View Full Version : Video Henri Toivonen
Vandaag heb ik een pakje ontvangen met onder meer een video over Henri Toivonen.
Het is praktisch enkel beeld (op een paar korte interviews na) en zonder enige duiding, maar ik vind het wel de moeite. Op enkele uitzonderingen na is enkel Toivonen in actie te zien en als ik goed gekeken heb, komt er zelfs nooit een Audi in voor. Van sommige beelden kreeg ik wel kippenvel, vooral die waar de wagen lang in beeld bleef (niet uit sentimentaliteit of zo, gewoon omdat het mooie beelden zijn).
De video duurt een uur en is via Duke verkrijgbaar.
Toivonen is eigenlijk (tragisch) overleden toen ik haast exclusief in F1 was geïnteresseerd. Ik herinner me van dat jaar nog wel de rijdersstaking in Portugal, maar van Toivonens en Cresto's dood meen ik me geen berichtgeving voor de geest te kunnen halen. Niettemin is mijn interesse door de jaren heen een beetje gegroeid en ik kan rallyfanaten deze video wel aanraden. Temeer omdat er uit die periode (1977-1986) niet zo gek veel beeldmateriaal op video of dvd beschikbaar is (blijkbaar valt dat toch nog redelijk mee ; ik heb net nog wat gegrasduind op de site van Duke).
kristofgtv6
01-03-2006, 21:05
Op TF1 was 't beeld van 't ongeval op Corsica één keer te zien, op "moteurs". Beelden van een amateurfilmer, die daarna in beslag zijn genomen, sindsdien nooit meer iets van vernomen, noch andere beelden van gezien. 't Staat wel in mijn geheugen geprent, hoewel ik toen amper 14 jaar was.
Veel beeldmateriaal was er destijds niet over dat ongeval. De bemanning had geen schijn van kans in die plastiek groep B bom.
De tank explodeerde bij impact.
Dat was toen een duidelijke melding dat de sport te ver was gegaan met hun extra homologaties en lightweight materialen.:(
Op TF1 was 't beeld van 't ongeval op Corsica één keer te zien, op "moteurs". Beelden van een amateurfilmer, die daarna in beslag zijn genomen, sindsdien nooit meer iets van vernomen, noch andere beelden van gezien. 't Staat wel in mijn geheugen geprent, hoewel ik toen amper 14 jaar was.
't zal eerder "auto-moto" ipv moteurs zijn denk ik.
Anyway, ik heb een 5 minuten filmke (Toivonen Hommage) hier op PC staan.De fatale crash vd amateurfilmer staat er ook op.
Maar hoe je zoiets online zwiert....????.
Met alle respekt Vanni, maar volgens mij blijft zo iets beter weg van een forum.
das geschiedenis, ik vraag me af waarom zoiets niet thuis hoort op een forum???
Voor mij hoeft het ook niet per se. Daarvan is in de video overigens niets te zien. Wel van de verbijsterde reacties bij enkele mensen van het publiek of het team toen ze het vernamen.
Mijn jongste is er ook al weg van. Toen ik de film gisteren had bekeken en in het doosje had weggelegd, is hij het doosje gaan halen om te vragen om er nog eens naar te kijken. Op de doos staat een prent van een Lancia 037 en die vond hij blijkbaar zo knap. Telkens als die wagen in beeld kwam, wees hij naar de doos. 't Is dan ook een knappe wagen. In de video toont men ook enkele seconden hoe hij een Ferrari bestuurt tijdens de rally van San Remo (op kiezel en met jumps en al). Grappig dat die wagens daar ook voor werden gebruikt.
http://www.thruxton.f9.co.uk/pics/henri/images/lancia/henri_06.jpg
In de rally van Portugal in 1986 werd er ook gereden op het circuit van Estoril. Henri Toivonen draaide er een tijd van 1.18.10 ,wat hem een zesde plaats op de grid zou opgeleverd hebben in de Formule 1 GP later dat jaar.:applaus: Senna had de pole met een tijd van 1.16.673.
Ik dacht dat Top-Gear dit eens had uitgetest maar ben er niet 100% zeker van.
das geschiedenis, ik vraag me af waarom zoiets niet thuis hoort op een forum???
Okay, maar het is slechte geschiedenis, die crash dan toch.
