Log in

View Full Version : stage 9 - Monday 9 January 2006 | Nouakchott > Kiffa


Pascal
26-12-2005, 03:16
For the rally’s longest special, stretches of dense dunes over twenty kilometres in length follow on from each other at the beginning and the end of the route. Between the two sandy stretches, driving will be over a fast, rocky track. At places, the track crosses large dunes which will have to be got round to stay on large, black-soil plateaux.

www.dakar.fr

gwyllion
09-01-2006, 11:20
http://www.dakar.com/PHOTOS/DAK/2006/900/PARCOURS.gif
De langste rit, maar de duinen lijken vooral in het begin te liggen. Ik vrees dat er dus geen enorme tijdsverschillen zullen zijn. Op het einde kunnen de Touaregs en Schlesser-buggies goed gas geven om eventueel achterstand opgelopen in de duinen goed te maken. Wel veel kans op lekke banden in het rotsachtige 2de deel.

gwyllion
09-01-2006, 11:29
De organisatie noemt de etappe van vandaag toch de zwaarste.
09-01-2006 | Etappe 9 - Nouakchott > Kiffa
Special 599 Km - totaal 874 Km

Om 14.30 uur gistermiddag mochten de navigatoren de nieuwe routeboeken ophalen bij de organisatie. Het eerste velletje vermeldde direct al een belangrijke mededeling van de ploeg die vooruit rijdt om de laatste check te doen aan de route. Er stond; “ Deze dag zal de langste, zwaarste en heftigste etappe van de rally van 2006 gaan zijn. Vertrouw op uw instincten en lees de route uit het routeboek zorgvuldig door, voordat u van start gaat. Een uitzonderlijke waarschuwing van de organisatie aan de overgebleven rijders.bron: exact-man.com (http://www.exact-man.com/docs/BPWebSite.asp)

gwyllion
09-01-2006, 12:16
De motoren zijn vandaag weer in omgekeerde volgorde vertrokken. Zo vertrekken de amateurs als eerste en hebben ze meer tijd om de proef af te werken.

De profs, die dus laatst vertrokken zijn, zijn CP1 voorbij. Depres doet het weeral goed ondanks zijn blessure.
11:00 - Coma fastest, Despres second
At CP1 (km 124) Marc Coma has set the fastest time. The Spaniard has a 51" lead on Cyril Despres and 59" on Arvis Vinters.

gwyllion
09-01-2006, 12:19
Volgens de live tracking heeft Miller al wat vertraging opgelopen :confused: Is hij gestopt om De Villiers voor te laten? Saby lijkt ook op Kleinschmidt gewacht te hebben en Roma heeft Alphand ook mooi laten voorbij rijden. Tactische maneuvers :+

gwyllion
09-01-2006, 12:39
Het zal niet lang meer duren voor we de eerste tussentijden voor de wagens hebben.11:30 - Cars on their way to CP1
The first cars have covered about 100kms... Taking off first after winning the previous special, Thierry Magnaldi has been caught by overall leader Stephane Peterhansel.Ondertussen komen de eerste motards aan CP2.

gwyllion
09-01-2006, 12:51
Peterhansel is als enige voorbij CP1 (97,5 km).

Na 49,2 km had Peterhansel trouwens ook al de snelste tijd voor Kleinschmidt, Alphand, De Villiers en Schlesser.

gwyllion
09-01-2006, 13:48
Volgens de live tracking heeft Miller al wat vertraging opgelopen :confused: Is hij gestopt om De Villiers voor te laten? Saby lijkt ook op Kleinschmidt gewacht te hebben en Roma heeft Alphand ook mooi laten voorbij rijden. Tactische maneuvers :+Ik betwijfel of het tactiek was, want de verschillen bij CP1 zijn weeral eens gigantisch. Navigatie problemen?
Pos. N° Name Hours Time
1 300 PETERHANSEL (FRA) 10:40:49 01:17:49
2 302 ALPHAND (FRA) 10:47:45 01:18:45
3 305 DE VILLIERS (AFS) 10:52:10 01:21:10
4 303 KLEINSCHMIDT (ALL) 11:02:50 01:21:50
5 307 SAINZ (ESP) 11:55:58 01:22:28
6 315 MAGNALDI (FRA) 10:45:32 01:24:32
7 322 CHICHERIT (FRA) 11:35:52 01:31:52
8 311 SOUSA (POR) 11:07:21 01:32:21
9 301 SABY (FRA) 11:10:14 01:37:14
10 334 GUINOT (FRA) 11:44:26 01:45:26
11 317 GACHE (FRA) 11:33:27 01:45:27
12 304 ROMA (ESP) 11:14:01 01:47:01
13 309 MILLER (USA) 11:13:00 01:48:00

