PDA

View Full Version : Heeft modelbouw nog toekomst - is de jeugd nog geïnteresseerd?


Guido
02-01-2006, 16:46
ah, de modelbouw "droom" thread!

Toch geen haar op jullie hoofd zeker dat ook maar 1sec. geloofd dat merken als Tamiya en consoorten naar de modelbouwers in de markt luisteren? Er zijn immers nog 1.001 andere dingen die meespelen in het bepalen of een kit al dan niet in productie gaat. Want waarom is de Xsara WRC er dan nog steeds niet van Tamiya/Hasegawa?

Bovendien zijn er al heel wat modellen die hier opgenoemd worden al gewoon beschikbaar op 1/24ste. Misschien niet in plastiek, maar als alles in plastiek moet zijn en moet passen zoals een Tamiya, dan zijn we luxe modelbouwers geworden. Modelbouw is immers niet alleen een kit bouwen zoals ie voorzien is door de fabrikant, maar juist de kit als basis gebruiken om een zo natuurgetrouwe weergave te maken van het origineel. Wil je je daar niet mee bezig houden, kan je je beter alle moeite besparen en gewoon een die-cast kopen.

Dat gezegd zijnde, er is momenteel niet echt een kit waar ik op zit te wachten. Alles wat ik wil bouwen, heb ik min of meer in huis en wat er nieuw uitkomt, bekijk ik wel. Het zoeken naar moeilijk te vinden kits maakt immers ook deel uit van de hobby - en daarvoor heb je niet alleen ebay, maar ook beurzen enz.

Enneuh, dromen jullie maar lekker verder nu ;) :D

Desmodromic2001
02-01-2006, 17:12
Ik ken een Amerikaan die hetzelfde gedaan heeft of wat wij nu doen, maar dan enkel voor motoren. Die heeft de scores doorgestuurd naar Tamiya, en die heeft een hartelijke brief terug gekregen uit Japan. Tevens had onze Amerikaanse vriend de Tamiya mensen gevraagd hun prijzen normaal te houden, omdat winkels moeilijk konden concurreren tegen internet. En laat ons eerlijk zijn, die gast heeft gelijk, de kits zijn te duur voor jonge gasten. Wie wil er 35 Euro uitleggen om dan tot de vaststelling te komen dat de eerst gebouwde wagen op niets trekt? Met die 35 Euro kopen ze liever een occassie PS2 game, en ik begrijp ze volkomen. Maar ik vrees dat ik hier volléédig :Offtopic:

Wat de Xsare van Heller betreft: Heller was ook de eerste die de Ducati Desmosedici uitbracht. Tamiya heeft hem ondertussen ook ! Waren er geen andere constructeurs die net een Peugeot 307 gingen uitbrengen? Tamiya brengt hem ook uit! Hetzelfde met de Ford Focus serie, zowel van Hasegawa als van Tamiya zijn er modellen te verkrijgen. Conclussie: constructeurs beconcureren elkaar wèl met dezelfde modellen.

Guido
02-01-2006, 20:35
Ik ken een Amerikaan die hetzelfde gedaan heeft of wat wij nu doen, maar dan enkel voor motoren. Die heeft de scores doorgestuurd naar Tamiya, en die heeft een hartelijke brief terug gekregen uit Japan. Tevens had onze Amerikaanse vriend de Tamiya mensen gevraagd hun prijzen normaal te houden, omdat winkels moeilijk konden concurreren tegen internet. En laat ons eerlijk zijn, die gast heeft gelijk, de kits zijn te duur voor jonge gasten. Wie wil er 35 Euro uitleggen om dan tot de vaststelling te komen dat de eerst gebouwde wagen op niets trekt? Met die 35 Euro kopen ze liever een occassie PS2 game, en ik begrijp ze volkomen.

Verwende modelbouwers dus, die er enkel aan willen beginnen als het een Tamiya is. De jonge gasten waar jij het over hebt, zijn niet creatief meer, denk ik dan. Idd een PS2 game, da's makkelijk zat, moet je niet bij nadenken en enkel op wa knoppekes duwen - tenzij je Buzz in huis haalt. Maar als het iets of wat moeilijker wordt - lees een Revell of Heller kit aan 18 euro!!! - dan is het "ho maar, begint daar maar niet aan". Wanneer ga je dan wel leren scratch-builden, dingen aanpassen of modifiëren als het altijd past? Trouwens, Tamiya is geen wereldbedrijf met ongelimiteerde budgetten hoor. En voor die of gene koersauto dient er tegenwoordig vet betaald te worden aan licenties en dat soort grappen. De Xsara zit op het einde van zijn toch wel lange carrière en ze zijn er niet eens aan begonnen...

Toch even iets rechtzetten. Heller is pas aan zijn revival begonnen nà dat Tamiya de eerste Focus' en 206'en op de markt had. De tijden zijn veranderd hoor de laatste 5 jaar. Revell en Italeri zijn ook pas later met hun heruitgaves van oudere rallymodellen begonnen omdat ze respectievelijk de mallen van Esci en Protar hebben overgenomen. Ik heb ook niet gezegd dat ze mekaar niet beconcurreren - en daar ging het eigenlijk niet over - maar puur vanuit modelbouw standpunt gezien is dat dom. Zo zitten we met Subaru's, 206'en, Foci en Mitsu's dat het geen naam heeft, terwijl er met veel andere interessante versies gewoon niets gedaan wordt, wat dus het terrein is van Renaissance en consoorten en bijgevolg peperduur...

Vroeger, 20 jaar geleden, was de keuze heel beperkt. Er is nog nooit zoveel beschikbaar geweest als tegenwoordig en toch klaagt iedereen nog steen en been, van ik wil dit en ik wil dat. Verwende modelbouwers dus.

Wat je Amerikaanse vriend betreft nog even dit. Uiteraard krijgt ie een hartelijke brief terug, maar hoeveel kits hebben daarvan de markt gezien en echt goedkoper kan je de Tamiya kits tegenwoordig ook niet noemen...

