PDA

View Full Version : Nissan Calsonic GT-R - 1999 - Tamiya - 1/24


Nismo
12-03-2006, 21:53
Ik heb een tijdje geleden deze Tamiya-kit eens terug in mijn handen genomen nadat hij toch al een poos op de achtergrond was verzeild. Een paar jaar terug was ik er al aan begonnen. Nu heb ik besloten om deze kit verder af te werken samen met het VW Kevertje.
Op de eerste foto de bouwdoos.
Op het onderstel zijn alle onderdelen gemonteerd die in 1 keer meegespoten kunnen worden. Ook de rolkooi is gemonteerd en klaar om gespoten te worden. (foto2)
De carosserie is gemonteerd en staat in de schuurfase.(foto 3)
De velgen waren al wit gespoten en de blauwe rand werd ondertussen ook al aangebracht. (foto 4)
Het dashboard en de splitter zijn ook al gespoten en klaar voor verdere afwerking. (foto 5).

Grtzzzzzzz Nismo ;)

Nismo
12-03-2006, 22:06
De vorige werkzaamheden waren een aantal dagen geleden al gebeurt. Ondertussen is er vorige week een beetje aan verder gewerkt aan deze kit.
Een aantal onderdelen die klaar zijn voor verdere afwerking. (foto 6)
Chassis, rolkooi en nog een onderdeel zijn reeds gespoten met TS-44 (Brilliant Blue) (foto 7)
Op foto 8 zie je een dry-fit van dashboard,rolkooi en chassis.
De uitlaat (foto 9) en de schijfremmen zijn gespoten met metal-coat van Humbrol. Na het op opdrogen van deze verf zal ik de onderdelen met een zachte doek oppoetsen zodat de uitlaat (foto 10) en de remschijven een metaal-look krijgen. Tot zover een stand van zaken betreffende deze Tamiya-kit.

Grtzzzzzzz Nismo :gas:

Guido
12-03-2006, 23:00
Goe bezig! Die metal-coat van Humbrol is precies wel goed spul.

Loeten
12-03-2006, 23:41
Ja knap werk hoor !! Maar ik snap iets niet: ik werk altijd een kit af. Waarom laat jij die een jaar liggen?? Allez, 't zijn misschien mijn zaken niet, maar ik vroeg mij dat af...

ac.cobra427
13-03-2006, 00:44
Goe bezig! Die metal-coat van Humbrol is precies wel goed spul.


Ja hoor. Ik gebruik die ook graag. Staal, burned steel, en diverse aluminiums.
De staal-verfjes geven echter het mooiste resultaat. En ik heb, (per ongeluk), ondervonden, dat wanneer je wat plastieklijm op die verf doet terwijl ze nog nat is, je van die mooie verkleuringen krijgt. Net verbrande uitlaten.

Bij Bailien (antwerpen), heb ik ooit zilver- en goud-kleurige metal coat gevonden. Maar blijkbaar is die al lang uit de handel genomen. Vraag me niet waarom, maar wel een spijtige zaak, realistische goudkleur is zo moeilijk te bekomen, meestal heb je van die gouden schilfertjes in die verf ipv mooie egale goudkleur.

Guido
13-03-2006, 00:47
Ja knap werk hoor !! Maar ik snap iets niet: ik werk altijd een kit af. Waarom laat jij die een jaar liggen?? Allez, 't zijn misschien mijn zaken niet, maar ik vroeg mij dat af...

Dat gebeurt bij mij ook wel eens hoor. Onlangs nog een C9 gestart, maar dan kwamen er enkele projecten voor anderen tussendoor, en tja, in mijn geval blijven mijn eigen modellen dan even liggen.
Of nog, het gebeurd ook wel eens dat ik een speciaal ombouw plan heb met een kit, begin eraan, maar als ik dan iets wil modificeren, raak ik vast, omdat ik niet goed weet hoe het verder moet. Dan gaat de kit de kast weer in, om er enkele jaren laten, met weer wat meer ervaring onder de riem, wél mee verder te kunnen.
Of nog, het spuitwerk van de kas mislukt compleet en bijgevolg moet die de remolie in. Als dat dan ietske langer duurt, gaat ook zo'n kit even aan de kant. ;)

Je ziet, redenen genoeg om eens een kit half afgewerkt weer in de kast te zetten. ;) :D

Nismo
13-03-2006, 20:51
Ik heb altijd een kit liggen waar ik, als ik eens niet doorkan, weer een beetje aan verder werk. Zo staat de zwarte Subaru WRC (Ripcurl-versie van Snijers) al 1,5 jaar gespoten te wachten op verdere afwerking.

Grtzzzzzzz Nismo ;)

Loeten
13-03-2006, 23:03
Ah so, ja ik begrijp het. Eigenlijk zit ik nu zowat met hetzelfde probleem. De Trabant staat te wachten op zijn stoeltjes en ik heb ongelooflijk veel zin in bouwen dus twijfel ik om aan een andere kit te beginnen. Dus eigenlijk had ik zelf al een beetje mijn vraag beantwoord...

Maar wel leuk om eens bij een ander de ervaringen te horen !

Succes verder met je projectje !!

Dragonfly
14-03-2006, 11:53
Mooi werk hoor. Vind dit echt wel een knap model :) moetek zelf ook ooit eens bouwen ;)

Nismo
24-03-2006, 23:12
Vandaag van mijn dagske verlof eens geprofiteerd om wat spuitwerk te doen.
Ik heb mijne airbrush nog eens bovengehaald om de uitstekende delen rechts en links van het chassis met Dark-Yellow (xf-60) te spuiten. Ook al wat details aan de binnenkant geverfd met zijdeglans zwart (x-18).
De kuipzetel is ook al mat-zwart gespoten en de box met knopjes met zijdeglans zwart (x-18).
De binnenkant van de deuren is gespoten met een eerste laagje TS-44 (brilliant bleu). Morgen nog een 2de laag spuiten zodat de rest daarna kan afgewerkt worden met TS-29 (semi-gloss-black)
Het radiatorgedeelte is dan weer gespoten met TS-30 (silver leaf).
Al deze onderdelen werden wel eerst voorzien van een laagje witte primer van Tamiya.

Grtzzzzzzz Nismo :gas:

scoobyfreak
25-03-2006, 01:39
knap bezig,maar ben toch aan het wachten tot je de subru van snijers afwerkt :)

Guido
25-03-2006, 12:41
...
Ook al wat details aan de binnenkant geverfd met zijdeglans zwart (x-18).
De kuipzetel is ook al mat-zwart gespoten en de box met knopjes met zijdeglans zwart (x-18).
...

Morgen nog een 2de laag spuiten zodat de rest daarna kan afgewerkt worden met TS-29 (semi-gloss-black)



Nu heb ik ook eens een vraagje. :D
Waarom spuit je bepaalde onderdelen in X18 en andere dan weer met TS29? Is dat omdat de TS29 over een andere TS kleur gespoten wordt en zodoende de X18 niet gebruikt kan worden?

Nismo
25-03-2006, 17:33
Nu heb ik ook eens een vraagje. :D
Waarom spuit je bepaalde onderdelen in X18 en andere dan weer met TS29? Is dat omdat de TS29 over een andere TS kleur gespoten wordt en zodoende de X18 niet gebruikt kan worden?

Nee, als ik zijdeglans-zwart spuit is dat met spuitbus TS-29 en als ik onderdeeltjes met het penseel schilder, gebruik ik x-18, zeker als er veel afplakwerk aan te pas komt.
De x-18 kan perfect gespoten worden met de airbrush over een TS-kleur,zonder problemen, alleen werk ik niet graag met de airbrush,(teveel kuiswerk :frusty: ) maar wel graag met het penseel.

Grtzzzzzzz Nismo ;)

Nismo
10-04-2006, 22:38
Héhé, hier zijn we weer met een kleine update.
Op de eerste foto zijn de deurpanelen te zien; gespoten in 2 kleuren
Ook de karosserie hebben we vandaag onder handen genomen; ik heb ze eerst volledig mat geschuurd en daarna een laagje primer gespoten (foto 2,3,4) Na een eerste inspectie van het spuitwerk is er niks te zien van stofjes of wat dan ook, zodat we morgen als het weer wat meevalt de karosserie een eerste laagje TS-44 (brilliant bleu) gaan geven.

