Log in

View Full Version : Vrijwilligers, lastig volk..........of het meest kostbare bezit van een organisatie?

Mark
03-02-2006, 00:30
Ten eerste, waarom in het Community-forum ? Nou, het gaat niet specifiek over vrijwilligers in de autosport ;)

Bij het organiseren van een evenement, het functioneren van een vereniging of sportvereniging....... de aanwezigheid van een vrijwilliger is van levensbelang. Ok, als je elke functie dik betaald vind je altijd wel mensen maar daardoor zouden er ook een hoop activiteiten simpelweg niet kunnen plaatsvinden. Dat zou toch een verarming van ons sociale en culturele leven zijn? Vrijwilligers zijn van levensbelang voor heel wat evenementen en verenigingen.

In de laatste 10 jaar mogen we gerust vaststellen dat de maatschappij in Noord-West Europa hard aan het veranderen is. We moeten harder werken voor onze centen op andere tijden. Wie wist wat 10 jaar geleden een koopzondag was? Hoeveel mensen hebben de afgelopen 10 jaar niet het genoegen gehad om geconfronteerd te worden met het fenomeen ploegendienst. In de oude tijd bleef moeder de vrouw thuis bij de kinderen en ging manlief van 9 tot 5 de centjes verdienen. Vandaag de dag moeten zowel Papa als Mama de centjes verdienen om de maandelijkse lasten te kunnen betalen, de kinderen worden uitbesteed aan opa of oma...........en als het echt niet anders kan aan een of andere dure kinderopvang, au-pair of nanny.

De hoeveelheid vrije tijd van een mens is dus minder geworden, daarnaast zijn man en vrouw in een relatie mondiger geworden. Quality-time met de kids en echtgenote staan voorop. Hobby's (vrijwilligerswerk ;) ) moeten wijken. Het begrip Wellness is ook een modegrill van de laatste jaren. Jantje gaat op yoga 3 keer per week, Pietje is 4 keer per week in sportschool te vinden, Truus gaat naar een beauty-instituut en Marietje werkt aan haar spirituele groei bij een of ander guru.

De jeugd van tegenwoordig is ook niet meer te porren voor een vrijwilligersfunctie. Wat? een dag voor nop ergens aanwezig zijn en dan ook nog werken? Sodemieter effe op joh. Wie betaald dan mijn scooter en mijn abbo'tje van de mobiele telefoon. Weet je wat een Red Bull kost op een afterparty? Oja , de pilletjes zijn ook niet voor niks op een extrema-party ;)

De oude garde haakt af door verschillende omstandigheden, de nieuwe aanwas blijft uit wegens gebrek aan geld en de zelfopgelegde hoge levensstandaard onder de jeugd.

U ziet, de vrijwilliger is een ersntig bedreigde diersoort. Hoe kunnen we dat veranderen? Omdat dit een autosportforum wil dat niet zeggen dat de vrijwilligers alleen schaars zijn in de autosport. Bij ons in de buurt hebben de heren van het veteranenvoetbal steeds meer moeite om hun wedstrijden op de standaard zondagmorgen te spelen, grensrechters hebben ze al afgeschaft.Van ellende schuift men die wedstrijden door naar door-de-weekse avonden. Bij het echte amateurvoetbal bestaan de grensrechters meestal uit subjectieve medewerkers van een van de clubs. . Vrijwilligers vinden voor een simpel wielren-criterium? Vergeet het maar. Het roemruchte bergcriterium van Voerendaal bestaat niet meer. Ooit nog eens Joop Zoetemelk zien winnen voor het ouderlijk huis, enkele jaren later gevolgd door een amusante verkleedpartij van Daniëlle Overgaag op de straat. Het is er simpelweg niet meer :(

Komt mijn heikele vraag: Hoe kun je een vrijwilliger aan je binden voor de komende jaren? Hem of haar betalen? Nou, mijn eigenwijze inziens trek je op die manier het verkeerde volk. Hem of haar belonen met kado's? Voor een gedeelte kan ik die redenatie volgen. Naar hem of haar luisteren wat betreft op- of aanmerkingen? Dat zeer zeker, wat niet wil zeggen dat je elke op- of aanmerking moet uitvoeren. Mocht iets niet lukken, motiveer dan waarom het niet gaat. Geef vrijwilligers in ieder geval het gevoel "erbij te horen". De ene vrijwilligers is niet meer waard dan de andere. Dus een koersdirecteur of een medewerker van de interventiedienst moet geen dikke nek hebben (val ik toch weer terug in de autosport :D )

Vrijwilligers aan je binden anno 2006? Dat is een verdomd moeilijke job. Alles kan in het leven, dus nieuwe vrijwilligers vinden ook. Maar hoe? Is er een Paddocker die roept: "Eureka, zo moet je het doen!"

Chauffeur
03-02-2006, 02:35
Prachtige tekst Mark.

Ik zou zo graag ... maar ik ga het toch laten.
De bal ligt op de stip, een open doel ....

Je zit voor 98% juist met de tekst maar je vergeet 1 belangrijk ding waar vrijwilligers altijd aan denken.

Ze denken altijd dat de organisator zijn zakken vult, terwijl die meestal de eerste jaren gewoon moet bijleggen om de boel ronde te krijgen. Niet van horen zeggen, maar van zelf te dokken.

