View Full Version : Belcar Sportregelement is al uit !
Hij is er !!
bron: www.belcar.com
Wagens die ooit behoorden tot de FIA groep C, de FIA groep GT1, de FIA groep Sportscars, de Deutsche Tourenwagen Masters (DTM) 2000-2006 of daarmee gelijk te stellen klassen in andere disciplines waar ook ter wereld en die nadien niet anders werden gehomologeerd, komen niet in aanmerking.
weg met alle corvettes en vipers dan ;)
Dat ze dat is updaten he.
Nu al? Da's vroeg!
Dit Technisch reglement werd op 08/12/2005 gepubliceerd
Liegen in een reglement, dat is niet mooi he ;):+
Dan valt de BMW van Team Charly ook buiten het reglement, want als ik het goed heb, is dat een ex-DTM wagen ...
Jeetje, waar zijn ze mee bezig: hoe breek ik een hoogstaand kampioenschap vakkundig af ????
Bart.Vandecavey
20-01-2006, 18:09
Liegen in een reglement, dat is niet mooi he ;):+
Het sportreglement is nu pas uit, het technisch reglement was toch al een tijdje uit...
Het sportreglement is nu pas uit, het technisch reglement was toch al een tijdje uit...
klopt, maar onderaan is het ook gedateerd op 16 jan daarmee.
Normtijden Circuit Zolder
Droog Nat
Klasse 1 1’50” 2’10”
Klasse 2 1’55” 2’15”
Klasse 3 2’00” 2’20”
van een1:34 naar een 1:50? gaan we met clios rijden in klasse1?
Bart.Vandecavey
20-01-2006, 18:16
Viel me ook op... maar vorig jaar stond er voor GTA 1'52"...
Dan valt de BMW van Team Charly ook buiten het reglement, want als ik het goed heb, is dat een ex-DTM wagen ...
Lijkt me bijzonder stug, want de enige wagen waarmee BMW ooit in het DTM heeft gereden was de E30 M3. Plus een paar E36's in privateershanden, maar deze zijn allen gehomologeerd als toerwagen.
Het gaat hier om het Belcar Original reglement en niet dat van de Belcar Endurance (voormalige TC) ;)
El Torro
20-01-2006, 20:45
Lijkt me bijzonder stug, want de enige wagen waarmee BMW ooit in het DTM heeft gereden was de E30 M3. Plus een paar E36's in privateershanden, maar deze zijn allen gehomologeerd als toerwagen.
Inderdaad, maar de M3 van Brinkmann (Team Charly) was een echte DTM uit de jaren 80, maar hier gaat het inderdaad over de Belcar (original) en niet over de Touring Cup (Belcar endurance) waar Brinkmann in mee rijdt.
Wat dingetjes die me opvielen:
* Het sportreglement is in 2006 eerder verschenen dan in 2005!!! Publicatie in 2006 op 16-01, in 2005 was dat 24-01. Zoiets verwacht je niet :D
* Inschrijvingsgeld is maar met 0.3% verhoogd, dat is minder dan de inflatie.......het is dus eigenlijk goedkoper geworden. De termijnen dat er kortingen worden gegeven is ook langer.Alweer een pluspunt, alleen is het bedrag dat je via de "kortingsprocenten" moet betalen minder dan de absolute bedragen. Die gedachte volg ik ff niet........
