PDA

View Full Version : Starten met rittensport


Pinzie
05-01-2006, 18:28
Mijn vriend en ik willen starten met rittensport. Maar waar kun je terecht voor meer info, en dan bedoel ik niet het reglement ofzo dat je vind op de site van de vas, maar eerder deelnemers. Graag zou ik met hun in kontakt komen voor meer info. Wie kan me hierbij helpen...

Dank U alvast!

Pinzie

Pascal
05-01-2006, 19:09
Dan zullen we met enkelen eens ergens een afspraak moeten maken en een meeting IRL doen. Via het net is het nogal moeilijk je de zaken uit te leggen... Of heb je meteen een vraag in gedachte...

De meesten onder ons zijn er gewoon aan begonnen. Net voor onze eerste rit kregen we wat uitleg, en hup meteen de baan op. Zoals met zoveel dingen is het met rittensport net hetzelfde. Je leert het door het te doen (welliswaar met vallen en opstaan)... Laat maar iets weten...

C U

Pinzie
05-01-2006, 20:19
Vragen zijn er genoeg. Ik heb al ervaring met bolleke-pijl ritten en visgraat-ritten uit mijn 4x4 periode. Zelf heb ik via stafkaarten ook al ritten daarvoor uitgezet en ze ook uitgetekend op roadboek nadien. Het lijkt me idd het beste en gemakkelijkste als we eens irl afspreken, en misschien zijn er nog wel mensen die het interesseert die zijn dan natuurlijk ook van harte welkom.

Groetjes,

Pinzie

A.J.
05-01-2006, 20:53
Vragen zijn er genoeg. Ik heb al ervaring met bolleke-pijl ritten en visgraat-ritten uit mijn 4x4 periode. Zelf heb ik via stafkaarten ook al ritten daarvoor uitgezet en ze ook uitgetekend op roadboek nadien. Het lijkt me idd het beste en gemakkelijkste als we eens irl afspreken, en misschien zijn er nog wel mensen die het interesseert die zijn dan natuurlijk ook van harte welkom.

Groetjes,

Pinzie

Dag Peter,

welkom op de paddock.

Clubman
06-01-2006, 10:37
:Offtopic: Rittensport is best fun.
In een duister verleden ook nog gedaan.

ik zou het gerust nog wel eens willen doen !

Pinzie
06-01-2006, 12:41
Clubman, Wat weerhoudt je ervan? Er zijn hier op het forum toch genoeg autosportfans die je wel terzijde willen staan als piloot/co-piloot, als er al niemand in je onmiddelijke omgeving is die daarvoor bereid is! Dus als je de kans ziet, gewoon doen, en zelf ook genieten van actieve autosport. Het niveau is niet het belangrijkste, wel de fun die je eruit haalt!

Clubman
06-01-2006, 13:16
Clubman, Wat weerhoudt je ervan? Er zijn hier op het forum toch genoeg autosportfans die je wel terzijde willen staan als piloot/co-piloot, als er al niemand in je onmiddelijke omgeving is die daarvoor bereid is! Dus als je de kans ziet, gewoon doen, en zelf ook genieten van actieve autosport. Het niveau is niet het belangrijkste, wel de fun die je eruit haalt!
maak je geen zorgen ; het komt er nog wel eens van.
het is wel meer iets voor de winterstop en die is dit jaar nogal gevuld bij ons.
Eerst dus de diverse mobielen in orde brengen voor de BSC en BHS !:p
Dan pas extraatjes plannen

Pinzie
06-01-2006, 13:21
Dank je wel Andy ;-)

ieperling
06-01-2006, 15:24
hey,

ook ik wil wel eens een rittensport meerijden.
maar ik vrees dat de kever nog niet op de baan mag tegen februari.
hij is eigenlijk al af, maar ik zoek nog verzekering, dan de keuring en nog een plaat ( waarvan de aanvraag vanaf dit jaar gratis blijkt te zijn) aanvragen.
maar eerst nog even consentreren op de examens!!! :(
moesten jullie eens ergens afspreken, laat maar weten waar. dan zal ik er mss ook bij zijn.

