PDA

View Full Version : Lindows mag niet van Microsoft


Rrubinio
27-12-2001, 01:51
Lindows mag niet van Microsoft
Het was te verwachten en het is nu ook gebeurd. Microsoft is een rechtszaak begonnen tegen Lindows. Lindows is een gloednieuw besturingssysteem dat de voordelen van Windows en Linux wil combineren. Zo zal het besturingssysteem de stabiliteit van Linux bezitten en tevens de mogelijkheid bieden om op het platform ook alle Windows-programma’s te draaien. Initiatiefnemer achter Lindows is Michael Robertson, ex-topman van MP3-com. Volgens Robertson is er momenteel veel te weinig concurrentie op het gebied van besturingssystemen. Microsoft vreest dat de naam ‘Lindows’ bij de consument voor te veel verwarring zal zorgen met het eigen besturingssysteem ‘Windows’. Microsoft eist dan ook voor de rechtbank dat Robertson de naam Lindows laat vallen. Microsoft zegt overigens dat het enkel om de naam te doen is dat het geen intentie heeft om het Lindows-initiatief tegen te werken. Als alles volgens plan verloopt zou Lindows (of hoe de naam ook mag zijn) in het voorjaar van 2002 verkrijgbaar zijn tegen een richtprijs van zo’n 100 dollar.
Bron: HBvL ( Multi Media ) 26/12/01

Finish
27-12-2001, 01:58
1 april grap ?

Lindows ? Nooit van gehoord :) Wel leuk gevonden anders. :D

Oneliner
27-12-2001, 11:37
Is zien wa dat gaat geven.

Maarkom, windows heeft nix tegen et project, das toch ook al iets hé :)

AuForm
16-01-2002, 00:42
Zo'n programma's bestaan al jaren (combinatie Windows-linux), en die zijn gratis down-te-loaden op de verschillende Linux sites. Er zijn al veel Linux systemen die een Windows gebruiksvriendelijkheid hebben (meestal eenzelfde layout), en waarvan de files compatibel zijn met windows.

Robertson krijgt nu wel goede publiciteit.


PJ

airco
16-01-2002, 06:00
zelfde files (tot op een bepaalde hoogte)

- programma's waarmee je hetzelfde kan als word, photoshop, ...

Lindows zou echter de eerste distributie zijn waar ja gewoon een microsoft office cd'tje out of the box kan installeren zonder verdere tussenstappen. Persoonlijk vind ik dit quite impressive. Alleen betwijfel ik of dat ze het gaan rondkrijgen.

Geheugenmodellen verschillen nogal grondig tussen linux en windows, dus ze zullen die applicaties wel moeten optimaliseren naar het linux-model, anders hebben ze een performance van het niveau van een .486 .

Afgezien van die praktische bezwaren is er nog altijd zoiets als een patent. In de EULA (end user license aggreement) staat zeer duidelijk dat de betreffende microsoft software enkel bedoeld is voor gebruik op een windows of een mac. Elke overtreding is een breken van de licensie.

dus op deze manier gaan ze er met lindows niet echt komen. Verder is het best een leuk initiatief om te volgen.

airco

AuForm
16-01-2002, 13:18
De rechtzaken tegen MS gaan onder andere over die license dingen, omdat MS de code van Windows niet wil vrijgeven.

Het zal inderdaad interresant zijn. Als dit programma alle window programmas kan draaien, zal het ook geen probleem zijn om andere programmas te draaien die voorheen niet op Linux draaiden.

Dat was het grote bezwaar dat ik tegen Linux had, en waardoor ik nog steeds win98 gebruik.
Voor windows is dit niet noodzakelijk iets slecht. Want zo zullen ook Linux gebruikers hun programma's toepassen. En wie weet, in de toekomst zal Lindows aangekocht worden door MS. Of MS komt of met hun eigen Linux variant. Als ze er geld in zien, dat zullen ze het zeker proberen.


PJ

airco
16-01-2002, 13:58
bwa ik geef ze weinig kans. Voor al diegenen die al eens operating systems gestudeerd hebben.

Linux en Windows verschillen echt fundamenteel. Windows nabouwen lijkt me dan voor de lindows onmogelijk. Er zijn zo in het verleden nog al pogingen gedaan, die telkens op een sisser uitdraaiden.

windows naar linux porten zal microsoft ook NOOIT doen vermits linux open source is, en ook zo moet blijven. Ik kan me niet voorstellen dat Microsoft (terwijl het 95% marktaandeel heeft) eventjes een opensource versie van windows gaat uitbrengen met de voordelen van Linux. Puur technologisch zou het allemaal geen probleem zijn. Maar die opensource is het struikelblok, en zal dat ook blijven. Het is nu al ambras als Microsoft een stukje linux-code overneemt en andersom.

Wat niet wegneemt dat het bangelijk zou zijn. Helaas geef ik het project niet meer dan 1% levenskans.

airco

HHugo
22-01-2002, 16:54
kunt ge niet gewoon windows-programma's draaien met de windows-emulators zoals wine? Ik heb er eigenlijk niet zoveel ervaring mee, Linux heeft hier nooit langer dan drie dagen op mijn pc gestaan, omdat ik mijn netwerkkaart niet in gang kreeg.

Raceboy
22-01-2002, 17:29
nu AOL red hat gaat kopen verwacht ik toch wel een sterke opkomst van Linux. Alleen vrees ik voor het gratis zijn.

airco
22-01-2002, 17:47
da was mor ne roddel ffs

tis ondertussen al ontkent door AOL. Anders zouden ze serieus last krijgen met de mededingingsautoriteiten.

En dan nog, moest het waar zijn. Linux is een knap OS zene, enkel is het nog veel te ongebruiksvriendelijk voor de leek. Grafische ondersteuning is nog zwaar bagger, enz enz

nie dak het slecht vind zene, werk er zelf ook vaak mee, maar Linux is gewoon nog niet goed voor de mainstream markt.

airco

JPMontoya
29-01-2002, 21:41
It's called WINE !

ik gebruik toch alleen linux !

Open source Open mind !!!

Sennake
29-01-2002, 22:06
Ik kan er niet van meespreken. Voor mij geldt dan ook : schoenmaker blijf bij je leest :-)

airco
29-01-2002, 22:20
mja Wine is een mooi begin.

Toch kan je moeilijk stellen dat wine al 100 % op punt staat he :rolleyes:

airco

JPMontoya
29-01-2002, 23:17
gelijk eb je Airco ; ik gebruik Wine ook alleen voor simpele progs zoals
winzip , winrar en voor GP3 !! (na 2weken had ik dat eindelijk in orde )

airco
29-01-2002, 23:37
ik vind wine trouwens knap gevonden. Toch vind ik dat ze beter de bestaande software van linux verbeteren zodat het bruikbaar wordt voor de leek. Er wordt veel tijd geïnvesteerd in wine, voor iets wat nooit even effectief zal worden dan speciaal voor *unix geschreven software.

airco