* Er is een "ouwe knarren trofee" in het leven geroepen. Hmmm, sorry, in nette woorden noemen we dat de Mediagroep Van Dyck Belcar Gentlemen Challenge;) Voor scheurders die geboren zijn 1951 of nog vroeger. Tja, dat gaat Kuismanen met twee vingers in de neus winnen :D
*Afgelopen jaar hebben we eens een discussie gehad op De Paddock over de startnummers en de bijbehorende kleurtjes. Dat hebben ze dan mooi aangepast:
18.3.5 Volgende kleurencodes worden aan de respectievelijke klassen
Klasse 1 zwarte achtergrond met witte letters
Klasse 2 witte achtergrond met zwarte letters
Klasse 3 rode achtergrond met witte letters
Klasse 4 witte achtergrond met rode letters
* Twee setjes banden per meeting. Dat is bevordelijk om de tijden per klasse naar elkaar toe te brengen
* Ballastsysteem voor de nummers 1, 2 en 3 per klasse per wedstrijd. Dat kan de spanning erin houden. Als het voor FIA GT / WTCC kan werken dan moet dat bij de Belcar Original ook lukken ;)
Tja, maar er is één ding dat ik werkelijk niet snap en dat is het gesteggel met de nieuwe klasse FIA GT3. Bij de FIA is dat maar één klasse...........waarom moet dat dan bij de Belcar onderverdeeld worden in twee klassen? Ook nog eens de verkeerde klassen overigens mijn eigenwijze inziens ;)
In 2006 zullen die wagens bij het FIA GT3 kampioenschap zo goed als allemaal even snel zijn. Of het nu een joekel van een AM DBRS9, Dodge Viper is of een kleine Lotus Exige is. Ratel en FIA gaan goochelen met gewichten en dan komt dat allemaal goed. Het is ze ook gelukt met de MC12 in de GT1-categorie.
Met een dergelijk reglement zullen we we weinig FIA GT3 wagens aan het werk zien. Als ze dan meedoen rijden ze voor spek en bonen mee.
strepper
20-01-2006, 21:49
twee stejes banden per meeting waar zijn ze mee bezig.
ons besluit staat vast wederom geen Belcar in 2006, wij gaan terug naar lmes.
TT Racing
20-01-2006, 22:01
twee stejes banden per meeting waar zijn ze mee bezig.
ons besluit staat vast wederom geen Belcar in 2006, wij gaan terug naar lmes.
Niet goed gelezen zeker?????:no:
Je mag zoveel banden gebruiken als je wil, zolang je maar met dezelfde 2 sets de chrono's, de warm up en de race START.
In FIA en LMES gebruiken ze dit systeem trouwens al jaren.
Veel, zoniet de meeste teams gebruiken trouwens zelden meer dan 2 sets per weekend.
En wie gaat er naar de LMES? Volgens mij bestaat dit niet meer.:D
El Torro
20-01-2006, 22:14
Dus ook definitief geen 6 uurs race meer in Francorchamps :(
TT racing zegt da je zoveel banden mag gebruiken dat je wil, ik denk dat hij niet goed gelezen heeft. Voor de ganse meeting en de start mag je 2 sets gebruiken en na de start mag je nig zoveel wisselen als je wil!:rolleyes:
ART. 23:
23.2 Werkwijze
Gedurende een meeting mogen voor de gechronometreerde trainingen, de warm-up en de start van de race over 125 minuten, niet meer dan twee sets droogweerbanden (slicks) worden gebruikt.
Vóór het begin van de eerste gechronometreerde training moeten per wagennummer twee sets droogweerbanden (slicks) naar de aangeduide zone worden gebracht om gemerkt te worden.
De Technische Commissie zal een lid van het team één set – set A of set B – laten uitkiezen waarmee dat wagennummer de start dient te nemen en zal die set van een extra merkteken voorzien.
Tja, het is maar hoe je het leest ;) Volgens mij moet het woordje "de" vervangen worden door "een". Als het daadwerkelijk de intentie is om maar twee setjes per weekend te gebruiken.
Bij het gebruik van het woord "de" zegt het alleen maar iets over de start van de wedstrijd en het gebruik van de banden. Het zegt niets over het verloop van de wedstrijd en het gebruik van de banden. Er wordt alleen gezegd dat je moet starten met het setje A of B.
We hebben het eerste discussiepunt te pakken :D Nog meer taalpuristen aanwezig?
strepper
21-01-2006, 00:06
Niet goed gelezen zeker?????:no:
Je mag zoveel banden gebruiken als je wil, zolang je maar met dezelfde 2 sets de chrono's, de warm up en de race START.
