PDA

View Full Version : Ford Escort - Hannu Mikkola - Revell 1/24


Guido
02-01-2006, 21:00
Enige tijd geleden kwam de vraag om de Eaton Yale Escort van Mikkola te bouwen, dus hoogste tijd om eraan te beginnen. Aangezien Revell de mallen van Esci overnam en de kit weer op de markt bracht, was het dus niet moeilijk om deze te vinden. Prijs viel ook hartstikke goed mee, vermits beneden de grens van 25euro (1000 oude BFr's).

Maar, daar waar Esci toch altijd redelijke goede mallen gebruikte, weliswaar van dikke plastiek, blijkt dat bij deze heruitgave niet het geval te zijn. Bovendien schijnt het nogal te verschillen van doos tot doos en ik denk zelfs dat ik een van de betere kits in huis gehaald heb. Echter, het oplapwerk, nodig aan de body alleen al, is erg aanzienlijk. De eerste reeks foto's laat duidelijk zien dat je nagenoeg alles dient op te schuren en bij te vullen. Ergste zones zijn de koffer en de motorkap. Dit omdat er daar erg grote gietranden aan de binnenkant terug te vinden zijn. Het meeste heb ik eruit geschuurd gekregen, maar hier en daar was putty nodig. Verwacht je maar aan een volle dag prep-werk.

Ondertussen alles al in een eerste grondlaag gezet ter controle van evt fouten, en hier en daar dient nog wat bijgewerkt te worden. Het kruis op de motorkap is bijvoorbeeld nog steeds duidelijk zichtbaar. Dus een 2de grondlaag is, na verdere behandeling, nodig.

De kit zal, op enkele detailtoevoegingen na, "straight from the box" gebouwd worden.

Guido
02-01-2006, 21:05
Het Chassis.

Revell is nogal erg onduidelijk in het aangeven van de chassis en interieur kleuren... Bovendien zijn er maar erg weinig goede foto's te vinden van deze auto aan de binnenkant, dus enige artistieke vrijheid zal toegepast worden. Maar vooraleer we zo ver zijn, ook hier wat oplap- en schuurwerk.

Ook hier kan je duidelijk de gietringen zijn aan de binnenkant en aangezien deze zichtbaar blijven, moeten ze dus weg. Waar ze niet meer zichtbaar zijn, eens de kit gemonteerd is, laat ik ze onaangeroerd. Ook de bodemplaat heeft al een eerste grondlaag gekregen ter controle en maar goed, want ik vergat 2 erg zichtbare gietringen op de middentunnel en achteraan. Ook hier kan ik dus weer aan de bak. :D

jurgen
02-01-2006, 21:28
:applaus: mooi om te zien dat er eindelijk een escort wordt gebouwd!

Juha
02-01-2006, 21:35
Chance dat iemand zo vriendelijk was om van de Belga en Eaton's yale Escortjes de juist foto's te vinden. :+

Ziet er al goed uit.

Dragu
02-01-2006, 21:47
@ Juha , wil je die foto's eens doormailen als je wil ?
jopijpops@hotmail.com of fa256990@skynet.be


dank u !!

Dominique
02-01-2006, 22:16
Dat zijn inderdaad wel erg grove gietresten. Doet me denken aan het schuurwerk op mijne 300SL (Monogram): daar heb ik ook volledige bladen schuurpapier op versleten. De 2e SL die ik heb gekocht draagt het merk Revell, en die vertoont exact dezelfde mankementen, alhoewel die uitgave nieuwer is dan de Monogram. Ik heb de indruk dat Revell wat slordig is wat betreft het gietwerk. Het is zou ik zo denken toch vrij essentieel dat de body van een auto proper gegoten wordt uitgeleverd. Maar ja...
Hopen op beterschap zeker?

Guido
02-01-2006, 22:18
Chance dat iemand zo vriendelijk was om van de Belga en Eaton's yale Escortjes de juist foto's te vinden. :+

Ziet er al goed uit.

Niet dat ze bij de bouw van dit model van pas komen, maar wellicht dat ik bij de Belga versie er later wel eens het mes ga inzetten in die verbredingen. :D

Het is trouwens van belang (daarom dat niet alle foto's nu van pas komen) om fotomateriaal van de exacte auto - dus met correct nummerplaat - te gebruiken als referentie materiaal voor de Escort Mk.2. In onze zoektocht naar referentiemateriaal, blijken er nogal wat verschillen te zitten op de verbredingen van de wielkassen. Vandaar dus.

De DVDs "A Little Bit Sideways and Coupe de Grâce" alsook "The Greatest Years Of Rallying - 1980s", hebben originele beelden waar deze Escort enkele keren goed te zien is.

Guido
02-01-2006, 22:20
Dat zijn inderdaad wel erg grove gietresten. Doet me denken aan het schuurwerk op mijne 300SL (Monogram): daar heb ik ook volledige bladen schuurpapier op versleten. De 2e SL die ik heb gekocht draagt het merk Revell, en die vertoont exact dezelfde mankementen, alhoewel die uitgave nieuwer is dan de Monogram. Ik heb de indruk dat Revell wat slordig is wat betreft het gietwerk. Het is zou ik zo denken toch vrij essentieel dat de body van een auto proper gegoten wordt uitgeleverd. Maar ja...
Hopen op beterschap zeker?

Ach ja, ben al blij dat de Escort Mk.2 weer vlotjes verkrijgbaar is. Anders weten we toch niet wat gedaan. :D :D

Wild Goose
02-01-2006, 23:14
Ga dat hier volgen.
Heb ook zo een doos liggen. Uw kennis zal van pas komen.:)

Sennake
03-01-2006, 01:19
Hadden we al bemerkt op de racing show eh, dat daar serieus wat schuurwerk aan was. Blij te zien dat je het ergste achter de rug hebt. Looking good, keep it up mate!

Desmodromic2001
03-01-2006, 01:24
Ik had er in al mijn enthousiasme, toen ze heruitgebracht werden, een 5 tal gekocht. Kwestie van niet tekort te komen als er decals uitgebracht worden.:D Maar toen ik de doos eens inspecteerde en al dat wrijfwerk bemerkte was mijn enthousiasme plotseling wat verminderd... Maar bouwen zal ik ze, want het is een prachtmodel waarop ik jaren heb gewacht

Loeten
03-01-2006, 01:56
Hier ligt er ook eentje te wachten. Het moeten er drie worden. Twee uit de WK winnaars en eentje of twee van Belgische piloten...

Ik volg dit dus op de voet. Maar zoals anderen al vertelden, het feit dat er zoveel oplapwerk bijkomt zorgt dat je effe geen zin meer hebt in deze kit...

SUCCES

Guido
03-01-2006, 02:12
Maar allez mannekes, wat is dat nu, geen zin meer want teveel schuurwerk? :D :D

Ik doe dat nog wel eens graag, zo'n iets minder goeie kit opschuren en fatsoenlijk maken. Is met resin net zo. ;)

Desmodromic2001
03-01-2006, 02:21
Wel, dat schuren is een ambacht op zich, die ik beetje bij beetje geleerd heb van een vriend van mij die matrijzenmaker is en die dus weet waarover hij spreekt. Dan mijn eerste niet passende Amerikaans doosje gemaakt om echt te leren afwrijven, zonder dat je je ronding bijvoorbeeld platwrijft. Maar ik moet eerlijk bekennen dat ik het wrijven nog niet compleet onder de knie heb. Het gebeurt nog teveel dat ik een grondlaag zet en dat er nog teveel fouten tevoorschijn komen...
Heb eigenlijk ook gewacht om die Escorten te maken tot een ervaren rot hier op het forum er eens eentje ging bouwen. Kwestie van te weten te komen waar men extra moet opletten bij zo'n oude kit.