Beelden van dodelijke crashes, hoe kort dan ook, moeten niet per se aan sommige mensen van het brede publiek (niet-Paddockers wel te verstaan) vrijgegeven worden. Sensatiepers-effekt.
Maar dat is mijn gedacht, he.
In de rally van Portugal in 1986 werd er ook gereden op het circuit van Estoril. Henri Toivonen draaide er een tijd van 1.18.10 ,wat hem een zesde plaats op de grid zou opgeleverd hebben in de Formule 1 GP later dat jaar.:applaus: Senna had de pole met een tijd van 1.16.673.
Ik dacht dat Top-Gear dit eens had uitgetest maar ben er niet 100% zeker van.
:no: Ben in het bezit van de stage results van Portugal 86, de toppers reden slechts 3 proeven, waarvan de kortste 5km lang was. Met de tijd die u vermeldt zou hij een verduiveld gemiddelde gehaald hebben op 5km !!!!
Daarenboven werd Estoril niet gereden dit jaar.
Sportieve groeten:bye: Kyosti
In de video toont men ook enkele seconden hoe hij een Ferrari bestuurt tijdens de rally van San Remo (op kiezel en met jumps en al). Grappig dat die wagens daar ook voor werden gebruikt.
Dat was toen normaal. De beelden van die 308 GTB eens in op de ieperse wegjes. Dat prachtige geluid op de kemmelberg. :cool:
Andruet heeft er bijna Corsica mee gewonnen, Tognana lag er eerste mee in san Remo. Zeer efficiënte wagens, maar vielen veel te licht uit op onverhard, en nadien op asfalt ook tegen de Lancia 037.
Maar was dat niet Harri Toivonen (zijn broer) in de Ferrari? Want Henri zat in 82-83 bij Opel. In dat jaar won Harri rally's met de Ferrari. Ofwel was dat al tijdens zijn Lancia periode.
Maar ik dwaal af. :D
Ik zie trouwens niet in waarom zoiets weg moet blijven van een forum. De foto's van na het ongeval heeft kent iedereen, die van het ongeval van Bettega in '85 ook. Zet de tv op en elke maand krijg je 10 keer het ongeval van Senna te zien op national geographic.
In '86 reden ze niet op Estoril, maar ze hebben het wel eens geprobeerd als test. Audi deed het ook, op een onverhard circuit dat even lang was als he F1 circuit. De Audi was even snel als de F1.
De beelden die ik me nog herinner waren van een beboste helling van waaruit een rookpluim opsteeg en beelden van het wrak. Toivonen had eerder al een grote indruk op mij gemaakt. 't heeft niet mogen zijn.
Ook op de DVD 'great years of rallying, the '80s' komt hij herhaadelijk in het stuk voor, oa nog met de Talbot.
Maar was dat niet Harri Toivonen (zijn broer) in de Ferrari? Want Henri zat in 82-83 bij Opel. In dat jaar won Harri rally's met de Ferrari. Ofwel was dat al tijdens zijn Lancia periode.
Henri heeft 1x met de Ferrari gereden (de witte met Saba reclame erop), maar niet in San Remo, wel in San Marino. Dat was in 1983.
Met startnummer 1, nu ge't zegt. Dat stond toen in de auto&sport. Hij heeft toen ook gewonnen denk ik?
ik d8 opgave, maar ben niet zeker
Henri heeft 1x met de Ferrari gereden (de witte met Saba reclame erop), maar niet in San Remo, wel in San Marino. Dat was in 1983.
't Is die die getoond wordt :).
Rohrl-fan
03-03-2006, 10:52
Het moet weer eens lukken. Ik heb zelf onlangs ook enkele (oude) VHS-cassetten gekocht via Duke, en jawel, die van Toivonen zat er ook tussen. Inderdaad, knappe beelden, maar het stoorde mij wel dat er nogal overvloedig muziek bij gedraaid werd! :mad: Die Ferrari is echt wel machtig! Jammer dat die wagen maar kort in beeld komt...
@ Mario: Uw zoontje heeft smaak! :D Zo'n 037 is m.i. een van de mooiste creatie's die Pininfarina de laatste 25 jaar heeft voortgebracht. Vooral in de gekende Martini en Totip liveries!
Ik heb vandaag de video nog eens bekeken en er kwam toch een 5-tal seconden een Audi in beeld.
