PDA

View Full Version : HANS, ook voor amateurs en clubracers?


extricationhunk
26-12-2005, 15:20
Ben trouwens eens benieuwd wanneer wij met het HANS systeem moeten gaan rondkarren! Niet alleen veilig, maar ook nog een aardige duit mee te verdienen!


Neem van mij aan beste vriend, ik heb de gevolgen gezien van zonder HANS te rijden. Ik herrinner me nog goed op de 24u van spa 2005 dat bij de ibaza cup van nederland (jaja die stofzuigers die even snel gaan als mijn eigen 1600c) een bepaalde persoon crashte zonder hans (niet verplicht weliswaar in die "instap"klasse).

Die persoon leeft nu nog steeds als een plant in een ziekenhuis in amstardam door een bloeding in de hersenstam komende van een klap in de nekwervels: juist die klap waar de hans voor gemaakt is om tegen te houden.

Wij (red medical team) hebben al 2 jaar geijverd om dit in de rally in te voeren. Na tal van voorbeelden als bovenstaande hebben ze in de wrc eindelijk de inderdaad kostelijke stap gezet!

Denk hier maar over na: is je leven goedkoper dan die kosten van een HANS???

Chauffeur
26-12-2005, 15:42
Voor we verder lullen :) wat kost zo iets? Want blijkbaar heb je naast HANS ook een nieuwe helm nodig.

kulgan
26-12-2005, 16:13
Ik dacht dat een HANS ongeveer 1000€ kost. Volgens mij is een nieuwe helm niet echt nodig, ik denk dat de 'oude' kan aangepast worden.

Dirtdevil
26-12-2005, 16:57
Denk hier maar over na: is je leven goedkoper dan die kosten van een HANS???

En al de jaren dat er zonder Hans gereden is?
Invoeren, dan kunnen we nog een aantal amateur deelnemers van de starterslijsten schrappen.
Met 1000€ valt of staat een seizoen dikswijls voor een team ....

Hans of geen Hans, als je verkeerd crashed ben je toch de sigaar ....

greetz

A.J.
26-12-2005, 17:40
Een HANS systeem van TOORA kost een kleine 800€
Er zijn slechts enkele helmen gehomologeerd om met HANS gebruikt te worden dus moeten 90% van de piloten een nieuwe helm aanschaffen.

Ik begrijp niet waarom ik nog een afstand van verhaal moet tekenen waarin staat dat alles wat er gebeurt op eigen risico is. Als ik mijn hobby wil uitoefenen zonder 1500€ extra uit te geven moet dit mogelijk zijn, zolang ikzelf de gevolgen ervan draag.

NO RISK, NO FUN !!!

Dirtdevil
26-12-2005, 18:34
Een HANS systeem van TOORA kost een kleine 800€
Er zijn slechts enkele helmen gehomologeerd om met HANS gebruikt te worden dus moeten 90% van de piloten een nieuwe helm aanschaffen.

Ik begrijp niet waarom ik nog een afstand van verhaal moet tekenen waarin staat dat alles wat er gebeurt op eigen risico is. Als ik mijn hobby wil uitoefenen zonder 1500€ extra uit te geven moet dit mogelijk zijn, zolang ikzelf de gevolgen ervan draag.

NO RISK, NO FUN !!!

De nagel op de kop Andy!

Hou autosport toch toegankelijk voor de amateur! Het kost zo al allemaal genoeg!

Greetz

Chauffeur
27-12-2005, 10:36
150 x 800 euro. Ik denk dat er een paar een serieuze stuiver gaan verdienen. Als we elke piloot nu nog eens verplichten om een boek van mij te kopen dan gaan we de goeie weg uit, maar ja...

Als die brave mannen die dat verkopen dan ook nog zeggen dat ze geen budget hebben om reclame te maken dan breekt mijn klomp helemaal. Genen bal uitgeven en altijd langs de kassa passeren, wel heel gemakkelijk om zo zaken te doen.

