View Full Version : De nieuwe F1-wagens voor 2006
De eerste die zijn wagen af had voor 2006 was Toyota. De eerste grote testsessie van de '06 wagen zit er reeds een weekje op. Alhoewel die wagen niet helemaal 2006 was........ chassis, motor en alle andere onderdelen zijn van fabrikaat 2006 behalve het aero-pakket en bodywork. Dat was nog van fabrikaat '05. Op die manier kan men optimaal gebruik maken van de beschikbare tijd in de windtunnel. Dus qua uiterlijk zal die wagen nog wel iets veranderen.
Vandaag de eerste foto's van de nieuwe Red Bull, over een extreem kontje gesproken ;) Dat ziet er toch wel apart uit......
http://www.f1world.be/images/uploads/2005/teams/Redbull/coulthard2-debuutrb2-silv-dec05.jpg
www.f1world.be
die redbull is wel mooi !!
ik ben benieuwd welke aerodynamische dingen er dit jaar gaan zijn en op welke auto
in 2004 hed je de walrus van bmw,in 2005 de viking van mclaren.. wie weet dat het dit jaar zal geven..
senna's kingdom
17-12-2005, 15:23
RBR heeft hoge verwachtingen voor de toekomst.
Dit jaar willen ze top 5 en vanaf 2007 overwinningen.
Ik denk dat toyota er goed aan doet om zo vroeg te beginnen.
Nu kan me nog veel testen wat toch belangrijk kan zijn om de idiale banden te vinden en alles goed voor te bereiden voor de start van het seizoen.
Maar tot hier toe gaat het toch nog niet vlekkeloos.
Ik denk dat het tussen dezelfde teams als 2005 zal gaan voor de tittelstrijd.
Mclaren,Renault en Ferrari.
@senna's kingdom,
Gelieve te letten op uw gebruik van de Nederlandse taal. Strenge regels op het forum hanteren we niet. We vragen wel leesbare berichten van onze members. Hoofdletters, komma's en punten maken een wereld van verschil.
Indien we geen verbetering constateren zullen we u een ander berichtje sturen ;) Iedereen is welkom op De Paddock maar wel graag met duidelijk leesbare berichten.
senna's kingdom
18-12-2005, 22:27
aangepast;)
nog een kleine opmerking over uw berichtje: ferrari was in 2005 niet bepaal in strijd voor de titel :+
The Interceptor
09-01-2006, 15:56
Morgen zal Fisichella de nieuwe Renault (R26) besturen op het circuit van Jerez. Benieuwd hoe hard ze daar weer gewerkt hebben.
bron: f1.com
en mclaren mercedes gaat in het oranje testen !!??
welke hollander heefy daar weer voor gezorgt :+
http://pitstoptv.belbone.be/nieuwsbericht.php?newsid=10575
oranje is de mclaren-kleur ;)
oranje is de mclaren-kleur ;)hhm da wist ik nie :o
te hopen gaan ze in 2006 nog in het zilver rijden want dat is het enigste waar ik (als ferrari-schumacher fan) ooit jaloers op ben geweest;mooiere kleuren !! maar hopen dat de "Silberpfeile" niet de "oranjepfeile" (ofzoiets in die aard) worden...
Mr.Dallara
09-01-2006, 21:48
en mclaren mercedes gaat in het oranje testen !!??
welke hollander heefy daar weer voor gezorgt :+
http://pitstoptv.belbone.be/nieuwsbericht.php?newsid=10575
Ik las het daarnet ook op pitstop.tv, maar ik zag er boven wel twee foto's (http://pitstoptv.belbone.be/cms/media/Photo/11368253930368_mclarenoranje2.jpg)van een gele Mclaren... :confused: Terwijl men dan kopt met " F1 - McLaren in oranje naar Jerez"
Of ben ik kleurenblind geworden???
hhm da wist ik nie :o
te hopen gaan ze in 2006 nog in het zilver rijden want dat is het enigste waar ik (als ferrari-schumacher fan) ooit jaloers op ben geweest;mooiere kleuren !! maar hopen dat de "Silberpfeile" niet de "oranjepfeile" (ofzoiets in die aard) worden...
ze zullen wel in de mercedes-kleur het seizoen afwerken ;)
silberpfeile dus
Petter-Jån
09-01-2006, 22:51
Om de een of andere reden rijden ze toch elke winter in het oranje?
Dat het geel lijkt, komt mss door de lichtinval, door de foto, of door de kleurweergave van je scherm of zo?
Misschien dat ze dat niet elk jaar doen, daar ben ik nu niet zeker van, maar in het verleden hebben ze toch heel zeker dikwijls met oranje auto's gereden in de winter!
The Interceptor
09-01-2006, 23:07
Ze hebben inderdaad al enkele winters in die kleur rondgereden, maar als ik me goed herinner moet dat toch al geleden zijn van de periode dat Hakkinen nog bij McLaren reed?
Om de een of andere reden rijden ze toch elke winter in het oranje?
Dat het geel lijkt, komt mss door de lichtinval, door de foto, of door de kleurweergave van je scherm of zo?
Misschien dat ze dat niet elk jaar doen, daar ben ik nu niet zeker van, maar in het verleden hebben ze toch heel zeker dikwijls met oranje auto's gereden in de winter!
Het orangje wordt gebruikt (telkens) wanneer er van belangrijke sponsor gewisseld wordt - dacht ik. De kleur wordt gebruikt omdat het eigenlijk dé Mclaren kleur bij uitstek is - werd nl. al gebruikt ten tijde van Bruce McLaren. ;) Voor een beetje achtergrond in dit belangrijk stukje autogeschiedenis, kan je terecht op www.bruce-mclaren.com
Dominique
10-01-2006, 00:10
Het orangje wordt gebruikt (telkens) wanneer er van belangrijke sponsor gewisseld wordt - dacht ik.
Nee, oranje is DE McLaren kleur. Punt uit. Voor de races worden de wagens gespoten in de kleuren van de sponsors, maar in het tussenseizoen zullen ze in het oranje staan. Als ik me niet vergis zijn ze ook al een aantal keren in het oranje aan de pers voorgesteld. Maar daar ben ik niet voor 100% zeker van.
Nee, oranje is DE McLaren kleur. Punt uit. Voor de races worden de wagens gespoten in de kleuren van de sponsors, maar in het tussenseizoen zullen ze in het oranje staan. Als ik me niet vergis zijn ze ook al een aantal keren in het oranje aan de pers voorgesteld. Maar daar ben ik niet voor 100% zeker van.
Niet tijdens ieder tussenseizoen. ;)
Klopt Huudo, de laatste keer dat we een McLaren in het oranje zagen, is al geleden van de MP4-13 (seizoen 1998). Bij mijn weten is er in de recente nog nooit een McLaren in het oranje voorgesteld...
http://membres.lycos.fr/arnoral/mp4-13_1.jpg
The Interceptor
10-01-2006, 15:29
De Renault R26 heeft ondertussen zijn eerste rondjes gereden op Jerez.
Blijkbaar hebben ze toch weer hard gewerkt de afgelopen maanden bij Renault. Vind het persoonlijk héél knap dat ze al als 3e team met de nieuwe wagen op de baan komen, omdat ze toch in 2005 zijn blijven doorontwikkelen tot de laatste race om beide titels binnen te halen.
Enkele foto's zijn te bezien op:
www.f1racing.nl
www.f1-live.com
De grootste veranderingen zitten duidelijk achterop de wagen. De achtervleugel wordt middenin een héél stuk minder 'doorgebogen' dan aan de zijkanten. En (waarschijnlijk hierdoor) is er nu ook middenin de achtervleugel nog één bevestiginspunt met de wagen zelf. Dus niet meer enkel de zijkanten vd achtervleugel die verbonden zijn met de wagen.
