View Full Version : Welk(e) team(s) durft (of durven) een loopje te nemen met de regels?...
Regen in de woestijn ;)
Wat te denken van Monaco, inhalen kan daar bijna niet. Tankje vol en vanaf P11 iedereen voor je naar binnen zien gaan voor een pitstop. ;)
Tja, dan het vleugeltje van Ferrari, we zijn weer vertrokken voor debat tussen de Ferrari fans en de niet-Ferrari fans :D "Flexing wings" is al enkele jaren verboden door de FIA. Daarvoor zijn destijds aparte testen en controles ontwikkeld. Nadeel is dat testen plaatsvinden als de wagen stilstaat.
Een vleugel(element) mag een x-aantal millimeters doorbuigen onder een bepaalde statische belasting. Daar voldoet die Ferrari-velugel op dit moment perfekt aan........echter in een rijdende toestand buigt die vleugel verder door dan het vooraf vastgestelde aantal millimeters.
The major bone of contention relates to the belief that the rear wings of some teams have been designed to only just pass the FIA tests and could flex elsewhere in areas that are not tested.
This would in theory make the rear wings fully compliant with the regulations as they are written, even if they are against them in spirit.
www.autosport.com
Wat hebben we toch maar een ruzie-achtige start van het seizoen tussen de diverse teams.
Als Bernie Ecclestone ook nog eens groot aandeelhouder bij Ferrari gaat worden dan zijn we helemaal vertrokken voor een gebed zonder einde ;)
Een van de mensen die in dat bewuste stukje op autosport.com ligt te krakelen dat Ferrai aan het valspelen is, is Pat Symmonds van Renault.
Die FIA will sich nicht nur die Flügel bei Ferrari noch einmal genauer anschauen. Chef-Kommissar Charlie Whiting hat auch Renault im Visier. Bei Ferrari droht eine Nachbesserung des hinteren Leitwerkes.
http://www.auto-motor-und-sport.de/sport/formel1/fluegelaffaere_auch_renault_unter_verdacht.106410. htm
Leuk stukje met meer info en foto's. We zijn nog geen twee GP's ver en we hebben al menige rel te pakken in het F1 seizoen 2006 :)
hhm ik vind het zielig van renault, vorig jaar toen ferrari zwak was kon het hun geen bal schelen wat ze deden.. maar nu dat ze ineens zien dat ze bijna om de oren gereden worden door de rooie gaan ze beginnen muggenziften..
als de vleugel voldoet aan het regelement kunnen ze nix beginnen, dit jaar toch al niet meer! meschien zelf eentje maken..
rond de oren gereden?
naar mijn weten is er nog maar 1 GP geweest, en heeft Renault die gewonnen...
ik zeg 'maar nu dat ze ineens zien dat ze bijna om de oren gereden worden'
in de race was het maar nipt en de uitslag van de quali kennen we..
@ mark: het begint al, het debat tussen de Ferrari fans en de niet-Ferrari fans ;)
Geen nood, Renault zal wel zwijgen vanaf volgende GP. Ferrari heeft daar dat testvoordeel niet en zal strijden voor P5 ongeveer.
ik zeg 'maar nu dat ze ineens zien dat ze bijna om de oren gereden worden'
in de race was het maar nipt en de uitslag van de quali kennen we..
@ mark: het begint al, het debat tussen de Ferrari fans en de niet-Ferrari fans ;)
in de Quali's werden de 2 snelste rondjes gereden door een Renault ;)
enkel in sessie 3 (met volle tanks) was Shuey de snelste
The Interceptor
16-03-2006, 19:42
De tijden in die twee quali's maken dan ook niets uit he, gewoon bij de snelste 10 tijden is het doel. Die toppers hoeven daarvoor niet eens het volle risico te nemen.
senna's kingdom
17-03-2006, 19:33
Die kwalificatie's zijn net wel belangrijk om door te gaan naar de volgende.
Ze rijden dan bijna zonder benzine omdat de teams die naar de laatste kwalificatie gaan een bepaalde hoeveelheid benzine hebben.
De andere teams kunnen tanken zoveel ze willen en kunnen hun strategie van dan af bepalen.
Dus kan je duidelijk zien wie de snelste is.En dat was renault.
Ferrari staat wederom onder verdenking van de andere teams:
De voorvleugel op de Ferrari's beweegt. Dat hebben TV-beelden duidelijk aangetoond tijdens het GP-weekend in Maleisië. De vraag is nu of het bewegen van de vleugel al dan niet binnen de normen valt.
http://pitstoptv.belbone.be/nieuwsbericht.php?newsid=11115
gwyllion
19-03-2006, 16:47
Dat de voorvleugel beweegt was inderdaad overduidelijk te zien. Ik dacht de eerste verdenkingen over de achtervleugel van Ferrari gingen.
