PDA

View Full Version : Slicks


Stof
30-01-2006, 20:35
Wie de sectie "Drivers Seat" soms eens leest zal waarschijnlijk mijn post daar al hebben opgemerkt.

Ik zat dus de laatste keer ik reed op Zolder met een probleem :gas:
(= bijna geen grip)

Nu ben ik een beetje aan het proberen te zoeken wat de oorzaak was en hiervoor heb ik jullie hulp nodig.

Een paar vraagskes:
- wat is de meest gebruikelijk druk in een slick (15 inch Dunlop)
- hoe kan men het beste de staat van slicks controlleren
- de banden worden gestald in een garage waar de temp rond het vriespunt ligt (alleen in de winter uiteraard:D ), kan dit problemen geven?

Ik weet het, het zijn mss stomme vragen, maar ik heb geen enkele ervaringmet slicks..... vandaar :o


Oh ja, mss interessant om weten: de wagen is een clio 1.8 16V

volvotje007
30-01-2006, 21:57
hallo stof,
wij zijn zaterdag met een druk van 1,8 bar vertrokken en als de banden warm zijn moet je een druk van ongeveer 2,1 bar hebben. Dan zijn de banden optimaal.

Groetjes

Stof
30-01-2006, 23:05
Ik reed met een druk van 2bar. Dus logischerwijs kan het daaraan niet liggen:confused:

A.J.
30-01-2006, 23:25
Ik reed met een druk van 2bar. Dus logischerwijs kan het daaraan niet liggen:confused:

als uw banden op 2 bar stonden heb ik de oplossing van uw probleem :
bij dit weer kan best tussen 1,4 bar en 1,7 bar vertrekken. Dan loopt zowel de temperatuur snel op. Na enkele ronden binnen komen en de druk laten zakken naar 2bar en je hebt grip. Die 2 bar om te beginnen is veel te hoog

Stof
30-01-2006, 23:56
Aha,
volgende keer ga ik dat zeker proberen.

bedankt Andy en Volvotje.

Ik begon al gefrustreerd te raken van dat bandenverhaal.

Nog een klein vraagske :D , die gaatjes in de banden, geeft dat een indicatie van de slijtage? hoeveel mm moet je nog overhouden?

Avast bedankt,

En tot de volgende circuitdag.

A.J.
31-01-2006, 00:00
als de gaatjes weg zijn heb je nog een aantal ronden tot het doek zichtbaar wordt, daaronder zit weer wat rubber en dan het sterkste : de ijzerdraad. Daarna kan je ze best vervangen :D

je mag gerust rijden tot de gaatjes weg zijn. Zo kan je ook zien of de band binnen en buitenkant gelijk afslijt

Stof
31-01-2006, 00:08
Dan zijn die slicks zeker en vast nog niet versleten. Als ik in die gaten kijk en ik concentreer mij een beetje kan ik wel Australie zien maar geen ijzerdraad :D

Het zal dan wel aan die bandendruk gelegen hebben.....

En zeggen dat ik mij daardoor voor de eerste keer niet heb geamuseerd op Zolder en het mij een nieuwe bumper en achterlicht kost :fight:


Maar het positieve eraan is:
Ik kan weeral nie wachten om die slicks nog eens te komen testen (met lage bandendruk uiteraard) :drewl:

Thanks again

Jo Smets
31-01-2006, 13:11
Het zal dan wel aan die bandendruk gelegen hebben.....



ben er bijna zeker van. Ik had een soortgelijk probleem en dacht zelfs dat er iets met de ophanging fout was, maar de juiste druk doet inderdaad wonderen.

PS: banden stokkeren : zonder druk, gestapeld, op een donkere plaats , op een constante temperatuur.
En liefst niet te koud, dan gaan ze te hard worden en bestaat de kans op barsten.
(Info komt van Yokohama)

succes ermee,
Race-groeten,
Jo Smets

Theo Romeo
04-02-2006, 20:17
Ik vind dit wel een aardige topic. Ik heb zelf ook een setje velgen liggen met tweedehands slicks, Dunlop 15". Volgens een kennis van me zijn ze "verhard", dus te ver uitgedroogd om te gebruiken.
Mijn vraag is dus, wanneer kun je ze niet meer gebruiken en wanneer nog wel.., wil nu eindelijk wel eens met slicks gaan rijden, gaat aardig wat seconden sneller dan m'n straat banden verwacht ik.

Giovanni
05-02-2006, 17:09
Als een band verhard is kan je die nog wat oplappen door een "tyre softener" te gebruiken.
Deze vloeistof maakt het rubber terug flexibel en bruikbaar.
Je bereikt uiteraard nooit meer de grip van een nieuwe band, maar ik vermoed dat jullie niet op de laatste 10de van een seconde jagen als je tweedehand banden gebruikt.
Deze metode mag je niet gebruiken op een band die TE oud is.
De kans is te groot dat er reeds scheuren in je loopvlak zijn gekomen en daardoor kan er lucht en vocht tot bij de metalen laag van de band.
Als deze beginnen roesten is zal die verzwakt zijn en in kombinatie met een te hoge grip op het loopvlak zorgt er al eens voor dat je een klapband krijgt.
Dat wil je uiteraard niet riskeren ...
Als je een band kan bewaren op een koele ( geen koude ), droge plaats kan die er gerust een jaartje of 2 tegen.
Langer moet je ze echt niet laten liggen.

Theo Romeo
09-02-2006, 19:24
@ Goivanni; is die tyre softener ook in Nederland of Belgie verkrijgbaar? Met de zoek functie kwam ik alleen bij Demon Tweeks in de UK terecht...

Giovanni
09-02-2006, 23:16
Het zal waarschijnlijk wel op andere plaatsen te krijgen zijn ook,
maar ik weet er niet van ...
Informeer eens bij de fabrikant, als er een invoerder in België is zal die het wel weten.

Philken
11-02-2006, 11:05
als uw banden op 2 bar stonden heb ik de oplossing van uw probleem :
bij dit weer kan best tussen 1,4 bar en 1,7 bar vertrekken. Dan loopt zowel de temperatuur snel op. Na enkele ronden binnen komen en de druk laten zakken naar 2bar en je hebt grip. Die 2 bar om te beginnen is veel te hoog
dat is 200% juist heb ik al aan den lijve ondervonden:worship:

Philken
11-02-2006, 11:07
Ik vind dit wel een aardige topic. Ik heb zelf ook een setje velgen liggen met tweedehands slicks, Dunlop 15". Volgens een kennis van me zijn ze "verhard", dus te ver uitgedroogd om te gebruiken.
Mijn vraag is dus, wanneer kun je ze niet meer gebruiken en wanneer nog wel.., wil nu eindelijk wel eens met slicks gaan rijden, gaat aardig wat seconden sneller dan m'n straat banden verwacht ik.
schilt zoals dag & nacht,maar met straatbanden is het plezanter als je awd hebt:applaus: :applaus: :gas: :applaus: :applaus: