PDA

View Full Version : Omzendbrief 15 Februari


Cat-Seven
16-02-2006, 21:51
Hoeveel invloed heeft dat nieuwe koninklijk (http://www.wegcode.be/wet.php?wet=105) besluit op jullie? Ik denk vooral aan niet originele remmen, ophanging, uitlaat dempers, stabilisator stangen en dergelijke.

Dit staat morgen in het Belang van Limburg (http://www.hbvl.be/nieuws/Binnenland/default.asp?art=%7B489B7456-71FE-4D90-BC59-CA48389E59C3%7D)

Ottooke
17-02-2006, 00:37
Ik had in november jongstleden een leuk tweedehands autootje gekocht. De lexus-lichtblokken die erin staken heb ik al direct vervangen door de originele (ja, ik ben zo iemand die dat lelijk vind). Verder steekt er een andere luchtfilter in, maar dat zou blijkbaar zonder keuring mogen. Het enige waar ik nu een probleem mee heb is de uitlaat. Die maakt iets meer lawaai dan de originele, wat dus niet toegelaten is :( Als ik dat KB goed begrijp moet ik dus direct naar de keuring gaan en 40 euro dokken.
Ik ga echter pas naar de keuring in november, wanneer ik naar de jaarlijkse keuring moet. Waarom? Ik ben van mening dat:
1) mijn uitlaat geen afbreuk doet aan de verkeersveiligheid en
2) geen lawaaihinder veroorzaakt (er zijn immers motoren en sportauto's op de openbare weg die meer lawaai maken)
Dat ze het tunen reglementeren is een goede zaak, maar blijkbaar moeten sommige zaken per direct in orde gebracht worden. En daar wringt bij mij het schoentje. Dat ze de fiscale fraude dan ook maar direct aanpakken, daar is meer geld te verdienen. Maarja, dan zitten ze misschien in hun eigen zakken...

Sennake
17-02-2006, 00:44
Verdorie, kan ik mijn NOS-fles weer gaan uitbouwen :frusty:

Don Kamiel
17-02-2006, 00:46
Mijne wagen is in december goedgekeurd (andere ophanging, andere uitlaat die er al drie jaar onder hangt, stuur zonder airbag, veerpootbruggen)
Als het toen goed was, zal het nu ook nog wel goed zijn zeker.

Ik maak me daar niet zo druk in, als de volgende brief komt, letten ze op deze niet meer....

Pat
17-02-2006, 03:11
Als je dit leest, en vooral de eerste drie bepalingen, zou je zeggen dat het nog meevalt. Kom je bij het verboden gedeelte, draait je maag toch enkele keren rond !

8) vervangen van motorkap door motorkap van kunststof

10) spoilers in materialen met lage absorptiegraad (aluminium, carbon, hout, enz.)

18) plaatsen van startknop

25) vergroten van spoor door middel van spoorverbreder

29) monteren van versnellingsbak met andere overbrengingsverhoudingen

30) motortuning

31) monteren van niet-wegklapbare zetel vooraan in twee- en driedeursvoertuigen, tenzij achterbank en veiligheidsgordels verwijderd en verankeringspunten van achterbank definitief onbruikbaar

:crazy: :crazy: :crazy:

Clubman
20-02-2006, 14:47
Ze beginnen met een lijst van dingen die je zo mag monteren, zonder papierwerk en extra keuring.( categorie A)

Als je dan doorleest en je komt bij de lijst VERBODEN ..................
grote verrassing : ten minste 4 items die een paar pagina's ervoor in categorie A vallen , worden hier verboden !:confused:

Trouwens, effe niet lachen : ophangingsrubbers ( een mens is al eens blij als ie de originele rommel ( kapot na 20.000 km ) niet moet monteren, zo heb je toch veel langer de originele geometrie en dat is toch wat ze willen ???), remleidingen ???????? ( ik vond dat mijn kar alvast STUKKEN beter remde met gevlochten staal remleidingen ).

HIER IS DUS WEER GOED OVER NAGEDACHT !