Sennake
03-01-2006, 02:39
Maar allez mannekes, wat is dat nu, geen zin meer want teveel schuurwerk? :D :D

Ik doe dat nog wel eens graag, zo'n iets minder goeie kit opschuren en fatsoenlijk maken. Is met resin net zo. ;)

Tja, ieder zal zo wel zijn favoriete bezigheid hebben in het modelbouwen, en zijn minst favoriete. Bij de ene is dat schuren, bij de andere verfspuiten, bij nog een andere decallen...

Schuren hoort bij mij zeker niet bij mijn favorieten. Ik kick nogal op details schilderen met een superdun penseeltje. Dat doe ik het liefst. En het "plakken" zelf. Raar genoeg is dat onderdeel procentueel het minste wat ik doe gedurende een bouwproces.

Loeten
03-01-2006, 21:39
Haha, ja Huudo... Dat schuren houdt mij gewoon een beetje tegen omdat ik deze week al uren aan het schuren was. De kinderkamer wordt bewerkt: gaten dichtpleisteren en afschuren, deuren kuisen en afschuren en verven, ramen kuisen, schuren en verven...

Dus van schuren heb ik even mijn buik vol. Maar ik heb wel schuurpapier meegebracht (categorie 1000 of zo, dus goed genoeg hoop ik?) en dus staat het schuren wel wat op het menu de komende weken...

Maar eerst verder dit threadje bekijken...

Wild Goose
04-01-2006, 00:38
Huudo,

vraagjes:

Als je die tweede grondlaag legt, schuur je uw model weer wat mat veronderstel ik. En gebeurt dit nat of droog?

Guido
05-01-2006, 00:20
Vandaag nog heel even verder gedaan. Om op de vraag te antwoorden. De 2de grondlaag komt er omdat er nog wat onzuiverheden bleken te zitten in de carrosserie, dus plaatsjes die ik niet goed gedaan had. Een eerste grondlaag brengt uitsluitsel over de imperfecties. Dus ja, er moet geschuurd worden om deze te corrigeren en ja ik schuur dat met nat. Gaat niet alleen vlugger, je kan er ook fijner mee schuren.

De foto's tonen hoe dat de kas eruit zag na dat ie opgeschuurd was, met een close-up van een probleemgebied aan de voorkant en hoe dat ie er na de 2de grondlaag uitziet. Maar, om de een of de andere manier zijn er bij de 2de run redelijk wat fijne haartjes ingevallen...? Hoe kan dat toch? Soms heb ik dat en soms niet... Aha, ik denk dat ik nu weet wat de boosdoener is... mijn trui! Heb zitten nadenken over hoe dat nu toch altijd kwam. De keren dat ik het niet had, enkel een hemd aan. De keren wel, een wollige trui... Zou het dat kunnen zijn? Is misschien vergezocht, maar bon, ne mens begint op de'n duur vanalles te denken.

'k zal in ieder geval zal ik alles nog eens heeel fijn moeten opschuren om die dingen eruit te krijgen. Het blauw is wellicht voor het weekend.

Guido
05-01-2006, 00:25
Chassis en motor

Op het chassis was ik nog 2 gietringen vergeten weg te schuren. Je kan ze duidelijk zien op de foto nu. Ik heb een klein beetje voorbereidend werk gedaan voor iets nieuws wat ik morgen hopelijk kan uitproberen. ;) Wat dat is, zullen jullie moeten afwachten. :D

De motor is gemonteerd en enkel de onderkant is bijgewerkt met wat putty. Vermits dit een "curb-side" wordt, dus met de motorkap dicht geplekt en geen motordetails zichtbaar, zal ik aan de onderkant meer aandacht besteden qua detailschilderingen dan aan de bovenkant. ;)

Wild Goose
05-01-2006, 04:35
Merci voor de replay.

Succes verder.

Volg dit met belangstelling.

Loeten
05-01-2006, 11:14
Die pluisjes komen inderdaad uit die wollen trui. Vanaf nu in je nakie? LOL

Guido
09-01-2006, 00:43
Die pluisjes komen inderdaad uit die wollen trui. Vanaf nu in je nakie? LOL

Toch maar niet. :D

't gaat ietske minder snel vooruit dan ik gedacht had.

Vooraan zaten er nog enkele hardnekkige fouten in de kas, dus wat extra aandacht aan besteed en mooi netjes glad geschuurd. De pluisjes waren redelijk makkelijk met fijn schuurpapier weg te krijgen en dus heeft ie zijn definitieve grondlaag gekregen en is ie klaar om in het blauw gezet te worden. (eerst grondlaag nog voldoende laten uitdrogen, natuurlijk.)

Ook de gietringen op het chassis nog even behandeld. Weer opgevuld met putty en opnieuw geschuurd. De foto laat zien hoe ze eruit zagen na de eerste ruwe schuurbeurt. Ze zijn achteraf nog fijngeschuurd. Na de grondlaag is ook het chassis nu klaar om in het matzwart gezet te worden.

Hopelijk in de loop van de week opnieuw een updatje. ;)

Guido
21-01-2006, 23:26
een weekje worden er al gauw 2... :D

Vanavond dan maar begonnen met het spuiten van de carrosserie. Als kleur volg ik de instructies van Revell, dus enamel N°51 van Revell. 2 fijne mistlaagjes aangebracht met een interval van ong. 15 à 20 minuten.

hannu
21-01-2006, 23:38
ik was er vanavond bij, en buig nederig het hoofd : :applaus: heer Huudo is idd een grote meneer !

mijn vitrinekast staat al te popelen om het eindresultaat te huisvesten.:D

Sennake
22-01-2006, 00:48
heer Huudo is idd een grote meneer!

Dat zal zoiets van 1.70m zijn zeker? ;)

Maar effe serieus : het in de lak zetten van een voorbereide carosserie vind ik altijd het "moment suprème" van de modelbouw : dan treedt de grote metamorfose op van een kleurloos geheel tot een glanzend mooi koetswerk.

Ziet er erg goed uit moet ik zeggen! Vervolg de ingeslagen weg met hetzelfde ritme en enthousiasme! (om niet weer eens te zeggen "doe zo voort" eh ;) )

Guido
22-01-2006, 01:17
Dat zal zoiets van 1.70m zijn zeker? ;)



1.74 :D

Maar 't zal wel niet opnieuw 14-dagen duren vooraleer ik er weer aan verder ga doen. Modelbouwmeetings zijn immers goed voor de bouwmotivatie. :gas:

Wild Goose
22-01-2006, 02:04
1.74 :D

Maar 't zal wel niet opnieuw 14-dagen duren vooraleer ik er weer aan verder ga doen. Modelbouwmeetings zijn immers goed voor de bouwmotivatie. :gas:


1m74 :eek: amai zwaar geschapen :o

Wild Goose
22-01-2006, 02:07
correctie :crazy:

Had hannu verkeerdelijk gelezen.
Dacht gelezen te hebben, Huudo heeft "een grote meneer" .:frusty:

Om off topic te blijven en doordrenkt van clichés

Doe zo voort

Juha
22-01-2006, 02:15
Was hij vrijdag niet van plan om hem te laten zien? :+

Guido
22-01-2006, 17:31
Lachen jullie ondertussen maar verder, zal ik nog wat verder doen. ;)

De kas heeft nu de 3de ietske dikkere laag gekregen (+stofdeeltjes). Blauw begint er nu al wat serieuzer uit te zien, maar 'k denk dat er nog eens 2 lagen zullen op moeten om een benadering van het juiste blauw te krijgen.