Aan de sidepods is er ook weer wat gewijzigd. Weer héél véél van die flapjes en dergelijke aan de zijkanten.
Maar wat die achtervleugel betreft, is het toch wel een opvallende wijziging. Bij de meeste teams vormt die van links naar rechts gewoon een verloop volgens een rechte lijn. En nog opvallender McLaren deed vorig jaar net het tegenovergestelde: namelijk dat het midden vd achtervleugel meer raking heeft met de lucht.
Klopt Huudo, de laatste keer dat we een McLaren in het oranje zagen, is al geleden van de MP4-13 (seizoen 1998). Bij mijn weten is er in de recente nog nooit een McLaren in het oranje voorgesteld...
http://membres.lycos.fr/arnoral/mp4-13_1.jpg
verdomd mooie kleur anders, zo.
Maar goed, de kleurtjes in de F1 veranderen dit jaar toch aanzienlijk. Het gele van Jordan wordt saai grijs-wit-rood, de Minardi wordt een RedBull kloon, en we krijgen een Super Aguri ! (die teamnaam gaat ze nog berouwen als ze supertraag lijken te zijn in die oude Arrows bolides :D )
die oude arrows-wagen zullen maar een paar wedstrijden meegaan ;)
dan zouden ze moeten vervangen worden door nieuwe, zelf-ontwikkelde, wagens
Bart.Vandecavey
10-01-2006, 20:39
verdomd mooie kleur anders, zo.
Maar goed, de kleurtjes in de F1 veranderen dit jaar toch aanzienlijk. Het gele van Jordan wordt saai grijs-wit-rood, de Minardi wordt een RedBull kloon, en we krijgen een Super Aguri ! (die teamnaam gaat ze nog berouwen als ze supertraag lijken te zijn in die oude Arrows bolides :D )
supertraag is ook super hé
A uit PDGRacing
10-01-2006, 21:47
De grootste veranderingen zitten duidelijk achterop de wagen. De achtervleugel wordt middenin een héél stuk minder 'doorgebogen' dan aan de zijkanten. En (waarschijnlijk hierdoor) is er nu ook middenin de achtervleugel nog één bevestiginspunt met de wagen zelf. Dus niet meer enkel de zijkanten vd achtervleugel die verbonden zijn met de wagen.
Aan de sidepods is er ook weer wat gewijzigd. Weer héél véél van die flapjes en dergelijke aan de zijkanten.
Die achtervleugel viel me op, maar ook de voorspoiler. Die lijkt sterk op de 2005-McLaren.
gwyllion
11-01-2006, 17:04
De tijdelijke kleur van de BMW Sauber is echt wel origineel :D
http://images.f1racing.net/large/54587.jpg
ze zien er maar witjes uit :o
De tijdelijke kleur van de BMW Sauber is echt wel origineel :D
http://images.f1racing.net/large/54587.jpg
en de aero-mosterd duidelijk bij Ferrari vandaan gehaald...
gwyllion
11-01-2006, 18:41
en de aero-mosterd duidelijk bij Ferrari vandaan gehaald...Sauber rijdt toch al lang met die neus rond?
http://images.f1racing.net/large/54301.jpg
De BMW is nog steeds de oude Sauber wagen, enkel in een nieuwe kleur.
bluelite
11-01-2006, 19:23
Bernie Ecclestone zal blij zijn met die witte kleur.
(Ecclestone heeft iets met wit. Nadat hij Brabham had overgekocht van Tauranac in '72, heeft hij de muren in de fabriek wit laten verven en werden alle playboy-posters van de muur gehaald. Zodoende konden de werknemers zich concentreren op hun werk en volgens Bernie is een witte kleur makkelijk proper te houden. Vandaar ook de witte Brabhams vanaf 1972)
gwyllion
11-01-2006, 19:31
Misschien waren de blauwe stickers gewoon nog niet af :D
Sauber rijdt toch al lang met die neus rond?
De BMW is nog steeds de oude Sauber wagen, enkel in een nieuwe kleur.
Vandaar dus - de ontwerpen uit La Suisse en dat van Italië leken ook erg op elkaar, vandaar dus ook mijn comment. Maar dan zal er nog wel iets nieuws en beters uit de bus komen - hoop ik toch voor hun dan. Afwachten maar weer. ;)
de nieuwe ferrari:
http://motorsport.com/photos/f1/2006/gen/f1-2006-gen-xp-0313.jpg
foto: motorsport.com
The Interceptor
16-01-2006, 21:24
Vandaag heeft Schumacher de eerste rondjes gereden in de nieuwe Ferrari op Fiorano. Op www.f1racing.nl staan enkele fototjes van de test.
Vooral aan de achterkant is er hard gewerkt natuurlijk, door de nieuwe motorreglementen. Spijtig genoeg nog steeds dat stukje onder de voorvleugel :s
Wel opvallend is de positie van de spiegels, gemonteerd op de sidepods, en bijgevolg ook veel meer naar buiten. 't Is te hopen voor Schumacher en Massa dat ze die niet teveel nodig hebben, of ze gaan er nog nekpijn aan over houden :)
En lijkt het mij nu maar zo, of zit de piloot wel erg ver naar achter?
JPMontoya
17-01-2006, 18:29
http://images.f1racing.net/large/54843.jpg
De nieuwe BMW Sauber
http://images.f1racing.net/large/54868.jpg
http://images.f1racing.net/large/54843.jpg
De nieuwe BMW Sauber
De kleurenstelling vind ik niet echt mooi. Had toch gehoopt op iets zoals de M3 GTR.
ik vind het toch een knappe wagen
kvind het blauw er wat bijgesmeten zo van "ohja dat moet er ook nog op"
Thomaske
17-01-2006, 19:41
Auto-sport.nu was ook aanwezig op de Launch van BMW Sauber. Er zijn al enkele foto's te vinden op www.auto-sport.nu
Op Pitstop.tv kan je ook enkele foto's vinden.
Mvg...
http://images.f1racing.net/large/54868.jpg
Ik vind deze kleurstelling geweldig !!!!!!!!!!! ;)
The Interceptor
17-01-2006, 21:20
De nieuwe kledinglijn ziet er wel strak uit ja :D
De wagen op zich valt goed mee, mss wel de mooiste van de nieuwe wagens tot nu toe. Maar daar zijt ge natuurlijk niet veel mee. Echt veel verwacht ik van het team nog niet dit jaar.
A uit PDGRacing
17-01-2006, 22:34
http://images.f1racing.net/large/54843.jpg
De nieuwe BMW Sauber en Ferrari http://motorsport.com/photos/f1/2006/gen/f1-2006-gen-xp-0313.jpg
foto: motorsport.com
Wordt een lange neus het geheim wapen van 2006?
Wat is die Ferrari toch strak, of is het mij verbeelding?
BMW schema is nie mis :D
A uit PDGRacing
17-01-2006, 22:37
http://images.f1racing.net/large/54868.jpgIk vind deze kleurstelling geweldig !!!!!!!!!!! ;)
BMW heeft blijkbaar overal voor een indrukwekkend grote voorbouw gekozen :) En accentueert het dan ook nog eens erbij !!!:applaus:
The Interceptor
17-01-2006, 22:46
BMW heeft blijkbaar overal voor een indrukwekkend grote voorbouw gekozen :) En accentueert het dan ook nog eens erbij !!!:applaus:
That's "The essence of racing" ;)
El Torro
17-01-2006, 23:05
Heel mooi, lijkt wel een Formule 1 :p
Heel mooi, lijkt wel een Formule 1 :p
Sinds wanneer heeft een F1-wagen twee airbags? :D :D
Dat beetje blauw, zo dat niet marketing zijn? Qua naamstelling e.d. is het nog geen 100% BMW. De resultaten zullen waarschijnlijk in 2006 ook nog niet op BMW-nivo zijn gezien de hoeveelheid mensen die ze daar nog moeten aannemen.