Bovendien zijn de voorkeurstemmen hier zo divers, dat er maar echt weinig zullen uitspringen. Maak eens een tussenstandje, en je zal zien wat ik bedoel. ;)

Desmodromic2001
02-01-2006, 21:14
Ik heef U volledig gelijk als U zegt dat we er geen baat bij hebben, wanneer Tamiya en Hasegawa beiden een Subaru uitbrengen. Wat mijn Amerikaanse vriend betreft: natuurlijk zitten ze hinder in Japan niet te wachten tot iemand eens een verlanglijstje stuurt (alhoewel je bij Revell op hun website wèl kan invullen welk model je graag op de markt zou zien komen, dus het moet toch zijn dat ze zo'n gratis marktonderzoek appreciëren...) En natuurlijk gaan ze nu niet die Punto gaan uitbrengen als we ons lijstje opsturen. Maar ze kunnen misschien wel concluderen dat we genoeg hebben van al die wagens die in het Japans touringcar kampioenschap rijden. En dat we liever nog eens een andere rally wagen bouwen dan de zoveelste Subaru (wat voor mij persoonlijk niet telt, want ik vind het wel lekkere karren...) Deze threat is eigenlijk gestart om eens te dromen, dat is toch leuk?

Ja, inderdaad, op ebay kun je zakens doen, maar ik ben er ook al een paar 1000 Euro kwijtgespeeld (leergeld noemen ze dat) maar daar hebben we het in een andere threat al over gehad. Ook ik vind ebay de max, maar ik heb ook te doen met de winkeliers. Want als wij met zen allen op ebay kopen, waar gaan we dan binnen 20 jaar onze potjes verf, en ander kleinnood kopen?

Wat betreft de beginnende modelbouwers. Niets tegen een Revell, maar het is voor een beginneling makkelijker om een Tamiya te bouwen, die dan mooi ineen past. Bij Revell kun je soms hele goeie kits hebben, maar ook regelrechte rotzooi... Als zo'n gastje dan met zijn Tamiya een bevredigend restultaat haalt, dan is de kans groter dat hij verder doet in de hobby. Terwijl als zo'n Revell of Heller doosje falicant mislukt omdat de helft niet past, dan zal onze jeugdige bouwer geen fun hebben tijdens het bouwen, want na uren schilderen concludeert hij dat dat ding geen meter past (is alsof je een puzzel maakt van 1000 stukken en aan stuk 999 beseft dat er een stukje tekort is) en gooit hij het aan de kant. Als hij het alsnog afwerkt zal hij er ook geen fun aan hebben om naar zijn afgewerkt product te kijken, want het zal op geen bal trekken, en hem aan die nare ervaring van het bouwen doen denken. Mijns insziens voelt zo'n gast zich dan bekocht, en die laat zich geen 2X vangen... Gedaan met bouwen dus, en we hebben nu nog niets gezegd van scratchbuilden, resin kits en andere toestanden.
Heeft onze jonge gast zijn dure Tamiya kit wèl tot een goed einde gebracht, dàn zal hij proberen een stapje verder te gaan, en even op het net (lees: dit forum) gaan kijken of hij niet nog beter kan. Dan wordt zo'n gast hier met open armen ontvangen, en de bal gaat aan het rollen... Véél kans dat zo'n gast blijft bouwen. Daarom: Een tamiya doos mag maar rond de 25 euro kosten in de winkel. En om het nu nog eens over de resin kits te hebben. Niet iedereen bouwt dat graag, ook ik niet. Ik denk eraan om een de voorloper van de Porsche 356 te kopen, maar ik zie het niet zitten omdat ik gewoon baal aan de gedachte om dat ding te moeten bouwen. Je hebt een chassis, wat photoetch, interieur en een carrosserie. Het is gewoon mijn ding niet. Ik vind het wel leuk om naar te kijken op een tentoonstelling, en heb wel bewondering voor mensen die zo'n bedrag spenderen voor een model, maar zelf heb ik er geen zin in. Vandaar dus: welke wagen of moto in plastic had U gewenst? :)

Guido
02-01-2006, 21:50
Dromen is zeker leuk, daarom dat ik het ook al de droom-thread heb genoemd, maar ik blijf liever met de voetjes op de grond en wacht geduldig. Kits waar ik vroeger van droomde, zijn nu pas op de markt, weliswaar in resin, maar ik treur er niet om. Schoorvoetend ben ik aan dat "andere" medium begonnen, en ondanks de prijs, heb ik me goed geamuseerd. Geloof me maar, resin is gewoon een horde waar je over moet en waar je als modelbouwer enkel een betere bouwer van wordt.

Wat de jeugd betreft. Ik ben het er absoluut niet mee eens dat een jonge kadé met een Tamiya moet beginnen, en als ie dat niet doet, dat ie dan verloren zou zijn voor de hobby. Ikzelf ben jaren geleden met Airfix en Matchbox begonnen, schilderde de modellen niet en gebruikte veel te veel lijm. Tijdens de studies niets meer gebouwd en alles weggedaan. Maar later kwam het virus plasticus gewoon weer terug - het was niet weggeweest :D - en ben ik opnieuw begonnen. Vele gasten die ik toen als snotjochie van 12 jaar kende, bouwden ook modellen, maar slechts heeeel weinig zijn er mee verder gegaan.
Omdat hun eerste kit geen Tamiya was? Tuurlijk niet, wel omdat ze het niet in zich hadden om geduldig aan een model te werken én omdat ze misschien niet de juiste begeleiding en aanmoediging kregen van een oudere en veel meer ervaren modelbouwer. Die begeleiding en aanmoediging onder elkaar proberen we te bieden zowel hier op het forum als tijdens onze samenkomsten in Wheels. ;)
Ik zeg, laat jonge gasten proberen met goedkopere kits en zaag niet als het een beetje tegengevallen is. Want tegenvallen zal het, ook met duurdere Tamiya kits, en als jonge gast wist ik wel wat te doen. 2 Airfix's kopen met verf en penseel of 1 Tamiya zonder gerieft. :D :D

Voor mij dan graag een McLaren Mercedes SLR én een McLaren F1 :D :D

Desmodromic2001
03-01-2006, 00:32
Die Mc Laren F1 (Gulf livery hoop ik?) is zonder meer een topper en een mens vraagt zich af waarom ze hem nooit in plastic hebben uitgebracht.

