View Full Version : Audi R10, nieuwtjes + presentatie
De Audi R10 wordt op 13 december in Parijs voorgesteld. Bron: DSC.
gwyllion
23-11-2005, 11:51
De Audi R10 wordt op 13 december in Parijs voorgesteld. Bron: DSC.Eindelijk :eek: :applaus: :worship: Ik wacht in spanning.
John Hindy bevestigt trouwens dat hij ook een uitnodiging gekregen heeft.
A uit PDGRacing
03-12-2005, 11:01
De Audi R10 wordt op 13 december in Parijs voorgesteld. Bron: DSC.
Volgens een artikel in Auto Hebdo zou de R10 deze week gereden hebben in Mugello. Is er nog iemand die iets horen waaien heeft? Google brengt niet direct bevestiging of foto's... :frusty:
gwyllion
03-12-2005, 11:37
Audi werknemers krijgen de wagen naar het schijnt op 6 december te zien. Ze hebben wel strikte instructies gekregen om geen fototoestelen (GSM, ...) mee te brengen.
gwyllion
05-12-2005, 10:29
De Audi R10 wordt op 13 december in Parijs voorgesteld. Bron: DSC.In de Audi Motorsport newsletter van deze week (http://car.kak.net/modules.php?op=modload&name=News&file=article&sid=4873&mode=thread&order=0&thold=0) staat dit (en natuurlijk dat Kristensen/Ekstrom RoC Nations Cup gewonnen hebben):
Audi R10 world premiere in Paris
Le Mans: The countdown has started: On Tuesday, 13 December, Audi unveils the eagerly awaited successor of the ultra-successful Audi R8 in Paris. The new R10 is one of the most ambitious projects which Audi Sport has ever undertaken.Ik wacht in spanning. R10 is ook de officiele benaming.
Zouden ze de unveiling op het Audi Channel uitzenden ?
A uit PDGRacing
05-12-2005, 22:21
Zouden ze de unveiling op het Audi Channel uitzenden ?
Wat is het Audi Channel?
Een kanaal dat ik recent op mijn satellietontvanger tegenkwam...
Door uw vraag de website eens gezocht en gevonden :) :
http://www.audi.co.uk/experience/channel/
A uit PDGRacing
06-12-2005, 20:18
Merci Alain, merci Alain.
Ik heb spijtig genoeg geen schotel. Trouwens volgende week deze tijd is het van dattum...
gwyllion
11-12-2005, 13:17
Zouden ze de unveiling op het Audi Channel uitzenden ?De presentatie is te volgen via live stream op internet
:worship:
Presentation of the Audi R10 "live" on the internet
The Audi R8 wrote motorsport history for six long years winning 61 from 77 races it contested - five of them at the legendary 24 Hours of Le Mans. Its eagerly awaited successor is now raring to go: the Audi R10. There has already been a great deal of speculation concerning the new Audi sports car in the media. One thing is certain: Because of its new technology and numerous innovative details, the R10 is one of the most ambitious projects ever to have been implemented at Audi Sport.
- World Premiere of the new Audi race car in Paris
- "Live" broadcast on www.audi.de and www.audi.com
On 13 December, the R10 will be presented to media representatives from all around the world in the city centre of Paris. The presentation and the following press conference can be followed "live" via the internet: From 12:00 noon onwards a video "live" stream from Paris will be available at www.audi.de and www.audi.com. The direct link to follow the broadcast will be www.audi.de/r10.
Uit Audi Sport persbericht.
blijkbaar heeft motorsport.com speciale privileges, want zij hebben nu al foto's, van shakedown en studio-shoot
linkje:
http://www.motorsport.com/photos/select.asp?S=ALMS&Y=2005&D=&N=&E=Audi_R10_presentatio%/Shakedown
The Interceptor
13-12-2005, 03:28
Ik heb de foto's ook net gezien.
Ziet er wel mooi uit allemaal. Heeft nog wel wat grote lijnen van de R8, maar er is toch hard aan gewerkt hoor. Meest opvallende is ongetwijfeld de neus.
Trekt meer en meer op de huidige F1 wagens, maar dan met de banden ook afgeschermd.