Grtzzzzzzz Nismo :gas:

Nismo
13-04-2006, 22:36
De banden zijn klaar om gemonteerd te worden, gisteren zijn de decals aangebracht. (foto 1)
De karosserie heeft ondertussen ook al 2 laklagen gehad. Deze moet nu eerst nog eens geschuurd worden want er zijn een paar stofjes ingewaaid. (foto2)
Omdat ik toch decals aan het aanbrengen was, ging ik ook eventjes de zetel afwerken. Tijdens het sollen is echter de kevlar-decal voor de achterzijde stuk gegaan. Ik heb dan geprobeerd om een nieuwe decal te maken maar kwam al gauw tot de conclusie dat de kevlar- en carbondecals die ik nog had liggen niks waard zijn.Ze zijn nu richting verbrandingsoven. De achterzijde van de zetel heb ik dan maar geverfd.(foto3)

Grtzzzzzzz Nismo :(

Nismo
15-04-2006, 22:05
Voormiddag eens goed geprofiteerd van het goede spuitweer. De body heeft zijn eindlaag gekregen en ik ben tevreden met het resultaat. In de vooravond heb ik een paar foto's genomen terwiijl hij nog staat uit te harden.
Geniet ervan ;)

Grtzzzzzzz Nismo :gas:

Nismo
22-05-2006, 23:15
Vandaag dan ook iets verder gewerkt aan deze kit. Zoals je al eerder kon lezen was mijn kevlar-decal die op de achterzijde van de zetel moest komen kapot gegaan.
Nu heb ik onlangs een velletje carbon- en kevlar-decal besteld bij Domino van het merk Studio27, kwestie van deze keer eens GOEDE decals te hebben.
Vandaag heb ik met maskingtape een malletje gemaakt van de achterzijde van de zetel en zo de vorm uitgeknipt op het kevlar-vel.
Op 1 hardnekkige plooi na, is de decal perfect op zijn plaats komen zitten.
Tot zover deze zéér korte update.

Nismo
09-12-2006, 22:54
Na de bouw van de KPGC-10 Skyline wordt het tijd dat ik deze kit eens verder ga afwerken, al moest ik wel even zoeken naar deze thread.
Vandaag was het eigenlijk nog eens een prachtig weertje om vernis te spuiten. Ik spuit nml buiten, ware het niet dat ik voor een groot probleem stond: De decals hingen nog niet op de body :o
Ik zal dan straks of zo maar eens beginnen met oa het aanbrengen van de decals en het verder afwerken van het chassis.

Nismo
11-12-2006, 00:17
Vandaag ben ik dan eindelijk begonnen met het aanbrengen van de decals. Allereerst heb ik de decals aangebracht aan de achterzijde.(foto 1) Daarna begon ik aan de voorzijde. Over de koplampen moest er ook een decal worden geplaatst.(foto 2) De eerste decal liet zich zonder problemen plakken, maar de tweede decal frommelde zich op toen ik hem behandelde met sol. Toen ik hem terug op zijn plaats probeerde te leggen is er een stuk afgebroken. Ik ging nochthans op dezelfde manier tewerk als bij de eerste.(foto 3)
Tja, pech gehad. :frusty:

Ondertussen maar een mailtje verstuurt naar één van onze decal-specialisten hier op het forum met de vraag of hij me een strookje grijze decal kan maken zodat ik deze 2 decals opnieuw kan uitsnijden en zodoende dit model hopelijk zonder verdere ongelukken verder kan afwerken.

Nismo
28-12-2006, 03:21
Eindelijk hebben we de tijd gevonden om wat verder te werken aan deze kit. Een paar weken geleden heb ik jullie meegedeeld dat er een koplampdecal was gesneuveld en dat ik iemand (Flame) had aangesproken om mij een strookje grijze decal te printen. Ondertussen had ik dat decal-strookje in mijn bezit en zelfs in 2 kleuren, licht-grijs en een iets donkerder grijs. Bij deze een woordje dank voor de decals.

Vandaag dan maar begonnen met het uitsnijden van deze decal. Allereerst moest er een witte decal als ondergrond worden geplaatst waarna de donker-grijze decal erover moest komen. Nadat deze 2 decals op zijn plaats zaten bleek toch dat er nog een te groot kleurverschil was tussen links en rechts. Ofwel ging ik aan de andere kant op dezelfde manier te werk en plakte ik ook 2 decals over elkaar ofwel maakte ik deze 2 decals uit carbon. Na lang twijfelen heb ik dan maar besloten om de 2 koplampdecals te maken van carbon. De gaatjes waarin de verlichting moet komen wordt nog verder afgewerkt met wat zwarte verf. (foto 1)

Nadat de carbon-decals aan het drogen waren, heb ik het race-stoeltje voorzien van de gordel-decals. Deze is nu klaar. (foto 2)

Daarna ben ik begonnen met het decalleren van de motorkap. Omdat het aanbrengen van decals me bij deze kit niet echt goed afgaat, was ik toch wel wat bang om die calsonic-decal aan te brengen in 5 delen (1 links,3 in het midden en 1 rechts). Deze liet zich vlot plaatsen. De nr 12 is nog aan het bekomen van zijn sol-behandeling, hij is nog wat verfrommeld. (foto 3)

Ondertussen had ik de decal ook al geplaatst op de achterspoiler. (foto 4)

Dan de decals op het dak dan ook maar aangebracht. Maar dan gebeurde het: de gemakkelijkste decal (calsonic) sneuvelde :mad: . Na wat gevloek en getier heb ik een zoektocht gehouden in mijne decal-stock. En na niet te lang zoeken vond ik nog een calsonic-decal die welliswaar een paar mm langer was, maar dezelfde hoogte had. :D (foto 5)

Tot zover deze update ;)

Nismo
28-12-2006, 03:25
Mijn tekst staat er toch op, ik dacht dat het plaatsen was mislukt omdat mijn verbinding was uitgevallen.

Tom21
28-12-2006, 12:03
Mooi werk Nismo!

Tom

BSmodels
28-12-2006, 14:45
dan maar besloten om de 2 koplampdecals te maken van carbon

elegante oplossing, maar zwier die gordeldecals daar eens terug af en leg er aftermarket in

Flame
28-12-2006, 20:34
Weeral een knap modeletje:gas:, knappe zetel:applaus::bye:

Gulfie
28-12-2006, 23:39
... maar zwier die gordeldecals daar eens terug af en leg er aftermarket in

Op z'n minst gelijk ... effe doorbijten Nismo en andere gordels maken! (ge weet hoe ik over gordels denk)

Nismo
29-12-2006, 02:14
elegante oplossing, maar zwier die gordeldecals daar eens terug af en leg er aftermarket in

Op z'n minst gelijk ... effe doorbijten Nismo en andere gordels maken! (ge weet hoe ik over gordels denk)

En toch ga ik ze laten hangen. Persoonlijk vind ik die aftermarket-spullen ook mooier en ik heb het ooit eens geprobeerd maar dat gepruts met die foto-ets heeft me zodanig geërgerd dat ik in volle collére de hele santeboetiek door de kamer heb gegooid. Ik ben tevreden met de gordels in de vorm van decals en als de stoel op zijn plaats staat verleng ik de gordels aan de achterzijde.;)

Daarom heb ik zo'n bewondering voor diegene die heel ver gaan in het aanbrengen van details.

Vandaag heb ik de karrosserie volledig gedecald. Een paar decals zijn tijdens het plaatsen gescheurd maar dat probleem heb ik moeiteloos opgelost. Mijn dochter weet ondertussen ook al hoe de camera functioneerd.:p (foto 1)

De karrosserie is zo goed als klaar voor het spuiten van vernis. Morgen wordt ze gepoetst en als het weer wat wil meezitten wordt ook de eerste vernislaag gespoten. (foto 2-3)

De opening rond de uitlaat heb ik al bekleed met BMF (foto 4)

Dit onderdeel ga ik niet voorzien van een vernislaag wegens teveel afplakwerk. Het blauwe gedeelte glanst meer dan genoeg zodat het niet gaat opvallen. (foto 5)

Tot zover deze update ;)

Wild Goose
29-12-2006, 03:37
Dit komt goed Nismo.

Vind dit een knap model. :gas:

Dominique
29-12-2006, 12:16
... maar dat gepruts met die foto-ets heeft me zodanig geërgerd dat ik in volle collére de hele santeboetiek door de kamer heb gegooid.

Ik dacht dat modelbouwers eerder rustige mensen waren? :p

Ziet er goed uit, Nismo!

Nismo
29-12-2006, 16:18
Ik dacht dat modelbouwers eerder rustige mensen waren? :p

Ziet er goed uit, Nismo!

Tja, wat moet ik daar op zeggen, elk potje zal wel eens overkoken zeker en zolang ik mijn model maar niet door de kamer gooi, zal alles wel in orde komen.

