de toestemming aan De Paddock vzw om deze foto’s gedurende de duur van de wedstrijd on-line te plaatsen zonder aanspraak te kunnen maken op eender welke vorm van copyright. Iedere foto zal voorzien worden van een De Paddock Photo Award deelname nummer. Dit wil zeggen dat het copyright gedurende de volledige wedstrijdduur aan De Paddock vzw overgedragen wordt.
-Na afloop van de wedstrijd blijven de foto’s online op de server van De Paddock vzw. Deelnemers die hier bezwaar tegen hebben, dienen dit kenbaar te maken in het deelnemingsformulier. De foto’s blijven ten allen tijden eigendom van de deelnemers.

Mark
12-12-2005, 20:02
Dit betekent natuurlijk niet dat jullie die foto's na de awards mogen gebruiken voor andere (commerciële) doeleinden. In het regelement staat duidelijk dat ik van mijn copyrights afzie tijdens de awards

Welke (commerciële) doeleinden ? :eek: We zijn een vzw!

We staan daar op een beurs om enige bekendheid te geven aan een forum voor en door autosportfans. De uitleg waarom we die foto's gebruikt hebben staat in de mail te lezen en ga ik niet herhalen. Als je voor de situatie geen begrip kunt opbrengen zal ik mijn mening jegens jouw helaas moeten herzien.

Als ik jouw bericht lees krijg ik een gevoel van "Stank voor dank". Via dit forum heb je sinds lange tijd je werk en je kunsten gratis en voor niets kunnen promoten. Als dit dan jouw dankjewel is...............

Sennake
12-12-2005, 20:12
Dit betekent natuurlijk niet dat jullie die foto's na de awards mogen gebruiken voor andere (commerciële) doeleinden. In het regelement staat duidelijk dat ik van mijn copyrights afzie tijdens de awards

Wil je het volgens de letter spelen? Welnu, dan spelen we het volgens de letter. Je hebt jezelf akkoord verklaard van je copyrights af te zien tijdens de awards : aangezien de awards weer volop lopen is er dus niets aan de hand :bye:

Guido
12-12-2005, 20:24
Beste Bestuursleden / Moderators,

Ik weet niet of dit de juiste weg is maar ik kon nergens een algemeen e-mail adres van de Paddock vinden.

Door de bestuursleden en moderators van dePaddock word altijd gehamerd op bronvermelding wanneer het gaat om het plaatsen van foto’s en persberichten. Ik ben het hier volkomen mee eens, veel mensen op internet denken dat alles wat ze vinden vrij te gebruiken is. Maar gisterenavond was het toch wel even schrikken.

Uit verveling was ik een beetje over het internet aan het surfen waaronder ook op dePaddock en tot op mijn grote verbazing zie ik in het topic van *** Race en Tuning Impact - De foto's *** een foto gemaakt door Huudo waar een stand te zien is van dePaddock met op de achtergrond minstens een foto die door mij zijn gemaakt zonder bronvermelding en zonder dat ik ooit toestemming heb gegeven om deze foto’s te gebruiken.

Zeer vreemd dat een organisatie die zelf altijd hamert op copyrights en bronvermelding zelf een steek laat vallen tijdens een grote nationale autosportbeurs.

Gelieve opheldering te geven via e-mail of p.m.

Met vriendelijke groet,

Stefan Coppens
stefan@autosportphotography.com

Er bestaat zoiets als de letter van de wet en de geest van de wet. Laat ik hier mee starten.

We zijn er in het verleden - terecht denk ik - op aangesproken geweest om bronvermeldingen in acht te nemen. Dit om het werk van journalisten en andere websites te respecteren en dat wordt redelijk goed opgevolgd. We hebben dit niet omdat gedaan omdat de letter van de wet ons dat gebied, maar omdat we naar de geest ervan wilden handelen. Bovendien is het nog altijd zo dat iedere poster, verantwoordelijk is voor wat ie hier komt neertikken/verkondigen, wij zijn dat niet, maar willen daarin wel helpen waar we kunnen.

