PDA

View Full Version : In aanbouw : Porsche 917 LH (Le Mans 1969) - Profil24 1/24


Sennake
07-02-2006, 23:28
Ik wil deze Porsche absoluut klaar hebben tegen begin maart, dus ik zal mij nog moeten reppen denk ik. Ik heb het resin model in elk geval al ontdaan van alle bramen, de paneellijnen ingegraveerd, de body vlakgeschuurd en ontvet, voorzien van 2 lagen witte primer en 2 lagen witte lak...

Ik voeg er een foto aan toe van het 1/1 model, zodat je een idee hebt hoe het zou moeten worden...

Dominique
07-02-2006, 23:52
Dit wordt weer een knapperd!

Ik heb de 917K 1970 Daytona winner van Union liggen met nog enkele upgrades er bij. Ik denk dat die na de Mercedes zal worden gebouwd. Die 917's zijn echt knappe bakken :drewl:

Nismo
08-02-2006, 00:12
Dit wordt weer een knapperd!

................... Die 917's zijn echt knappe bakken :drewl:

Ik kan niet anders dan Dominique gelijk geven. ;)

Grtzzzzzzz Nismo :gas:

Sennake
08-02-2006, 00:18
Als je naar de zijkant van het model kijkt, zie je onderaan zo'n uitsparing. Dat was de plaats waar de uitlaten uitstaken.

Bij het bouwen van een model bestudeer ik altijd de geschiedenis van het echte model. Zo las ik over die uitlaten dat ze 2 nadelen hadden : omdat ze vlakbij de benzinepompen passeerden en gloeiend heet werden, kregen de Porsches last van verdamping van de brandstof in de benzinepomp, en tegelijkertijd was het een echte bakoven voor de piloten, die ook nog eens verwarmd werden door de hete olie die door het buizenchassis liep.

Ontwerper Piech wilde echter geen duimbreed wijken, omdat hij ervan overtuigd was dat het openmaken van de achterzijde van deze "Langhecke" modellen zou leiden tot een zeer nadelige drag. Dus mocht de achterzijde absoluut geen gaten vertonen zodat de uitlaten alleen langs de zijkant mochten lopen, tot groot ongenoegen van de piloten...

Pikant detail : om het probleem van de benzinepompen op te lossen werden deze verplaatst; de piloten moesten hun plan maar trekken...

MFahrer
08-02-2006, 08:38
Prachtig... dit moet ik volgen! Zo'n heerlijke wagen om naar te kijken...
We rijden eind dit jaar trouwens jaren 70 proto's op de baan. 917, 512...

Lambo
09-02-2006, 19:37
Ha, de 917... Een wagen die ik 'ondekt' heb en heel hard ben gaan appreciëren door de Paddock-quiz, maar dit terzijde :)

Dat je met de brandstofpompen nog kan iets kan forceren snap ik nog. Maar wat konden ze doen voor de piloten? Afgezien van een betere warmte-isolatie naar de cabine toe.Niet zoveel als ik onderstaande foto eens goed bekijk.

http://i11.photobucket.com/albums/a193/Lambootje/quiz/Porsche917Langheckonderdemotorkap.jpg

edit: sorry voor de mss te grote foto, maar ik weet niet precies hoe ik die kan verkleinen.

edit 2: ff voor de img zetten om te foto's verkleinen tot 800 pixels ;)

Sennake
09-02-2006, 20:32
Dat je met de brandstofpompen nog kan iets kan forceren snap ik nog. Maar wat konden ze doen voor de piloten?

Niet dat ze het gedaan hebben omwille van de piloten, maar de oplossing voor het probleem lag hem in het afzagen van de achterkant, waardoor de uitlaten naar achter verhuisden. En ineens was de 917(K) nog stabiel in de bochten ook! Want vergeet niet dat de 917 LH gruwelijk snel was, maar ook gruwelijk onstabiel in de bochten. Nu we de aerodynamica beter kennen en verstaan niet zo verwonderlijk : met de achterkant die naar achter toe naar beneden liep ipv naar boven (zoals de ingekorte versie van de 917K) creëer je geen downforce, maar net lift : de staart van de wagen wordt als het ware opgehoffen waardoor de grip in de bochten volledig verdween. Nog een geluk dat ze die beweegbare flaps hadden om één en ander te compenseren. Trouwens, in 1969 werden die beweegbare flaps door de FIA verboden (omdat ze er in de F1 te gevaarlijke situaties mee gekweekt hadden) maar speciaal voor Le Mans werd door Porsche een uitzondering bedongen omdat de wagens anders gewoonweg te gevaarlijk waren voor piloot en toeschouwers. Dju, ik laat me weer gaan percies, hier maar rap afsluiten ;)

Lambo
09-02-2006, 20:49
Ja, dat is natuurlijk waar wat je zegt. Alleen bekeek ik van de Langhecke alleen. Nuja, door het 'verplichte' veranderen van het concept was het probleem voor de piloten ook opgelost. Dus die moesten daarover alvast ook niet meer klagen dan ;)