gwyllion
09-01-2006, 13:52
Peterhansel is ondertussen al aan CP2 :eek:
12:47 - Peterhansel alone at CP2
After taking of secoond this morning and overtakin Magnaldi on his way to CP1, Stephane Peterhansel carries on impressing. The Frenchman has made it alone to CP2 (m 235) well ahead of his closest rivals.

speedkicks
09-01-2006, 13:56
Blijkbaar staat Koen Wauters stil op Km 57.
Hopelijk weer geen problemen met de transmissie.

gwyllion
09-01-2006, 14:01
Henrard staat stil op km 117 :( Hij is al 15de vertrokken en er zijn al 26 wagens voorbij CP1 en Henrard is er niet bij.

Schlesser staat trouwens stil na 107 km. Blijkbaar zeer moeilijke duinen daar in het begin van de etappe.

speedkicks
09-01-2006, 14:04
Blijkbaar staat Koen Wauters stil op Km 57.
Hopelijk weer geen problemen met de transmissie.

Hij is blijkbaar terug op weg maar al vorbij gestoken door Loomans.

FIRE
09-01-2006, 14:08
Problemen voor Stacey? Hij is namelijk nog niet doorgekomen op CP1 en op de tracking staat hij al een tijdje op 117 km:


CP1:
1 500 KABIROV (RUS) 11:25:50 01:46:50
2 508 CHAGIN (RUS) 11:33:05 01:50:05
3 501 SUGAWARA (JAP) 11:54:37 02:05:07
4 513 DE AZEVEDO (BRE) 11:54:41 02:01:11
5 503 VISMARA (ITA) 11:55:09 02:04:39

gwyllion
09-01-2006, 14:14
Henrard staat stil op km 117 :( Hij is al 15de vertrokken en er zijn al 26 wagens voorbij CP1 en Henrard is er niet bij.Oef, hij heeft zonet CP1 gehaald als 27ste. Al 1 uur achterstand t.o.v. Peterhansel.

gwyllion
09-01-2006, 14:17
Peterhansel is ondertussen al aan CP2 :eek:De Touaregs blijven terrein verliezen tegenover de Mitsubishis.
Pos. N° Name Hours Time
1 300 PETERHANSEL (FRA) 11:39:20 02:16:20
2 302 ALPHAND (FRA) 11:50:02 02:21:02
3 303 KLEINSCHMIDT (ALL) 12:03:32 02:22:32
4 315 MAGNALDI (FRA) 11:50:56 02:29:56
5 311 SOUSA (POR) 12:10:51 02:35:51
6 305 DE VILLIERS (AFS) 12:07:27 02:36:27
7 322 CHICHERIT (FRA) 12:40:42 02:36:42
8 301 SABY (FRA) 12:13:14 02:40:14
9 317 GACHE (FRA) 12:38:19 02:50:19
10 309 MILLER (USA) 12:15:35 02:50:35
11 304 ROMA (ESP) 12:20:35 02:53:35

Selespeed
09-01-2006, 14:17
Henrard nu ook op CP1

27 310 HENRARD (BEL) 12:04:28 02:18:28

En Magnaldi op CP2 al teruggevallen naar plaats 3!

gwyllion
09-01-2006, 14:31
En Magnaldi op CP2 al teruggevallen naar plaats 3!Hoe bedoel je? Kleinschmidt is toch ook sneller?

