PDA

View Full Version : Sunday 8 january 2006 : rest.


Pascal
26-12-2005, 03:17
Op zondag : de traditionele rustdag.

gwyllion
08-01-2006, 16:06
In het verslag over de rustdag van Volkswagen geeft Kris Nissen toe dat ze wellicht te weining in diep zand getest hebben.In the dunes we are suffering from the fact that the engine gets hot too quickly. In deep sand you need the most cooling, but have very low speeds and consequently low dynamic air pressure in the cooling ducts because you often only drive at walking pace, and spinning wheels require a lot of power. It’s the same for everybody. So that the engine does not overheat the power is reduced automatically by a few per cent when required. The system functions very well but it could still be improved. Perhaps we didn’t test enough in deep sand.De koppeling krijgt het ook zwaar te verduren. De falende koppeling bij Sainz in het begin van proef 8 is het resultaat van de etappe ervoor, waar Sainz is totaal vastgereden had in een duin. Ze hadden dus volgens mij beter de koppeling na 7de etappe al vervangen.

Alle hoop is nu gevestigd op Giniel de Villiers (en Jutta Kleinschmidt). Maar natuurlijk geven ze zich nog niet gewonnen.

Benieuwd of de VW top na afloop van de Dakar tevreden zal zijn met de resultaten. VW Motorsport heeft immers enorm veel geinvesteerd: het vele testwerk en 5 wagens zal wel een pak geld kosten.

Pascal
08-01-2006, 19:06
Er zijn er al enkelen die hebben opgegeven maar ik wil hier toch eens een round-up maken van zij die het de eerste week hebben gehaald. Hopelijk hebben ze een verkwikkende rustdag, samen met hun sponsors en supporters en kunnen ze ons nog heel wat moois bieden in de tweede week.

Sommigen werden op het forum wat meer gevolgd dan de anderen. Maar hier wat aandacht voor alle Belgen.

9. SOUSA – LURQUIN Jean Marie (NISSAN) rijden gewoon hun tempo. Zonder al te veel positieve of negatieve uitschieters staan ze leuk op plaats 9.

15. HENRARD – DE ROISSARD (VOLKSWAGEN) tja, een topprestatie zal er voor hem wel niet inzitten. Hij zit in een professioneel team maar doet er dienst als waterdrager.

31. XU – LURQUIN Fabian (NISSAN) op eigen tempo komen ze steeds aan in de buurt van plaats 50 wat hen gestaag doet klimmen naar plaats 31 na de eerste week. Ik zou zeggen in de gaten houden deze mannen voor week 2.

33. LAVEILLE – BARTHOLOME (NISSAN) zelfde opmerking hier.

51. LOOMANS – VANDECAVEYE (BOWLER) reden t.e.m. ss 7 de meest intelligente race. Hadden wat problemen met de wagenziekte van VANDECAVEYE. Ze stopten echter nooit tijdens het braken van Gella. Haar kledij kon tijdens de eerste dagen niet worden gewassen wat een lekker geurtje moet gegeven hebben in de wagen. Hadden tegenslag in ss 8 en vielen daardoor van een mooie plaats 28 terug naar 51. Laat ons hopen dat ze terug met de goeie traditie kunnen aanknopen. (noot : 51 minuten straftijd)

80. WAUTERS – DE LEEUW (TOYOTA) met veel ambitie vertrokken. Niet voorziene technische mankementen die quasi elke ss terug kwamen weerhielden hen om de verwachtingen in te lossen. Vooral ss 7 was op dat gebied een ramp. Of de rustdag soelaas brengt zullen we morgen weten. (noot : 4 uur 39 minuten straftijd)

98. MATTIJS – BAMPS (TOYOTA) tja, wat moeten we daarvan zeggen. Amateurs “pur sang”. Op eigen tempo eindigen ze elke dag weer in de late uurtjes. De laatste 2 ritten eindigen ze binnen de “top 100” wat hen ook in het algemeen klassement op plaats 98 brengt. En opmerkelijk : ze doen het zonder straftijd.

109. FERYN – VAN DEN BROECK (TOYOTA) Hoewel ze vermoedelijk met wat minder ambitie vertrokken als het andere AD-team, kunnen ze toch niet gelukkig zijn met het, tot nu toe, behaalde resultaat. Ze zijn in het zelfde bedje ziek en hopelijk brengt de rustdag ook voor hen de mechanische oplossing. (noot : 7 uur 46 minuten straftijd)

114. VANDENBERGHE – HILLEWAERE (TOYOTA) In hun eerste deelname doen ze het verre van slecht. Ik kan me voorstellen dat ze zich niets aantrekken van hun resultaat en alleen uitkijken naar het behalen van “Lac Rose”. Het is hun van harte gegund. Opmerkelijk is dat ze in ss 7, je weet wel : die met de moeilijke duinensectie, hun beste resultaat haalden. Als de vrouwen hun toestemming geven zien we ze misschien in de toekomst terug ;) (noot : 4 uur 33 minuten straftijd)

C U

Pascal
08-01-2006, 20:04
Een winnaar of topper hebben wij bij de motoren niet (meer). Iedereen noemt ze de gekken van de DAKAR. Hoedje af voor deze mannen. We volgen ze wat minder. Ook hier zijn er al wat opgaves. Toch even een overzichtje.