Desmodromic2001
14-02-2006, 00:51
Dat het aanvankelijk niet goed sneu zat met de aerodynamica, werd bewezen door de fabriekspiloten die er niet meer mee wilden rijden. Zo zat Porsche plotseling zonder piloten. Men belde hier en daar, maar niemand die wilde rijden met dit beest. Tot men uiteindelijk terecht kwam bij de vrouw van een piloot, die toestemde het aanbod aanvaardde in naam van haar nietsvermoedende man. De man (wiens naam ik me nu niet direct kan herrineren maar ik kan het wel ergens terug vinden in 1 van mijn boeken...) mocht van start gaan in Francorchamps met een 917. Maar na enkele ronden had hij algauw door waarom de fabriekspiloten niet met de 917 wilden rondscheuren. De piloot besliste dan maar om even "van versnelling te missen" en zo de hele mechaniek in de zwik te laten draaien. Een gedwongen opgave dus. Om maar even te illustreren dat de 917 een wagen was voor mannen met "biiiiiiiig cojones !!" Trouwens ook mijn favoriete wagen aller tijden. Heb hier nog een versie of 10 te bouwen van Fujimi en Union. Kijk er al naar uit om die LH te zien !:gas:

Sennake
14-02-2006, 16:58
Na deze interessante uiteenzettingen en bedenkingen werd het toch wel tijd dat ik nog eens een update gaf van hoever ik sta met de werkzaamheden :

Nadat het gespoten model een week lang de kans gekregen heeft om te drogen ...

http://i9.photobucket.com/albums/a79/Sennake_models/porsche_917_lh/porsche917lh_01.jpg

... besloot ik om voor de gele neus, de voorste vaste spoilerflaps en de achterste beweegbare spoilerflaps niet de voorziene decals te gebruiken, maar wel alles te spuiten. Dat ziet er altijd beter uit, op voorwaarde dat het goed uitgevoerd is natuurlijk. Dus heb ik de neus afgeplakt ...

http://i9.photobucket.com/albums/a79/Sennake_models/porsche_917_lh/porsche917lh_02.jpg

... en vervolgens de neuspartij gespoten met Tamiya X-8 enamel verf, met de airbrush dus. Dat ik nog niet veel ervaring had met enamel verf en blijkbaar verwend ben door met Tamiya spuitbusjes te werken bleek al snel toen ik veel te rap de afplakfolie verwijderde, waarbij de enamel als een ganse pel meekwam met de rand van de afplakfolie, omdat de verf echt nog niet droog was. Ik nam (verkeerdelijk) aan dat de droogtijd ongeveer die van de spuitbusjes benaderde, maar dat is dus toch mijn schade en schande foutief gebleken. Gelukkig brengt deze foutief ingeschatte droogtijd ook een voordeel mee : ik kon zeer gemakkelijk, met wat white spirit en een grote kwast, de resterende gele verf verwijderen zonder dat de met Motip lak gespoten witte body hieronder te lijden kreeg. Na een tijdje vatte ik de moed weer samen om de (toch wel intensieve) afplakwerkzaamheden te hervatten, en weer werd de neuspartij met dezelfde verf gespoten. Deze keer wachtte ik lang genoeg om er zeker van te zijn dat de gele verf bleef zitten wanneer de afplakfolie verwijderd werd. Op de foto's is trouwens nog de opstaande verfrand te zien die ik pas zal verwijderen nadat ook deze body weer een week gedroogd zal zijn ...

http://i9.photobucket.com/albums/a79/Sennake_models/porsche_917_lh/porsche917lh_03.jpg

http://i9.photobucket.com/albums/a79/Sennake_models/porsche_917_lh/porsche917lh_04.jpg

http://i9.photobucket.com/albums/a79/Sennake_models/porsche_917_lh/porsche917lh_05.jpg

http://i9.photobucket.com/albums/a79/Sennake_models/porsche_917_lh/porsche917lh_06.jpg

http://i9.photobucket.com/albums/a79/Sennake_models/porsche_917_lh/porsche917lh_07.jpg

http://i9.photobucket.com/albums/a79/Sennake_models/porsche_917_lh/porsche917lh_08.jpg

Sennake
14-02-2006, 16:58
Maar in tussentijd ga ik niet op mijn lauweren rusten natuurlijk. Tenslotte moet dit model absoluut klaar zijn tegen begin maart! Dus begon ik alvast het chassis te passen en al snel bleek dat hier ernstige aanpassingswerken noodzakelijk waren. Het chassis is enkele mm te lang, zodat de beide uiteinden van opzij gezien voorbij de achterste wielkas komen (wat echt geen zicht is), en bovendien is het minstens 2 mm te smal aan beide zijden. Dit laatste is wel niet te zien als het chassis aan de body gevezen zit, maar als je het model ondersteboven houdt zie je aan beide zijden een opening gapen van meer dan 2 mm! En als de zijkanten dan nog recht zouden zijn zou ik het nog kunnen aanvaarden, maar door het drogingsproces van de resin zijn de zijkanten ook nog eens zo krom als een banaan. Dus besloot ik om aan beide zijden van het chassis 2 platen plasticard van 1 mm te kleven die op maat gezaagd werden, en verder werden de achterste stukken met bijna 2 mm ingekort. Daarna werd alles in grondverf gezet en vervolgens in Tamiya TS-4 ‘German grey” …

http://i9.photobucket.com/albums/a79/Sennake_models/porsche_917_lh/porsche917lh_15.jpg

http://i9.photobucket.com/albums/a79/Sennake_models/porsche_917_lh/porsche917lh_16.jpg