Selespeed
09-01-2006, 14:33
Die was op het moment dat ik poste nog niet doorgekomen op CP2 :)

gwyllion
09-01-2006, 14:39
Schlesser heeft uiteindelijk ook CP1 bereikt, net voor Servia. Hij verliest meer dan 1,5 uur t.o.v. Peterhansel :eek:

gwyllion
09-01-2006, 15:04
Sainz is in de achtergrond aan een enorme inhaal race bezig: als 83ste gestart, als 20ste aan CP1 en nu als 12de aan CP2 (in een 3de snelste tijd na Peterhansel en Alphand). Zeer spijtig van die defecte koppeling voor de rustdag.

gwyllion
09-01-2006, 15:26
De beperking van de topsnelheid bij de motoren (na de 2 dodelijke ongelukken vorig jaar) heeft het dus niet veel veiliger gemaakt. Of je nu tegen 190 km/u of 160 km/u op de grond smakt, maakt niet zo veel verschil.

Chauffeur
09-01-2006, 15:28
Wauters en Feryn stil p 107 km. Wie is wie aan het helpen?

Blijkbaar staat Feryn vast. Wauters heeft gewacht en is nu samen aan het rijden met Loomans.

gwyllion
09-01-2006, 16:12
Wauters en Feryn hebben CP1 uiteindelijk bereikt. Loomans nog niet.

Peterhansel vliegt weer over de etappe en Alphand kan zijn tempo niet volgen. Hij is al aan CP3.

gwyllion
09-01-2006, 16:26
Peterhansel vliegt weer over de etappe en Alphand kan zijn tempo niet volgen. Hij is al aan CP3.Alphand kan zijn achterstand toch verkleinen van 6 min (bij CP2) naar 3,5.

40 km voor CP3 was de volgorde trouwens: Peterhansel, Alphand, Kleinschmidt, Magnaldi en De Villiers.

fordje
09-01-2006, 16:31
Peterhansel vliegt weer over de etappe en Alphand kan zijn tempo niet volgen. Hij is al aan CP3.

Al bij al is het verschil minder als aan CP1. Toen rond de 11 min, nu rond de 9 min. Zal wel aan de lekke band van Peterhansel liggen.

Belgen houden er een slakkegang op na. Hij lijkt er wel op dat ze trachten in elkaars buurt te blijven. Mss geen sleicht idee, hun klassement is er toch aan voor allemaal en ze hebben geen van alle nog een "frisse" auto.

Benieuwd hoeveel steekassen ze gisteren hebben geleverd bij AD. Nog 7 dagen en 2 wagens.. dat is dus minimaal 28 stuks tegen het tempo dat ze de die de eerste week versleten hebben.

gwyllion
09-01-2006, 16:36
Ik wilde hier net posten dat Stacey nog steeds niet doorgekomen is op CP1, echter dat nieuws valt in het niet bij bovenstaande. :(:(:(Stacey is ondertussen voorbij CP1 en verliest 3 uur.

gwyllion
09-01-2006, 16:42
Al bij al is het verschil minder als aan CP1. Toen rond de 11 min, nu rond de 9 min. Zal wel aan de lekke band van Peterhansel liggen.En toch neemt de voorsprong t.o.v. de VWs nog eens toe.

gwyllion
09-01-2006, 16:44
Wauters en Feryn hebben CP1 uiteindelijk bereikt. Loomans nog niet.Loomans geeft op met een kapotte motor. Net als vorig jaar, toen gebeurde dat ook de etappe na de rustdag.

bron: pitstop.tv (http://pitstoptv.belbone.be/nieuwsbericht.php?newsid=10573)

gwyllion
09-01-2006, 16:55
En toch neemt de voorsprong t.o.v. de VWs nog eens toe.Ook vandaag wordt Volkswagen op een hoopje gereden door het Mitsubishi duo. Tussentijden bij CP3:
Pos. N° Name Hours Time
1 300 PETERHANSEL (FRA) 14:05:03 04:42:03
2 302 ALPHAND (FRA) 14:14:41 04:45:41
3 303 KLEINSCHMIDT (ALL) 14:34:35 04:53:35
4 315 MAGNALDI (FRA) 14:15:59 04:54:59
5 305 DE VILLIERS (AFS) 14:35:41 05:04:41
6 301 SABY (FRA) 14:46:49 05:13:49
7 317 GACHE (FRA) 15:11:35 05:23:35
8 304 ROMA (ESP) 14:50:37 05:23:37
9 309 MILLER (USA) 15:00:32 05:35:32Vandaag is de enige etappe waar VW kon hopen om nog wat tijd goed te maken en weer lukt het niet.