( ondertussen gaat de verkoop in de sector voort met zijn STUKA NOSE DIVE !)

Bart.Vandecavey
20-02-2006, 15:52
Als je dit leest, en vooral de eerste drie bepalingen, zou je zeggen dat het nog meevalt. Kom je bij het verboden gedeelte, draait je maag toch enkele keren rond !


31) monteren van niet-wegklapbare zetel vooraan in twee- en driedeursvoertuigen, tenzij achterbank en veiligheidsgordels verwijderd en verankeringspunten van achterbank definitief onbruikbaar

:crazy: :crazy: :crazy:

Dat vind ik logisch... Je kan anders nog iemand achteraan vervoeren als ze er al ingeraken, maar hoe raak je er uit bij een ongeval?

Pat
20-02-2006, 21:01
Waarom zou ik mijn verankeringspunten "definitief" onbruikbaar willen maken ?

Raceboy
20-02-2006, 21:05
Waarom zou ik mijn verankeringspunten "definitief" onbruikbaar willen maken ?

omdat je anders rap voor de keuring de achterbank eruit kunt halen en er daarna terug inzetten.

Don Kamiel
20-02-2006, 21:36
omdat je anders rap voor de keuring de achterbank eruit kunt halen en er daarna terug inzetten.

Dan kan je toch beter even de voorste stoelen omwisselen als je het zo wil spelen ;)

Als de verankeringspunten onbruikbaar zijn, dan is het al veel moeilijker om de wagen ooit te verkopen....

Jemme
21-02-2006, 09:26
Mmmm... dus dit wil zeggen motor, ophanging en remsysteem terug standaard moet maken? Don't think so ! :crazy:
Ik blijf rekenen op de onwetendheid van de keurders over wat standaard en wat veranderd is :rolleyes:

JJoris
23-02-2006, 13:41
Mmmm... dus dit wil zeggen motor, ophanging en remsysteem terug standaard moet maken? Don't think so ! :crazy:
Ik blijf rekenen op de onwetendheid van de keurders over wat standaard en wat veranderd is :rolleyes:


Hoop doet leven, maar vergeet niet dat de meeste van deze regels via GOCA in de desbetreffende minister zijn oren worden gefluisterd.

Clubman
23-02-2006, 13:51
Tja, heb je die fijne omzendbrief gelezen van voor tot achter ?
Je vraagt je af welke knappe bollen hier op gekomen zijn en welke hun verborgen agenda dan wel is .

Ik weet slechts één ding : deze leuke typisch belgische situatie heeft mij m'n job gekost.
de C4 is onderweg naar het schijnt en dan bedoel ik niet dat lullige model van Citroën.:no:

Raceboy
23-02-2006, 14:05
Als je niet die hele brief wilt lezen maar toch de regels wilt kennen : http://how2tune.be

Clubman
23-02-2006, 15:00
Als je niet die hele brief wilt lezen maar toch de regels wilt kennen : http://how2tune.be


mmmm, da's ook een goeie.


Er wordt daar gezegd dat de site "interactief" is .

je kan dus vragen en opmerkingen mailen en daarbij aanvinken of je een antwoord wil.

Moet je es proberen !

Ze maken je nix wijs, hoor. Nee dat niet ; ze zeggen er alleen niet bij in welke eeuw je een antwoord gaat krijgen.:frusty:


PS als je de info van de site op de letter interpreteert, wordt de klok gewoon teruggedraaid naar 1968, het jaar van het beruchte KB.
Doe maar es, je zal tot dezelfde conclusie komen.

Clubman
24-02-2006, 09:55
Gisteren werd een 15 jaar oude auto afgekeurd

OMDAT IE EEN NIET ORIGINELE VERSNELLINGSKNOP HAD WAAROP HET SCHAKELSCHEMA ONTBRAK.:eek:

(is dus al jaren zo naar de keuring geweest )

GOE BEZIG mannen.

In de ons omringende landen is Tuning een serieuze business.
In België doet men er alles aan om de sector kapot te krijgen.