View Full Version : "Woest" weertje vandaag
Het was voor eens een keertje correct aangekondigd en ja hoor, deze ochtend scheen de zon, tegen de middag trok de hemel dicht en in de late namiddag begon het te sneeuwen. Geen vette plakkende sneeuw, maar wel van die overal tussenkruipende stofsneeuw, die hard werd voortgeblazen door een strakke wind. Op dat moment zat ik in Zoersel, waar we tegen 17.45 richting Sint-Truiden vertrokken. Was weer even wennen, rijden op sneeuw, want nergens was er ook maar één weg die sneewvrij was. Ook de autosnelweg niet. Op de binnenwegen was er natuurlijk weeral een onverlaat die erin geslaagd was om in de gracht te sukkelen.
Eens op de snelweg, was het moeilijk rijden, niet door de staat van het wegdek, maar door enkelen die schrik hadden. Dan maar de vrachtwagens gevolgd op het linkerbaanvak. Met hun gewicht raakten ze tot door de sneeuw op het asfalt, waardoor het iets stabieler rijden werd.
Omstreeks 19.45 dan toch thuis geraakt, veilig en wel en weer een klein beetje meer rij-ervaring in de rugzak. De lessen die we afgelopen zomer leerden bij Slotenmakers in Zandvoort zijn me toch enkele keren weer van pas gekomen op dat linkervak. Niet dat er geslipt werd, maar wel dat ik soms de neiging had om vlak voor de auto te gaan kijken. Foute boel dus, want dan begin je te corrigeren en dus te slippen. Kijk-techniek heet dat dan in het jargon en verder voor door kijken, waar je naartoe gaat. En eens ik dat dan weer deed, ging het een pak beter en stabieler.
Er werden onheilspellende berichten door de radio-ether gestuurd en zoals gewoonlijk klopte die maar gedeeltelijk of zelfs niet. De toestand in Antwerpen redelijk en in Limburg geen probleem... euhrm, in Limburg sneeuwde het net zo hard als in Antwerpen en de banen waren er even slecht. Ge vraagt u soms toch af waar die gasten hun info halen.
In ieder geval, denk ik dat het nuttig is om in deze omstandigheden te gaan rijden. Niet om de aap uit te hangen, maar wel om de nodige km's in moeilijke omstandigheden achter de kiezen te krijgen - ervaring zoals ze zeggen.
Onderstussen regent het weer... :(
;)
Roverke 114
30-12-2005, 22:39
Hier in bilzen is het nog aan het sneeuwen en dat valt in de smaak van de kinderen dan kunnen ze de hond voor de slee spannen en fijn rondrijden
Hier in bilzen is het nog aan het sneeuwen en dat valt in de smaak van de kinderen dan kunnen ze de hond voor de slee spannen en fijn rondrijdenin de auto was het wel een ander verhaal.. mijn vader dacht even dat hij meedeed in een drift wedstrijd :crazy: :+
nu is het hier in bilzen wel al gestopt...
Bart.Vandecavey
30-12-2005, 22:47
In ieder geval, denk ik dat het nuttig is om in deze omstandigheden te gaan rijden. Niet om de aap uit te hangen, maar wel om de nodige km's in moeilijke omstandigheden achter de kiezen te krijgen - ervaring zoals ze zeggen. ;)
Er is toch niks plezanters dan met uw handrem door de bochten te glijden :gas:
Bij ons was het trouwens al van gisteren glijweer! :bye:
Bij ons was het trouwens al van gisteren glijweer! :bye:
Wie doet beter? Vanaf 2de kerstdag ligt hier een pak sneeuw.........in de Dutch Mountains :D Alhoewel het die dag in Malmedy nog net ff iets dikker lag ;)
gisteren met de skyline van Landgraaf NL naar Zolder in 2 uren. Tegen 25 mph dwars. 1 x moeten late duwen toen er een file stond. Tja, bij dit weer had ik beter een GTR(4wd) ipv een GTS(rwd). Over de brug van de snelweg stond de snelheidsmeter op 135 mph en zat ik in 5de versnelling terwijl ik stapvoets over de brug ging. Bij zo'n weer is mijne Kangoo sneller :D
Moet ik nu beschaamd zijn omdat ik me geamuseerd heb... ASR & VDC(ESP voor Alfa-leken) af en stuur in de goeie richting + gas erop wel bij 'n voortrekker hè ... bij een achterwielaangedreven best niet toe te passen .
1 keer wel spannend op steil bruggetje waar je praktisch vanuit stilstand moest oprijden . 1e noppes, 2e nouga, 3e bijna, 4e en zigzag met't stuur ging'm eindelijk vooruit ; 'k stond precies op 'n rollentestbank...
@ Andy : als ge nu achteruit rijdt hebt ge toch ook voorwielaandrijving....
@ Andy : als ge nu achteruit rijdt hebt ge toch ook voorwielaandrijving....
neen dan heb ik een heftruck. Ne voorwielaandrijving stuurt ook met de voorwielen, da's het voordeel bij een voorwielaandrijving...
Zie eens aan da's Trophee Andros als de achterwielen meesturen ... Nu nog Spikes...