Dus, wil men wel als een "echte" BMW voor de dag komen in 2006?
daar doen we het toch allemaal voor : schone auto's en snelle vrouwen :D
gwyllion
23-01-2006, 14:34
De eerste foto's van de MP4-21: http://www.f1racing.nl/nl/gallery.php?catID=1931
De sidepots zijn wel extreem breed :eek:
Of de Neus is extreem smal :D . Maar wel een mooi ding.
gwyllion
23-01-2006, 15:07
de nieuwe ferrari:
http://motorsport.com/photos/f1/2006/gen/f1-2006-gen-xp-0313.jpgRedelijk leeg. Volgens autosport.com zou Martini op de nieuwe Ferrari als sponsor verschijnen :applaus:
De eerste foto's van de MP4-21:
De sidepots zijn wel extreem breed :eek:
Volgens mij zijn de sidepods niet breder dan voorgaande jaren...........alleen lopen ze allemaal zeer spits uit naar beneden. Daardoor lijkt het breder aan de bovenkant dan in voorgaande jaren. De reden waarom de de totale oppervlakte van de opening van de sidepod kleiner is dan t.o.v. 2005 is dat bij de huidige 2.4L V8 motoren het totale koelvermogen minder groot hoeft te zijn dan bij de vorige 3.0L V10 motoren.
The Interceptor
23-01-2006, 19:56
Mij lijken ze toch ook niet echt verkleind in oppervlakte? Maar 't zou wel kunnen natuurlijk.
De neus ja, zo meer terug als in 2004, en beetje als die van Renault vorig jaar.
Opvallend tov de nieuwe Renault is toch wel de achtervleugel. McLaren vergroot de oppervlakte in het midden van de vleugel, terwijl Renault net het tegenovergestelde doet :eek:
En hij heeft zijn hoorntjes toch nog behouden, de tegenstanders weze gewaarschuwd :D
Vind het wel een mooie wagen, enkel doordat die neus zo laag komt, en die voorvleugel zo hoog moet volgens het reglement, is het zijaanzicht wel niet zo heel mooi. Maarja zolang hem maar snel is!
Overmorgen komt de nieuwe Honda op de baan, daar kijk ik wel naar uit! :D
Ik verwacht veel van Honda dit jaar, vooral van de motor dan. Ze hebben immers reeds veel ervaring met V8 motoren uit Champcars en IRL.
de nieuwe ferrari:
http://motorsport.com/photos/f1/2006/gen/f1-2006-gen-xp-0313.jpg
foto: motorsport.com
Manman, waar staan die spiegels nu? Op de uiteinden van de sidepods??? Ik weet, het is al gezegd, maar ik vind het toch een raar zicht...
Manman, waar staan die spiegels nu? Op de uiteinden van de sidepods??? Ik weet, het is al gezegd, maar ik vind het toch een raar zicht...
Die spiegels gaan zeniet nodig hebben. Als ge ver voor zit is dat niet echt nodig;) :D
vandaag is trouwens de voorstelling van ferrari.. ik ben benieuwd hoe ze der gaan uitzien, waarschijnlijk niet weer zo fel het zelfde als de voorgaande jaren.. (hoop ik :D)
Die spiegels gaan zeniet nodig hebben. Als ge ver voor zit is dat niet echt nodig;) :D
Als ge laatste hangt ook niet :D
The Interceptor
25-01-2006, 11:15
Honda heeft vanmorgen zijn nieuwe F1 voorgesteld.
Aerodynamisch is er uiteraard ook hard aan de wagen gewerkt. Maar de veranderingen tov vorig jaar zijn wel minder opvallend als bij de meeste reeds gepresenteerde wagens.
Foto's staan er al op www.hondaracingf1.com
Ook de livery is niet gewijzigd, dat zal iets voor volgend jaar zijn als BAT het team verlaat.
gwyllion
25-01-2006, 11:55
Wat is dat bizar ding ter hoogte van de sidepot?
http://images.f1racing.net/large/55208.jpg
Ook zeer raar dat het mini vleugeltje in de neus zich enkel links bevindt en niet aan de rechterkant.
http://images.f1racing.net/large/55213.jpg
Ook zeer raar dat het mini vleugeltje in de neus zich enkel links bevindt en niet aan de rechterkant.
Is dat niet een on-board camera?
't Is hier al vaker aangestipt : die auto's worden elk jaar lelijker.
Ik vind hem wel mooi. Alleen die neus is een beetje hoekig, maar dat staat hem wel.
JPMontoya
25-01-2006, 12:44
De tijd dat dit nog kon is met al die vleugeltjes aan de sidepots ook lang voorbij...
http://www.f1tip.ch/f1/grafik/1996/taxi.gif
gwyllion
25-01-2006, 14:24
Is dat niet een on-board camera?Nee, want die mini vleugel staat ook op de studio foto's. Rare boel ;)
http://images.f1racing.net/large/55236.jpg
gwyllion
25-01-2006, 14:26
Ik vind hem wel mooi. Alleen die neus is een beetje hoekig, maar dat staat hem wel.Die kakafonie van aerodynamische onderdelen kan toch moeilijk mooi genoemd worden :rolleyes:
http://images.f1racing.net/large/55217.jpg
Die mini-vleugel heeft de perfeckte druppelvorm in het zij-aanzicht. Dus downforce zal er niet vandaan komen. De luchtstroom positief beinvloeden zal ook niet veel effekt opleveren met zo'n druppelvorm.
Die kakafonie van aerodynamische onderdelen kan toch moeilijk mooi genoemd worden :rolleyes:
http://images.f1racing.net/large/55217.jpg
Wij noemen dat tegenwoordig het "weerstation", al die aerodynamische brol op de side-pods. Foeilelijk en een nachtmerrie voor modelbouwers. Maar ik trap hier alleen maar een open deur in natuurlijk.
Als ge laatste hangt ook niet :Den als ze gedubbeld worden dan ?? :p :+ maar dat zal niet gaan gebeuren... ;)
Petter-Jån
25-01-2006, 16:13
Nee, want die mini vleugel staat ook op de studio foto's. Rare boel ;)
Dat zijn heel zeker de on-board-cams. Bovenop de wagen staat die er toch ook nog altijd op. Ze gaan die "camerahouders" er toch niet gewoon even "afzagen" voor de voorstelling? Zoals Mark al terecht opmerkt, levert een symmetrisch profiel, als hij volledig horizontaal staat, alleen maar een klein beetje extra drag. Indien hij evenwel een aanvalshoek vertoont, kan zo'n profiel wel degelijk een heel efficiëntie lift genereren, ondanks het feit dat veel mensen denken dat een vleugelprofiel hol aan een kant en bol aan de andere kant moet zijn. Helikopterwieken zijn trouwens voornamelijk symmetrisch of "druppelvorm"-profielen.