Vanaf 2007 verplicht om gordijnen in de wagen te hangen :) Mag ik de stof leveren of bij wie moet ik zijn om dat te laten opnemen in het reglement :)

Ik ga enkel de 24H van Zolder rijden in 2006. Een nieuwe helm + hans, voor 1 wedstrijdje, dat is net iets te veel van het goede. Misschien een verhuurcentra opnenen voor HANS systemen.

Eddy V
27-12-2005, 11:53
Als die brave mannen die dat verkopen dan ook nog zeggen dat ze geen budget hebben om reclame te maken dan breekt mijn klomp helemaal. Genen bal uitgeven en altijd langs de kassa passeren, wel heel gemakkelijk om zo zaken te doen..... Misschien een verhuurcentra opnenen voor HANS systemen.


Ik ben een van die "brave mannen", maar verdienen aan een Hans? (heb eventjes moeten stoppen met schrijven van het lachen).
De enigen die verdienen aan een Hans zijn de makers er van. Bijna niemand (tenminste in Duitsland) heeft die dingen op voorraad, te duur, te weinig winst en te weinig kans op verkopen).
Verhuren? Geen slecht idee.

En nu zal ik weer 1000 man op mijn kop krijgen vrees ik.

Chauffeur
27-12-2005, 12:03
Maar als ze het verplichten kan je er toch wel enkele op stock hebben hé. Ik begin nu al te lachen tegen de eerste Belcar-wedstrijd. Daar staat altijd zo een kraampken die spullen verkoopt. Ik ben er vrij zeker van dat het daar rijtje schuiven zal zijn, en dat ze iets duurder gaan uitvallen als normaal het geval is. :)

Dirtdevil
27-12-2005, 19:21
Maar als ze het verplichten kan je er toch wel enkele op stock hebben hé. Ik begin nu al te lachen tegen de eerste Belcar-wedstrijd. Daar staat altijd zo een kraampken die spullen verkoopt. Ik ben er vrij zeker van dat het daar rijtje schuiven zal zijn, en dat ze iets duurder gaan uitvallen als normaal het geval is. :)

Dries,

Zet gij daar een kraampke met uw boek langs! Hebben ze wat te lezen terwijl ze aant aanschuiven zijn! :D

Eddy V
27-12-2005, 19:39
Okee Dries, ik wil er bvb een paar in voorraad nemen. Welke maat? Ze zijn in S-M-L van 15 tot 40°. 3x 5 systemen en een paar keer dubbel of zo en ge geraakt er dan enkele van kwijt. De rest? Teruggeven aan het fabriek kan niet.

Normaal voor een toerwagen of GT is het een 20 of 25° systeem (beter is het echter zoiets uit te proberen in een zetel), maar het is veelal een gevoelszaak per rijder. Dus begin maar te stockeren in zo een geval.

Maar het gaat "leuk" worden voor de teams, misschien moeten ze zelfs een nieuwe zetel kopen, nieuwe gordels (naargelang welk systeem/zetel) en meestal nieuwe helm. Allemaal beslissingen die -alhoewel mensen zoals ik daar blij voor zouden moeten zijn- meer ellende bezorgen aan iedereen.

Wat ons huisteam nu doet bij de Langstreckenpokal (rijders identisch gebouwd en hetzelfde gevoel voor de Hans) is tijdens de pitstop het systeem wisselen. Spaart natuurlijk een serieuze hap in het budget en gaat vrij snel mits wat oefenen.

Mark
28-12-2005, 15:25
Die persoon leeft nu nog steeds als een plant in een ziekenhuis in amstardam door een bloeding in de hersenstam komende van een klap in de nekwervels: juist die klap waar de hans voor gemaakt is om tegen te houden.
[/U]

Kijk, dit soort trieste info lees je dan weer niet op de welbekende sites. Dat het destijds een zware klap moet zijn geweest was wel duidelijk aan de summiere berichtgeving destijds. Maakt de beste kerel nog kans op een volledig herstel?