Ik zeg niet dat elke gast moet beginnen met een tamiya: ik zeg ALS ze beginnen met een Tamiya, het resultaat wellicht beter zal zijn, en daardoor de kans GROTER is dat ze verder doen met modelbouw.

Aan uw praten te horen denk ik dat U wellicht ook de gouden modelbouwjaren hebt meegemaakt. Eind jaren 70 tot halverwege de jaren 80 dus. Ik veronderstel als ik je hoor praten over Airfix en Matchbox, dat het wellicht de vliegtuigmodelletjes waren waar ik ook mee begonnen ben. Ik herrinner me nog dat ze op schaal 1/72ste waren en exact 72 fr kostten. Ook ik heb zo'n modelletjes volgekladderd. Maar ik ben met wagens begonnen met een Tamiya, namelijk de 956 Rothmans, en het was meteen bingo, het zag er niet slecht uit! Mijn volgende wagen was een Porsche 911 cabrio van Revell (vierkant doosje) en kostte 199 fr. Reken daar nog 3 spuitbussen rood van Tamiya aan 180 fr 't stuk en je begrijpt dat ik diep ontgoocheld was toen ik moest toegeven dat dat ding gewoon niet te maken was. (het model heeft nog jaren gefunctioneerd als testobject)
Je zegt het zelf dat er toen veel van uw leeftijdsgenoten begonnen waren, welnu, hoeveel jeugdigen beginnen er nu nog? Hoeveel mensen tussen de 12 en 20 jaar zie je nog op tentoonstellingen? Ik zit in 2 clubs en bezoek soms een derde, maar daar is niemand uit die categorie te zien... Dat moet toch ergens een oorzaak hebben? We gaan hier serieus off topic, maar het is een zeer aangename, zinvolle discussie als je het mij vraagt ;-)

scoobyfreak
03-01-2006, 01:07
Mijn eerste boudoos was ook geen tamiya, was een hasegawa mitsubischi lancer evo 4 van tommi makinen, en ben toch ook nog altijd bezig(ook al kijken ze soms raar als je zegt dat je aan modelbouw doet).

Guido
03-01-2006, 01:08
Ik weet niet of dat de hoogdagen van de modelbouw waren, op vliegtuiggebied is het aanbod nog nooit zo groot geweest en ook op autogebied is er nu toch veel, heel veel te krijgen. Mijn eerste was ook de Rothmans 956 :D, en ook daarvoor niet alleen Airfix en Matchboxen gebouwd, maar zeker zoveel Esci's en Hellers. Dat er nu minder gebouwd wordt als vroeger heeft zeker niet met de prijzen van de kits te maken, maar vooral met een veel uitgebreider aanbod aan speelgoed en andere 'time-killers'. Buiten een fiets, een voetbal, enkele bordspelen, een 4-vaks slotbaan, 200+ matchboxkes en enkele kits was er gewoon niks anders.
Wat die gasten tegenwoordig in de kast hebben liggen... je zou je voor minder gaan vervelen. :D :D

Ideale bouwdozen voor beginnende kids, zijn de kits van Revell op 1/32ste. Die al op voorhand gespoten zijn en zonder lijm gemonteerd kunnen worden. De meiden hier hebben er zo al enkele achter de kiezen zitten. En wie weet, wordt het nog wat. :D Dingen kosten ook maar 10euro, en ik denk dat Revell hier op een goeie weg is ingeslagen. Ze blijven ook steeds weer nieuwe dingen uitbrengen in deze reeks - recentelijk nog 4 Dakar bolides - en da's een goeie zaak denk ik.

Guido
03-01-2006, 01:10
Heb de thread even opgesplitst.

Mijn eerste boudoos was ook geen tamiya, was een hasegawa mitsubischi lancer evo 4 van tommi makinen, en ben toch ook nog altijd bezig(ook al kijken ze soms raar als je zegt dat je aan modelbouw doet).

Niks van aantrekken, dat deden de sjotterkes in mijnen tijd ook al, raar kijken als ik het over modelbouw, jets en vliegmeetings had. ;) Zij kenden al de voetbaltermen, ik wist van elk gevechtsvliegtuig de payload, snelheid, actieradius, snelheid enz. :D :D

Desmodromic2001
03-01-2006, 01:21
Revell probeert inderdaad van alles om de jeugd aan te spreken. En dat is bewonderenswaardig! In Amerika heb je steevast bij grote beurzen een "make en take" corner waar kinderen een gratis bouwdoos mogen kiezen, en die ter plaatse mogen bouwen... Het ziet er naar uit dat ze het in Japan nog niet compleet doorhebben.

Inderdaad, het aanbod dozen is zeer breed vandaag. De verkoopcijfers van bouwdozen ken ik niet. Maar ik vind het wel raar, dat een doos als de Carrera Gt Porsche bijvoorbeeld, al geruime tijd uit is, en ik nog nooit een gemaakt model heb zien staan op een beurs of tentoonstelling.