In FIA en LMES gebruiken ze dit systeem trouwens al jaren.
Veel, zoniet de meeste teams gebruiken trouwens zelden meer dan 2 sets per weekend.
En wie gaat er naar de LMES? Volgens mij bestaat dit niet meer.:D
wat zijn we grappig. dit is berlaarse humor zeker.
maarja jullie hebben eigenlijk nooit meer dan twee setjes nodig gehad zeker.
je zegt je mag zoveel banden gebruiken als je wil en dan zeg je,
je moet er de chrono's, warmup en race mee starten.
begrijpe wie begrijpen kan.
Tja, het is maar hoe je het leest ;) Volgens mij moet het woordje "de" vervangen worden door "een". Als het daadwerkelijk de intentie is om maar twee setjes per weekend te gebruiken.
Bij het gebruik van het woord "de" zegt het alleen maar iets over de start van de wedstrijd en het gebruik van de banden. Het zegt niets over het verloop van de wedstrijd en het gebruik van de banden. Er wordt alleen gezegd dat je moet starten met het setje A of B.
We hebben het eerste discussiepunt te pakken :D Nog meer taalpuristen aanwezig?
zelfs met "een" heb je het nog altijd over een startprocedure he ;)
het starten na een pitstop is geen echte start he ;)
wat zijn we grappig. dit is berlaarse humor zeker.
maarja jullie hebben eigenlijk nooit meer dan twee setjes nodig gehad zeker.
je zegt je mag zoveel banden gebruiken als je wil en dan zeg je,
je moet er de chrono's, warmup en race mee starten.
begrijpe wie begrijpen kan.
awel, en vanaf de race begonnen is, mag je zoveel nieuwe banden steken als je wil...
strepper
21-01-2006, 00:16
nu je het zegt ja,
maar ik denk dat ze dit doen omdat er teams hebben geklaagd dat er teams zijn die ontwikkelingsbanden krijgen.
awel, en vanaf de race begonnen is, mag je zoveel nieuwe banden steken als je wil...
en waarom zou je dat doen. tijdens de 24 uren is het misschien wel best. Stel dat je er maar 2 krijgt en er loopt er twee keer 1 lek.
TT Racing
21-01-2006, 00:43
Dit standpunt is duidelijk verklaard op de meeting over het technisch reglement. De bedoeling is gewoon om de qualifying banden te verbieden. In de vrije training mag je zoveel slicks gebruiken als je wilt. Vanaf dat de race gestart is ,ook.
Dit standpunt is duidelijk verklaard op de meeting over het technisch reglement.
Ok, dan is de tekst in het reglement wel juist. We hebben alweer een (niet bestaand) discussiepunt opgelost :)
Bart.Vandecavey
21-01-2006, 11:49
klopt, maar onderaan is het ook gedateerd op 16 jan daarmee.
ja en??
Als ik iets wil publiceren op onze website (van mijn werk) dan moet ik a een wachttijd respecteren van 2 dagen + b 1 dag voor de deadline het er op zetten...
4 dagen ferm te laat hoor...
Bart.Vandecavey
21-01-2006, 12:01
* Het sportreglement is in 2006 eerder verschenen dan in 2005!!! Publicatie in 2006 op 16-01, in 2005 was dat 24-01. Zoiets verwacht je niet :D
* Inschrijvingsgeld is maar met 0.3% verhoogd, dat is minder dan de inflatie.......het is dus eigenlijk goedkoper geworden. De termijnen dat er kortingen worden gegeven is ook langer.Alweer een pluspunt, alleen is het bedrag dat je via de "kortingsprocenten" moet betalen minder dan de absolute bedragen. Die gedachte volg ik ff niet........
De jaarlijkse inflatie vorig jaar was 2,89% dus ze zitten er nog ruim in...