Pinzie
06-01-2006, 15:42
HOi Ieperling,

tof te horen dat er nog zijn die het leuk vinden om een stapje in de autosport te zetten, en zodra er iets afgesproken is, zal je het zeker hier kunnen lezen!
Veel succes trouwens met je examens, en veel fun gewenst met je kever alvast!

Groetjes,

Pinzie

Pat
06-01-2006, 15:46
Blijkbaar zal het contingent "Paddockers" de volgende ritten een beetje groter worden.
Misschien kunnen jullie nog inschrijven voor de Gilbert Staepelaere Memorial ...

Rittensport is inderdaad grote fun. Lees er de volgende thread maar eens op na ... en niet misbegrijpen ... we hebben ons rot geamuseerd !

http://forum.depaddock.eu/showthread.php?t=9293

Pinzie
06-01-2006, 16:19
Misschien dan maar eens snel afspreken, om zo enkele vragen beantwoord te krijgen...
Zal alvast een paar vraagjes hier erbij zetten:
- Is het haalbaar om deel te nemen met een gewone auto, die gebruikt wordt voor dagdagelijks gebruik, zoals mijn Suzuki Baleno ?
- Heb je speciale uitrusting nodig ervoor, en zoja, welke?
- Heb je een speciale verzekering ervoor nodig, want het is wedstrijdgebonden en op de openbare weg, of voldoet je gewone autoverzekering?
Verdere uitleg die je wilt geven is altijd welkom, en wordt door iedereen die wilt starten altijd geapprecieerd denk ik!

Dank bij voorbaat!

Pinzie

Pascal
06-01-2006, 16:52
Misschien dan maar eens snel afspreken, om zo enkele vragen beantwoord te krijgen...
Zal alvast een paar vraagjes hier erbij zetten:
- Is het haalbaar om deel te nemen met een gewone auto, die gebruikt wordt voor dagdagelijks gebruik, zoals mijn Suzuki Baleno ?
- Heb je speciale uitrusting nodig ervoor, en zoja, welke?
- Heb je een speciale verzekering ervoor nodig, want het is wedstrijdgebonden en op de openbare weg, of voldoet je gewone autoverzekering?
Verdere uitleg die je wilt geven is altijd welkom, en wordt door iedereen die wilt starten altijd geapprecieerd denk ik!

Dank bij voorbaat!

Pinzie

Wij hebben het hele seizoen 2005 gereden met een Audi A2 en/of Smart ForTwo.
Speciale uitrusting hebben wij ook niet. Steeds zijn we in het bezit van het reglement, latje met schaalindicatie, wat kladpapier, een pen, een reservepen en voldoende binnenverlichting. Volgend seizoen nemen we extra mee : een vergrootglas. We overwegen tevens een tripmaster (indien dit in het budget past)
Je BA-verzekering is verplicht. Ook een geldige inschrijving en keuring is noodzakelijk. Voor de rest is het handig dat je verlichting, ruitenwissers en ruitensproeier van goede kwaliteit is :) . De VAS en/of organisator zorgt voor de nodige verzekeringen en vergunningen.

Misschien nog nuttig om weten : bij de VAS kan je een rittensportvergunning aanvragen. Gewoon aanvragen zonder testen of dergelijke. Je kan echter ook gebruik maken van een dagvergunning. Deze kan je krijgen op de rit waaraan je deelneemt en kost 4 € (in 2005 althans). Nadeel : met een daglicentie scoor je geen punten voor het kampioenschap (als je dit belangrijk zou vinden.

Voila, toch al één en ander verduidelijkt...

Nog vragen ---> shoot...