De weergoden zijn me vandaag gunstig gezind. Nadat de karrosserie nog een wax-beurt kreeg om de laatste sporen uit te wissen van het decalleren, heeft hij ondertussen ook al zijn eerste vernislaag gekregen.
Hier staat hij al mooi te drogen. (foto 1)

Ondertussen had ik ook gemerkt dat de kuipzetel nog een decal nodig had en dat er ook nog 2 hoekjes moesten geverfd worden met xf-63. (foto 2)

En nu kunnen we de rest in elkaar gaan "plekken".;)

BSmodels
29-12-2006, 17:25
.... in volle collére de hele santeboetiek door de kamer heb gegooid.

jamaar ge moet wel die voor auto's kopen hé en niet voor vliegtuigen :D
Wat je vooral moet doen is hetgeen waarmee je je het beste voelt en het meeste plezier aan hebt ;)

De rest ziet er piccobello uit

Gulfie
29-12-2006, 18:19
Hey Johny, misschien nog eens iets om te proberen. De decals op de zetels blinken, de zetel is matt. Wat je dus altijd zal hebben is niet alleen het verschil tussen blinkend en matt, maar dat je ook de rand van de decal ziet.

Probeer, als je die bij de hand hebt, eens een matte vernis over de zetel te zetten. Je zal dan niet alleen zien dat de gordels echter lijken maar de rand van de decal zal ook verdwijnen.

Voor de rest ... keurig, proper en strak! Keep it going!

Guido
29-12-2006, 19:41
Ik blijf me verzetten tegen elke vorm van excuus om in het modelbouwgebeuren niet verder te evolueren... :D

In mijn begindagen heb ik niet enkel auto door de kamer gegooid, ik heb er zelfs ooit eens mijn voet opgezet. Compleet radeloos en gefrustreerd was ik. Maar je moet net dan wat afstand nemen, de brokken oprapen, wat nadenken en daarna weer opnieuw proberen.

Wat er mis gaat met de foto-ets is meestal te wijten aan het niet hebben van de juiste tools. De basis hold&fold heeft me, sedert ik dat ding in huis heb, het leven echt wel lichter gemaakt. En ik weet Johny, dat je met de juiste impulsen toch te bewegen bent om een stapje verder te gaan - remember het vorige model. Stap voor stap zijn er toen verbeteringen gekomen, dingen die je normaal niet zou gedaan hebben, maar het resultaat was wel 10x mooier - eigen lichtjes in de ogen vertelden dat.

Dus... afhalen die decals en opnieuw proberen. De enige reden - en dan nog zijn er opties mogelijk, maar die verklappen we even nog niet :-) - om de decals te gebruiken is budget, omdat buckles al gauw wat centjes extra kosten, maar dat is hier geen probleem denk ik.

Gulfie
29-12-2006, 22:51
... ik had het zelf niet mooier kunnen zeggen.

Nismo
30-12-2006, 02:42
Beste Huudo en Gulfclk:
Ik waardeer het dat jullie me naar een hoger niveau willen helpen op het gebied van detaillering en ik zoek zeker geen excuses om het niet te moeten doen, maar voorlopig ben ik tevreden over mijn huidig niveau en ik zeg wel VOORLOPIG.
Ik heb sinds ik hier op dit forum ben en ook op de talloze meetings al heel wat bijgeleerd maar zelf wil ik eigenlijk stap voor stap te werk gaan. Tot voor een paar maanden gebruikte ik zelfs nog geen vernis, al had dat meer te maken met het gebrek aan een goede vernis en de angst om mijn modellen niet te beschadigen. Zelfs bij de bouw van eerdere modellen dacht ik er zelfs nog niet aan om de gordels te verlengen om maar enkele voorbeelden te noemen.

Het klopt waarschijnlijk dat mijn materiaal niet voldoet om met foto-ets te werken en de prijs voor een setje gordels, daar ligt het ook niet aan. Maar zoals ik al zei/schreef; ik zoek geen excuses.

In ieder geval bedankt voor jullie commentaar en ik zal nog wel ooit eens een nieuwe poging ondernemen.

Zeg Huudo, die andere opties mag je me nu wel vertellen.;)

Nog een vraagje; gulfclk stelt me voor om de zetel te overspuiten met matte vernis om de randjes van de decals weg te werken. De achterkant van die kuipzetel is bekleed met kevlar-decal en er zit geen vernis over.
Welk effect heeft de achterzijde van zo'n stoel eigenlijk ? Is dat een mat effect of is dat zijdeglans ??

Guido
30-12-2006, 03:06
In ieder geval bedankt voor jullie commentaar en ik zal nog wel ooit eens een nieuwe poging ondernemen.

Zeg Huudo, die andere opties mag je me nu wel vertellen.;)

deuuut, verkeerd antwoord. :)
Vervang die ooit dan al maar onmiddellijk door volgende week. Ik zal u bij de eindbeoordeling buizen als je de gordels laat zoals ze nu zijn. Iemand van jou niveau - refererend naar je laatste grijze Nismo model - mag met dat soort fratsen niet meer afkomen. Of het nu met PE is of niet, verzin maar wat. ;)

Wat ik al gezien heb, gelezen heb enz. maar zelf nog nooit geprobeerd - vermits met PE gewerkt of enkel met decals heel vroeger:
- decals niet afweken, maar haarscherp uitsnijden en zo lijmen. De randen wat bijverven zodanig dat ze wat dikker liggen.
- zelfde verhaal, maar dan met lood of ander plooibaar materiaal (alu afsluitingen van wijnflessen) waar je dan daarna de decal overplaatst.
- zelfde verhaal, maar dan met tape onder de decal, opnieuw om wat extra diepte te geven. Ter hoogte van de gespen kan je dan iets dikker leggen, opdat die dan ietske hoger komen. achter de zetel laat je het materiaal gewoon verder lopen tot aan de rolkooi (wat gebruikelijk is).
Enfin, uw verbeelding is hier de limiterende factor, maar ook zonder PE kom je al een eindje op weg. Kwestie is dat de gordels dikker moeten dan een flinterdunne decal.

Aan u de keuze waar ge het beste resultaat mee kunt halen. Ik zit u te poken, enkel om wat creatieve vindingrijkheid los te weken. ;)



Nog een vraagje; gulfclk stelt me voor om de zetel te overspuiten met matte vernis om de randjes van de decals weg te werken. De achterkant van die kuipzetel is bekleed met kevlar-decal en er zit geen vernis over.
Welk effect heeft de achterzijde van zo'n stoel eigenlijk ? Is dat een mat effect of is dat zijdeglans ??

Over de zetels nog even het volgende. Die spuit ik altijd mat. De achterkant is of zijdenglans of blinkend. Beide kunnen, je eigen voorkeur primeert (zou'k zeggen). Eens de stoel gespoten, de Carbon/Kevlar decals achteraan geplaatst en al dan niet vernist, drybrush ik de matte zijden van de stoelen. Hierdoor krijg je een effect dat niet alleen leuk is, maar ook realistisch is. Bestudeer eens wat foto's van racestoelen en kijk daarbij vooral naar de kleurschakeringen die je overal ziet.

Good luck!

Loeten
30-12-2006, 12:51
Wat ik al gezien heb, gelezen heb enz. maar zelf nog nooit geprobeerd - vermits met PE gewerkt of enkel met decals heel vroeger:
- decals niet afweken, maar haarscherp uitsnijden en zo lijmen. De randen wat bijverven zodanig dat ze wat dikker liggen.
- zelfde verhaal, maar dan met lood of ander plooibaar materiaal (alu afsluitingen van wijnflessen) waar je dan daarna de decal overplaatst.
- zelfde verhaal, maar dan met tape onder de decal, opnieuw om wat extra diepte te geven. Ter hoogte van de gespen kan je dan iets dikker leggen, opdat die dan ietske hoger komen. achter de zetel laat je het materiaal gewoon verder lopen tot aan de rolkooi (wat gebruikelijk is).

Nog een mogelijkheid: pleisters (alleen de klevende delen natuurlijk)

Hoewel iemand hier al opgemerkt heeft dat ie pleisters minder goed vind. Nu jah, er zit toch een stoftextuur op, dus why not? Kijk maar eens bij mijn topics zoals HIER (http://forum.depaddock.eu/showthread.php?t=13722&page=4).

Maar als je pleisters gebruikt, is het wel wat moeilijker om de PE parts toe te voegen want alles kleeft natuurlijk...

Grtzzz enne merci voor je rolkooitips. Hij is echt goed gelukt !!

:gas:

Nismo
30-12-2006, 13:58
Ja Huudo, dan zal ik met dit model een onvoldoende hebben.:fight:
Ik heb het idee gehad om de gordels te vervangen en er eerst een strookje sparadrap er onder te plakken en daarover dan mijn decals te plaatsen om een dikker effect te krijgen. Maar na mijne decal-stock verschillende keren te hebben na gekeken, blijkt dat ik geen blauwe gordeldecals meer heb liggen.
Die tip(s) om iets onder mijn decals te plakken heb ik al eens eerder gehoord van jou, maar ja ik heb er weer TE LAAT aan gedacht.:o
Dus blijven ze er in dit geval gewoon opzitten. Wel ga ik er nog een matte vernislaag overspuiten om de randjes weg te moffelen.

Wat mis ik die zeteltjes van vroeger waar de gordels mee gegoten waren.