Ook nog het chassis in mat zwart gespoten, en de zogenaamde sink marks zijn nog altijd zichtbaar in het interieur. :fight:

Verder heeft onderzoek van het foto- en beeldmateriaal uitgewezen dat Mikkola in '79 tijdens de RAC, geen racestoel gebruikte, maar eerder een gewone stoel. Dus eentje waar je de hoofdsteunen kan van regelen, zoals in iedere auto tegenwoordig... Dilemma! Heb eens in de scrapbox zitten rommelen en misschien zitten er wel enkele stoelen bij die kunnen omgebouwd worden naar iets wat meer bij het origineel aanleunt. De zetels die in de kit zitten zijn sowieso... eurhm, waardeloos. :D Nog eens over slapen. ;)

(ps. dankuwel aan Juha én Hannu om me de foto te bezorgen ;) )

scoobyfreak
22-01-2006, 18:19
Ga je hem met de motorkap open of toe maken? Ik heb hem met de motorkap open gemaakt:D

Guido
22-01-2006, 20:55
Ga je hem met de motorkap open of toe maken? Ik heb hem met de motorkap open gemaakt:D

Zoals ik wel vaker doe, motorkap dicht. En da's altijd een bewuste keuze. Als de motorkap open moet kunnen, wil ik ook dat dat functioneel is, dus met scharnieren enz. Daar gaat natuurlijk extra werk en tijd inzitten die ik niet heb of niet wil investeren. Dus dan wordt ie dichtgelijmd. Want zo'n model waar je de motorkap in zijn geheel van kan wegnemen, vind ik maar niks.

Liever een perfecte curbside dan een drie-kwart perfecte full open. ;)

Guido
22-01-2006, 23:24
Het probleem met de zetels is opgelost!

Big Attack stuurde me net een berichtje (posten lukte blijkbaar niet :confused: ) met de melding dat Reji een update set heeft met daarin niet alleen de juiste zetels, maar ook enkele aanvullingen bij de decals. Zo is het achterste nummerplaat in de kit gewoon fout. Het hoort een geel bord te zijn met zwarte letters. De kit levert 2 witte nummerplaten met zwarte letters. Dus die bestelling voor de Reji set is al richting Zwarte Berg vertrokken. :D

'k zal dan ondertussen eens aan de onderkant van het chassis gaan beginnen. Bedankt Gery!! :bye:

Señor Bigfrit
24-01-2006, 01:08
Dat ziet er al heel puik uit, guido!

Ik volg dit WIP-ke met veel bewondering, ik ben zelf namelijk bezig met een droogmans exemplaar.

Kleine tip die ik heb uitgeprobeerd; in de voorste grille de voorlichten uitboren en er achter een deeltje van een andere kit ingelijmd, zodat het niet echt vlak is achter dit en wat diepgang geeft aan het lichtje, niet zoals in de kit.

Maar bon zoals ge zelf wel zult beamen, deze kit kan op duizenden manieren worden verbeterd.

Alleszins ik volg het met grote ogen!

Oli

Guido
24-01-2006, 10:58
...
Kleine tip die ik heb uitgeprobeerd; in de voorste grille de voorlichten uitboren en er achter een deeltje van een andere kit ingelijmd, zodat het niet echt vlak is achter dit en wat diepgang geeft aan het lichtje, niet zoals in de kit.



Als ik me niet vergis, zouden die ook in de update set moeten zitten, de nieuwe verbeterde lichten. 'k zal wel zien wanneer de kit arriveert, maar idd, je kan een heleboel dingen aanpassen en verbeteren. En een Droogmans exemplaar zou er ook nog moeten komen. ;)

Big attack
24-01-2006, 13:11
Die voorlichten zitten inderdaad ook in deze transkit

Juha
24-01-2006, 13:38
Nog wat referentie materiaal.

http://www.scottish-rallying-archives.co.uk/mikkola_rac79.jpg

Guido
29-01-2006, 15:23
update van de, weliswaar beperkte, vorderingen. Langzaam maar zeker.

De'n Oli heeft mij dus weer op gedachten gebracht en ik had er nog niet echt bij stilgestaan, maar die koplampen... Ik ben van plan om en lensjes in te monteren zodat het het effect krijgt van de foto hierboven door Juha gepost. Maar, met de vlakke lay-out van de kit exemplaren is er geen enkele mogelijkheid om die netjes op zijn plaats te krijgen. Dus... :D Openboren die handel. In de scrapbox heb ik nog een nachtpod en breedtestralers liggen van een Escort Cosworth (zo blijft het in de familie :D) waarvan ik het binnenste kan recupereren. Niet helemaal de juiste maat, dus wat aanpassingswerk is nodig. Op de foto zie je links zoals ie uit de Cossie kit komt en rechts in MKII aangepaste versie. Eens gemonteerd in de grill zie je minuscule openingetjes, maar eens vastgelijmd gaat daar lijm inzitten en als ze geverfd zijn met lens en glas gemonteerd, zie je daar niks meer van.

Detailschilderingen aan de onderkant chassis zijn ook begonnen.

Dominique
29-01-2006, 15:41
Puik werk. Goed dat we niet te veel weggooien. Die scrapbox wordt toch regelmatig aangesproken. ;)
Ga je de lichten uit de update set dan toch niet gebruiken? Of voldoen die niet helemaal misschien?

Guido
29-01-2006, 18:57
Puik werk. Goed dat we niet te veel weggooien. Die scrapbox wordt toch regelmatig aangesproken. ;)
Ga je de lichten uit de update set dan toch niet gebruiken? Of voldoen die niet helemaal misschien?

De update set heb ik nog niet binnen, dus daar heb ik niet op gewacht. Vermits ik ook nog de Belga versie ga bouwen, zullen die zeker niet verloren zijn. ;)

Guido
29-01-2006, 23:58
heb dan maar in eens de lampen afgewerkt. Zitten nu allebei aan de grill gemonteerd. Ook de kas heeft de nodige "gaten" gekregen, opdat de grill inclusief lampen er mooi in past.

Big attack
30-01-2006, 21:55
Goe bezig Maat, ga je de foto-ets delen uit de eerste Reji transkit ook gebruiken?

Guido
31-01-2006, 00:03
Goe bezig Maat, ga je de foto-ets delen uit de eerste Reji transkit ook gebruiken?

Gedeeltelijk. Ik ga de foto-ets en de updateset in feite gebruiken om 2 Escorts te maken. Afhankelijk van het detailleringsniveau. Bij deze ga ik de stoelen vervangen en hier en daar enkele foto-ets dingentjes bijvoegen. De Belga Escort, die uiteindelijk in de eigen vitrine zal belanden, zal veel gedetailleerder zijn. Bij die zal de motorkap opstaan, waarschijnlijk de deuren en misschien ook de koffer. De grill zal dan volledig vervangen worden en ook het voorste gedeelte tussen de koplampen, zal eruit moeten. Deze is dus in feite de try-out voor het echte werk en onnodig te zeggen dat er in de Belga meer foto-ets zal terechtkomen. Maar, zoals je ziet, kan je ook al zonder update set een heel eind komen. 'k was al begonnen aan de stoelen, maar goed, met de set is er natuurlijk een hoop werk uitgespaard. En de Belga heeft gewone race-seats (denk ik) dus dat scheelt. ;)

Big attack
31-01-2006, 22:50
" Inderdeed maij frend " deze heeft gewone race-zetels.
Kijk er al naar uit deze versie van Robert te zien

Guido
31-01-2006, 23:49
" Inderdeed maij frend " deze heeft gewone race-zetels.
Kijk er al naar uit deze versie van Robert te zien

Oei, dat wil dus zeggen dat ik die als eerste zal moeten doen? :confused:

Op die van Robert zal het nog heel even wachten zijn. Eerst nog 4 Loix karretjes op 1/43ste en de slot-NSX, daarna de Kronos-206 van Loix op 1/24ste. Tegen dan is het alweer winter en wellicht dan is de Belga Escort aan de beurt. Ge ziet, plekwerk genoeg anders. :)

't is te zeggen, dat is de planning, maar die is zo flexibel als mijn "flexi-file". :D

Guido
26-02-2006, 15:26
Weer 3 weken stilgelegen, dus hoogste tijd voor een kleine update.

Heb het chassis nog wat verder onder handen genomen. De voorste as en de motor zijn gemonteerd. Toen ik aan de achterbrug begon, kwam ik tot de vaststelling dat Revell niet zomaar alle onderdelen van de Esci mal heeft overgenomen. De bevestigingspunten van de brug zelf zijn anders van vorm en de bladveren pasten niet...? Na enig zoekwerk bleek dat Revell de bevestigingspunten gewoon te hoog heeft gemaakt. De onderste bladveer in de foto is de gecorrigeerde, de bovenste zoals ie uit de doos komt. Heb er ook nog een detailfoto van de cardan bij gedaan.