Ik zie hem toch liever in die zilvere kleuren precies als het zwarte waarin hij getest werd.
gwyllion
13-12-2005, 09:10
blijkbaar heeft motorsport.com speciale privileges, want zij hebben nu al foto's, van shakedown en studio-shoot
linkje:
http://www.motorsport.com/photos/select.asp?S=ALMS&Y=2005&D=&N=&E=Audi_R10_presentatio%/ShakedownHet lijkt een vergissing in zake het embargo dat op de foto's geldt, want zij staan niet meer online :frusty:
Gelukkig heeft Mulsanne Mike ze al gekopieerd op zijn website en wat commentaar bij neergeschreven :worship:
http://www.mulsannescorner.com/news.html
En ze staan op http://www.speedarena.com/gallery/gallery2.php?mode=album&album=/Sportscar/Le%20Mans/2006/Audi%20R10
gwyllion
13-12-2005, 09:43
Het lijkt een vergissing in zake het embargo dat op de foto's geldt, want zij staan niet meer online :frusty:
Gelukkig heeft Mulsanne Mike ze al gekopieerd op zijn website en wat commentaar bij neergeschreven :worship:
http://www.mulsannescorner.com/news.htmlEr zou toch geen embargo op de foto's zijn:
That's odd, the images are available on Audi's press site and I haven't read about an embargo. In fact I've just pulled them all off Audi's server. And I don't have a release from them saying NOT to use them...
gwyllion
13-12-2005, 12:50
De presentatie is te volgen via live stream op internet
:worship:De live stream is al actief: http://www.audi.com/r10 Voorlopig enkel wat promo materiaal, maar om 12:10 begint het echte werk ;)
gwyllion
13-12-2005, 12:55
En ze staan op http://www.speedarena.com/gallery/gallery2.php?mode=album&album=/Sportscar/Le%20Mans/2006/Audi%20R10
Nog hogere resolutie op http://www.infoscourse.org/article.php?sid=1503
De twee-voudige rollbar achter de coureur, dat lijken net twee hangtieten als ik het vooraanzicht bekijk :D :D Wagen ziet eruit als een Formule wagen met wielkasten. Zoals vroeger in de roemruchte Interseries.
insanity
13-12-2005, 13:39
Buiten die twee *hangtieten* - die ongetwijfeld wel verantwoordbaar zullen zijn om de een of andere reden :D - ziet de wagen er erg mooi uit.
Eens benieuwd of hij zo snel is als hij eruit ziet...
En hopelijk aanwezig op de 1000 Km van Spa ? :eek:
gwyllion
13-12-2005, 14:07
De twee-voudige rollbar achter de coureur, dat lijken net twee hangtieten als ik het vooraanzicht bekijk :D :D Wagen ziet eruit als een Formule wagen met wielkasten. Zoals vroeger in de roemruchte Interseries.De voorkant is duidelijk geinspireerd door de Bentley van 2003:
http://www.mulsannescorner.com/Bentley-BC27.jpgHet heeft ook wat weg van de hybride Lister.
dan vond ik de bentley toch stukken mooier !!! (vooral om dat het een geslote wagen is)
maar de audi ziet er ook nie slecht uit..
al iets bekent over de rijders ???
gwyllion
13-12-2005, 14:35
al iets bekent over de rijders ???Nee :( Tom Kristensen is een zekerheid aangezien hij op de voorstelling aanwezig was. Frank Biela is de piloot in de wagen tijdens de shakedown. Sebring zal de eerste grote test zijn voor de R10.