Ook het gedrag van de toenmalige toeschouwers valt op, zeker bij rally's in zuiderse landen. :crazy:
Deze nog eens bovenhalen, want gisteren een video ontvangen over de Groep B (rally)wagens. Wreeeed indrukwekkend zeg en nogmaals, die toeschouwers toen, ècht hallucinant.
Ik heb ook nog een dvd ontvangen met een rally-overzicht van de jaren '70. Da's voor een andere keer.
Hoeveel pk heeft een huidige rallywagen eigenlijk (de top) ? Die groep B's zaten aan 600 pk ; ik kan me moeilijk voorstellen dat dit zelfs vandaag nog maar benaderd wordt.
Deze nog eens bovenhalen, want gisteren een video ontvangen over de Groep B (rally)wagens. Wreeeed indrukwekkend zeg en nogmaals, die toeschouwers toen, ècht hallucinant.
Ik heb ook nog een dvd ontvangen met een rally-overzicht van de jaren '70. Da's voor een andere keer.
Hoeveel pk heeft een huidige rallywagen eigenlijk (de top) ? Die groep B's zaten aan 600 pk ; ik kan me moeilijk voorstellen dat dit zelfs vandaag nog maar benaderd wordt.
Nice! Ik denk dat ik dezelfde dvd in huis heb - uit dezelfde reeks moet ik de jaren 70 nog eens bestellen.
Ik denk dat de huidige WRC's zo rond de 300pk zitten. Maar niet alle Gr.B's hadden zoveel pk natuurlijk. Bovendien is het zo dat de wagens van toen, eigenlijk totaal inefficiënt waren en de snelheid gewoon uit de pure power haalden. Vandaag wordt de snelheid vooral uit de afstellingen gehaald. Afstellingen van de combinatie chassis/motor/ophanging/remmen. Dus qua snelheid denk ik niet dat er veel verschil opzit, integendeel zelfs. Daar waar vroeger de auto's gewoon van de ene naar de andere bocht schoven - ook owv de power - lijken ze nu wel op rails te rijden. Allemaal minder spectaculair, maar zeker zo snel (denk ik). ;)
Ja, je hebt ongetwijfeld gelijk hoor.
Hetzelfde gaat op voor de F1 van rond die periode en de huidige bolides. Toen ruim 1000 pk in kwalificatietrim, maar nu gaan ze toch stukken sneller.
Maar het blijven indrukwekkende wagens (vooral de Audi Quattro) al was die Lancia S4 niet veel meer dan een motor, chassis, een rolkooi en plastic (heb ik de indruk). Van de RS200 worden beelden getoond van een frontale testcrash en die 'inzittenden' kwamen er zowat ongeschonden uit.
Heb onder andere echt genoten van de actiebeelden, zo bijvoorbeeld iets waar ik wel al van gehoord had, maar eigenlijk nog niet (veel) gezien : hoe ze in Zweden reden. Opzettelijk met de achterkant tegen de opgehoopte sneeuw driften om de wagen in de juiste richting te zetten. :gas:
Ah ja, die band heet : Too fast to race. Er bestaat nog een vervolg : Still too fast to race.
Don Kamiel
13-06-2006, 20:22
die band heet : Too fast to race.
Die heb ik hier ook nog op CD liggen dacht ik, ne keer gekregen van ne maat :)
Mooi om te zien !
Ik heb de dvd over rally in de jaren '70 half bekeken gisterenavond en ik vind hem wel de moeite. Mooie en indrukwekkende beelden uit een tijdperk dat ik niet ken. Soms ook grappig zoals bijvoorbeeld toen Vatanen langs de kant van de weg staat met pech en ze wegens gebrek aan vervangingsonderdelen een toeschouwer doen stoppen om diens wagen te kannibaliseren, zodat hij verder kan (wel na toestemming) :eek:. Het waren compleet andere tijden.
"Ah, U heeft een Capri 3-liter, mogen we uw achteras even lenen?" :+
Het klopte uiteindelijk toch niet, die achteras was niet correct afgesteld. Ik heb het hele verslag van die rally, en het was niet de enige halve Escort die rond reed, achteras die vastgebonden zat met een ketting, een pick up versie, ... alles kon (en mocht) zolang het maar reed.
Maar het mooiste was toch de sortie van Tony Mason die een kortere weg wist over het gras... tot er een put lag van een meter diep vol water. :D
vBulletin® v3.8.2, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.