Ook de wielen bezorgden mij de nodige kopzorgen. Ze zijn gegoten in resin en daardoor vertoonden ze vrij veel “flash”. Nu is dat niet zo erg maar als je de flash verwijdert en eronder zitten allemaal luchtbelletjes kan je intensief aan de slag met body putty natuurlijk. De grote gaten werden opgevuld met overschotjes resin, de kleinere met body putty en de minuscule gaatjes met secondenlijm. Daarna werden de velgen gespoten met Testors metaalzwart. Ook de banden eisen heel wat aandacht op : ze zijn gegoten in een rare soort rubber die nog het meest gelijkt op mastiek, want je kan ze in elke vorm duwen die je maar wil zonder dat de oorspronkelijke vorm weer aangenomen wordt. Vreemde materie hoor. Nu, schuren lukt wel en dat is maar goed ook want de banden bestaan klaarblijkelijk uit 2 helften die tegen elkaar gegoten zijn en de naad is erg lelijk. Wegschuren is de boodschap, waarbij je jammer genoeg ook de structuur en het profiel van de band wegschuurt. Niets aan te doen, we zullen maar zeggen dat de piloot een noodstop moeten maken heeft …

http://i9.photobucket.com/albums/a79/Sennake_models/porsche_917_lh/porsche917lh_17.jpg

De stoel van de piloot had in 1969 nog niet echt veel weg van de moderne kuipzetels en ook de veiligheidsgordels stonden nog in hun kinderschoenen. Dat is ook met het model zo …

http://i9.photobucket.com/albums/a79/Sennake_models/porsche_917_lh/porsche917lh_09.jpg

Het dashboard is vrij compleet (het origineel is dan ook erg rudimentair) zodat ik er enkel de koelslangen aan toegevoegd heb, zonder twijfel tot grote opluchting van de piloot!

http://i9.photobucket.com/albums/a79/Sennake_models/porsche_917_lh/porsche917lh_10.jpg

En als het echt te heet werd, was er nog altijd de brandblusser …

http://i9.photobucket.com/albums/a79/Sennake_models/porsche_917_lh/porsche917lh_11.jpg

Wel ontbreekt er in de cockpit aan de linkerzijde een extra manometer (ik vermoed om de oliedruk in het buizenframe te controleren) en dus heb ik die maar van scratch gebouwd…

http://i9.photobucket.com/albums/a79/Sennake_models/porsche_917_lh/porsche917lh_12.jpg

O ja, dit zijn de voorste en achterste spoilerflaps in hetzelfde geel als de neus van de body …

http://i9.photobucket.com/albums/a79/Sennake_models/porsche_917_lh/porsche917lh_13.jpg

En tenslotte heb ik ook de batterij maar van scratch gebouwd want het onderdeel dat in de kit zat was langs alle kanten zo scheef als een hark, zodat er meer werk in zou kruipen om ze recht te schuren, dan om een nieuwe te maken met wat plasticard en wat ijzerdraad (voor de polen). …

http://i9.photobucket.com/albums/a79/Sennake_models/porsche_917_lh/porsche917lh_14.jpg

Zo, dat is ongeveer hoever ik op dit moment sta. Wordt uiteraard weer vervolgd…

Nismo
14-02-2006, 22:15
Goe bezig zo te zien. :drewl:

1 vraagje: Waarom heb je de voorste spoilerflaps niet eerst gemonteerd en daarna meegespoten met het gele gedeelte ????


Grtzzzzzzz Nismo :gas:

Sennake
14-02-2006, 22:49
Goe bezig zo te zien. :drewl:

1 vraagje: Waarom heb je de voorste spoilerflaps niet eerst gemonteerd en daarna meegespoten met het gele gedeelte ????


Grtzzzzzzz Nismo :gas:

Omdat er een fijne opening moet zitten tussen de body en de flaps, en ik was bang om alles dicht te spuiten.

Desmodromic2001
15-02-2006, 01:14
Ik heb juist de decals gekocht van Valentino Rossi om op de Corolla te zetten. De body moet ook in het geel, maar ik heb nogal nare ervaringen met die kleur. Ik weet niet hoe het komt, maar ik krijg makkelijk donkere gedeeltes in mijn geel. Geen problemen gehad?
Tevens dacht ik altijd dat je de maskingtape moet verwijderen als de verf nog NIET droog is, dit om te vermijden dat wanneer de verf WEL droog is, hij afbrokkelt bij het verwijderen van de masking tape. Ik heb nog niet zoveel ervaring met het spuiten in diverse kleuren, vandaar dat ik hierover eens uw gedacht vraag.

Clubman
15-02-2006, 14:29
:Offtopic: dat laksteuntje lijkt me iets practisch : waar heb je dat vandaan ?

Sennake
15-02-2006, 17:05
Ik heb juist de decals gekocht van Valentino Rossi om op de Corolla te zetten. De body moet ook in het geel, maar ik heb nogal nare ervaringen met die kleur. Ik weet niet hoe het komt, maar ik krijg makkelijk donkere gedeeltes in mijn geel. Geen problemen gehad?
Tevens dacht ik altijd dat je de maskingtape moet verwijderen als de verf nog NIET droog is, dit om te vermijden dat wanneer de verf WEL droog is, hij afbrokkelt bij het verwijderen van de masking tape. Ik heb nog niet zoveel ervaring met het spuiten in diverse kleuren, vandaar dat ik hierover eens uw gedacht vraag.