@ Loeten: ik gebruik het volgend om mijn gordels te verlengen, een rolletje sparadrap van GB/Carrefour.(foto) Een soort pleister op een rolletje én met structuur en laat zich goed verven, meters gordelplezier. ;)

Loeten
30-12-2006, 14:07
@ Loeten: ik gebruik het volgend om mijn gordels te verlengen, een rolletje sparadrap van GB/Carrefour.(foto) Een soort pleister op een rolletje én met structuur en laat zich goed verven, meters gordelplezier. ;)

Dit gebruik ik:

http://albums.modelbrouwers.nl/coppermine/albums/userpics/10261/Img_5976.jpg

Komt op hetzelfde neer, maar dat van jou is dunner. Allez, denk ik toch als ik even reflecteer naar de EHBO-boxen die ik op school moet aanvullen. Daar zijn die pleisters zonder gaas iets dunner dan die met gaas.

Bedankt !

Nismo
31-12-2006, 17:54
Vandaag nog eens geprofiteerd van een droog en windstil moment om de karrosserie van een tweede vernislaag te voorzien. Nu kan deze een paar dagen goed uitharden en dan zal ik eens kijken of er nog een derde laag over moet komen.

Ook het motorblokje heb ik al onderhanden genomen. Het is voorzien van een kleurtje, is gedry-brusht en een gedeelte van de stuurinrichting/ophaning is er aan samengevoegd.

De uitlaat is op sommige plaatsen voorzien van een verbrandings-effect.

Zo beste Paddockers,plekkers en lijmsnuivers,dit was het voor 2006 en ik wens jullie allemaal een plezant eindejaar en veel plekplezier voor 2007

Gulfie
31-12-2006, 20:49
Ja Nismo, uwe motor/versnellingsbak ziet er goed uit. Het dry-brushen is goed gelukt.

Uwen uitlaat is nogal hard ... ik bedoel het contrast tussen het zilver en het groen. Probeer hem eens te downtonen met smoke ... gewoon de ganse handel voorzien van enkele laagjes en je zal zien dat het er nog een stuk realistischer uitziet.

Keep it going ...

Nismo
01-01-2007, 14:45
Ja Nismo, uwe motor/versnellingsbak ziet er goed uit. Het dry-brushen is goed gelukt.

Uwen uitlaat is nogal hard ... ik bedoel het contrast tussen het zilver en het groen. Probeer hem eens te downtonen met smoke ... gewoon de ganse handel voorzien van enkele laagjes en je zal zien dat het er nog een stuk realistischer uitziet.

Keep it going ...

Door de flits komt het nogal harder over dan in werkelijkheid. Op de foto was het verbrandingseffect juist aangebracht. Het bewerken met smoke moet inderdaad nog gebeuren. ;)

Nismo
05-01-2007, 00:50
Na een paar dagen te staan uitharden, heeft deze karrosserie een derde vernislaag gekregen.

Er zijn een paar kleine foutjes in het spuitwerk geslopen, maar niets onoverkomelijk. Nadat hij voldoende is uitgehard gaan we er volgende week of zo met een fijn schuurpapiertje (3600) erover om dan zijn (hopelijk) laatste vernislaag.

Guido
05-01-2007, 00:55
Nog een 4de laag? Ziet er toch prima uit zo, niet?

Nismo
05-01-2007, 01:12
Nog een 4de laag? Ziet er toch prima uit zo, niet?

.............
.................................................. .
Er zijn een paar kleine foutjes in het spuitwerk geslopen, maar niets onoverkomelijk. Nadat hij voldoende is uitgehard gaan we er volgende week of zo met een fijn schuurpapiertje (3600) erover om dan zijn (hopelijk) laatste vernislaag.

Hij ziet er inderdaad goed uit en blinkt gelijk ne spiegel ware het niet dat er een stofje (eentje vooraan op de bumper en eentje achteraan) en een kleine loper(foto) in het spuitwerk zitten. Nu heb ik gezien dat de loper al gedeeltelijk is weggetrokken naarmate de vernis opdroogt.
Ik zal het eens goed bekijken als hij een paar dagen heeft staan drogen om dan een beslissing te nemen.
Waarschijnlijk schuur ik hem mat en glad met 3600 en dan nog een laatste laagje vernis.
Wat betreft mijn spuitwerk ben ik niet zo rap tevreden dan met MIJN racestoeltjes voorzien van gordel-decals. :p

Nismo
08-01-2007, 02:34
Nog een 4de laag? Ziet er toch prima uit zo, niet?

Nu wel. ;)

Vandaag heb ik dan besloten om de karrosserie terug glad te schuren en wel om de volgend redenen:
-Allereerst was er die kleine loper rechtsachteraan die wel gedeeltelijk was weggetrokken, maar niet genoeg.(foto 1)
-Ten tweede waren er een paar stofdeeltjes op de voor- en achterbumper waren terecht gekomen bij het aanbrengen van de derde laag.
-En ten derde en de belangrijkste reden was een oneffenheid in de lak op de motorkap.
Wat is er nu met de motorkap gebeurd:
Er zaten 2 uitstekende puntjes in de 2de vernislaag. Toen ik ze wou gladschuren ( met 3200) voor het aanbrengen van de 3de vernislaag is er bij 1 puntje een stukje lak weggesprongen, met een oneffenheid tot gevolg. Ik heb die oneffenheid proberen glad te schuren, maar dat vlekje werd alleen maar groter.(foto 2) Toch besloot ik de 3de vernislaag te spuiten in de hoop dat het niet zou opvallen. Gevolg: het viel nog steeds op.
Vandaag heb ik dan maar besloten om het hele zooitje mooi glad te schuren met 3200, het geheel te ontvetten, goed afgedroogd en droog geblazen.
Daarna ging ik naar buiten om toch met een bang hartje een 4de laag vernis te spuiten.

Op het eerste zicht was alles perfect gespoten toen ik hem weg zette om te drogen. Vanavond heb ik de karrosserie dan eens grondig gecontroleerd en wat blijkt: ALLES OK :D
Ik heb hem dan maar terug gezet zodat hij verder kan uitharden alvorens de verdere afwerking kan beginnen. (foto 3)

Nismo
11-02-2007, 23:16
Eindelijk nog eens wat tijd gehad om nog wat te modelbouwen. Daarom heb ik de body van deze kit eens verder onder handen genomen. Eerst heb ik de body behandeld met Tamiya-compound, waarna er nog een waxbeurtje aan te pas kwam.
Daarna heb ik namelijk de raamrubbers,het lipje op de achterspoiler en het gedeelte onder de voorspoiler zijdeglans-zwart geverfd. Ook de panellines heb ik zwart gemaakt.
Op foto 3 zie je een foutje in de lak :eek: waarvan ik niet weet hoe het er is ingekomen, al denk ik dat ik wat te hard met de Tamiya-compound heb gewreven. Zullen we later wel proberen op te lossen

Tot zover deze kleine update. ;)

Flame
12-02-2007, 00:11
Ziet er prachtig uit amaii:applaus:goe bezig maateke

Wild Goose
12-02-2007, 09:00
En blinken dat het model doet :gas:

Nismo
20-03-2007, 01:53
Nog een topic dat ik heb terug gevonden.
Het word eens tijd dat deze kit verder wordt afgewerkt. Vandaag heb ik de spiegeltjes maar eens onderhanden genomen; eerst mooi glad geschuurd, ontvet en daarna een laagje primer erover gespoten. Een paar uur later heb ik dan de eerste laklaag gespoten. Morgen nog een laagje en dan kan er weldra de decalletjes op aangebracht worden om ze daarna af te werken met een paar laagjes vernis.

Nismo
26-03-2007, 14:07
De decals werden op de spiegeltjes aangebracht evenals de eerste vernislaag.

