View Full Version : Suzuki in WRC
gwyllion
14-02-2006, 15:13
Het is al lang bekend dat Suzuki de overstap wil maken van JWRC naar WRC. Het lijkt erop dat we niet lang zullen moeten wachten tot de plannen officieel gemaakt worden.
Pitstop.tv meldde al dat op het autosalon van Geneve een WRC concept getoond zal worden: WRC-concept Suzuki SX4 (http://pitstoptvftp.belbone.be/nieuwsbericht.php?newsid=10776)
Suzuki heeft een persbericht rondgestuurd met een foto van deze wagen. Er komt een persconferentie gegeven 28 februari om 2 uur.
http://pix.crash.net/view/193963.jpg
Bart.Vandecavey
14-02-2006, 15:36
Het is al lang bekend dat Suzuki de overstap wil maken van JWRC naar WRC. Het lijkt erop dat we niet lang zullen moeten wachten tot de plannen officieel gemaakt worden.
Pitstop.tv meldde al dat op het autosalon van Geneve een WRC concept getoond zal worden: WRC-concept Suzuki SX4 (http://pitstoptvftp.belbone.be/nieuwsbericht.php?newsid=10776)
Suzuki heeft een persbericht rondgestuurd met een foto van deze wagen. Er komt een persconferentie gegeven 28 februari om 2 uur.
http://pix.crash.net/view/193963.jpg
Is die niet te kort?
gwyllion
14-02-2006, 17:33
Misschien lossen ze het probleem op zoals bij de Skoda Fabia (en Peugeot 206?). Een speciaal productieversie maken die wel minimumafmetingen voldoet (Skoda Fabia RS).
Tweede piste, waarom; we zien een foto en allen (ook ik) roepen hoera en dit zonder officiële mededeling van Suzuki. Deze persconferentie komt er in elk geval aan en gezien de evolutie bij verschillende constructeurs en de zeer hoge prijs die betaald dient te worden voor de ontwikkeling van een WRC, dit zonder de exploitatie kost per Km in rekening te brengen zou het me niet verrassen dat hier een S2000 aangekondigd zal worden.
Intussen zijn er reeds een drietal klaar voor competitie, Dacia, Renault met de zelfde mekaniek, Peugeot 207, Fiat , Lada....wie zal verder nog volgen...Suzuki, Hyunday ???
Robuust, krachtig genoeg, snel en vooral terug spectaculair, ik herinner me de vele rally's die ik Duitsland (Hessen,Hunsrück,Köln-Ahrweiler...)bezocht waar verschillende Scandinaven :applaus: met Audi's Coupé Quattro aan de start verschenen en er in ruime mate het spektakel waarborgden en dit gekoppeld aan snelheid!!!!
Laat de S2000 maar komen:worship: en de WRC mogen nog een tijdje :bye: blijven :applaus:
Ik vind het eerlijk gezegd een mooie wagen !!! En als die zo succesvol wordt als de Swift's, dan denk ik dat de tegenstand een probje heeft ...
Tweede piste, waarom; we zien een foto en allen (ook ik) roepen hoera en dit zonder officiële mededeling van Suzuki. Deze persconferentie komt er in elk geval aan en gezien de evolutie bij verschillende constructeurs en de zeer hoge prijs die betaald dient te worden voor de ontwikkeling van een WRC, dit zonder de exploitatie kost per Km in rekening te brengen zou het me niet verrassen dat hier een S2000 aangekondigd zal worden.
Intussen zijn er reeds een drietal klaar voor competitie, Dacia, Renault met de zelfde mekaniek, Peugeot 207, Fiat , Lada....wie zal verder nog volgen...Suzuki, Hyunday ???
Robuust, krachtig genoeg, snel en vooral terug spectaculair, ik herinner me de vele rally's die ik Duitsland (Hessen,Hunsrück,Köln-Ahrweiler...)bezocht waar verschillende Scandinaven :applaus: met Audi's Coupé Quattro aan de start verschenen en er in ruime mate het spektakel waarborgden en dit gekoppeld aan snelheid!!!!
Laat de S2000 maar komen:worship: en de WRC mogen nog een tijdje :bye: blijven :applaus:
s2000 is op de moemnt een enorme ramp. Renault schrap het project zelfs. De standaard ecu zorgt voor grote problemen en niemand die een andere mag gebruike.