Met die donkere gedeeltes heb ik geen problemen gehad. Van dat verwijderen van die afplaktape klopt, en het is ook daarom dat ik ze (te) snel wou verwijderen, met de gekende gevolgen. Nu, ik heb alles opnieuw gespoten en 24 uur gewacht, maar dan nog zat ik in de fase "nog niet droog" hoor. Zelfs vandaag is de verf nog altijd niet echt droog. Enamel droogt nu eenmaal een pak trager.

Sennake
15-02-2006, 17:07
:Offtopic: dat laksteuntje lijkt me iets practisch : waar heb je dat vandaan ?

Tjonge, dat is ongeveer de 7de keer dat die vraag me in één of andere modelbouwthread gevraagd wordt. Niet dat ik daar problemen mee heb, het is een Tamiya-stand en ik heb hem gekocht bij Broux. Men zegge het voort! ;)

Clubman
16-02-2006, 18:13
Tjonge, dat is ongeveer de 7de keer dat die vraag me in één of andere modelbouwthread gevraagd wordt. Niet dat ik daar problemen mee heb, het is een Tamiya-stand en ik heb hem gekocht bij Broux. Men zegge het voort! ;)

Merci !

ps denk je nog es aan de jumpin jacques scan ? niet dringend hoor !

Sennake
16-02-2006, 20:50
niet dringend hoor !

Altijd gevaarlijk om zoiets tegen mij te zeggen ;)

Sennake
19-02-2006, 21:32
Ondertussen zijn de decals aangebracht op de body, werden de gele opstaande randjes voorzichtig weggeschuurd en heb ik het geheel voorzien van 4 lagen glanzende vernis. Nu een weekje laten drogen en dan kunnen we weer verder. Ondertussen zal ik werk maken van de motor, waarvan later foto's zullen volgen.

Nismo
19-02-2006, 22:00
Mooi, gewoonweg mooi :drewl:

Grtzzzzzzz Nismo :gas:

Sennake
21-02-2006, 21:47
Ondertussen zal ik werk maken van de motor, waarvan later foto's zullen volgen.

Belofte maakt schuld. Hier zijn enkele foto's van de nagenoeg afgewerkte motor. Het betreft een 12-cylinder met 2 bougiekabels per cylinder, wat me dus verplichtte 2 keer 24 gaatjes te boren voor de bougiekabels, en nog eens 3 keer 12 voor de benzineleidingen. Om over de kabels naar de bobijnen nog maar te zwijgen. Enfin, hopelijk komt het eindresultaat een beetje overtuigend over...

Sennake
21-02-2006, 21:48
De uit resin gegoten schokdempers leken nergens op, en zelfs intensief schuurwerk kon hier geen soelaas bieden. Daarom heb ik ze weggegooid nadat ik er de bovenste steuntjes van “gekannibaliseerd” heb. De rest is scratchbouw van aluminium staaf en plastic schijfjes, gevormd in mijn punch and die set.

Ook het chassis werd wat verder afgewerkt. Alle onderdelen die ik vooraf getoond heb werden ingebouwd, en achteraan werd reeds een begin gemaakt van de toch wel ingewikkelde buizenstructuur.

Wordt vervolgd…

fish88
21-02-2006, 22:02
Waarom begin je geen bedrijfje met het maken van kitjes :D , ik wil best klant worden :worship: . Echt geweldig hoe je het zo precies maakt :drewl:

Guido
21-02-2006, 22:06
Ik vind de motor zeer goed. Alleen steken de beige-kleurige onderdelen bovenaan er misschien ietske te fel tegen af. Het blok op zich is goed verouderd, maar de bovenkant ziet er misschien wat te clean uit. However! ik zie niet onmiddellijk hoe dat zou kunnen verholpen worden, aangezien ik denk dat smoke hier niet het juiste middel is. Misschien, let wel misschien dat je de voetjes onderaan met smoke kan doen, en de bovenkanten, dus de lange stukken waar de openingen van de kelkjes inzitten, wat kan oplichten door ze met nog lichter beige wat te dry-brushen alvorens af te werken met wit?

Sennake
21-02-2006, 22:20
Ik vind de motor zeer goed. Alleen steken de beige-kleurige onderdelen bovenaan er misschien ietske te fel tegen af. Het blok op zich is goed verouderd, maar de bovenkant ziet er misschien wat te clean uit. However! ik zie niet onmiddellijk hoe dat zou kunnen verholpen worden, aangezien ik denk dat smoke hier niet het juiste middel is. Misschien, let wel misschien dat je de voetjes onderaan met smoke kan doen, en de bovenkanten, dus de lange stukken waar de openingen van de kelkjes inzitten, wat kan oplichten door ze met nog lichter beige wat te dry-brushen alvorens af te werken met wit?