Tot zover deze zéér kleine update;)

Guido
26-03-2007, 16:15
Deze update is inderdaad zeer klein, maar desalnieteplus, euhrm, desalnietemin, zien ze er toch goed uit. :D

Flame
26-03-2007, 16:36
Mooi geplakt mooi gelakt:applaus:

timo
29-03-2007, 10:26
zo mooi ik zou hier nooit het geduld voor hebben:crazy:

Nismo
05-04-2007, 22:38
Ik ging vandaag mijne verlof eens nuttig gebruiken, daarom heb ik aan deze kit weer wat verder gewerkt.
Ik ging de ramen afplakken met de afplakmalletjes die op maat gesneden in de doos zitten. Tevens ging "den deze" weer eens iets nieuws uitproberen door het zwarte gedeelte te spuiten met de spuitbus(TS-29 zijdeglans-zwart), daar waar ik vroeger na het afplakken het zwarte gedeelte gewoon met penseel de x-18 (zijdeglans-zwart) aanbracht.
Ikke heb dan de ramen eerst afgeplakt zoals het zou moeten en daarna heb ik de andere kant van de ramen afgeplakt met afplaktape van Tesa.
Nadat ik de ramen had voorzien van 2 dunne lagen zijdeglans-zwart en een paar uren droogtijd, ging ik mijn spuitwerk eens controleren. Jawadde, met wat ik daar te zien kreeg, zakte de moed in mijn schoenen.:frusty: De zwarte verf was gewoon onder die afplaktape van Tesa gelopen, ondanks ik deze zéér goed had aangedrukt.:eek: :( Die gebruik ik dus NOOIT meer voor modelbouw. Mij vangen ze daar gene 2de keer mee.
Ik heb diene tape dan maar vewijderd zodat ik kon zien wat de schade was. Er was redelijk wat verf onderin gekropen maar met behulp van wat airbrushcleaner van Revell heb ik de ramen toch nog proper gekregen. Oef !!!
Daarna heb ik dan die maskingtape van tamiya ook maar verwijderd om te zien hoe het spuitwerk daar gelukt was. De 2 kleine zijraampjes moesten langs de buitenzijde worden geverfd en bij 1 van de raampjes is het mislukt, ook omdat dit van het gietraam afbrak tijdens het poetsen en ik het op één of andere manier toch moest vasthouden zit er een vingerafdruk in de verf. Ik laat nu de boel maar drogen tot morgen of zo en dan zie ik wel hoe het probleem kan opgelost worden.
De andere ramen moesten langs de binnenkant worden geverfd en daar moet ik hier en daar wat bijstippen en langs de binnenkant valt dat niet op.

Tot zover mijn geknoei van vandaag, volgende keer verf ik mijn ramen terug op de ouderwetse manier.;)

Guido
05-04-2007, 23:01
Da's wel sneu natuurlijk. Hopelijk komt het nog goed.

Gulfie
06-04-2007, 05:42
Nismo, Nismo, Nismo toch!

Probeer dit eens volgende keer ...

Kleef inderdaad het spuitmasker aan de binnenzijde, kleef tesa carrosserietape aan de buitenzijde en druk hem goed aan zodat de boorden ook bedekt zijn. Ik spuit dan de raamboorden altijd met verdunde matt zwarte enemal verf met de airbrush. Dit kan je erg dun spuiten en je krijgt geen lakophoping aan de rand.

Doordat de enemal zeer zeer snel droog is als je hem in meerdere dunne lagen aanbrengt (30 seconden droogtijd per laag) kan hij ook niet achter de tape trekken.

Misschien eens iets om te proberen ...

Trouwens, dat airbrush cleaner geen ramen aantast wist ik niet. Goede tip!

Loeten
06-04-2007, 07:07
Met die Tesa tape heb ik nog nooit problemen gehad. Of toch niet van deze aard... Toch neem ik de Tamiya voor sinds ik die ken...

Jij lijkt de laatste tijd wel Murphy aan te trekken he Nismo? Allez, laat ons hopen dat je hem kan buitenjagen richting Nederland of zo...

HAve fun met je verlof, doe ik ook :p :+

Nismo
06-04-2007, 11:07
@ Gulfie; Niks Tesa en aanverwanten, ik gebruik de volgende keer terug die van Tamiya.

@ Loeten; Ik heb soms het gevoel dat deze kit behekst is.

Ik ga namiddag alles eens controleren en terug in orde brengen.

Nismo
06-04-2007, 23:41
.................................................. .....

@ Loeten; Ik heb soms het gevoel dat deze kit behekst is.

.................................................

Vandaag heb ik de ramen eens grondig gecontroleerd en stel vast dat het al bij al nog meevalt.
Eerst het linkerzijruitje; deze was het die van het gietraam was losgekomen en waar mijn vingerafdruk in de verf stond. Ik heb deze dan helemaal proper gemaakt met airbrushcleaner en ging ze ongeverfd in de karrosserie plaatsen.
Geloof het of niet, maar daar liep het mis:frusty:, bij het passen spring er een stukje lak van de karrosserie weg omdat het raampje niet goed paste, het liet zich niet op zijn plaats klikken. (foto1) Ik heb dan maar het bovenste lipje weggesneden en nu paste het raampje wel. Nadat ik het had vastgelijmd, heb ik de rand dan maar met het penseel en de losse hand zijdeglanszwart (x-18 geverfd. Ook de lakschade werd enigszins weggewerkt(foto2)
Dan het rechterzijruitje; dit was wel goed gespoten en kon dus zo op zijn plaats gemonteerd worden. Lap, ook hier ging het mis bij het passen. Ook al was ik zo voorzichtig mogelijk, dit raampje paste ook niet en er ontstond een barstje :( (foto4) Het raampje werd dan ook ontdaan van het bovenste lipje en werd zo vastgelijmd. De vraag was hoe ik die barst enigszins kon cammoufleren. Bij de opvolger van dit model moeten die kleine zijruitjes met smoke behandelt worden, dus dacht ik ze bij dit model ook te verdonkeren. Ik heb ooit een smoke-decal- blaadje van Aoshima kunnen vastkrijgen en ik ging dit eens proberen. Na 2 malletjes te hebben gemaakt en zo 2 decalletjes te hebben uitgesneden heb ik ze probleemloos lang de binnenkant kunnen aanbrengen. (foto3+5) Ik ben er nog niet uit of ik het zo ga laten, misschien dat ik de decals terug verwijder en de ruitjes alsnog met smoke ga verdonkeren of dat ik ze gewoon doorzichtig ga maken. Tijdens al dat gepruts is er ook nog eens verf losgekomen en heb ik dit ruitje dan ook maar met de losse hand, penseel en x-18 afgewerkt.

Nismo
06-04-2007, 23:56
Na een halve namiddag liggen vloeken en :fight: met die zijruitjes zijn er ook dingen die iets vlotter gingen.
De achterruit moest alleen wat worden bijgestipt aan de binnenkant en kon daarna geplaatst worden. Voorzichtig wou ik ze op haar plaats klikken maar het bovenste lipje werkte niet mee. Niks forceren dacht ik en verwijderde dat bovenste lipje. Als ze er niet wil inklikken dan lijmen we ze maar op haar plaats. Omdat de achterruit aan de bovenkant slecht aansloot heb ik ze met een zelfgemaakt lipje aan de binnenzijde aan het dak vastgelijmd en zit ze nu mooi op haar plaats. (foto1) OEF
De voorruit met de zijruiten moet aan de binnenkant worden bijgeverfd omdat het gespoten gedeelte hier en daar wat doorschijnt. Bij een dry-fit kwam ik tot de conclusie dat ze ook niet al te best past en heb ik ze maar opzij gelegd tot morgen of zo.
Dan ben ik maar begonnen aan de achterlichten, ik heb ze van een eerste laagje clear-red en clear-orange voorzien. De achtergrond van de achterlichten moest normaal met chrome-silver worden geverfd, maar ik heb ze bekeed met BMF, wat toch een beter effect geeft. (foto2)

De zwarte vlekken die je in de voorgaande reeks foto's ziet, zijn intussen al verwijderd.

Tot zover deze update van dit behekste model;)

Loeten
07-04-2007, 08:39
Der moet daar inderdaad een heks aan dat model gezeten hebben... Zo'n werk en iedere keer loopt wat mis. Op de foto's kun je er weinig van zien, maar het is iets dat je weet natuurlijk.

Misschien tijdens het bouwen wat knoflook om je nek hangen? Nu ja, das voor vampieren zeker... :+

Nismo
05-05-2007, 23:55
Voilà, ook dit model heb ik nog eens onder handen genomen. De achterlichten zijn gemonteerd alsook de snelkoppeling om te tanken.
De combinatie voor- en zijruiten werd eveneens gemonteerd samen met de ruitenwisser. Het geheel paste niet goed en om de ramen niet te verkloten met één of andere lijm, heb ik me 2-componentenlijm aangeschaft en ze daarmee vastgelijmd.
De zonneband werd inmiddels ook al aangebracht evenals de reclame op de achterruit.
Ook het sleepoog aan de voorzijde werd geplaatst en geschilderd.
De karrosserie is nu volledig klaar op de spiegeltjes na, deze worden pas gemonteerd als het geheel helemaal in elkaar staat om beschadiging te voorkomen.

Dat was het voor deze korte update.;)

scoobyfreak
06-05-2007, 21:57
Wat een ongeluk zeg bij dit model :(

Nismo
19-08-2007, 22:32
Héhé, deze heb ik eindelijk teruggevonden:o

Ik ben van plan om deze toch stillekes aan af te werken, hopelijk tegen KMK (dan heb ik een model meer mee;) )
Tijdens het spuiten van de achterdiffuser (tijdje geleden)is het sleepoog afgebroken, dus werd het tijd om er eens een nieuw op te scratchen.
Ik ga hier gene uitleg bij geven, de foto's spreken voor zich.