Er is enorm veel schuurwerk aan de onderdelen - was ook al zo bij de kas - maar bij de kleine onderdeeltjes is het extra voorzichtig zijn, waardoor het lang niet zo snel vooruit gaat als bij een Tamiya bijv.

Nismo
26-02-2006, 20:23
Goe bezig. ;)

Grtzzzzzzz Nismo :gas:

Guido
27-02-2006, 22:01
De achterbrug zit er eindelijk ook onder. Heeft toch wat voeten in de aarde gehad. Vooral de bevestiging van de cardan viel wat tegen - paste niet goed en dus beginnen sukkelen. Voor het eerste alles met secondenlijm gemonteerd en als je dan tot de vaststelling komt dat je de cardan maar weer best eraf haalt om een verbindingsstuk aan te brengen en de halve achterbrug komt mee los... :D Al bij al is het resultaat er wel, maar 't duurde weer wat langer dan gedacht. Stevig is het nu in ieder geval wel. Nu maar hopen dat alles mooi en netjes uitgelijnd is en dat ie straks mooi op de 4 wielen zal rusten. Da's dus nog even afwachten.

Sennake
27-02-2006, 22:42
Vooral de bevestiging van de cardan viel wat tegen - paste niet goed en dus beginnen sukkelen.

Hoe? Als ervaren modelbouwer vergeten te dryfitten? Tss, tss...:no:

Da'k 'et nie meer hoor zelle!

Dominique
27-02-2006, 22:50
Hoe? Als ervaren modelbouwer vergeten te dryfitten? Tss, tss...:no:

Da'k 'et nie meer hoor zelle!

(grijns / grinnik / gibber)
Ik denk dat onze Huudo met hetzelfde syndroom zit als ik regelmatig voor heb: 100.000 keer dryfitten, en nooit een probleem. Lijm er bij nemen en het loopt van de eerste keer mis... :D
Hoe komt zoiets? :confused:

Guido
28-02-2006, 00:06
(grijns / grinnik / gibber)
Ik denk dat onze Huudo met hetzelfde syndroom zit als ik regelmatig voor heb: 100.000 keer dryfitten, en nooit een probleem. Lijm er bij nemen en het loopt van de eerste keer mis... :D
Hoe komt zoiets? :confused:

Ah, ge weet het. Dryfitten was al niet zo makkelijk, omdat de achteras, slechts op 2 punten steunt en dus redelijk makkelijk "omkieperde". 7 vingers aan een hand moest ge hebben. Feit was dus dat ik ietske teveel van de vering had afgedaan, dus maar geforceerd met secondenlijm. Maar de secondenlijm van tegenwoordig is niet meer wat ze geweest is. Enfin, het zit eronder. :D

De remschijven dan. Nog zo'n kleine nachtmerrie. Zitten 2 joekels van gietmarkeringen in. Denkt ne mens, ha die zitten toch aan de binnenkant, dus dan kunnen we skippen, vermits onzichtbaar. Ha, noppes, de Deutsche gründlichtkeit gebied dus dat die aan de buitenkant staan. Nog wat extra werk... Op de foto zijn de 2 bovenste schijfjes afgewerkt, de onderste laten de "sink marks" zien.

In ieder geval, veel modelbouwtijdverdrijf voor weinig geld, gaat zeker op bij deze kit. :rolleyes: :D

Sennake
28-02-2006, 00:25
De remschijven dan. Nog zo'n kleine nachtmerrie. Zitten 2 joekels van gietmarkeringen in. Denkt ne mens, ha die zitten toch aan de binnenkant, dus dan kunnen we skippen, vermits onzichtbaar. Ha, noppes, de Deutsche gründlichtkeit gebied dus dat die aan de buitenkant staan. Nog wat extra werk... Op de foto zijn de 2 bovenste schijfjes afgewerkt, de onderste laten de "sink marks" zien.

Jawatte, dat zijn al geen sinkmarks meer maar eerder "bomkraters"... ;)

Guido
01-03-2006, 01:25
Terwijl de velgen gespoten waren en stonden te drogen, en ook om het chassis wat rust te geven, mij weer even toegelegd op de grille en koplampen.

How to improve the front grille in 5 easy steps. :D

1. Bouw er echte lampen in, komende uit de scrapbox (zie hoger) - spuit daarna met semigloss black
2. Revell wil ons doen geloven dat er geen blue oval op de grille staat, maar dat is dus niet zo, enkele foto's van de RAC79 tonen dat het anders was. Dus dan maar een ovaaltje van de PE-set geplukt en geplaatst
3. De koplampen geschilderd met het penseel in Testors Zilver
4. Lensjes aangebracht alsook het logo (dat bleek niet mooi te passen en werd dus vervangen)
5. De glaasjes geplaatst en het nieuwe logo. Logo zit nog onder de sol, vandaar de rimpels en de houtlijm is nog niet helemaal gedroogd, vandaar de melkachtige randen.

;)

Guido
01-03-2006, 01:31
1 velgje was ondertussen al droog genoeg om verder aan te pakken. De Minilites werden gespoten met Tamiya TS17 en een fijn laagje Gunze clear. Als extra heb ik het ventiel toegevoegd. Misschien nog wat "smoken", maar daar ben ik nog niet helemaal uit.

Sennake
01-03-2006, 11:10
1 velgje was ondertussen al droog genoeg om verder aan te pakken. De Minilites werden gespoten met Tamiya TS27 en een fijn laagje Gunze clear. Als extra heb ik het ventiel toegevoegd. Misschien nog wat "smoken", maar daar ben ik nog niet helemaal uit.

TS27? Dat is mat wit? Dat klopt niet echt denk ik... Tenzij je als primer bedoelde...

Guido
01-03-2006, 11:19
TS27? Dat is mat wit? Dat klopt niet echt denk ik... Tenzij je als primer bedoelde...

Tenzij ik TS17 bedoelde. :D Velgen zijn alu kleur he en 't was laat gisterenavond. :D ;) Is ondertussen gecorrigeerd.

Guido
03-03-2006, 00:11
De thread begon een beetje weg te zakken, dus tijd voor nog eens wat foto's te posten. :D

Niet zo heel veel gedaan. Wielen zijn nu allemaal voorzien van een ventiel, carterbescherming zit eronder en dus is het chassis klaar. De wielen zijn wel nog niet definitief bevestigd, aangezien ik ze bij de werkzaamheden aan het interieur er weer af zal doen, om de toch al o zo fragiele ophanging niet te beschadigen.

Ook voor de vorm alles al eens op zijn poten gezet, om te checken of de 4 wielen wel allemaal mooi de grond raken. Bij dit soort kits, toch altijd even bibberen, zeker bij de achteras... Maar, hij staat mooi op de 4 wielen. Foto is genomen op de basisplaat waarop dat ie uiteindelijk zal terechtkomen.