Ik krijg ook de indruk dat S2000 niet van de grond komt.
FIAT en Suzuki kunnen beter samen een WRC wagen ontwikkelen (Fiat Sedici = Suzukik SX4).
gwyllion
14-02-2006, 19:59
Intussen zijn er reeds een drietal klaar voor competitie, Dacia, Renault met de zelfde mekaniek, Peugeot 207, Fiat , Lada....wie zal verder nog volgen...Suzuki, Hyunday ???Enkel de Fiat Punto S2000 is klaar. Het is inderdaad redelijk stil over de Dacia Logan. Lada concentreert zich volledig op het WTCC project. En de (productie) Peugeot 207 komt pas in de loop van dit jaar op de markt; voor een rally versie is het dus een stuk langer wachten.
Robuust, krachtig genoeg, snel en vooral terug spectaculair, ik herinner me de vele rally's die ik Duitsland (Hessen,Hunsrück,Köln-Ahrweiler...)bezocht waar verschillende Scandinaven :applaus: met Audi's Coupé Quattro aan de start verschenen en er in ruime mate het spektakel waarborgden en dit gekoppeld aan snelheid!!!!Ik zou de atmosferische 2.0 een enorme achteruitgang vinden t.o.v. de huidige turbomotoren. De Alfa WTCC S2000 motor produceert bv. 275 pk en een maximum koppel van 260 Nm, terwijl WRC wagens momenteel over 300 pk en bijna 600 Nm koppel hebben (en dit bij een grote toerenbereik).
Het vermogen en koppel wordt vooral verkregen door toepassing van ALS, waarbij de onverbrande bezine in de uitlaat gebruikt worden om in de turbine van de turbo de druk op peil te houden. Gevolg daarvan is meer trekkracht bij lagere toerentallen (een oud zeer bij standaard turbo motoren).
'k zou dit principe op termijn graag toegepast zien op seriemodellen. Kunt ge het u al voorstellen? Een 1.0 ALS Turbomotor met hetzelfde vermogen als een 2.0 atmo. :D :D
De huidige WRC fabrikanten hebben hier al te veel in geïnvesteerd om dat zo maar teniet te laten doen. De FIA zal ook wel gaan inzien dat die standaard ECU-niet werkt (bij de RACB zagen ze ook dat de "standaardizering" binnen een bepaalde formule niet werkte, en slim genoeg werd het reglement gewijzigd) en bijgevolg verwacht ik nog wel een aanpassing in die richting.
Ik denk echter niet dat Suzuki met een S2000 op de proppen zal komen. Ik denk veeleer aan een WRC programma. Alle heil moet niet verwacht worden van deze S2000 om besparingen door te voeren. Mij lijkt het dat de nieuwe '06 spec auto's toch al een behoorlijke bezuiniging zijn zonder die electronische diffs. Als ze dan ook nog eens werk maken van de groepering van de verschillende rallies om zo de transportkosten wat te drukken, zijn ze al een heel eind op weg.
S2000 spectaculair? Je kan een Auto Coupé Quattro bezwaarlijk een S2000 noemen en het zal wel meer door de piloten komen, dan door de auto's op zich.
gwyllion
15-02-2006, 12:37
En de (productie) Peugeot 207 komt pas in de loop van dit jaar op de markt; voor een rally versie is het dus een stuk langer wachten.Ik heb dit iets te snel gezegd. Vandaag heeft Peugeot een persbericht over de 207 RCup, een prototype dat de basis voor een S2000 wagen kan vormen, doorgestuurd :eek:
@ Huudo: ik denk dat ALS nooit commercieel gebruikt zal worden aangezien de oh zo kostbare brandstof nutteloos verbrand (zeer negatief voor het immer belangrijke verbruik) :cool:
gwyllion
15-02-2006, 14:56
Ik heb dit iets te snel gezegd. Vandaag heeft Peugeot een persbericht over de 207 RCup, een prototype dat de basis voor een S2000 wagen kan vormen, doorgestuurd :eek:Meer info (inclusief foto's) op http://car.kak.net/modules.php?op=modload&name=News&file=article&sid=5022&mode=thread&order=0&thold=0
To emphasise the importance of 207, a stylish and sporty concept model is also revealed called the 207 RCup, which takes 207 excitement to a new level. It's powered by a naturally-aspirated 2.0-litre 16v petrol engine, that produces 280bhp @ 8,500rpm. With a 6-speed sequential gearbox and 18" alloy wheels the 207 RCup could be the design blueprint for a future Peugeot Sport competition programme.Een duidelijk voorbode voor een S2000 wagen als je het mij vraagt :applaus:
'k zou dit principe op termijn graag toegepast zien op seriemodellen. Kunt ge het u al voorstellen? Een 1.0 ALS Turbomotor met hetzelfde vermogen als een 2.0 atmo. :D :D
dit klinkt als een quote van d richards die met prodrive een productiewagen op de markt brengt, met ALS (indien ik mij goed herinner: in de laatste autonews, indien ik mij niet goed herinner heb ik het onlangs elders anders gelezen:rolleyes: )
Misschien tijd om eens te informeren naar een job bij de 4-wheels ipv 2-wheels ;-)
dit klinkt als een quote van d richards die met prodrive een productiewagen op de markt brengt, met ALS (indien ik mij goed herinner: in de laatste autonews, indien ik mij niet goed herinner heb ik het onlangs elders anders gelezen:rolleyes: )
Je bedoelt de Prodrive P2 (http://www.prodrive.com/copydefaultflash.asp?M=10&CID=12)?