AAArrrrrggggghhh, die Esci dozen, dat doet pijn man! Ook ik heb er vroeger een paar in elkaar geflanst, met slecht resultaat. En toen ik een jaar of 16 was vond je ze nog hier en daar, maar wilde ik ze niet meer kopen omdat ik ze kwalitatief niet goed genoeg vond. En heden ten dage heb ik een Esci landrover SWB gekocht voor om en bij de 75 Euro, terwijl ze vroeger voor het grijpen lagen in de krantenwinkel voor 450 frank.:frusty:

scoobyfreak
03-01-2006, 01:21
Ik kijk daar niet achter ze veel liever in de warmte een modelbouw auto maken dan 90 min in de koude naar een bal te zitten kijken op een groen veld

Juha
03-01-2006, 01:22
Niks van aantrekken, dat deden de sjotterkes in mijnen tijd ook al, raar kijken als ik het over modelbouw, jets en vliegmeetings had. ;) Zij kenden al de voetbaltermen, ik wist van elk gevechtsvliegtuig de payload, snelheid, actieradius, snelheid enz. :D :D
En hij wou er echt de nadruk op leggen. :+

De enige "collega" die ik ooit heb gehad was mijn jongere neef. Die meer meer oog had voor kwantiteit, vliegtuigen kleuren moest niet, en de decals hing hij waar het volgens hem goed hing. Laatst stak hij een 300SLR (Revel) in elkaar, zonder hem zilver te spuiten/verven. :fight:

Loeten
03-01-2006, 01:42
De enige "collega" die ik ooit heb gehad was mijn jongere neef. Die meer meer oog had voor kwantiteit, vliegtuigen kleuren moest niet, en de decals hing hij waar het volgens hem goed hing. Laatst stak hij een 300SLR (Revel) in elkaar, zonder hem zilver te spuiten/verven. :fight:


Hmmm Ik ken dit fenomeen van neefjes die wat ineenflansen zonder verf (zie mijn twee threads over restauratie van de Subaru en de Peugeot) Maar ik heb precies meer geluk dan jij, want ik kreeg deze modellen nadat hij opmerkte dat zijn modellen nergens op leken en ik wel ietsje meer mijn best deed.

Waarom jongeren er niet aan beginnen??? Welnu, uit mijn ervaring met kinderen (onderwijzer dus) weet ik dat ze veel te verwend zijn op speelgoedvlak en veel te weinig geduld opbrengen om wat te maken. De kunutsellessen zijn bij ons op school echt wel handvaardige lessen waar wat te beleven en te maken valt. We gebruiken figuurzaagjes, we steken met afvalmateriaal robots in elkaar, we bouwen huisjes uit karton en ga zo maar door. In mijn eerste jaren (das nu 7 jaar geleden of zo) kwamen ze met juweeltjes af. Nu merk ik dat ze er veel meer naar smijten en weinig creativiteit hebben. Waaraan ligt dat? De wegwerpmaatschappij? Ik weet het echt niet... Feit is dat het minder gedaan wordt.

Toch probeer ik de kids warm te maken voor zo'n kits... :p Ze hebben echt wel interesse als ik weer eens nieuwe schermafbeelding heb. Dan moet ik meerdere pics meebrengen of de auto zelf eens meebrengen. Maar zelf één bouwen vinden ze veeeeeel te moeilijk... Tjah... (btw er zitten maar 2 jongens en 6 meisjes in de klas)

Langs de andere kant heb ik een achterneef (nu 14 of zo) die het ook aan het proberen is. Eerst kocht hij die-casts maar hij wilde dat zelf eens uitproberen. Hij is begonnen met die easykits van revell en probeert nu en dan eens een stapje te zetten richting Tamiya. Omdat het past want kerels van die leeftijd willen iets moois uitkomen. Dus liever perfecte kits ipv kits waar extra werk aan is, want dat zien ze dan niet zitten. Das trouwens ook een "ziekte" van deze tijd: faalangst...

Toch hebben jullie beiden gelijk he als het gaat over keuze tussen Heller en Tamiya. Bij Heller leren ze echt bouwen terwijl bij Tamiya zijn ze zekerder van hun resultaat. Tja, de gulden middenweg nemen en afwisselen zou ik zeggen...

Hopelijk ben je iets met deze info...

Sennake
03-01-2006, 01:45
De discussie hier, en vooral dan het standpunt van Huudo, leunt erg dicht aan bij het editoriaal van het recentste nummer van Tamiya Modeling Magazine. Daar neemt de auteur het ook op voor de simpele kit, zonder veel aftermarket sets en/of alternatieve decalsheets die de kostprijs opdrijven tot 3 keer zoveel als de "naakte kit". En raar maar waar (en ik spreek hier tegen mijn eigen winkel) ligt de zere plek volgens hem vooral bij ons, de modelbouwfora. Over het algemeen komen hier (en dat bedoel ik dan over het algemeen op het net) enkel threads tevoorschijn van ervaren rotten die hun neus ophalen voor "straith from the box" builds en meteen bij het openen van de kit de zaag zetten in een model omdat het een mm te kort of te smal is en er dozijnen aftermarket sets induwen waarvan achteraf nagenoeg niet te zien is dat ze er überhaubt in zitten. Dat wordt dan gelezen door de jonge, onervaren modelbouwers die natuurlijk het voorbeeld van hun "leermeester" willen volgen en veel geld uitgeven aan die dingen, waarvoor ze niet voldoende ervaring hebben om ze te gebruiken wat dan dikwijls verkeerd afloopt zodat ze het voor bekeken houden.

Ik ga niet helemaal akkoord met de auteur, maar er zit wel een grond van waarheid in. Ikzelf ben één van de eersten om toe te geven dat ook ik me hieraan bezondig. Maar 2 dingen pleiten vóór mij : ten eerste ben ik geweldig blij dat ik (puur per ongeluk, geef ik toe) eens een thread gestart ben van een bouwdoos die ik straith from the box ga doen, en nu is mijn motivatie om dit vol te houden nog groter geworden, en ten tweede heb ik gedurende meer dan 30 jaar op de "simpele" manier zelf gemodelbouwd, met toch wel vrij goede resultaten, al zeg ik het zelf. Ik denk dan ook te mogen stellen dat ik me nu het genoegen mag verschaffen om naar die duurdere aftermarket kits te grijpen als ik daar zin (en geld) voor heb. En om hoog te scoren in een modelbouwwedstrijd zal je toch altijd wel een minimum aan extra's moeten investeren. Maar dat is een andere discussie.