C U

Pinzie
06-01-2006, 17:05
-Welke is de ideale beginnersklasse?
-Waar kan je ergens een kalender van de wedstrijden terugvinden?
-Moet je aangesloten zijn bij een renstal om deel te kunnen nemen?
-Gemiddelde kostprijs van een wedstrijd, zonder het verbruik van de wagen natuurlijk, want dat kan nogal wat verschillen :-)).
-Wedstrijden hebben die plaats op vrijdag, zaterdag of zondag, en is dat dan eerder savonds, snachts of overdag?
-Hoelang duurt een wedstrijd gemiddeld?
-Hoeveel wedstrijden omvat een seizoen ongeveer?
-Is het misschien handig om op een bolleke-pijl rit de rijrichting aan te duiden vooraf met een fluor stift, zodat het beter zichtbaar is, of heb je daar de tijd niet voor?

Denk dat dit ongeveer de eerste vragen zijn nu die zo uit mijn weinige hersenen opborrelen... Als je nog eventuele handige tips hebt, zijn ze altijd welkom..

Pascal
06-01-2006, 17:46
-Welke is de ideale beginnersklasse?

In de Vas rittensport zijn er 3 klasses : recreatie, Toerisme en Sport. Het verschil in de verschillend klasses is onder andere de navigatietechnieken en de afstand. Wij rijden tot op heden in de recreatieklasse. Ik kan je verzekeren dat dit al moeilijk genoeg is. De navigatietechnieken in recreatie zijn bolleke pijl (met of zonder afstanden) en ingetekende lijn.

-Waar kan je ergens een kalender van de wedstrijden terugvinden?

01/04/2006 Leeuwenrit
8/4/06 of 22/4 Titanicrit
29/04/2006 Ronde van het Meetjesland
27/05/2006 Orientatierit van de Westhoek
26/08/2006 Stravn toebaksrit
23/09/2006 Nachtuilenrit
04/11/2006 Begijnenrit

Dit is een voorstel van kalender voor 2006. Let wel dit is een voorstel en er zullen nog wijzigingen doorgevoerd worden. De kalender is namelijk afhankelijk van de internationale en nationale kalender van oa andere discplines.

-Moet je aangesloten zijn bij een renstal om deel te kunnen nemen?

Ik weet niet of dat nog altijd zo is. In het verleden was het wel zo. De meeste rijders zijn echter nog steeds lid van een renstal. Sommige Paddockers zijn lid van de MAK. Als ik me niet vergis kost het lidgeld voor een rittensporter bij de MAK 20 €. Gevolg is dat je dan voor het PAK-kampioenschap deelneemt in de provincie Antwerpen. Zelfs al woon je in een andere provincie. Zoals hiervoor omschreven kan je ook deelnemen met een daglicentie. Dan moet je geen lid zijn van een renstal.

-Gemiddelde kostprijs van een wedstrijd, zonder het verbruik van de wagen natuurlijk, want dat kan nogal wat verschillen :-)).

Vas rittensport kostte in 2005 20 € per team, per wedstrijd.

-Wedstrijden hebben die plaats op vrijdag, zaterdag of zondag, en is dat dan eerder savonds, snachts of overdag?

Een voorstel van de kalender 2006 staat hierboven. Dat kan je zelf bekijken. Meestal hebben de wedstrijden plaats op zaterdagavond. Start om 19.00 uur of 20.00 uur.

-Hoelang duurt een wedstrijd gemiddeld?

Een wedstrijd bvb in recreatieklasse gaat over een afstand van maximum 100 kilometer. De gemiddelde snelheid ligt op 25 km/uur. Dan kan je zelf rekenen... Wel rekening houden met eventuele overuren indien je navigatiefouten maakt... In ieder geval gaan wij steeds pas "een kot in de nacht" naar huis :) :) :)

-Hoeveel wedstrijden omvat een seizoen ongeveer?

Zie hierboven...
Daarenboven zijn er nog de VAS-classics en enkele losstaande ritten. Deze zijn meestal langer (ca 250 km) en zijn dagritten. Of nog meerdaagse ritten... Je kan zo ver gaan als je zelf wil...