Nu zal het even (van enkele dagen tot een week misschien) stil worden rond de Escort, aangezien ik nog het één en ander aan het uitzoeken ben mbt de zetels, de gordels, bevestigingspunten enz.

hannu
06-03-2006, 11:08
Het doet deugd te zien dat Huudo niet stilgezeten heeft terwijl zijn opdrachtgever de Dolomieten onveilig maakte. :cool:

Ik heb aan hem moeten denken, gisterenmorgen, toen een zware Mercedes, toch een van zijn favoriete merken, tevergeefs probeerde de Brenner op te rijden. Met zomerbanden misschien ? (sorry, :Offtopic: )

Misschien moet ik vanavond eens langsgaan om eens "in t' echt" te gaan kijken. :D

Dragonfly
06-03-2006, 21:48
Ziet er al netjes uit zene ;)
die "vegen" op de carterplaat zijn wel knap

Guido
09-03-2006, 23:58
In afwachting van meer gedetailleerde info, toch al maar de zeteltjes even ter hand genomen. Resin onderdelen durven nogal eens luchtbelgaatjes vertonen, en dat altijd op de moeilijkste plaatsen (op randen enz.) Eén van de hoofdsteunen had het wel erg zitten. Tamiya putty is hier eigenlijk niet echt goed voor geschikt, dus heb ik maar wat echte auto "mastik" :D gebruikt. Met wat toevoeging van verharder, is dat niet alleen redelijk snel droog, maar wordt het ook beenhard. Zetels zijn dus bijgewerkt en al in grondkleur gespoten. Net zoals het dashboard overigens. Ook hier moest er redelijk wat geschuurd worden. Idem dito voor de rolkooi overigens. Die is ook gemonteerd (nog niet aan het chassis natuurlijk). Alles dan al eens een keertje "droog gepast" om te zien of die grotere interieuronderdelen wel goed zitten.

In verhouding tot de kas, komt de rolkooi redelijk laag en zit bijgevolg ook redelijk kort op de stoelen. Dit is wellicht zo gemaakt om nog ruimte te laten voor de vensters, die, zoals gewoonlijk, uit een geheel bestaan. Zal eens goed moeten kijken, want anders snijd ik die gewoon in stukken om dan slechts enkel de voorruit en de achterruit te gebruiken. De zijraampjes zouden dan met ander materiaal kunnen gemaakt worden (vermits die toch recht zijn). Hierdoor zou ik de rolkooi dan wat kunnen "ophogen". Moet ik nog eens over slapen.

Loeten
10-03-2006, 00:20
Knap werk Huudo... Ik blijf het op de voet volgen. Gewoon prachtig hoe je steeds maar weer op al die details let. Het is echt een leerschool voor mij (en voor anderen waarschijnlijk ook)

See ya saturday !

Guido
10-03-2006, 01:15
See ya saturday !

Ik dacht van niet... Als je nog even in de thread gevolgd hebt over de uitstap naar Jabbeke, had je wellicht in de gaten gehad dat ik ondertussen met mijn voet in de gips lig en wellicht ofwel niet, ofwel enkel op zondag naar Jabbeke zal gaan. Stuur me je adresgegevens maar per email ivm de seats voor de Trabant. Ik moet zelfs niet ver zoeken, want je kan in principe de race seats van deze Escort hebben. (vermits ik er toch resin exemplaren ga instoppen.) Is wel wat schuurwerk aan, maar bon, zo oefen je genoeg en blijf je bezig natuurlijk. :D :D

Dragonfly
10-03-2006, 12:29
mooie stoeltjes, zou er alleen niet graag inzitten want kdenk da ge met uwe kop tege de rollbar of het dak gaat zitten :)

Guido
10-03-2006, 12:45
mooie stoeltjes, zou er alleen niet graag inzitten want kdenk da ge met uwe kop tege de rollbar of het dak gaat zitten :)

Daarom dat ik ook aan het zien ben om die rolkooi niet wat hoger te laten komen. 't is die die nl. wat te laag komt. ;)

Guido
13-03-2006, 22:43
Dashboard is nu zo goed als afgewerkt. Eerst mat zwart gespoten, daarna gedrybrusht met "German Grey", dan "Sky Grey", dan "Desert Yellow", dan "White". Heb het originele 4-spakige stuurwiel vervangen door een 3-spakig exemplaar uit de Reji update set. Het instrumentenpaneel werd opgesmukt met een PE-exemplaar, ook uit de Reji PE-set. Eerste de decals aanbrengen, dan het geverfde PE-exemplaar en daarna het glas over de metertjes aanbrengen.

Loeten
13-03-2006, 23:00
WAW !! Prachtig gedaan... Ik begin al te vrezen voor mijn eigen escorts. Ik ga die nooit durven maken en hier het bouwverslag plaatsen...

Luigi
13-03-2006, 23:27
Prachtig dashbord!
Ne mens zou inderdaad twee keer beginnen denken voor dat hij zijn creaties hier laat zien.

Dragonfly
14-03-2006, 11:55
Ziet er weeral indrukwekkend uit ;)

Guido
14-03-2006, 23:51
Kleine update. Stoelen eerst semi-gloss black gespoten, maar dat was te fel blinkend vond ik. Dus dan maar met matte vernis behandeld :). De linkse is gedry-brusht. De rechts nog niet. Gewoon om even het verschil te tonen.

Guido
19-03-2006, 19:29
Deze namiddag begonnen met het aanbrengen van de gordels bij die ene stoel die al gedrybrushed was. Gordels en andere hardware komen van een setje van Scale Race Cars. Het betreft hier de eerste set die door SRC uitgebracht werd. Goed genoeg daar niet van, maar de latere versie is precies toch wat completer nog. Nu goed, dat zal voor een volgend model zijn. Dashboard en rolkooi zijn drooggepast enkel voor de foto.

Guido
21-03-2006, 14:11
Interieur zo goed als af.

Sennake
21-03-2006, 14:34
Zeer proper gedaan! Chapeau!

Apropos : blijkbaar contact gehad met Mikkola? De gordels lopen dus door de neksteun?

hannu
21-03-2006, 14:51
(sprakeloos) :D

Guido
21-03-2006, 15:22
Zeer proper gedaan! Chapeau!

Apropos : blijkbaar contact gehad met Mikkola? De gordels lopen dus door de neksteun?

Dat is niet gelukt. Het email adres lijkt wel te kloppen, maar krijg steevast na een week een foutmelding. Nu goed, ik heb me hier enige vrijheid veroorlooft om geen al te grote vertragingen op te lopen. Uit fotomateriaal van andere Escort MK2s bleek immers dat de grodels achteraan op één verankeringspunt vastzitten. Dus leek het mij het meest logische dat de gordels tussen de kopsteunen door zouden lopen. Vandaar.

En zoals jullie weten: "If it looks right, it is right" :D en ik heb toch de indruk dat het er ok uitziet. ;)

Dominique
21-03-2006, 20:54
Heel mooi! Met veel zin voor detail uitgevoerd.

Dragonfly
22-03-2006, 00:46
Zit er tip top in orde uit zene ;)

Wild Goose
22-03-2006, 17:50
Klassewerk Huudo:drewl:

Gèrre
23-03-2006, 21:24
miljaar
jaloersheid allom :)

Flame
24-03-2006, 11:50
mooi....je ziet de echte bouwers bezig,prachtig!!!

hannu
24-03-2006, 15:05
ik weet niet of het toegelaten is de achtergrond bij dit project(je) te schetsen, maar als ik :Offtopic: ga, dan zullen de forumbeheerders wel ingrijpen

zodoende, waarom deze Mikkola-Escort ?