Dat beige stelt de glasvezelstructuur voor, die in werkelijkheid doorschijnend of zelfs bijna doorzichtig is. Dat is de reden waarom ik niet durf te "schaduwen", omdat ik daarmee alsmaar verder van de realiteit vrees af te wijken. Omdat de echte glasvezel doorschijnend is, vormt het geheel eigenlijk geen schaduw. Maar een ramp is het niet : dit model is een "curbside" model waarbij alles wat je van de motor kan zien, door de achterruit bekeken zal moeten worden. Achterruit die zelf ook nog eens geelachtig van kleur is, waardoor de kleuren nog wat vervormen.

Maar ik zal je tips wel indachtig zijn bij de bouw van mijn andere 917's, wanneer de motorkap afneembaar zal zijn...

Dominique
21-02-2006, 22:45
Knappe dinges, Sennake!
Ik kan de redenering van Huudo wel een beetje volgen. Mijn eerste reactie was ook in de aard van "wat doen die vleeskleurige dinges daar eigenlijk?".
De vraag is inderdaad: hoe moet het dan wel?

Voor de rest niks dan respect voor het engelengeduld met die bekabeling.

Sennake
21-02-2006, 23:07
Tja, I gave it my best shot...

Dit is wat ik trachten na te bootsen heb :

http://962.com/historic_porsches/porsche_917_01_021/fullimages/engine.JPG

Guido
21-02-2006, 23:19
Tja, I gave it my best shot...

Dit is wat ik trachten na te bootsen heb :

http://962.com/historic_porsches/porsche_917_01_021/fullimages/engine.JPG


Voor dit model kan het dan idd geen kwaad. De geel kleurige venster zal idd wel voldoende kleurvervorming doen optreden.

Maar, als je kijkt naar het door de zonlicht opgelicht deel, dan ben ik akkoord, maar da's natuurlijk geen goed referentie licht. De kleur die in de schaduwgedeelten voorkomt is wat je zou moeten trachten te simuleren lijkt me. Wat ik bij de volgende 917 zou doen, is vertrekken vanaf een donkerdere kleur - roest-koper-bruinachtig gedeelte - en dan zo drybushen naar het beige toe. In het begin mag dat dry-brushen zelfs wat vochtig brushen zijn, zodat je de juiste schakeringen erin krijgt. Zeker op de bovenste gedeeltes, waar de glasvezelstructuur gewoon vuil is.

Bovendien is het niet zo dat we dezelfde kleur moeten maken zoals in het echt - je kent het wel, op schaal ziet zo'n kleur er altijd anders uit -if it looks right enz.

Ik geef ook onmiddellijk toe dat glasvezel nabootsen geen sinecure is, dus extra testwerk en uitproberen, zal de boodschap ook hier blijven. ;)

Krijg al rillingen als ik aan het kabelwerk denk... :applaus:

Sennake
21-02-2006, 23:25
Wat ik bij de volgende 917 zou doen, is vertrekken vanaf een donkerdere kleur - roest-koper-bruinachtig gedeelte - en dan zo drybushen naar het beige toe. In het begin mag dat dry-brushen zelfs wat vochtig brushen zijn, zodat je de juiste schakeringen erin krijgt. Zeker op de bovenste gedeeltes, waar de glasvezelstructuur gewoon vuil is.

Zal ik absoluut zeker doen. Thanks voor de tip.

Sennake
22-02-2006, 00:07
Ondertussen heb ik na wat dryfitten gemerkt dat die trompetvormige luchthappers alleen bij de Porsche 917K gemonteerd werden, en dat ze bij de 917LH nog niet bestonden. Ze zijn er dus weer af. Ook al omdat anders de body gewoon niet op het chassis past, maar belangrijker nog : er zitten inderdaad geen koelopeningen op de overeenstemmende plaatsen in het koetswerk bij de 917LH. Nogal logisch dat er dus ook geen luchthappers onder zitten ...

Maar vanwaar dan deze verwarring? Welnu, sta me toe jullie te waarschuwen voor een flater, begaan door Profil24 : ze hebben namelijk het bouwplan van een 917K bij deze kit gestoken, en ook alle onderdelen voor de 917K zitten erbij. Je moet dus zelf maar zien uit te maken welke onderdelen de 917LH gebruikte, en welke niet... :rolleyes:

Gulfie
22-02-2006, 13:49
Tja, I gave it my best shot...

Dit is wat ik trachten na te bootsen heb :

http://962.com/historic_porsches/porsche_917_01_021/fullimages/engine.JPG

Waarom maak je ze dan niet uit polyester? Is niet zo moeilijk hoor ... zelfs niet op 1/24. Ik heb hetzelfde gadaan met de motor van mijn 910 omdat het inderdaad moeilijk is dit te benaderen ...

Heeft er hier iemand ervaring met casting? Misschien kan ik eens een artikeltje schrijven over hoe het moet zodat jullie een goeie leidraad hebben ...

Dominique
22-02-2006, 14:23
Heeft er hier iemand ervaring met casting? Misschien kan ik eens een artikeltje schrijven over hoe het moet zodat jullie een goeie leidraad hebben ...
Ik weet een betere: waarom maken we hier geen onderwerp van een modelbouwmeeting van? Admins?

Sennake
22-02-2006, 18:04
Waarom maak je ze dan niet uit polyester?