waarschijnlijk weer Biela, Kristensen, Werner, en co
Bart.Vandecavey
13-12-2005, 14:43
Ik vind dat toch echt een belachelijk zicht -> TDI
gwyllion
13-12-2005, 14:50
Er zijn wat meer technische gegevens bekend:
5.5 V12 biturbo diesel, volledig uit aluminium
inspuitdruk boven 1600 bar
meer dan 650 pk en 1100 Nm koppel :eek:
bruikbare vermogenband van 3000 tot 5000 tpm
door lager verbruik kan de dieselmotor 1 of 2 rondjes meer doen als de FSI motor
versnellingsbak door Audi zelf ontwikkeld in samenwerking met Xtrac
door het grote koppel zouden minder versnellingen gebruikt kunnen worden (Dr Ulrich antwoordt redelijk vaag uit deze vraag)
wielbasis is langer (nodig dat in LMP1 reglement overhang gewijzigd is)
banden vooraan breder (gevolg van gewijzigde gewichtsverdeling waarschijnlijk)
Michelin zorgt voor banden die het grote koppel aankunnen en tractiecontrole helpt ook om de banden te sparen
Joest zal wagen runnen
deelname aan Sebring bevestigd
gwyllion
13-12-2005, 14:52
Het volledige Audi persbericht staat op http://www.speedarena.com/news/publish/sportscar/article_6324.shtml Zeker de moeite om te lezen aangezien dit heel wat informatie bevat.
Ik vind dat toch echt een belachelijk zicht -> TDIdat is toch een goede reclame voor de audi diesels !!
ik meen dat enkele jaren terug ook een vw bora in de 'new procar' (zoals het toen nog genoemd werd) ook rond reed met TDI erop..
Wel leuk om zoiets eens te zien via het net. Opmerkelijk was het einde van de voorstelling..........men had tot 14.00 uur de tijd voor het maken van foto's. Reden? De wagen moest weer ingeladen worden voor de volgende test. Iemand een idee waar ze die test eind november hebben gehouden? Kon uit de beelden niet echt een idee vormen...........leek nog het meest op een roadcourse ergens in de Verenigde Staten.
O ja, er was er een zo slim om Ullrich te vragen hoe het nou zat met de DTM. Goh, wat keek ie zuur.......zijn norse antwoord: "We zijn hier om over de R10 te praten, er is nog geen beslissing genomen"
Eentje stelde vraag of men op termijn met de R10 richting de States ging? Want diesel neemt geen voorname rol in op de Amerikaanse brandstofmarkt voor personenwagens. Antwoord heb ik gemist.........iemand van jullie?
gwyllion
13-12-2005, 16:43
Je kan de stream van de hele show gewoon opnieuw bekijken op http://www.gff-gmbh.net/projekte/kunden/audi/dsl.asx
Het roll-out filmpje begint op 22:15 (gewoon voortspoelen naar dat tijdstip).
Zo op het oog is de R10 gebaseerd op de R8, echter dan met een dubbele rolbeugel (Jammer dat ACO ooit dat besluit heeft genomen) en een neus die een combinatie is van de Bentley en een F1 wagen.
gwyllion
13-12-2005, 19:29
Infoscourse.org heeft al enkele foto's van het eventement online staan: http://www.infoscourse.org/article.php?sid=1504&&thold=0 Later meer.
Er stond op een Amerikaanse website (weet niet meer welke :o) dat er weleens een zweedse combinatie op de Audi R10 zou kunnen rijden.
met name :
- Stefan Johansson
- Kenny Brack
- Mattias Ekström
Dat gerucht over die "Zweedse R10" zweeft al enige tijd over het net. De bron: http://www.automotorsport.se/nyhetsmall.asp?version=26183
Kan me niet voortstellen dat Audi van zijn gebruikelijke coureurs afstapt, dan lijkt me een "Franse Oreca" R10 logischer. De R10 zal niet voor het oprapen zijn.
Werner333
14-12-2005, 00:44
Iemand een idee waar ze die test eind november hebben gehouden? Kon uit de beelden niet echt een idee vormen...........leek nog het meest op een roadcourse ergens in de Verenigde Staten.
Lausitzring??
Daar hebben ze altijd al veel getest.
Lausitzring??
Daar hebben ze altijd al veel getest.
Blijkt te gaan om het circuit Almeria in Spanje, volgens de Autosport van 15-12-05
gwyllion
20-12-2005, 12:33
Leuk technisch leesvoer: http://www.mulsannescorner.com/juhaAudiR10.html
Zo'n dieseltje is niet langzaam.........maar hoe snel is ie nu? De sites spreken elkaar tegen:
De afgelopen drie dagen was de Sebring Raceway het toneel voor de ALMS-wintertesten. Zoals het Audi betaamt, waren de afgelopen dagen een schot in de roos. De nieuwe R10 toonde zich niet alleen de snelste van het lot, maar verpulverde ook het ronderecord van afgelopen jaar.