Voor mij geen vrijwilligers meer, nu dank U :) Liever de mensen betalen voor hun werk, zo kan je iemand tenminste eens op zijn plaats zetten als hij zijn werk niet goed doet. Probeer dat maar eens bij een vrijwilliger!!

Man, man, man, wat een topic. Hier gaan we maanden zoet mee zijn.

Waarom sta jij trouwens langs het Circuit Mark? Voor de 10 euro of voor de sandwiches? Wat zeg je nu? voor de racewagens?

Mark
03-02-2006, 16:55
10 Euro? Daarvan kun je niet eens voldoende eten en drinken kopen op een circuit voor één dag...........zou wel goed zijn voor de lijn :D Trouwens aan benzine ben ik per dag ook meer kwijt dan 10 Euro. Ondanks dat ik zowat naast de circuits woon. Nee, als ik geld wil verdienen op zaterdag en zondag ga ik wel plantjes knippen op kleine warme zoldertjes ;)

Mijn motivatie? Liefhebber, actie, sensatie, kameraadschap in de ploeg en de hele dag slap ouwehoeren over autosport. Voor mij hoeft het niet meer te zijn ;)

pompierke
04-02-2006, 13:26
@chauffeurke,

dit jaar mijn 30 ste jaar als vrijwilliger baancommissaris.:applaus: (voor mij zelf)
Niet voor het geld hoor.:crazy:
Mijn motivatie : Autosportgek, actie en zeker en vast de vriendschap onder de ploegleden en godverdomme veel leut maken samen :D , vooral diverse avonden na de races met een dikke lekkere pint.
Anderen gaan iedere week naar de voetbal, andere sporten of activiteiten, voor mij is het puur voor de fun.
En we kunnen niet met alles akkoord gaan, hé!! We moeten soms ook eens grommelen over de zakens die we niet goed vinden, dat zit nu éénmaal in de mens.
Een obby, 't izzz nie moeilijk, 't izzz gemakkelijk.
De autosport gekke pompier ;) (allé ik zen altijd gek sunne):gas:

pompierke
04-02-2006, 13:26
@chauffeurke,

dit jaar mijn 30 ste jaar als vrijwilliger baancommissaris.:applaus: (voor mij zelf)
Niet voor het geld hoor.:crazy:
Mijn motivatie : Autosportgek, actie en zeker en vast de vriendschap onder de ploegleden en godverdomme veel leut maken samen :D , vooral diverse avonden na de races met een dikke lekkere pint.
Anderen gaan iedere week naar de voetbal, andere sporten of activiteiten, voor mij is het puur voor de fun.
En we kunnen niet met alles akkoord gaan, hé!! We moeten soms ook eens grommelen over de zakens die we niet goed vinden, dat zit nu éénmaal in de mens.
Een obby, 't izzz nie moeilijk, 't izzz gemakkelijk.
De autosport gekke pompier ;) (allé ik zen altijd gek sunne):gas:

pompierke
04-02-2006, 13:28
Oeps, stom koe dat ik ben , 2 keer aangeklikt.
Excuseer mij.:crazy:

Dominique
04-02-2006, 14:16
voor mij is het puur voor de fun.

Dit is waar het om draait, denk ik. Je moet je ergens goed voelen. Is het nu in een biljartclub, een karateclub of als baancommissaris naast een circuit. Het maakt allemaal niets uit. Als je kan doen wat je interesseert, en je kan dat doen samen met gelijkdenkenden waar je mee kan opschieten, dan is het OK. En dan hou je dat ook 30 jaar vol, zoals Pompierke. In alle andere gevallen krijg je het fenomeen dat je misschien wel voldoende mensen zult vinden om op korte termijn te bereiken wat je wil bereiken, maar dat je geen enkele garantie hebt op langere termijn. Vroeg of laat haakt iedereen af, en moet je op zoek naar anderen.

De vraag is hier echter niet : "waar vind ik die mensen?", maar eerder: "hoe creëer je een sfeer die goed genoeg is om mensen op af te laten komen, en die daarbij goed genoeg is om die mensen er 30 jaar te houden?" Het antwoord hierop is niet zo eenvoudig, vrees ik. Ik denk dat je de vrijwilligers die je nu hebt, en waar je op kan rekenen daar mee kan inschakelen. Mensen als Pompierke kunnen hun enthousiasme aan anderen overdragen, en zo nieuwe mensen helpen aantrekken. Opendeurdagen, bijeenkomsten waar niet alleen die vrijwilligers welkom zijn, maar ook hun kennissenkring en meer van die dingen. Je kan alleen maar aandacht krijgen, als je er voor zorgt dat je die aandacht kan doen trekken. Breng naar buiten wat jullie doen, hoe je dat doet, en met wie je dat doet. Maak reclame voor je zaak, en zet daarbij uitdrukkelijk je vrijwilligers op het voorplan. Geef de mensen die het werk doen de bloemekes, en laat iedereen zien dat ze die bloemekes ook hebben gekregen.

Naar mijn zeer bescheiden mening bereik je zo op termijn betere resultaten dan mensen te lokken met wat geld als enige drijfveer om iets gedaan te krijgen.