Ik heb natuurlijk de periode gehad dat er geen internet bestond, en als je de deur niet uitkwam om je horizonten te verbreden was de enige manier om je skills te verhogen, je eigen (slechte) ervaringen. Zo heb ik het jaren gedaan en met schade en schande geleerd. Daar is niets mis mee, maar je kan de tijd niet tegenhouden en de situatie is nu eenmaal zoals ze is : het internet heeft die leerprocessen in een soort van hyperdrive gelanceerd. De jonge modelbouwers moeten meteen beginnen lopen en krijgen niet de tijd om eerst te leren gaan. Wie dat niet kan, haakt af en wie dat wel kan is voorbestemd om een groot modelbouwer te worden. Versnelde natuurlijke selectie heet dat dan zeker?

Enfin, zo voel ik het aan eh. Om dus te antwoorden op de vraag, initiëel gesteld door Huudo : ik denk dat het modelbouwvlak versmald is, maar mede door de internetfora is het niveau meteen een pak hoger gaan hangen. De basis is versmald, maar de top is verhoogd. En daar zijn wij, oude rotten in het vak die op het internet onze modellen komen tonen, allemaal een beetje schuldig aan, of hebben we er onze verdienste aan, zoals je het wil bekijken. Ik bekijk het positief :)

Guido
03-01-2006, 01:51
...

Waarom jongeren er niet aan beginnen??? Welnu, uit mijn ervaring met kinderen (onderwijzer dus) weet ik dat ze veel te verwend zijn op speelgoedvlak en veel te weinig geduld opbrengen om wat te maken. De kunutsellessen zijn bij ons op school echt wel handvaardige lessen waar wat te beleven en te maken valt.

...



En als de meester het zegt. ;) Ik zat er pal op, verwende bouwers en geen geduld. :D


Toch probeer ik de kids warm te maken voor zo'n kits... :p Ze hebben echt wel interesse als ik weer eens nieuwe schermafbeelding heb. Dan moet ik meerdere pics meebrengen of de auto zelf eens meebrengen. Maar zelf één bouwen vinden ze veeeeeel te moeilijk... Tjah... (btw er zitten maar 2 jongens en 6 meisjes in de klas)

Langs de andere kant heb ik een achterneef (nu 14 of zo) die het ook aan het proberen is. Eerst kocht hij die-casts maar hij wilde dat zelf eens uitproberen. Hij is begonnen met die easykits van revell en probeert nu en dan eens een stapje te zetten richting Tamiya. Omdat het past want kerels van die leeftijd willen iets moois uitkomen. Dus liever perfecte kits ipv kits waar extra werk aan is, want dat zien ze dan niet zitten. Das trouwens ook een "ziekte" van deze tijd: faalangst...



En zie de Revell easykits verschijnen op het toneel. :D Ik denk dat voor de gasten van tegenwoordig dat het juiste pad is. Waarom eens geen easykit meenemen naar school en tonen aan de kinderen die een gezonde interesse hebben. ;)
Als ze een stuk of wat van die dingen gebouwd hebben, groeien ze automatisch wel door als ze het in zich hebben.

Desmodromic2001
03-01-2006, 02:01
Ik volg Sennake volledig in zijn redenering, mooie conclussie is dat !
Het leerproces kan je inderdaad veel sneller doorlopen dan vroeger. Vroeger zat je eerst een aantal jaren te klooien, dan leerde je iemand kennen met dezelfde interesses en je leerde elkaar het één en ander. Een jaar of 5 later de eerste stappen gezet in een modelbouwclub, en daar is zijn mijn ogen ECHT opengegaan, en mijn zelfbeeld van ervaren rot gesmolten als sneeuw voor de zon. En nog een 4 tal jaar later begon het internet zijn intrede te maken, en was het hek helemaal van de dam.
Men kon er ervaring opdoen van mensen die al 20 jaar met van alles en nog wat zaten te experimenteren, en dat gewoon op het net smeten ! M.a.w. een paginatje tips lezen, bespaarde je ettelijke jaren trial and error procedures.
Eigenlijk zouden we eens iemand moeten begeleiden bij zijn eerste kit van A tot Z, zonder dat we ook maar een vinger toesteken aan zijn model. En dan kijken of die erin slaagt om een quasi perfect model af te leveren. Indien wel, dan zouden we kunnen stellen dat indien de winkelier de jeugd zou bijstaan met raad en daad, het aantal "afvallers" zou dalen.
Het feit is, denk ik, dat dankzij internet, we plotseling enkele twintigers zullen zien verschijnen op beurzen die de ouwe rotten in het vak gaan voorbijsteken, en dat zou eigenlijk een zéér goede zaak zijn, want dan is opvolging verzekert:bye: in de modelbouwwereld, maar ten tweede, zouden de ouwe rotten zèlf nog beter kunnen worden!

Loeten
03-01-2006, 02:02
En als de meester het zegt. ;) Ik zat er pal op, verwende bouwers en geen geduld. :D

Klopt Huudo ;)

Waarom eens geen easykit meenemen naar school en tonen aan de kinderen die een gezonde interesse hebben. ;)
Als ze een stuk of wat van die dingen gebouwd hebben, groeien ze automatisch wel door als ze het in zich hebben.

Hmmm dit in de lespakketten steken? Effe naar de directie bellen en vragen of ik 8 stuks mag aankopen. Iedereen krijgt een model en bouwt hem na, maar moet er wat van zijn eigen insteken (ik haat het immers dat iedereen hetzelfde maakt, net kopiewerk)...

Neej ik weet wat je bedoelt. Misschien eens tijdens een speeltijd of middagpauze een soort voorbeeld houden of zo. Geïnteresseerden kunnen komen kijken wat ik zoal doe tijdens mijn vakanties... Geen slecht idee. Alleen hoor ik de ouders alweer komen: "den onzen wil nu bouwdozen maken omdat zijne meester da heeft gezegd en da kost verdikke geld hoor." Jah, ik geef les bij de boeren en die zitten echt wel op hun geld hoor. (Hopelijk kwets ik nu niemand hiermee, maar das wel een vaststelling)

Ik ga er toch eens over nadenken... Ze hebben trouwens ook het schaken en dammen opnieuw ingevoerd bij ons als alternatief voor de niet-voetballers.