Omdat ik daar ten eerste geen tijd voor heb (dit model MOET klaar zijn op 11 maart) en ten tweede vind ik niet dat het nodig is. Het is geen wedstrijdmodel, de motor is nauwelijks zichtbaar achter de gele ruit en zelfs met echte polyester heb je nog altijd een materiaal dat 24 keer te grof is.

Mijn ervaring is trouwens dat nagenoeg geen enkel materiaal uit 1/1 geschikt is om hetzelfde materiaal op 1/24 na te bootsen. Een goede verftechniek zoals Huudo voorstelt is hier veel beter geschikt voor.

Tenslotte zal ook een polyester vorm hetzelfde euvel vertonen als resin : ontbreken van schaduw. Dat is niet te wijten aan het materiaal waarin de vorm gegoten is, maar door wel aan het feit dat het een schaalmodel betreft...

Gulfie
23-02-2006, 11:07
Omdat ik daar ten eerste geen tijd voor heb (dit model MOET klaar zijn op 11 maart) en ten tweede vind ik niet dat het nodig is. Het is geen wedstrijdmodel, de motor is nauwelijks zichtbaar achter de gele ruit en zelfs met echte polyester heb je nog altijd een materiaal dat 24 keer te grof is.

Mijn ervaring is trouwens dat nagenoeg geen enkel materiaal uit 1/1 geschikt is om hetzelfde materiaal op 1/24 na te bootsen. Een goede verftechniek zoals Huudo voorstelt is hier veel beter geschikt voor.

Tenslotte zal ook een polyester vorm hetzelfde euvel vertonen als resin : ontbreken van schaduw. Dat is niet te wijten aan het materiaal waarin de vorm gegoten is, maar door wel aan het feit dat het een schaalmodel betreft...

Ja Sennake, als het model zo snel klaar moet zijn heb je inderdaad geen optie. Dan is dit de enige oplossing.

Materiaal vinden dat op schaal 1/24 hetzelfde aspect heeft dan op 1/1 is inderdaad niet makkelijk, maar ik heb een weefsel gevonden bij Vosschemie dat (voor 1/12 weliswaar) perfect is.
Je zou ook andere dingen kunnen gebruiken ... zoals zeer dunne witte zijde. Heeft een heel fijne structuur, en wordt toch perfect door harsen doordrongen.

Toch vind ik dit een prachtig model ... niks op aan te merken. Spotless.

Hey Sennake, ik bekritiseer je niet hoor, wilde enkel een ervaring delen. Ook ik heb de wijsheid niet in pacht hoor! Sorry als het zo wel over kwam.

Sennake
23-02-2006, 19:40
Hey Sennake, ik bekritiseer je niet hoor, wilde enkel een ervaring delen.

Hey, no problem, man!

Ondertussen heb ik wel weer wat verder gewerkt. De motor werd gefinaliseerd en ingebouwd in het chassis. Je zal merken dat ik toch nog een poging gedaan heb om het beige glasvezel te schaduwen met olieverf.

Dan werd het buizenchassis aangebouwd, en de achterophanging. Nadat alle schijfremmen zowel vooraan als achteraan gemonteerd werden, kon ik de wielen uitlijnen zodat ze mooi in het midden van de wielkassen uitkomen en ook nog eens alle 4 op de grond rusten. Mits wat schuur- en vijlwerk kwam dat wel goed, maar als je het vergeet kan je wel eens tot rare vaststellingen komen eens je het chassis aan de body bevestigt, zeker met zo'n resin modellen die bijlange niet zo mooi passen als bv een plastic Tamiya model...

Overigens moeten de uitlaten nog gespoten en gemonteerd worden, en moeten alle ophangingselementen nog geweatherd worden.

Sennake
23-02-2006, 19:41
Maar vooraleer hieraan te beginnen kon ik niet aan de verleiding weerstaan om de body eens te dryfitten op het (nagenoeg afgewerkte) chassis. De lijning van de wielen zit er top uit, en met de body op het chassis gemonteerd begin je toch al te zien hoe het model er zal gaan uitzien, alhoewel er nog een pak werk te doen is. Maar ik heb er alle vertrouwen in dat ik op tijd ga klaar zijn, zeker met de Krokusvakantie in het vooruitzicht ;)

Gulfie
23-02-2006, 20:11
Tja, het minste wat je hier kan zeggen is dat het er erg strak en clean uitziet! That's the spirit!

Guido
23-02-2006, 22:28
Ik moet zeggen dat zo met de kas erop, de kop van de motor er toch wel goed uitziet. ;)

Gulfie
24-02-2006, 08:18
Materiaal vinden dat op schaal 1/24 hetzelfde aspect heeft dan op 1/1 is inderdaad niet makkelijk, maar ik heb een weefsel gevonden bij Vosschemie dat (voor 1/12 weliswaar) perfect is.

Ik heb even een foto genomen van de 910 motor waar ik het al eerder over had. De 'koelkap' voor de luchtgeleiding van de motorventilatir naar de cilinders is in glasvezel. De inlaat kelken en schuifinjectie is in hars zonder vezel.

In het begin is het inderdaad vrij doorzichtig en wit, maar na 2 tot 3 weken krijgt het een iets donkere kleur.

Maar ik krijg geen foto's gepost. Iemand een idee hoe dit moet?

Bart.Vandecavey
24-02-2006, 11:09
Maar ik krijg geen foto's gepost. Iemand een idee hoe dit moet?