Selespeed
09-01-2006, 17:12
Sousa / Lurquin, nog goed voor snelle tijden op CP1 en CP2, lijkt nu ook al eventjes stil te staan en zal zwaar terugvallen.

fordje
09-01-2006, 17:20
Bij de vrachtwagens is de laatste druppel spanning ook weg. Stacey staat al een halve dag zo goed als stil nabij CP1 en komt maar langzaam vooruit (aan CP1 al meer dan 3 uur achterstand). Kabirov en Chagin liggen ruim 200 km voorop. Ondanks dat Chagin net een ongeval heeft gehad (zonder persoonlijk letsel naar verluidt) en dus nog wel wat zal verliezen, zie ik nog weinig gebeuren

gwyllion
09-01-2006, 17:22
Kabirov zal je bedoelen. Het ziet er naar uit dat hij zal moeten opgeven.

Tchaguine zal dus zo goed als zeker de Dakar winnen.

gwyllion
09-01-2006, 17:29
Sainz is in de achtergrond aan een enorme inhaal race bezig: als 83ste gestart, als 20ste aan CP1 en nu als 12de aan CP2 (in een 3de snelste tijd na Peterhansel en Alphand). Zeer spijtig van die defecte koppeling voor de rustdag.Sainz blijft gas geven :gas: Bij CP3 is hij een halve minuut sneller dan Peterhansel :eek:

Ik denk dat Sainz een mooie toekomst weg gelegd is in rally raid. Colin McRae was de vorige jaar ook snel, maar hij maakte brollen. Sainz heeft deze Dakar maar 1 foutje gemaakt: tijdens etappe 7 zichzelf vast gereden in duin en 35 minuten verloren. Echt wel zonde dat hij genekt is door die koppeling.

gwyllion
09-01-2006, 17:48
Na 499 km veranderen de posities niets: Peterhansel, Alphand, Kleinschmidt, Magnaldi, De Villiers.

Het gaat trouwens niet lang meer duren voor Peterhansel Depres, die eerste ligt bij de motoren, gaat inhalen. Hij zal de finish dus voor de motoren bereiken. Dit is natuurlijk wel te verklaren door het feit dat de beste motards laatst vertrokken zijn vandaag.

gwyllion
09-01-2006, 18:20
Het gaat trouwens niet lang meer duren voor Peterhansel Depres, die eerste ligt bij de motoren, gaat inhalen. Hij zal de finish dus voor de motoren bereiken. Dit is natuurlijk wel te verklaren door het feit dat de beste motards laatst vertrokken zijn vandaag.De motards zijn toch voor Peterhansel binnen. Depres wint de etappe en klimt door de opgave van Esteve Pujol (na dubbel val) naar de 2de plaats algemeen op 23 min van Coma.

Peterhansel is nu ook binnen. Hij doet de etappe in 1 uur minder dan de motoren, die natuurlijk 2 keer onderweg moeten tanken.

gwyllion
09-01-2006, 18:24
Na 499 km veranderen de posities niets: Peterhansel, Alphand, Kleinschmidt, Magnaldi, De Villiers.Sainz is hier blijkbaar trager dan Peterhansel. Toch geen 4de ritwinst?

gwyllion
09-01-2006, 18:36
Alphand is ook binnen en verliest bijna 9 minuten t.o.v. Peterhansel. Benieuwd wanneer de team orders in werking treden...

gwyllion
09-01-2006, 18:59
De Villiers is juist binnen gereden en heeft dus Kleinschmidt en Magnaldi nog ingehaald. Hij verliest uiteindelijk 28 minuten op Peterhansel.

Volkswagen zal zich dit jaar opnieuw tevreden moeten stellen met een podiumplaats tenzij Mitsubishi nog zware pech kent.

gwyllion
09-01-2006, 19:11
De Villiers is juist binnen gereden en heeft dus Kleinschmidt en Magnaldi nog ingehaald.Magnaldi, Kleinschmidt, Saby en Miller staan allemaal op dezelfde plaats stil. Iets ernstigs gebeurd?

gwyllion
09-01-2006, 19:21
Magnaldi, Kleinschmidt, Saby en Miller staan allemaal op dezelfde plaats stil. Iets ernstigs gebeurd?Ze rijden terug, maar Roma is ze allemaal voorbij gereden (juist binnen).