heel lang geleden, in 1979, ging ik voor het eerst buiten de eigen regio naar een rally, met name de Condroz, gewapend met twee sandwiches en een Michelin-kaart :crazy: ; onnodig te zeggen dat ik van een quasi kale reis (slechts 1 KP gezien) weer thuis kwam, ware het niet dat ik Hannu Mikkola van een talud had zien afduiken, tot in een zo'n twee meter lager gelegen wei, om zo'n honderd meter verder terug op de KP terecht te komen

nog een jaar later las ik in een Engels tijdschrift een verhaal over Mikkola, die in de RAC van '80 aan (toen nog) jonge belofte Henri Toivonen tips gaf om heelhuids door Kielder Forest te komen ; de meesten onder jullie weten allicht dat Henri die tips gebruikte om te winnen, en zo Mikkola van een hattrick in de RAC te houden

van het een kwam het ander, en nog een jaar later gaf de heilige man uit Spanje aan zijn donkere helpers de opdracht om een ESCI-kit van de Mikkola-Escort in onze schouw te duwen ; met heel veel enthousisame, heel weinig ervaring en even weinig skills er aan begonnen ; toch was ik wel tevreden over het eindresultaat (ik kende toen Huudo immers nog niet) : motorkap, body, ramen en chassis werden niet aan elkaar geplakt, kwestie van apetrots aan kennissen te kunnen tonen hoe mooi ik brandblusser en motorblok (om maar iets te noemen) had beschilderd ; tot grote ergernis van eerst moeder de mama en later moeder de vrouw die niet wisten hoe dit af te stoffen zonder stukken te maken :o

het duurde dan ook geen vijf jaar voor mijn pronkstuk in een doos verdween, ook al omdat sommige decals tekenen van slijtage vertoonden

tot ik zo'n jaar of vijf geleden mijn verse buur Huudo :cool: leerde kennen, die (in die tijd toch nog) op zondagmiddag regelmatig een West-McLaren-vlag kon laten wapperen wanneer Mika of David weer een Grand Prix gewonnen hadden ; van het een kwam het ander, en zo kwam ik te weten dat hij modelbouwer was ; little did I know dat er modelbouwers en modelbouwers zijn :o

toen dan zo'n jaar geleden de opportuniteit zich voordeed om via het forum een set ESCI-decals over te nemen, vroeg ik aan Huudo om (de body van) mijn Escort te restaureren, quick and dirty, met behoud van mijn chassis, en vernissen achteraf

het resultaat, zoals jullie hier ten overvloede hebben kunnen merken, is meer dan dat : veel meer :worship: ; er zijn avonden geweest dat ik ronduit beschaamd was dat ik het hem had gevraagd, maar anderzijds, soms denk ik dat ik het hem veel eerder had moeten vragen ; vandaar dus, bij deze, ook al is het nog niet helemaal klaar, bedankt aan iedereen van het forum die er op een of andere manier heeft aan bijgedragen, en hoera voor Huudo :applaus: !

greetz,
Hannu

Guido
24-03-2006, 15:19
Allez merci. Dat doet me plezier. Project ligt nu een paar dagen stil, want ben nu ook nog geveld door een keelonsteking en annex zware verkoudheid. Als ik aan de decals en 'external' details ga beginnen, heb ik toch liever een fris kopke. :D De achillespees is ondertussen wel al genezen, dus het gaat de goeie kant op.

In ieder geval, er zitten nog een aantal heel leuke details voor op de buitenkant in de planning. Meer ga ik er nog niet over zeggen, jullie moeten maar aandachtig blijven volgen, dan zien jullie het vanzelf wel. Ook de bodemplaat zal een extra toets krijgen. ;)

Loeten
24-03-2006, 19:59
Hm, mijn nieuwsgierigheid is alvast gewekt... Ben superbenieuwd...

Guido
17-04-2006, 22:48
Tijd voor een nieuwe update. Deze heeft wat langer op zich laten wachten om 2 redenen.

1. Enkele andere en superbelangrijke dingen hebben me beroepsmatig wat van de modelbouw afgehouden en
2. Bij de eerste spuitgang heb ik weer een 'mannip' voorgehad. Nadat de body mooi gespoten was, was het dus tijd voor de eerste vernislaag, dus nog voor de decals. Bij het vernissen van de onderkant van de 'dorpels', donderde de carrosserie van de houder en kwam op zijn dak terecht. Dus stof en restanten van verfpigment kwamen hierdoor in de vernis te zitten. Geen paniek, gewoon laten drogen en uitschuren. Toen dat niet lukte, dan maar de kas in de remolie gedaan. Omdat alles nog redelijk recent en 'vers' gespoten was, verliep het decaperen zeer vlot en na 14 dagen was de kas terug bewerkensklaar.

Alles weer opgeschuurd, 2 grondlagen, 3 verflagen die iedere keer weer mat geschuurd zijn en een eerste vernislaag uit de Gunze spuitbus.

Ondertussen zijn ook alle decals gezet. Deze mogen nu enkele dagen goed drogen, waarna de sol restanten met compound zullen verwijderd worden. Dan kan de toplaag vernis erover en kan de uiteindelijke afwerking beginnen. Ik had gehoopt dat ik hem klaar zou hebben tegen de volgende vergadering, maar dat zal zo ongeveer net niet lukken, vrees ik.

Dominique
17-04-2006, 23:06
Probeer maar niks te forceren. Ge weet wat daar van komt.
Ziet er voor de rest al heel strak en properkes uit. Werk hem zo verder af, en het wordt weeral een juweeltje.

Sennake
18-04-2006, 06:49
Hij ziet er nu al puik uit! Dat komt allemaal dik in de sjakosh!

Gulfie
18-04-2006, 07:29
mmmmmmm .... lekker!

MFahrer
18-04-2006, 08:56
Ziet er echt lekker uit...

Kijk ik al over de extra details of komen die nog?

G.

Guido
18-04-2006, 10:28
Ziet er echt lekker uit...

Kijk ik al over de extra details of komen die nog?

G.

Die moeten nog komen. Eerst nog de toplaag vernis, daarna kan het detailleren beginnen, nummerplaten, snelsluitingen, support verstralers en bevestigingen, antennes, spatborden enz.

Nismo
18-04-2006, 10:53
Neem uwen tijd ermaar voor, er komen nog meetings waarop je deze beauty kan komen showen. ;)

Grtzzzzzzzz Nismo :gas:

Loeten
18-04-2006, 17:11
Mooi werk hoor! En neem idd je tijd, haast en spoed zijn zelden goed ;) ;)

Grtzzz

Big attack
18-04-2006, 22:22
Goe bezig maat

Guido
25-04-2006, 00:14
De eerste vernislaag na de decals zit erop en dat ging goed. Staat nu nog te drogen (dagje of 2) vooraleer de eindlaag erop kan.

Ondertussen aan de verstralers begonnen. Gisteren in blinkend zwart (enamel) gezet, vandaag het zwart wat opgeblonken en voorzien van Alclad II Chrome. Op aanraden van gulfclk heb ik een laag of 6 aangebracht, maar telkens flinterdunne. Uiteindelijk zatern er precies pigment-stofdeeltjes op, maar die heb ik met een superzachte doek er gewoon afgewreven. Het resultaat mag er zijn, al denk ik dat - mits nog wat extra oefening - het zeker nog beter zou kunnen. 't is de 2de keer dat ik met Alclad II Chrome werk en het resultaat is nu al 100x beter dan de eerste keer toen ik veel te dikke lagen ineens had gespoten. Truk bestaat er dus in om a) een diep zwart blinkende ondergrond te hebben en b) in heel dunne laagjes te werken. Thanks gulfclk voor de erg nuttige tip. Anders had ik ze gewoon zilver gespoten.

Snel even een fotootje genomen van 1 van de verstralers.

Sennake
25-04-2006, 07:00
Dat ziet er echt geweldig hoor, maat! ;)

Gulfie
25-04-2006, 07:34
Ziet er inderdaad goed uit. Heb ik toch ook eens iemand iets kunnen uitleggen ...

Gulfie
25-04-2006, 10:32
Op aanraden van gulfclk heb ik een laag of 6 aangebracht, maar telkens flinterdunne. Uiteindelijk zatern er precies pigment-stofdeeltjes op, maar die heb ik met een superzachte doek er gewoon afgewreven.

Hoe ver was de spuitafstand? Ik spuit Alclad Chrome altijd met de airbrush op 1,5 bar met een medium naald op ongeveer 25 cm afstand. OK, de helft (of meer) gaat dan verloren, maar het resultaat is beter.
Je kan ook eens proberen tussen de lagen in even te drogen met een haardroger. Dat leverde bij mij ook iets beter resultaat op. Maar 6 lagen nevelen is het absolute minimum. Ik probeer altijd, afhankelijk van de onderlaag en grote van het oppervlak, 8 tot 9 keer te nevelen.

Maar ... proberen en testen wat je zelf het beste vindt. Maar dit ziet er al heel goed uit!