Wat bedoel je precies met "dat bizar ding ter hoogte van de sidepot"? Bedoel je die verticale platen? Dat zien me er zo'n beetje winglets uit, zoals ze ook op vliegtuigen worden gebruikt op het einde van de vleugels, om een wervel net voor de vleugeltip te vermijden. Er staat nu wel geen vleugel, maar ik neem aan dat het gaat om wervels te vermijden en de stroming zo laminair mogelijk te houden. Helaas is aërodynamica een heel moeilijk vak en is het heel moeilijk om voorspellingen te gaan doen, zonder windtunneltesten.
Dat zijn heel zeker de on-board-cams. Bovenop de wagen staat die er toch ook nog altijd op.
die bovenop zijn dummy's. Kunnen vervangen worden door een echte camera. Gewoon zodat de mensen die met camera rijden geen nadeel heben ten opzichte van zij die zonder rijden.
Nee, want die mini vleugel staat ook op de studio foto's. Rare boel ;)
http://images.f1racing.net/large/55236.jpg
als studio foto kan dit tellen, dit is gewoon in een pitlane genomen ;)
is wel degelijk een camera, denk ik
Wat bedoel je precies met "dat bizar ding ter hoogte van de sidepot"? Bedoel je die verticale platen? Dat zien me er zo'n beetje winglets uit, zoals ze ook op vliegtuigen worden gebruikt op het einde van de vleugels, om een wervel net voor de vleugeltip te vermijden. Er staat nu wel geen vleugel, maar ik neem aan dat het gaat om wervels te vermijden en de stroming zo laminair mogelijk te houden. Helaas is aërodynamica een heel moeilijk vak en is het heel moeilijk om voorspellingen te gaan doen, zonder windtunneltesten.
stonden vorig jaar ook al op de BAR, maar de vorm was toen iets minder opvallend
Indien hij evenwel een aanvalshoek vertoont, kan zo'n profiel wel degelijk een heel efficiëntie lift genereren, ondanks het feit dat veel mensen denken dat een vleugelprofiel hol aan een kant en bol aan de andere kant moet zijn.
Dit is volledig correct. Ik herinner mij uit mijn cursus aerodynamica dat zelfs een vlakke plaat een opwaartse (of neerwaartse) lift kan genereren, mits er een aanvalshoek bestaat (dus met andere woorden : als de plaat horizontaal staat is er geen lift, als ze omhoog gericht staat is er een opwaartse lift en als ze omlaag gericht staat is er een neerwaartse lift).
Petter-Jån
25-01-2006, 16:45
Dit is volledig correct. Ik herinner mij uit mijn cursus aerodynamica dat zelfs een vlakke plaat een opwaartse (of neerwaartse) lift kan genereren, mits er een aanvalshoek bestaat (dus met andere woorden : als de plaat horizontaal staat is er geen lift, als ze omhoog gericht staat is er een opwaartse lift en als ze omlaag gericht staat is er een neerwaartse lift).
Idd. Al is het probleem met een vlakke plaat, dat een luchtstroming nogal snel loslaat na een scherpe hoek, waardoor je heel snel loshechting en een turbulente stroming over het oppervlak krijgt dat in de "schaduw" staat en waardoor je je beoogde lift verliest. Met een afgeronde aanvalsboord, kan je de aanvalshoek laten variëren en stroomopwaarts zal de stroming zich aanpassen en in een vloeiende beweging over de vleugel stromen. Tenzij de aanvalshoek te groot wordt natuurlijk.
Daarom worden auto's, vliegtuigen, duikboten, ... dus ontworpen naar het druppelmodel. Vanaf het moment dat je sneller dan het geluid, supersoon dus, wil reizen, ligt het heel anders, de luchtstroming kan zich stroomopwaarts niet meer aanpassen, vermits je sneller gaat dan de manier waarop de informatie zich kan verspreiden, maar zo ver zijn we in de autosport nog niet! :D
Dat is dus, tussen haakjes, het grote verschil tussen supersone en subsone vliegtuigen. Als het vliegtuig er scherp uitziet aan de voorkant: sneller dan het geluid. Is het stomp en afgerond: niet hoger dan Mach 0,8.
Als ik het goed heb dient zo'n winglet vooral om het verbruik te minderen. Indien het effectief is, zou Honda dan met minder benzine aan de start kunnen komen dan de anderen en op hetzelfde moment pitten.
Petter-Jån
25-01-2006, 17:25
Als ik het goed heb dient zo'n winglet vooral om het verbruik te minderen. Indien het effectief is, zou Honda dan met minder benzine aan de start kunnen komen dan de anderen en op hetzelfde moment pitten.
Het is een complex gegeven, het gaat over de downwash eigenlijk. Het komt erop neer, dat een vliegtuig lichtjes meer drag (luchtweerstand heeft) zonder winglets. Hij verliest een stukje van de lift door de downwash en moet dat compenseren door meer aanvalshoek van heel de vleugel (een heel klein beetje meer, daarom ook dat slechts sommige vliegtuigen dat hebben). Meer aanvalshoek van de vleugel, betekent meer luchtweerstand. Hierdoor moet de piloot meer "gas" geven voor dezelfde snelheid en dus een hoger verbruik.
Bij F1-wagens komt er op aan, om de motor sowieso naar vol vermogen te sturen en daar de maximale snelheid uit te halen. met het verbruik heeft het dus niet direct te maken. Wel als hij dus dezelfde snelheid zou willen aanhouden en dus minder gas moet geven, maar dat zou natuurlijk tamelijk stom zijn. Hij wil de maximumsnelheid verhogen.
Maar goed, mss ben ik wel een beetje teveel :Offtopic: aan het gaan, sorry jongens!:o
A uit PDGRacing
25-01-2006, 21:08
De tijd dat dit nog kon is met al die vleugeltjes aan de sidepots ook lang voorbij...
http://www.f1tip.ch/f1/grafik/1996/taxi.gif
Trouwens de enige echte reden waarom McLaren die Viking-vleugels de laatste jaren gebruikt :cool:
A uit PDGRacing
25-01-2006, 21:17
http://images.f1racing.net/large/54587.jpg
http://images.f1racing.net/large/54301.jpg
Hier is dat vleugeltje toch ook, maar dan aan de andere zijde...
Die camera's worden al jaren gebruikt. Net als de 'T' op rolbeugel.
The Interceptor
25-01-2006, 21:24
Maar goed, mss ben ik wel een beetje teveel :Offtopic: aan het gaan, sorry jongens!:o
Ik vind dat anders nog wel interessant om te lezen en over na te denken hoor ;) :)
Maar goed, mss ben ik wel een beetje teveel :Offtopic: aan het gaan, sorry jongens!:o
Absoluut niet, alleen brengt het me terug in de tijd van mijn eindexamen aerodynamica, waar ik de supersonische "Laval"-straalpijp als vraag getrokken had ;)
http://www.williamsf1.com/_downloads/gallery/WF1_FW28_04.jpg
opgelet: hoge resolutie (3000x2000 pixels)
The Interceptor
27-01-2006, 17:30
De nieuwe Williams vind ik er echt wel mooi uitzien eigenlijk, een héél mooi neusje vooral :) Voor de rest ook wel mooi vormgegeven.
Ook zoals bij Honda een soort 'winglet' net voor de sidepods, maar wel wat kleiner uitgevallen.
Benieuwd of hij evengoed gaat als hij eruit ziet!
The Interceptor
29-01-2006, 21:58
Williams zit precies toch niet in zo'n dipje als de meesten wel verwachtten. Hun verwachtingen zijn zelfs heel hoog als je het mij vraagt. Frank en de zijnen mikken op een top 3 klassering in het constructeurskampioenschap.
(berichtje op www.f1racing.nl)
Maar wie weet hoe sterk is de nieuwe Cosworth V8 wel niet.