Lambo
09-01-2006, 20:12
Overwinning voor Peterhansel en Cottret.

Sainz staat al hele tijd stil op de proef, zo'n 25km voor de finish. Ook Jeroen Ramon staat al een hele tijd stil op km 485...

1 300 PETERHANSEL (FRA) COTTRET (FRA) MITSUBISHI 06:52:45 00:00:00
2 302 ALPHAND (FRA) PICARD (FRA) MITSUBISHI 07:01:29 00:08:44
3 305 DE VILLIERS (AFS) THORNER (SUE) VOLKSWAGEN 07:20:45 00:28:00
4 303 KLEINSCHMIDT (ALL) PONS (ITA) VOLKSWAGEN 07:42:43 00:49:58
5 304 ROMA (ESP) MAGNE (FRA) MITSUBISHI 07:45:24 00:52:39
6 301 SABY (FRA) PERIN (FRA) VOLKSWAGEN 07:51:03 00:58:18
7 309 MILLER (USA) VON ZITZEWITZ (ALL) VOLKSWAGEN 07:59:44 01:06:59
8 315 MAGNALDI (FRA)DEBRON (FRA) SCHLES-FORD-RAID 08:07:47 01:15:02
9 317 GACHE (FRA)GARCIN (FRA) BUGGY 08:10:38 01:17:53

Voorlopig 9 wagens binnen

Mr.Dallara
09-01-2006, 20:33
Hoeveelste was Henrard op CP3? ik kan niet meer dan de top5 aan elke CP zien :(

Nog maar 9man aangekomen en Step op een 80km van de finish nu, lijkt al bij al nog mee te vallen na z'n verloren tijd deze middag...


Op een -voorlopige!- 9e plaats algemeen staat het duo GACHE - GARCIN met een proto buggy (http://www.dakar.com/2006/DAK/RIDERS/us/coureurs/317.html)! Wel een heeeeeeeeel knap resultaat!

Toevallig kwam ik ook daarnet de naam KENJIRO SHINOZUKA tegen (ex Mitsu fabrieks piloot), hij rijd ook mee, nl met een Nissan Pick-up (http://www.dakar.com/2006/DAK/RIDERS/us/coureurs/330.html). Voorlopig presteerd hij wel maar zwak vind ik met tijden rond de top 40...

De bijden AD RAV's hebben nog +/- 500km te rijden vandaag (nog +/- 250km op de SS zelf) ziet er weer niet zo goed uit... :(

Lambo
09-01-2006, 20:50
Henrard is als 20é gepasseerd op CP3 met een 19e tijd. Zal wss nog wat stijgen aangezien er toch mensen zwaar in de problemen zijn tussen CP3 en de Finish (Sainz staat bijvoorbeeld al heel lang stil op 25km van de finish)

gwyllion
09-01-2006, 22:23
Henrard is als 20é gepasseerd op CP3 met een 19e tijd. Zal wss nog wat stijgen aangezien er toch mensen zwaar in de problemen zijn tussen CP3 en de Finish (Sainz staat bijvoorbeeld al heel lang stil op 25km van de finish)20 wagens hebben de finish bereikt en Henrard is erbij. Hij realiseert een voorlopig 20ste tijd en moet meer dan 3 uur toegeven op Peterhansel. Misschien heeft hij Sainz geholpen.

gwyllion
09-01-2006, 22:31
Kleinschmidt en De Villiers wijten hun tenondergang de laatste 3 etappes grotendeels aan de afschaffing van GPS en de gebrekkige road book.

"I don't like the new rules," adds 2001 winner Jutta Kleinschmidt. "It is a lottery. The roadbooks aren't precise enough and sometimes we rely on these for about 90km of the stage. It is very difficult to find the control points.