Guido
03-01-2006, 02:04
De discussie hier, en vooral dan het standpunt van Huudo, leunt erg dicht aan bij het editoriaal van het recentste nummer van Tamiya Modeling Magazine. Daar neemt de auteur het ook op voor de simpele kit, zonder veel aftermarket sets en/of alternatieve decalsheets die de kostprijs opdrijven tot 3 keer zoveel als de "naakte kit". En raar maar waar (en ik spreek hier tegen mijn eigen winkel) ligt de zere plek volgens hem vooral bij ons, de modelbouwfora....

enz.

De schuld ligt totaal niet bij de fora. :no: De fora vervangen immers voor en groot gedeelte de erg druk bezochte modelbouwclubs van 30 jaar geleden. Was de redacteur toen al modelbouwer?? ;)
Mijn eerste bezoekje aan de locale club hier - een zeer belangrijk detail daarbij was dat ik meegenomen werd door mijn helaas veel te vroeg overleden gebuur en modelbouw mentor - dateert van 1980, net 13 jaar geworden was ik toen. Man man man, de modellen die de modelbouwers daar toen meebrachten - vacu-form Phantoms!! op 1/32ste - tot in de diepste details uitgewerkt... Heb ik me toen omgekeerd en gezegd, dat kan ik niet? Neen, wat wel gebeurde was dat mijn begeleider zei, ge moet maar veel oefenen, dan kunt ge dat later ook zo goed. Ik heb veel geoefend en toen ik als autobouwer de draad weer terug opnam, ben ik ook daar blijven oefenen, en veel naar wedstrijden gegaan en dikwijls geen prijs gehad, maar ik ben blijven oefenen en toen was het 'Pats, boem, eerste prijs'. :D Dat is een tijdje zo doorgegaan, tot de fun van altijd in de prijzen te vallen er een beetje af was. Nu doe ik geen wedstrijden meer.

Het zijn dus niet de fora op zich die de jongeren afschrikken, maar wel de gebruikers die hun neus ophalen als er eens een jonge kadé iets komt tonen en er dan niet op replyen of slechte commentaar geven of een model de grond inboren. Dat werd vroeger in de club ook niet gedaan en hoort ook op het internet niet. Ik denk dat we het op DePaddock redelijk goed doen wat dat betreft en jongeren aanmoedigen hoort er zeker bij - ook al zijn de modellen niet top - het is wel zo motiverend. Daarom ook dat ik hier steeds RMR - "Rechtvaardige Modelbouw Rechter" tracht te spelen, door open feedback te geven aan de mannen die op een iets lager niveau staan. Aan hun dan om er iets mee te doen of niet.

En dat wil nog niet zeggen dat ik geen super deluxe modellen meer kan/mag maken. Maar af en toe eens een OOB "Out Of ze Box" ertussen werkt zeker zo inspirerend, om dan enkele modellen later weer eens vet uit te pakken met een super modelleke. :D

Desmodromic2001
03-01-2006, 02:05
Wij hebben aan onze stand op de expo te Jabbeke eens 2 gasten gehad die kwamen kijken en zelf bouwden samen met de leraar in de middagpauze. Ze hadden dus op school een modelbouwclub met lokaaltje, en die gasten waren echt wel gebeten door het virus. Ik weet wel niet welke school dat precies was, maar ik meen mij te herrineren dat de directie dit soort activiteiten promote tijdens de opendeurdag omdat jonge gasten dat een "coole" school zouden vinden en naar zijn school zouden komen les volgen.

Sennake
03-01-2006, 02:13
Ik kan je maar gedeeltelijk gelijk geven Huudo. Ik denk dan ook dat onze voorbeeldfunctie die we op ons forum hebben eerder een uitzondering is dan de regel. Inderdaad doen we er hier alles aan om jonge modelbouwers te motiveren en begeleiden om beetje bij beetje hun modelbouwkennis en -kunde op te schroeven. Tot daar : helemaal akkoord. Ik zou beschaamd zijn als ik het tegendeel zou moeten toegeven.

Maar jammer genoeg is het bijlange overal niet zo. We kunnen alleen voor onze eigen gevel vegen natuurlijk, maar het globaal forum-effect is iets waarop we geen impact hebben. En ik heb al wat fora gezien hoor, waar jonge beginnelingen uitgelachen of zelfs weggevaagd worden... Qua motivatie kan dat tellen... Bon, of je nu de vinger moet wijzen naar de fora, hun moderatoren of de posters laat ik in het midden.

Kijk, wat je aanhaalde over die club en je leermeester kan perfect vervangen worden door ons forum en de regelmatige meetings. Doen we ook en daar ben ik blij om. Maar dat we eerder uitzondering zijn dan regel kunnen we alleen maar betreuren, en tegelijkertijd kunnen we er ook fier op zijn natuurlijk.

Om maar te zeggen : jij hebt gelijk als je stelt dat De Paddock de motivatie van de jongeren zeker opkrikt of dat tracht te doen.

De auteur van TMM heeft gelijk als hij stelt dat het in het algemeen de fora zijn die de jongeren de moed doen verliezen, de grote talenten uitgezonderd.

Guido
03-01-2006, 02:22
Ik kan je maar gedeeltelijk gelijk geven Huudo. Ik denk dan ook dat onze voorbeeldfunctie die we op ons forum hebben eerder een uitzondering is dan de regel. Inderdaad doen we er hier alles aan om jonge modelbouwers te motiveren en begeleiden om beetje bij beetje hun modelbouwkennis en -kunde op te schroeven. Tot daar : helemaal akkoord. Ik zou beschaamd zijn als ik het tegendeel zou moeten toegeven.

Maar jammer genoeg is het bijlange overal niet zo. We kunnen alleen voor onze eigen gevel vegen natuurlijk, maar het globaal forum-effect is iets waarop we geen impact hebben. En ik heb al wat fora gezien hoor, waar jonge beginnelingen uitgelachen of zelfs weggevaagd worden... Qua motivatie kan dat tellen...

Kijk, wat je aanhaalde over die club en je leermeester kan perfect vervangen worden door ons forum en de regelmatige meetings. Doen we ook en daar ben ik blij om. Maar we eerder uitzondering zijn dan regel kunnen we alleen maar betreuren, en tegelijkertijd kunnen we er ook fier op zijn natuurlijk.