Kzal blij zijn als het seizoen start, dan weten we ongeveer hoever de teams werkelijk staan.
vraag is: hoe nieuw is die Cosworth V8
want in Champcar rijden ze al jaren met een motor met dezelfde naam (al zijn turbo's daar wel toegelaten)
vraag is: hoe nieuw is die Cosworth V8
want in Champcar rijden ze al jaren met een motor met dezelfde naam (al zijn turbo's daar wel toegelaten)
die champ car is maar 2.65l en draait op methanol
The Interceptor
30-01-2006, 01:48
die champ car is maar 2.65l en draait op methanol
"maar" 2.65?
Rijden ze in de F1 vanaf dit jaar niet van maar 2.4? ;)
"maar" 2.65?
Rijden ze in de F1 vanaf dit jaar niet van maar 2.4? ;)
oopsie kleef nog aantal jaren in het verleden. toen ze van 3.5 naar 3.0 gingen. :o
gwyllion
31-01-2006, 16:37
De nieuwe Renault R26 is vandaag aan de pers voorgesteld. Niks verrassend natuurlijk omdat ze er al een tijdje mee in het openbaar testen.
Ik vind dat Renault toch meest estetisch omgaat met al die aerodynamische prullaria:
http://images.f1racing.net/large/55482.jpg
A uit PDGRacing
31-01-2006, 22:12
Ik vind dat Renault toch meest estetisch omgaat met al die aerodynamische prullaria
Ik denk er net hetzelfde over. Denk eens de sponsering en wielen weg. Wat overblijft heeft veel weg van die Indische god, met al die armen... (Vesna???)
Vind de nieuwe wagens toch niet zo mooi met als die vleugeltjes, geef mij toch maar de wagens van jaartje of vijf geleden ...
Vind de nieuwe wagens toch niet zo mooi met als die vleugeltjes, geef mij toch maar de wagens van jaartje of vijf geleden ...
Zeg maar 15 jaar geleden...
Wat overblijft heeft veel weg van die Indische god, met al die armen... (Vesna???)
Vishnu ;) (http://www.devotionalsongs.com/vishnu.jpg)
gwyllion
09-02-2006, 16:09
De Toro Rosso wagen is vandaag voor het eerst getest:
http://images.f1racing.net/large/55886.jpg
De STR is heeft haar ontwerper blijkbaar op dieet gestuurd, iets dat zich vertaald heeft van de wagen. Lang geleden dat ik zo een fijne achterkant gezien heb:
http://img.photobucket.com/albums/v149/matt_hughes27/tr1.jpg
gwyllion
09-02-2006, 17:12
Wel raar want dit is de enige wagen waar een V10 in steekt...
gwyllion
10-02-2006, 09:21
Als je de tijden van gisteren bekijkt, is de SRT wagen een pak sneller de MF1 wagen, bijna 1,5 sec. Ik ben trouwens benieuwd hoe lang Super Aguri trager zal zijn dan Midland.
gwyllion
10-02-2006, 10:06
De restrictor is duidelijk zichtbaar:
http://pix.crash.net/view/193646.jpg
Yannick R
10-02-2006, 21:41
Van een knappe McLaren livery gesproken :eek: :gas: :
http://www.mclaren.com/interactive/photo-gallery/mp4-21/MP4-21_ThreeQuarter.jpg
Van een knappe McLaren livery gesproken :eek: :gas: :
http://www.mclaren.com/interactive/photo-gallery/mp4-21/MP4-21_ThreeQuarter.jpg:cool: :worship:
ze hebben weer de mooiste..
(dat ferrari nooit eens zo iets voor elkaar krijgt hé :frusty: )
Yannick R
10-02-2006, 22:09
:cool: :worship:
ze hebben weer de mooiste..
(dat ferrari nooit eens zo iets voor elkaar krijgt hé :frusty: )
Mja, Ferrari, BAR en Renault hebben bijna dezelfde livery als vorig jaar .. geeuw :p
Mja, Ferrari, BAR en Renault hebben bijna dezelfde livery als vorig jaar .. geeuw :pen de jaren daarvoor..:p bij mclaren komt nu dan dan nog eens wat verandering.. de verandering van zilver naar chroom is de beste tot nu toe.. :worship:
Yannick R
10-02-2006, 23:20
en de jaren daarvoor..:p bij mclaren komt nu dan dan nog eens wat verandering.. de verandering van zilver naar chroom is de beste tot nu toe.. :worship:
Idd, de vorige livery vond ik al subliem maar deze is nog beter.
Toen Albers met een vergelijkbare liverey in de DTM rond tufte vond iedereen dat vreselijk lelijk ;)
Toen Albers met een vergelijkbare liverey in de DTM rond tufte vond iedereen dat vreselijk lelijk ;)
Ik ben van deze McLaren livery ook niet zo wild hoor. Veel te schreeuwerig, niet overzichtelijk, en een kakafonie van kleuren...
Toen Albers met een vergelijkbare liverey in de DTM rond tufte vond iedereen dat vreselijk lelijk ;)vergelijkbare livery ?? ke bedoely toch niet die livery waar paffett in 2005 mee reed hé ? :confused:
Dit is de mooiste livery ooit (voor mij) :worship: (ook omdat mijn favoriete rijder er rijdt). nu hopen dat hij ook nog snel is.
Zou dat geen kans op verblinding geven als men in volle zon rijdt? Want het ziet er toch een stuk blinkerder uit dan Albers DTM-wagen vroeger...
Een F1 volledig in chromé. Ik vraag me af hoe dat er op TV zal uitzien. Feit is natuurlijk dat de wagen er veel drukker uitziet dan dat hij in werkelijkheid is. Elke vorm van de wagen zorgt voor een unieke reflectie op het chromé. Zo ziet de voorkant er donkerder uit, omdat de volledige voorbanden gereflecteerd worden.
High-res foto's van alle wagens:
http://img99.imageshack.us/img99/8797/47cm1.th.jpg (http://img99.imageshack.us/my.php?image=47cm1.jpg)
http://img227.imageshack.us/img227/4846/11xc1.th.jpg (http://img227.imageshack.us/my.php?image=11xc1.jpg)
http://img99.imageshack.us/img99/7484/24uf.th.jpg (http://img99.imageshack.us/my.php?image=24uf.jpg)
http://img99.imageshack.us/img99/1250/53ex.th.jpg (http://img99.imageshack.us/my.php?image=53ex.jpg)
http://img227.imageshack.us/img227/1497/2116fs.th.jpg (http://img227.imageshack.us/my.php?image=2116fs.jpg)
http://img227.imageshack.us/img227/6599/2f9nq.th.jpg (http://img227.imageshack.us/my.php?image=2f9nq.jpg)
http://img95.imageshack.us/img95/8081/2112yo.th.jpg (http://img95.imageshack.us/my.php?image=2112yo.jpg)
http://img95.imageshack.us/img95/2123/72as.th.jpg (http://img95.imageshack.us/my.php?image=72as.jpg)
http://img19.imageshack.us/img19/2320/asdevpsvnse0230649cp.th.jpg (http://img19.imageshack.us/my.php?image=asdevpsvnse0230649cp.jpg)
http://img19.imageshack.us/img19/7049/xpb0p3eio00d8bo1t0yk016o44nu.th.jpg (http://img19.imageshack.us/my.php?image=xpb0p3eio00d8bo1t0yk016o44nu.jpg)
Dit is de mooiste livery ooit (voor mij) :worship: (ook omdat mijn favoriete rijder er rijdt)
Of hoe smaak en voorkeur in grote mate bepaald worden door externe factoren zoals de rijder... Niet echt doorslaggevende argumenten dus ;)
Of hoe smaak en voorkeur in grote mate bepaald worden door externe factoren zoals de rijder... Niet echt doorslaggevende argumenten dus ;)
Een wagen waar de naam Montoya op staat is altijd mooi :D
qua livery vind ik voorlopig de BMW en Williams de mooiste. maar meestal geven die livery's in een wedstrijd een heel ander beeld, naar mijn ervaring
wat wel opvalt: veel wit dit jaar
gwyllion
13-02-2006, 12:00
Van een knappe McLaren livery gesproken :eek: :gas: :
http://www.mclaren.com/interactive/photo-gallery/mp4-21/MP4-21_ThreeQuarter.jpgTrekt wel redelijk hard op de Midland livery. Door die chroom zullen we ons wel niet vergissen zeker.