gwyllion
28-02-2006, 18:18
Het gaat weldegelijk om een WRC wagen en geen S2000 machien. Zie http://car.kak.net/modules.php?op=modload&name=News&file=article&sid=5073&mode=thread&order=0&thold=0 De 2.0 Turbo ontwikkelt al 320 pk en 650 Nm koppel en Suzuki heeft voor een sequentiele 5 bak gekozen (dus geen specialekes zoals 4 bak van Peugeot 307).
Het aantal S2000 wagens blijft dus beperkt tot de Fiat Punto en mogelijk de Peugeot 207 (+ Dacia Logan).
dit klinkt als een quote van d richards die met prodrive een productiewagen op de markt brengt, met ALS (indien ik mij goed herinner: in de laatste autonews, indien ik mij niet goed herinner heb ik het onlangs elders anders gelezen:rolleyes: )
:rolleyes:
klonk helemaal niet als een quote, tenzij dat wanneer je alles wat je leest en waarover je jezelf een gedacht vormt, en dat gedacht dan ook weergeeft, je dat als quote zou moeten bestempelen. In dat geval, ja dan is het een quote - maar dan is álles een quote.
"Ik zou graag de meester uit het eerste leerjaar quoten die vertelde dat 1+1=2". :D :D
Misschien niet bij u opgekomen dat ik het ook écht een goed idee zou vinden...
Of het nu S2000 is of WRC, allemaal welkom, ik kijk al uit naar volgend jaar om de Suzuki WRC aan het werk te zien.:rolleyes:
gwyllion
24-08-2006, 09:12
Suzuki heeft een website over haar WRC project: http://www.suzuki-wrc.com/e/index.html
Verschillende bronnen melden dat er bij de FIA nog geen beslissing werd genomen of verder gegaan word met WRC of eventueel overgestapt zal worden naar S2000!
In elk geval zal er gezocht worden om de kosten drastisch te verminderen en gezien het wel grote verschil voor wat het kostenplaatje beteft tussen WRC en S2000.....! Vul zelf maar in.
Mitsubishi stelt nu zijn terugkomst uit wegens de (te) hoge kosten...
De WRC's zijn er gekomen door de te hoge produktiekosten voor de homologatiemodellen, zoals Escort RS cosworth, Lancia Delta Integrale, enz.
We zullen in elk geval de beslissing van de FIA (die een derde voorzitter v/d rallycommissie heeft in 6 maand) moeten afwachten.
Vernieuwing zal er wel komen, de regels werden in het verleden regelmatig aangepast.
Gestaag werkt men aan het testprogramma van deze WRC, enkele dagen geleden heeft men getest in Zuid-Frankrijk (Ales - Cevennes) . Twee testcoureurs van dienst waren Nicolas Bernardi en ene Francois Duval ;)
Uit deze test mogen geen conclusies getrokken worden wie uiteindelijk een WRC-zitje gaat bemachtigen bij Suzuki. Duval schijnt als referentie gediend te hebben voor de bevindingen van Bernardi.
Bron: Autosport 28-06
Was de suzuki nog heel na deze test sessie ? :+
vBulletin® v3.8.2, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.