Om maar te zeggen : jij hebt gelijk als je stelt dat De Paddock de motivatie van de jongeren zeker opkrikt of dat tracht te doen.

De auteur van TMM heeft gelijk als hij stelt dat het in het algemeen de fora zijn die de jongeren de moed doen verliezen, de grote talenten uitgezonderd.

Maar zijn het niet enkel de "(grote) talenten" die ermee blijven doorgaan tot ze niet meer kunnen? Ik heb vroeger anders ook getennist en gitaar gespeeld... Is dat niet altijd en overal zo, in iedere tak, zowel professioneel als hobby? Als ge echt gebeten zijt, maakt het toch allemaal niet uit, en kom je automatisch in de juiste context terecht? Precies omdat je gebeten bent en het in je draagt en er naar op zoek gaat, naar de juiste context. Een passie zit toch veel dieper dan een gewoon internetschermpje?
Ook in onze club werden er soms gasten weggelachen, maar ze bouwen nog steeds hoor - en goed, in een andere club (lees op een ander forum). ;)

Sennake
03-01-2006, 02:25
Maar zijn het niet enkel de "(grote) talenten" die ermee blijven doorgaan tot ze niet meer kunnen? )

Tuurlijk, dat is een natuurwet zelfs!

Maar het internet in het algemeen en de modelbouwfora in het bijzonder hebben dat natuurlijk selectieproces versneld en tegelijkertijd hierdoor de basis versmald en het topniveau verhoogd. Of dat nu goed of slecht is laat ik in het midden.

Sennake
03-01-2006, 02:28
Effe tussendoor : ook ik ben begonnen met een Tamiya Porsche 956 (toen ik de draad weer oppikte na mijn studies uiteraard want in 1970, mijn beginjaar, bestond die Porsche nog niet eens)...

Guido
03-01-2006, 02:29
Tuurlijk, dat is een natuurwet zelfs!

Maar het internet in het algemeen en de modelbouwfora in het bijzonder hebben dat natuurlijk selectieproces versneld en tegelijkertijd hierdoor de basis versmald en het topniveau verhoogd. Of dat nu goed of slecht is laat ik in het midden.

Dan zijn we akkoord.

Laten we dan trachten hier de basis wat te verbreden. ;) Ik zie dat een beetje als mijn missie -> zie ook onze activiteiten op de afgelopen race&tuning beurs. De hobby naar buiten dragen, naar een publiek dat er niet zo vertrouwd mee is, het wel kent, maar niet echt in zit. Als iedere betere modelbouwer in zijn leven iemand kan "opleiden" tot een goeie, zijn we toch goed bezig, allez, da's ook een beetje mijn drijfveer als modelbouwer. ;)

Guido
03-01-2006, 02:31
Effe tussendoor : ook ik ben begonnen met een Tamiya Porsche 956 (toen ik de draad weer oppikte na mijn studies uiteraard want in 1970, mijn beginjaar, bestond die Porsche nog niet eens)...

de enige foto die ik nog heb van mijne 956, toen ie nog in goede staat was.

http://www.huudo.com/images/scale/956/956.jpg

Dit moet wel eens van de meest drukke threads zijn van de afgelopen tijd hier, 33 views slechts en al 24 replies! :D :D

Desmodromic2001
03-01-2006, 02:35
Het is volgens mij inderdaad zo, dat men zowel in clubs of op het net, mensen heeft die het leuk vinden beginners af te breken. Gelukkig niet op dit forum, en dat is ook de enige reden dat ik hier al een jaar of 2 op dat forum blijf plakken. De sfeer is hier prachtig, en er wordt niemand weggepest. Het is een goeie zaak iedereen te begeleiden in het proces om het beste uit zichzelf te halen. Niet iedereen is gezegend met dezelfde talenten, maar iedereen kan wel het onderste uit de kan proberen te halen.
Daarom doe ik ook niet mee aan wedstrijden (ik zou zowiezo niet winnen ook). Ik bouw voor mezelf, en ben zéér kritisch t.o.v. mijn eigen werk (waardoor ik al meer wagens weer heb afgebroken om te herbouwen), omdat ik bouw voor mezelf, en ik me niet hoef/wil meten met anderen. Ik zie ook wel of iemand betere modellen maakt dan de mijne, wat heuglijk is, want dan kan ik van die mens nog wat bijleren. Daar heb ik geen incompetente jury voor nodig... Maar dat is weer een andere discussie.

HF_INTEGRALE
03-01-2006, 20:39
Er moeten mij toch ook enkele zaken van het hart na het lezen van jullie talrijke reacties :
Ten eerste : geen interesse door de jeugd : toen wij 'klein' waren bouwden we Bugatti's en Bentley's van Matchbox, toen we iets ouder werden, waren het Esci's, Revell's en Monogram's en nu we 'volwassen' zijn, bouwen we modellen van Tamiya, Hasegawa, Fujmi in Plastic en Modeller's en Studio 27's in Resin en noem maar op ... keuze zat !!! En het liefst pakken we nog uit met Photo-etch parts, scratchbuilding en bla bla bla.
Da's wat we noemen : 'evolutie'. 'k Moet den eerste kleine nog tegenkomen die direct bv. een Peugeot 307 WRC van Tamiya tot een goed eind brengt [en met tot een goed eind bedoel ik : in ONZE (ervaren modellers) ogen]. Is het niet : als die kleine maar gelukkig is ?
Kijk maar eens naar wat vrachtwagenbouwers doen met een 'standaard'-doos (ge zult nog serieus achterovervallen).
Ten tweede : wat is hier eigenlijk de bedoeling ? Jongeren 'warm' maken voor de 'modelbouwkunst' ? Jongeren die écht geïnteresseerd zijn in modelbouw vinden hun weg wel in de jungle. Diegenen die niet willen (of kunnen of watdanook) gaan het hier zeker niet lezen, want ze zitten of voor den TV, hunne iPod, PlayStation/XBox or whatever.
Die zaken bestonden gewoonweg niet toen wij 'jong' waren.
Da's gewoon evolutie. PlayMobil en Lego zien ook hun verkoopcijfers achteruit gaan (om er maar enkele te noemen).
Het belangrijkste wat ik (denk ik toch) wil zeggen is : modelbouwen is èn blijft een individuele zaak -of je het nu in clubverband doet of niet- en je kan wel je licht opsteken via collega-bouwers, of via een forum zoals dit ... uiteindelijk moet je ZELF je model kiezen, starten, opbouwen, afwerken en presenteren. En zoals het spreekwoord zegt : al doende leert men. ('k spreek uit ervaring, want ik heb ook al menig model vern#§kt). Een collega van me schaakt enorm graag en zit in zo'n club en zo, en daar stellen ze net hetzelfde vast : geen interesse van 'jonge' gasten.
Maar laat hij daarvoor het schaken ... ?
'k Zou zo zeggen 'Keep up the good work ...'
Regards,
555