Wat er dit weekend gebeurd is met de foto, is toch van een ander kaliber. We hebben immers een wedstrijdje "onder ons, motorsportfans" georganiseerd om eens te kijken wie er allemaal mooie foto's kan maken. Daarop volgend hebben deze foto's ter expositie een tijdje in Wheels gestaan, waarop redelijk wat foto's door de desbetreffende eigenaars weer zijn opgehaald. Een aantal andere zijn gewoon niet opgehaald en werden ook niet geclaimd. Die foto's, en ze waren écht niet allemaal van jou, hebben we opgehangen ter decoratie van de wanden om de bezoekers te laten zien wat voor moois de leden van DePaddock kunnen maken. U zegt "(commerciele) doeleinden?" Als je denkt dat we er ook maar 1 euro aan verdiend hebben, en die foto van jou nodig hadden om onze Award te promoten, dan heb je het mis. Daarvoor hadden we een slideshow van de huidige inzendingen op de kop van de stand draaien. En als decoratie een doel is op zich, dan zijn we aan het miereneuken. Bovendien hebben er 4 grote posters - en niet in een A4 formaatje - van een Belgische topfotograaf de andere wanden versiert. Uit die hoek echter geen woord... Of gaan we ons als fotograaf tegenwoordig op deze manier een plaats veroveren in de autosportwereld?

Echter, volgens de letter van de wet, heeft u volkomen gelijk. Volgens de geest van de wet denk ik dat u er behoorlijk naast zit.

Of moeten we met onze club dan maar ophouden met dat soort activiteiten te organiseren voor onze leden? Ik ben er zelfs 100% zeker van dat er bepaalde mensen in bepaalde entoerages dat maar al te graag zouden zien gebeuren. Om over de door Mark aangehaalde gratis promotie die u hier kan genieten nog maar te zwijgen...

Waar zijn we weer mee bezig? :confused:

Scapa
12-12-2005, 23:38
Soms vraag ik mij echt af waar wij (en vooral degene die nog véél meer tijd in DePaddock steken dan mij) mee bezig zijn :crazy: Onder de winnaar van de Award hing ter informatie wel de naam van de fotograaf. Het was inderdaad niet onmogelijk geweest om bij iedere foto de naam van de fotograaf, z'n nickname, e-mailadres, telefoonnummer, adres,... te zetten maar dan was er ongetwijfeld weer iemand die kwam klagen over de privacywetgeving:applaus: ;) :fight:

Scapa
12-12-2005, 23:52
Sorry Stefan dat we hier wat over de schreef gaan maar wat sommigen die zich belangeloos voor de VZW inzetten ooit naar het hoofd gesmeten krijgen... dat tart alle verbeelding. Dit is weer zoiets waardoor de bestuursleden perplex staan eh. Die mensen moeten meer inzitten met gerechtelijke vervolgingen dan het runnen en het interessant maken van de VZW. De wereld op z'n kop. De moed zou je voor minder in de schoenen zinken.

Bij als mod is "de goesting" al dicht tegen het nulpunt aanbeland, dat de admins er nog met zo'n zo'n geweld achterstaan is bij mij soms een raadsel ;) Het makkelijkste voor hun en voor mij is gewoon ophouden met het forum en vzw en gewoon naar de raceweekends gaan en elkaar daar ontmoeten. Heel wat minder verantwoordelijkheid en problemen. Aargh, den oude (pre-internet) tijd :rolleyes:

Stefan
13-12-2005, 00:22
Scapa, het is mijn bedoeling niet geweest om jullie tegen de schenen te schoppen, ik waardeer echt wat organisatie achter de paddock allemaal doet. Voor mij is dit redelijk beperkt door gebruik te mogen maken van dit forum maar als ik lees wat jullie met de leden doen kan ik dat alleen maar aanmoedigen.

Achteraf is mijn openingspost misschien een beetje overdreven geweest, en nu ik een beetje ben afgekoelt heb ik gezien dat ik sommige dingen misschien beter voor me had kunnen houden.

Mijn excuses hiervoor.

Mark
13-12-2005, 00:27
Mijn excuses hiervoor.

Ok, wat mij betreft.....zand erover ;)

Guido
13-12-2005, 00:31
Mijn excuses hiervoor.

accepted.

En af en toe eens hard van leer trekken, kan zeker geen kwaad. Als we op het eind elkaar terugvinden, is er niks aan de hand. Zo leren we elkaar tenminste beter kennen. ;)