HANS kost dus een flink pak geld maar die kosten maak je dus voor meerdere jaren. Racen is bedrijfje spelen dus verdeel je die kosten over meerdere jaren........en uiteindelijk is het dus een zeer klein percentage van je budget.

Maar er is een ding wat ik in de afgelopen jaren nooit ergens heb gelezen. Hoe zijn coureurs verzekerd voor medische kosten e.d. als gevolg van een ongeval?

In verzekeringspolissen willen er nog weleens kleine vervelende lettertjes staan. Komt er vaak op neer dat als de verzekeringsmaatschappij kan aantonen dat de verzekerde niet alle maatregelen heeft genomen om de schade te beperken er geen uitbetaling zal plaatsvinden.

serge
28-12-2005, 15:54
Als zelfstandige heb ik een verzekering 'gewaarborgd inkomen'.
Als ik ziek of invalide wordt, dan krijg ik van de verzekering een bepaald bedrag per maand uitbetaald.
Wanneer wordt dit niet gedaan: juist ja, bij 'gevaarlijke sporten' en sommige andere sporten in competitieverband.
Meestal willen ze dit wel verzekeren, doch een stevige meerpremie zal wel gevraagd worden.
Uitkijken dus!!!

Groeten,
Serge

Frank 490
28-12-2005, 19:10
N.a.v die crash op Spa hierbij een c/p van de website van het team:

Het is duidelijk wat het dieptepunt van het jaar voor mij persoonlijk en ook voor ons team is: de crash van Arend. Ik kan hier nu wel 5 pagina’s vol schrijven met alle belevenissen, gevoelens en ervaringen. Als je racet, houd je er in de auto echt geen rekening mee. Ja, het gaat hard en veel harder dan het lijkt van de buitenkant. Ja, je rijdt op de limiet want anders ben je niet snel. Ja, je kan eraf schieten, maar zo zwaar? Het was de zwaarste crash voor de Nederlandse Autosport in jaren en helaas gebeurde dit bij Arend. Alle pechfactoren kwamen samen met als resultaat een zeer zwaargewonde teamgenoot. Ik heb dit – samen met Tony Jongkind, onze teammanager - van zeer dichtbij ervaren, samen met de familie. Het was een zware, moeilijke periode die binnen ons team diepe sporen heeft nagelaten, maar toch ook als 1 grote familie gedragen is.
Arend is sinds afgelopen vrijdag 21 oktober weer helemaal thuis in Meppel! Arend komt er weer helemaal bovenop maar Arend, wat heb je ons laten schrikken…..

El Torro
28-12-2005, 23:18
Maar er is een ding wat ik in de afgelopen jaren nooit ergens heb gelezen. Hoe zijn coureurs verzekerd voor medische kosten e.d. als gevolg van een ongeval?

In verzekeringspolissen willen er nog weleens kleine vervelende lettertjes staan. Komt er vaak op neer dat als de verzekeringsmaatschappij kan aantonen dat de verzekerde niet alle maatregelen heeft genomen om de schade te beperken er geen uitbetaling zal plaatsvinden.

Bij de kosten van een KNAF licentie (europese unie of internationaal) zijn de kosten van een ongevallenverzekering automatisch inbegrepen met een beperkte werelddekking:
A. € 11.345,- in geval van overlijden.
B. € 45.380,- max. bij blijvende invaliditeit.
C. € 455,- max. vergoeding kosten geneeskundige behandeling met een eigen risico van € 115,-
D. € 115,- max. vergoeding voor tandheelkundige hulp.

Verder kun je zelf natuurlijk je eigen verzekering nog afsluiten maar schrik niet van de premies, net als die van een racewagen verzekering.....alles is te verzekeren !

HANS kost dus een flink pak geld maar die kosten maak je dus voor meerdere jaren. Racen is bedrijfje spelen dus verdeel je die kosten over meerdere jaren........en uiteindelijk is het dus een zeer klein percentage van je budget.