"Either you are lucky or you aren't," she continues. "I think that the teams should go to the organisers and improve the rules for next season."bron: VW drivers blame GPS (http://www.eurosport.com/home/pages/v4/l0/s239/e11728/sport_lng0_spo239_evt11728_sto811132.shtml) (eurosport.com)

FIRE
09-01-2006, 22:57
Kleinschmidt en De Villiers wijten hun tenondergang de laatste 3 etappes grotendeels aan de afschaffing van GPS en de gebrekkige road book.

bron: VW drivers blame GPS (http://www.eurosport.com/home/pages/v4/l0/s239/e11728/sport_lng0_spo239_evt11728_sto811132.shtml) (eurosport.com)

Ach de navigatie regels zijn voor iedereen gelijk. Ik vind dit een beetje de reaktie van een slechte verliezer.

gwyllion
09-01-2006, 23:19
Ach de navigatie regels zijn voor iedereen gelijk. Ik vind dit een beetje de reaktie van een slechte verliezer.Het is gewoon ook een feit dat het Mitsubishi de streek op zijn broekzak kent. Aangezien ze daar al jaren testen en al zo lang aan de Dakar deelnemen. En trouwens echt 100% eerlijk is de organisatie ook niet altijd:
"Dan kwam er de dag, waarop we Bruno Saby moesten helpen, de zwaarste etappe van deze eerste week, een etappe waarin we uitzicht hadden op een vijfde tijd en dus opnieuw een plaats onder de besten. Zaterdag reden we twee keer lek, reden we drie keer verloren en raakten we nog eens vast ook, dus daar hadden we niet beter kunnen hopen. Wat niet wegneemt dat ik niet begrijp waarom de organisatie de deelnemers achter ons een andere, betere, weg opstuurde. Dat is ons een mes in de rug steken."dixit Henrard die tijdens de rustdag de balans opmaakt

Dominique
10-01-2006, 00:18
Wanneer een organisatie een maatregel neemt (dewelke dan ook voor welke reden dan ook) dan zullen er altijd mensen zijn die daarvan kunnen profiteren, en anderen die er door worden benadeeld.
De waarheid ligt dus steeds ergens in het midden, zeker? Het is uiteraard niet aangenaam om tijdens een rotdag te moeten vaststellen dat diegene die net achter je zitten een andere route krijgen, en jij net niet. Maar ja, dat gebeurt nu eenmaal. Voor evenveel geld had hij er wel van kunnen profiteren (lees een beetje later gepasseerd aan de "omleiding").
Maar dat het spijtig is voor Henrard, daar ben ik mee akkoord. Daar niet van.

gwyllion
10-01-2006, 00:33
Stacey is ondertussen voorbij CP1 en verliest 3 uur.De MAN van Stacey is bij het beklimmen van een duin omgevallen. Fotomateriaal hier (http://www.synergydemo.nl/dakar/docs/BDDocument.asp?Action=View&ID={AA2737B6-E280-4150-98E0-831D31641A87}&noheader=1&nosubject=1)

Stacey en Kabirov zijn juist aangekomen met 3 uur achter Tchaguine. Stacey blijft nog wel derde en heeft slechts een kwartier achter op Kabirov. De 2de plek moet toch nog lukken.

This morning, 2h20 – Stacey loses time
Hans Stacey eventually arrives. The winner of two stages in the truck race so far has lost a lot of time going from Nouakchott to Kiffa. “The truck went on its side at km 95 of the special. We waited for over an hour for our second truck to come. We then needed an extra 1h30 to repair and take off. While putting the truck back on its wheels we damaged it quite a bit.”

gwyllion
10-01-2006, 00:43
Magnaldi, Kleinschmidt, Saby en Miller staan allemaal op dezelfde plaats stil. Iets ernstigs gebeurd?Kleinschmidt had technische problemen en Saby en Miller zijn bij haar gebleven.
#303 – Jutta Kleinschmidt (D), 4th place (leg) / 5th position overall
"Unfortunately the water cooling fan stopped working about 100 kilometres before the finish. We needed 40 minutes for just five kilometres in the dunes and even turned the heating on to improve the cooling effect on the engine.”Bij VW weten ze nog niet waarom Sainz 24 km voor het einde stil gevallen is. Ze moeten wachten tot hij in het bivak aankomt.