Ferrari heeft gegarandeerd al een oplossing voor Australie klaar. Gewoon proberen met die beweegbare voorvleugel; na 2 GPs komen er klachten, maar ondertussen hebben ze hiermee kostbare WK puntjes gesprokkeld ;)
tja, inderdaad, de voorvleugel bewoog... Maar hij bewoog veel minder dan de zijspiegels van de Renaults of die van Montoya (die zelfs ging gaan vliegen). Zijn dat dan naar de letter van de wet ook geen bewegende onderdelen?
Ik vrees dat we op die manier in een oeverloze discussie terecht komen
hhm er staat ondertussen heel wat over de vleugel van ferrari op het net..
we beginnen bij f1racing.nl daar staat dat Ferrari-teambaas Jean Todt niet wakker ligt van al het rumoer om zijn vleugels. verder in het bericht staat: Ross Brawn heeft met de FIA gepraat. "Zij hebben geen problemen met onze auto. Als de FIA vindt dat we iets moeten aanpassen, dan doen we dat."
maar op crash.net hebben ze bij ferrari al blijkbaar beslist dat ze nieuwe vleugels brengen voor melbourne,daar staat:
Ferrari has agreed to bring modified front and rear wings to the Australian Grand Prix after a bust-up with rival teams on Sunday morning in Malaysia.
nog iets opvallend is te lezen in het artikel over de vleugels op pitstop.tv
in de brief stond:
"De ondergetekende teams melden bij middel van dit document formeel aan de Stewards van de meeting dat ze van plan zijn te protesteren tegen wagen nr. 5, bestuurd door M. Schumacher van de Scuderia Ferrari Marlboro Team, bij deelname aan de Petronas Grand Prix van Maleisië op de Sepang-omloop op de 19de maart 2006, tenzij maatregelen worden getroffen vóór de race."
dus van de 8 teams wat problemen hebben met de vleugels hebben alleen maar problemen met de vleugels op de ferrari van schumacher :crazy:
massa maakt de andere teams blijkbaar niet veel uit dan.. :confused:
ik blijf het maar stom vinden.. als de ferrari door de fia keuring voor de wagens geraakt dan is er nix illigaal aan..
in het regelement staat toch dat een bepaalt aëro-element bij een last van 500N maximaal 5 mm. mag doorbuigen, maar wie weet hoe groot de kracht is wat op de vleugels uitwerkt tijdens het rijden van de wagen..
moest het zijn dat de vleugels nu toch vervangen worden, hoop ik dat het de ferrari nog beter maakt zodat de andere teams gaan denken van waarom zijn we over die vleugels begonnen..
als de ferrari door de fia keuring voor de wagens geraakt dan is er nix illigaal aan.. ..
Ja en nee, het is wederom een geval van: ''Het is in orde qua reglement maar niet in de geest van het reglement" Dat zal altijd discussie opleveren.
Opvallend dat Red Bull en Torro Rosso het document over een mogelijke aanklacht tegen Ferrari niet ondertekend hebben ;)
gwyllion
21-03-2006, 12:36
3 teams moeten hun flexibele vleugel blijkbaar veranderen in Melbourne: Ferrari (voor), McLaren en BMW (achter).
bron: pitstop.tv (http://pitstoptv.belbone.be/nieuwsbericht.php?newsid=11132)
Opvallend dat Red Bull en Torro Rosso het document over een mogelijke aanklacht tegen Ferrari niet ondertekend hebben ;)
ze zullen hun leverancier van de motoren niks in de weg willen leggen zeker :)
Niet alleen Ferrari, ook McLaren en BMW moeten van de FIA tegen de GP van Australië hun vleugels wijzigen. Bij Ferrari gaat het om de voorvleugel, bij McLaren en BMW om de achtervleugel. Dat meldt autosport.com vanmorgen.
pitstop.tv
Moet de titel veranderd worden want het is dus geen Renault die vals speelt :P
Moet de titel veranderd worden want het is dus geen Renault die vals speelt :Pdat moet de komende gp's nog bekend worden :p
Ik heb de titel zodanig aangepast dat we alle kanten uitkunnen ;)
The Interceptor
21-03-2006, 17:52
Die hebben dus wel twee races illegaal rondgereden?