Tja, die HANS nu weer, 't is de derde (nieuwe) helm op rij......altijd wel wat !
maar alléh, tis voor de veiligheid, hebben we wel veel geluk gehad in de voorgaande jaren...:rolleyes:

Han
02-01-2006, 17:13
Maar er is een ding wat ik in de afgelopen jaren nooit ergens heb gelezen. Hoe zijn coureurs verzekerd voor medische kosten e.d. als gevolg van een ongeval?

In verzekeringspolissen willen er nog weleens kleine vervelende lettertjes staan. Komt er vaak op neer dat als de verzekeringsmaatschappij kan aantonen dat de verzekerde niet alle maatregelen heeft genomen om de schade te beperken er geen uitbetaling zal plaatsvinden.

Hallo iedereen,

Ik heb hier spijtig genoeg enige ervaring mee aangezien ik een tijdje terug zelf redelijk zwaar gecrashed ben tijdens een rallywedstrijd waar ik meereed als co-piloot. Ikzelf heb een licentie bij de Waalse bond ASAF, in deze licentie zit een verzekering begrepen. Alle medische kosten van ziekenhuis en revalidatie, dien je eerst aan te geven bij je ziekenfonds. Maar deze zullen nooit voor 100% vergoed worden, de rest van de kosten kan ik recupereren via mijn hospitalisatieverzekering. Ook hier is niet alles gedekt en de overige kosten worden betaald door de bijkomende verzekering van ASAF. Indien je in eerste instantie, alle niet door het ziekenfonds gedekte kosten, aan de ASAF-verzekering aangeeft, zal deze de kosten toch verhalen op je eigen hospitalisatieverzekering zodat het uitbetalen sterk vertraagd wordt. Dit komt omdat een hospitalisatieverzekering een schadeverzekering is welke niet cumuleerbaar is. (vergelijk het met een brandverzekering, je kan er voor hetzelfde huis meerdere afsluiten, maar je kan maar 1 keer uitbetaald worden, enkel het bedrag van de schade). Ik heb ook nog een levensverzekering/pensioenfonds (persoonsverzekering, wel cumuleerbaar), maar aangezien Rally een risicosport is, kan ik hier geen aanspraak op maken.
In principe moet ik dus geen cent zelf betalen, maar rijker ga je er niet op worden. Mocht ik niet in orde geweest zijn met ziekenfonds of verzekering, zou ik tot hiertoe al 35.000€ kunnen ophoesten!

Conclusie: je bent wel verzekerd maar als je aan autosport doet zou ik toch maar een goede hospitalisatieverzekering nemen met een uitgebreide post-ambulante kosten regeling (revalidatie)...

B.V.S.
02-01-2006, 20:49
Ik heb vorig seizoen een nagelnieuwe Sparco gekocht.
Deze is voorzien van een ingebouwd Peltor-intercom systeem. Dit is volgend seizoen in de Belcar NIET meer toegelaten. Dus Hans of niet, ik kan hem al niemeer gebruiken...
Nuja, dat HANS systeem proberen we dan maar in het budget bij te tellen zeker...

Guido
02-01-2006, 21:36
N.a.v die crash op Spa hierbij een c/p van de website van het team:

...

Arend is sinds afgelopen vrijdag 21 oktober weer helemaal thuis in Meppel! Arend komt er weer helemaal bovenop maar Arend, wat heb je ons laten schrikken…..



...

Die persoon leeft nu nog steeds als een plant in een ziekenhuis in amstardam door een bloeding in de hersenstam komende van een klap in de nekwervels: juist die klap waar de hans voor gemaakt is om tegen te houden.

Wij (red medical team) hebben al 2 jaar geijverd om dit in de rally in te voeren. Na tal van voorbeelden als bovenstaande hebben ze in de wrc eindelijk de inderdaad kostelijke stap gezet!

Denk hier maar over na: is je leven goedkoper dan die kosten van een HANS???