de huidige F1 bolides zijn gewoon allemaal lelijke aerodynamische gedrochten, geen enkele livery, hoe mooi dan ook, kan dat verdoezelen. En het ergste is, het wordt ieder jaar nog erger. Ieder jaar denk ik, nu zullen ze wel op het dieptepunt van schoonheid zitten, maar telkens weer slagen ze erin om ze nog lelijker te maken...
High-res foto's van alle wagens:
:applaus: Heeft me een hoop spitwerk bespaard in deze dumpthread. ;)
:applaus: Heeft me een hoop spitwerk bespaard in deze dumpthread. ;)
Ik heb hem even vervolledigd. Alleen SA ontbreekt nog geloof ik.
Bart.Vandecavey
13-02-2006, 14:40
http://images.tsn.ca/images/stories/20060206/aguria23_52252.jpg
http://images.tsn.ca/images/stories/20060206/aguria23_52252.jpg
Dat is de SA05 (oud Arrows chassis) die ze de eerste wedstrijden gaan inzetten.
Bart.Vandecavey
13-02-2006, 15:04
Dat is de SA05 (oud Arrows chassis) die ze de eerste wedstrijden gaan inzetten.
uiteraard... en volgens mij is dit nog niet eens de definitieve livery...
The Interceptor
13-02-2006, 15:25
uiteraard... en volgens mij is dit nog niet eens de definitieve livery...
Dat is wel te hopen, zo ziet hem er maar wittekes en saai uit vind ik.
ja dat kan de definitieve livery toch niet zijn :s
Is dit niks? (http://n138.com/bldr/fab2005/pq2/fab_dome-big.jpg)
;)
Bart.Vandecavey
13-02-2006, 17:48
Is dit niks? (http://n138.com/bldr/fab2005/pq2/fab_dome-big.jpg)
;)
Dat is een japanner met de mazelen ;)
gwyllion
14-02-2006, 14:58
De nieuwe McLaren livery draait zijn eerste rondjes in Valencia vandaag.
http://images.f1racing.net/large/55996.jpg
Meer Real life foto materiaal is te bezichtigen op: http://www.f1racing.nl/nl/gallery.php?catID=1905
Ik denk dat we ons niet zullen vergissen met de Midland wagen:
http://images.f1racing.net/large/55994.jpg
Kleuren zijn wel ongeveer hetzelfde van de wagens, maar de mclaren heeft een mooie livery en de midland niet.
gwyllion
14-02-2006, 17:39
Kleuren zijn wel ongeveer hetzelfde van de wagens, maar de mclaren heeft een mooie livery en de midland niet.Kleuren en smaken verschillen natuurlijk. Ik vind de McLaren echt niet mooi als je hem in vooraanzicht bekijkt: te veel rood, oftwel past die rode tint niet bij het chroom en zwart.
http://images.f1racing.net/large/56000.jpg
gwyllion
14-02-2006, 17:40
Volgens autosport.com heeft Sato vandaag de shakedown van de Super Agura SA05 gedaan. Hopelijk duidt hier snel foto materiaal van op.
Ik vind de McLaren echt niet mooi als je hem in vooraanzicht bekijkt: te veel rood, oftwel past die rode tint niet bij het chroom en zwart.
Ben ik met je eens. Bovendien heeft het chroom nog een ander nadeel : aangezien het alles weerspiegelt van de omgeving waarin de McLaren rondrijdt, zal de wagen alle kleuren vertonen, ook de kleuren die werkelijk vloeken bij het rood... Dan is zilverkleurige verf nogal wat beter mijn gedacht, maar wie ben ik? ...
gwyllion
14-02-2006, 18:00
Eigenlijk is die chroom enkel nuttig om de ster te laten blinken.
http://pix.crash.net/view/193975.jpg
Het zou een strategie kunnen zijn om de concurrent te verblinden/verwarren :D
gwyllion
14-02-2006, 18:06
En natuurlijk zijn de olie sjeiks er zot op:
http://www.supercars.de/data/_cboa/9/937/480/9937788.jpg
http://www.supercars.de/data/_cboa/9/937/480/9937787.jpg
(de Audi tuner MTM polieerde speciaal voor een klant uit Dubai de aluminium A8)
gwyllion
14-02-2006, 18:27
Volgens autosport.com heeft Sato vandaag de shakedown van de Super Agura SA05 gedaan. Hopelijk duidt hier snel foto materiaal van op.Deze mini foto kan je zien zonder Autosport registratie:
http://www.autosport.com/images/upload/1139932018.jpg
Deze mini foto kan je zien zonder Autosport registratie:
http://www.autosport.com/images/upload/1139932018.jpg
En met registratie ook :fight: Voordeel is dan wel weer dat ze de exclusieve foto's voor het blad bewaren :applaus:
http://i4.photobucket.com/albums/y109/sgaap/35877_2.jpg
Als ik goed kijk zien de sidepods er precies hetzelfde uit als in 2002, maar kan dat pas oordelen als ik grotere foto's zie... Maar iig wel leuk dat deze mooie wagen nog 3 races extra te bewonderen is in zijn korte carriere :applaus: .
JPMontoya
15-02-2006, 01:04
lijkt wel een GP2 wagen van zo ver...
Foto met die Boeing Heerlijk :)
gwyllion
15-02-2006, 01:54
Toyota heeft een vernieuwd aerodynamisch pakket klaar:
http://f1.racing-live.com/f1/photos/2006/tests49/diapo_124.jpg
Hij wordt er echt niet mooier op :(
gwyllion
15-02-2006, 02:01
Super Aguri heeft trouwens de Concorde overeenkomst getekend.
Toyota heeft een vernieuwd aerodynamisch pakket klaar:
http://f1.racing-live.com/f1/photos/2006/tests49/diapo_124.jpg
Hij wordt er echt niet mooier op :(
Smaken verschillen want ik vind hem er nu veel beter uitzien :D
Jongens, jongens, die F1 wagens van tegenwoordig beginnen er hoe langer hoe meer uit te zien als van die keukenmachientjes om ajuin, komkommers en wortelen in schijfjes te snijden. Bij de Mc Laren kan je zelfs al bloed aan de messen zien hangen (rode frontspoiler), die keukendinges snijden immers meestal ook goed in de vingers:rolleyes:
Jongens, jongens, die F1 wagens van tegenwoordig beginnen er hoe langer hoe meer uit te zien als van die keukenmachientjes om ajuin, komkommers en wortelen in schijfjes te snijden. Bij de Mc Laren kan je zelfs al bloed aan de messen zien hangen (rode frontspoiler), die keukendinges snijden immers meestal ook goed in de vingers:rolleyes:
Weerstation, keukenrobot... In elk geval lijkt het hoe langer hoe minder op een racewagen ;)
Ik sluit me aan bij bovenstaande 2 meningen.