Ik heb me die avond ook al slippend en driftend geamuseerd, maar wel op de fiets (met trappers welteverstaan). Ik ging vaak sneller dan heel wat auto's. :D
Qua kijktechniek, verbazend dat autorijders dat nog niet weten. Bij het motorrijden is dat onontbeerlijk, maar om het in de praktijk om te zetten, dat is heel andere koek uiteraard.
Rohrl-fan
02-01-2006, 17:48
Zonder nu als "watje" te willen worden afgeschilderd moet ik bekennen dat ik zoveel mogelijk het rijden in de sneeuw uit de weg ga. Normaal voel ik me altijd op mijn gemak in de wagen (Wat niet wil zeggen dat ik mezelf een fantastisch chauffeur vind! Ik merk meer en meer dat ik een echte amateur ben.), maar op sneeuw heb ik het echt niet staan!
Oorzaak?
Enkele jaren terug (ik had nog niet zo lang mijn rijbewijs) reed ik uit het Antwerpse weg naar huis (met mijn 1ste wagen, zonder ABS.), toen nog in Geel. Toen ik in Schoten nog gepasseerd was bij onze winkel om de ontvangsten op te pikken en het centrum terug uitreed (met een gangetje van zeker niet meer dan 30 km/u) sprong er enkele meters voor mijn wagen een spelend klein meisje als uit het niets op de rijbaan. Als reactie natuurlijk meteen op de rem, de controle over het stuur verloren en mijn wagen gleed bijna de weg af. Het meisje (en de minder belangrijke geparkeerde auto's) had ik gelukkig wel ontweken.
Achteraf gezien was er eigenlijk niets aan de hand, maar ik en sneeuw op de weg, dat gaat niet goed meer samen.
Zonder nu als "watje" te willen worden afgeschilderd moet ik bekennen dat ik zoveel mogelijk het rijden in de sneeuw uit de weg ga. Normaal voel ik me altijd op mijn gemak in de wagen (Wat niet wil zeggen dat ik mezelf een fantastisch chauffeur vind! Ik merk meer en meer dat ik een echte amateur ben.), maar op sneeuw heb ik het echt niet staan!
Oorzaak?
Enkele jaren terug (ik had nog niet zo lang mijn rijbewijs) reed ik uit het Antwerpse weg naar huis (met mijn 1ste wagen, zonder ABS.), toen nog in Geel. Toen ik in Schoten nog gepasseerd was bij onze winkel om de ontvangsten op te pikken en het centrum terug uitreed (met een gangetje van zeker niet meer dan 30 km/u) sprong er enkele meters voor mijn wagen een spelend klein meisje als uit het niets op de rijbaan. Als reactie natuurlijk meteen op de rem, de controle over het stuur verloren en mijn wagen gleed bijna de weg af. Het meisje (en de minder belangrijke geparkeerde auto's) had ik gelukkig wel ontweken.
Achteraf gezien was er eigenlijk niets aan de hand, maar ik en sneeuw op de weg, dat gaat niet goed meer samen.
Wij hebben ook ooit geschoven in een bocht, en het gaat er niet zozeer om of je zelf goed of niet goed kunt rijden.. Maar het is in normale omstandigheden al moeilijk om alles in te schatten op de openbare weg.
Wat gaan rijden in de sneeuw voor ervaring op te doen? Lijkt me heel onvolwassen, zeker op de openbare weg !
...
Wat gaan rijden in de sneeuw voor ervaring op te doen? Lijkt me heel onvolwassen, zeker op de openbare weg !
Waar ga je ze dan wel opdoen?
Wat gaan rijden in de sneeuw voor ervaring op te doen? Lijkt me heel onvolwassen, zeker op de openbare weg !Dan zoekt ge u een verlaten parkingske uit waar ge niemand kunt storen, en oefent maar hé.
Ik doe niks anders.. :D
een nat grasveld wil ook wel eens lekker glijden !
Vind het ook nogal bizar om te gaan 'oefenen' tussen het verkeer.
En nog iets, het is niet omdat iemand trager rijd in de sneeuw dat die schrik heeft. Ik rij ook traag in de sneeuw, maar dit geeft niks met schrik te zien.
Als je met 18" velgen met superlaag profielbanden rijd, dan snap je waarom ik traag rijd. Ik heb vrijdag ook een paar 'helden' gezien, zowel auto's als vrachtwagens, die het nodig vonden om op het 3de vak iedereen voorbij te vliegen, terwijl zelfs het 1ste en 2de vak volledig dichtlagen.
Zolang het rechtuit gaat en er niks in de weg komt, geen probleem.
Ooit al eens aan gedacht dat je moet remmen of uitwijken ... ?
Dan mag je nog veel geoefend hebben, glijden en botsen zal je doen!
Serge
Waar ga je ze dan wel opdoen?
Op de openbare weg zeker :rolleyes:
Kijk iedereen doet wat hij wil, maar ik hoop dat je dan geen spelend kind tegenkomt die voor je auto springt als je aan het "oefenen" bent.
Als je persé wilt oefenen doe dat dan op een verlaten parking of iets dergelijk, dan heeft er niemand last van.
vBulletin® v3.8.2, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.