* Er is een "ouwe knarren trofee" in het leven geroepen. Hmmm, sorry, in nette woorden noemen we dat de Mediagroep Van Dyck Belcar Gentlemen Challenge;) Voor scheurders die geboren zijn 1951 of nog vroeger. Tja, dat gaat Kuismanen met twee vingers in de neus winnen :D
*Afgelopen jaar hebben we eens een discussie gehad op De Paddock over de startnummers en de bijbehorende kleurtjes. Dat hebben ze dan mooi aangepast:
Lijkt me toch net hetzelfde als in 2005 hoor...
2006:
18.3.5 Volgende kleurencodes worden aan de respectievelijke klassen toebedeeld:
2005:
77. Volgende kleurencodes worden aan de respectievelijke klassen toebedeeld:
· Klasse GTA wit
· Klasse GTB roze
· Klasse GTC rood
· Klasse S oranje
· Klasse TA geel
· Klasse TB blauw
· Klasse TC groen
· Klasse G lila
Tja, maar er is één ding dat ik werkelijk niet snap en dat is het gesteggel met de nieuwe klasse FIA GT3. Bij de FIA is dat maar één klasse...........waarom moet dat dan bij de Belcar onderverdeeld worden in twee klassen? Ook nog eens de verkeerde klassen overigens mijn eigenwijze inziens ;)
Dat is toch normaal als je aan een cupwagen zit te tunen is het geen cupwagen meer hé...
Bart.Vandecavey
21-01-2006, 12:04
en waarom zou je dat doen. tijdens de 24 uren is het misschien wel best. Stel dat je er maar 2 krijgt en er loopt er twee keer 1 lek.
Gewoon een briefje schrijven met vraag om een band extra te vervangen...
Het verwijderen van merktekens op een band, of het vervangen van een gemerkte band kan enkel en slechts in uitzonderlijke omstandigheden toegelaten worden door de Sportcommissie, in overleg met de Technische Commissie.
2006:
2005:
· Klasse GTA wit
· Klasse GTB roze
· Klasse GTC rood
· Klasse S oranje
· Klasse TA geel
· Klasse TB blauw
· Klasse TC groen
· Klasse G lila...
Vorig had alles een witte achtergrond met zwarte letters, daarnaast was er rondje van een bepaalde kleur wat de klasse aangaf. Zoals ik het begrepen had (maar dat kan ik dus mis hebben ;) ) uit het 2006 reglement krijgen we weer volledig gekleurde startschilden.........zoals de nummers eind jaren negentig in de Belcar.
Wat betreft FIA GT3, als die wagen in originele specificatie deelneemt aan een Belcarwedstrijd mag men mijn inziens geen onderscheid maken op de motorinhoud. Dan doen ze bij de FIA ook niet.......door gewichten en andere handicaps toe te passen halen ze dat verschil eruit.
Tuurlijk, als je een FIA GT3 wagen gaat "pimpen" verdwijn je sowieso zo naar een andere klasse. Dat lijkt me niet meer dan logisch.
Bart.Vandecavey
21-01-2006, 20:49
Tuurlijk, als je een FIA GT3 wagen gaat "pimpen" verdwijn je sowieso zo naar een andere klasse. Dat lijkt me niet meer dan logisch.
Het was toch duidelijk dat TT-racing dat wilde doen... Ze wilden grotere spoilers installeren.
Bart.Vandecavey
21-01-2006, 20:50
Vorig had alles een witte achtergrond met zwarte letters, daarnaast was er rondje van een bepaalde kleur wat de klasse aangaf. Zoals ik het begrepen had (maar dat kan ik dus mis hebben ;) ) uit het 2006 reglement krijgen we weer volledig gekleurde startschilden.........zoals de nummers eind jaren negentig in de Belcar.
Volgens mij gaat dit dus enkel over die kleine rondjes onder de nummers.