Al die rommel op die sidepods hoeft dat nu echt?
Weken in de windtunnel zijn er voor nodig om dat allemaal tegoei te krijgen. En dan maar verschieten dat de budgetten uit de pan zwieren...
gwyllion
16-02-2006, 10:56
En met registratie ook :fight: Voordeel is dan wel weer dat ze de exclusieve foto's voor het blad bewaren :applaus:Mark, de eerste 2 foto's op http://www.autosport.com/gallery/ zijn van de Super Aguri. Zijn die alle twee zo klein?
Tegen dat de "exclusieve" foto's in het Autosport blad verschijnen, heeft de wagen al openlijk zijn eerste testsessie in Barcelona gereden :D
gwyllion
16-02-2006, 11:09
Al die rommel op die sidepods hoeft dat nu echt?Ondertussen beperkt de rommel zich niet langer tot de sidepods. Heel de neus van Toyota staat vol. McLaren rijdt met die viking horens rond, terwijl andere teams zoals Honda een meetlat van meer dan 50 cm monteren. De voorvleugel krijgt ook een massa extra scheermesjes; hoewel ik het ontwerp van Renault (ondertussen overgenomen door andere teams, zoals BMW en Midland) nog wel erg estetisch vind.
Weerstation, keukenrobot... In elk geval lijkt het hoe langer hoe minder op een racewagen ;)
Eigenlijk zijn al die attributen enkel maar toegepast om de F1-modelbouwers te plezieren. Zo wordt het nabouwen van een F1 anno 2006 meer en meer een "knutselatelier voor gevorderden". :+
Astra-fan
16-02-2006, 13:53
Ik denk niet dat constructeurs in de Formule 1 stappen om een mooie auto te maken maar vooral om te winnen.
Als ze een snelle wagen kunnen maken die er goed uitziet, des te beter natuurlijk. Maar een snelle wagen maken komt logischerwijs op de eerste plaats.
Mark, de eerste 2 foto's op http://www.autosport.com/gallery/ zijn van de Super Aguri. Zijn die alle twee zo klein?
Nee, dank u voor de tip. Ze zijn "achter gesloten deuren" te zien op 1200 * 800 formaat. Ik ben geen aero-specialist maar ik kan geen aero-verschillen ontdekken t.o.v. van de Arrows uit 2002. De voorvleugel is toch enkele jaren geleden fors verhoogd om de downforce te beperken? Maar die Super Aguri heeft nog de oude voorvleugel erop zitten. Ook de flapjes bij de achterwielen en de side-boards zijn identiek aan de Arrows 2002.
Vraag ik me toch af hoe ze die wagen door de technische controle gaan krijgen. Die wagen heeft meer downforce dan de rest van het veld. Na Williams de tweede verrassing van het F1 veld 2006? ;) :D
gwyllion
16-02-2006, 14:04
Ze hebben natuurlijk nog wel wat tijd om de hogere voorvleugel en de naar voor geschoven achtervleugel te ontwikkelen voor de start van het seizoen ;)
ze zijn er bij Mclaren blijkbaar nog niet uit welke neus ze gaan gebruiken:
http://www.motorsport.com/photos/f1/2006/gen/f1-2006-gen-xp-1417.jpg
http://www.motorsport.com/photos/f1/2006/gen/f1-2006-gen-xp-1396.jpg
Die bovenste lijkt mij een Mp4-20 zo te zien aan de sidepods maar cker weet ik het niet. Ik hoop zelf dat ze met de onderste neus blijven doorgaan die is gewoon veel mooier.
hmm, er stond wel mp4-21 bij, maar de sidepods lijken mij inderdaad groter
A uit PDGRacing
17-02-2006, 13:11
De achtervleugel is precies ook anders. Bovenste foto: recht, onderste foto: doorhangend.
gwyllion
17-02-2006, 13:53
De bovenste wagen is gewoon de MP4-20 :rolleyes:
A uit PDGRacing
17-02-2006, 16:47
De bovenste wagen is gewoon de MP4-20 :rolleyes:
Heeft De La Rosa dan in de nieuwe livery de regentesten gedaan op Jerez vorige vrijdag?
High Res foto van De SA05, mij lijkt het gewoon op een witte arrows ik zie enkele spat verandering. De auto is wel klein zeg als je weet hoe klein sato is...
http://img448.imageshack.us/my.php?image=samassive9et.jpg
de orange-arrows is toch altijd klein geweest?
Morgen is de eerste publieke test van de SA05, ik ben eens benieuwd naar de verhoudingen tegenover de anderen :)
The Interceptor
20-02-2006, 22:17
Suzuki verwacht wel een moeilijk debuutseizoen, waarom zou hem dat toch denken :) Het doel is om dit jaar het team competitief te krijgen.
gwyllion
21-02-2006, 13:44
Eindelijk nog eens een mooie F1 bolide, maar snel zal hij wellicht niet zijn.
http://images.f1racing.net/large/56205.jpg
Eindelijk nog eens een mooie F1 bolide, maar snel zal hij wellicht niet zijn.
Betrouwbaar ook nog niet, de roll-out duurde drie rondjes ..........maar daarvoor is het dan ook een roll-out ;) De eventuele tijden die ze gaan neerzetten zijn geen maat voor de prestaties van de wagen. Er zit nog steeds "ïllegaal" aerodynamische bodywork op de wagen.
Betrouwbaar ook nog niet, de roll-out duurde drie rondjes ..........maar daarvoor is het dan ook een roll-out ;) De eventuele tijden die ze gaan neerzetten zijn geen maat voor de prestaties van de wagen. Er zit nog steeds "ïllegaal" aerodynamische bodywork op de wagen.
Als de andere teams ermee akkoord gaan, mag Aguri met die wagen starten zonder de aerodynamica aan te passen aan de regels anno 2006.
Als de andere teams ermee akkoord gaan, mag Aguri met die wagen starten zonder de aerodynamica aan te passen aan de regels anno 2006.
Dat zie ik Midland niet zo snel doen...
The Interceptor
21-02-2006, 22:04
Eens benieuwd wanneer we de nieuwe wagen van Super Aguri gaan zien, Sato zei vandaag "hopelijk ergens in het Europese deel van het seizoen". Dat is dus al niet meer "na drie races". Wat me ook al erg snel leek als je totaal van nul moet beginnen. Hebben ze daar al een aantal deftige ingenieurs in dienst ondertussen, mannen met wat ervaring in het ontwerp van racewagens?
volgens dit artikel op pitpass.com (http://www.pitpass.com/fes_php/pitpass_news_item.php?fes_art_id=27166) zou Super Aguri hun 2006-bodywork volgende week voorstellen in Silverstone
de "illegale" body waar ze nu mee testen zou enkel voor de test zijn, en dus niet mee gaan naar Bahrein
Red Bull blijft problemen houden............
