PDA

View Full Version : Wat vinden wij van DAKAR


Pascal
22-12-2001, 01:22
SPORT
**************

Heeft u geen fortuin ter beschikking
om deel te nemen aan Parijs-Dakar ?
Welnu, er is een sportief alternatief

In Arras (Frankrijk), de startplaats
dit jaar van de rally, wil een actie-
comité de eerste 'autoped-rally'
organiseren. Deze ludieke actie vindt
plaats op 28/12, niet toevallig de
startdatum van de echte Parijs-Dakar.

Het comité wil wijzen op de nadelige
gevolgen van de auto-rally: het
verstoort het culturele leven in
Afrika, bevestigt de arm/rijk-kloof
en degradeert de natuur. Bovendien
doet het herinneren aan het koloniale
Frankrijk. Het is onbekend hoeveel
km per autoped moet afgelegd worden.

Bron : Vrt-TT

Waar houden ze zich toch mee bezig ????????? t' is GODGEKLAAGD, om eens iemand te citeren.

Ikzelf vind RALLY-RAID en in het bijzonder PARIJS-DAKAR een mooi onderdeel van autosport. Alle aspecten van de autosport zijn erin aanwezig. Snelheid, stuurmanskunst, techniek .......... Maar er is nog zoveel meer.

Uitputtend voor mens en machine, avontuur, gevaar, de collegialiteit en verbondenheid tussen de verschillende deelnemers in en buiten het bivak....... Tegelijkertijd is er de mogelijkheid dat ook "amateurs" kunnen deelnemen. "Amateurs" nouja als je de budgetten ziet die de deelnemers moeten ophoesten ???

Al bij al het is hun gegund en ik geniet elk jaar weer van mooie autosportbeelden en van stoere verhalen uit het verre Afrika.

Wat is uw mening over deze vorm van autosport ??????

C U

Raceboy
22-12-2001, 01:30
en alle dorpen waar ze doorkomen krijgen van TSO een cadeau. Zo was er een dorp waar weinig zuiver water was en die hbben pompen gekregen . een ander dorp kreeg een vrachtwagen.

Oneliner
22-12-2001, 11:00
Ik sluit me volledig aan bij pascal, DAKAR is idd een van de mooiste evenementen van de autosport.
eentje die ik ook vanaf de voet volg.

Misschien moeten we bij de start een thread starten me de dagelijkse uitslagen van dakar???

Het is en blijft een enorm mooie koers

Mario
22-12-2001, 12:29
Ik volg het eerlijk gezegd niet zo.

Zolang ze zich niet als arrogante Westerlingen gedragen wanneer ze door dorpen rijden, en voor de rest respect hebben voor de bewoners èn de omgeving heb ik er niets tegen. Ik hoop dat de Dakar-caravaan wat meer verantwoordelijkheidszin aan de dag legt als de Tour-caravaan.

Het initiële idee van Thierry Sabine vond ik goed, daarna is het geëvolueerd naar een harde competitie tussen grote merken, wat mij heel wat minder boeide, maar ik heb begrepen dat ze daar de laatste jaren wat zijn van af gestapt.

Sennake
22-12-2001, 14:42
Wat mij stoort is dat Parijs-"Kadaver" door zijn vele dodelijke slachtoffers in de geschiedenis, de rallysport in het algemeen een slechte naam geeft aan Jan-met-de-pet, die er geen benul van heeft dat er zelfs geen vergelijking mogelijk is tussen Rally en Rally-raid.
Verder heeft de koers voor mij persoonlijk veel krediet verloren sinds het geval Ickx-Vatanen, toen onnozel manneke Jean Todt met een 10 frankstuk besliste dat Vatanen mocht winnen. Gelijkaardige huiveringen gingen er door me heen dank zij het geval Schlesser vorig jaar, toen er geen sprake meer was van koers, maar wel van regelrechte concurrentievervalsing en tegen zo'n dingen kan ik niet tegen.
Samengevat, ik kijk er wel naar, maar met gemengde gevoelens, en voor mij is het ZEKER niet de top van de autosport. Eerder ergens achterin. Maar ja, les goûts et les couleurs ne se discutent pas eh...

Raceboy
22-12-2001, 14:56
ik vind het niet echt een koers meer een avontuur. en ik kijk vorral om te zien hoe die priveteams zich erdoorslepen.