Zonder sleepoog:
http://forum.depaddock.eu/attachment.php?attachmentid=7307&stc=1&d=1187558815

Met sleepoog:
http://forum.depaddock.eu/attachment.php?attachmentid=7308&stc=1&d=1187558816

Eens kijken of alles past:
http://forum.depaddock.eu/attachment.php?attachmentid=7309&stc=1&d=1187558816

Sleepoog geverfd:
http://forum.depaddock.eu/attachment.php?attachmentid=7310&stc=1&d=1187558816

Tot zover deze kleine update ;)

Flame
19-08-2007, 23:06
Ziet er knap uit;)

Nismo
31-12-2007, 02:00
Ik ben eens op blz 4 moeten gaan kijken om deze thread terug te vinden:o

Ondertussen heb ik deze kit maar eens terug bij de hand genomen. Het is de bedoeling dat deze eindelijk eens gaat af geraken, samen met de Ripcurl-Subaru.( staat ook op blz 4)
Maar eerst deze afwerken.;)

Zoals bekend was er bij het plaatsen van een zijraampje een stukje lak weggesprongen. Ik had het al wat bijgestipt, maar voldeed nog niet.
Ik heb nu de juiste kleur proberen te mengen en heb de verf in het putteke laten lopen. Na 2 laagjes verf goed laten uitharden ziet het er zo uit:

http://forum.depaddock.eu/attachment.php?attachmentid=8679&stc=1&d=1199059247

Nadat de verf was uitgehard, heb ik met Tamiya-compound de vlek wat gladder gemaakt en ziet het er zo uit:

http://forum.depaddock.eu/attachment.php?attachmentid=8680&stc=1&d=1199059247

Ik heb nu ook wat vernis op dit plekje gedaan en morgen of zo, ga ik daar ook nog eens met compound over om het geheel gelijk en glad te krijgen.


Dit zal wel de laatste update van 2007 zijn zeker :bye:

en bij deze wens ik alle Paddockers een gelukkig 2008 :champagne:

Guido
31-12-2007, 16:37
Dit zal wel de laatste update van 2007 zijn zeker :bye:

en bij deze wens ik alle Paddockers een gelukkig 2008 :champagne:

Dat had ge al eens eerder gezegd, denk ik... :D :champagne:

Nismo
14-12-2008, 22:20
Het is ondertussen al bijna een jaar geleden dat ik nog aan deze kit gewerkt heb, dus eindelijk heb ik het besluit genomen om eerst dit model af te werken alvorens er een nieuwe doos wordt open gedaan.
Verwacht nu geen spectaculaire dingen zoals embossingpowder, pe-gordels en dergelijke zoals dat bij mijn laatste kits wel het geval is, aan dit model ga ik gewoon verder waar ik gebleven was. Als ik hier nu nog dingen moet gaan veranderen, dan geraakt hij binnen dit en 10 jaar nog niet af. ;)
Deze update stelt nog niet zoveel voor, maar er zijn toch een aantal onderdelen geverfd en op hun plaats gelijmd.
Als eerste kwamen er een aantal "doosjes" bij in het interieurgedeelte.

http://forum.depaddock.eu/attachment.php?attachmentid=11947&stc=1&d=1229285801

De zetel werd ook al op zijn plaats gelijmd, evenals de brandblusser die eerst zijn kleurke kreeg.

http://forum.depaddock.eu/attachment.php?attachmentid=11948&stc=1&d=1229285635

Aan de rolkooi heb ik de beschermingskussens mat-zwart geverfd. Ook het automatische kriksysteem achteraan kreeg al een kleurtje en moet verder afgewerkt worden, terwijl die van vooraan nog moet gemonteerd en geverfd worden.

http://forum.depaddock.eu/attachment.php?attachmentid=11949&stc=1&d=1229285635

Tot zover deze korte update.;)

Nismo
22-09-2009, 21:50
Kuch kuch, amai, wat een hoop stof ligt er al op dit topic. Op pagina 4 heb ik hem terug gevonden.

Waarom ik deze vanonder het stof heb gehaald? Heel simpel, er is zowaar een update. Geen grote, maar toch.

Vorig weekend, op de beurs van KMK, heb ik wat tijd gehad om wat verder te werken aan deze bijna "oldtimer"

Allereerst heb ik de voorste veerpoten geschilderd en aan de ophanging gemonteerd;

http://www.depaddock.eu/forum/attachment.php?attachmentid=14951&stc=1&d=1253648745

Verder werd de combinatie motorblok-ophanging dan in het chassis gelijmd;

http://www.depaddock.eu/forum/attachment.php?attachmentid=14952&stc=1&d=1253648749

Vervolgens werd ook de uitlaat gemonteerd.

http://www.depaddock.eu/forum/attachment.php?attachmentid=14953&stc=1&d=1253648749

En tenslotte werd er nog een afschermkap over de uitlaat geplaatst;

http://www.depaddock.eu/forum/attachment.php?attachmentid=14954&stc=1&d=1253648749

Nu er nog voor zorgen dat de volgende updates geen 9 maanden op zich laten wachten. :confused: ;)

Guido
23-09-2009, 09:03
Hij is bijna af!!

Doc
23-09-2009, 19:09
Hij is bijna af!!

Yep, we beginnen de maanden af te tellen.:D:D:D:D

In ieder geval vind ik het een mooie wagen worden. :applaus::applaus:

Nismo
16-12-2010, 21:01
Yep, we beginnen de maanden af te tellen.:D:D:D:D

.........................................

Zeg maar gerust jaren.:p

Om de feeling terug in de vingers te krijgen, heb ik besloten om deze eerst eens gaan af te werken. Ondertussen heb ik wel moeten zoeken tot blz 6 om deze thread te vinden.

Eerst een paar foto's van wat vorig jaar al gedaan werd, namelijk enkele onderdelen in zijdeglans zwart gespoten.

http://www.depaddock.eu/forum/attachment.php?attachmentid=20264&stc=1&d=1292525801

Dan werd het stuurtje in het midden afgeplakt met van dat vloeibaar afplakspul, daarna volgde een spuitbeurt met de Tenco-spuitbus.

http://www.depaddock.eu/forum/attachment.php?attachmentid=20265&stc=1&d=1292525816

Het stuurtje werd verder afgewerkt en aan het dashboard bevestigd.

http://www.depaddock.eu/forum/attachment.php?attachmentid=20266&stc=1&d=1292525816

Zo, dit is klaar voor montage op de rolkooi.

Nismo
16-12-2010, 21:08
Dan werden de voorste remschijven onderhanden genomen. Deze werden ooit eens gespoten met een metalcolor van Modelmaster. Deze werden nu opgepoetst om de metaalglans te verkrijgen, daarna werd de remklauw en het midden elk van hun kleurtje voorzien en lichtjes gedry-brushed. Eenmaal dit werkje gedaan, werden de remschijven aan de ophanging gemonteerd.

Links;

http://www.depaddock.eu/forum/attachment.php?attachmentid=20267&stc=1&d=1292526434

Rechts;

http://www.depaddock.eu/forum/attachment.php?attachmentid=20268&stc=1&d=1292526434

Ook de pedalen werden geschilderd en op hun plaats gelijmd.

http://www.depaddock.eu/forum/attachment.php?attachmentid=20269&stc=1&d=1292526434

Nismo
16-12-2010, 22:05
Nadat de bandendecals een laagje matte vernis hadden gekregen, werden de voorwielen gemonteerd.
Links;

http://www.depaddock.eu/forum/attachment.php?attachmentid=20270&stc=1&d=1292529438

Rechts;

http://www.depaddock.eu/forum/attachment.php?attachmentid=20271&stc=1&d=1292529454

De wielmoeren verschillen van kleur, rood voor rechts en blauw voor links.

Nu, de velgen waren al een beetje vuil gemaakt tussen de spaken, maar aangezien dit model toch gene topper is, heb ik nog wat geoefend met ze nog wat vuiler te maken. Mat-zwarte verf werd zeer fel verdund en zo over de velg en decals uitgesmeerd. Met een vod werd het overtollige aan verf weggeveegd met dit als resultaat;

http://www.depaddock.eu/forum/attachment.php?attachmentid=20272&stc=1&d=1292529454

http://www.depaddock.eu/forum/attachment.php?attachmentid=20273&stc=1&d=1292529454

Het heeft wel iets, daarom werden de achterbanden ook nog wat vuiler gemaakt.

http://www.depaddock.eu/forum/attachment.php?attachmentid=20274&stc=1&d=1292529454

Voilà, tot binnenkort.;)

Nismo
03-01-2011, 00:23
Allé, 2 januari en ik heb al bijna evenveel aan modelbouw gedaan als vorig jaar.
Vanmiddag even aan deze "youngtimer" verder gewerkt.