gwyllion
10-01-2006, 01:11
Volgens de live tracking heeft Miller al wat vertraging opgelopen :confused: Is hij gestopt om De Villiers voor te laten? Saby lijkt ook op Kleinschmidt gewacht te hebben en Roma heeft Alphand ook mooi laten voorbij rijden. Tactische maneuvers :+Ik heb juist het audio verslag van Mark Miller beluisterd (op http://www.usadakar.com/audio/stage_nine.wav). Gisteren nog had hij aangekondigd dat hij zou aanvallen als hij hiervoor toestemming zou krijgen. Hij kreeg echter instructies om op De Villiers te wachten. Het probleem was dat hij in de duinen op hem wachten, maar dat ze elkaar daar gemist hebben (De Villiers was op een andere manier in de duinen gereden). Hij heeft De Villiers heel de dag niet gezien :D

Door omstandigheden kwam hij achter Kleinschmidt en Saby terecht en hij had stricte instructies gekregen om achter haar te blijven (ook toen Jutta problemen had met defecte ventilatoren).

Hij is slachtoffer geworden van team orders en klonk in het verslag lichtjes ontgoocheld want voor de rest had hij vandaag weinig problemen gekend. Hij ging de baas eens vragen of hij morgen voluit mocht gaan om dit ritzege te behalen.

gwyllion
10-01-2006, 10:41
Wauters (om 00:22:59) en Feryn (om 03:59:58) hebben de finish op eigen kracht bereikt, maar wel buiten tijd.

gwyllion
10-01-2006, 11:43
20 wagens hebben de finish bereikt en Henrard is erbij. Hij realiseert een voorlopig 20ste tijd en moet meer dan 3 uur toegeven op Peterhansel.Gisteren was het een enorme zware dag voor Stephane: vastrijden, krik die niet werkt, het opblaassysteem dat niet goed functioneert.

Hij had zich zijn deelname met een topwagen wel anders voorgesteld.
Morgen is een andere dag en ik hoop dat een goede nachtrust ons die probleempjes zal doen vergeten. Ik ben zo moe. Eén ding staat nu al vast: dit is niet de rally die ik voor de start voor ogen had.bron: Dakar rit 9 - Henrard weer op de sukkel (http://pitstoptv.belbone.be/nieuwsbericht.php?newsid=10580) (pitstop.tv)


Henrard heeft zich ook weer maar eens opgeofferd voor het VW fabrieksteam.
Last night 23h20 – Sainz towed
Carlos Sainz has only just made it to the Volkswagen workshop. After clocking the fastest time at CP3, the Spaniard suffered severe problems. “The engine was really doing a strange noise. I preferred to stop but I was still 15km away from the finish So I waited and was eventually towed by the Race Touareg of Stéphane Henrard. That’s the way races can go… Now if I manage to finish and win another stage, it’ll have been worthwhile.”bron: dakar.com

gwyllion
10-01-2006, 11:53
Mattijs - Bamps hebben volgens dakar.com opgegeven tijdens de etappe van gisteren.

Loomans - Vandecaveye staan niet op het lijstje, maar zij geven volgens pitstop.tv ook op wegens motorbreuk.

Vandenberghe - Hillewaere hebben tot CP3 geraakt en kunnen vermoedelijk vandaag nog starten als ze het bivak op tijd bereiken.

gwyllion
10-01-2006, 19:01
Ik ben een leuke actiefoto van Koen Wauters tegen gekomen.
http://raid.racing-live.com/photos/2006/dakar/diapo_348.jpg

gwyllion
10-01-2006, 23:39
Henrard heeft zich ook weer maar eens opgeofferd voor het VW fabrieksteam.Tijdens het slepen van Sainz moesten ze een koe ontwijken en tijdens dat maneuver brak het sleepkoord. Henrard heeft zich zwaar moeten haasten om Sainz op tijd in het bivak te krijgen.

Door al dat gehaast is hij vergeten te tanken. Deze morgen kwam hij daar pas achter en is hij 10 minuten te laat aan de proef begonnen met als gevolg dat hij achter de camions terecht kwam :o

bron: http://pitstoptv.belbone.be/nieuwsbericht.php?newsid=10588