Ik denk dat iedereen dat weet ja...

Sennake
24-02-2006, 17:30
Maar ik krijg geen foto's gepost. Iemand een idee hoe dit moet?

Ik raad je aan om hier (http://users.telenet.be/pvrancken/DePaddock/FotoPlaatsen.html) eens te gaan lezen hoe het moet...

Succes!

Sennake
01-03-2006, 15:17
Ik heb weer wat verder gedaan, want 11 maart komt snel dichterbij...

Het chassis is nu helemaal klaar. De uitlaten werden gespoten en vervolgens bevestigd en nog een beetje aangepast om niet tegen de body aan te drukken. De rest van de ophanging werd geweatherd en gewasht. Ook de velgen werden geweatherd waarna de wielmoeren in aluminiumkleur konden geschilderd worden.

Daarna heb ik de binnenzijde van de body geschilderd (mat zwart in het motorcompartiment, mat grijs in de cockpit). Ondertussen heb ik de ruitpartijen uitgeknipt uit de vacform, wat niet zo simpel is. De truc bestaat erin om eerst een "grove" benadering van de ruit uit te knippen, die dan op haar plaats te kleven met wat afplaktape, waarna je de exacte vorm kan aftekenen met een dunne alcoholstift. Dan kan je de juiste vorm uitknippen met een klein schaartje, en tenslotte worden de randen voorzichtig vlakgeschuurd. Vervolgens heb ik de binnenzijde van de achterruit en de zijruiten gespoten met Tamiya X-24 clear yellow, nadat ik ook de koelsleuven van de achterruit voorzichtig uit de ruit gesneden had met een scalpel. De voorruit is gewoon kleurloos.

Eens de body en de ruiten droog waren, ben ik begonnen met de achterruit te bevestigen met twee-componentenlijm. Die kleeft zeer goed, is ook snel droog en vooral : ze laat geen sporen na op doorzichtige onderdelen. Ik breng dus wat lijm aan op de rand van de ruitopening, kleef de ruit op haar plaats en fixeer ze met wat afplaktape. Na 10 minuten kan je die al verwijderen zonder bang te zijn dat je ruit weer loskomt. Eventuele lijmresten kan je dan nog verwijderen met white spirit, op voorwaarde dat je (zoals ik gedaan heb) voldoende Gunze Sangyo vernislagen aangebracht hebt, omdat die niet oplost door de white spirit.

Daarna komen de zijruiten aan de beurt op dezelfde wijze. De voorruit heb ik eerst afgeplakt om de zwarte raamrubbers op te schilderen (die op de andere ruiten ontbreken) omdat dit toch gemakkelijker gaat als de ruit nog niet op zijn plaats zit. Na een half uurtje drogen kan de tape eraf zodat je kleine foutjes nog kan corrigeren, en nog een half uurtje later wordt de ruit met dezelfde twee-componentenlijm aangebracht op de body.

Nu pas stelde ik vast dat ik eigenlijk nog een steunstang had moeten aanbrengen onder de achterruit. Mits wat fantasie en een tikkeltje handigheid lukt het me toch om ze aan te brengen zonder de achterruit weer te moeten verwijderen.

Tenslotte heb ik al de nodige voorbereidende partijen mat zwart geschilderd zoals de koplamp-openingen, de 4 ligplaatsen voor de tank- of oliedoppen, de holle vinnen achteraan waarin de bewegingsmechaniek van de beweegbare vleugeltjes zal verdwijnen, de openingen van de zijwaartse uitlaten, en de koelopeningen in de neus- en achterpartij.

Om dit alles mooi te laten drogen heb ik de body op het chassis bevestigd zodat ik een nieuwe fotoshoot kan doen, waarmee ik nu dus bezig ben. De body moet er nog wel even af om de achterruitkijkspiegel in de cockpit aan te brengen. Daarna kan de body er definitief op en kan ik aan de afwerking van de buitenkant beginnen. Maar daarover lees je natuurlijk later weer meer.

Tot binnenkort!

Sennake
01-03-2006, 15:18
En nog eens 5 foto's :

Guido
01-03-2006, 16:15
mooi hoor! Of om het in beemsterkaas termen te zeggen:

ferm! ech ferm! :+

;)

Dominique
01-03-2006, 18:02
Chique dinges !!!

Luigi
01-03-2006, 22:24
Very nice indeed!

Loeten
01-03-2006, 22:53
Jah echt wel prachtig en hij is nog niet eens afgewerkt...

Gulfie
01-03-2006, 23:15
Alleen spijtig ... dat ze vandaag de dag zo geen racewagens meer bouwen. Toen zaten er nog mannen achter het stuur, geen janetten. Toen reden mannen nog 24 uur races met 2 of max 3 per auto, geen masseurs, pepdrankjes, ..., alleen motivatie, spanning en koffie hield hen op de been.
De topsnelheid van deze 917 in LM was anders ook niet mis. Veel GT-1's geraken daar ook maar net vandaag de dag.

Maar ... gelukkig is dit model super uitgewerkt en brengt het de 'good old days' weer tot leven! Nice work mate!

Guido
01-03-2006, 23:48
Alleen spijtig ... dat ze vandaag de dag zo geen racewagens meer bouwen.