Desmodromic2001
03-01-2006, 21:33
Het is niet omdat men constateert dat de jeugd in iets niet meer geïnteresseerd is, dat men zelf zou moeten stoppen met de hobby (want dat is toch een beetje wat je vertelt) Al ben ik de laatste op aarde die modelbouwt, voortdoen zal ik!

We zijn gewoon eens aan het brainstormen HOE het komt dat de jeugd minder interesse heeft, en WAT we er bijvoorbeeld kunnen aan doen. Al was het maar om het plezier eens over iets te kunnen discussiëren. De paddock gaat hier nog veranderen in een debatclub :D

Dominique
03-01-2006, 21:40
Allemaal goed en wel, maar je mag de kracht van een forum (en het internet) in het algemeen niet onderschatten.
Ik spreek voor mezelf als ik zeg dat ik ongeveer 3 jaar geleden de draad opnieuw heb opgepikt na een onderbreking van bijna 25 jaar. In die tijd was ik inderdaad Matchboxen en Airfixen aan het bouwen, gewoon omdat ik aan niks anders kon geraken. Ik kocht mijn kits bij de gazettenverkoper in het dorp waar ik woonde, en ik moest de kits die hij in huis haalde maar bouwen, of anders geen. Toen ik opnieuw instapte kon ik mijn ogen niet geloven. De hobby had een volledige metamorfose ondergaan sinds toen. Wat er nu allemaal te krijgen is! Fenomenaal! Dat daar dan soms de correcte (of ook minder correcte) prijzen voor moeten worden betaald is niet meer dan een logisch gevolg.
Ook wat betreft informatie kan het niet meer op. Je vindt letterlijk alles wat je wil weten, en je moet zelfs niet meer van je stoel komen om je favoriete magazines te kopen.

Nu is het zo dat die enorme hoeveelheid aan informatie ook een negatief effect kan hebben. Je dreigt door de bomen het bos niet meer te zien, zeker als je iets minder gericht gaat zoeken, of er zomaar wat op na surft. Maar: dat is niet te wijten aan het feit dat die informatie er is, doch aan de manier waarop je er mee omspringt.
Fora werken op dezelfde manier: ze bieden een schat aan informatie voor iedereen die dat medium wil gebruiken op een constructieve manier. En daar kan het schoentje een beetje wringen. Het zijn de mensen die zich achter het forum bewegen die uitmaken of iemand anders van dat forum wil blijven gebruik maken of niet. Als je niks dan negatieve commentaren krijgt, blijf je na een tijdje weg. Als er geen positieve aanpak overheerst, dan blijft je na een tijdje weg. En dat geldt zowel voor de beginneling als voor de ouwe rot.
Persoonlijk was ik actief op een amerikaans forum, maar ik heb het zo gelaten omdat ik me niet meer kon vinden in de manier waarop de moderators omspringen met posts van bepaalde mensen, terwijl ze anderen dan weer de vrije hand gaven. Dus ik bleef weg, en ik weet van nog enkele goeie bouwers die daar zijn weggebleven. Zo werkt dat.
Laat ons de jonge gasten die het bouwen nog niet volledig onder de knie hebben steunen in hetgeen ze doen. Geef ongezouten, maar wel eerlijke commentaren op een niet-kwetsende manier. Het is dan inderdaad aan henzelf om te beslissen of ze iets mee doen of niet. Een beginnende of gevorderde bouwer blijft bouwen als hij echt wil bouwen. Of hij een bepaald forum trouw zal blijven of niet, dat hangt van de andere gebruikers af. Maar ik denk niet dat een forum iemand van zijn hobby zal houden.

Desmodromic2001
03-01-2006, 21:52
Ik denk dat een forum een meerwaarde heeft aan nieuwe bouwers. Zéér juist wat je zegt over een teveel aan informatie die vindt op het net. Ik betrap me er soms op dat ik tientallen uren zit te zoeken naar referentiemateriaal (en het dan nog niet kan vinden) Vroeger kocht je een magazine en hield je bij waar de interessante artikels stonden over een bepaalde wagen, en met die foto's van de 1:1 moest je het dan maar stellen. Nu wil je foto's van de wagen uit verschillende hoeken, in actie, interieur, motor, onderstel... En als je een kluns bent zoals ik op het net, dan spendeer je daar ettelijke uren aan (of je vraagt hulp van ervaren ratten hier op het forum, die dat redelijk snel vinden :applaus: )

Clubman
06-01-2006, 10:51
Ik ben nu een beetje terug bezig na een hele lange pauze (+/- 10 jaar) maar het verbaast me toch dat het , buiten het net, moeilijk is aan bepaalde accessoires en onderdelen te komen ( vooral dan 1/43 en 1/18).
Het is natuurlijk wel zo dat de aangeboden afgewerkte modellen steeds beter geworden zijn , maar dat is geen modelbouw en verbeteren kan altijd.
Ondertussen heb ik toch m'n dochter van 10 aan het bouwen gekregen ! Ze heeft duidelijk de aanleg van Pappie :p