82. RAMON (YAMAHA WRF 250) Deze “ancien” heeft weer goed gepresteerd in de duinen en daardoor ruim binnen de top 100 op dit moment. (Noot 1 uur en 1 minuut straftijd)

98. THEUNINCK (KTM EXC 450) In het eerste deel van de week wat minder maar in het tweede deel van de week betere resultaten. Hopelijk kan hij in de tweede week verder zetten zonder straftijd.

129. DELABY (HONDA XR 400) Op zijn eigen tempo bezig. Zonder uitschieters (noot : 2 uur straftijd)

134. PALANTE (HONDA XR 650) De rode lantaarn van het peloton. Hoewel hij zeker zonder topambities naar de Dakar is vertrokken wil hij zonder twijfel van deze laatste plaats af. (noot 7 uur straftijd)

C U

Pascal
08-01-2006, 20:25
Tja, of dit nu echt competitie is of niet. De mening daarover zullen altijd verdeeld blijven.

3. STACEY-GOTLIB-DER KINDEREN (MAN) In een onthoofde competitie (herinner de DAF-uitsluiting) doen zij er alles aan om het de KAMAZ-russen moeilijk te maken. En met succes. Haalden tot op heden 1 SS binnen. Hopelijk kunnen ze in week 2 bevestigen.

29. VERHOEVEN-WILLEMSEN-GESTEL (MAN) Een overwinning zal er voor hen niet inzitten. Rustig verder doen en zien waar we geraken zal eerder het motto zijn. (noot : 1 uur straftijd)

35. BEZEMER-CNUDDE-RYCQUART (MAN) Een beetje “op-en-af” brengt hen tot deze positie. Dat het een leuke bedoening is daar ben ik zeker van. Met BEZEMER ging ik ooit karten na de finish in Sharm-El-Sheik, vandaar dat ik het weet. Dat er ook serieus gewerkt zal worden, daar ben ik ook zeker van. (Noot : 5 uur 42 minuten straftijd)

43. VIGNE-CHAILLIER-CASTAIGNE (RENAULT) Geen idee (noot : 8 uur 43 minuten straftijd)

50. HOEBEKE-BAUDART (RENAULT) Uiteraard anciens en met hun missie bezig. Een van de weinige Truck-teams die het met zijn tweeën doen. Toen HOEBEKE in SHARM-EL-SHEIK “Vlaams hoorde” bood hij ons prompt een whisky aan. ’t Zijn Charels… (noot : 8 uur en 38 minuten straftijd)

53. VERHEYDEN-JANS-VERHOEVEN (GINAF) geen idee (10 uur en 7 minuten straftijd)

54. PUJOL-CRUZ SENRA-VERBIST Ook zij zijn met hun missie bezig. Verbist zijn Spaans zal weer wel wat beter zijn na afloop. (noot : 6 uur en 10 minuten straftijd)

C U

Pascal
08-01-2006, 20:33
De snelste onderweg is Peterhansel. Hij zat momenteel al 27:43:31 achter het stuur van zijn Misubishi. Bij de motards is dit Coma met zijn KTM en ondertussen 30:49:20 onderweg. Met deze tijd zou hij 9° overall staan. Bij de trucks is Chagin de snelste met een tijd van 35:47:23. Met deze tijd zou hij 58° overall zijn.

Ik weet dat er nog heel wat klasses zijn in de Dakar maar het is halfweg nutteloos dit uit te pluizen. Ze hebben nog een week te gaan en geloof me gerust : enkel de toppers zijn bezig met de klassementen. Het grote deel is bezig met avontuur, doorzetten en Dakar halen...

Aan iedereen een prettige tweede week gewenst...

C U

gwyllion
09-01-2006, 00:15
15. HENRARD – DE ROISSARD (VOLKSWAGEN) tja, een topprestatie zal er voor hem wel niet inzitten. Hij zit in een professioneel team maar doet er dienst als waterdrager. Dakar rustdag - Henrard maakt balans op van eerste week (http://pitstoptv.belbone.be/nieuwsbericht.php?newsid=10569) (pitstop.tv)

gwyllion
09-01-2006, 00:37
Ik heb juist het laatste audio verslag van Mark Miller beluisterd: http://www.usadakar.com/audio/stage_eight.wav Als hij groen licht krijgt, gaat hij morgen maximaal aanvallen om ritwinst te behalen en zijn achterstand (dikke 2 uur) te reduceren. Hij heeft trouwens al 2 keer dicht bij een etappezegen gezeten (2 keer 2de plaats).

Maandag wordt volgens hem een belangrijke dag. Dan zal inderdaad bepaald worden of Volkswagen terug aansluiting kan krijgen bij het superiere Mitsu duo. Ik hoop het echt. Dan kan het spannende 2de week worden.

Bart.Vandecavey
09-01-2006, 10:58
114. VANDENBERGHE – HILLEWAERE (TOYOTA)C U

Steve heeft al deelgenomen met een Quad...

gwyllion
09-01-2006, 11:33
Leuk cijfermateriaal:
motoren: 232 gestart, 129 in koers (56%)
wagens: 197 gestart, 116 in koers (59%)
trucks: 69 gestart, 49 in koers (71%)

gwyllion
09-01-2006, 15:44
Toch veel sippe gezichten bij VW tijdens de rustdag.
http://www.volkswagen-motorsport.com/web/images/2005//multimedia/fotos/marathon/dakar2006//vw_pub-060109-0054_p.jpg