http://pitstoptv.belbone.be/nieuwsbericht.php?newsid=10698 d.d. 26-01-06 15.48
De andere site:
With his best time of 1:47.308, Capello beat the 2002 track record, and was less than a second slower than the fastest laptime of the car's successful predecessor, the R8, set during tyre testing last winter.
www.autosport.com d.d. 26-01-06
gwyllion
26-01-2006, 17:10
Beiden zijn correct ;) With his best time of 1m 47.308s, Dindo Capello beat the track record which was set in 2002, and was less than a second slower than the fastest lap time of the car's successful predecessor, the R8 set during tyre testing last winter. Frank Biela achieved a personal best of 1m 48.284s after completing a different test programme.bron: Audi R10 continues to improve (http://car.kak.net/modules.php?op=modload&name=News&file=article&sid=4976&mode=thread&order=0&thold=0)
Die besttijd is natuurlijk relatief omdat Porsche en Dyson niet meer getest hebben tijdens de 3de dag die veel koeler was.Dino Capello: "I know, however, that the conditions were perfect today. The track had a lot of grip and temperatures were low. At Sebring, conditions keep changing all the time. Therefore, the results are difficult to judge - especially as our strongest competitors did not run anymore on the last day."
De Audi is in elk geval onmiddellijk betrouwbaar (buiten enkele kinderziektes met ophanging en elektronica): in totaal legden de 2 Audis samen 400 rondjes af (waarvan er 262 tijdens de laatste dag) en de Porsche slechts 63 (heel wat motorproblemen).
Beiden zijn correct ;)
Als ik heel eerlijk ben dan is de weergave op autosport.com toch de meest correcte van de twee ;)
Gezien de timing van de testdagen officieus is, wordt er geen rekening gehouden met tijden van testsessies in het verleden. Dus kan je de tijden (eveneens offcieus) van dit jaar enkel vergelijken met de kwalificatie en racetijden van de vorige edities van de wedstrijd. De rest is voer voor interpretatie.
mvg,
Joost
gwyllion
27-01-2006, 16:13
De tijden tijdens deze wintertest zeggen natuurlijk weinig. De 3de dag was er veel grip op het circuit en een lagere temperatuur; en Porsche en Dyson hebben die dag niet gereden.
In maart zal het wel pak warmer zijn nu in Sebring, dus zijn de tijden automatisch trager. Natuurlijk wordt er dan met kwalificatierubber gereden en zullen de Audi en Dyson Lola wel wat extra snelheid gevonden hebben...
Verpulveren is in elk geval toch wel lichtjes overdreven: 7 tiende sneller dan beste kwalificatie R8, iets meer dan 1 sec sneller beste race ronde R8, maar nog steeds 7 tiende trager dan R8 vorig jaar tijdens wintertest.
Kristensen, R8, wintertest Sebring 2005: 1:46.590
McNish, R8, wintertest Sebring 2005: 1:46.820
Capello, R10, wintertest Sebring 2006: 1:47.308
Kristensen, R8, Sebring 2002 (kwalificatie): 1:48.029
Kristensen, R8, Sebring 2002 (race): 1:48.418
Kristensen, R8, Sebring 2005 (race): 1:48.580 (kwalificatie uitgeregend)
gwyllion
26-02-2006, 12:47
Eerst werd aangenomen dat Audi enkel in Sebring en Le Mans zou racen met de nieuwe R10. Dit blijkt echter incorrect: na Le Mans zullen Joest/Champion met 2 R10s in de laaste ALMS wedstrijden racen :drewl: In de 3 ALMS races na Sebring en voor Le Mans zullen er echter ook nog Audis te zien: de bejaarde Audi R8 :applaus:
Ik ben benieuwd welke piloten in ALMS zullen racen. Kristensen lijkt mij enkel in Sebring en Le Mans te racen. Dus zal de keuze gemaakt worden tussen de overige 5 piloten: Biela, Capello, McNish, Pirro, Werner. McNish heeft een sleutelrol in handen: als hij in DTM racet, is de ALMS snel gemaakt, maar als hij in ALMS racet, valt er 1 iemand af.
vBulletin® v3.8.2, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.