Wo andere Rennställe nach Strecken mit warmem Wetter suchten, um sich auf die Hitzerennen in Bahrain und Malaysia vorzubereiten, zog die Red Bull-Truppe freiwillig ins kühle Silverstone um. Außentemperaturen von mehr als 15 Grad Celsius waren lebensgefährlich für die Ferrari-Achtzylinder. "Jerez war für uns unmöglich zu fahren", moniert der neue Stardesigner Adrian Newey.
auto-motor-und-sport.de (http://www.auto-motor-und-sport.de/sport/formel1/katastrophenalarm_bei_red_bull.104796.htm)
Doordat ze nog geen GP afstand hebben kunnen rijden, liggen ze ook achterop met de testen van de overige onderdelen. Daarnaast moet men de koelgaten aanpassen c.q. vergroten, dus het aerodynamisch (nadelig?) aanpassen..........
gwyllion
28-02-2006, 20:08
Super Aguri toont zijn livery:
http://images.f1racing.net/large/56489.jpg
De te verwachten Japanse kleuren. Nu nog wat stickers i.p.v. alleen Bridgestone en Honda ;)
Super Aguri toont zijn livery
En het nieuwe aero-pakket. Alhoewel nieuw..........de voorvleugel is niet veranderd, alleen de twee pilaren zijn ingekort. Op de side-pods staan wat rare uitstulpingen. Van de achtervleugel nog geen goede foto gezien.
eigenlijk vind ik dit wel een geslaagde livery, mooi simpel gehouden
gwyllion
01-03-2006, 12:19
De te verwachten Japanse kleuren. Nu nog wat stickers i.p.v. alleen Bridgestone en Honda ;)Er staat toch al wat meer op:
http://www.suttonimages.com/fotoweb/FWbin/preview.dll/dmk0628fe100.jp.jpg?D=B67EDF2071FDF02B0FECA359FE69 8AABEF21EBFDC3EC4877E9E985499CBBE4A63A34B77557C4FF CEF605C5C3331591B9E77A7168F139D302FC8022AB6909D7EC F080FBE71DE22C0D4B180F2ED946558FE4C763F2BF12FB33DD 134C5E4F028515C00A25EFB10530FB6F5221B018336464FE5D 8DA48A87EB395CACF79D486945992EC3DE8583AAC0BFCD605C 04E0893AB15AFFF4861F415EEB67FA9A01779D589E146AFA97 7C19A55B1FC0FE26A9893E0C
Thomaske
01-03-2006, 14:56
Foto's van de testen in Silverstone te vinden op http://owainshaw.fotopic.net/
Mvg...
Thomaske
01-03-2006, 15:12
Enkele foto's van de testen in Barcelona:
http://mm.motor21.com/Español/Deportes/Polideportivo/Motor/Formula_1/trulli.jpg
http://www.pablomartino.com/data/1140559150/raikkonen6_fg.jpg
http://img210.imageshack.us/img210/8041/webber49ah.jpg
Meer op: www.pablomartino.com
Mvg...
Toro Rosso livery set to stun
'It looks really sensational' - Speed
A new look set for Scuderia Toro Rosso
Toro Rosso's top-secret 2006 race livery will blow the F1 world's socks off, Rookie driver Scott Speed says.
The team ran the undisclosed paint-job behind closed doors at Paul Ricard this week,
but is not set to show it to the world until the official launch next week in Bahrain.
In a teleconference, 23-year-old Speed gave a sneak preview of the radical livery.
"It looks really sensational," he enthused. "(It) will give everyone an enormous surprise, I promise you!"
Until now, the Toro Rosso car has tested in a Red Bull Racing-style livery, with a gold nose
Toro Rosso livery set to stun
'It looks really sensational' - Speed
A new look set for Scuderia Toro Rosso
Toro Rosso's top-secret 2006 race livery will blow the F1 world's socks off, Rookie driver Scott Speed says.
The team ran the undisclosed paint-job behind closed doors at Paul Ricard this week,
but is not set to show it to the world until the official launch next week in Bahrain.
In a teleconference, 23-year-old Speed gave a sneak preview of the radical livery.
"It looks really sensational," he enthused. "(It) will give everyone an enormous surprise, I promise you!"
Until now, the Toro Rosso car has tested in a Red Bull Racing-style livery, with a gold noseja en in bahrain staan ze daar met een heel blauwe auto met in het groot redbull op :+
nuja als ze niet presteren kunnen ze toch als uitvlucht gebruiken dat ze toch iets te veel aan de livery van de wagen hebben gewerkt in plaats van aan de ontwikkeling van de wagen, dat geld ook voor mercedes.. maarja maar nie te vroeg lachen..
ja en in bahrain staan ze daar met een heel blauwe auto met in het groot redbull op :+
misschien een rode wagen, met blauw waar normaal het geel zit?
Het meest schokkende zal zijn dat hij er nog net hetzelfde zal uitzien ofzo als tijdens de tests... :p
Het meest schokkende zal zijn dat hij er nog net hetzelfde zal uitzien ofzo als tijdens de tests... :pecht schokkend zou pas zijn wanneer de redbull wagen volhangt met dark dog of kizz me of red devil of... plakkers :eek:
gwyllion
10-03-2006, 12:11
De Torro Rosso livery is echt wel indrukwekkend:
http://images.f1racing.net/large/56807.jpg
gwyllion
10-03-2006, 15:31
Vandaag zien we trouwens ook de bevestiging dat Ferrari een nieuwe voorvleugel ontworpen heeft. Volgens Autosport hebben ze deze getest in Bahrein toen de andere teams naar huis waren. Eindelijk zijn wij van die lelijke minivleugel onder de neus vanaf (BMW is ook afgestapt van dit ontwerp)
http://images.f1racing.net/large/56802.jpg
gwyllion
10-03-2006, 16:07
Van waar kennen we die extra vleugel op de sidepot van de vernieuwde Super Aguri nu ook al weer?
http://images.f1racing.net/large/56805.jpg
De Torro Rosso livery is echt wel indrukwekkend:
http://images.f1racing.net/large/56807.jpg
Nu zie pas wat daar eigenlijk op getekend is :D Van ver is het niet duidelijk te zien. Is inderdaad wel mooi gedaan.
Nu zie pas wat daar eigenlijk op getekend is :D Van ver is het niet duidelijk te zien. Is inderdaad wel mooi gedaan.
Dat is gewoon om de modelbouwers van dit forum te pesten ;) Die van STR denken waarschijnlijk dat ze dergelijke decals niet geplakt krijgen, totdat een van die kunstenaars het wel voor elkaar krijgt.
Qua idee lijkt deze livery enigzins op die van Star Wars van vorig jaar (of was dat al in 2004? :o )
Dat is gewoon om de modelbouwers van dit forum te pesten ;) Die van STR denken waarschijnlijk dat ze dergelijke decals niet geplakt krijgen, totdat een van die kunstenaars het wel voor elkaar krijgt.
Qua idee lijkt deze livery enigzins op die van Star Wars van vorig jaar (of was dat al in 2004? :o )
dat zou straf zijn, want in 2004 bestonden ze nog niet ;)
JPMontoya
10-03-2006, 20:27
http://tbk.fameflame.dk/videos/2006_Red_Bull_F1_Promo.mpg
Echt een zaalig presentatie videotje van Red Bull !!!
(Ik denk dat je t de URL in je browser moet plaatsen - gewoon er op klikken zal niet lukken denk ik)
The Interceptor
10-03-2006, 23:08
http://tbk.fameflame.dk/videos/2006_Red_Bull_F1_Promo.mpg
Echt een zaalig presentatie videotje van Red Bull !!!
(Ik denk dat je t de URL in je browser moet plaatsen - gewoon er op klikken zal niet lukken denk ik)
Héél knap filmpje, thx ;)
Ook wel knap dat ze de livery van STR zolang hebben kunnen geheimhouden.
gwyllion
11-03-2006, 11:35
Ook wel knap dat ze de livery van STR zolang hebben kunnen geheimhouden.
Er had maar iemand naast het circuit van Paul Ricard moeten staan met een camera tijdens de opname van dit filmpje ;)
ha, der stond iemand naast het circuit van Paul Ricard met een camera.
spijtig genoeg betaald door Red Bull :(
vBulletin® v3.8.2, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.