Guido
25-04-2006, 19:17
Hoe ver was de spuitafstand? Ik spuit Alclad Chrome altijd met de airbrush op 1,5 bar met een medium naald op ongeveer 25 cm afstand. OK, de helft (of meer) gaat dan verloren, maar het resultaat is beter.
Je kan ook eens proberen tussen de lagen in even te drogen met een haardroger. Dat leverde bij mij ook iets beter resultaat op. Maar 6 lagen nevelen is het absolute minimum. Ik probeer altijd, afhankelijk van de onderlaag en grote van het oppervlak, 8 tot 9 keer te nevelen.

Maar ... proberen en testen wat je zelf het beste vindt. Maar dit ziet er al heel goed uit!

Verf afstand varieerde. De eerste 3 lagen heb ik met 0.8 bar gespoten vanop een centimer of 10. De 4de en daarop volgende lagen heb ik met 1.5 bar gespoten en de afstand vergroot tot 25 à 30 centimeter ( de overspray was dan ook navenant. Dat gezegd zijnde denk ik dat 6 lagen voldoende zijn aangezien er niet echt veel meer chroom-effect bijkwam na de 4de de 5de laag. Het geheel is precies wat aan de doffe kant, maar dat wijt ik eerder aan het feit dat mijn zwart misschien niet voor de volle 100% blinkend blinkend was. Gewoon blinkend zwart gebruikt en wat opgewreven, maar geen vernis gebruikt en niet echt diep gepolierd. Zal dat de volgende keer eens proberen.

;)

Guido
27-04-2006, 22:09
Ondertussen heeft de kas zijn definitieve vernislaag gehad. 24 uren later begonnen met het finaal opschuren en polieren. De foto van het dak laat zien dat het enigszins :o goed gelukt is. :) De glans zit er zo diep in, dat het fototoestel ofwel scherpstelde op de gloeidraad ofwel op de decals, op beide bleek onmogelijk. Toch heb ik de kas weer even aan de kant gezet om nog verder uit te harden, aangezien ik de indruk had (vingerafdruk) dat nog niet alles 100% hard is. Dus nog wat extra geduld is nodig.

Dan maar begonnen met de details. De Escort heeft vooraan 2 aparte, aan elke kant één, bumperstukken. De kit exemplaren zijn veel te dik en grof en hier komt die Reji-update set weer mooi van pas. De steunen voor de verstralers worden immers als foto-ets onderdelen meegeleverd. De foto toont het stuk in originele kit-staat en verbeterd/afgewerkt. Eens als ze gemonteerd zijn op de auto, zullen de verstralers pas geplaatst worden.

Nismo
27-04-2006, 22:34
Prachtig spuitwerk dat je hier laat zien.

Grtzzzzzzz Nismo :gas:

Dominique
27-04-2006, 22:39
Héél mooi!

jurgen
27-04-2006, 23:05
:applaus: Heel mooi!!:worship:

Guido
27-04-2006, 23:23
Even de volgorde en werkwijze van het spuitwerk nog meegeven. De schuurpassages worden altijd nat geschuurd:

1. grondlaag (Tamiya white primer - spuitbus)
2. schuren (2400 grid)
3. 2de laag primer
4. lichtjes opschuren (2400 grid)
5. kleurlaag, dunne laag (Revell enamel verdund met Revell enamel thinner - airbrush 0,8 bar)
6. schuren (2400 grid)
7. 2de kleurlaag
8. lichtjes opschuren (4000 grid)
9. 3de kleurlaag, "wet coat"
10. lichtjes opschuren (6000 grid)
11. Vernis laag, dunne laag (Gunze Mister Hobby Clear Coat - spuitbus)
12. Decals
13. Tamiya Compound (verwijderen van Sol resten)
14. 2de vernis laag
15. Opschuren (4000, dan 6000)
16. 3de vernis laag "wet coat"
17. Opschuren (6000, dan 8000)
18. Tamiya rubbing compound
19. Tamiya wax
20. Done!

En dat er nu nog eens iemand afkomt met een kas die niet tegoei blinkt! :D :+

"Veel moeite" hoor ik jullie al zeggen, en dat is het ook, maar de kas ziet er dan ook "echt vet" uit en is goed voor jaaaren. ;)

Sennake
28-04-2006, 06:50
"Veel moeite" hoor ik jullie al zeggen, en dat is het ook, maar de kas ziet er dan ook "echt vet" uit en is goed voor jaaaren. ;)

Veel moeite : in mijn ogen niet, want ik doe minstens evenveel lagen, maar ik schuur niet tussen elke laag wat wel een tijdswinst oplevert. Om een 2e of 3e laag te spuiten kan het geen kwaad dat de vorige verflaag nog niet helemaal uitgehard is, als je telkens wil opschuren kan je best wachten tot de verf uitgehard is natuurlijk. Ik schuur eigenlijk enkel tussendoor als er foutjes in het spuitwerk zit zoals haartjes of stofdeeltjes, of een "lopertje". In de praktijk schuur ik dus helemaal niet zoveel minder dan jij eigenlijk ;)

Gulfie
28-04-2006, 07:27
En dat er nu nog eens iemand afkomt met een kas die niet tegoei blinkt! :D :+



Die kas blinkt niet tegoei!!!!!!! :p :+ :D ... maar toch ook heel veel :drewl: :drewl: :drewl:

Dominique
28-04-2006, 12:32
En dat er nu nog eens iemand afkomt met een kas die niet tegoei blinkt!


:confused:
???? Blinkt er iets ???
Waar ???
:+

Lester
28-04-2006, 12:54
Hallo, bij een derde vernis of een verflaag staat er 'wet coat', wat wil dat juist zeggen?
Huudo, kan je ook een beetje uitleg geven van Tamiya Compound (verwijderen van Sol resten) en Tamiya rubbing compound, beschadig je je decals dan niet?

Groeten Johan

Guido
28-04-2006, 13:31
Hallo, bij een derde vernis of een verflaag staat er 'wet coat', wat wil dat juist zeggen?

Bij de eerste en de tweede laag wordt de verf/vernis zodanig gespoten dat het oppervlak net bedekt wordt. In feite wordt de verf/vernis er dus op geneveld (zowel bij airbrush als spuitbus). Bij de 3de laag wordt de verf/vernis ietske dikker gespoten, zo tot op het moment dat je net geen lopers krijgt. De verflaag ziet er daardoor dan ook redelijk nat uit, vanwaar dus de term "wete coat" komt. ;) In het begin zal je al eens geconfronteerd worden met lopers, maar gaandeweg zal je beter leren inschatten wanneer het genoeg is. Wat natuurlijk niet wil zeggen dat doorwinterde spuiters geen lopers meer kunnen voorhebben.


Huudo, kan je ook een beetje uitleg geven van Tamiya Compound (verwijderen van Sol resten) en Tamiya rubbing compound, beschadig je je decals dan niet?

Groeten Johan

Als je Sol gebruikt blijven er onvermijdelijk sporen achter in de lak. Nadat de decals én de sol goed gedroogd zijn - geef ze minstens 24 uur de tijd - kan je met Tamiya Rubbing Compound (gemakkelijkheidshalve zeg ik altijd Tamiya Compound - is dus hetzelfde) deze resten verwijderen. Je zal de decals hierdoor in principe niet beschadigen. Voorwaarde is wel dat de decals perfect op de body zitten. En ook hier baart oefening de kunst.

jurgen
28-04-2006, 14:03
bedankt voor uw antwoord op mijn vraag in de 'beginners'topic :D

Tom21
08-05-2006, 18:35
Zeer mooi projectje Huudo! En wat een glans heeft die carrosserie :applaus: Ik vond hem nu pas tussen de topics, maar nu ga ik hem zeker volgen.

Tom

stanger
14-05-2006, 21:24
hallo,

misschien effe ook een off topic vraagje, maar waar kopen jullie het nodige schuurpapier?
want korrels zoals 4000 en 6000 zul je toch ook niet overal vinden denk ik?

greetz

Tom21
14-05-2006, 22:55
Op www.modelbrouwers.nl kan je deze kopen, voor de rest weet ik niet waar anderen deze halen...