Al maar goed dat ze er zo geen meer maken. Dat ding was zo onstabiel als het maar zijn kan. De verkorte versie daarentegen. ;)

Toen zaten er nog mannen achter het stuur, geen janetten. Toen reden mannen nog 24 uur races met 2 of max 3 per auto, geen masseurs, pepdrankjes, ..., alleen motivatie, spanning en koffie hield hen op de been.

Ge zijt ook nog de sigaretten vergeten! :D :D


De topsnelheid van deze 917 in LM was anders ook niet mis. Veel GT-1's geraken daar ook maar net vandaag de dag.

Maar ... gelukkig is dit model super uitgewerkt en brengt het de 'good old days' weer tot leven! Nice work mate!

Daar ben ik het helemaal mee eens. ;)

Gulfie
13-03-2006, 08:48
Gisteren was het 12 maart ... us Guy, je bent ons wat uitleg verschuldigd ....

Sennake
13-03-2006, 09:32
Gisteren was het 12 maart ... dus Guy, je bent ons wat uitleg verschuldigd ....

Inderdaad. Ik had de uitleg ook al in de thread van de afgewerkte Porsche (http://forum.depaddock.eu/showthread.php?t=12505) gezet, maar omdat ik hem eigenlijk hier beloofd had zet ik hem hier ook nog eens. Dus : hier komt het ganse verhaal in een notedop.

Mijn beste vriend, Carlos, is zeer nauw bevriend met Kurt Ahrens. Zij kennen elkaar al lang van historic meetings en via geschreven correspondentie. Nu was vorige zaterdag een andere vriend van ons, Sven, jarig en als verrassing had Sven's moeder aan Carlos gevraagd of hij een foto van Schumacher naar Maranello zou willen sturen om te laten signeren, en dat dan als cadeau zou dienen voor de jarige.

Dit deed Carlos en dat lukte ook wel, maar omdat Carlos weet dat Sven vroeger ook al geschreven had naar Ahrens om een handtekening te bekomen (zonder succes blijkbaar) wou hij er nog een extraatje bijdoen door ook aan Kurt te vragen of hij een foto zou willen signeren. 2 gesigneerde foto's van gerenommeerde piloten is leuker als cadeau dan 1, dacht Carlos.

Wat echter niemand verwacht had, gebeurde : Kurt was erg enthousiast over dit cadeau en vond dat hij, om de verrassing compleet te maken, ZELF die foto moest komen overhandigen. En eigenlijk wou hij ook wel een weekend naar België komen om bij te praten met zijn goede vriend Carlos, iets wat ze al lang in het achterhoofd hadden.

Nu ging dat verjaardagsfeest door op een kleine 15 km van bij mij thuis, terwijl Carlos zelf meer dan 100 km hier vandaan woont. En zo kwam ik in the picture. Hij belde me op om te vragen of ik geen zin had om Kurt Ahrens te ontmoeten en dan samen van bij mij thuis naar dat feest te gaan. Dat moet je mij geen 2 keer vragen natuurlijk. Ik smeet de volgorde van mijn bouwprojecten dooreen om deze Porsche 917LH (die ik wel al op stapel staan had) te bouwen zodat hij klaar was op 11 maart, en ik verzamelde foto's van zowel de wagen als Kurt zelf om te laten signeren.

We hadden zaterdagmorgen afgesproken op in Wheels op het circuit van Zolder (ook bij mij in de buurt) omdat dat gemakkelijk te vinden is en ook omdat Kurt nog eens graag het circuit wou bezichtigen waar hij 40 jaar geleden 6 races op gereden heeft. Andy en Tony Eyckmans zaten trouwens ook in "het complot".

Daarna zijn we iets gaan eten in een restaurant in de buurt waarna we naar mijn huis gereden zijn omdat Kurt absoluut mijn collectie wou bezichtigen. Hij viel bijna omver toen hij mijn mini-museum zag, en omdat hij ook schaalmodellen verzamelt van de wagens waarmee hij gekoerst heeft kon hij mijn modellen echt wel waarderen. We hebben een gezellige namiddag doorgebracht bij ons thuis (ook met de echtgenotes erbij) en tegen de avond konden Kurt en zijn vrouw Reni zich omkleden bij ons waarna we naar het feest gereden zijn.

Daar was de verrassing natuurlijk compleet, want Sven had zelfs niet eens een feestje verwacht, laat staan een bezoek van zijn idool Ahrens!!

En zo komt het dat ik nu ook tot de vriendenkring behoor van Kurt, die me verzekerde toen hij huiswaarts keerde, dat we elkaar zeker nog zouden ontmoeten. Ik kijk er al naar uit.

ac.cobra427
13-03-2006, 13:54
;) Guy, ik verjaar in augustus, en ik ben een fan van Marc Goossens.

Doe vooral geen zotte dinges, ik eet en drink ongeveer alles. ;)

hannu
13-03-2006, 14:49
Tiens, Huudo woont op zo'n 100 meter van bij mij thuis, en hij is momenteel een Mikkola-Escort voor mij in mekaar aan het knutselen.

Zou dat willen zeggen dat ik binnenkort bezoek krijg uit Finland ? :rolleyes:

Laat ons hopen van wel, dan vraag ik hem volgende winter om mij een Eagle-Weslake te bouwen... :)