Wat een desinformatie is me dat zeg. Komende van iemand die pretendeert een autoriteit te zijn (zie "red medical team") is er dat wel eentje die kan tellen.

Misschien eerst eens informeren en verifiëren vooraleer er feiten naar voren worden geschoven om een case te staven. Het gebeurt als maar meer in onze maatschappij dat zogenaamde autoriteiten foutieve informatie gebruiken om hun gelijk te bewijzen. Foei!

Thanks Frank490 om het één en ander wat nader toe te lichten.

Frank 490
03-01-2006, 02:16
OK Huudo, ik ben blij dat ik het heb kunnen toelichten, zeker omdat dit met zo'n positief bericht kon. Ik snap je uitval naar "knipknaap" (zoals ik "extricationhunk" maar even vertaal) wel. Toch begrijp ik hem ook wel. In een zeer recent verleden was ik in een vergelijkbare functie actief. Ik heb ook wel eens rijders "opgeraapt" waarvan ik dacht: "dat komt nooit meer goed". Soms valt het (gelukkig) achteraf toch nog mee, zo ook in dit geval. Het pleidooi voor een HANS onderschrijf ik wel. Tegelijk beschik ik zelf niet over zo'n ding, domweg omdat het budget dat echt niet toelaat. Dan heb je de keus. Dit jaar maar niet rijden, omdat ik absoluut zo'n ding moet hebben, of gewoon het risico incalculeren. Vergelijk het maar met de (verplichte) invoering van 5-puntgordels ter vervanging van 4-punts. Ik heb zoveel shit gezien van ondeugdelijke gordels dat ik daar absoluut niet op zal bezuinigen, dan maar niet rijden. Ik zelf trek de grens bij een goede helm en deugdelijke gordels (en goed gemonteerd, in combinatie met een fatsoenlijke stoel); een ander stapt niet in zonder een HANS. Ieder zijn eigen afweging en zijn eigen keus. Zie ook maar het topic "betaalbaar racen".

Frank 490
03-01-2006, 02:24
O ja, nog even aan "knipknaap": zolang ik op TV-beelden zie dat rallyrijders met openstaande overall en en met opgestroopte mouwen en zonder handschoenen lekker aan het tuffen zijn, neem ik die jongens qua veiligheidsbesef niet serieus. Om je voor te zijn: een HANS beschermt je tegen (de gevolgen van) een klap en die kleding tegen brand, ik weet het, twee verschillende dingen. Maar het gaat wel alletwee om het besef van veiligheid en dat is er kennelijk niet bij een fors aantal WRC-rijders/navigatoren. Gevoel voor persoonlijke veiligheid kan nooit worden bijgebracht door het uitvaardigen van regeltjes. Het persoonlijk besef is uiteindelijk bepalend.

Guido
03-01-2006, 02:47
OK Huudo, ik ben blij dat ik het heb kunnen toelichten, zeker omdat dit met zo'n positief bericht kon. Ik snap je uitval naar "knipknaap" (zoals ik "extricationhunk" maar even vertaal) wel. Toch begrijp ik hem ook wel.

.

Uiteraard begrijp ik hem ook wel, maar een case bouw je niet door te zeggen dat iemand als een plant in een hospitaal ligt, terwijl ie al weer thuis is én aan de beterhand.

Ik ben geen racer, slechts een toeschouwer, dus kan ik ivm HANS en de bijhorende kosten geen enkele steekhoudende uitspraak doen, maar ik kan wel zien wanneer iemand de foute gegevens gebruikt. ;)

Frank 490
03-01-2006, 03:06
Huudo, Knipknaap,

Als iemand hele sterke dingen wil stellen heeft men nog al eens de neiging om wat te overdrijven. Dat werkt vaak goed - tot dat de mythe wordt doorgeprikt. In dit geval, zoals eigenlijk altijd bij die gevallen, is dat jammer want het relaas op zich is wel terecht. Hoe kan je schade doen aan jezelf en aan de zaak waarvoor je strijdt...