Omdat ze ook zeggen dat je mag met reflecterende achtergronden werken, heb je ooit al een zwart fluoricerende achtergrond gezien?
NGT Racing
21-01-2006, 21:57
Volgens mij gaat dit dus enkel over die kleine rondjes onder de nummers.
Omdat ze ook zeggen dat je mag met reflecterende achtergronden werken, heb je ooit al een zwart fluoricerende achtergrond gezien?
ik denk dat die in de winkel naast de rode liggen :-)
heb je ooit al een zwart fluoricerende achtergrond gezien?
:worship: :applaus: :worship: Sju, Vandecavey heeft me gevloerd ;)
je kan nog de nummer laten fluoriseren en de achtergrond donker maken.MAW je plak alles af behalve de numer zelf.
Het was toch duidelijk dat TT-racing dat wilde doen... Ze wilden grotere spoilers installeren.
Volgens mij Mülhner Motorsport ;) Idd, om met een FIA GT3 wagen enigzins te kunnen meespelen in klasse 2 zal de winst moet komen uit vleugels uit die iets groter zijn. En wellicht nog meer van die truukjes ;)
Een Porsche 996 GT3-RSR van PSI draaide tijdens de NRF een 1.35.470 Tijdens de Zolder Super Prix draaide de Dodge Viper van Rudolph-Grouwels een 1.40.290 Deze wagen komt nog het dichste in de buurt van FIA GT3. Die van Wijnen-Dubois was al voorzien van de nodige modificaties ;) Dus als het een echte FIA GT3 Viper was geweest waren de tijden nog iets trager geweest.
Ik blijf erbij, GT2 en GT3 volgens FIA-spec kunnen niet in één klasse rijden. Het GT3-materieel verdelen over twee klassen is al helemaal uit den boze ;)
als het inderdaad die rondjes zijn, gaat het wel onduidelijk zijn tussen klasse 2 & 4. want tegen 200 per uur zie ik niet het verschil tussen een zwarte en een rode letter...
18.3.5 Volgende kleurencodes worden aan de respectievelijke klassen
2006:
2005:
· Klasse GTA wit
· Klasse GTB roze
· Klasse GTC rood
· Klasse S oranje
· Klasse TA geel
· Klasse TB blauw
· Klasse TC groen
· Klasse G lila
Het is dus daadwerkelijk anders dan vorig jaar :)
http://www.racingworld.be/images/2006/belcar/launchzolder/_MG_4176.jpg
Foto: www.racingworld.be
Bart.Vandecavey
06-04-2006, 21:38
Het is dus daadwerkelijk anders dan vorig jaar :)
http://www.racingworld.be/images/2006/belcar/launchzolder/_MG_4176.jpg
Foto: www.racingworld.be
Inderdaad...
Jammer want zo'n zwart vlak staat echt niet op "onze" Porsche (dat amerikaans vlaggeke kan nu niet meer doorlopen...)
Derdaele heeft meer geluk met de kleurtjes voor klasse 3
http://users.skynet.be/Racing-pictures/Preview%20Belcar%20Launch%2006-04-06/slides/011.JPG
Foto: http://users.skynet.be/autosport/
Mr.Dallara
07-04-2006, 19:53
http://www.racingworld.be/images/2006/belcar/launchzolder/_MG_4177.jpg
foto: racingworld.be
Ik ben alvast heel benieuwd of de nr daar achteraan gaat mogen blijven hangen... OK het zou dood jammer zijn (of hoe zeggen ze dat in Holland? :) ) voor de sponsor, maar eerlijk gezegt gaat dit een beetje te ver qua ideale plaats voor start nr... Wie gaat daar nu naar een start nr "zoeken"?
Plaatsing
18.3.1 Elke deelnemer dient een ruimte van 50 x 50 cm te voorzien op de beide voordeuren en op het dak
Dat lijkt me niet meer de deur te zijn he, of zijn we nu te streng? ;)
vBulletin® v3.8.2, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.