Vind dat wel straf dat er drie teams zijn die zoiets durven flikken eigenlijk.
En waarom verliezen ze hun punten niet? Dat was zo vorig jaar bij BAR-Honda wel toen ze op het randje van het reglement leefden tijdens de GP van Imola. Plus dan nog eens twee races niet mogen meedoen.
En dan vind ik persoonlijk het gesjoemel van BAR toen heel wat ingenieuzer dan wat de bovenstaande teams nu gedaan hebben.
Mja drie teams straffen zal weer teveel zijn zeker? Zeker gezien welke teams.
Die hebben dus wel twee races illegaal rondgereden?
Vind dat wel straf dat er drie teams zijn die zoiets durven flikken eigenlijk.
En waarom verliezen ze hun punten niet? Dat was zo vorig jaar bij BAR-Honda wel toen ze op het randje van het reglement leefden tijdens de GP van Imola. Plus dan nog eens twee races niet mogen meedoen.
En dan vind ik persoonlijk het gesjoemel van BAR toen heel wat ingenieuzer dan wat de bovenstaande teams nu gedaan hebben.
Mja drie teams straffen zal weer teveel zijn zeker? Zeker gezien welke teams.
Wat BAR deed was niet op het randje, maar er gewoon over. De auto woog na de race gewoon te weinig, en was dus illegaal. In tegenstelling tot deze drie teams, die op het randje balanceren, maar er niet over gaan...
inderdaad, zo interpreteer ik het ook
Die hebben dus wel twee races illegaal rondgereden?
Vind dat wel straf dat er drie teams zijn die zoiets durven flikken eigenlijk.
En waarom verliezen ze hun punten niet? Dat was zo vorig jaar bij BAR-Honda wel toen ze op het randje van het reglement leefden tijdens de GP van Imola. Plus dan nog eens twee races niet mogen meedoen.
En dan vind ik persoonlijk het gesjoemel van BAR toen heel wat ingenieuzer dan wat de bovenstaande teams nu gedaan hebben.
Mja drie teams straffen zal weer teveel zijn zeker? Zeker gezien welke teams.
wat is er nu eigenlijk al bewezen ???
OK op beelden zie je dat de voorvleugel van Ferrari beweegt .... Maar hoeveel ... Er is zelfs niemand die een iets of wat betrouwbare schatting kan maken of deze beweging binnen of buiten de tolerantiemarges van de FIA valt. We kunnen dan ook enkel besluiten dat er niet gesjoemeld is.
geen bewijs = vrijspraak.
Om alle kindjes in de verschillende teams te bedaren vraagt de FIA aan de verschillende betrokken teams om andere vleugels mee te brengen..... Kwestie van eventuele klachten te vermijden en de strijd op de piste te laten plaatsvinden ipv op de groene tafel ..
Moet ik even opmerken dat die bewijzen er vorig jaar bij BAR wel waren ...
Blijkbaar ligt er nog altijd iets zwaar op je maag :bye:
ik denk dat je bar niet kan vergelijken met de situatie van dit jaar.. verschil in gewicht ,een extra ruimte voor benzine en wat was het allemaal en een vleugel wat plooit zijn toch 2 zeer verschillende verhalen
Ja tuurlijk een wagen die onder het minimumgewicht (duidelijk in het reglement) rijdt is iets anders dan een bewegende vleugen (grijze zone in het reglement).
Honda Racing have written to the FIA claiming that they have fresh suspicions that Ferrari's rear wing is still flexing, even though the matter appeared to have been cleared up after the Australian Grand Prix.
autosport.com
Nog meer blablabla dus in de toekomst
Nog meer blablabla dus in de toekomst
Bij deze:
Ross Brawn ist die Diskussionen um die Heckflügel des 248 F1 endgültig leid: "Wenn irgendjemand gegen uns protestieren sollte, werden wir sofort einen Gegenprotest einreichen", droht der Technische Direktor der Scuderia Ferrari.
http://www.auto-motor-und-sport.de/sport/formel1/betrugsvorwuerfe_ferrari_wehrt_sich.110989.htm
Gaat nog een leuk seizoen worden :)
Gaat nog een leuk seizoen worden :)
Twordt al ontmijnt
Comments made by Ferrari technical director Ross Brawn on the matter of flexing wings have been taken out of context and were not made in response to a letter sent by Honda to the FIA.
autosport.com
Er gaat toch iets gebeuren. Ferrari zo snel op rechte stukken, BMW die ineens zo verbeterd zijn. Dat kan niet volgens de FIA
The teams have been asked to fit a central slot-gap separator to their cars from the Montreal race to ensure the two wings remain 50mm apart. These will ensure that there is no chance of them exploiting the regulations as the separator material will stop the elements of the wing flexing and therefore prevent teams from closing up the slot gap.
autosport.com
BMW moet ook inbinden
BMW-Sauber have been asked to make modifications to their rear wing before next weekend's French Grand Prix, according to a report in this week's Autosport.