Tom

Guido
16-05-2006, 22:36
modelbrouwers he... :rolleyes: :D

Anyway, hoogste tijd om een laatste tussentijdse update te geven. Heb ondertussen nog wat verder geknutseld.

1 & 2. achterlichten zitten erin. Aan de binnenkant heb ik plastic card in vorm geplooid, aangebracht en zilver geschilderd aangezien dit in de kit gewoon 2 open gaten zijn. De lensjes zijn zoals gewoonlijk aan de binnenkant met clear red en orange geverfd. Achterste bumper is ook gemonteerd, net zoals het nummerplaat.

3. De zonneband zit als normale decal in de kit, maar de decal "fill in" van Reji voorziet enkel in de lettering. Dus mag de band zelf gespoten worden in clear blue. Geeft 10x beter dan de gewone decals. Ik heb deze decal wel "ingesealed" met Future Floor Wax (Johnson Clear) zodanig dat ook deze beschermd is tegen de tand des tijds.

4a. Ruitrubbers zijn ondertussen ook geschilderd in matzwart.

4b. De chroom gootjes die rond de ramen lopen baarden me meer zorgen. Bare Metal Foil, kort BMF, is tot voor kort nooit mijn vriend geweest omdat ik in het verleden al meerdere malen zonder succes en/of bevredigend resultaat hiermee geëperimenteerd had/heb. Dus dan maar schilderen, maar dat bleek in de geval geen meevaller. Dan maar te rade gegaan bij een specialist en gisterenavond naar de BMF-tuner in kwestie getrokken... :D :D Na een 'on-site' demo, heb ik het dan weer eens opnieuw geprobeerd en idd, na een paar initiele schermutselingen, ging het als maar beter. Het resultaat zie je op de foto.
Wat ik niet goed deed? Ik probeerde de slimmerik uit te hangen door de BMF zodanig aan te brengen dat je maar aan 1 zijde dient te snijden. Allemaal goed en wel, maar zo lukt het nooit natuurlijk. Als je dan ook nog eens mesjes gebruikt die niet meer "razor scharp" zijn en ze dan ook nog eens onder een verkeerde hoek houdt, dan gaat het al helemaal mis. Nu dus niet meer. Ik ben de lijst zelfs met smoke nagelopen, zodanig dat er een minuscuul zwarte lijntje zichtbaar is net naast de chroom. Zo kijgt de "bagette" precies wat meer diepte. BMF is my friend again!
Oh ja, dienen BMF-tuner... :D onzer aller Sennake natuurlijk. :applaus: :worship: Thanks mate!!

Nu zal het in één ruk door zijn tot aan de streep, dus de volgende update moet ie klaar zijn. En dat moet voor de 21ste mei, want dat is de inschrijvingslimiet voor de online HRModelers Rally Contest. (http://www.hrmodeler.com/bmom/index2a.html)

Tot dan.

Tom21
16-05-2006, 23:45
Mooi is dit! Vooral die BMF is echt mooi aangebracht.BMF is mijn vriend ook niet hoor. Ik krijg er echt niets van. Het blijft plooien en krullen e.d. Enfin...jou raamomlijstingen zien er prachtig uit met die BMF! Klasse

Tom

Gulfie
17-05-2006, 07:23
Nice work!

Ik heb alleen de indruk dat de achterlichten een beetje te diep in de carrosserie liggen, of moeten deze nog definitief gemonteerd worden? Als ik me goed herinner werden die van de buitenzijde op de carrosserie geschroefd en lagen die ongeveer 10mm op de buitenzijde van de carrosserie ... als ik me goed herinner ... :rolleyes:

Voor de rest ... nice work. :applaus: BMF is inderdaad niet het fijnste om mee te werken, maar eens je ermee weg bent ... mij heeft het ook wat grijze haren gekost vooraleer ik iet of wat resultaat had!

MFahrer
17-05-2006, 07:51
Sieke dinges gewoon... die bagetjes zijn super gedaan...

Respect!

G.

Bart.Vandecavey
17-05-2006, 10:09
Hij ziet er gelekt uit Huudo, maar de lichten lijken me ook iets teveel naar binnen te zitten...

http://www.ianhardy.net/gallery/main.php/d/18639-2/CRW_5084.jpg
http://www.ianhardy.net/gallery/main.php/d/17039-2/CRW_3931.jpg
http://www.ianhardy.net/gallery/main.php/d/17133-2/CRW_4035.jpg

Guido
17-05-2006, 11:18
De achterlichten zitten er inderdaad wat te diep in. De glaasjes zijn dunner dan de dikte van de kit en kleiner dan de voorziene opening. Ik heb er vooraf niet bij stilgestaan dat het een probleem zou kunnen worden. Achteraf gezien had ik beter eerst de glaasjes gemonteerd en dan pas de zilverkleurige achterkanten. Dacht dat het niet zo erg zou opvallen, maar wel dus. Ze kunnen er nog uit, vermits met houtlijm bevestigd. Misschien dat ik het nog aanpas. Cheers guys.

hannu
17-05-2006, 12:52
...Ik heb er vooraf niet bij stilgestaan dat het een probleem zou kunnen worden. Achteraf gezien had ik beter eerst de glaasjes gemonteerd en dan pas de zilverkleurige achterkanten. Dacht dat het niet zo erg zou opvallen, maar wel dus...

Dat komt er dus van wanneer de bouwheer zijn aannemer het volste vertrouwen geeft, en niet regelmatig de werf bezoekt... :D
Ik denk dat ik vanavond dringend eens poolshoogte moet nemen. 't Is dat het zo ver is...

:bye:

Sennake
17-05-2006, 14:46
Ik ben de lijst zelfs met smoke nagelopen, zodanig dat er een minuscuul zwarte lijntje zichtbaar is net naast de chroom. Zo kijgt de "bagette" precies wat meer diepte.

Hee! Cool effect! Zo steek ik uit dit BMF-verhaal ook nog iets op zie ;)

Dragonfly
18-05-2006, 10:58
Ziet er knap uit zene , en die smoke op bmf is weeral iets leuk om te weten :)

Guido
18-05-2006, 13:49
Dat komt er dus van wanneer de bouwheer zijn aannemer het volste vertrouwen geeft, en niet regelmatig de werf bezoekt... :D
Ik denk dat ik vanavond dringend eens poolshoogte moet nemen. 't Is dat het zo ver is...

:bye:

De bouwheer is dus gisteren komen inspectie doen... alle akkefietjes nog net op tijd kunnen verdoezelen en enkel maar de sjieke dingen laten zien. Nu kunnen we weer rustig ons goesting doen verder. :D :D

Gulfie
18-05-2006, 15:49
De bouwheer is dus gisteren komen inspectie doen... alle akkefietjes nog net op tijd kunnen verdoezelen en enkel maar de sjieke dingen laten zien. Nu kunnen we weer rustig ons goesting doen verder. :D :D
Ach ... als de bouwheer moeilijk doet kan de aannemer nog altijd de architect de schuld geven!!!! :Offtopic:

Guido
20-05-2006, 01:11
sneak preview :eek:

Tom21
20-05-2006, 09:54
Mooi Huudo! Ik kijk al uit naar de foto's van het eindresultaat.

Tom

Dominique
20-05-2006, 12:05
Dat ziet er inderdaad al heel indrukwekkend uit. Ik ben eens curieus naar het geheel! :)

Nismo
20-05-2006, 17:50
Gij kunt iemand nogal nieuwsgierig maken zunne !!!!

Guido
20-05-2006, 18:29
Gij kunt iemand nogal nieuwsgierig maken zunne !!!!

Dat was de bedoeling. :D

Hier is de eerste. Als het weer wat rustiger wil worden, zal ik ook nog wat foto's buiten nemen.

De rest van de foto's van het afgewerkte model kunnen jullie HIER (http://forum.depaddock.eu/showthread.php?t=13089) vinden.