Oneliner
22-12-2001, 17:15
Gohja, als ik leter veel centjes verdien, en ik kan ee nbudget bijeen rapen, wil ik daar dolgraag wel eens aan meedoen, als is et maar, idd, voor et avontuur.
Dat moet geweldig zijn denk ik... (zowel de pech als je een platte band hebt en niemand stopt om te helpen, dan het geluk als je s'avonds of s'nachts aankomt in et kamp)

Raceboy
22-12-2001, 17:18
als je ooit een co-piloot nodig hebt ;)

Sennake
22-12-2001, 18:45
Originally posted by Oneliner
Gohja, als ik leter veel centjes verdien, en ik kan ee nbudget bijeen rapen, wil ik daar dolgraag wel eens aan meedoen, als is et maar, idd, voor et avontuur.
Dat moet geweldig zijn denk ik... (zowel de pech als je een platte band hebt en niemand stopt om te helpen, dan het geluk als je s'avonds of s'nachts aankomt in et kamp)
Met datzelfde budget kan je veeeeeel andere autosporttakken beoefenen en veeeeeeeel interessanter hoor.
Als ik dus zo'n budget bijeen zou krijgen, zou Parijs-Kadaver het laatste op mijn verlanglijstje staan...

Oneliner
22-12-2001, 19:03
mjah, maar as ge echt veeeeeeeeel geld hebt dan.... ;)

Bart
22-12-2001, 22:41
Een paar jaar geleden eens een interview gezien met jacky ickx over de dakar. Twee aspectjes die ik daarvan onthouden heb:

De dakar is een ongeloofelijk avontuur voor mens en machine. Als je hier als deelnemer bent en je ziet het enthousiasme van de plaatselijke bevolking, dan kan je dakar niet in vraag stellen...

Hoeveel keer per jaar wordt er nog over Afrika en zijn schrijnende toestand gesproken in de media. 1 niet sportieve positieve kant aan de dakar is misschien wel élk jaar opnieuw het naar boven brengen van die schrijnende situatie

Rrubinio
23-12-2001, 22:08
ik vind het niet echt een koers meer een avontuur. en ik kijk vorral om te zien hoe die priveteams zich erdoorslepen.
Eigenlijk zou ik het nog eens moeten vragen, vragen aan iemand die ooit heeft deelgenomen en niet tot een fabrieksteam behoorde. Enkele jaren geleden heb ik een paar uur met Ronny Renders kunnen praten over zijn Marie-Jeanne en zijn Dakar. Voor diegene die niet zou weten wie Ronny Renders is, awel die zot en echte amateur van Bruxelles die meerdere Dakars reed met een sidecar met in het bakske zijn Marie-Jeanne. Ook de auteur van wilde verhalen zoals de nozem en de Non, over hoe zijn madam de ganse rally moest recht staan in die bak, soms in slaap sukkelt en dan uit de bak tuimeld, enz…… En dat allemaal voor de schoonheid van De Dakar. Het afzien tijdens de etappes, het gekl…. aan de motor, de nachten zonder slaap, en dan het verlangen om er eens bij te kunnen zijn aan Lac Rose. Dat de organisatie van deze gelegenheid dan ook nog eens gebruik maak om aan humanitaire hulp te doen maakt van deze rallyraid iets speciaals. In 1997 bezocht ik het strand van Dakar en Lac Rose, kreeg de gelegenheid om met een 4x4 de laatste 15 Km van DE Dakar (strand etappe) mee te maken, en ik moet toegeven “merveilleux”, “Ongelooflijk prachtig”. Moest ik ooit het budget hebben, dan zou het ongetwijfeld richting Senegal gaan. Als ik daar al zou geraken, want manoeuvreren in mul zand is geen lachertje, en zoeken naar al die checkpoints, ook niet niets. Daarbij zou ik dikwijls abuis zijn bij het kiezen van de juiste piste. En moest ik dan ergens mijn voiture moeten achterlaten, ik zou mij gewoon tegen een baobab boom nestelen en toekijken hoe de enthousiaste plaatselijke bevolking alles wat met de Rally te maken heeft vakkundig opruimen, want alles recupereren ze van zo een achtergelaten voertuig, alles tot en met de laatste schroef.