The Interceptor
07-07-2006, 00:37
Is Honda toch gaan klagen na de GP in Canada dan? :)
The Interceptor
08-07-2006, 14:30
Bij BMW hebben ze ook een forse aero update gedaan precies, ze rijden nu ook met die McLaren horens rond, en zelfs vooraan de wagen nog één of andere rare uitsteeksels. Daar zullen ze ook ni lang mee rondrijden denk :)
http://images.f1racing.net/large/61725.jpg
Lijkt wel op de befaamde taartschep op de neus van de Arrows wagens tijdens de GP van Monaco enige jaren terug.
gwyllion
08-07-2006, 18:50
Die McLaren horens zijn gephotoshopt. Met die 2 vleugels op de neus hebben ze welgeteld 1 ronde gereden vorige week...
Met die 2 vleugels op de neus hebben ze welgeteld 1 ronde gereden vorige week...Al maar goed want het trekt op niks :no: :crazy:
gwyllion
11-07-2006, 14:59
Wow, BMW zou deze vleugels gebruiken tijdens de GP van Frankrijk.
BMW-Sauber are planning to race with their radical new nose wings at this weekend's French Grand Prix, autosport.com has learned.Dat zou een droevig hoogtepunt zijn in al die aerodynamische gedrochten :no:
gwyllion
14-07-2006, 12:35
De BMW wagens zijn blijkbaar uitgerust met McLaren horens:
http://images.f1racing.net/large/61836.jpg
En volgens pitstop.tv rijden ze ook met "Twin towers" op de neus.
te hopen komen osama zijn vriendjes dan eens langs tijdens de race, want bah das lelijk !
Kubica heeft wel de snelste tijd gereden tijdens vt 1, maar dat zal niet door die flappen komen..
gwyllion
14-07-2006, 15:50
Wat een afzicht!
http://images.f1racing.net/large/61868.jpg
tja, als het helpt...
Als BMW plots een halve seconde sneller is krijgen we nog meer van die dingen
ze zouden de luchtstroom beter op de achtervleugel krijgen
gwyllion
14-07-2006, 16:34
Het lijkt inderdaad te werken als je de tijden van Kubica ziet. Wel spijtig want de BMW Sauber was een van de wagens die tot nu toe het minste last had van aero elementen polutie ;)
ach, binnenkort zijn er weer slicks, dan zijn al die aero-spullen minder nodig.
(of vergis ik me? ik dacht dat het door de groeven in de banden was dat de aero zo vitaal is geworden in F1)
Kunnen ze binnenkort voorliggers van de baan tikken en zeggen dat ze die niet gezien hadden door de "blinde hoek" van die dingen.
Monaco 2001
http://www.grandprix.com/jpeg/phc/pmon01/verstappen2-lg.jpg
www.grandprix.com
Destijds alleen te zien in de vrije training..............zie eerlijk geen verschil met de BMW versie. Die horizontale ligger bij de Arrows belemmerd het uitzicht niet........
ik zie toch wel een verschil.
heel veel zelfs.
t staat verder naar voor.
der staat meer neerwaartse druk op.
stel dat je die arrows neusschade oploopt, ligt dat ding meteen tegen de helm van de piloot. de BMW-towers lijken me trouwens kleiner
Petter-Jån
15-07-2006, 12:56
Die "BMW-torens" hebben tot doel de luchtstroming te verbeteren voor op de achtervleugel wsl. Netto leveren ze geen kracht op, behalve dan een weerstandskracht (drag). De verticale balken hebben dan ook een aërodynamisch profiel (vleugel- of druppelprofiel).
Dat "Arrows-gedrocht" heeft tot doel daar meer downforce te creëren. Er staat dus wel een verticale kracht naar beneden. Wsl gaat de luchtstroming zelfs slechter zijn naar achteren toe, daarom hebben ze hem zo hoog gezet. Horizontaal heb je dus echt een vleugel, de verticale balken zijn enkel de dragers, zijn vlak, dun, enkel platen ...
Wel een groot verschil dus in mijn ogen!
vBulletin® v3.8.2, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.