Wat is er gebeurt? Wel, eerst werden de pneumatische kriks vooraan aan de rolkooi bevestigd.

http://www.depaddock.eu/forum/attachment.php?attachmentid=20590&stc=1&d=1294006720

Daarna werd de rolkooi en het chassis met elkaar verbonden met wat lijm.

http://www.depaddock.eu/forum/attachment.php?attachmentid=20591&stc=1&d=1294006736

Omdat ik niet van plan was om dingen opnieuw te doen, bleven de gordeldecals hangen in de zetel en werden ze achteraan verlengd tot aan de rolkooi.

http://www.depaddock.eu/forum/attachment.php?attachmentid=20592&stc=1&d=1294006736

Nismo
03-01-2011, 00:30
Daarna werd het dashboard, dat al een tijdje klaar was, aan de rolkooi bevestigd.

http://www.depaddock.eu/forum/attachment.php?attachmentid=20593&stc=1&d=1294007064

Vanuit een andere hoek;

http://www.depaddock.eu/forum/attachment.php?attachmentid=20594&stc=1&d=1294007080

http://www.depaddock.eu/forum/attachment.php?attachmentid=20595&stc=1&d=1294007080

Daarna werden de deurpanelen op hun plaats gelijmd.

http://www.depaddock.eu/forum/attachment.php?attachmentid=20596&stc=1&d=1294007080

http://www.depaddock.eu/forum/attachment.php?attachmentid=20597&stc=1&d=1294007080

Het interieurgedeelte is nu ook klaar, oef.
Nu moet de gehele achterophanging in elkaar geknutseld worden, maar dat is voor binnenkort.;)

Nismo
10-01-2011, 20:17
...........................................


Nu moet de gehele achterophanging in elkaar geknutseld worden, maar dat is voor binnenkort.;)

En dat binnenkort was gisteren.
De achterbrug werd eerst onderhanden genomen, de rubbers van de assen werden mat geverfd en de cardanas werd wat geweatherd. Ook het deksel achteraan werd geverfd en wat vervuild.

http://www.depaddock.eu/forum/attachment.php?attachmentid=20672&stc=1&d=1294682888

Enkele onderdelen klaar voor montage;

http://www.depaddock.eu/forum/attachment.php?attachmentid=20673&stc=1&d=1294682888

Na montage ziet dat er zo uit;

http://www.depaddock.eu/forum/attachment.php?attachmentid=20674&stc=1&d=1294682888

http://www.depaddock.eu/forum/attachment.php?attachmentid=20675&stc=1&d=1294682888

http://www.depaddock.eu/forum/attachment.php?attachmentid=20676&stc=1&d=1294682888

Nismo
10-01-2011, 20:25
Nog enkele onderdelen werden toegevoegd;

http://www.depaddock.eu/forum/attachment.php?attachmentid=20680&stc=1&d=1294683514

http://www.depaddock.eu/forum/attachment.php?attachmentid=20681&stc=1&d=1294683530

http://www.depaddock.eu/forum/attachment.php?attachmentid=20682&stc=1&d=1294683530

Enkele onderdelen moeten nu nog geschilderd en geweatherd worden waaronder de veerpoten. Daarna kunnen deze en de remschijven op hun plaats gelijmd worden waardoor de achterbrug dan klaar is.
Maar dat is voor volgende keer.;)

Ferrari rules
10-01-2011, 21:04
ziet er goed uit!

Nismo
17-01-2011, 00:37
Dzeejes, dat gaat hier nogal vooruit, na een 6-tal jaar heb ik eindelijk de juiste versnelling gevonden. Ik moet oppassen of hij is af zonder dat ik het weet.:p

Aan de achterbrug zijn nog enkele onderdelen van hun kleurtje voorzien en nog wat gedrybrushed;

http://www.depaddock.eu/forum/attachment.php?attachmentid=20774&stc=1&d=1295217344

Ook de stabilisatorstang kreeg een plaatsje;

http://www.depaddock.eu/forum/attachment.php?attachmentid=20775&stc=1&d=1295217359

Ook de achterste veerpoten zijn ingekleurd:

http://www.depaddock.eu/forum/attachment.php?attachmentid=20776&stc=1&d=1295217359

Nismo
17-01-2011, 00:46
De veerpoten en de remschijven, die ondertussen ook gereed waren, werden op de achterbrug bevestigd met behulp van wat lijm. Dan werd de gehele achterbrug met ophanging op zijn plaats bevestigd.

http://www.depaddock.eu/forum/attachment.php?attachmentid=20777&stc=1&d=1295217511

http://www.depaddock.eu/forum/attachment.php?attachmentid=20778&stc=1&d=1295217527

De achterwielen mochten op hun beurt dan ook gemonteerd worden.

http://www.depaddock.eu/forum/attachment.php?attachmentid=20779&stc=1&d=1295217527

Daarna werd het chassis op zijn wielen geplaatst. Waar iedereen altijd een beetje bang voor heeft, gebeurt gelukkig niet; hij wiebelt niet en staat met de 4 wielen mooi op de grond. Oef.

http://www.depaddock.eu/forum/attachment.php?attachmentid=20780&stc=1&d=1295217527

Daarna werd het tijd om chassis en carrosserie met elkaar defintief te verenigen. Wel nadat ik eerst de ramen aan de binnenkant had gepoetst.

http://www.depaddock.eu/forum/attachment.php?attachmentid=20781&stc=1&d=1295217527

Nismo
17-01-2011, 01:06
Lap, daar hebt ge het al, hij is bijna af.:D

Wat moet er nog gebeuren? Hieronder zien jullie de onderdelen die er nog op moeten komen;
Links de voorspoiler, in het midden de spiegels en rechts de diffuser.

http://www.depaddock.eu/forum/attachment.php?attachmentid=20782&stc=1&d=1295218144

Volgens plan moest de diffuser er op komen vooraleer het chassis en de carrosserie inelkaar gezet werd. Maar dan zag ik niet of het chassis wel op de juiste manier in de lipjes van de carrosserie kwam te zitten.

Ondertussen hangen zowel de voorspoiler als de diffuser op hun plaats.
Vooral de voorspoiler wou niet echt meewerken.
Hier staat alles nu te drogen.

http://www.depaddock.eu/forum/attachment.php?attachmentid=20783&stc=1&d=1295218425

http://www.depaddock.eu/forum/attachment.php?attachmentid=20784&stc=1&d=1295218425

Volgende werkzaamheden staan nog op het programma:
-Drybrushen van voorspoiler en diffuser
-poetsen van het model
-aanbrengen van de spiegeltjes
-eindfoto's maken
-misschien nog een steuntje scratchen zoals te zien op de foto (rood omlijnd)

http://www.depaddock.eu/forum/attachment.php?attachmentid=20785&stc=1&d=1295219090

Ferrari rules
17-01-2011, 09:44
Ziet er al zeer goed uit:eek: Dat steuntje zou inderdaad een mooie toevoeging zijn...

Diccy
17-01-2011, 16:12
De veerpoten en de remschijven werden op de achterbrug bevestigd met behulp van wat lijm.

Hmmm, wat een interessante manier :p:frusty:

Maar ondanks enkele tegenslagen (en een lange bouwtijd) toch een zeer realistisch ogend model geworden:applaus:

Loeten
17-01-2011, 21:48
Op naar de laatste meters !! Super dat ie afgebouwd zal geraken !!

Doc
18-01-2011, 07:14
Het einde komt zo stilaan in zicht. Dat noem ik volharden.

Ik ben benieuwd wie nu het langslopende project gaat hebben?

The creative explorer
18-01-2011, 13:41
Knap modelleke zo,

het enige wat mij wat stoort is dat bij de achterwielen, de groeven van de remschijven verkeerd om staan. ze moeten van de klauw naar buiten toe bewegen, nu heb je dat ze naar binnen toe bewegen.

In het echt zou dat betekenen dat de groeven volgestouwd worden met remstof.

Loixrallyfan
18-01-2011, 15:21
Ziet er zeer mooi uit Johny.:applaus:
En nu doorbijten hé. Dat we nog eens een afgewerkt modelleke van u mogen zien. Maar dat komt hier dik in orde.

vinnie
18-01-2011, 18:05
Alweer een mooie update Johny.:applaus:

En nu tot aan de finish.:champagne::champagne:

Nismo
19-01-2011, 02:54
Knap modelleke zo,

het enige wat mij wat stoort is dat bij de achterwielen, de groeven van de remschijven verkeerd om staan. ze moeten van de klauw naar buiten toe bewegen, nu heb je dat ze naar binnen toe bewegen.

In het echt zou dat betekenen dat de groeven volgestouwd worden met remstof.

Bij de voorwielen staan ze ook zo en volgens de gegevens die ik heb over deze wagen staan ze zo goed.