Clubman
03-01-2006, 11:37
Ik gebruik als prijsgunstig alternatief zo een U-vormige neksteun onder de helm.
je ziet die weliswaar meer bij het karten, maar ze zijn er ook met nomex omhulsel.

een overschakeling naar HANS zou een vierde tot een derde van m'n jaarbudget opvreten.

AVD
10-01-2006, 15:01
Naar ik begrijp, zou in 2006 de BHS, ook met gekeurde stoelen moeten rijden, dus BVS, een 2dehands-stoel kan zekers wel eens de intresse lokken, eens dat de reglementen,daar 100% gekend zijn.

mvg,

AVD

B.V.S.
10-01-2006, 18:26
Naar ik begrijp, zou in 2006 de BHS, ook met gekeurde stoelen moeten rijden, dus BVS, een 2dehands-stoel kan zekers wel eens de intresse lokken, eens dat de reglementen,daar 100% gekend zijn.

Inderdaad, maar de Sparco die ik bedoel is mijne helm. Ik had het wat beter mogen formuleren ;)

kadettc
06-02-2006, 00:04
Hallo iedereen,

Dit is mijn eerste post hier.
Heb onlangs een filmpje gezien van een crashtest gedaan met en zonder een HANS systeem.
Eens je dit gezien hebt begin je wel na te denken, over je centjes en je gezondheid.
Ik wil er in ierder geval best wel enkele maandjes voor sparen (budget niet al te verreikend, een amateurtje)
Mss gaan enkele kritiek geven, dat het een promotiefilmpje is en blabla
Het is niemands wens om een (gevaarlijke) te hebben, heb je niet altijd in de hand. "Bered" risico??? Denk niet dat er een iemand is onder jullie die instapt in zijn wagen en zegt. Vandaag 15% kans om in een karretje naar huis te gaan (cru gezegd)

http://www.pro-racing.nl/contents/nl/HANS.wmv

Greetz

marcel
06-02-2006, 02:51
En al de jaren dat er zonder Hans gereden is?

dan kunnen we meteen terug naar de blikken-doos F1-races op de Nordschleife... ah, ja, want er is toch jaren zo geracet? :fight:

gti-r
09-02-2006, 03:05
Ik vraag mij af als je met zo'n Hans een zware crash zet moet je die dan
vernieuwen, dus een andere aanschaffen?

Eddy V
09-02-2006, 09:18
Da's nou net het "mooie" aan al die ellende. (?)
Geen enkele maker van Hans zal toestaan dat je die oude terug mag gebruiken na een zware crash.

Dus als men wat pech heeft en op een jaar bvb twee zware crashes meemaakt, zelfs en hopelijk zonder enig letsel, zal men verplicht worden dat ding te vernieuwen. Weer maar eens rond de 1000 € weg.

Ik vrees zelfs dat de FIA binnenkort de hele mikmak met een Snell gelijke norm zal voorzien en dan moet men die systemen na bvb 5 jaar vervangen.

De verkopers van de systemen (ik ook dus) durven bijna niets in voorraad nemen wegen die nakende regel.

Jo Smets
09-02-2006, 10:41
Ik zie wel het nut in van zo een HANS systeem, maar ...

...wat ik zag in het filmpje is dat de HANS berekend is op iets van 28G, dat is volgens mij niet voldoende, want daar zit je heel snel aan. Zeker als je de muur raakt. 50 G kan een mens zonder veel problemen overleven als hij onderweg niets (scherps) raakt. Kijk maar naar de 80+G die Ralf Schumacher in Indy meemaakte. Gelukkig achterwaarts.

Is die 28G het aantal dat in de test getoond werd of is dat de limiet voor HANS? En indien het de limiet is, wat gebeurt er bij een zwaardere crash ?
Wat als dat ding breekt onder volbelasting, dan is de kracht nog intenser en directer en is je nek zowieso om zeep.

Wie weet er meer over ?
race-groeten,
Jo Smets