-Is het misschien handig om op een bolleke-pijl rit de rijrichting aan te duiden vooraf met een fluor stift, zodat het beter zichtbaar is, of heb je daar de tijd niet voor?

Ritten zijn meestal 's avonds. Een goede verlichting doet wonderen. Fluostift heb ik nog nooit gebruikt. Zie er ook het nut niet van in.

Als je nog eventuele handige tips hebt, zijn ze altijd welkom..

Handige tips... Je stelt wel veel vragen... Is leuk om er een nieuweling bij te hebben :gas: Geef je de goede raad om de volgende sites eens te bezoeken... Zal al veel duidelijk maken...

www.vas.be kijken bij disciplines ---> rittensport
www.altena-vzw.be
http://users.skynet.be/vrs

Hiermee ben je zeker een tijdje zoet. De website van de VAS is vooral handig wat betreft het reglement. De site van Atena bezorgt je heel wat uitleg over verschillende navigatietechnieken. De site van de "Verenigde Rittensporters" is dan weer sterk in het updaten van de kalender(s). Je kan je tevens inschrijven op de nieuwsbrief.

C U

Pinzie
06-01-2006, 18:04
Hartelijk dank alvast voor de vele hulp. Aangezien ik momenteel toch thuis bent met het (start-)schot in de rug, heb ik dus weer enkele dingen om me zoet mee te houden!
De site van de VAS staat al een tijdje bij mijn favorieten en het rittensport gedeelte heb ik al enkele keren gelezen, maar nog een keertje lezen kan zeker geen kwaad vermoed ik ;-).
De andere sites zullen ofwel voor vannacht zijn, ofwel voor morgen :-), tenminste, als ik zolang kan wachten ...

Ik hoop dat ook andere geinteresseerde starters beetje gehad hebben aan al mijn vraagjes??
En als het past, hoop ik samen met mijn vriend Danny er de eerste wedstrijd al bij te zijn!

Pinzie
10-01-2006, 13:18
Nog enkele vragen :-)

- Je hebt als piloot een andere vergunning nodig dan als co-piloot, of heb ik het mis?
- Zijn er in Limburg ook wedstrijden eigenlijk, of is het meer elders in het (vlaamse) land ?
- Kan je aan iedere wedstrijd deelnemen, ook al heb je een hedendaagse wagen en een vergunning uit een andere provincie?

Hoe meer we op voorhand weten, des te beter we voorbereid zijn...

Pinzie

Raceboy
10-01-2006, 13:27
Nog enkele vragen :-)

- Je hebt als piloot een andere vergunning nodig dan als co-piloot, of heb ik het mis?
- Zijn er in Limburg ook wedstrijden eigenlijk, of is het meer elders in het (vlaamse) land ?
- Kan je aan iedere wedstrijd deelnemen, ook al heb je een hedendaagse wagen en een vergunning uit een andere provincie?

Hoe meer we op voorhand weten, des te beter we voorbereid zijn...

Pinzie

- je hebt het mis. Als piloot moet je gewoon ook je rijbewijs laten zien. Als je allebei een rijbewijs hebt, mag je zelfs wisselen tijdens de rit.
-Limburg is een rittensportarme streek. Je zal dus meestal even richting Antwerpen of Vlaams-braband moeten oversteken.
-je mag alle rittensporten meedoen. Classics zijn denk ik soms wel voorbehouden aan oudere wagens.

Pinzie
10-01-2006, 17:17
Nog een vraagje :

- Met een VAS-vergunning, kun je dan ook punten scoren in een regionaal kampioenschap en omgekeerd ?

Raceboy
12-01-2006, 02:19
Nog een vraagje :

- Met een VAS-vergunning, kun je dan ook punten scoren in een regionaal kampioenschap en omgekeerd ?

Je scoort punten voor de vas en voor je provincie (in jullie geval het PAk limburg kampioenschap)