Bij de R34 GT-R V-spec II Z-tune staan ze ook zo;

http://www.depaddock.eu/forum/attachment.php?attachmentid=20796&stc=1&d=1295398400

http://www.depaddock.eu/forum/attachment.php?attachmentid=20797&stc=1&d=1295398400

Trouwens, er zijn racewagens genoeg waar de remschijven op dezelfde manier gemonteerd zijn. En dan spreken we van de jaren '98-'99

scoobyfreak
19-01-2011, 20:52
Trouwens, er zijn racewagens genoeg waar de remschijven op dezelfde manier gemonteerd zijn. En dan spreken we van de jaren '98-'99Van de meeste rallyauto's staan de klauwen ook naar vanbinnen.

Zal wel een reden hebben, Mischien voor extra koeling ofzo.

Tof dat de skyline toch nog af zal geraken!! Weer een stapje dichter om aan de ripcurl subaru te beginnen... :eek:

TvD
19-01-2011, 21:23
....Weer een stapje dichter om aan de ripcurl subaru te beginnen... :eek:

Ik wilde er niet over beginnen...:champagne: ;)

Nismo
20-01-2011, 01:22
Ziet er al zeer goed uit:eek: Dat steuntje zou inderdaad een mooie toevoeging zijn...

Inderdaad, ik had nog wat styrene ronde profielen liggen met een niet al te grootte dikte, dus dat kon perfect dienen.

Zo, mijne camera is gemaakt, dus even een close-up foto gemaakt van het onderdeel zoals het te zien is op de doos:

http://www.depaddock.eu/forum/attachment.php?attachmentid=20800&stc=1&d=1295478854

En na een half uurtje knutselen is dit het resultaat;

http://www.depaddock.eu/forum/attachment.php?attachmentid=20801&stc=1&d=1295478862

http://www.depaddock.eu/forum/attachment.php?attachmentid=20802&stc=1&d=1295478862

Dat moet nog even verder afgewerkt worden, daarna een kleurtje erover en klaar is............. de Skyline dan bijna.

Ik zal hem vrijdag meebrengen voor de nieuwsgierigen onder jullie.;)

En wat die Ripcurl betreft, begin er niet over hé mannen.:p
Nee, alle gekheid op een stokje, het is inderdaad de bedoeling om ook deze verder af te gaan werken, zoals hier bij de Calsonic.

The creative explorer
20-01-2011, 10:28
Bij de voorwielen staan ze ook zo en volgens de gegevens die ik heb over deze wagen staan ze zo goed.

Bij de R34 GT-R V-spec II Z-tune staan ze ook zo;

Trouwens, er zijn racewagens genoeg waar de remschijven op dezelfde manier gemonteerd zijn. En dan spreken we van de jaren '98-'99

Het zal dan zo zijn, de logica is me alleen volkomen onduidelijk.

Nismo
21-01-2011, 13:36
Knap modelleke zo,

het enige wat mij wat stoort is dat bij de achterwielen, de groeven van de remschijven verkeerd om staan. ze moeten van de klauw naar buiten toe bewegen, nu heb je dat ze naar binnen toe bewegen.

In het echt zou dat betekenen dat de groeven volgestouwd worden met remstof.

Awel Erik, je moest eens weten hoe dicht dat je bij de waarheid zit.

Ik ben vandaag mijn licht eens gaan opsteken bij Jo Jamers, baas van First Motorsport (http://www.firstmotorsport.be/nl/index.php) en dit was zijne uitleg:
De groeven dienen om het remstof tussen de remklauwen uit te halen, en voor niks anders. Staan de groeven anders, dan zijn de schijven verkeerd gemonteer, links en rechts zijn dan verwisseld.

Dus heeft Tamiya zijn huiswerk wat mijn model betreft goed gemaakt en staan de remschuiven dan ook zoals het hoort.

The creative explorer
21-01-2011, 16:27
Dat klopt, vandaar ook mijn post.

Zoals Jo dat zegt, klopt het ook, maar dit is dan weer in tegenstelling met Tamiya.

Ga maar na; de wet van middelpuntvliedende kracht is hier van toepassing, als iets ronddraait, wil het naar buiten toe bewegen.

Als je bovenstaande theorie gebruikt met een remschijf, dan betekent het dat de remstof vanaf de naaf, naar de buitenkant wil bewegen.
Tot zover klopt het allemaal met elkaar.

Het probleem zit hem nu in de groeven, als de groeven recht vanaf de naaf naar buiten toe lopen, dan is het multidirectionaal en kan de remschijf aan beide kanten gebruikt worden
Anders wordt het met gebogen groeven.

Als ik mijn logica gebruik en de wet van middelpunt vliedende kracht, dan zou een groef die begint bij de naaf, naar de richting van de achterkant van de auto moeten bewegen.
Dit zodat de remstof die op de remschoen zit, opgevangen wordt door de groef en naar buiten toe wordt getransporteerd.

Zou de groef naar voren bewegen, zoals tamiya dat bij deze Nissan gebruikt, dan komt de remschoen aan de buitenkant van de remschijf voor het eerst in contact met de groef, waarna de remstof wordt tegengehouden en naar binnen toe wordt gedrukt.


Let wel; ik probeer hier niet te zanniken, maar ik vind het een interessante discussie.

Nismo
21-01-2011, 19:48
.............................


Let wel; ik probeer hier niet te zanniken, maar ik vind het een interessante discussie.

Ik ook, daarom ook dat ik eens verder ben gaan informeren, en ditmaal niet op het net. Het is mij ook al opgevallen dat het bij sommige modellen anders is, maar heb daar eigenlijk nooit verder bij stilgestaan.

Sennake
21-01-2011, 20:09
..., maar heb daar eigenlijk nooit verder bij stilgestaan.

Wat raar is, want als er nu iets is wat dient om stil te staan zijn het wel remmen! ;)

The creative explorer
21-01-2011, 20:32
Des te meer ik zoek op het internet, de meer ik ervan overtuigd begin te raken dat het geen bal uitmaakt hoe ze op de auto zitten.
Pak je een Audi S3 race, dan zitten ze naar achteren gebogen, pak je een Aston Martin DBS, dan zitten ze naar voren en ga zo maar door. Ik heb het idee, dat het meer een persoonlijke voorkeur is en het geen zak uitmaakt hoe ze erop zitten.


Maar ik kwam wel dit tegen:
http://993c4s.com/wp-content/uploads/2008/10/6_wheel_porsche_928.jpg

Nismo
31-01-2011, 00:25
Normaal gezien wou ik dit model afbouwen en de eindfoto's laten zien, maar eerst toch nog even een laatste update van hetgeen ik vandaag nog gedaan heb.

De voorspoiler en de diffuser werden nog wat gedrybrushed;

http://www.depaddock.eu/forum/attachment.php?attachmentid=20923&stc=1&d=1296425958

http://www.depaddock.eu/forum/attachment.php?attachmentid=20924&stc=1&d=1296425973

De steuntjes aan de zijkant werden aluminium geverfd. Dan werd de carrosserie gepoetst met wax en werd ze daarna op bepaalde plaatsen wat smerig gemaakt met behulp van de alom gekende sminkdoosjes van Tamiya.
Net achter de voorwielen:

http://www.depaddock.eu/forum/attachment.php?attachmentid=20925&stc=1&d=1296425973

Ter hoogte van de uitlaten;

http://www.depaddock.eu/forum/attachment.php?attachmentid=20926&stc=1&d=1296425973

Ook vuil gemaakt achter de achterwielen en de roosters op de motorkap. Dit zal wel opvallen als je de eindfoto's ziet.

Nismo
31-01-2011, 00:38
Normaal zou hij nu af moeten zijn, ware het niet dat Gery (Big Attack) me vroeg of ik de details in de grille ook ging namaken. Het betreft die 2 aluminium uitsteeksel waarvan ik vermoed dat het aansluitingen zijn voor perslucht.

Close-up van de doos;

http://www.depaddock.eu/forum/attachment.php?attachmentid=20927&stc=1&d=1296426360

Effen neuzen in de mish-mashdoos, 2 gaatjes boren en hopla;

http://www.depaddock.eu/forum/attachment.php?attachmentid=20928&stc=1&d=1296426360

Toen werd het tijd om de laatste 2 onderdelen op hun plaats te lijmen: nml de spiegeltjes;

http://www.depaddock.eu/forum/attachment.php?attachmentid=20929&stc=1&d=1296426360

Ook de eindfoto's werden nog buiten gemaakt, maar het merendeel is mislukt, maar troost jullie, hier zijn een paar opwarmertjes;

http://www.depaddock.eu/forum/attachment.php?attachmentid=20930&stc=1&d=1296426360

http://www.depaddock.eu/forum/attachment.php?attachmentid=20931&stc=1&d=1296426360

Binnenkort hoop ik betere eindfoto's te laten zien in mijn galerij.;)

Eindelijk af, nu een volgend project afwerken.;)

Nismo
02-02-2011, 13:20
................................

Binnenkort hoop ik betere eindfoto's te laten zien in mijn galerij.;)

.................................................. ...............

De foto's staan in mijn galerij. klikkerdeklik (http://www.depaddock.eu/forum/showthread.php?p=265609#post265609)